Hospodářské výsledky v porovnání s rozpočtem vykazují:

VÝDAJE.

1. Vlastní výdaje provozovací

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:

Jde tu o zaměstnance služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní a vozební. Příznivý výsledek 17,566.782 Kč 41 h byl dosažen tím, že doplňování stavu personálu na systemisovaný stav se nedělo v rozsahu, jak bylo při sdělávání rozpočtu předpokládáno; naproti tomu vzniklo značné překročení u ostatních osobních výdajů, zvláště vyšším výdajem na mzdy.

b) Ostatní výdaje:

Zde jsou zahrnuty všechny ostatní osobní výdaje, vyjma osobní platy podle platových zákonů, dále jsou zde zahrnuty věcné výdaje služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní, vozební, udržování vozidel a ostatní výdaje provozu. Nepříznivý výsledek 168,126.859 Kč 40 h vznikl zvláště většími věcnými výdaji v důsledku dlouho trvající tuhé zimy a silnější dopravy.

2. Výdaje správní (ústřední):

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:

Nepříznivý výsledek 1,572.779 Kč 02 h vznikl doplněním stavu personálu, jmenováním a povýšením zaměstnanců v rámci systemisace a dodatečnou výplatou požitků unifikovaným zaměstnancům Košicko-Bohumínské dráhy.

b) Ostatní výdaje:

Nepříznivý výsledek 2,208.910 Kč 84 h vznikl výplatou mimořádných odměn a prémií a postupným vybavováním ředitelství státních drah účtovacími, počítacími a psacími stroji.

3. Výdaje všeobecné:

a) Pense:

Nepříznivý výsledek 9,007.322 Kč 54 h nastal úpravou pensí býv. zaměstnanců uherských státních drah.

b) Ostatní:

Nepříznivý výsledek 9,374.734 Kč 96 h vznikl větší potřebou na zaměstnavatelský příspěvek nemocenské pokladně státních drah a většími výdaji na úrazové zaopatření zaměstnanců státních drah.

5. Výdaje na obnovu staveb a vozidel:

Příznivý výsledek 4,469.105 Kč 21 h byl docílen tím, že bylo objednáno méně nákladních vozů, než jak bylo původně stanoveno.

II. Zúrokování investičních dluhů:

Příznivý výsledek 50.834 Kč 01 h vyplynul z výtěžku kursovního rozdílu při placení podílu na anuitě Společnosti rakousko-uherských státních drah ve franc. francích a odpadnutím placení výkupní renty dráhy Holič-Hodonín, ježto renta byla kapitalisována.

IV. Jiné výdaje:

Nebyla realisována kapitálová účast státní správy železniční na soukromém podniku, čímž byla uspořena celá rozpočtená částka 5,000.000 Kč.

V. Zisk:

Preliminovaného zisku nebylo dosaženo; výsledek jest nepříznivější o 15,693.506 Kč 55 h, ježto provozní výdaje značně stouply následkem dlouho trvající zimy.

C. Investice.

Nepříznivý výsledek na investicích v částce 110.849 Kč 20 h vznikl z rozdílu nepříznivějších a příznivějších výsledků u jednotlivých položek. Více bylo spotřebováno zejména na urychlení výstavby druhých kolejí tratí Břeclav - Brno, Čes. Třebová - Olomouc a Lysá n. L. - Vysočany, na výkup pozemků pro nové topírenské a odstavné nádraží v Praze - Libni, vyzbrojení vozidel automatickou tlakovou brzdou a na urychlení stavebních prací na nové dráze Handlová - Horní Štubňa a byly vyúčtovány dodatečné požadavky stavebních podnikatelů. Úspory byly dosaženy omezením prací na jiných stavbách, zvláště při stavbě obytných domů a ředitelských budov, a menší objednávkou nákladních vozů a motorových vozidel.

PŘÍJMY.

1. Vlastní příjmy provozovací:

Příznivý výsledek 116,139.713 Kč 94 h byl dosažen zvýšenou přepravou osob, jakož i rychlozboží a zboží nákladního.

2. Ostatní příjmy:

Příznivý výsledek 16,603.047 Kč 06 h vznikl zvýšenými příjmy z nájemného za vozidla ve styku s místními drahami, větším výnosem režijních přirážek a větším příjmem z vyúčtování rozdílů mezi nákupní a jednotkovou cenou materiálu.

III. Zisky finanční:

1. Úroky:

Příznivého výsledku 11,870.819 Kč 62 h bylo dosaženo většími úroky z hotovostí, odváděných Ústřední státní pokladně a srážením diskonta z účtů placených před jich splatností.

2. Kursovní zisky z valut a cenných papírů:

Příznivý výsledek 2,896.797 Kč 96 h byl dosažen kursovými výtěžky z cizích valut.

C. Investice.

Investiční úhrada se stala jednak provozním ziskem (140,296.493 Kč 45 h), jednak větším výtěžkem 25% podílu z dopravních daní železničních (191,404.355 Kč 75 h).

K provozním výsledkům se podrobněji poznamenává:

Provozní výdaje:

ODDÍL A.

Oproti rozpočtu (329,067.450 Kč) jeví se výsledek celkově příznivější o 50.834 Kč 01 h, který jest rozdílem výsledků příznivějších a nepříznivějších u jednotlivých položek. Úspor bylo dosaženo při výplatě podílu na anuitě Společnosti rakouskouherských státních drah (nižší kurs front. franků, než s jakým bylo počítáno při sestavování rozpočtu) a tím, že odpadlo placení výkupní renty místní dráhy Holič - Hodonín, k jejímuž vyplacení došlo již v r. 1928. Příznivý výsledek se snížil na vykázanou částku tím, že při sdělání rozpočtu byly vyšší částkou preliminovány úmorové částky, které refunduje ministerstvo financí státní správě železniční.

ODDÍL B.

Ve službě výkonné jeví se celkový výsledek nepříznivější o

172,723.824 Kč 35 h;

při osobních výdajích jest nepříznivější o

64,050.535 Kč 40 h,

při věcných výdajích nepříznivější o

108,673.288 Kč 95 h.


 

§ 1. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (167,297.520 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 3,832.518 Kč 44 h; nastal doplněním stavu personálu, jmenováním a povýšením zaměstnanců v rámci systemisace, dodatečnou výplatou požitků unifikovaným zaměstnancům Košicko-bohumínské dráhy a tím, že požitky zaměstnanců extra statutu byly účtovány na vrub úvěrů provozních.

Dále přeřazením města Hradce Králové ze skupiny činovného C do B, zřízením laické kontroly nemocných, výplatou odměn za mimořádné práce, zvýšenou potřebou na úhradu kalkulačního akordu a prémií za úspory ve službě vozební a dílenské a vyšší nákladem na společnou službu s Německem.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (12,823.660 Kč) byl celkový výsledek příznivější o 50.828 Kč 58 h dosažen většími příspěvky místních drah na službu ústřední a menší náhradou za správní výkony ministerstva železnic pro podnik čs. stát. drah. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na mimořádné služební cesty, postupným vybavováním ředitelství státních drah účtovacími, počítacími a psacími stroji a také vyšší potřebou na otop a na elektrický proud.

§ 2. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (398,795.520 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 10,339.049 Kč 15 h; vznikl většími výdaji na položce "Jiné platy a mzdy" následkem přijetí většího počtu smluvních zaměstnanců a dělníků (odstraňování sněhu) a výplatou odměn za mimořádné práce. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou při položce "Osobní platy podle platových zákonů" a menší potřebou na náhradu činovného a drahotní přídavky zaměstnancům na Slovensku a na služební oděv.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (143,305.000 Kč) výsledek celkově nepříznivější o 22,637.801 Kč 32 h nastal větší spotřebou paliva nutným rozmnožením inventáře, udržovacími pracemi následkem přírůstků nových zařízení, většími opravami telegrafních, telefonních a návěstních zařízení, výměnou elektrického vedení, úpravou příjezdných silnic a vodotečí, výplatou příspěvků samosprávným korporacím při předávání příjezdných silnic do jejich udržování, úpravou zábranářské služby, výplatou odškodnění za omezené dolování, větší potřebou kolejiva, zdražením cen pražců téměř o 20%, nutnou výměnou štěrkového lože, mimořádnými opravami drážních budov a vodovodů a konečně zvýšenou potřebou na odstraňování sněhu a na nápravu škod po živelních pohromách a po dopravních nehodách. Nepříznivý výsledek se snížil o úspory, dosažené omezením služebních cest a na výdajích při udržování mostů, tunelů a viaduktů a menší výměnou výhybek a zvýšením podílů ze společné služby.

§ 3. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (716,433.840 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 27,513.782 Kč 83 h; vznikl větší potřebou na platy smluvních zaměstnanců, zvýšenou náhradou činovného následkem četnějšího pensionování a většího počtu úmrtí, výplatou odměn za mimořádné práce a větší potřebou na služební oděv.

Nepříznivý výsledek se snížil tím, že nebyl doplněn stav definitivních a pomocných zaměstnanců a že bylo dosaženo úspory na slovenských přídavcích.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (95,085.950 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 9,371.004 Kč 27 h; vznikl větším nákladem na diety za substituce následkem značného počtu onemocnění, zvýšením počtu posunovačů a výhybkářů, většími výdaji na služební přídavky, na inventární předměty, dále zmechanisováním výdeje jízdenek na Wilsonově nádraží v Praze, pak zavedením nových tiskopisů, služebních předpisů a různých pomůcek, zvýšenou potřebou na otop, na čištění vozů, na elektrický pohon, zavazadlových vozíků a konečně výplatou vyšší provise cestovním kancelářím následkem čilejšího cizineckého ruchu.

§ 4. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (257,911.370 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 18,022.599 Kč 48 h; vznikl hlavně ustanovením smluvních dělníků zaměstnanci pomocnými, přeložením zaměstnanců ke službě jízdní od jiných služebních odvětví a většími výdaji na odměny za mimořádné práce a výpomoci. Nepříznivý výsledek se snížil úsporou dosaženou na položce "Jiné platy a mzdy", poněvadž někteří smluvní dělníci byli ustanoveni pomocnými a úsporou na slovenských přídavcích.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (70,377.210 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 4,309.226 Kč 74 h; vznikl zejména zvýšenými výdaji na jízdní příplatky, většími výdaji na inventární předměty, na rozehřívání zamrzlého topného vedení ve vlacích, opravou poškozeného plynového potrubí na Wilsonově nádraží v Praze, zvýšením ceny plynu v Plzni a v Olomouci a větší spotřebou paliva v kasárnách pro zaměstnance. Nepříznivý výsledek se snížil hlavně tím, že značná část objednaných vozových plachet nebyla dodána do konce roku.

§ 5 a. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (347,136.880 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 15,636.274 Kč 62 h; nastal doplňováním strojního personálu na systemisovaný stav, pak zvýšenou potřebou na smluvní zaměstnance přijaté v náhradu za ubývající a onemocnělý personál, dále výplatou odměn za mimořádné práce a prémií za úsporné hospodaření s materiálem a konečně větší potřebou na služební oděv. Nepříznivý výsledek se snížil hlavně menšími výdaji na slovenské přídavky.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (542,775.020 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 40,141.032 Kč 35 h. Při zvýšeném výkonu strojů a tím i nutném rozmnožení počtu strojních čet vznikla větší potřeba inventárních oděvů, služebních předpisů, jízdních řádů a ostatních pomůcek pro nově přijatý personál. Nepříznivý výsledek však hlavně nastal zvýšenou spotřebou paliva pro stroje a pro otop výtopen, kanceláří a kasáren; pak používáním hodnotnějších, avšak dražších olejů a maziv pro stroje, větší spotřebou vody z cizích vodáren a provedením většího počtu oprav na elektrovodné síti a na strojním zařízení vodáren a výtopen, poškozených velkými mrazy. Nepříznivý výsledek se snížil o náhrady z většího počtu výkonů pro jiná služební odvětví.

§ 5 b. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (845.220 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 63.899 Kč 46 h; vznikl potřebou většího počtu řidičů motorových vozidel a také většími výdaji na odměny za mimořádné práce. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami na prémiích a na osobních platech podle platových zákonů.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (4,940.400 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 562.769 Kč 51 h následkem úspor na pohonném materiálu a menší potřebou na udržování, obnovu a rozmnožení zařízení a nářadí v garážích a v čerpacích stanicích. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na jízdní příplatky pro řidiče a na inventární předměty, pak používáním dražších specielních olejů jako maziva a větší spotřebou paliva k vytápění garáží v době velkých mrazů.

§ 5 c. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (1,416.830 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 250.185 Kč 98 h; vznikl nutným rozmnožením personálu a zvýšenou potřebou na odměny za mimořádné práce. Nepříznivý výsledek se snížil hlavně úsporami na prémiích.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (1,215.490 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 1,430.018 Kč 04 h; nastal zejména zvýšenou spotřebou elektrické energie, používáním specielních dražších olejů v době tuhé zimy, většími opravami na elektrovodné síti a větším výdajem na cestovné a stravné.

§ 6. Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (602,934.890 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 53,857.812 Kč 43 h; vznikl většími výdaji na opravy strojů a vozidel všech druhů následkem tuhých mrazů a na nápravu škod ze zvýšeného počtu nehod.

§ 7. Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (61,052.730 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 2,668.969 Kč 83 h. Překročení vzniklo větší potřebou na nájemné za vozidla následkem zvýšeného dovozu zboží cizími vozy, nutnými opravami značných škod způsobených velkými mrazy v najatých domech, dodatečným vyúčtováním společných a trakčních výdajů pohraničních stanic československo-maďarských za léta 1927 a 1928, zvýšenou propagační činností ku povznesení cizineckého ruchu (inserování v cizozemských časopisech), zvýšenou překládkou zboží přecházejícího z úzkokolejných tratí, vzrůstem výdajů na úřední a odborné výkony (znalecké a lékařské posudky) mimodrážního personálu, zvýšenou potřebou na náhrady za úrazy při železničních nehodách v Zaječí a v Bohuslavicích u Kyjova, jakož i na náhrady za poškození věcí při přepravě. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na bankovní, ostatní a nepředvídané výdaje, omezením pokusů na zavedení novot ve službě technické a komerční a hlavně tím, že nebyly do konče roku předepsány berními správami daně a přirážky k daním a také definitivní vyúčtovaní společné služby v Chebu nebylo provedeno.

§ 8. Osobní výdaje.

Oproti rozpočtu (599,797.620 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 11,607.774 Kč 56 h; vznikl hlavně tím, že výdaje na personální opatření, pro které bylo preliminováno 30 mil. Kč na pol. 12. "Paušální potřeba na platovou úpravu byly účtovány na příslušných reelních položkách jednotlivých služebních odvětví, dále menšími výdaji na cestovné železničních lékařů a menším rozdílem mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům, poněvadž ubylo na počtu těchto zaměstnanců. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na úpravu pensí a na drahotní přídavky býv. zaměstnanců uherských stát, drah, úpravou členských příspěvků nemocenské pokladně, vzrůstem úrazů při dopravě a zvýšenou potřebou na dary a pense z milosti.

Věcné výdaje.

Oproti rozpočtu (493.350 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 10.167 Kč 94 h a nastal vhodnými úspornými opatřeními ve věcných výdajích důvěrnických sborů; snížil se pak vyššími náklady na odborné železniční školství.

§ 9 b). Celá preliminovaná částka 25,118.810 Kč se vykazuje jako úspora, ježto nedošlo k předpokládanému zestátnění místních drah.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP