Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

 

Zpravodaj sen. Ferd. Foit.

 

Zpravodaj přednesl ke kapitole 6. řadu námětů, jež byly přítomným ministrem vnitra přijaty k dalšímu projednání. Totéž platí o připomínkách, jež byly předneseny v povšechné i podrobné debatě.

 

Shrnuje výsledky této debaty konstatoval ministr vnitra, že vývoj poslední doby dospěl k podstatnému sblížení názorů o vnitřní situaci ve státě, zejména též o úkolech, jež plniti přísluší ministerstvu vnitra.

 

Pracovní zatížení tohoto resortu stoupá i za dob normálních, a zvětšilo se nyní neoby­čejně podle potřeb mimořádné přítomné doby. Jest zásluhou parlamentních sborů a úsporné komise, že byla ministerstvu vnitra ponechána rozpočtová možnost, aby - arci se zárukou největší úspornosti - mohlo splniti své poslání ve veřejné správě.

 

Nebude opomenuto ničeho, aby resortní úřady pracovaly rychle, správně a moderními pracovními methodami.

 

Plná pozornost se věnuje nutným pracím legislativním, v nichž význačné místo zaujímají právě úpravy, vyvolané mimořádnými potřebami přítomné doby. V řadě osnov, jež se kromě toho připravují, jest také statut pro hlavní město Prahu, z něhož zbývá zpracovati hlavně partii o kompetenci. Jde o důležitou zákonnou osnovu a nutno přijíti s návrhem dobře promyšleným, který by snesl všestrannou kritiku.

 

Veliká váha se klade na správné vyřešení otázek autonomních financí, jimiž se zabývá sbor pro finanční hospodářství územní samosprávy. V tomto směru bude jistě dbáno co nejvíce součinnosti zkušených znalců, a bude přirozeně přihlíženo k podnětným návrhům z debaty vyplynuvším.

 

Značnou část resortní činnosti ministerstva vnitra zabírají otázky bezpečnostní. I v oboru lidské zločinnosti jest bohužel pozorovati postup, a nutno se mu přizpůsobovati i pokrokem služby bezpečnostní. Zdokonalujeme tudíž a modernisujeme službu policejní i četnickou, a nezapomínáme ani na osobní stránku této služby, t. j. na osoby, jež tuto těž­kou a odpovědnou službu vykonávají. ­

 

Rozprava v rozpočtovém výboru senátu byla věnována také agendě potvrzování voleb starostů. Administrativní práce v této věci jsou již téměř ukončeny, a možno říci, že se tak stalo s výsledkem uspokojivým. Celkový počet obcí, jichž se tyto práce týkaly, jest v zemi České 8.456, v zemi Moravskoslezské 3.325, v zemi Slovenské 3.479, v zemi Pod­karpatoruské 487.

 

Nepotvrzeno bylo v Čechách 4.9%, v zemi Moravskoslezské 2.9%, na Slovensku 4.2% a na Podkarpatské Rusi 20.7%. Tato procenta se rozdělují na všechny po­litické strany, a možno prokázati, že bylo měřeno všem stejně, a že bylo postupováno způ­sobem naprosto korektním.

 

Mluvě o zastavení některých časopisů zdůraznil ministr vnitra, že toto opatření na­stalo jen proti tisku, u něhož bylo nezbytnou nutností; jde o časopisy, u nichž nebylo téměř dne, aby nemusely býti konfiskovány, a v některých periodických tiskopisech bylo konfiskováno ne-jedno místo každý den, nýbrž deset až třináct míst denně. Zásah, který se stal, byl opatřením lékaře, jež čelilo k ozdravění, a možno již nyní říci, že příznivé výsled­ky tohoto opatření se dostavily. Při jednání rozpočtového výboru byla učiněna zmínka o tisku illegálním. Ministr varuje před každým hnutím illegálním, poněvadž důsledky z ille­gality jsou daleko ostřejší než při opatřeních činěných při postupu legálním. Je samo­zřejmo, že stát by se bránil proti každému illegálnímu počinu do krajnosti. V tom nemůže býti nějakého kompromisu.

 

Ministr s povděkem vzpomněl živého zájmu o resortní práci, jenž byl prokázán jedná­ním rozpočtového výboru, a ujistil, že výsledky tohoto jednání budou resortními úřady plně zužitkovány ku prospěchu naší vnitřní správy.

 

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

 

Zpravodaj sen. Frant. J. Kroiher.

 

Ministerstvo spravedlnosti musilo se též podrobiti přísnému rozkazu doby o šetření a musilo snížiti své výdaje. Oproti roku 1933 byly výdaje kap. 7 pro rok 1934 sníženy celkem o 4,266.300 Kč, z čehož na osobní výdaje připadá snížení o 332.900 Kč, na věcná vydání o 3,933.400 Kč.

 

Ježto civilní a exekuční agenda soudní neustále vzrůstá (v roce 1931 bylo v I. in­stanci projednáno 1,038.283 sporů a v roce 1932 již 1,127.598 sporů atd.), bylo nutno v prvé řadě pečovati, aby dosud volná služební místa u soudů byla obsazena a proto též musily býti výdaje na platy zaměstnanců podle platových zákonů zvýšeny o 2,266.200 Kč. Poněvadž však t. zv. ostatní osobní výdaje byly sníženy o 2,599.100 Kč, jeví se i na osobních výdajích kap. 7. zmíněný již menší pokles, a to o 332.900 Kč.

V dřívějších letech přes všechno úsilí ministerstva spravedlnosti nebylo možno do­sáhnouti, aby se hlásilo k soudní službě tolik čekatelů, kolik soudní služba dnes tak značně rozšířená vyžaduje, a teprve v poslední době možno prohlásiti, že téměř veškerá místa soudcovská jsou obsazena, ovšem prozatím čekateli, kteří vážou místa soudcovská, nemohou však vykonávati úkoly soudců a soudce plně nahraditi.

 

Přetížení soudů bylo čeleno též různými opatřeními zákonnými, na př. čtyřčlenné senáty jsou nahrazeny tříčlennými, tříčlenné judikováním samosoudce atd. To jsou mimořádné prostředky, avšak dosud nedostáváme se, zejména u okresních soudů, do normál­ních poměrů. Máme některé sborové soudy, které nejsou přetíženy jednak vlivem toho, že byla příslušnost v určitých sporech přenesena na okresní soudy a jednak tím, že důsled­kem trestní novely mnohé činy, které před tím byly charakterisovány jako zločin, byly přeneseny tím, že se staly přestupky, na okresní soudy, avšak naproti tomu jsou přetíženy určité jiné krajské soudy a okresní soudy. K tomu přistupuje, že okresním soudům a též některým krajským soudům připadá velmi značná agenda zejména knihovní, což způso­buje, že soudy nemohou se dostati do řádného chodu. Jde především o zaknihování přídělů z pozemkové reformy. Tato činnost vyžaduje ovšem též značné práce kancelářské a zdá se, že kancelářských sil, i kdyby všechna systemisovaná místa byla obsazena, jest nedostatek.

 

Snížení věcných vydání bylo umožněno přísnou úspornou činností ministerstva spravedlnosti při hospodaření s úvěry určenými na úřední a kancelářské potřeby soudů, na otop a osvětlování ve věznicích a v trestnicích, dále očekávaným poklesem trestní agendy. V roce 1932 snížil se totiž počet osob odsouzených asi o 13.000.

 

Hlavním zdrojem příjmů kap. 7. jest výtěžek z prací vězňů, trestanců a chovanců a z polního a zahradního hospodářství. V roce 1934 třeba počítati s dalším poklesem za­městnanosti ve vězeňských a ústavních dílnách, neboť opatřování práce trestanců v dnešní době působí velmi značné obtíže a tak bylo třeba, aby očekávané příjmy kap. 7. v roce 1934 byly sníženy celkem o 582.600 Kč.

 

K vývodům některých řečníků v rozpočtovém výboru zmínil se ministr podrobněji o zkušenostech získaných v praxi se zákonem o trestání mladistvých. Zprávy, které v tomto směru byly předloženy ministerstvu spravedlnosti o činnosti soudů mladistvých v roce 1932 ke kontrole, zdali tendence, které byly vtěleny do zákona o trestání mladistvých, byly uskutečněny a nenarážely snad v praxi na určité obtíže, nejsou nepříznivé a nesvědčí, že by se zákon nebyl osvědčil, nýbrž naopak. Nemůžeme pozorovati, že by snad u mla­distvých nejtěžší delikty byly zvlášť časté, že by jejich zločinnost vzrůstala. Zprávy soudů vyslovují se celkem příznivě a převážně se konstatuje, že přes neutěšené hospo­dářské poměry a nezaměstnanost mravní stav mládeže není zhoršen. Některé zprávy mluví o klesající tendenci kriminality mládeže a pouze dva soudy konstatují přechodné zhoršení následkem hospodářské bídy, panující zejména v nejchudších krajích. Jest vše­obecným názorem, že nelze mluviti o zpustlosti a zkaženosti mládeže, nýbrž že jde o ne­patrné delikty majetkové, nikoli o vážnější trestné činy. Ze zkušeností za jeden rok nelze ovšem činiti konečný úsudek, avšak možno již nyní zjistiti, že zákon nijakým způsobem ne­působil, aby zločinnost vzrostla, nýbrž naopak.

 

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

 

Zpravodaj sen. Frant. Zimák.

 

Výdaje rozpočteny jsou na 1,799.600 Kč, což jest o 176.600 Kč méně než v r. 1933 a o 448.000 Kč méně než v r. 1932. U věcných výdajů získána byla úsporami pouze jedna tře­tina oné částky, o kterou rozpočet na rok 1934 byl snížen oproti roku 1933, kdežto celé dvě třetiny této částky tvoří úspory u výdajů osobních.

 

Příjmy nejsou preliminovány žádné. ­

 

Osobní úspory dosaženo zmenšením počtu pracovních sil. Snížen počet smluvních kon­ceptních sil, omezena součinnost expertů. Z pragmatikálních konceptních úředníků byli bě­hem roku dva pensionováni. Jedna zkušená vedoucí síla, jsouc členem komise pro zhospo­dárnění veřejné správy, byla dočasně exponována do této komise k vedení její kanceláře.

 

Úkoly ministerstva rostou. Jeho posudků a dobrých zdání v oboru práva platného na Slovensku a v Podkarpatské Rusi je třeba při nejrůznějších příležitostech - v otázkách, které jsou předmětem rozhodování mezinárodních soudních tribunálů, při vydávání nor­mativních výnosů i v konkretních správních případech, jichž rozhodování dospělo do třetí instance. V agendě zákonodárné vynutí si často převzaté již práce během svého provádění dalšího rozšíření. V roce posledním příkladem takovéhoto rozšíření úkolů ministerstva byla revise mimořádných opatření uherských (jest jich vydáno na půl třetího tisíce), kterou bylo nutno rozšířiti na revisi obdobných opatření rakouských, a konečně i nařízení ministrů s plnou mocí pro správu Slovenska, vydaných na základě uherského zmocňova­cího zákona. Podrobněji jest nynější zákonodárná agenda ministerstva, zvláště pokud jde o jeho práce samostatné, popsána v důvodové zprávě k finančnímu zákonu. V zákonodár­ných věcech spolupracuje také ministerstvo s jinými ministerstvy na osnovách jimi chys­taných, a to buď ve společných meziministerských komisích nebo písemnými připomín­kami.

 

Ministr pro sjednocení promlouvaje v rozpočtovém výboru senátu o svém resortu, vy­slovil souhlas s názorem zpravodaje, že úspory, ve vydáních státu tak nutné, jsou v roz­počtu ministerstva pro sjednocení neobyčejně povážlivé. Všichni uznáváme i politicky ­- pravil - že stále udržovaný dualismus práva je pro nás nejvýš nepříjemný a živí jen naděje těch, kdož se státem nemyslí dobře. Také hospodárnost ve státní správě vyžaduje sjednocení práva. Perspektiva tohoto sjednocení - nebude-li jeho příprava urychlena - ponechává však žádoucí cíl v daleké budoucnosti tak, že pan zpravodaj, hovoře o úkolech ministerstva pro sjednocení, odhadl práci ministerstva ještě na celá další desítiletí. S tolikým odkladem tak žádoucího sjednocení právního a administrativního nelze se spokojiti, a nebylo-li již možno - při vážné situaci státních financí a nezbytných všestranných úsporách - zaříditi věci lépe v roce nejbližším, bude nutno pamatovati na nápravu alespoň v letech nejblíže příštích. Pro rok 1934 je ovšem těžko požadovati, aby ministerstvo pro sjednocení činnost svoji rozšiřovalo, musilo-li v důsledku seškrtání svých úvěrů omeziti citelně počet svých spolupracovníků. Také jeho styk s odbornou veřejností a najmě s odbornou veřejností slo­venskou byl úsporami valně ztížen.

 

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

 

Zpravodaj sen. Frant. J. Kroiher.

 

Kapitola 9. vykazuje celkovou potřebu 6,075.200 Kč, t. j. o 86.400 Kč méně nežli pro r. 1933. Z toho připadá na výdaje osobní 5,632.200 Kč (proti r. 1933 méně o 88.400 Kč), na výdaje věcné 443.000 Kč.

 

V r. 1932 došlo na nejvyšší správní soud 2.967 stížností administrativních a 3.399 stíž­ností finančních, úhrnem 6.366 stížností. Proti r. 1931 stoupl počet došlých stížností o 712, t. j. o více než 12%. Tento vzestup trvá i v r. 1933 a činí za prvých 9 měsíců proti stejnému období roku loňského 666 stížností, t. j. 14%.

 

Nejvyšší správní soud vykazuje již řadu let značný stav nedodělků, který stále stoupá a koncem r. 1932 dosáhl čísla 13.168. Tento povážlivý stav, jenž značně znehodnocuje prak­tický význam ochrany stran, které jim nejvyšší správní soud má poskytovati proti nezákon­ným aktům veřejné správy, je zaviněn nedostatečným počtem soudcovského personálu. Sy­stemisovaný stav tohoto personálu nedosahoval nikdy skutečné potřeby, a nad to byl soud z důvodů úsporných nucen ještě 3 systemisovaná místa radovská z rozpočtu vyloučiti.

 

Nemá-li nastati další zhoršení, je nutno počet soudcovského personálu rozmnožiti a nad to řízení před nejvyšším správním soudem cestou legislativní zjednodušiti.

 

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

 

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, § 16. Zabčický

 

školní závod zemědělský a § 17. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

 

Zpravodaj sen. F. F. Plamínková.

 

Rozpočet kap. 10. pro rok 1934 jest určen celkovou částkou výdajů . . . . . . 925,409.600 Kč

tedy proti rozpočtu pro rok 1933 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 979,471.800 Kč

částkou nižší o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54,062.200 Kč.

 

Příjmy kap. 10. jsou preliminovány částkou 32,008.000 Kč, tedy proti roku 1933 výše o 3,300.250 Kč, a ve skupině II. (§§ 7, 8, 16, 17) částkou 136.620 Kč.

 

Návrh tohoto rozpočtu byl projednán v rozpočtovém výboru senátu Národního shromáždění ve schůzi dne 12. prosince t. r. Referent podal obsáhlý a vyčerpávající rozbor tohoto návrhu, načež v debatě, jíž se zúčastnilo 13 řečníků, byly dotčeny veškeré obory správy a péče ministerstva školství a národní osvěty a přednesena řada podnětů. V od­pověď na ně uvedl pak ministr

školství a národní osvěty Dr I. Dérer v podstatě toto:

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP