Malý zákon přídělový. Proto spoluprací ministerstva spravedlnosti a S. P. úřadu byl připraven a 27. května t. r. pod čís. 93 Sb. z. a n. vydán tzv. malý zákon přídělový, který v naznačeném směru značně uvolnil disposice s veškerou půdou nabytou z pozemkové reformy, kromě nedílů. Podle tohoto zákona nevyžaduje zásadně vůbec svolení S. P. úřadu zcizení nebo pacht mezi blízkými příbuznými, dále zcizení, pacht i zatížení půdy, která byla v nepatrné výměře přidělena na př. ke zřízení neb rozšíření zahrádek, dvorků nebo půda stavební. V ostatních případech pravomoc S. P. úřadu usměrňovati disposici přídělců byla pak omezena na dobu 4 let při výměře přídělů do 5 ha a na dobu 10 let při výměře nad 5 ha. Doba tato se počítá od zaknihování přídělu; byl-li však příděl zaknihován před 12. červnem 1931 tedy od tohoto dne a prodlužuje se pouze v těch případech, kde příděl i po jejím uplynutí je zatížen úvěrem z veřejných prostředků. Zatížení je nyní umožněno i nad meze, stanovené zákonem úvěrovým, tj.i nad 5/10 ceny půdy a nad 9/10 ceny budov. Ihned zanikají: povinnost, aby přídělce podrobil i svůj svobodný majetek scelovacímu a melioračnímu řízení a u přídělu do 30 ha i povinnost nésti patronátní břemena. Právo S. P. úřadu zatížiti příděl služebností zanikne do 2 let tj. do 12. června 1933. Příslušná vnitřní instrukce S. P. úřadu, která dopodrobna upravuje řízení spojené s praxí podle tohoto nového zákona byla již vydána a všechny orgány S. P. úřadu podle ní již postupují.

Dozor nad řádným hospodařením přídělců. Nutným doplňkem výše uvedené činnosti je dozor nad řádným hospodařením přídělců, aby hospodaření špatné bylo vyloučeno. Poměrně vysoká odborná úroveň našich zemědělců a vlastní jejich hospodářský zájem jsou samy zárukou, že na přidělené půdě se hospodaří řádně. Nejde proto o široce založený dozor, neboť k tomu není ani důvodu, ani prostředků, ani personálu. Jak praxe ukazuje, vyskytnou se případy trvale špatného hospodaření jen zcela výjimečně a právě ty mají býti zjišťovány hospodářským dozorem. Provádějí jej příděloví komisaři a obvodové úřadovny. Na hospodaření nepořádné nebo špatné jsou stanoveny sankce, které spočívají jednak ve výzvě přídělce, aby učinil potřebná opatření k nápravě, jednak v odnětí přídělu event. jeho výkupu. Podkladem řízení spojeného s dozorem, jest úplný katastr přídělců, který umožní evidenci přídělců i přidělené půdy. O návrhu S. P. úřadu na výkup v případech zákonem vytčených rozhoduje rozhodčí soud, ustavený podle §§ 53 a 54 zákona přídělového a vlád. nařízení číslo 196/2.6 Sb. z. a n. Jest to tribunál, zcela nezávislý od S. P. úřadu. Tato působnost nemohla býti vybudována v prvním pracovním období, neboť stejně jako předešle uvedené patří k stabilisačním a závěrečným pracím období druhého, nynějšího.

Evidence a postupná likvidace finančních závazků. Rovněž s postupem pozemkové reformy vzrůstal rozsah evidence všech finančních závazků S. P. úřadu vůči vlastníkům zabraného majetku, vůči hypotekárním věřitelům a osobám, pro něž na zabraném majetku váznou práva a nároky. Sem patří výplata přejímacích cen po provedeném soudním rozvrhu, služba Náhradové banky, evidence hypotečních závazků, které byly se souhlasem věřitelů zapsány do Náhradové knihy a zatěžují dále přidělený majetek, při čemž úřad pečuje o řádné úrokování těchto pohledávek. Sem spadá evidence asi 500.000 kont přídělců, pokud četní přídělci přidělenou půdu ještě úplně nezaplatili, vymáhání těchto nedoplatků, vrácení záloh a event. přeplatků, stálý styk s peněžními ústavy, které přídělcům povolily úvěr, péče o stavební družstva kolonistů a zajišťování úvěru provozovacího, správa a uzávěrky fondů S. P. úřadu aj.

Závěrečná kontrola. V této fasi pozemkové reformy bude nutno také provésti i závěrečnou kontrolu vykonaných prací. Jejím úkolem bude zjistiti, zda všechna k tomu určená půda byla převzata a přidělena a zda za převzatou půdu bylo správně zaplaceno jak vlastníkům,.tak Státnímu pozemkovému úřadu. Při tak velkých majetkových přesunech jako jest pozemková reforma jest provedení takové bilance zajisté věcí nezbytnou.

Statistika pozemkové reformy. K pracím závěrečným patří také statistické zjištění a zpracování výsledků pozemkové reformy po všech dostupných stranách. Národohospodářské dílo tak značného rozsahu hospodářského i sociálního, produkčního i technického vyžaduje bilance, nehledě ani k tomu, že tato je nutná ku bilanci finanční. Proto byla již počátkem roku 1927 dosavadní statistická evidence zdokonalena a soustředěna, aby tak postupné statistické zpracování bylo soustavně připraveno. K témuž účelu kromě úředního věstníku "Pozemková Reforma", který vychází již ve dvanáctém ročníku, začal Státní pozemkový úřad v r. 1928 vydávati "Zprávy Státního pozemkového úřadu", orgán pro výkazy a statistiku z oboru čsl. pozemkové reformy.

I. ročník "Zpráv" měl 4 čísla (100 stran), věnován byl seznamu zbytkových statků a jiných větších objektů zemědělských, které byly přiděleny do konce roku 1927.

II. ročník "Zpráv" měl 32 čísel (684 stran) a věnován byl publikaci rozsáhlého materiálu "Předběžné výsledky čsl. pozemkové reformy" v zemi České.

III. ročník měl 18 čísel (352 stran) a věnován byl téže publikaci a to -pokud jde o zemi Moravskoslezskou.

Samostatně česky a francouzsky vydán byl "Souhrn dosavadních výsledků pozemkové reformy v zemi České a Moravskoslezské" se třemi kartogramy.

IV. ročník, letošní, věnován je pokračování této publikace pro zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou. Do 1. září 1931 bylo vydáno již 14 čísel v rozsahu 228 stran, ve kterých obsaženy jsou předběžné výsledky pozemkové reformy ve správním území obvodové úřadovny Státního pozemkového úřadu v Prešově (prvních 8 čísel) a částečně ve správním území obvodové úřadovny Státního pozemkového úřadu v Bratislavě.

Do konce roku 1931 uveřejněn bude materiál zbývající (dokončení pro Obvodovou úřadovnu v Bratislavě, dále výsledky z území Obvodové úřadovny ve Zvolenu a Užhorodě). Po té bude vydán Souhrn předběžných výsledků pro zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou, čímž bude toto veliké statistické šetření ukončeno.

Tato publikace přístupná také podle území jednotlivých obvodových úřadoven poprvé spolehlivě shrnuje výsledky reformy počínaje od obce a toho kterého velkostatku, orientuje o výsledcích v jednotlivých obvodech, zemích státu a vyhovuje tak požadavku, který byl opětovně vysloven v tisku a v rozpočtových výborech sněmovny i senátu.

Po zakončení lesní reformy a výše zmíněné závěrečné kontroly bude lze provésti statistické zpracování celého díla reformního, a to definitivně.

Státní pozemkový úřad v této otázce je ve stálém styku se Státním úřadem statistickým i s Mezinárodním ústavem zemědělským v Římě, který připravuje srovnávací statistiku pozemkových reforem evropských států.

Rozsah prací závěrečných. V souvislosti s tímto přehledem závěrečných prací nutno se zmíniti i o výkonnosti Státního pozemkového úřadu, které sice zdánlivě v očích veřejnosti ubývá, které však ve skutečnosti spíše - při provádění různých těchto a do detailů jdoucích závěrečných úkolů - přibývá. Vzrůst agendy je patrný ne sice zcela dokonale, ale přece jen názorně z počtu podání došlých úřadu v jednotlivých letech. Tak došlo do ústředí Státního pozemkového úřadu

v

roce

1919

46.193

kusů

podání

"

"

1920

49.198

"

"

"

"

1921

65.983

"

"

"

"

1922

100.286

"

"

"

"

1923

122.852

"

"

 

"

1924

164.540

"

"

"

"

1925

211.075

"

"

"

"

1926

220.416

 

"

"

"

1927

229.562

"

"

"

"

1928

273.528

"

"

"

"

1929

291.603

"

"

"

"

1930

335.921

"

"


 

Běžná představa o značném poklesu zaměstnanosti orgánů Státního pozemkového úřadu jest tím zcela vyvrácena. Stav tento jest však zcela pochopitelný, neboť uzávěrka tak velkého díla hospodářsko-sociálního, hluboko zasahujícího i do vzdálených oborů právních, technických a finančních nutně musí býti svědomitá a podrobná.

Výdaje rozpočtové. Úhrn výdajů rozpočtových pro rok 1932 činí 23,021.100 Kč, proti roku předešlému méně o 2,719.500 Kč. Toho to snížení bylo docíleno přesunem některých přechodných výdajů přímo na fond náhradový.

Úhrada výdajů jest plně zabezpečena stejně jako v letech minulých rozpočtovými příjmy a příspěvkem fondu náhradového.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP