Potírati
dlužno jen výstřelky a horečné tempo, kterého náš hospodářský život by nesnesl.
Příkladem takové chvatné racionalisace jsou v distribuci domy s jednotkovými
cenami, které zejména v menších městech ohrožují dobrou tradici našich
drobných a středních živnostníků. Proto ministr vypracoval osnovu zákona, podle
níž obchody takové mohou býti zřizovány pouze na povolení ministerstva obchodu
v dohodě s ministerstvem sociální péče, ale až po dvou letech. Podle usnesení
vlády navržena jest působnost zákona od 1. prosince, ovšem parlament má možnost
tento termín změniti. V osnově jsou i ustanovení proti nekalé soutěži špatnou
kvalitou zboží a nesprávným zacházením se zaměstnanci. Ustanovení ta budou
platiti i pro podniky již stávající. Ministr připravil osnovu tuto již
začátkem roku, avšak její meziministerské projednání vyžádalo si delší doby,
poněvadž proti některým formulacím byly vzneseny určité pochybnosti, které bylo
třeba vyřešiti.
Připravena
jest též osnova zákona o omezení nástupu do živností, která se za dnešních
poměrů jeví nutnou, zejména jako retorsní opatření vzhledem k poměrům ve státech
okolních. Požadavku ohledně správkáren továrních podniků bude možno vyhověti v
rámci revise živnostenského řádu, v kterémžto směru na poslední plenární schůzi
Státní rady živnostenské došlo již k dohodě ohledně nové formulace § 37
živnostenského řádu.
Při
projednávání této zprávy ministr průmyslu, obchodu a živností zmínil se o faktických
obchodních stycích mezinárodních zejm. s Rumunskem, o československých plavebních
společnostech, které byly postiženy všeobecnou krisí hospodářskou a jež
potřebují proto podpory, o významu plavby po Dunaji při provádění plánu
hospodářské Malé dohody a uvedl na pravou míru i výtku, jakoby společnost
Dunajská zaměstnávala nepřiměřený počet pensistů. Zmínil se, že volební řád do
obchodních komor jest připraven a že v nejbližší době učiní opatření, aby
hospodaření v obchodních komorách bylo racionelně upraveno. Pokud jde o
stížnosti do participace Slovenska na státních dodávkách sdělil, že právě k
podnětu senátu prosadil v létě v ministerské radě, aby zavedena byla evidence
všech zadaných státních dodávek, na základě které bude možno učiniti potřebné
další opatření s přihlédnutím k speciálním poměrům na Slovensku. Otázka
Peněžního ústředí družstevnictví živnostenského, kterou v zájmu dobudování
organisace pokládá za nezbytnou, nebude puštěna se zřetele. Příslušná osnova
byla junktimována s jinými předlohami o úvěrové pomoci zemědělství a lidovém
peněžnictví, které se dožadovaly značných finančních prostředků ze státní
pokladny a tím zdrženo bylo i projednání osnovy o Ústředí družstevnictví
živnostenského.
Kapitola 14. Ministerstvo
veřejných prací
ze skupiny II.
§ 9. Státní báňské a hutnické závody a ze skupiny III. Státní silniční fond a
státní vodohospodářský fond.
Výdaje
kap. 14 pro rok 1934 činí 439,487.900 Kč, tedy o 127,981.000 Kč méně než v
rozpočtu na rok 1933. Z preliminovaných výdajů připadá na výdaje řádné
208,428.700 Kč, a na výdaje mimořádné 231,059.200 Kč, na výdaje osobní
91,376.300 Kč a na výdaje věcné 348,111.600 Kč. Výdaje řádné vykazují oproti
rozpočtu na rok 1933 pokles o 38 mil. 637.300 Kč a výdaje mimořádné pokles o
89,343.700 Kč. Osobní výdaje poklesly o 598.000 Kč a věcné výdaje jsou nižší o
127,383.000 Kč. Jakmile bude proveden článek XXV. odst. 1 finančního zákona na
rok 1934, poklesnou arci výdaje osobní ještě o další částku. Celkový pokles
výdajového rozpočtu činí zatím proti roku 1933 více než 22%, u výdajů věcných
dokonce téměř 27%.
Pronikavý
pokles výdajů jest důsledkem krajně úsporné tendence, která se uplatnila vůbec
při sestavování rozpočtu. Některé redukce jsou důsledkem článku V. finančního
zákona, totiž snížení státního přídělu fondu vodohospodářskému a úvěru na
elektrisaci venkova. Mimo tyto případy poměrně největší redukce stihla úvěry
titulu 7. (silnice a mosty), titulu 14. (správa státních budov) a titulu 15.
(investiční výdaje na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní
správy).
Rovněž
i příjmy kapitoly 14. proti roku 1933 poklesly, činíce 126,629.100 Kč, tedy o 26,249.300
Kč méně než v roce předešlém, což vysvětluje se zejména snížením příjmů ze
státního silničního fondu.
V
debatě, která se konala zároveň s debatou o rozpočtu ministerstva obchodu,
promluvilo 10 řečníků, z nichž téměř všichni dotkli se i otázek spadajících do
oboru resortu veřejných prací. Pokud při tom vnesli určité dotazy nebo učinili
konkretní připomínky, odpověděl jim ministr veřejných prací ke konci debaty.
Ministr
veřejných prací ujal se slova ke konci debaty a ve svém exposé poukázal zejména
na význam investičních prací pro zmírňování nezaměstnanosti a na velkou redukci
rozpočtových úvěrů, jejichž důsledky zatím poněkud byly zmírněny uskutečněním
půjčky práce, z jejíhož výsledku bylo pamatováno hlavně na úvěry fondovní.
Specielně se ministr zmínil o otázce snížení cen uhlí a cen elektrické energie
a podrobněji pojednal o otázce novelisace zákona o silničním fondu, pokud jde
o požadovanou novou úpravu podpor na zlepšení silnic nestátních.
Pokud
se týká otázek personálních, bylo v debatě poukazováno na nízké platy smluvních
inženýrů používaných k dozoru na úpravní a stavební práce na státních
silnicích, jakož i na nevýhodnou systemisaci služebních míst v oboru
zeměměřičském. Ministerstvo veřejných prací jest si vědomo těchto nedostatků a bude
se snažiti, aby v rámci možnosti tyto poměry byly zlepšeny. K dotazu bylo
vysvětleno rigorosní stanovisko ministerstva veřejných prací k otázce
eventuálního přechodu pensistů do služeb soukromých podniků.
V
příčině zadávání stavebních prací bylo požadováno zejména, aby do zadávacích
podmínek pojímána byla ustanovení týkající se šetření kolektivních smluv.
Ministr vysvětlil, že se tak skutečně děje a že se dbá také o to, aby
podnikatelé staveb zaměstnávali pokud možná dělníky místní.
V
oboru staveb pozemních bylo vytýkáno nákladné provádění některých staveb. Ministr
vysvětlil, že v posledních letech úzkostlivě se dbá nutné úspornosti.
Ve
věcech vodohospodářských podal ministr vysvětlení v příčině stavby přehrad na
střední Vltavě, zejména pokud jde o přehradu štěchovickou.
Pokud
se týká staveb silničních, bylo vyslovováno přání, aby bylo při pořizování
těžkých vozovek přihlíženo k dlažbám z domácí žuly a aby při silničních
rekonstrukcích byly vozovky rozšiřovány na míru, kterou vyžaduje doprava. Bylo
poukázáno též k tomu, že v r. 1935 silniční fond octl by se ve veliké tísni,
nedošlo-li by zatím novelisací zákona k rozmnožení běžných příjmů fondu.
V
oboru plavebnictví bylo zdůrazněno, že motorisací říčních lodí a opatřením lodí
pro speciální dopravu, zejména tankových lodí na naftu, bylo by možno dosavadní
ztrátu plavebních společností, zejména společnosti dunajské, proměniti v
aktivum a umožniti tak jejich hospodářskou soběstačnost. Ministerstvo veřejných
prací jest si plně vědomo velké důležitosti této otázky a doufá, že se mu
podaří přiblížiti ji v brzké době uspokojivému řešení.
Ve
věcech elektrisačních bylo dáno ubezpečení, že nezamýšlí se nikterak
vyvlastňovati obecní elektrárny, nýbrž že jde jen o to, aby umožněno bylo
dodávání proudu se strany všeužitečných elektráren přespolních živnostenským,
průmyslovým, zemědělským neb veřejným konsumentům tehdy, jestliže by místní
nevšeužitečný podnik nebyl s to, aby odběratele plnou měrou uspokojil.
V
oboru báňském dotčena byla otázka rekultivace pozemků poškozených dolováním a
pojednáno bylo o aktuální otázce snížení uhelných cen a zejména o souvislosti
tohoto problému se stabilisačními bilancemi uhelných podniků.
Skupina II. §
9. Státní báňské a hutnické závody.
Rozpočet
podniku "Státní báňské a hutnické závody" na r. 1934 vykazuje hrubé příjmy v
částce 469,598.000 Kč a hrubé výdaje v částce 410,537.500 Kč, činí tudíž
preliminovaný provozní zisk
59,060.500 Kč, jenž jest o 6,493.200 Kč nižší než preliminovaný provozní zisk v
rozpočtu na r. 1933.
Z
provozního zisku hradí podnik vedle splátek investičních dluhů (v částce
1,216.400 Kč) nové investiční výdaje, jež jsou preliminovány částkou 24,200.000
Kč; konečný přebytek v částce 33,644.100 Kč má býti odveden státní pokladně.
Poměrně
vysoký preliminovaný zisk podniku nebude asi lze dosáhnouti vzhledem k
hospodářské krisi, jež dotýká se hluboce i tohoto podniku, jakož i vzhledem k
poklesu cen výrobků, zejména cen uhelných.
Kapitola 15. Ministerstvo
pošt a telegrafů
a ze skupiny
II. § 4a. Československá pošta a § 4b. Poštovní spořitelna.
Zpravodaj
podrobil věcné kritice všechny tři rozpočty poštovní správy. V hlavních rysech
uvedl toto:
Potřeba
ministerstva pošt a telegrafů je rozpočtena na 11,497.400 Kč. Je to proti předešlému
roku méně o 300.300 Kč.
V
rozpočtu podniku Čsl. pošta není již obsažen rozpočet bývalého automobilního
provozu, jehož správa přešla do působnosti ministerstva železnic, takže při
srovnávání čísel rozpočtu Čsl. pošty na leta 1934 a 1933 přihlíží se již k této
okolnosti.
Provozní
zisk Čsl. pošty na rok 1934 je rozpočten částkou 31,629.000 Kč. Poštovní správa
předpokládá, že tohoto čistého zisku skutečně dosáhne jednak vzhledem k tomu,
že pokles příjmů se již zastavil, jednak vzhledem ke škrtům učiněným ve
výdajích.
Úhrnné
provozovací příjmy jsou rozpočteny částkou 1.210,211.000 Kč a jsou proti roku
1933 nižší o 78,240.000 Kč.
Provozovací
výdaje na rok 1934 jsou nižší o 55,574.000 Kč.
Poštovní
spořitelna vykazuje provozní zisk 16,674.000 Kč, t. j. proti roku 1933 více o
5,018.000 Kč.
Při
podrobném rozboru jednotlivých rozpočtů zmínil se zpravodaj zejména o
potěšitelném přírůstku radiokoncesionářů, dotkl se personálních otázek
poštovních zaměstnanců, zrušení osvobození od poštovného, zlevnění telefonu a
doporučoval dohodu Čsl. pošty s železnicemi o dopravě balíků.
V debatě, která následovala, přednesli řečníci stížnosti a dotazy týkající se poštovního resortu zejména v těchto věcech: případ účtování telefonního poplatku při nedocíleném telefonním spojení, zlepšení rozhlasového programu, změna t. zv. radiového zákona, otázka německého vysílače, státní propagace rozhlasem atd.
Ministr
pošt a telegrafů poukázav na výstižný referát zpravodajův omezil svou řeč na
to, že reagoval na některé přednesené konkretní stížnosti a dotazy. K stížnosti
na účtování telefonního poplatku za nedocílené telefonní spojení vysvětlil, že
v onom konkretním případě se řídily provozní telefonní úřady přesně ustanoveními
platného telefonního řádu; nahrazení gramofonového vysílání rozhlasu
hodnotnějšími relacemi bude v brzku provedeno podle nedávného usnesení
jednatelského sboru Radiojournalu; novelisace t. zv. radiového zákona se již
připravuje v dohodě s ministerstvem obchodu; v otázce zřízení německého
vysílače poukázal na své výhody v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny a
uvedl zároveň na pravou míru námitky, které proti jeho výkladu v rozpočtovém
výboru poslanecké sněmovny v této věci uveřejnily některé německé noviny. K
otázce státní propagace rozhlasem v duchu demokracie a republikanismu odkázal
ministr na svůj projev, který měl v neděli 10. prosince 1933 v rozhlase, a kde
také upozornil, že náš rozhlas po této cestě půjde.
Kapitola 16. Ministerstvo
železnic
a ze skupiny
II. § 5. Československé státní dráhy.
Rozpočet
ministerstva železnic zůstává co do své struktury nezměněn.
Celkové
výdaje tohoto rozpočtu na r. 1934 jsou rozpočteny částkou 20,665.200 Kč, t. j.
o 821.600 Kč níže než v rozpočtu na rok 1933. Snížení vyplývá z úsporných
opatření. Vlastní příjmy ministerstva železnic na r. 1934 jsou preliminovány
částkou 364.000 Kč; zbývající potřebu ve výši 20,301.200 Kč hradí železniční
podnik.
Rozpočet
podniku Československé státní dráhy na r. 1934 jest upraven celkem stejně jako
rozpočet na rok předcházející.
Celkové
výdaje jsou preliminovány částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.055,476.500 Kč,
celkové
příjmy částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .3.236,254.500 Kč,
takže
rozpočet počítá se ztrátou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . .819,222.000 Kč.
Rozpočet na rok 1934 preliminuje proti rozpočtu na r. 1933 výdaje nižší o 174,284.300 Kč a příjmy nižší o 502,700.100 Kč a celkovou ztrátu vyšší o 328,415.800 Kč. Tento schodek se však rozpočtově sníží o očekávaný finanční účin úsporných opatření personálních, která mají býti provedena podle čl. XXV. návrhu finančního zákona na rok 1934.
Rozpočtová
ztráta má býti uhrazena částkou 337,012.900 Kč z prostředků odpisového účtu,
nespotřebovaných na obnovu a částkou 482,209.100 Kč ze státní pokladny. Ovšem
na konečnou výši kvoty úhrady ze státní pokladny bude míti vliv účinek svrchu
uvedených úspor, o které se sníží celkový schodek.
Celková
investiční potřeba na r. 1934 je rozpočtena na 222,000.000 Kč, t. j. o
60,000.000 Kč níže než na r. 1933. Její úhrada má býti opatřena úvěrovou
operací, případně z prostředků získaných půjčkou práce.
V
podrobné debatě podal zpravodaj rozpočtového výboru podrobný výklad rozpočtového
návrhu ministerstva železnic a státního železničního podniku, osvětlil příčiny
passivity železnic jednak poukazem na současnou světovou hospodářskou krisi a
boj železnic se silniční automobilovou konkurencí, jednak poukazem na břemena,
která jsou železničnímu podniku uložena v zájmu celostátním, veřejném a
sociálním, na břemena, která přináší zestátňovací akce, výstavba nových,
namnoze nerentabilních drah a konečně na velké zatížení pensemi převzatých
zaměstnanců bývalých rakouských drah. Nápravu možno očekávati především od
oživení hospodářského života. Organisačně však by určité zlepšení mohlo
přinésti po soudu zpravodajově zřízení ministerstva veřejné dopravy s určitou monopolní
pravomocí v otázkách komunikačních. Určité úpravy vyžaduje také poměr mezi
železnicí a poštou co do dopravy balíkové.