Konfiskace.

S trestní agendou souvisí agenda tisková. V r. 1930 bylo úhrnem 3.434 případů zabavení, z čehož připadalo na zabavení tiskopisů periodických 2.533, neperiodických 718 a cizozemských 183. Konfiskace byla úplně zrušena ve 2 případech, částečně také ve 2 případech. Náhrada za zabavení nebyla vyplacena v žádném případě. Proti roku 1929 jeví se pokles konfiskací u periodického tisku o 837, naproti tomu stoupl počet konfiskací u neperiodického tisku o 200 a u cizozemského o 72.

Ostatní agenda soudní.

K agendě sporné a trestní, znázorněné ve shora uvedených číslicích, přidružují se další neméně důležité obory agendy nesporné (knihovní, pozůstalostní, poručenské), dále exekuční a konkursní, pak správa věznic a trestnic a polepšovacích ústavů a konečně administrativní služba svěřená přednostům soudů, po případě presidentům sborových soudů a v nejvyšší instanci ministerstvu spravedlnosti.

Hlavní obory činnosti ministerstva jsou příprava a projednání zákonných osnov soudních, organisace soudní služby a vrchní dozor nad soudy, vrchní správa všech věznic a trestnic a úprava po případě částečně i zprostředkování právních styků s cizinou.

Práce zákonodárné.

1. V oboru práva občanského je nejdůležitějším úkolem dokončení přípravných prací na novém všeobecném zákoníku občanském. Komise, jíž je tento úkol svěřen, upravila na sklonku roku 1930 uvozovací zákon a počala prováděti konečnou revisi všech usnesených textů. Tato úprava bude dokončena ještě před prázdninami roku 1931. Protože zároveň se závěrečným čtením se připravuje důvodová zpráva k osnově a provádí její jazyková revise, bude možno návrh komise jako celek v nejbližší době uveřejniti tiskem. Osnovu bude pak možno rozeslati k meziministerskému jednání a po schválení vládou předložiti Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání a schválení.

Jakmile skončeny budou přípravné práce na novém občanském zákoníku, budou připravovány zákony, které s ním úzce souvisejí a jichž definitivní úprava zůstává již od let vyhrazena. Jsou to především zákon knihovní a řád exekuční. Vedle toho bude ovšem nutné předpisům nového zákoníka přizpůsobiti předpisy o vedení agendy poručenské a opatrovnické, o řízení pozůstalostním atd.

Z osnov předložených v roce 1930 Národnímu shromáždění stala se zákonem osnova o ochraně osob oprávněných požadovati výživu, výchovu a zaopatření. V nejbližší době bude jako zákon vyhlášen tzv. malý zákon přídělový, na jehož přípravě ministerstvo spravedlnosti spolupracovalo se státním úřadem pozemkovým.

V oboru pracovního práva připravena jest osnova zákona o pracovním poměru redaktorů, která byla již v roce 1930 dána do meziministerského jednání. Vedle toho pracovalo se na osnově zákona o tiskové komoře; jednání na této osnově však uvázlo pro odpor některých interesentů proti zřízení komory.

Do oboru pracovního práva náleží též osnova zákona o zaměstnancích ve vyšších službách soukromých, již delší dobu připravená. I tuto osnovu bude možno, jakmile se odklidí rozpory, které se objevily v meziministerském jednání, předložiti parlamentu.

2. V popředí prací z oboru práva obchodního jest příprava nového obchodního zákona. Vědecká komise, která byla zřízena v ministerstvu spravedlnosti k přípravě nového obchodního zákona, zahájila v únoru 1930 své práce, koná pravidelné schůze a projednala již části obchodního zákona o jednotlivých kupcích, obchodním rejstříku, firmách, prokuře, obchodní plné moci a obchodních knihách. V pracích se horlivě pokračuje. Za účelem přípravy dalších prací připravuje ministerstvo spravedlnosti další obšírný dotazník, který má býti rozeslán všem hlavním zájemcům, soudům, obchodním komorám, advokátním a notářským komorám atd. a má se týkati všech obchodních společností vyjma společnosti akciové. O reformě a novelisaci práva akciového bude vydán později další obšírný dotazník.

V meziministerském projednávání osnovy zákona o splátkových obchodech se pokračuje.

Ministerstvo spravedlnosti věnuje zvláštní pozornost problému zajištění stavebních pohledávek a dalo v té příčině podnět k široké písemné anketě, která dosud není skončena a nejeví také takové výsledky, aby mohlo býti přikročeno k vypracování konkrétního návrhu.

3. Roku 1931 vstupuje v platnost konkursní řád a zákon o pracovních soudech.

V legislativě procesního práva bude se pokračovati - po skončení prací r. 1931 uzákoněných - v pracech na řádu exekučním a zákoně organisačním. Lze očekávati, že v roce 1932 oba tyto zákony bude lze předložiti Národnímu shromáždění. Jistě dostanou se do meziministerského projednávání na počátku roku 1932.

4. V roce 1931 byl parlamentně projednán návrh zákona o soudním řízení nesporném, jenž znamená mimo jiné rozpočtově důležité spojení poručenských úřadů se soudy; dále se v zákoně normuje nárok na svědečné pro svědky a osoby přezvědné i v řízení nesporném.

Dále byla právě se zástupci peněžních ústavů a zástupců interesovaných ministerstev projednána osnova zákona o Ústřední sirotčí pokladně a o depositní službě soudní. Osnovy budou v nejbližší době dány do připomínkového řízení.

Osnova notářského řádu bude předložena vládě, jakmile dojde nově žádaný posudek Nejvyššího soudu o otázce jazykové.

Osnova advokátního řádu byla, pokud jde o hlavní otázky, projednána se Stálou delegací, v brzké době začne se pracovati na stylisaci jednotlivých ustanovení a osnova snad bude pak předložena vládě a Národnímu shromáždění.

K osnově zákona o statcích střední velikosti docházejí právě posudky a bude svolána porada účastníků.

Pokud práce ty nebyly dokončeny v r. 1931, bude o nich jednáno v r. 1932. Vedle toho bude připravován komplex zákonného ustanovení o řízení ve zvláštních druzích nesporného řízení, na př. v poručenských a pozůstalostních věcech atd.

5. V oboru práva trestního pokračovalo ministerstvo spravedlnosti v uskutečňování programu, který si vytklo pro nejbližší dobu.

Především je to reforma trestního práva mladistvých provinilců. Vládní návrh předložený Národnímu shromáždění v roce 1930 byl ústavně projednán a stal se zákonem ze dne 11. března 1931, č. 48 Sb. z. a n. Tímto zákonem uloženy jsou justiční správě značné úkoly. Ježto zákon nabyl účinnosti 1. října 1931, směřuje veškeré její úsilí k tomu, aby provádění zákona po stránce osobní a věcné bylo včas zajištěno, a zejména výkon trestu na mladistvých provinilcích a výchovná opatření byla v intencích zákona zreformována.

Dále bylo usilovně pracováno na souboru osnov, jimiž mají býti upraveny tiskové poměry. Tato práce vyžádala si pro složitost a choulostivost otázek a pro nutnost spolupráce s nejrůznějšími zájmovými organisacemi značně času. První osnova náležející k souboru osnov práva tiskového, tj. osnova zákona o ochraně cti byla předložena Národnímu shromáždění koncem roku 1930. Druhá a hlavní osnova tohoto souboru, totiž osnova zákona o tisku, blíží se již poslední redakci a lze již pevně doufati, že bude předložena Národnímu shromáždění v nejbližší době.

Neméně naléhavou jevila se úprava výkonů trestů na politických provinilcích. Touto otázkou zabývá se osnova zákona o státním vězení, předložená Národnímu shromáždění v březnu 1931.

Konečně připravuje ministerstvo spravedlnosti významnou osnovu zákona o zločincích obecně nebezpečných, a o zločinech hrdelních. Tímto zákonem má býti zostřen boj proti zločincům z povolání, nebezpečným cizímu majetku, poskytnuta větší ochrana proti zločincům duševně chorým a sjednocena ustanovení o změně zákonného trestu smrti v trest na svobodě.

Z menších osnov připravuje se osnova zákona, jímž má býti prodloužena účinnost některých ustanovení trestního práva a řízení, obsažených v zákonech č. 1/1922 Sb. z. a n., 471/1921 Sb. z. a n. a 31/1929 Sb. z. a n., končící koncem roku 1931.

Jakmile bude tento naléhavý program uskutečněn, přikročí ministerstvo spravedlnosti bezodkladně opět k pracím na celkovém sjednocení a reformě trestního práva a řízení, jež se stávají čím dále tím více naléhavějšími. Především bude podrobena revisi osnova trestního řádu, která byla již předmětem meziministerského řízení. Tato práce a provedení shora uvedených větších zákonů, zejména zákona o trestním soudnictví nad mládeží a zákona o tisku bude hlavním programem činnosti ministerstva spravedlnosti v oboru trestního zákonodárství v r. 1932.

Soudní kancelář.

Oddělení pro reformu soudní kanceláře zabývalo se v roce 1931 podle výsledku přípravných prací z roku minulého organisací služby soudní kanceláře tak, aby odpovídala požadavku zhospodárnění veřejné správy. Činnost její nesla se k zjednodušovaní a slučování rejstříků, zavádění systému kartotéčního pro seznamy jmen v některých oborech kancelářské služby u větších soudů, nové organisaci strojových pisáren, vybavování soudních kanceláří moderními rozmnožovacími, sešívacími a číslovacími stroji.

U některých soudů zavedeny byly některé reformy na zkoušku, u soudů s exekuční agendou byla nově rozdělena služba výkonná.

Výsledky studia o možnostech racionalisace práce v soudní kanceláři povedou k větší anketě, k níž budou přibráni i zástupci stavu advokátního a notářského.

Vězeňství.

Koncem února 1931 byla konána v ministerstvu spravedlnosti vězeňská konference, ve které se zřetelem k poměrům v jiných státech a ke zprávám našich vězeňských ústavů byly stanoveny určité směrnice potřebných reforem a úprav v našem vězeňství. Na prvém místě jde stále o nápravu v tom směru, aby konečně naše trestnice a velké věznice byly upraveny tak, že by každý vězeň na dobu odpočinku a na noc byl zpravidla isolován.

Vězeňské stravování bylo pro mladistvé trestance zlepšeno potud, že se jim vzhledem k tělesnému vývoji dostává chleba neodměřeně. Pro ostatní trestance uvažuje se o zlepšení stravy zvýšením dávky chlebové o 10 g denně a zvýšení dávky tukové z 33 g na 40 g denně. Je ovšem otázka, jakou měrou dá se to provésti vzhledem k tomu, že vyšší náklad s tím spojený přesahoval by ročně částku 600.000 Kč. Připravuje se reorganisace pracovního provozu vězeňského, zejména co se tkne řemeslných prací.

Vězeňská státní správa nemá zájmu na tom, aby trestanci byli zaměstnáváni soukromými podnikateli a je ochotna se tohoto způsobu práce vzdáti, bude-li umožněno, aby u nás - tak, jak se to děje v jiných státech, - trestanci konali práce řemeslné v široké míře pro potřebu státní.

Kritické poměry hospodářské způsobily, že na podnět ministerstva sociální peče bylo v podstatě zatímně upuštěno od konání venkovských prací pro soukromé podnikatele, avšak vniká tím způsobem nezaměstnanost velmi citelně do jednotlivých ústavů.

Z kruhu občanské vězeňské kontroly, která se dobře osvědčuje, byl dán podnět na prohloubení kulturní péče ve výkonu trestu za součinnosti Masarykova lidovýchovného ústavu. Při širší poradě, která v tom směru v Masarykově lidovýchovném ústavu byla konána, slíbil ústav, že vypracuje specialisovaný nový seznam knih vhodných pro jednotlivé vězeňské ústavy a že zvláštním výborem odborníků věnuje kulturní působnosti vězeňské stálou podporu a péči.

Aby již ve výkonu trestu byli potřebnou měrou trestanci připravováni pro budoucí život na svobodě, zejména po stránce sociální a mravní, byl se zřetelem ke zkušenostem učiněným v tom směru v jiných státech, ustanoven u nás zatím na zkoušku na tři měsíce úředník sociální péče vězeňské ve věznici krajského soudu trestního v Praze, který se má zároveň pokusiti o rozšíření a prohloubení činnosti spolku pro péči o propuštěné trestance.

Význam moderního psychotechnického vyšetřování, které se nejen v cizině, ale i u nás v jiných oborech státní správy už velmi osvědčilo, nelze ponechati nezužitkován ani v oboru vězeňském. Zejména u mladistvých trestanců je potřeba, aby každý z nich byl psychotechnicky zkoumán za účelem správného určení, jak má býti zaměstnáván po případě čemu má býti vyučen. Je potřeba psychotechnicky zkoumati také vězeňský personál, aby pro zodpovědnou službu vězeňskou byli vybráni skutečně lidé způsobilí. Od 1. března 1931 do konce května 1931 byl konán přípravný odborný kurs pro dozorce vězňů v mužské trestnici v Plzni a psychotechnické zkoumání účastníků ukázalo, jak naléhavě je zapotřebí co nejpečlivějšího postupu při výběru. Proto byla přijata nabídka psychotechnického ústavu Masarykovy akademie práce, podle které bude mu po tří roky poskytována subvence po 5000 Kč, načež jmenovaný ústav bude konati psychotechnické zkoumání trestanců a vězeňského personálu.

Vůdčí zásadou vězeňské praxe je zásada individualisace a specialisace ve výkonu trestu, zejména, aby trestanci psychopatičtí byli od ostatních provinilců ve zvláštním ústavě odděleni. Se zřetelem k velmi úspěšným zkušenostem, k nimž po té stránce dospělo vězeňství belgické zkoumáním anthropologicko-psychiatrickým a vězeňství pruské zkoumáním kriminálně-biologickým, bylo u nás na základě jednání ve shora zmíněné vězeňské konferenci přikročeno k přípravě kriminálně-biologického zkoumání trestanců, jímž se má docíliti, aby u jednotlivých provinilců byla zjištěna individuelní příčina a základna jich zločinnosti. K praktickému provádění kriminálně-biologického výzkumu bude přikročeno po potřebných odborných přípravách a to s počátku na zkoušku jen v Praze, v Brně, v Bratislavě a v Košicích.

Zavedením pokračovacích kursů pro dozorce vězňů má býti docíleno, aby byla zvýšena odborná způsobilost dozorců vězňů a prohloubena zejména ve směru nových úkolů vězeňských.

Náklad na jednoho trestance v roce 1930.

Trestnice

Průměrný denní stav

Náklad

Příplatek státu

úhrnem

na jednoho trestance průměrného denního stavu za

na jednoho trestance průměrného denního stavu

úhrnem

na jednoho trestance za

stravování za

ošacení za

rok

den

rok

den

rok

den

rok

den

Kartouzy

446

3,274.503

7.341,95

20,10

1.227,05

3,35

247,50

0,70

2,045.842

4.587,10

12,55

Plzeň

531

4,359.046

8.209,10

22,50

1.291,45

3,55

292,55

0,80

2,389.259

4.499,55

12,30

Mírov

195

2,699.997

13.846,15

37,95

1.368,30

3,75

293,70

0,80

2,085.071

10.692,65

29,30

Ilava

343

2,144.542

6.252,30

17,15

1.363,45

3,75

276,85

0,75

1,439.307

4.196,25

11,50

Leopoldov

673

4,508.761

6.699,50

18,35

1.151,80

3,15

322,25

0,90

2,858.479

4.247,35

11,65

Mikulov

93

814.138

8.754,15

24,--

1.349,--

3,70

352,90

0,95

645.277

6.938,45

19,--

Řepy

177

661.956

3.739,85

10,25

-

-

-

-

623.526

3.522,75

9,65

 

Náklad na jednoho chovance v Komenského ústavě v Košicích v roce 1930.

Košice

348

4,451.483

12.791,60

35,05

1.440,65

3,95

662,80

1,80

1,740.012

5.000,05

13,70


 

Právní styky s cizinou.

V roce 1932 bude třeba jednak rozšířiti sít právních úmluv s cizími státy, jednak ji doplniti, a kde toho vyžaduje změněný právní řád ať Československé republiky ať druhého kontrahenta, přikročiti k revisi dosavadní úpravy.

Ministerstvo spravedlnosti pomýšlí tu především na sjednání civilně-právních a exekučních smluv s Rakouskem, Maďarskem, Holandskem a Finskem, a ze zámořských států s Japonskem a státy Jižní Ameriky (Argentinou a Brasilií) a s Egyptem, exekučních smluv s Německem, Polskem, Lotyšskem, Estonskem, Tureckem, dále s Belgií a Francií (nebude-li jednání s oběma posléze uvedenými státy skončeno ještě roku 1931). Dále bude pracováno na smlouvách pozůstalostních s Belgií a Německem; s Německem pomýšlí se též na zvláštní smlouvu o poručenství a opatrovnictví. Mimo to hodlá ministerstvo spravedlnosti vstoupiti v jednání s jednotlivými státy o úmluvy, jež by upravovaly otázky péče o nezletilce v cizině, o zajištění jejich výživy a výchovy, refundaci nákladů s tím spojených a event. o jejich repatriaci do jejich vlasti.

V oboru smluv extradičních se připravuje jednání se Švýcarskem, Rakouskem a Maďarskem a revise extradiční smlouvy s Německem. Mimo to bude pokračováno v oněch jednáních, která by se nepodařilo skončiti v r. 1931.

Úmluvou s Rumunskem ze dne 5. prosince 1930 (dosud neratifikovanou) byla upravena otázka rozdělení jmění sirotčích pokladen na Podkarpatské Rusi a vydání jmění poručenců a jiných chráněnců spravovaného těmito pokladnami. Poněvadž rozdělený majetek pravděpodobně nedostačí ku krytí všech závazků, aby nároky československých poručenců a chráněnců mohly býti vyplaceny nezkráceny, bude asi třeba do rozpočtu zařaditi přiměřenou částku pro zmíněné sirotčí pokladny. Stejná potřeba se ukáže asi při úpravě této otázky na Těšínsku, Spiši a Oravě, kde bude třeba sjednati s Polskem zvláštní dohodu. Bližší data pro odhad tohoto nákladu nejsou dosud známa.

Sirotčí pokladny.

V obvodu vrchního zemského soudu v Praze celkové jmění sirotčích pokladen koncem roku 1928 činilo 308,812.349 Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 48.6%, na cenných papírech 32.28%, u spořitelen 2.2%. Z cenných papírů činily československé státní půjčky a stavební losy 82,558.862 Kč. Úhrn pasiv činil celkem 288,215.870 Kč. Rok 1928 končil přebytkem 10,871.190 Kč po odečtení kursového rozdílu.

V obvodu vrchního soudu v Brně celkové jmění sirotčích pokladen koncem roku 1928 činilo 169,548.430 Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 64.4%, na cenných papírech 24.9%, u spořitelen 3.19%. Z cenných papírů činily československé státní půjčky a stavební losy 35,820.850 Kč. Úhrn pasiv činil celkem 151,278.586 Kč. Rok 1928 končil přebytkem 15,072.674 Kč po odečtení kursového rozdílu.

Deposita.

U Zemské banky v Praze bylo v r. 1930 v úschově deposit v hodnotě 9.9 mil. Kč a v úschově a ve správě v hodnotě 279.6 mil. Kč; tedy úhrnem 289.5 mil. Kč. U poštovní spořitelny byla deposita soudů a poručenských úřadů z obvodu celé republiky a to z obvodu vrchního soudu v Praze 4.926 deposit v hodnotě 12.7 mil. Kč v úschově a 3.923 deposit v hodnotě 105.3 mil. Kč v úschově a ve správě, celkem 8.849.deposit v hodnotě 118 mil. Kč, z obvodu vrchního soudu v Brně 2.141 deposit v hodnotě 6.9 mil. Kč v úschově a 3.249 deposit v hodnotě 72.1 mil. Kč v úschově a ve správě, celkem 5.390 deposit v úhrnné hodnotě 79.0 mil. Kč, v obvodu vrchního soudu v Bratislavě 563 deposit v hodnotě 8.1 mil. Kč v úschově a 319 deposit v hodnotě 23.5 mil. Kč v úschově a ve správě, celkem 882 deposit v hodnotě 31.6 mil. Kč. Ze slovenského obvodu vrchního soudu v Košicích 178 deposit v hodnotě 2 mil. Kč v úschově a 111 deposit v hodnotě 0.5 mil. Kč v úschově a ve správě, celkem 289 deposit v hodnotě 2.5 mil. Kč, z podkarpatoruského obvodu vrchního soudu v Košicích 116 deposit v hodnotě 1.0 mil. Kč v úschově a 26 deposit v hodnotě 0.1 mil. Kč v úschově a ve správě, celkem 142 deposit v hodnotě 1.1 mil. Kč.

Umístění a zařízení soudu.

U všech soudů, kde byl rozmnožen počet soudců i ostatního personálu a kde byla nebo budou zřízena nová oddělení, nastává nutnost opatřiti pro ně místnosti a pro nové místnosti i nové zařízení. Jen v málokterých případech bude lze vystačiti s dosavadními místnostmi, takže tato otázka nebude vyřešena bez obtíží a bez finančních obětí. Ve většině případů nejsou v dosavadních budovách k disposici přebytečné místnosti, jichž by bylo možno použíti pro umístění nových oddělení. V mnohých případech bylo, po případě bude nutno zjednati potřebné místnosti nájmem v jiné budově. Stalo se tak zejména pro Nejvyšší soud v Brně, pro krajský soud civilní v Praze a v Bratislavě.

Ve zmíněných případech jde arciť o přechodné opatření, ježto jsou již zahájeny novostavby soudních budov, jichž dokončení bude co možná urychliti. Stavba budovy Nejvyššího soudu v Brně, pro kterou byla již v r. 1930 vypsána a provedena soutěž na projekt pro staveniště v Hunově třídě, zdržela se tím, že výsledek soutěže neuspokojil a že vznikly vážné pochybnosti o vhodnosti a postačitelnosti zmíněného staveniště. Byla proto vypsána soutěž nová a to jednak pro staveniště ve Veveří ulici proti české technice, jednak pro staveniště v akademické čtvrti, v čele projektovaného náměstí. Výsledek nové soutěže bude směrodatným pro provedení stavby, jež má poskytnouti konečně důstojné umístění nejvyššímu soudnímu tribunálu.

Stejně důležitým úkolem justiční správy jest, opatřiti pro pražské soudy vhodné a zvýšeným požadavkům vyhovující budovy. Stavba krajského soudu trestního na Pankráci, jež bude patrně dokončena v příštím roce, jest první etapou této akce, v níž má býti pokračováno bez přerušení stavbou budovy pro civilní soudy pražské. Také v tomto ohledu byl již učiněn rozhodný krok koupí pozemku bývalé plynárny v dolní části Žižkova. Ve stavbě krajského soudu v Bratislavě, započaté na jaře 1931, bude i v roce 1932 pokračováno. Její dokončení lze očekávati asi koncem roku 1933.

Z ostatních již zahájených staveb soudních budov sluší uvésti stavbu krajského soudu v Ružomberoku, jež byla v roce 1930 započata a krajského soudu v Užhorodě, ve které se pokračuje již třetí rok. Pro novostavby krajských soudů v Nových Zámcích a v Hradci Králové byly již provedeny přípravné práce z velké části, čímž je umožněno zahájení vlastní stavby v brzké době. Zvláště naléhavou jest novostavba pro krajský soud trestní v Brně, jehož dosavadní budova a věznice na Cejlu naprosto nevyhovuje.

Ve stadiu dokončení jsou stavby budov pro okresní soudy, po případě i jiné úřady, v Lovosicích a Jindřichově Hradci, ve stadiu pak počátečném stavby ve Falknově n. O., v Hlinsku, ve Strážnici, Vyškově, v Čadci, v Ťačově a přístavba věznice v Rachově. Pro budovy okresních soudů v Pardubicích, Náchodě, Brandýse n. L., v Hustopeči, Novém Městě n. Váh. nejsou přípravné práce ještě dokončeny. K nim se řadí velký počet soudů, pro něž se stavební akce teprve připravuje a jichž uskutečnění závisí od možnosti úhrady stavebního nákladu v tit. 15., kap. XIV. "Stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy".

S dokončením každé novostavby jest spojeno částečné neb úplné nové zařízení úředních místností dotyčného soudu a jeho věznice. Kromě toho snaží se ministerstvo spravedlnosti vybavovati soudy dostatečným počtem psacích rozmnožovacích strojů, telefonními aparáty a jinými pomůckami moderního kancelářského provozu.

Pro rok 1932 preliminují se výdaje částkou

323,1 mil. Kč,

tj. proti částce povolené v roce 1931

315,1 mil. Kč,

více o

80 mil. Kč.


 

Zvyšují se hlavně položky "Platy stálých zaměstnanců podle platových zákonů" o 11,3 mil. Kč v důsledku resystemisace. Dále zařaďuje se potřeba na zvláštní odměny, které byly vládou soudcům přiznány, v důsledku čehož se zvyšuje úvěr položky "Odměny a výpomoci" v tit. 3. o 7.5 mil. Kč. Vzhledem k zákonnému zvýšení nájemného zvyšují se příslušné položky o 0.7 mil. Kč.

Na úhradu výdajů s prováděním zákona o trestním soudnictví nad mládeží zařadila se do rozpočtu zvýšená potřeba o 0,3 mil. Kč u položky "Soudní ochrana mládeže". Aby práce se zakládáním pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi byly urychleny, bude nutno přijati další smluvní zaměstnance a proto preliminuje se vyšší částka o 0.7 mil. Kč u položky "Platy smluvních zaměstnanců".

Naproti tomu snižují se věcné potřeby trestnic a polepšovacích ústavů o částku 23 mil. Kč jednak vzhledem k poklesu cen, jednak pro očekávaný úbytek soukromých objednávek a tím zmenšení zaměstnanosti trestanců a chovanců.

Jelikož nebude nutno vypláceti v roce 1932 diety z titulu vedení dvojí domácnosti v takovém rozsahu jako v roce 1931, jakož i z důvodů úsporných snižují se položky "Cestovné a stravné" o 1,1 mil. Kč.

Podle očekávané potřeby a z důvodů úsporných snižuje se položka "Úřední a kancelářské potřeby" u soudů o 6,6 mil. Kč a položka "Trestní soudnictví" o 1,4 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že v roce 1932 převezmou na Slovensku agendu sirotčích úřadů soudy, snižuje se potřeba na "Organisaci sirotčí agendy v zemi Slovenské a Podkarpatoruské" o 0,4 mil. Kč.

Z důvodů úsporných, jakož i proto, že lze očekávati všeobecný pokles cen, bylo nutno snížiti věcné výdaje ústřední správy o 0,4 mil. Kč a potřebu na vnitřní zařízení soudů o 0,3 mil. Kč.

Příjmy zařaďují se pro rok 1932 částkou

13,8 mil. Kč,

tj. proti příjmům rozpočteným v roce 1931 částkou

16,4 mil. Kč,

méně o

2,6 mil. Kč.


 

Snížení toto jest hlavně u položek "Příjmy z práce vězňů, trestanců a chovanců" a u položek "Hospodářství polní a zahradní". Nižší příjmy dlužno očekávati jednak v důsledku zmenšeného provozu práce vězňů, trestanců a chovanců pro úbytek soukromých objednávek, jednak pro pokles cen zahradních a polních plodin.

8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Na dobu, než provedení bude sjednocení čsl. práva, jest ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy povoláno k tomu, aby v zákonodárných počinech československých zajistilo náležitý zřetel na převzatý právní řád uherský a zvláštní hospodářské, právní a politické poměry Slovenska o Podk. Rusi. Dostává proto k přezkoumání osnovy všech československých zákonů a nařízení a pečuje o jich srovnalost s převzatým právním řádem uherským. Jako znalec právního řádu uherského spolupracuje ministerstvo pro sjednocení s úřady druhými nejen v agendě zákonodárné, nýbrž také v agendě správní, podávajíc na požádání dobrá zdání v konkrétních správních případech, jichž projednávání dospělo do třetí instance. Samostatně připravuje a podává osnovy v případech, kdy zmocněno k tomu bylo vládou neb dohodou s příslušným ministerstvem resortním. Při zákonodárných pracích jest v stálém kontaktu s odbornou veřejností prostřednictvím poradních komisí, zřízených jmenovitě na Slovensku. Při užší spolupráci s resorty odbornými pracuje s nimi v případech význačnějších ve zvláštních společných komisích nebo v jinak upraveném úzkém styků referentů. Publikační činnost ministerstva pro sjednocení směřuje k tomu, aby v otázkách, tykajících se řešení unifikačního problému a věcí s ním souvisejících, byl prostřednictvím tisku získán co nejširší styk s odbornou veřejností, jmenovitě slovenskou, a aby opatřeny byly alespoň některé příručky a komentáře, v praxi v důsledku existence unifikačního problému zvlášť potřebné. Ministerstvo pro sjednocení věnuje i jinak pozornost věcem Slovenska a Podk. Rusi, a plní úkoly, různými předpisy zvlášť na ně přenesené.

Pokud jde o období let 1930/1931 a 1931,1932, nutno činnost a úkoly ministerstva pro sjednocení na poli zákonodárných prací objasniti podrobněji takto:

Ministerstvo pro sjednocení vypracovalo v roce 1931 konečný text osnov sjednocených zákonů civilně procesních, totiž zákona o soudní příslušnosti, civilního řádu soudního a zákona uvozovacího. Úkol vypracovati nový jednotný civilní soudní řád přenesen byl na ministerstvo pro sjednocení v roce 1922 a již v tomto roce započalo ministerstvo pro sjednocení s přípravou osnov sjednocené normy jurisdikční a sjednoceného civilního soudního řádu zahájením písemné ankety. Po skončení ankety přistoupilo se k dalším přípravným pracím. O náležitý kontakt s vědou a odbornou veřejností postaráno bylo tím, že pro obor civilního práva procesního zřídilo si ministerstvo pro sjednocení dvě poradní komise v Praze a v Bratislavě. Podle výsledků, s jakými připravené osnovy byly v těchto komisích projednány, vypracoval se konečný text osnov. Tento text vydalo ministerstvo pro sjednocení tiskem spolu s důvodovou správou, v kteréžto úpravě byly přichystané osnovy rozeslány v červnu 1931 do meziministerského řízení. Po meziministerském projednání předloží ministerstvo pro sjednocení osnovy vládě a zúčastní se pak jich projednání ve výborech N. S. Osnovy sjednocených zákonů civilně-procesních jsou především dílem unifikačním, odstraňují dosavadní dvojí civilní právo procesní a nahrazují je právem jednotným. Osnovy jsou však ve význačných směrech též dílem reformním ve snaze, aby zabezpečeny byly nové potřeby právního života a podmínky dalšího jeho vývoje. Obtížnost a složitost úkolu, který vypracováním osnov sjednocených zákonů civilně-procesních byl vyřízen, vyplývala ze značného rozsahu sjednocovaných zákonů, z odchylné jich soustavy a konečně z toho; že oba nynější zákony se podstatně liší právě v úpravě důležitých otázek procesního práva a ve věcech rázu často zásadního. S mimořádnými obtížemi spojeno bylo i vypracování zákona uvozovacího, který umožní klidný přechod od nynějšího dvojího práva k novému právu jednotnému.

Příprava osnovy zákona o umoření listin pokročila na tolik, že osnova jest nyní v užším projednávání meziministerském. Osnovu zákona o zbavení svéprávnosti projednává ministerstvo pro sjednocení předběžně s ministerstvy spravedlnosti a veřejného zdravotnictví. V období 1931/1932 dány budou obě právě uvedené osnovy do širšího meziministerského řízení.

V nejužší součinnosti s ministerstvem financí vypracován byl konečný text osnovy zákona o zdanění lihu. Bude nutno jej doplniti ještě předpisy o paušalování výrobní dané z lihu a pozměniti tam, kde vyžaduje toho zákon o míchání lihu pohonnými látkami, jehož osnova byla vládou schválena 9. července 1931. Osnova tohoto zákona bude podle usnesení ministerské rady v poslanecké sněmovně projednávána zároveň s osnovou vládního návrhu zákona o hospodaření lihem, kterouž s urychlením předloží ministerské radě ministerstvo financí společně s ministerstvem pro sjednocení. V souvislosti s dokončením prací na osnově zákona o zdanění lihu zúčastní se ministerstvo pro sjednocení přípravy prováděcího vládního nařízení k tomuto zákonu, která připadne ministerstvu financí.

V oboru práva poplatkového vypracovalo ministerstvo pro sjednocení osnovu zákona-o sjednocení poplatků v řízení konkursním a vyrovnávacím. Osnova tato nebyla samostatně podána, její předpisy byly však vsunuty do osnovy zákona o změnách a zvýšení poplatků soudních, kteroužto osnovu vypracovalo za součinnosti ministerstva pro sjednocení ministerstvo financí. Sebrán a připraven ;byl materiál k unifikaci poplatků v řízení trestním. V souvislosti s osnovou nového civilního řádu soudního připravilo ministerstvo pro sjednocení materiál pro sjednocení soudních poplatků v řízení sporném. Na přípravě k unifikaci poplatkového práva bude ministerstvo pro sjednocení i nadále pracovati podle toho jak pokročí příprava nového trestního řádu a jmenovitě také nového československého zákona občanského. Půjde při tom jednak o úzkou součinnost s ministerstvem financí, jednak o samostatný postup, pokud týž bude ministerstvu pro sjednocení novým jeho pracovním pořadem umožněn.

Ministerstvo pro sjednocení pokračovalo také v přípravách pro sjednocení některých zákonů o daních spotřebních (z cukru, z minerálních olejů), jichž vypracováním bylo společně s ministerstvem financí vládou pověřeno. V těchto přípravách bude se i nadále pokračovati. Bude se také účastniti prací v komisi pro nové finanční právo trestní, jakmile bude v poradách této komise pokračováno.

V oboru samostatných svých prací pokračovalo konečně ministerstvo pro sjednocení v přípravě osnovy zákona o kompetenci ministerstev, v přípravě osnovy zákona o užívání a změně jména v pracech směřujících ke zrušení válečných nařízení uherských a bude se touto přípravou zabývati ještě i v budoucnu. Osnova zákona o hlášení pobytu byla vypracována již v konečném svém znění a projednává se nyní s ministerstvem vnitra, stejně jako osnova zákona o postrku.

Rozsah samostatných zákonodárných prací ministerstva pro sjednocení závislým je dále od toho, s jakým výsledkem skončí se projednání navrženého druhého pracovního pořadu ministerstva pro sjednocení. Podrobný obsah příslušného návrhu udán je v důvodové zprávě k finančnímu zákonu na rok 1931.

Spolupráce ministerstva pro sjednocení na osnovách, chystaných jinými resorty, naznačena jest již v povšechném vylíčení činnosti na začátku této zprávy. O význačnější případy, zasluhující zvláštní zmínky, šlo u těchto osnov:

Ministerstvo pro sjednocení zúčastnilo se přípravy osnovy sjednoceného zákona občanského. Zástupci ministerstva pracovali na této osnově v superrevisní komisi, ministerstvo pro sjednocení projednávalo jednotlivé partie osnovy znova ve své slovenské poradní komisi a za součinnosti této komise připravilo také návrh uvozovacího zákona k budoucímu novému zákonu občanskému, pokud jde o práva slovenské.

V širší komisi ministerstva spravedlnosti pro sjednocení práva obchodního spolupracovalo ministerstvo pro sjednocení na přípravě osnovy sjednoceného zákona obchodního. Podobně zúčastnilo se svými zástupci přípravy automobilového zákona, chystaného ministerstvem veřejných prací a přípravy předpisů o pracovních poměrech redaktorů a zaměstnanců ve vyšších službách, chystaných ministerstvem spravedlnosti.

Z ostatních osnov, na nichž ministerstvo pro sjednocení význačnou měrou spolupracovalo, uvádějí se: osnovy zákonů o soudech pracovních a o použití úředníků vyšší pomocné soudní služby u soudů a poručenských úřadů, osnova prováděcího nařízení k posléze uvedeným zákonům, osnova advokátního řádu, osnova zákona o ústřední sirotčí pokladně, zákona o úschově deposit soudů, prohlášení deposit soudů, úřadů administrativních a ústavů státních za odumřelé, o ukládání hotovostí poručenců a opatrovanců a o sirotčí jistotě cenných papírů, osnova vládního nařízení o zařízení, zakládání a vedení železničních knih, osnova vládního nařízení o výběru a úhrnné odměně správců konkursní podstaty, vyrovnávacích správců a znalců v řízení konkursním a vyrovnávacím, osnova vládního nařízení o doručování vyhlášek v konkursním a vyrovnávacím řízení a o uveřejňování v ústředním oznamovateli, osnova zákona o finančních prokuraturách, osnovy zákonů o tisku, o tiskových komorách, o ochraně cti, o státním vězení, o trestním soudnictví nad mládeží a o některých změnách a doplňcích trestních zákonů a řádů, dále osnova zákona o pensionování vojenských soudců, osnovy zákonů o trestním správním právu a řízení, o změně zákona o finanční úpravě svazků územní samosprávy, zákonů o ústředí živnostenských družstev, o státním fondu vodocestném, o státním fondu pro vodohospodářské meliorace, o změně zákona o silničním fondu, o změně a doplnění zákona přídělového a zákonů na podporu zahraničního úvěru, a o ochraně známek, automobilového, o živnostenské úpravě živnosti autodopravní, o úpravě poměrů zemských úvěrních ústavů, o živelních pohromách v roce 1931, o živnosti masérské, o mléce, o tržnicích, o Ústředí spotřebních družstev a zákona o úvěrové pomoci zemědělské. Na všech těchto osnovách, pokud příslušné práce nebyly dokončeny, bude ministerstvo pro sjednocení pracovati i v době příští a súčastní se v připomínkovém řízení přípravy všech osnov v oboru práva soudního finančního i politického. Z budoucí spolupráce uvádí se ještě zvláště úprava intestátního dědění rolnických usedlostí, a osnovy zákonů vodního, patentního, o finančních prokuraturách, o nejvyšším správním soudu, o vyvlastnění, úprava práva družstevního, osnova zákona stavebního a jednotného zákona živnostenského. O zvláštní spolupráci půjde také ve všech případech pojatých do nového pracovního pořadu ministerstva pro sjednocení, výše zmíněného, pokud tu ministerstvu nepřipadne samostatné vypracování osnovy.

Pro rok 1932 preliminují se výdaje částkou

2,25 mil. Kč.

   

Pro rok 1931 bylo preliminováno

2,10 mil. Kč,

tedy více o

015 mil. Kč.


 

Zvýšení nastalo hlavně u pol. 1. "Platy stálých zaměstnanců".

Příjmy nepreliminují se jako v roce 1931 žádné.

9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Obavy vyslovené v loňské důvodové zprávě, že pokles agendy Nejvyššího správního soudu, objevivší se v roce 1929, bude jen přechodný, a že následkem zákonodárných reforem posledních let v oboru financí a veřejné správy nastane nový vzestup, se prozatím nepotvrdily. Také v roce 1930 agenda klesala, ač ne již tak náhle jako v roce předešlém. Proti roku 1929, kdy došlo celkem 6.827 stížností, činil záběh v roce 1930 pouze 5.899 stížností. Pokles o 928 stížností jde ze dvou třetin na vrub sporů administrativních a vysvětluje se hlavně skončením první etapy pozemkové reformy, definitivní úpravou platů veřejných zaměstnanců a úbytkem sporů o státní občanství.

Počet nevyřízených sporů koncem roku 1930 činil 12.032. Lze důvodně očekávati, že dík resystemisaci, která přinesla Nejvyššímu správnímu soudu dva nové senáty, budou tyto nedodělky asi během 2 let vypracovány, takže soud octne se v běžném.

Projektovaná reforma zákona o Nejvyšším správním soudu na podkladě osnovy vypracované ministerstvem vnitra projednává se ministerstvy a odbornými kruhy. Vzhledem k zásadní důležitosti reformy a ožehavosti některých otázek nelze se nadíti brzkého skoncování.

Celkové výdaje kapitoly 9. pro rok 1932 preliminují se částkou 6,824.900 Kč, tj. o 762.900 Kč vyšší nežli v roce 1931. Zvýšení potřeby způsobeno je především rozmnožením soudcovského personálu podle resystemisace, která však v plném rozsahu není ještě provedena a z důvodů úsporných ani preliminována, a vánočním příspěvkem podle zákona č. 144/1930 Sb. z. a n. Věcné výdaje jsou o 79.000 Kč nižší nežli v roce 1931.

Příjmy preliminují se částkou 64.000 Kč jako v roce 1931.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP