Stavby úředních budov v Lounech.

K stížnostem na zanedbávání města Loun při stavbách úředních budov bylo vysvětleno, že v Lounech bude postavena budova poštovní. Okresní úřad bude zatím umístěn v místnostech dosavadních. Pokud se bude jednati o novou budovu okresního úřadu, přispěje městu okres a stát na postavení této budovy.

Úprava činovného.

Úpravu činovného je nutno prováděti při značném počtu žádostí postupem seriovým. Vzhledem k tomu, že zvýšení činovného v jedné serii měst bylo právě provedeno, bude potřebí určitého časového odstupu pro druhou serii obcí. Ministerstvo financí bude však na požadavek zvýšení činovného pro města Louny a Žatec upozorněno.

Zastavení časopisů komunistické strany.

Byly předneseny stížnosti do zastavení časopisů strany komunistické.

V časopisech komunistické strany objevovaly se po dlouhou dobu projevy zřejmě zákonu se příčící, které ohrožovaly veřejný klid a pořádek a klidný vývoj poměrů ve státě. Povolané úřady snažily se podle své povinnosti učiniti těmto nezákonnostem přítrž podle platných předpisů zabavováním komunistického tisku.

Nezákonný způsob psaní vynutil si velmi časté zabavování, to však nemělo žádoucího účinku.

Příslušné soudy vyslovily proto ve třech případech, že vydávání dotyčných časopisů může býti zastaveno, Výrok ten nabyl moci práva, avšak ani toto výstražné opatření nemělo výsledku. Ministr vnitra dokládá číselně, kolikrát bylo nutno i po této výstraze opětně dotyčné denníky komunistické zabaviti.

Když pak projevy komunistického tisku usilovaly zasáhnouti rušivě i do oslav desetiletého trvání republiky, přikročily příslušné úřady k zastavení dotyčných komunistických časopisů na dobu zákonem přípustnou.

Spojení okresů Svatý Kříž a Kremnice.

K připomínkám, týkajícím se zrušení okresu v důsledku správní reformy, bylo uvedeno, že zrušení to provedeno bylo již v roce 1922 a že nejde v podstatě o nové opatření.

Potřebám obyvatelstva ve Svatém Kříži bude vyhověno stanovením úředních dnů.

Dozor nad pojišťovnami a spořitelnami.

Na dotaz o dozoru nad spořitelnami a pojišťovnami ministr vnitra odpovídá, že pojišťovny a spořitelny podléhají dozoru ministerstva vnitra, jemuž budou podléhati i po účinnosti navrhovaného zákona o koncentraci peněžních ústavů. Ministerstvo vykonává dozor svými úředníky a poplatky za tento dozor jsou velmi malé.

Sestátnění policie v Jáchymově.

K dotazu po sestátnění policie v Jáchymově bylo vysvětleno, v Jáchymově, že je nelze, toho času pro omezenost finančních prostředků státních provésti.

Zákon o volbách.

Byl přednesen dotaz po obsahu osnovy zákona o volbách. Osnova zákona o volbách sleduje účel sunifikovati řízení volební, při čemž musí býti cílem, aby všechny politické volby byly pokud možno vykonány v týž den.

Účast dětí při veřejných projevech.

K výtce, že státní správa zakazuje účast dětí při veřejných projevech demonstrativního rázu se podotýká, že není snahou státní správy, aby zasahovala do dětských her radovánek a že zákaz čelí proti tomu, aby bylo dítek zneužíváno k politickým agitacím.

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Nedostatek sil soudcovských a kancelářských.

Při resortu ministerstva spravedlnosti bylo si v debatě stěžováno do průtahu ve výkonu práva a naléháno na nápravu. Podle jednomyslného posudku všech řečníků vinu na této neutěšené krisi nenese naše soudcovstvo, nýbrž nečekaný vzrůst agendy, jejž přinesl rozvoj hospodářského a sociálního života v obnoveném státě. Na tuto nepoměrně zvětšenou a poválečnými poměry ještě značně zkomplikovanou agendu nestačí dosavadní systemisovaný počet soudců ani tehdy, kdyby byl úplně obsazen. Tomu však tak není, a více než desetina míst v celé republice zůstává neobsazena jediné z té příčiny, že není uchazečů. Mezery, jež vznikly tím, že byl po převratu soudcovský status restringován odchodem nejlepších sil do centrálních úřadů a lépe placených služeb soukromých, nejsou dosud zaplněny. Statistická data o vzrůstu agendy a přetíženosti soudů jakož i zpráva pana ministra spravedlnosti, že nemůže obsazovati soudcovských míst, protože nemá pro ně čekatelů se soudcovskou zkouškou, vybízejí k vážným úvahám. S povděkem byly kvitovány snahy justiční správy, aby vhodnými návrhy na rozmnožení čekatelů a zkrácení přípravné praxe tomuto neblahému stavu čelila a postarala se o urychlené zaplnění těchto hrozivých mezer, jakož i dalších, které vznikají častými úmrtími a pensionováním. Dosavadní přírůstek zkoušených soudcovských čekatelů na to nestačil. Žádáno také, aby vláda úsilí justiční správy po odpomoci podporovala, zejména aby také bezodkladně povolila rozmnožení sil kancelářských, bez něhož jest řádné a rychlé soudnictví hlavně ve věcech exekučních vyloučeno a bez něhož je také ohroženo provádění jazykových předpisů v území smíšeném.

Stavby.

Splnění pronesených požadavků, zejména v oboru naléhavých staveb jako je sedrie v Bratislavě a krajský soud v Hradci Králové závisí na rozdělení dotace v rozpočtu ministerstva veřejných prací preliminované. Bylo konstatováno, že preliminovaná částka necelých 15 mil. na stavby v celé republice nestačí a že bude třeba, aby byla v příštím rozpočtu pokud možno přiměřeně zvýšena.

Přijímání žen do soudních služeb.

V debatě bylo se také dotknuto obtížného problému přijímání žen do soudních služeb, zejména žen s dokončeným vzděláním právnickým. Závažné hlasy jsou pro příznivé vyřízení, majíce za to, že není překážky, aby byly ženám svěřovány některé části soudcovské agendy, zejména projednání pozůstalostí, poručenstva, opatrovnictví, exekuce a věci knihovní. Pan ministr spravedlnosti zajisté tuto otázku uváží a dospěje-li k přesvědčení, že tím bude značně odpomoženo nedostatků soudců, pokusí se, aby vláda od svého dosavadního zamítavého stanoviska upustila.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení, zákonův a organisace správy.

Rozpočet.

Výdaje rozpočtu ministerstva unifikačního činí celkem 2,073.594 Kč a zahrnují v sobě výdaje osobní v částce 1,685.194 Kč a výdaje věcné ve výši 388.400 Kč.

Příjmy v tomto rozpočtu nejsou preliminovány žádné.

Specielní debata.

Specielní debata byla zahájena zprávou specielního zpravodaje rozpočtového výboru senátu k rozpočtu unifikačního ministerstva, který poukázal k tomu, že rozpočtové položky kapitoly 8. jsou odůvodněny činností unifikačního ministerstva. V dalším svém výkladu pojednal zpravodaj o oboru působnosti unifikačního ministerstva a o jeho poměru k ostatním úřadům ústředním. Po dobu, než unifikace bude provedena, je unifikačního ministerstva stále zapotřebí, pro což dokladem je stálý vzrůst agendy ministerstva.

Výklad ministra unifikace.
Zrychlení unifikačních prací.
Potřeba unifikačního ministerstva.

Ministr unifikace zabýval se především výtkami v poslední době v tisku se objevivšími, že unifikace našeho práva nepokračuje dostatečně rychle. Konstatoval při tom, že - pokud jde o unifikační ministerstvo - nemá ono ve většině případů na postup unifikačních prací a tedy i jich zrychlení vlivu přímého. Unifikační ministerstvo připravuje jen některé osnovy samostatně, většinou však povoláno jest pouze k tomu, aby na nových úpravách právních s ministerstvy druhými spolupracovalo. Unifikace v celém svém rozsahu nedá se také provésti rychle. Jde při ní o úkol velmi rozsáhlý, k jehož provedení jest zapotřebí delší doby. Ministr přeje si vřele, aby postup unifikačních prací byl zrychlen co nejvíce, jelikož rozdílnost práva zemí historických a Slovenska působí v praxi veliké obtíže, které pociťují zvláště také soudy. Konstatovati nutno ovšem, že unifikace kráva u nás v poslední době valně pokročila a že i v oboru soudního práva jsou osnovy stěžejních právních řádů pro brzké parlamentní projednání připraveny. Unifikační ministerstvo samo jest hotovo s osnovou nového civilního řádu soudního, a v dohledné době budou skončeny i práce na osnově nového práva občanského. Do té doby, než uzákoněny budou nejdůležitější nové naše právní řády, nutno zachovati i unifikační ministerstvo, aby tak při budování nového právního řádu zajištěn byl náležitý ohled na převzaté právo uherské.

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

President nejvyššího správního soudu dr Hácha vzdal díky referentovi o IX. hlavě rozpočtu za vřelá slova uznání působnosti nejvyššího správního soudu, dodal však, že význam tribunálu, všeobecně oceňovaný, nyní na prahu desátého výročí působnosti soudu, zahájené necelé dva měsíce po 28. říjnu 1918, je povážlivě ohrožen. Měl jsem již po dvakráte příležitost - pokračoval - upozorniti na nepoměr pracovních sil, jimiž tribunál disponuje, ke stále rostoucímu pracovnímu úkolu, a moje předpověď, že situace soudu bude se automaticky stále zhoršovati, bohužel, splnila se ještě ve větší míře, než jsem se obával. Stačí několik málo číslic, aby nynější stav soudu byl znázorněn. Do roku 1927 bylo převedeno z roku minulého 7721 nevyřízených stížností. Na počátku roku 1928 stoupla tato číslice již na 8.138, k nimž za 10 měsíců tohoto roku přibylo již 9256 a do konce roku pravděpodobně přibude dalších asi 1850, tedy úhrnem za tento rok asi 11.100 stížností, což s loňskými nedodělky činí více než 19.000. Nejvyšší výkonnost soudu při dosavadním obsazení a při velikém napětí sil nepřesahuje 6800 případů. Je zřejmo, že soud není způsobilý úkol svůj zvládnouti. Důsledkem nepoměru sil k pracovnímu úkolu je povážlivý počet nedodělků, jichž k 31. říjnu t. r. bylo 11.296, kterážto číslice do konce roku nepochybně stoupne na 12.000. V tom je obsaženo na 300 stížnost, došlých již roku 1926. Dřívější léta bývalo snahou soudu, aby koncem roku byly vyřízeny nebo aspoň k vyřízení připraveny všechny stížnosti došlé roku předchozího. Letos považovali bychom za úspěch, kdyby koncem tohoto roku byly vyřízeny anebo aspoň k vyřízení připraveny stížnosti došlé roku 1926, a není mnoho naděje že se to podaří.

Již při projednávání rozpočtu na rok 1927 dovolil jsem si naznačiti cesty a prostředky, jimiž by se dalo čeliti svízelné situaci soudu, a před rokem podal jsem zprávu, že v březnu roku 1927 předložil jsem vládě osnovu příslušné novely k zákonu o nejvyšším správním soudě spolu s podrobnou zprávou důvodovou. Dnes po 19 měsících mohu jen konstatovati, že se dosud nepodařilo návrh tento realisovati. Není mi také povědomo, že by snad byly nalezeny nějaké jiné cesty k nápravě. Má-li býti zjednána odpomoc mechanickým rozmnožováním soudního personálu; bylo by zapotřebí, zříditi aspoň 3 nové senáty rozmnožiti sekretariát soudní na více než dvojnásobný počet nynější, aby starších sekretářů mohlo být použito k výpomocné službě referentské.

Je svrchovaně na čase, aby nejvyšší správní soud ať již tím či oním způsobem byl dostatečně pro svůj úkol vybaven, nemá-li význam jeho nejen pro ty, kdož hledají u něho ochrany svých práv, nýbrž i pro stát býti znehodnocen, čehož by při tolikerém ocenění, jehož se tribunálu tomuto dostalo, přece jen snad slušelo litovati.

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty.

Dne 7. listopadu 1928 pojednal rozpočtový výbor o rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty.

Referent, senátor dr Procházka, a řada členů výboru provedli podrobný rozbor rozpočtu, při čemž tlumočili i řadu přání a podnětů, týkajících se rozmanitých otázek správy školské a kulturní. Na konci rozpravy pronesl pan ministr školství a národní osvěty své exposé, v němž projevil stanovisko k některým námětům z rozpravy.

Obraz výborového jednání podává tento stručný přehled, v němž jsou jednotlivé náměty shrnuty podle věcných hledisk ve skupiny, při čemž jsou připojeny také vysvětlivky:

Národní školství.

Věci pedagogické a didaktické

K podnětu, aby nebylo bráněno dětem v účasti školní a didaktické mládeže při veřejných projevech politického a vůbec stranického rázu se opět připomíná, že ze zásadních důvodů a v zájmu řádné výchovy nelze této žádosti vyhověti. Je zcela nepedagogické zanášeti politické a jiné stranictví už mezi děti v útlém věku.

Bylo-li žádáno, aby naprosto byly zakázány peněžní sbírky mezi školní mládeží, upozorňuje se na to, že sbírky ty byly omezeny na nejmenší míru. Na druhé straně nelze přehlížeti ani okolnosti, že sbírky pro ušlechtilé účely všeobecně užitečné, byly-li úředně povoleny a provedeny s pravým pedagogickým taktem bez jakéhokoli nátlaku, mohou býti velmi účinným prostředkem výchovy, budíce smysl pro dobročinnost a svépomoc.

Organisace a vydržování škol.

Na stížnost, že se činí obtíže při povolování nových tříd na obecných školách, nutno připomenouti, že toto povolování není věcí volné úvahy úřadů, které jsou vázány ustanoveními §§ 5 a 6 zákona č. 226/1922 Sb. z. a n. a nesmějí proti vůli vydržovatelů škol zřizovati třídy, které nejsou po zákonu nezbytné.

K steskům do nepříznivých účinků zákona č. 77/1927 S b. z. a n. pro finanční hospodářství školské se uvádí, že pan ministr financí již v p6slanecké sněmovně prohlásil, že tento zákon jest jen přechodným zákonem z nouze a že, má býti brzo nahrazen novou definitivní úpravou finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Byly-li vytýkány některé nedostatky v osnově zákona o mateřských školkách, sluší uvážiti, že nejde ještě o definitivní znění osnovy, která je teprve v řízení meziministerském a bude podle jeho výsledků ještě zrevidována.

Osnova zákona o zabezpečení t. zv. 4. ročníků při měšťanských školách je v meziministerském řízení.

Ve věci stavby školních budov v Bratislavě upozornil pan ministr, že rozestavenými již budovami nebo stavbami chystanými pro nejbližší dobu bude postaráno o umístění asi 56 tříd okrouhle pro 3000 dětí.

Osobní otázky učitelstva.

Na stížnosti, že se prý leckde užívá překládání učitelstva ze služebních příčin jako persekučního prostředku proti nepohodlným osobám, prohlásil pan ministr školství a národní osvěty, že je odhodlán přísně bdíti, aby se tak nedělo. Na druhé straně dlužno však uvážiti, že není ještě persekucí, přeloží-li školní úřad učitele, když zjistil takové místní okolnosti, že v nich učitel nemůže konati s úspěchem službu, nehledíc na to, zda a do které míry tyto okolnosti byly způsobeny zaviněním učitele, jež by mohlo býti stíháno disciplinárně. Ostatně nutno připomenouti, že nejen učitelé, ale i všichni státní úředníci a profesoři musí se podrobiti přeložení ze služebních příčin, jakmile to nadřízený úřad uzná v zájmu služby za účelné.

Návrh na aplikaci usnesení vlády o započítání vojenské služby presenční státním zaměstnancům, ustanoveným v čase od 1. září 1919 do 31. prosince 192, na učitelstvo veřejných škol, byl již předložen vládě k schválení.

K podnětu, aby se učitelstvu do normální povinnosti vyučovací započítávaly určitou výměrou vedlejší povinnosti, jako oprava písemných prací žákovských, správa kabinetů atd., sluší připomenouti, že pro takové opatření není opory v učitelském zákoně ani v zákonech jiných.

Disciplinární komise pro učitelstvo budou jmenovány a ustaveny již v nejbližší době.

Ve věci provedení resoluce k § 34 učitelského zákona o pensích učitelek ručních prací (domácích nauk) jedná ministerstvo školství a národní osvěty s ministerstvem financí.

K otázce opětného zavedení celibátu pro učitelky prohlásil pan ministr, že obdržel zprávu, že se jí zaměstnává z vlastního popudu jen zemská, školní rada moravská.

Školská správa.

Ve věci zřízení zemských školních rad pro Slovensko a Podk. Rus prohlásil pan ministr, že osnova příslušného zákona je hotova, ale její schválení vládou se zdrželo z příčin politických. Pokládá brzké vyřešení věci za zásadně důležité v zájmu státním vůbec.

Střední školství.

Středoškolská reforma.

Reforma střední školy souvisí úzce s celkovou reformou veškerého školství; pro tuto se připravuje zřízení zvláštní komise, která v příštím roce bude moci podati první výsledky své práce. To, co v oboru střední školy bylo vykonáno dosud, jest předpokladem pro tuto vlastní reformu tím, že tu byly odstraněny některé překážky, které budoucí reformě byly v cestě. Proto bylo jednak zavedeno počáteční vyučování slovanským jazykům do československých středních škol, čímž bylo vyhověno zřeteli na centrální polohu našeho státu v Evropě, jednak se přikročilo k sjednocení typů středních škol tím, že učebné osnovy gymnasií a reálných gymnasií byly v nižším stupni ztotožněny. Protože učebné osnovy reálek a reformních reálných gymnasií v nižším stupni již od dřívějška byly totožné, vznikly tak dvě dvojice, které se rozlišují jen ve vyšších třídách. Na jedné straně stojí dvojice humanitní (gymnasia s řečtinou ve vyšším stupni, reálná gymnasia s franštinou ve vyšším stupni), na druhé straně je dvojice realistická, zdůrazňující pěstování přírodních věd a praktické osvojování moderních jazyků, t. j. reálky a reformní reálná gymnasia. Nutný důsledek tohoto kroku jest ovšem rozšíření reálek o osmou třídu, aby byly úplně zrovnoceněny s ostatními středními školami; příslušná zákonná osnova jest již v meziministerském jednání. Tím byly všecky předběžné kroky pro celkovou reformu školskou v oboru středoškolském úplně provedeny.

Pedagogické akademie.

I v této věci nutno postupovati po etapách a proto jako předstupeň konečného cíle volilo se v návrhu ministerstva školství a národní, osvěty úplné středoškolské vzdělání, na něž pro odbornou průpravu se mají navazovati pedagogické akademie. Příslušná zákonná osnova se projednává meziministersky a její uzákonění nutno pokládati za velmi naléhavé.

Školné privatistů.

Osvobozování od školného může se na středních školách týkati ze zásady jen řádných žáků; kdo studuje jen jako privatista, školy nenavštěvuje a koná, jen semestrální zkoušky, je přirozeně přidržován k placení školného.

Odměny za recense učebnic.

Odměny za recense učebnic středoškolských jsou preliminovány v dostatečné výši 35.000 Kč, a to 25.000 Kč pro střední školy a 10.000 Kč pro učitelské ústavy.

Organisace středních škol na Slovensku.

Otázka úpravy středního školství na Oravě se pečlivě studuje a hledá se řešení, které by upokojilo horní i dolní část tohoto území střední školy v Žilině budou reorganisovány, jakmile dojde k nové úpravě organisace reálek. V Košicích bylo reálnému gymnasiu ulehčeno v jeho nadměrné frekvenci zatím tak, že tamní dívčí reformní reálné gymnasium bylo změněno v reálné gymnasium, takže žákyně mohou býti nyní všecky dirigovány na tento ústav; přiměřené změně reálky v Košicích se školská správa neuzavírá.

Středoškolské stavby na Slovensku.

Novostavba reformního reálného gymnasia v Turčanském Svátém Martině jest nyní první na řadě při provádění dalších středoškolských novostaveb na Slovensku. Po ní přijde na řadu stavba pro střední školu v Lučenci, pro niž jest zásadní souhlas již získán. Zlepšení v umístění reálného gymnasia v Ružomberku bude moci býti provedeno, až bude dokončeno jednání o převedení této školské budovy do státního vlastnictví. O rozřešení otázky novostavby pro německé reálné gymnasium v Bratislavě se jedná s příslušnými činiteli.

Stavby pražských středních škol.

Stavby pražských středních škol se zdržely proto, že není skončeno dosud jednání o příslušných staveništích s obcí pražskou.

Smluvní učitelé tělocviku.

Smluvní učitelé tělocviku na středních školách byli výslovně přijati pouze na dobu potřeby. Vzrůstající počet kvalifikovaných sil činí působení jejich postupně nadbytečným; ale přes to se při rozvazování těchto smluv jedná s krajní šetrností.

Slovenská výhoda.

Slovenská výhoda při jejím dodatečném poskytnutí, i za platnosti nového platového zákona mohla býti přiznána jen těm, kteří byli dne 1. ledna 1926 definitivními profesory a slovenskou výhodu již tehdy měli přiznánu.

Odborné školství.

Večerní a nedělní vyučování na živnostenských pokračovacích školách.

K projevenému přání, aby večerní a nedělní vyučování na živn. pokr. školách bylo odstraněno třeba připomenouti, že zásadně se tak již stalo, a že se ponechává pouze tam, kde pro nedostatek učitelstva i místností pro jinou dobu by bylo nutno jinak vyučování zastaviti. Ze 217 (z celkového počtu 1946) škol vyučuje se večer na 30 školách v Praze, kde jsou poměry nejobtížnější a na 18 hornických školách, kde nelze večerní vyučováni odstraniti z důvodů provozních.

Odstranění nedělního vyučování jest odvislé od opatření vlastních místností živn. pokr. škol, pro něž zřízen byl pokutový fond. S pomocí státu bylo již několik budov opatřeno a v nejbližší budoucnosti přibudou další.

Opatření vlastní budovy pro živnostenské pokračovací školy v Praze.

Bylo vysloveno přání, aby stát stejně jako v Bratislavě i v Praze umožnil opatření vlastní budovy živn. pokračovacích škol. K tomu dlužno podotknouti, že akce o této věci jest v proudu a že ustaveno bylo zvláštní komité k jejímu provedení. Směrodatní činitelé však dosud nejsou jednotni ani co do programu stavebního, ani co do jeho provedení. Z toho důvodu nemohl stát dosud určiti výši státního příspěvku a nemohlo též býti použito částky na 4,000.000 Kč, které k tomuto účelu má již obec pražská k disposici.

Budovy škol odborných.

K přednesenému přání, aby novostavby odborných škol byly prováděny rychlejším tempem, dlužno podotknouti, že náklad na tyto školní budovy jest velmi značný, ježto vedle normální školní budovy je třeba též poříditi budovy dílenské, takže v mezích investičního rozpočtu možno přistupovati jen postupně k opatření nutných novostaveb.

Krajkářské školy.

Výtka, že stát nepečuje o zřízení krajkářské školy, nespočívá na správných informacích, ježto stát vydržuje 33 krajkářských škol, a to 15 československých a 18 německých.

Postátňování učitelstva odborných škol pro ženská povolání.

Postátňovací akce zastavena byla v důsledku výjimečných poměrů, způsobených zákonem číslo 286/24 o úsporných opatřeních ve veřejné správě. V nejbližší době bude však zahájeno jednání s ministerskou radou o nové systemisaci pro tyto školy, aby v postátňovací akci se mohlo pokračovati.

Vysoké školství.

Zřizování nových vysokých škol.

Jest potřebí zříditi vysokou školu technickou na Slovensku. Ministerstvo školství a národní osvěty vyšlo tomuto požadavku vstříc tím, že připravilo již osnovu zákona o zřízení této vysoké školy v Košicích.

Mimo to jest třeba postarati se též o to, aby naše duchovenstvo mohlo nabyti potřebného vzdělání doma. Proto jest nutno zříditi ještě ty fakulty, které nám posud chybějí.

Jest to především evangelická fakulta bohoslovecká v Bratislavě. Osnova zákona o zřízení této fakulty, vypracovaná ministerstvem školství a národní osvěty, byla již v roce 1924 projednávána v poslanecké sněmovně a byla přikázána kulturnímu výboru. (Tisk posl. sněmovny 4747 z r. 1924.) Posud však nebyla poslaneckou sněmovnou projednána.

Stejně odůvodněn jest i požadavek církve československé, aby byla pro vzdělání duchovenstva této církve zřízena theologická fakulta.

Také bude nutno přikročiti ve vhodné době k aktivování katolické fakulty bohoslovecké v Bratislavě. která byla zřízena již zákonem ze dne 24. července 1919, čís. 441 Sb. z. a n., ale pro různé překážky nemohla býti posud aktivována.

Vybudování Komenského university v Bratislavě.

Pro umístění university Komenského byla po převratu opatřena již celá řada budov jednak stavbami a koupí budov nových. jednak adaptacemi budov starých. Mimo to zamýšlí se pro teoretické ústavy lékařské fakulty této university postaviti další novou budovu, ve které by byly umístěny stolice, které. posud nemají vlastních místností. Jakmile hospodářské a finanční poměry to připustí, pomýšlí státní správa školská vybudovati na pozemcích kolem vily Lafranconiho celé nové universitní město slovenské, ve kterém by byly definitivně umístěny všechny fakulty Komenského university, internát pro ubytování studentstva a případně postaveny též obytné domy pro universitní profesory.

Novostavby pro české vysoké učení technické v Praze.

Státní správa školská plně uznává, že české vysoké učení technické v Praze, tato největší československá vysoká škola technická, jest stísněna v nedostatečných budovách, většinou najatých a proto přikročila již k novostavbám pro tuto vysokou školu na pozemcích zakoupených v Dejvicích. Až budou ukončeny jiné stavby již dříve započaté, budou podle prostředků poskytnutých investičními rozpočty příštích let urychleny stavby budov pro tuto vysokou školu.

Sociologie.

Při projednávání rozpočtu jevil se zvláštní zájem o studium sociologie na universitách. Již loni ve zprávě rozpočtového výboru senátního (tisk č. 549) bylo uvedeno, že tento předmět jest na universitách československých dostatečně zastoupen, a to vesměs profesurami řádnými.

Sociální péče o studentstvo.

Náklad na sociální péči a studentstvo.

K požadavkům, aby náklad na sociální péči o studentstvo byl zvýšen, se připomíná, že ministerstvo školství a národní osvěty v důsledku uznané zásady, že podpory chudým a nadaným studentům jsou v demokratickém státě výhodnou kulturní investicí, neopomíjí žádné příležitosti, aby náklad na sociální péči o studentstvo byl v mezích celkového rozpočtu přiměřeně zvýšen.

Distribuce podpor.

Pokud jde o distribuci podpor studujícím různých národností v tomto státě, bylo již opětovně zdůrazněno, že pro ministerstvo školství a národní osvěty jest jediným rozhodujícím zřetelem míra skutečné potřeby, určená majetkovými poměry a prospěchem žadatele. Dostává-li se - a to pouze v některé kategorii studentstva určité národnosti - poměrně menší podpory, jest to způsobeno především vyšší sociální úrovní žadatelů, resp. menším počtem žádostí s jejich strany.

Universitní internát a akademická mensa v Bratislavě.

K žádosti, aby byla věnována účinná pozornost finančnímu zabezpečení universitního internátu a akademické mensy v Bratislavě, se poznamenává, že se ministerstvo přičiňuje, aby universitní internát, jenž se již dostavuje, měl zaručenu potřebnou rentabilitu provozu. Z podnětu ministerstva byla na vybudování tohoto internátu udělena značná podpora z fondu presidenta republiky, ministerstvo školství přispělo účinně na vnitřní jeho zařízení a umožnilo výhodnou stavební půjčku. V mezích rozpočtu dostane se internátu podpory další.

Národní osvěta.

Překlad čes. vědeckých spisů do cizích jazyků.

K výtce, že české vědecké knihy nejsou překládány do cizích jazyků v takové míře, jak by bylo záhodno, podotýká se, že ministerstvo školství a národní osvěty, pokud věc souvisí s jeho resortem, jednak opatřuje svým nákladem překlad českých vědeckých spisů do cizích jazyků, jednak přispívá státními subvencemi na překlad těchto spisů jinými činiteli.

Park Ambrossiho v Mlýňanských Tesaroch.

Ministerstvo školství a národní osvěty uznává nutnost, aby park ve Mlyňanech na Slovensku, který jest jedinou soubornou sbírkou trvale zelených stromů a keřů v pozoruhodném počtu vzácných druhů a unikátů cizokrajných, byl získán koupí do majetku státního, a vede v tom směru příslušné jednání.

Zvýšení subvencí museím na Slovensku.

K požadavku, aby se dostalo zvýšených subvencí museím, zvýšení subvencí se podotýká, že snahou ministerstva školství a národní osvěty jest, aby příslušné položky státního rozpočtu určené k tomuto účelu byly přiměřeně zvýšeny.

Kultus.

Celkový náklad kultový.

Jako r. 1928, tak i v r. 1929 vykazuje státní rozpočet kultový potřebu vyšší, než jakou měl v létech před tím. Toto stoupnutí bylo způsobeno hlavně a skoro výhradně prováděním nového kongruového zákona č. 122/1926 Sb. z. a n. Celková potřeba tímto zákonem vyvolaná pohybuje se na linii 35-40 milionů Kč, s kteroužto výší bylo počítáno hned při projednávání a přijetí kongruového zákona a kterážto výše byla tehdy i ministerstvem financí brána za finanční podklad pro provedení zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP