Kapitola 6.
Ministerstvo vnitra.
Zpravodaj
přednesl ke kapitole 6. řadu námětů, jež byly přítomným ministrem vnitra
přijaty k dalšímu projednání. Totéž platí o připomínkách, jež byly předneseny v
povšechné i podrobné debatě.
Shrnuje
výsledky této debaty konstatoval ministr vnitra, že vývoj poslední doby dospěl
k podstatnému sblížení názorů o vnitřní situaci ve státě, zejména též o
úkolech, jež plniti přísluší ministerstvu vnitra.
Pracovní
zatížení tohoto resortu stoupá i za dob normálních, a zvětšilo se nyní neobyčejně
podle potřeb mimořádné přítomné doby. Jest zásluhou parlamentních sborů a
úsporné komise, že byla ministerstvu vnitra ponechána rozpočtová možnost, aby -
arci se zárukou největší úspornosti - mohlo splniti své poslání ve veřejné
správě.
Nebude
opomenuto ničeho, aby resortní úřady pracovaly rychle, správně a moderními
pracovními methodami.
Plná
pozornost se věnuje nutným pracím legislativním, v nichž význačné místo
zaujímají právě úpravy, vyvolané mimořádnými potřebami přítomné doby. V řadě
osnov, jež se kromě toho připravují, jest také statut pro hlavní město Prahu, z
něhož zbývá zpracovati hlavně partii o kompetenci. Jde o důležitou zákonnou
osnovu a nutno přijíti s návrhem dobře promyšleným, který by snesl všestrannou
kritiku.
Veliká
váha se klade na správné vyřešení otázek autonomních financí, jimiž se zabývá
sbor pro finanční hospodářství územní samosprávy. V tomto směru bude jistě
dbáno co nejvíce součinnosti zkušených znalců, a bude přirozeně přihlíženo k
podnětným návrhům z debaty vyplynuvším.
Značnou
část resortní činnosti ministerstva vnitra zabírají otázky bezpečnostní. I v
oboru lidské zločinnosti jest bohužel pozorovati postup, a nutno se mu
přizpůsobovati i pokrokem služby bezpečnostní. Zdokonalujeme tudíž a
modernisujeme službu policejní i četnickou, a nezapomínáme ani na osobní
stránku této služby, t. j. na osoby, jež tuto těžkou a odpovědnou službu
vykonávají.
Rozprava
v rozpočtovém výboru senátu byla věnována také agendě potvrzování voleb
starostů. Administrativní práce v této věci jsou již téměř ukončeny, a možno
říci, že se tak stalo s výsledkem uspokojivým. Celkový počet obcí, jichž se
tyto práce týkaly, jest v zemi České 8.456, v zemi Moravskoslezské 3.325, v
zemi Slovenské 3.479, v zemi Podkarpatoruské 487.
Nepotvrzeno
bylo v Čechách 4.9%, v zemi Moravskoslezské 2.9%, na Slovensku 4.2% a na
Podkarpatské Rusi 20.7%. Tato procenta se rozdělují na všechny politické
strany, a možno prokázati, že bylo měřeno všem stejně, a že bylo postupováno
způsobem naprosto korektním.
Mluvě
o zastavení některých časopisů zdůraznil ministr vnitra, že toto opatření nastalo
jen proti tisku, u něhož bylo nezbytnou nutností; jde o časopisy, u nichž
nebylo téměř dne, aby nemusely býti konfiskovány, a v některých periodických
tiskopisech bylo konfiskováno ne-jedno místo každý den, nýbrž deset až třináct
míst denně. Zásah, který se stal, byl opatřením lékaře, jež čelilo k ozdravění,
a možno již nyní říci, že příznivé výsledky tohoto opatření se dostavily. Při
jednání rozpočtového výboru byla učiněna zmínka o tisku illegálním. Ministr
varuje před každým hnutím illegálním, poněvadž důsledky z illegality jsou
daleko ostřejší než při opatřeních činěných při postupu legálním. Je samozřejmo,
že stát by se bránil proti každému illegálnímu počinu do krajnosti. V tom
nemůže býti nějakého kompromisu.
Ministr
s povděkem vzpomněl živého zájmu o resortní práci, jenž byl prokázán jednáním
rozpočtového výboru, a ujistil, že výsledky tohoto jednání budou resortními
úřady plně zužitkovány ku prospěchu naší vnitřní správy.
Kapitola 7.
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Ministerstvo
spravedlnosti musilo se též podrobiti přísnému rozkazu doby o šetření a musilo
snížiti své výdaje. Oproti roku 1933 byly výdaje kap. 7 pro rok 1934 sníženy
celkem o 4,266.300 Kč, z čehož na osobní výdaje připadá snížení o 332.900 Kč,
na věcná vydání o 3,933.400 Kč.
Ježto
civilní a exekuční agenda soudní neustále vzrůstá (v roce 1931 bylo v I. instanci
projednáno 1,038.283 sporů a v roce 1932 již 1,127.598 sporů atd.), bylo nutno
v prvé řadě pečovati, aby dosud volná služební místa u soudů byla obsazena a
proto též musily býti výdaje na platy zaměstnanců podle platových zákonů
zvýšeny o 2,266.200 Kč. Poněvadž však t. zv. ostatní osobní výdaje byly sníženy
o 2,599.100 Kč, jeví se i na osobních výdajích kap. 7. zmíněný již menší
pokles, a to o 332.900 Kč.
V
dřívějších letech přes všechno úsilí ministerstva spravedlnosti nebylo možno dosáhnouti,
aby se hlásilo k soudní službě tolik čekatelů, kolik soudní služba dnes tak
značně rozšířená vyžaduje, a teprve v poslední době možno prohlásiti, že téměř
veškerá místa soudcovská jsou obsazena, ovšem prozatím čekateli, kteří vážou
místa soudcovská, nemohou však vykonávati úkoly soudců a soudce plně nahraditi.
Přetížení
soudů bylo čeleno též různými opatřeními zákonnými, na př. čtyřčlenné senáty
jsou nahrazeny tříčlennými, tříčlenné judikováním samosoudce atd. To jsou
mimořádné prostředky, avšak dosud nedostáváme se, zejména u okresních soudů, do
normálních poměrů. Máme některé sborové soudy, které nejsou přetíženy jednak
vlivem toho, že byla příslušnost v určitých sporech přenesena na okresní soudy
a jednak tím, že důsledkem trestní novely mnohé činy, které před tím byly
charakterisovány jako zločin, byly přeneseny tím, že se staly přestupky, na
okresní soudy, avšak naproti tomu jsou přetíženy určité jiné krajské soudy a
okresní soudy. K tomu přistupuje, že okresním soudům a též některým krajským
soudům připadá velmi značná agenda zejména knihovní, což způsobuje, že soudy
nemohou se dostati do řádného chodu. Jde především o zaknihování přídělů z
pozemkové reformy. Tato činnost vyžaduje ovšem též značné práce kancelářské a
zdá se, že kancelářských sil, i kdyby všechna systemisovaná místa byla
obsazena, jest nedostatek.
Snížení
věcných vydání bylo umožněno přísnou
úspornou činností ministerstva spravedlnosti při hospodaření s úvěry určenými
na úřední a kancelářské potřeby soudů, na otop a osvětlování ve věznicích a v
trestnicích, dále očekávaným poklesem trestní agendy. V roce 1932 snížil se
totiž počet osob odsouzených asi o 13.000.
Hlavním
zdrojem příjmů kap. 7. jest výtěžek
z prací vězňů, trestanců a chovanců a z polního a zahradního hospodářství. V
roce 1934 třeba počítati s dalším poklesem zaměstnanosti ve vězeňských a
ústavních dílnách, neboť opatřování práce trestanců v dnešní době působí velmi
značné obtíže a tak bylo třeba, aby očekávané příjmy kap. 7. v roce 1934 byly
sníženy celkem o 582.600 Kč.
K
vývodům některých řečníků v rozpočtovém výboru zmínil se ministr podrobněji o
zkušenostech získaných v praxi se zákonem o trestání mladistvých. Zprávy, které
v tomto směru byly předloženy ministerstvu spravedlnosti o činnosti soudů
mladistvých v roce 1932 ke kontrole, zdali tendence, které byly vtěleny do
zákona o trestání mladistvých, byly uskutečněny a nenarážely snad v praxi na
určité obtíže, nejsou nepříznivé a nesvědčí, že by se zákon nebyl osvědčil,
nýbrž naopak. Nemůžeme pozorovati, že by snad u mladistvých nejtěžší delikty
byly zvlášť časté, že by jejich zločinnost vzrůstala. Zprávy soudů vyslovují se
celkem příznivě a převážně se konstatuje, že přes neutěšené hospodářské poměry
a nezaměstnanost mravní stav mládeže není zhoršen. Některé zprávy mluví o
klesající tendenci kriminality mládeže a pouze dva soudy konstatují přechodné
zhoršení následkem hospodářské bídy, panující zejména v nejchudších krajích.
Jest všeobecným názorem, že nelze mluviti o zpustlosti a zkaženosti mládeže,
nýbrž že jde o nepatrné delikty majetkové, nikoli o vážnější trestné činy. Ze
zkušeností za jeden rok nelze ovšem činiti konečný úsudek, avšak možno již nyní
zjistiti, že zákon nijakým způsobem nepůsobil, aby zločinnost vzrostla, nýbrž
naopak.
Kapitola 8.
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Výdaje
rozpočteny jsou na 1,799.600 Kč, což jest o 176.600 Kč méně než v r. 1933 a o
448.000 Kč méně než v r. 1932. U věcných výdajů získána byla úsporami pouze
jedna třetina oné částky, o kterou rozpočet na rok 1934 byl snížen oproti roku
1933, kdežto celé dvě třetiny této částky tvoří úspory u výdajů osobních.
Příjmy
nejsou preliminovány žádné.
Osobní
úspory dosaženo zmenšením počtu pracovních sil. Snížen počet smluvních konceptních
sil, omezena součinnost expertů. Z pragmatikálních konceptních úředníků byli během
roku dva pensionováni. Jedna zkušená vedoucí síla, jsouc členem komise pro
zhospodárnění veřejné správy, byla dočasně exponována do této komise k vedení
její kanceláře.
Úkoly
ministerstva rostou. Jeho posudků a dobrých zdání v oboru práva platného na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi je třeba při nejrůznějších příležitostech - v
otázkách, které jsou předmětem rozhodování mezinárodních soudních tribunálů,
při vydávání normativních výnosů i v konkretních správních případech, jichž
rozhodování dospělo do třetí instance. V agendě zákonodárné vynutí si často
převzaté již práce během svého provádění dalšího rozšíření. V roce posledním
příkladem takovéhoto rozšíření úkolů ministerstva byla revise mimořádných
opatření uherských (jest jich vydáno na půl třetího tisíce), kterou bylo nutno
rozšířiti na revisi obdobných opatření rakouských, a konečně i nařízení
ministrů s plnou mocí pro správu Slovenska, vydaných na základě uherského
zmocňovacího zákona. Podrobněji jest nynější zákonodárná agenda ministerstva,
zvláště pokud jde o jeho práce samostatné, popsána v důvodové zprávě k
finančnímu zákonu. V zákonodárných věcech spolupracuje také ministerstvo s
jinými ministerstvy na osnovách jimi chystaných, a to buď ve společných
meziministerských komisích nebo písemnými připomínkami.
Ministr
pro sjednocení promlouvaje v rozpočtovém výboru senátu o svém resortu, vyslovil
souhlas s názorem zpravodaje, že úspory, ve vydáních státu tak nutné, jsou v
rozpočtu ministerstva pro sjednocení neobyčejně povážlivé. Všichni uznáváme i
politicky - pravil - že stále udržovaný dualismus práva je pro nás nejvýš
nepříjemný a živí jen naděje těch, kdož se státem nemyslí dobře. Také
hospodárnost ve státní správě vyžaduje sjednocení práva. Perspektiva tohoto
sjednocení - nebude-li jeho příprava urychlena - ponechává však žádoucí cíl v
daleké budoucnosti tak, že pan zpravodaj, hovoře o úkolech ministerstva pro
sjednocení, odhadl práci ministerstva ještě na celá další desítiletí. S tolikým
odkladem tak žádoucího sjednocení právního a administrativního nelze se
spokojiti, a nebylo-li již možno - při vážné situaci státních financí a
nezbytných všestranných úsporách - zaříditi věci lépe v roce nejbližším, bude
nutno pamatovati na nápravu alespoň v letech nejblíže příštích. Pro rok 1934 je
ovšem těžko požadovati, aby ministerstvo pro sjednocení činnost svoji
rozšiřovalo, musilo-li v důsledku seškrtání svých úvěrů omeziti citelně počet
svých spolupracovníků. Také jeho styk s odbornou veřejností a najmě s odbornou
veřejností slovenskou byl úsporami valně ztížen.
Kapitola 9.
Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Kapitola
9. vykazuje celkovou potřebu 6,075.200 Kč, t. j. o 86.400 Kč méně nežli pro r.
1933. Z toho připadá na výdaje osobní 5,632.200 Kč (proti r. 1933 méně o 88.400
Kč), na výdaje věcné 443.000 Kč.
V
r. 1932 došlo na nejvyšší správní soud 2.967 stížností administrativních a
3.399 stížností finančních, úhrnem 6.366 stížností. Proti r. 1931 stoupl počet
došlých stížností o 712, t. j. o více než 12%. Tento vzestup trvá i v r. 1933 a
činí za prvých 9 měsíců proti stejnému období roku loňského 666 stížností, t.
j. 14%.
Nejvyšší
správní soud vykazuje již řadu let značný stav nedodělků, který stále stoupá a
koncem r. 1932 dosáhl čísla 13.168. Tento povážlivý stav, jenž značně
znehodnocuje praktický význam ochrany stran, které jim nejvyšší správní soud
má poskytovati proti nezákonným aktům veřejné správy, je zaviněn nedostatečným
počtem soudcovského personálu. Systemisovaný stav tohoto personálu nedosahoval
nikdy skutečné potřeby, a nad to byl soud z důvodů úsporných nucen ještě 3
systemisovaná místa radovská z rozpočtu vyloučiti.
Nemá-li
nastati další zhoršení, je nutno počet soudcovského personálu rozmnožiti a nad
to řízení před nejvyšším správním soudem cestou legislativní zjednodušiti.
Kapitola 10. Ministerstvo
školství a národní osvěty
a ze skupiny
II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. Školní závod zemědělský v
Děčíně-Libverdě, § 16. Zabčický
školní závod
zemědělský a § 17. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.
Rozpočet
kap. 10. pro rok 1934 jest určen celkovou částkou výdajů . . . . . .
925,409.600 Kč
tedy
proti rozpočtu pro rok 1933 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 979,471.800 Kč
částkou
nižší o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . 54,062.200 Kč.
Příjmy kap. 10. jsou preliminovány částkou 32,008.000 Kč, tedy proti roku 1933 výše o 3,300.250 Kč, a ve skupině II. (§§ 7, 8, 16, 17) částkou 136.620 Kč.
Návrh
tohoto rozpočtu byl projednán v rozpočtovém výboru senátu Národního shromáždění
ve schůzi dne 12. prosince t. r. Referent podal obsáhlý a vyčerpávající rozbor
tohoto návrhu, načež v debatě, jíž se zúčastnilo 13 řečníků, byly dotčeny
veškeré obory správy a péče ministerstva školství a národní osvěty a přednesena
řada podnětů. V odpověď na ně uvedl pak ministr
školství
a národní osvěty Dr I. Dérer
v podstatě toto: