Rozpočet
ministerstva školství a národní osvěty pro rok 1934 je ve výdajích tak snížen,
že je již na hranicích reálních možností. Číselně je přibližně na výši rozpočtu
pro rok 1929. Ve vnitřní jeho struktuře došlo však proti roku 1929 k podstatné
změně v poměru mezi výdaji věcnými a osobními. Kdežto v rozpočtu na rok 1929
tvořily výdaje věcné skoro třetinu všech výdajů, činí nyní výdaje osobní více
než 80% všech výdajů.
Ministerstvo
školství a národní osvěty vypracovalo a předložilo meziministerskému
projednávání důležité osnovy zákonů upravujících školskou organisaci a školskou
správu. S tím souvisí též otázka zřízení zemské školní rady na Slovensku, která
byla v debatě vznesena, neboť je nutno, aby školské poměry byly zde upraveny
jednotně tak, aby zemské školní radě na Slovensku podléhaly národní školy
všech druhů.
Osnovy
zákona o obvodových školách měšťanských projednávají se v kulturním výboru
poslanecké sněmovny. Zákona toho je velmi potřebí, zejména též s hlediska
potřeb východních zemí republiky.
Nové
učebné osnovy pro obecné školy byly vydány na základě § 4 malého školského
zákona. Je z nich patrno, že kdož na nich pracovali, byli si plně vědomi staré
dobré tradice naší školy a učitelstva. Naše škola ve výchově zdravého a
dobrého patriotismu stojí na výši doby.
Ve
věci vzdělání učitelstva národních škol vyslovuje se ministr pro zřizování pedagogických
akademií. Se zřetelem na počet nezaměstnaného učitelstva bude nutno v nejbližší
době přikročiti k restrikci učitelských ústavů.
Pokud
jde o stavby školních budov, je nutno míti zření k tomu, že nestavíme je toliko
pro několik let. Je nutno, aby školní budovy vyhovovaly zejména zdravotním
požadavkům. Výtka přepychu při provádění různých veřejných staveb nemůže se
týkati školské správy. Tato dbá, aby při opatřování školních budov byly
náležitě brány v úvahu i finanční poměry jednotlivých obcí.
Rozpočet
kap. 10 byl sice v položce 20, titulu 3 značně snížen, avšak ministerská rada
se usnesla, aby na stavby škol na Slovensku a v Podk. Rusi byla uvolněna z
půjčky práce částka 8,500.000 Kč.
Pokud
jde o střední školství, nelze tvrditi, že bychom měli příliš mnoho středních
škol. Musíme držeti krok s ostatními zeměmi, aby vzdělanostní úroveň u nás byla
na výši, na jaké jest u jiných národů evropských, s nimiž soutěžíme. Z důvodů
úspornosti není školská správa proti spojování některých středních škol s
menším počtem žáků v místech, kde je jich více. Kromě toho omezuje školská
správa počet poboček při primách. V posledních dvou letech snížila počet
poboček prim asi o 70.
Značně
byl postižen rozpočet školství vysokého, zejména byly sníženy částky na výstavbu
nových budov a jejich zařízení.
Při
návrzích na restrikce vysokých škol je nutno míti na paměti, že jde nejen o
školy, nýbrž i o vědecké instituce. Otázka zřízení slovenské techniky není jen
rázu finančního. Především musí býti dány též předpoklady pro možnost řádného
plnění jejího vědeckého poslání. Pokud jde o vybudování university Komenského v
Bratislavě ministr doufá, že v dohledné době budou všechny naléhavé nedostatky
odstraněny.
Bolestným
zjevem jest důsledkem krise i snížení úvěru na sociální péči o studentstvo,
stejně jako všech úvěrů na péči osvětovou, mezi jiným zejména též na kulturní
styky s cizinou a ochranu památek a to zvláště pokud jde o podporování našeho
československého školství v cizině. Pokud jde speciálně o úvěr pro péči
divadelní, ztěžuje jeho restringovaná výše význačnější materielní péči státu o
divadla vůbec.
Kapitola
11. Ministerstvo zemědělství
Zpravodaj
pojednal podrobně o rozpočtu ministerstva zemědělství a o rozpočtu podniku
"Státní lesy a statky". Celkové výdaje kap. 11. preliminují se na rok 1934
částkou Kč 182,345.100 oproti částce 198,374.600 Kč preliminované v rozpočtu na
rok 1933. Jsou tudíž výdaje pro rok 1934 stanoveny částkou o 16,029.500 Kč
nižší. Příjmy kap. 11. preliminují se v rozpočtu na rok 1934 částkou 9,514.500
Kč, tedy oproti rozpočtu na rok 1933, kde byly stanoveny ve výši 11,969.300 Kč,
jsou příjmy menší o 2,454.800 Kč.
Přímá
péče o zemědělce vykazuje rozpočtené částky na zemědělské školství v celku
15,892.800 Kč, tedy proti r. 1933 snížení o 1,207.600 Kč. Na jiné vzdělávací
prostředky pamatováno jest částkou 1,000.000 Kč, na zemědělskou organisaci
16,060.600 Kč a na sociální péči o zemědělce 25,477.800 Kč.
Ježto
zemědělské školství bývá často předmětem kritiky, podotýká zpravodaj, že podle
zpráv Státního úřadu statistického bylo ve školním roce 1932/1933 v celém státě
270 zemědělských škol se 477 třídami, na nichž vyučovalo 813 stálých
učitelských sil, a navštěvovalo je 9085 žáků. Připadá tedy na 1 třídu průměrně
19 1/2 žáka, což jest pro školu odbornou, ať
zemědělskou, živnostenskou nebo obchodní, počet přiměřený. Pokud se týče ná
kladu na zemědělské školství, činil v posledních letech asi 1/4
z celkového nákladu na veškeré školství odborné. Z československých 270
zemědělských škol jest státních a státem spravovaných 61 a ostatních 209 je
zemských. Z celkového počtu je 186 škol hospodář ských a odborných, 53
hospodyňských, 10 zahradnických, 11 lesnických a 10 speciálních (mlékařských a
ostatních). Mimo to pro nejširší vrstvy obyvatelstva působí lidové školy
hospodářské při národních školách.
Na
vodní hospodářství a kulturní techniku pamatováno jest částkou 58,729.600 Kč, o
22,526.200 Kč méně než v rozpočtu na rok 1933. Jako příspěvek ke státnímu fondu
pro vodohospodářské meliorace bylo pro r. 1934 zařaděno pro část A pouze
26,000.000 Kč a pro část B toliko 16,000.000 Kč. Z části A hradí se náklady na
úpravu řek a vodních toků nesplavných, hrazení bystřin a horských vod, stavby
ochranných hrází, zřizování vodních nádrží, úpravy jezů a pod. Z prostředků
fondu B hradí se výlohy na meliorace, vodovody, zásobení obcí vodou a pod.
Na
podporování zemědělské výroby zařaděna je v rozpočtu položka 45,206.000 Kč,
zmenšená proti rozpočtu na r. 1933 o 9,266.400 Kč. Prostředky tyto slouží na
zvelebování výroby rostlinné, dále v oboru výroby živočišné na zvelebení chovu
hovězího, vepřového a drobného zvířectva, na podporu mlékařství a mléčného
průmyslu, na kontrolu užitkovosti a dědičnosti zvířat, na zvelebení
pastevnictví a salašnictví, rybářství, drůbežnictví, včelařství, jakož i na
péči o chov koní a na ústavy, pro chov koní. Zpravodaj se přimlouval, aby byla
věnována náležitá pozornost zušlechťování osiv, provádění pokusů s hnojením,
zvelebování lukařství a bramborářství. Žádá, aby v nejširším měřítku
spolupůsobily praktickými pokusy na venkově hospodářské školy a výzkumné ústavy
zemědělské. Také ovocnictví a vinařství nutno věnovati náležitou pozornost. S
hlediska bezpečnosti státu jest třeba pečovati o zdárný chov koní, neboť i při
pokračující motorisaci jsou důležité práce, které motory konati nemohou a při
nichž je potřebí koní. Také se stanoviska obrany státu nutno tomuto chovu koní
věnovati zvýšenou pozornost, abychom jich měli tolik, kolik jich v mimořádném
případě naše armáda potřebuje. Také o zvěrolékařství nutno pečovati, aby se
čelilo nemocem dobytka. Na zpeněžení a ochranu zemědělské výroby je zařaděna
částka 8,950.100 Kč, t. j. na obchodní politiku, zemědělskou statistiku, na
lesní politiku a policii, jakož i zalesňování, ochranu lesů a všeobecnou péči o
lesní majetek.
Školní
statky státních zemědělských škol slouží názornému vyučování a praktickému
výcviku žactva. Tyto statky slouží v prvé řadě tomuto výcviku a není proto
možno, aby se na nich vydělávalo. Přes to však většina těchto hospodářství
podle rozpočtu nese určitý výtěžek. Výměra těchto statků činila v r. 1932
4.094.54 ha a vykazuje rozpočtovou ztrátu 136.700 Kč.
Statky
státních výzkumných ústavů preliminují v provozním rozpočtu na r. 1934 ztrátu
996.100 Kč. Zde dlužno uvážiti, že četná zadlužení a investice byly provedeny
pro účely pokusné a demonstrační, vyplývající z poslání těchto statků, to jest
činnosti veřejně prospěšné a nemůže tedy jejich hospodářství býti srovnáváno s
hospodářstvím podniků čistě výdělečných.
Státní
diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích na Hané
rozpočítává své příjmy částkou 2,900.000 Kč, vydání pak částkou 2,625.000 Kč,
takže má v rozpočtu zisk 275.000 Kč. Provozovací rozpočet všech státních statků
vykazuje příjmy 533,420.400 Kč, vydání 518,140.100 Kč, tedy zisk 15,280.300 Kč,
a to u státních lesů a statků zisk 16,138.100 Kč, u školních statků a
výzkumných ústavů ztrátu 857.800 Kč, po jejímž odečtení zbude čistý zisk
hořejších 15,280.300 Kč. Ježto rozpočet počítá, že obdrží příděl 4,299.400 Kč z
fondu pro úhradu ztrát a investic po živelních pohromách, zvýší se zisk na
19,579.700 Kč jako konečný přebytek, který bude odveden státní pokladně.
Rozpočet
investiční preliminuje se částkou 37,630.900 Kč, z vlastních prostředků má býti
uhrazeno 24,526.800 Kč a výpůjčkou nedostávajících se 13,104.100 Kč.
Zisk
z jednotlivých odvětví jest rozpočten následovně: hospodářství lesní 45,136.100
Kč, hospodářství polní 16,582.900 Kč, hospodářství pastvinářské 275.700 Kč,
rybniční 1,022.800 Kč, průmyslové závody lesní 2,293.400 Kč, průmyslové závody
zemědělské 6,107.600 Kč, ostatní 1,025.300 Kč, společná zařízení 4,331.100 Kč.
- Dohromady zisk 76,774.900 Kč, který se však sníží o rozpočtené náklady na
společnou správu, částkou 60,136.800 Kč, po jejímž odečtení zbude čistý zisk
16,138.100 Kč.
Po
přednesení referátu zpravodaje promluvilo několik řečníků k oběma rozpočtovým
skupinám, jejichž vývody byly pozorně vyslechnuty. Zabývali se zejména problémy
nynější hospodářské krise také s hlediska poměrů mezinárodních a dotkli se též
některých otázek týkajících se poměru zemědělství k průmyslu. Někteří řečníci
ze Slovenska upozorňovali na tíživou hospodářskou situaci slovenského
obyvatelstva, zejména v horských krajích a apelovali na podnik "Státní lesy a
statky" jakožto držitele větší části pozemkového, zejména pak lesního majetku
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, aby vycházelo se v nejširší míře vstříc
potřebám místního obyvatelstva.
Kapitola 12.
Státní pozemkový úřad.
Rozpočtové
výdaje na rok 1934 činí 16,422.600 Kč, tedy o 3,647.500 Kč méně než v roce
1933, dosahuje tedy snížení za jediný rok 18%. Oproti roku 1925 jest předložený
rozpočet snížen o více než 12.5 milionů Kč, tedy o 43.3%. Za poslední leta byl
počet pracovních sil restringován o 197 osob, tedy téměř o jednu pětinu. Při
tom jest připomenouti, že veškeré rozpočtové výdaje státního pozemkového úřadu
jsou uhrazovány z náhradového fondu, takže nezatěžují vůbec státní pokladnu.
Zpravodaj
poukázal na nynější činnost státního pozemkového úřadu, který přiděluje
zbývající půdu zemědělskou a hlavně půdu lesní. Poukázal na obtíže lesní
reformy, jejíž provádění zdržuje krise dřevařského trhu a těžká finanční
situace samosprávných korporací. Konstatoval, že státní pozemkový úřad se stará
o urychlení prací spojených se zaknihováním přídělů, z nichž bylo již 48% soudy
skutečně zaknihováno. Státní pozemkový úřad přizpůsobuje se svým zmenšeným
úkolům a vynasnažuje se, aby veškeré práce spojené s dřívějšími příděly i
přidělení zbývající ještě půdy připravil brzkému provedení.
Senátor
Stodola vyslovil dík státnímu pozemkovému úřadu za to, že prováděním pozemkové
reformy na Slovensku pozdvihl životní standard četných bědných vesnic a zachránil
lidi od žebrácké palice. Apeloval na rozpočtový výbor, aby působil k zaopatření
oněch zaměstnanců státního pozemkového úřadu, kteří by měli přijíti o místa,
prohlásil tuto péči za povinnost státu a společnosti a zdůraznil, že jest nutno
starati se o lidi, kteří konali svou povinnost.
Kapitola 13.
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Celkové
výdaje kapitoly 13. preliminují se částkou 29,226.600.- Kč. Proti rozpočtu na
rok 1932 jsou nižší o 3,709.900.- Kč, t. j. v procentech o 11.3%. Proti roku
1931 činí snížení cca dvě třetiny tehdejší výměry. Snížení se odůvodňuje
nynější situací státních financí a bylo provedeno z největší části u věcných
výdajů, a to jak u administrativních, tak hlavně u výdajů subvenčních, pokud
jich výplata není odůvodněna zákony nebo jinými právními předpisy. Příjmy
očekávají se částkou 13,941.900.- Kč a vykazují v důsledku hospodářské situace
pokles o 4,733.500.- Kč.
Projednávání
rozpočtu kapitoly 13. zahájeno bylo referátem zpravodaje, který podal podrobný
rozbor předloženého rozpočtového návrhu a pojednal o situaci v průmyslové a živnostenské
výrobě, jakož i v obchodu domácím a zahraničním, který v důsledku světové krise
jeví další pokles. Přednesl řadu podnětů pro řešení naléhavých otázek dneška a
doporučil rozpočet ke schválení.
V
debatě promluvilo k rozpočtu ministerstva obchodu 9 řečníků. Několik z nich
pozastavilo se nad nízkou výměrou rozpočtu ministerstva obchodu, který není
úměrný jeho významu a poslání, a vyslovilo politovaní, že rozpočet tento doznal
proti letošku dalšího snížení, čímž podlamovány jsou podpůrné akce ve prospěch
středních vrstev krisí postižených. Ve velmi živé debatě probrány byly téměř
všechny aktuelní otázky, zejména nesla se pozornost řečníků k otázkám
zaměstnanosti, racionalisace výroby, k problému cenovému a k problému obchodů s
jednotkovými cenami, do jichž činnosti a vznikání tlumočena řada výtek.
Po
skončení debaty přihlásil se k slovu ministr obchodu, který poděkovav
zpravodaji a všem řečníkům prohlásil, že všechny náměty a případné stížnosti
budou bedlivě uváženy na základě stenografických protokolů. Odvolav se na své
obšírné výklady v rozpočtovém výboru a v živnostensko-obchodním výboru
poslanecké sněmovny o agendách svého resortu a programu pro rok příští, jichž
znění dal zároveň k disposici, omezil se v dalším jen na jich doplnění a na
zodpovědění hlavních v debatě přednesených požadavků.
Zmiňuje
se především obšírněji o obchodně-politickém jednání s Polskem, které má za
účel nahraditi starou smlouvu vypovězenou se strany polské k 10. říjnu b. r.
Projednávaná látka jest velmi obsáhlá, poněvadž smlouva s Československem jest
největší tarifní smlouvou Polska. Jest nutno jednati od položky k položce,
poněvadž náš vývoz do Polska zahrnuje téměř všechny skupiny našich vývozních
produktů a také se strany polské byla vznesena dlouhá řada požadavků, jimž
vyhověti naráží na značné obtíže. Vyžádá si proto projednání všech položek
ještě určitého času. Abychom nebyli v poměru bezesmluvním, sjednáno bylo
krátkodobé provisorium o doložce nejvyšších výhod do 15. prosince, které v
právě uplynulých dnech bylo prodlouženo do 15. ledna příštího roku. Ministr
vyslovuje přání, aby jednání skončilo v zájmu oboustranného rozvoje obchodních
styků, které, bohužel, letos proti loňsku jeví pokles. Světová londýnská
konference zklamala naděje do ní kladené a nezbývá nám než vrátiti se k starým
methodám bilaterálních smluv. Za tohoto stavu stoupá význam hospodářské Malé
dohody, k jejímuž uskutečnění jest s naší strany třeba, aby došlo k dohodě mezi
průmyslem a zemědělstvím ohledně jich požadavků pro obor obchodně-politických
smluv. Na této dohodě v poslední době se pracuje. Jest však také třeba, aby i
Jugoslavie a Rumunsko měly určitý hospodářský program pokud jde o jich vývoz.
Jako my nebudeme nikdy moci všechny výrobky našeho průmyslu umístiti do těchto
zemí, jest třeba, aby tyto státy hleděly své zemědělské produkty prodati také
jinde, nejenom u nás. Ministr doufá, že úsilí o vytvoření hospodářské Malé
dohody povede k cíli, čímž politický význam tohoto útvaru ještě vzroste.
V
dalším zmiňuje se ministr o racionalisaci. Jako stát exportní musíme vyráběti
levně a nemůžeme se proto racionalisaci brániti.