Také případy, které byly při debatě předneseny, budou co nejpřísněji vyšetřeny. Pokud byly předneseny stížnosti na nesprávný postup vojenských orgánů za závěrečných cvičení a dělostřeleckých cvičení v některých okresech na Moravě, nutno uvésti, že všechny tyto stížnosti byly již dříve předmětem důkladného vyšetřování, které dosud není skončeno. Vojenská správa má nejlepší vůli, aby polním škodám, pokud ze služebních důvodů je to vůbec možné, se předešlo. Letošní poměrně značné polní škody na Moravě nutno přičísti jednak té okolnosti, že cvičení se konalo poněkud dříve než obyčejně, jednak i tomu, že zpoždění žní způsobené nepříznivým počasím bránilo v mnoha případech žádoucímu šetření kultur.
Všechny přihlášené a zjištěné polní škody byly řádně vyšetřeny a buď již byly nebo budou uhrazeny.
V závěru ujal se slova pan ministr N. O. Dr. Viškovský. Poděkoval co nejvřeleji panu zpravodaji kap. 5 senátoru Dr. Karasovi, který vřele ocenil činnost a snahy ministerstva národní obrany.
S potěšením uvítal všechny projevy pp. senátorů, které byly proneseny pro potřeby obrany státu. Uvedl, že při rozpočtu ministerstva národní obrany musíme míti právě tak na zřeteli situaci a potřeby tohoto ministerstva jako hospodářskou situaci státu a jeho situaci finanční. Již v poslanecké sněmovně podotkl, že ministerstvo národní obrany nemůže se vymykati žádným způsobem správnému názoru, že ve státním hospodaření musí panovati úspornost racionální a že je nutno zůstati věrným tomuto heslu spořivosti.
V dalším vzpomněl pan ministr vývodů pana ministra financí o hospodářské situaci státu a obyvatelstva, jakož i o stabilisaci rozpočtu. Je žádoucno zabezpečiti rovnováhu rozpočtu.
Podobně má se tomu jako s rozpočtem celostátním i s rozpočtem vojenské správy. I ten bylo by záhodno zvýšiti. Přes to však i pro příští rok zůstává rozpočet vojenské správy na výši limitované zákonem čís. 240/1926 Sb. z. a n. Musíme dbáti železné nutnosti spoření jak u občanstva, tak i u státu a tuto snahu spoření sledujeme i v oboru vojenské správy.
Přes to však jsme proto, aby bylo učiněno vše. co potřebujeme pro bezpečnost státu a aby též armáda jako nástroj míru dostávala vše, čeho má zapotřebí, neboť nebylo by ani v nynější hospodářské krisi nic horšího, než kdyby veřejnost ztratila víru v mír a budoucnost anebo, kdyby byla v této své víře otřesena.
Máme-li na zřeteli otázku udržení našeho hospodářského provozu, můžeme od armády očekávati, že ona jako hospodářský činitel učiní se své strany vše, co by mohlo sloužiti k zachování tohoto provozu a že tedy v hospodářské krisi bude v mezích svých prostředků působiti k odstranění nezaměstnanosti. V tomto směru může armáda učiniti své dobré hospodářské, jakož i sociální poslání.
Z tohoto důvodu učinila vojenská správa opatření, aby pokud je to nyní možno, bylo urychleno vypsání vojenských dodávek.
V dalším podal ministr stručný přehled poměrů v Evropě, jež nejsou ještě do té míry konsolidovány, jak jsme si to před lety pro budoucnost představovali. Tím nechce říci, že by tato dnešní situace znamenala nějaké eminentní nebezpečí mezinárodních konfliktů, dokonce snad válečných konfliktů. Zmiňoval se dále o snahách směřujících k udržení míru v Evropě. O prostředcích těch sice spolurozhodujeme, ale nerozhodujeme o nich sami. Nezpůsobíme odzbrojení světa, nebo Evropy tím, když odhodíme zbraně sami, ale máme a chceme míti vůli přispěti k tomu společnou prací se všemi ostatními národy dobré vůle. Neskládáme ruce v klín a pracujeme uvnitř jakož i v zahraniční politice. Při tom ovšem musíme věnovati velkou péči a veškeré prostředky k obraně našeho státu, i když máme nejlepší vůli, abychom prakticky armádu nepotřebovali, když přece jen s ní musíme počítati.
V dalším zabýval se ministr podrobně otázkou předvojenské výchovy a uvedl, že nesprávné názory o vojenské předvýchově, jak na to bylo upozorněno již v článku generála Votruby, jsou tendenčně vnášeny jistými kruhy do myslí naší mládeže, aby byla poštvána proti armádě. Ministr soudí, že jest tu také jisté nedorozumění u mládeže, jakož i u učitelstva. U učitelstva není zlé vůle, ale je obava, aby snad nebyla zaváděna do škol nucená branná předvýchova s převahou vojenskou.
Nikdo nežádá a nebude žádati vojáčkování v naší škole, proti čemuž se již ministr několikráte vyslovil. Ministr zmiňuje se o nedávné diskusi provedené naší mladou inteligencí o otázkách míru, války a předvojenské výchovy mládeže. Ví, že tato diskuse netlumočila průměr názoru našeho mladého dorostu a praví: Slyšíme-li názory akademicky vzdělané ženy, že ženy si nepřejí se brániti a že si ani nepřejí, aby se bránili naši muži, pak musíme se těchto názorů zhroziti. Vnášeti mezi mládež názor, že národ nemá se hájiti, znamená, že bychom se musili nechati odsouditi jako národ otroků. Že bychom tedy klesli k úrovni národa druhořadého.
Žádáme od školy v prvé řadě, aby nám vychovala občana řádného, pevného a inteligentního, který by ve svém povolání právě tak jako v případě obrany státu konal svoji povinnost.
V dalším zabýval se ministr N. O. otázkou zkrácení presenční služby vojenské a pravil, že by byl velmi nerad, kdyby měl nabýti vrchu názor, že není dobré vůle provésti zkrácení presenční služby. Prohlásil, jako to učinil již vícekráte, že tuto dobrou vůli máme, poněvadž chceme prospěti armádě i našemu hospodářskému a kulturnímu životu. Tím bychom posílili chuť ke službě vojenské, kdyby nebylo obav, že vojenská služba vzdálí vojína od občanského zaměstnání, což platí nejen o těch, kteří již mají své povolání, ale i o studujících, kteří se teprve na své povolání připravují.
Věc ovšem bude státi jisté oběti, ale tyto oběti musí býti přineseny. Dokud tyto oběti nebudou přineseny, nemůže se přikročiti ke zkrácení presenční služby. Připravili jsme osnovu zákona a jde jen o to, aby zúčastněná ministerstva nalezla pro naše potřeby patřičné porozumění.
K přednesenému přání, aby vojenská presenční služba byla ihned zkrácena alespoň u pěšího vojska, ministr podotknul, že nynější počet 3500 déle sloužících jest rozdělen na všechny zbraně a služby dohromady a že pro výchovu pěšího vojska není možno přiděliti déle sloužící, kteří byli školeni pro jinou zbraň jako na př. pro dělostřelectvo, ženijní vojsko a pod. Kromě toho by nynější počet déle sloužících ani pro samotnou pěchotu nestačil.
Ke konci zmínil se ještě o náhradní záloze a sdělil, že vojenská správa učinila opatření, aby všem odůvodněným žádostem, pokud důvod pro zařadění do náhradní zálohy nastal v době po odvodu, jakož i během presenční služby, mohlo býti vyhověno. Tím budou odstraněny veškeré oprávněné stížnosti, které byly vznášeny do provádění zákona o náhradní záloze.
Na konec ujistil ministr rozpočtový výbor, jakož i všechny řečníky, že přednesené dotazy budou ministerstvem národní obrany sledovány s největší pozorností, že budou vyšetřeny a řečníkům podána písemná zpráva.
Po té doporučil schválení rozpočtu vojenské správy jakož i vojenských podniků.
Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.
Úhrn výdajů této kapitoly se preliminuje pro rok 1931 částkou |
699,091.400 Kč, |
v rozpočtu pro rok 1930 byl úhrn výdajů ministerstva vnitra preliminován částkou |
691,313.060 Kč, |
jsou tedy výdaje preliminované pro rok 1931 ve srovnání s rozpočtem pro rok 1930 větší o |
7,778.840 Kč. |
Tento vzrůst výdajů vznikl tím, že do návrhu rozpočtu pro rok 1931 bylo nutno zařaditi některé potřeby buď nové, nebo zvýšené. Tak zejména bylo nutno zařaditi nově úvěr 1.2 mil. Kč pro příspěvky na opatření uniforem pro politické a policejní úředníky; dále bylo nutno pamatovati na zvýšenou potřebu o 0.3 mil. Kč na papír a tisk Sbírky zákonů a nařízení; rovněž bylo nutno pamatovati na zvýšenou potřebu o 3.5 mil. Kč pro příspěvky obcím k úhradě nákladů na umístění okresních úřadů; na zvýšení nákladu asi o 0.7 mil. Kč na smluvní síly u politické správy v zemích; na zvýšení nákladu o 1.6 mil. Kč na cestovné a stravné při komisionelních jednáních, které provádějí státní zaměstnanci v oboru hospodářství zemí a okresů; na zvýšení potřeby o 1.5 mil. Kč pro opatření toreb a doplnění výstroje a výzbroje v oboru služby četnické; a konečně na zvýšenou potřebu pro sčítání lidu o 1.2 mil. Kč.
Některé položky vykazují snížení úvěru, na příklad položka na odměny a výpomoci (o 0.3 mil. Kč) a na péči o občanské poškozence (o 2.1 mil. Kč).
Úhrn příjmů na rok 1931 se preliminuje částkou |
19,347.000 Kč, |
tedy proti částce preliminované na rok 1930 |
19,436.000 Kč, |
méně o |
89.000 Kč. |
Snížení se odůvodňuje hlavně zmenšeným prodejem jednotlivých čísel Sbírky zákonů a nařízení, menším výnosem insertní části Věstníku ministerstva vnitra, nižším příjmem z poplatků za vidování pasů a z podnájemného.
V generální a speciální debatě k této kapitole byly předneseny některé dotazy, stížnosti, připomínky a náměty, které se týkaly rozpočtu i agendy ministerstva vnitra. K nim odpověděl podrobně ministr vnitra a pokud ministr byl zaneprázdněn jednáním v ministerské radě, částečně také odborový přednosta dr. Bobek.
Zdůraznil úzkostlivou šetrnost, která jest v resortu tradicionelní. Ustavičný vzrůst agendy, která stoupá každým novým zákonem a nařízením, přivodil by enormní zvýšení výdajů, kdyby nebyl provázen ustavičnou snahou ekonomisační. Hospodářství podřízených úřadů se zkoumá každého měsíce co nejpodrobněji, a to s nejlepším výsledkem.
Nová organisace politické správy se vžívá, a spolupráce dobrého úřednického elementu a zástupců lidu přispívá k důvěře lidu vůči úřadům. Je potřebí, aby samosprávní činitelé právě tak jako činitelé státní správy si uvědomovali svou mravní odpovědnost. Novelisací zákona čís. 77/1927 Sb. z. a n. budou z velké části odstraněny hlavní důvody, pro které okresní a zemská samospráva podle zákona o organisaci politické správy se nemohla dosud plně uplatniti. Velikou váhu dlužno klásti na zjednodušení ve správě; hledí se ho dosíci přesuny kompetence a řadou dalších opatření, zejména moderním kancelářským pořádkem, který se připravuje. Rychlá a správná práce našich úřadů nemůže se ovšem státi skutkem potud, pokud nebudeme míti jasných a jednoduchých právních předpisů. Do našeho právního řádu přešel z obou bývalých států složitý systém právních předpisů velmi starých, dlouhým vývojem mnohokráte měněných a doplňovaných, a namnoze ne zcela přiměřených dnešním poměrům. U mnohých předpisů jest i pro dobrého odborníka obtížno říci s plnou bezpečností, zda a pokud některé ustanovení ještě platí. Při tomto chaosu předpisů vzájemně do sebe zabíhajících není práce administrativního úředníka lehkou, vyžaduje stále opatrnosti a poměrně více času, než by vyžadovala, kdyby byla konána na podkladě soustředěného a jasného právního předpisu. Proto administrativní úředník vnitřní správy potřebuje, nemá-li výsledek jeho činnosti zůstati daleko za vynaloženou prací, jasný text hlavních administrativních předpisů, kterého se mu musí dostati v nejbližší době za všech okolností. Ne méně důležitým předpokladem řádné práce jest umístění politických úřadů. Také tuto otázku má minísterstvo vnitra na paměti a rozvinulo stavební akci, která má význam nejen pro službu, ale i v nynější době pro zmírnění důsledků nezaměstnanosti. Při novostavbách a přestavbách budov okresních úřadů se pečlivě dbá toho, aby v úpravě budov bylo důstojně vyjádřeno spolupůsobení lidu a jeho volených zástupců ve správě. Také pro soustředění zemských úřadů, z nichž zejména zemský úřad v Praze byl při převratu umístěn ve velikém množství budov, se stále děje vše, co je za daných okolností možno.
Bylo žádáno brzké provedení všech předpisů platového zákona; pokud jde o prováděcí nařízení, která jsou vyhražena iniciativě ministerstva vnitra, dlužno připomenouti, že osnova vládního nařízení k § 9 platového zákona jest připravena a rovněž vládní nařízení k § 142 platového zákona bude vydáno s největším urychlením.
Veliký zájem veřejnosti soustředilo na sebe sčítání lidu. Předběžné práce k němu byly vykonány s velikou pečlivostí, a průběh sčítání je úplně pokojný, všecky práce pokračují normálně. Byly předneseny některé stížnosti o domnělých nesprávnostech nebo nepravidelnostech, které prý se udály při sčítání lidu. Jakmile takováto stížnost dojde do ministerstva vnitra, jest okamžitě vyšetřována s velikým urychlením a svědomitostí. Bohužel se ukazuje, že veřejnost je často, a snad tendenčně, rozrušována stížnostmi, které se při vyšetřování objeví úplně bezdůvodnými. Klasickým dokladem toho je případ německého železničáře Bergera v Milenovicích u Vodňan. Bylo psáno v denním tisku německém, že byla spáchána řada nezákonitostí a že si Berger na ně stěžoval. Bylo vyšetřeno, že v tomto případě sčítaný vymáhal bezdůvodně sčítací arch, ačkoliv v okresu vodňanském se provádí sčítání archy popisnými - nutno při tom podotknouti, že popisnými archy se sčítá v krajích českých i německých, a že procento českých obyvatel, kteří byli sčítáni popisnými archy, je nepříznivější, než procento obyvatel německých. Popisný arch se nevyplňuje ani nepodpisuje sčítanou osobou, nýbrž tento úkol připadá při popisném archu sčítacímu komisaři; občan Berger však žádal, aby arch mohl vyplniti sám. Berger nerozeznal dále předběžnou informační pochůzku sčítacího komisaře, stanovenou na 29. listopadu podle § 15 vládního nařízení o sčítání lidu, od sčítání samotného, které se počalo na všech místech správně dne 2. prosince. Do popisného archu, jak sám ministr vnitra zjistil, byl Berger s celou svou rodinou i s dětmi zapsán správně s německou národností. Případu tohoto a mnohých podobných bylo bohužel zneužito k zdiskreditování sčítání lidu a k rozsévání nedůvěry. V časopise "Bohemia" se už napřed prorokovaly nesprávnosti při sčítání lidu. Denní tisk by neměl občanstvo zbytečně rozrušovati. Za správností postupu stojíme a ručíme za ni, poněvadž máme možnost a prostředky prosaditi bezvadné a správné zapsání všech skutečností, které se při sčítání lidu zjišťují. Umělé přesuny obyvatelstva za účelem zkreslení výsledku sčítání lidu jsou předmětem pečlivé úřední pozornosti, jinak však dlužno zdůrazniti, že nemohou v žádném případě dosáhnouti svého účelu, poněvadž při letošním sčítání lidu máme sčítací a popisné archy tak uzpůsobeny, že dočasná přítomnost osob v obci vychází ihned na jevo z rubrik 21 a 22. Poněvadž kromě obyvatelstva přítomného se statisticky zjišťuje i obyvatelstvo trvale bydlící, je zřejmo, že takovéto přesuny obyvatelstva jsou pro účel, k němuž se snad dějí, naprosto bezcenné. Všecky stížnosti do takovýchto přesunů se však přes to podrobně vyšetřují a úřady mají na příklad ověřené zprávy o výpravě německého obyvatelstva z Pruského Slezska na Hlučínsko, podobně maďarského obyvatelstva z Maďarska na Slovensko, dále o přemísťování dřevorubců německé národnosti ze Šumavy na hohenzollernský velkostatek ve Štokách. Byl dále vyvoláván rozruch zprávou, že sčítací komisaři na Hlučínsku nevypisují označení německé národnosti celým nezkráceným slovem, nýbrž jen písmenou "n" za tím účelem, aby je dodatečně mohli přepsati na "m" označující moravskou řeč. Bylo vyšetřeno, že okresnímu úřadu v Hlučíně ani jedna takováto stížnost nebyla hlášena; nicméně bylo nařízeno všem revisorům, aby se u komisařů jim přidělených osobně přesvědčili, co je na tomto tvrzení pravdy. Dlužno litovati takovýchto bezdůvodných stížností. Musíme si uvědomiti, že sčítání lidu nejsou volby, nýbrž že je to velmi vážný úkol administrativní, kterým se mají zjistiti určité bezesporné skutečnosti. Při jmenování sčítacích komisařů bylo přihlíženo k národnostnímu složení obyvatelstva a byl ustanoven velmi značný počet komisařů německé národnosti, který v procentu ukazuje velmi slušné zastoupení německé národnosti, třebaže jmenování komisařů německé národnosti bylo spojeno s velikými potížemi pro jejich neznalost státního jazyka. K žádosti se strany německé i české zmocnilo ministerstvo vnitra také ještě zemské úřady, aby ve zvláštních jednotlivých případech tam, kde podle zkoumání návrhu na jmenování sčítacích komisařů a revisorů v obcích národnostně smíšených uznají, že by to bylo nutno v zájmu bezvadného a případné výtky vylučujícího zjištění národnosti obyvatelstva, zařídily ustanovení více sčítacích revisorů a to tak, aby revisoři byli jiné národnosti než jsou komisaři jim přidělení. Tato instituce dvojích sčítacích orgánů dvojí národnosti umožňuje vzájemnou kontrolu. Ze všech předpisů a instrukcí, které ministerstvo vnitra ke sčítání vydalo a ze všech jeho administrativních opatření je patrno, že bylo vynaloženo vše, aby sčítání bylo provedeno veskrze a ve všem korektně. Nikomu jinému než vládě a ministerstvu vnitra nezáleží na tom více, aby výsledky sčítání lidu uspokojily všecky národnosti a měly jejich důvěru. Při vší pečlivosti, která byla věnována korektnímu provedení sčítání lidu, dlužno velmi litovati, že některé listy vymýšlenými, zkreslenými a tendenčními zprávami pracují k tomu, aby podlomily důvěru v objektivnost prováděného sčítání lidu.
Státní občanství se uděluje velmi liberálně, a všecky otázky s tím související přestanou brzo býti problémem. Ministr vnitra sám přezkoumává každé vyřízení, které zní na zamítnutí žádosti a nařizuje téměř v 90% takovýchto případů vyřízení příznivé.
Pokud jde o policii, povšimla si veřejnost některých jmenování, přeložení a přesunů personálních. Dlužno připomenouti, že na základě resystemisace jsou některé přesuny nutné a dějí se podle potřeby služby. Před převratem bylo jediné policejní ředitelství v Praze, a jeho zaměstnanci měli zabezpečen pobyt v zemském hlavním městě; po převratu tomu tak není, ježto služba policejní byla podle potřeb doby vybudována, což přináší nutnost, aby policejní zaměstnanci sloužili i na jiných místech. Poslední demonstrace byly poučením; pro budoucno nelze připustiti, aby se kterékoli demonstrace zvrhly v postup nezodpovědných živlů. Služební a osobní poměry zaměstnanců služby policejní jsou předmětem stálé péče ministerstva vnitra. Kategorie pomocných zřízenců v této službě bude odstraněna a budou vyřešeny i jiné otázky tu se vyskytující.
Totéž lze říci o četnictvu. Pomýšlí se na úpravu vedlejších požitků četnictva v rámci revise tohoto platového oboru. Dovolené četnictva byly přizpůsobeny dovoleným důstojníků a rotmistrů československého vojska. Jejich výměra je vyšší než výměra dovolených ostatních státních zaměstnanců. Pro vzrůstající nebezpečí, jemuž jest vydán četník ve službě, nebylo možno ustoupiti od vyzbrojení četnictva karabinou, t. j. dlouhou střelnou a bodnou zbraní. Nevylučuje se užití pistole, na nákup potřebného počtu pistolí jest pamatováno.
Služba resortu ministerstva vnitra je úzce spjata s denními potřebami a zájmy lidu. Zaměstnanci této služby vykonávají svoje povinnosti s tradicionelní skromností, nedbajíce často svého zdraví, ba i života. Bylo by si přáti, aby jejich činnost byla podporována i činiteli politickými a celou veřejností.
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Podle zprávy zpravodaje jest rozpočet kapitoly VII. pro rok 1931 zvýšen proti roku 1930 ve výdajích i v příjmech, a to ve výdajích o více než 10 mil. Kč, čili o více než 3%, v příjmech pak o necelý 1 mil. Kč, čili téměř 6 a 1/4 %. Přihlédneme-li k jednotlivým titulům této kapitoly, pozorujeme, že zvýšení výdajů vyplývá ze zvýšení osobních i věcných položek v titulu 2. "Nejvyšší soud" a v titulu 3. "Justiční správa v zemích", na který připadá převážná část celkového zvýšení, totiž 9.6 mil. Kč.
Zvýšení osobních výdajů, rázu zcela normálního, je jako v letech předešlých vyvoláno podstatně postupem zaměstnanců do vyšších platových stupňů podle platového zákona. Větší důležitost má zvýšení věcných výdajů vyvolané skutečným zvýšením věcných potřeb.
Zvýšení příjmů očekává se hlavně ze zlepšení a dalšího rozvoje práce vězeňské a trestanecké.
Zpravodaj zabýval se mimo číselné stránky rozpočtu též rozdíly nákladů na trestance v jednotlivých trestnicích, reformou vězeňství a trestnic, konfiskační praksí a otázkou uložení přebytků sirotčích pokladen.
Rozpočtová rozprava zabývala se různými věcnými i osobními otázkami soudnictví.
Ministr spravedlnosti uvedl ve svém přednesu v hlavních směrech toto:
Jest všeobecně známo a statisticky prokázáno, že soudní agenda všech odvětví po převratu neobyčejně vzrostla a stále ještě vzrůstá. Zdolání takto zvětšené práce působí značné obtíže, ježto se nedostává personálu, ale mnohdy také není dán dostatečný věcný podklad pro uspokojivou působnost soudů.
Jest celá řada soudů, jejichž umístění jest tak závadné a nedostatečné, že tím trpí výkon služby. Nejdůležitějším případem jest Nejvyšší soud v Brně, dosud jen provisorně umístěný ve dvou od sebe vzdálených budovách. Jednání o novostavbu pro tuto nejvyšší soudní instanci vede se jak známo již po delší dobu a vstoupilo nyní do rozhodného stadia tím, že při soutěži o získání projektu, provedené v říjnu 1930 vznikly vážné pochybnosti o vhodnosti staveniště zakoupeného od obce brněnské v Husově třídě pod Špilberkem. I kdyby skutečně došlo k tomu, že bude upuštěno od tohoto staveniště, nemůže to znamenati vážný odklad stavby, ježto by bylo vzato v úvahu staveniště druhé, poněkud sice od středu města vzdálenější, avšak volnější a rozsáhlejší.
Provádění novostaveb pro soudy, příslušející v obor ministerstva veřejných prací, závisí v první řadě od finančních prostředků, jež jsou k tomu účelu určeny v rozpočtu kapitoly 14.
Po stránce osobní hledí ministerstvo spravedlnosti především dosíci zlepšení neutěšených poměrů v našem soudnictví jednak zvýšením systemisovaného stavu soudců, jednak úpravou soudcovských platů a služebních povinností soudců vůči státu a občanstvu, a konečně rozšířením působnosti aktuárů.
O úpravě soudcovských platů se dosud jedná. Až bude nalezeno východisko pro vyřešení této otázky, bude možno předložiti osnovu zákona o úpravě služebních poměrů soudcovského stavu vůbec.
Aktuáři, jejichž působnost má býti podobně jako v Rakousku a Německu rozšířena přes obor vytčený v zákoně č. 123/1923 Sb. z. a n., mají býti ustanoveni jen u soudů větších, kde rozsah agendy toho nutně vyžaduje. Předloha o tom vypracovaná byla před několika dny v ústavně-právním výboru poslanecké sněmovny odhlasována a stane se patrně v brzku zákonem. První aktuárský kurs skončil s velmi uspokojivým výsledkem, v nejbližší době započne druhý a není vyloučeno, že bude pořádán ještě třetí. Prozatím byli připuštěni do kursů i uchazeči bez středoškolského vzdělání, jež bude nadále požadováno.
S otázkou aktuárskou souvisejí i některé menší reformy kancelářské služby, zejména u exekučních soudů, tvořící předmět studií zvláštní komise, zřízené u ministerstva spravedlnosti.
Také výkon trestu a vězeňská služba vůbec je předmětem chystané reformy. U ministerstva spravedlnosti bude vězeňské oddělení k tomu účelu rozmnoženo odbornými silami, jejichž úkolem bude zejména znovu upraviti a kontrolovati výkon trestu neb ochranné výchovy u mladistvých provinilců. Zmínky zasluhuje, že i obnovená instituce občanské kontroly v trestnicích se osvědčuje a že se proto pomýšlí na to, aby byla rozšířena i na věznice.
O legislativní činnosti ministerstva spravedlnosti lze všeobecně uvésti, že předlohy ohlášené na počátku toho roku byly vesměs vypracovány a předloženy buď senátu nebo poslanecké sněmovně. Výjimku tvoří pouze zmíněná již předloha o úpravě soudcovské služby. Jsou to velká předloha o vyrovnávacím a konkursním řádu, předloha o aktuárech, o trestním soudnictví nad mladistvými a předloha o urážkách na cti. Vedle toho byla v poslední době ministerskou radou schválena předloha o pracovních soudech, jež jest přidělena senátu. V příštím týdnu bude asi schválena předloha, vypracovaná ministerstvem spravedlnosti v dohodě s pozemkovým úřadem o přídělech, kterou se v určitých směrech, zejména pokud jde o pacht, o dědictví a o zcizování přídělů, mění přídělový zákon.
Ostatní předlohy týkající se novelisace tiskového práva jsou dosud předmětem jednání. Předlohy o pracovním poměru redaktorů a o tiskových komorách se projednávají se zúčastněnými interesenty.
Poněkud dále postoupilo jednání o osnově tiskového zákona. Byla již předmětem jednání meziministerského i s interesenty a byla dána k posouzení nejvyššímu soudu, generální prokuratuře i jiným úřadům, čehož výsledkem bylo, že předloha byla doplněna, přepracována a znovu rozeslána. Zbyly některé sporné otázky zásadního rázu, a to zejména otázka věcné imunity řečí pronesených ve výborech Národního shromáždění.
Po ukončení těchto legislat. prací může býti přikročeno k dalším pracem na velkých kodifikačních předlohách.
Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Příjmy nejsou preliminovány žádné. Výdaje rozpočteny jsou na 2,099.800 Kč, což jest o 11.517 Kč méně než v roce 1930. Rozpočet snížen z úsporných důvodů. Možným to bylo jedině u výdajů věcných. U osobních výdajů, které tvoří více než 4/5 úhrnné částky v kapitole 8. na státní výdaje rozpočtené, uplatněna snaha po úspornosti tím, že ministerstvo hledělo si vypomoci silami smluvními a experty všude tam, kde nebylo nezbytně zapotřebí personálu pragmatikálního.
Ve svých výkladech zmínil se ministr pro sjednocení nejprve o tom, že sjednocení nepostoupilo dosud natolik, aby ministerstvo pro sjednocení bylo postradatelným. Postup právního sjednocení nutno ovšem co nejvíce urychliti. Běží-li nám o to, abychom se co nejdříve zbavili dosavadní dvojitosti právního řádu a domohli se v celém státě práva jednotného, je zapotřebí, abychom všude tam, kde je dosud právo nejednotné, hleděli nejprve právní normy jen sjednotiti a neusilovali současně hned i o jich opravu. Dosud se takto nepostupovalo a právě tím, že při sjednocování chtělo se hned i reformovati, byly velmi zdrženy i ony důležité sjednocovací osnovy, u nichž potřeba brzkého uzákonění se tolik pociťuje. Ministr pečuje v prvé řadě o to, aby ministerstvo pro sjednocení samo ve svých pracích co nejrychleji pokračovalo. Proto byl rozmnožen počet jeho pracovníků o 4 nové právnické síly, jichž přijetí bylo provedenou právě resystemisací umožněno přes to, že rozpočet ministerstva byl z úsporných důvodů snížen.
Ministr upouští od obšírnějšího výkladu o činnosti ministerstva vzhledem k tomu, že obšírné vysvětlení obsaženo je v důvodové zprávě k finančnímu zákonu a dále vzhledem k tomu, že v rozpočtové debatě nebylo zvláštních připomínek. Zvlášť zmínil se ministr pouze o osnově zákona o kompetenci ministerstev, ministerstvem pro sjednocení chystané. Podnětem této zmínky byla skutečnost, že ústřední list jedné z většinových politických stran vznesl již po skoncovaném jednání v rozpočtovém výboru sněmovny poslanecké výtku vůči ministerstvu pro sjednocení, jako by toto ministerstvo zaviňovalo průtahy při provádění prací nouzových. Průtahy u těchto prací vysvětlovány byly kompetenčními spory jednotlivých státních úřadů mezi sebou nebo mezi úřady samosprávnými a státními a vina na těchto sporech přičítána ministerstvu pro sjednocení, ježto dosud nevypracovalo zákona, kterým by se přesně vymezovala pravomoc státních úřadů. Ministr konstatuje, že osnova zákona o příslušnosti ministerstev jest již po delší dobu předmětem nepřetržité práce v ministerstvu pro sjednocení. Poněvadž jde o zákon velkého rozsahu a dosahu, vyžaduje jeho příprava jak bedlivého studia neobyčejně rozsáhlého legislativního materiálu, tak podrobného zkoumání všech zásadních, jakož i zejména sporných otázek kompetenčních, jichž se naskytuje celá řada. Vzhledem k tomu, že při řešení těchto věcí nutno postupovati v dohodě se všemi ministerstvy, v prvé řadě ovšem s těmi, jež na sporných otázkách kompetenčních v prvé řadě jsou účastna, lze si snadno vysvětliti, že konečná úprava osnovy a její příloh, - jichž referentský návrh je již předmětem meziministerského jednání, - vyžádá si delší doby a že stanoviti okamžik, ve kterém bude moci býti osnova předložena zákonodárným sborům k ústavnímu projednání, vymyká se výlučnému rozhodnutí ministerstva pro sjednocení.
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Nejvyšší správní soud jest již po několik let ve svízelné situaci, způsobené jednak stálým a rapidním stoupáním agendy, které trvalo až do r. 1928, jednak nedostatečným počtem soudcovského personálu, jenž zůstával vždy více méně za skutečnou potřebou. Příčiny onoho nepoměrného vzrůstu agendy jsou různé. V neposlední řadě je to okolnost, že místy - zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi - značně se rozmohl návyk, pokládati správní soud za pravidelnou poslední stolici.