V
další podrobné rozpravě, navázané na výklad zpravodajův, velmi značná část úvah
byla věnována rozboru příčin finanční krise železničního podniku a prostředkům,
jimiž by mohla býti zjednána náprava. Stejně jako zpravodaj spatřuje většina
řečníků příčiny krise železničního podniku v světové hospodářské krisi, v
zatížení železnic úkoly v zájmu veřejném, v konkurenci paralelních komunikací
silničních i vodních, v poměru železnic k ostatním resortům. Uvažováno bylo o
účelné organisaci administrativy železnic, která by zajistila větší rozhodovací
volnost jednotlivých referentů, a tím i větší decentralisaci, pružnost a
hybnost, výběr kvalifikovaných zaměstnanců na místa zodpovědná. Požadováno
urychlení prací na velké tarifní reformě, plánovité poskytování slev v
nákladním tarifu a provedení odstupňování přepravních tarifů na větší
vzdálenost, zvláště na Slovensku. Vysloven námět, aby bylo uváženo, zda by
nebylo účelné zavésti zpáteční lístky vedle soboty a neděle i pro ostatní dny v
týdnu. Vysloven byl požadavek, aby tarify na Slovensku byly úplně unifikovány,
aby pro Slovensko a Podkarpatskou Rus byl zaveden výjimečný tarif podobně jako
při vývozu za hranice. Mělo by býti uvažováno o tom, aby pro suroviny ze
Slovenska, hlavně též pro dřevo, při dopravě na Moravu neb ostatní území
republiky byl zaveden nízký výjimečný tarif.
Vysloveny
byly pochyby o účelnosti elektrisace pražských nádraží. Dáno na úvahu, aby
zrušena byla I. třída v rychlících s výjimkou rychlíků dálkových, za to však
aby lépe byla vybavena III. třída a zvláště příslušenství v osobních vozech,
obstarávajících mezinárodní dálkové spoje.
Současně
vysloveno různými řečníky uspokojení nad novou úpravou osobního tarifu, nad
poskytovanými tarifními slevami, nad výletními vlaky, motorisací tratí, kterou
se velmi zlepšilo vlakové spojení na tratích dosud málo oživených a nad snahou
železniční správy, vycházeti všestranně vstříc potřebám cestujícího obecenstva
a přepravců.
Ministr
železnic byl přítomen rozpočtovému jednání jen s části, byv odvolán naléhavými
záležitostmi; přislíbil však, že na náměty a dotazy, pronesené během debaty,
pokud se týkají železničního resortu, bude dána písemná odpověď.
Kapitola 17.
Ministerstvo sociální péče.
Rozpočet
kap. 17. doznal změny ve své struktuře v důsledku zákona č. 142 z r. 1933 o
zrušení ministerstva pro zásobování lidu, jehož provedením byly do rozpočtu
ministerstva sociální péče na rok 1934 vloženy nové dvě potřeby, a to v § 5
tit. 1. "Péče o mládež" nová položka 10. "Podpůrná a stravovací akce", u které
zařazen úvěr 3,000.000 Kč, a v tit. 5. "Jiná péče sociální" vložen další nový §
6 "Ochrana spotřebitelů", kde zařazen úvěr 49.000 Kč.
Celková
vydání kap. 17. na rok 1934 zařazena jsou částkou . . . . . . . . . . . .
742,542.600 Kč,
příjmy
kap. 17. na rok 1934 zařazeny jsou částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . .14,341.500 Kč.
Srovná-li
se projednávaný rozpočet ministerstva sociální péče na rok 1934
s rozpočtem na rok 1933, možno seznati, že rozpočet na rok 1934 v části
výdajové jest nižší o 120,567.100 Kč a v části příjmové nižší o 22,196.000 Kč.
Snížení
příjmů má svůj důvod hlavně v tom, že na rok 1934 nebyl do příjmů zařazen výnos
z postihového práva státu podle zákonů o stavebním ruchu z roků 1919-1924,
ježto tento výnos byl již vzat v úvahu u položky výdajové v § 4 tit. 1. "Péče
stavební a bytová" snížením příslušné podrobné položky výdajové o 30,000.000
Kč.
Snížení
výdajové části rozpočtu jeví se nehledě k menším rozdílům hlavně ve snížení
těchto úvěrů:
1.
v § 4 tit. 1. "Péče stavební a bytová" o . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 37,005.300 Kč,
2.
v tit. 4. "Péče o válečné poškozence" o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .49,226.300 Kč,
3.
v § 4 tit. 5. "Péče o nezaměstnané" o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 50,000.000 Kč,
kterýžto
úvěr dosud zařazovaný v pol. 4. pod zněním "Státní příplatek k podpoře vyplácené
nezaměstnaným odborovými organisacemi a k zmírnění následků nezaměstnanosti
vůbec" byl na rok 1934 pojat do celkové částky 700,000.000 Kč, jež v čl. IV.
odst. 4. finančního zákona na rok 1934 byla vládě dána k použití jako jediný
úvěr na péči o nezaměstnané z důvodů mimořádných hospodářských poměrů vůbec.
V
celkové výdajové částce rozpočtu ministerstva sociální péče na r. 1934 byly
také zvýšeny úvěry, a to:
1.
v § 3 tit. 1. "Sociální pojištění" o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 14,596.000 Kč,
2.
v § 5 tit. 5. "Státní starobní podpory" o . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 2,000.000 Kč.
Vyrovnáním
jednotlivých zvýšení a dříve uvedených snížení dojde se k celkovému
snížení rozpočtu o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120,567.100 Kč.
Po
obšírném referátu zpravodaje, jenž podrobil rozboru číselné položky rozpočtu
ministerstva sociální péče se vztahem k jejich účelům a úkolům, jež jsou těmito
jednotlivými úvěry rozpočtu kap. 17. opatřovány, a přehledně se dotkl nových
úkolů ministerstva sociální péče, jež nezatěžovaly rozpočty býv. ústřední
říše, a tvoří nové nezbytné povinnosti státu (péče bytová, péče o válečné
poškozence, o nezaměstnané, státní starobní podpory), ujal se slova pan ministr
sociální péče.
Pan
ministr vzpomenuv toho, že debata o rozpočtu na rok 1934 pohybovala se zcela na
ucelené úrovni a jádrem jejím že byla úvaha o přiostřování hospodářských poměrů
a stoupající hromadné nezaměstnanosti, jež uznává se již za největší starost
státu, poukázal na prostředky k odčinění důsledků těchto skutečností.
Boj
proti krisi a nezaměstnanosti musí pokračovati s použitím všech možností, a to
zejména v hospodářství, které potřebuje plánovitého přebudování v hlavě i v
údech. Bez spolupráce s jinými státy a bez obchodní a hospodářské politiky
přizpůsobené vývozní povaze našeho státu nelze znovu vybudovati jeho
hospodářství. Již letos započalo cílevědomé opatřování práce, v němž musí se
pokračovati a musí jej nésti i soukromá iniciativa - již se zřetelem na minulá
dobrá leta. Kde by se to nestalo, bude nutno sáhnouti k příslušným opatřením
státu. Do tohoto oboru spadají i státní opatření stran zkrácení pracovní doby,
jichž uskutečnění jest den ode dne naléhavější a neodkladnější. V jiných státech
Evropy a v Americe to již nahlédli a beze všeho uskutečnili, ba v sousedních
státech byli to zaměstnavatelé sami, kteří vidouce hospodářskou situaci sáhli
bez váhání k tomuto samozřejmému opatření. Nutno však využíti i jiných možností
způsobilých k tomu, aby alespoň část nezaměstnaných byla nezaměstnanosti
vyrvána. Takovým opatřením je úprava pracovního trhu, která má zajistiti příděl
volných pracovních míst především nezaměstnaným a zvláště sociálně
nejpotřebnějším takovým způsobem, který znemožňuje jakékoliv obcházení. Na tom
mají zájem nejenom nezaměstnaní, nýbrž i stát, ježto novou úpravou pracovního
trhu mohl by se opětně další značný počet nezaměstnaných uvésti do stavu
obživy. Nutno však také opatřiti práci nezaměstnaným jinými možnostmi. Nezaměstnanost
stává se trvalým zjevem. Struktura výrobního procesu doznala úplné přeměny
racionalisací výroby, soustředěním velkozávodů i celých výrobních odvětví,
zhospodárněním výrobních metod i vedení závodů. Jest to zejména problém
včlenění t. zv. vnitřní kolonisace do péče o nezaměstnané. Jde o to, aby
myšlenka vnitřní kolonisace, jež již byla uskutečněna v rámci pozemkové
reformy, byla dána do služeb péče o nezaměstnané a ulehčeno bylo tak úplným
anebo částečným hospodářským osamostatněním nezaměstnaných pracovnímu trhu.
Nelze ovšem se oddati přepjatému očekávání. Není bohužel dostatek půdy a
nedostává se i peněžních prostředků k finančnímu zabezpečení velkorysé
osídlovací akce. Město Vídeň dalo na př. pro svoji předměstskou osadu zařízenou
v Leopoldově pro 2400 nezaměstnaných zdarma k disposici 1,000.000 m2
pozemků a muselo mimo to převzíti z vlastních prostředků část nákladů ve výši
100.000 sh. Ministerstvo sociální péče přes to staví se k osídlovací myšlence
kladně a zaujme toto stanovisko i ke všem akcím a ke všem konkretním projektům,
před něž by v nejbližší době bylo snad postaveno. Tak již města: Praha, Plzeň a
Ústí n. L. uchopila se pod tlakem tísně doby této myšlenky a zpracovala ji v
pevné projekty, jimiž se zabývají spolu interesované resorty. Podle zprávy v
denním tisku také posl. Chalupník podal parlamentu návrh o zřízení kolonisačního
fondu a kolonisační komise pro obvod horních revírů. Ministerstvo sociální péče
zamýšlí v rámci své agendy zříditi místo, v němž by se soustředilo zpracování
všech otázek s osídlováním souvisejících a zkoumaly se za spolupráce všech
interesovaných resortů možnosti osídlování v našem státním území a podávaly
vládě konkretní návrhy.
Nejpalčivějším
problémem našeho státu jest zajisté také problém mládeže, kterou krise a
nezaměstnanost nepřešly přirozeně beze stop. Kromě nepochopitelně vysokých
procent školních dětí podvyživených s nedostatečnou vahou, chudokrevných a
degenerovaných vzrůstá podle úřední zprávy úmrtnost kojenců, jakož i úmrtnost
na tuberkulosu, při čemž se výslovně konstatuje, že "tyto zjevy nesporně
souvisejí s národohospodářskou situací, ve které se ocitlo obyvatelstvo na
území československého státu". Počet dětí nezaměstnaných činí okrouhle
300.000, z nichž převážná část jest ve vysoké míře potřebna ochrany.
Ministerstvo sociální péče poukázalo proto okresním péčím o mládež paušální
částky, aby z nich hradily potřebu léků pro děti svěřené jejich ochraně a
ošetřované v rámci léčebné péče o nezaměstnané. Denně se podává zdarma 60.000
dětí nezaměstnaných po 1/2 litru mléka. Od ledna 1934 má
se dostati týdenního přídavku chleba živitelům rodin s větším počtem dětí. V
nejbližších týdnech bude zavedena stravovací akce pro děti nezaměstnaných, pro
kterou uvolní ministerstvo příslušnou částku. Ministerstvo doufá, že bude moci
zavésti vánoční akci pro děti nezaměstnaných a snaží se provésti i letos
ošacovací akci
pro
děti, při čtyřleté krisi a bídě z ní povstalé, jistě naléhavou.
Ministerstvo
nepřehlíží však ani vzrůstající zbídačení pracující mládeže. Mezi 328.891
nezaměstnanými v Čechách napočtenými v červenci t. r. jest 80.975 mladistvých,
tedy 25%. Přibližně podobný výsledek mělo i sčítání provedené v únoru 1933,
které vykazuje při 497.805 nezaměstnaných 113.471 mladistvých. Ministerstvo
věnuje ochraně pracující mládeže, pokud se jí vůbec ještě dostává nějakých
pracovních možností, zvláštní svoji péči, a zřízením ústředí pro pracující mládež
při ústředním živnostenském inspektorátu poskytlo mládeži možnost spolupráce v
otázkách ochrany práce a zdraví. Ministerstvo snaží se uvésti i letos v život
útulky pro mládež, v nichž se mládeži vedle teplé stravy zprostředkuje i
možnost vzděláni a doufá, že bude moci tyto útulky vybaviti zařízením poskytujícím
příležitost ke školení i ke přeškolování. Ministerstvo považujíc i osídlovací
akci za příležitost k zaměstnání mládeže podá pomocnou ruku všem akcím
směřujícím k organisování a opatřování pracovní příležitosti pro mládež.
Ministerstvo sociální péče hodlá dáti částku 13,000.000 Kč, uvedenou v
rozpočtu, k umožnění plnění úkolů nesčetných dobrovolných zařízení věnovaných
ochraně dětí a péči o mládež.
Pokud
jde o ochranu dělnictva, byla osnova vládního nařízení o drahotní přirážce k
úrazovým důchodům ministerskou radou vyřízena a v nejbližších dnech bude uveřejněna.
Při projednávání předlohy zákona o obchodech s jednotnými cenami podařilo se
nejen zabezpečiti součinnost ministerstva sociální péče, nýbrž i nejvydatněji
vybudovati ochranu zaměstnanců těchto podniků zahrnutím jich pod zákon o
závodních výborech, jakož i zákonným zabezpečením uznání závaznosti hromadných
smluv a povinnosti pensijního pojištění. Ministerstvem podané předlohy zákonů
o pracovní době, zprostředkování práce a kolektivních smlouvách i předlohy
podané ministerstvem spravedlnosti o nové úpravě výpovědních lhůt pro
živnostenské podniky a hornictví a o úpravě soudnictví v oboru úrazového
pojištění byly přikázány ministerskému komitétu sociálně-politickému.
V
oboru mimořádných pomocných opatření bylo umožněno ve chlebové akci loni
započaté pokračovati v té míře, že z přídělu 400 vagonů žita dostane se
nezaměstnaným živitelům rodin s větším počtem dětí přídavku chleba. V nejbližší
době bude také zahájena uhelná akce, pro niž je zatím k disposici 700 vagonů
uhlí; ministerstvo se snaží o další zvýšení tohoto množství, aby mohlo provésti
také ještě druhý příděl uhlí nezaměstnaným. Jako loni, byla vládou povolena
částka 5,000.000 Kč na poskytování přídavků obcím, které byly krisovými
opatřeními větší měrou postiženy.
V
otázce pojištění osob samostatně hospodařících nejsou dosud vyjasněna vzájemná
stanoviska skupiny živnostníků a zemědělské. Ministerstvo staví se k návrhu,
jak již opětovně prohlásilo, na provedení pojištění osob samostatně
hospodařících v zásadě positivně, jsou však nutny dříve dohody obou skupin,
novelisace zákona a zabezpečení finančních základů nového pojišťovacího odvětví.
Po rozhodnutí ministerské rady učiní ministerstvo sociální péče další
opatření.
Rozpravou
následující po projevu pana ministra, které se zúčastnilo osm řečníků a v níž
byly proneseny podstatné posudky a stanoviska ke všem hlavním, významem a
časovostí naléhavým problémům a otázkám, s nynější sociální a hospodářskou
situací souvisejícím, byla podrobná rozprava o rozpočtu ministerstva sociální
péče na rok 1934 skončena.
Kapitola 18. Ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
a ze skupiny II.
§ 12. Státní lázně.
Jak
uvedl zpravodaj, celková cifra rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy na rok 1934 činí 140,541.700 Kč, z čehož připadá na osobní
výdaje 54,718.500 Kč a na věcné výdaje 85,823.200 Kč. Proti rozpočtu na rok
1933 jest rozpočet na rok 1934 nižší o částku 5,840.500 Kč. Vzhledem k tomu
však, že výdaje osobní doznaly zvýšení o 1,108.000 Kč, připadá vlastně na
snížení normálních věcných výdajů ministerstva veřejného zdravotnictví částka
6,948.500 Kč, tudíž skoro plných 7 milionů.
Celková
potřeba centrálního úřadu snížena
byla o 1,557.800 Kč, na kterémžto snížení participuje hlavně odpadnutí
mimořádného nákladu na zaplacení dlužného nájemného městu Praze za objekty býv.
chudobince u sv. Bartoloměje, kam právě v těchto dnech se celé ministerstvo
veřejného zdravotnictví po provedených adaptacích přestěhovalo. Sníženy byly
dále položky: "Zařízení ministerstva", "Cestovné a stravné" a "Tiskové výdaje".
Zvýšení úředních a kancelářských potřeb vysvětliti sluší většími náklady na
otop, osvětlení, úklid atd. v novém sídle ministerstva.
Všechny
výdaje na ústavy přímo podřízené
ministerstvu veřejného zdravotnictví zahrnuty jsou v § 3. Proti roku 1933 byly
vůbec z rozpočtu vypuštěny některé ústavy, a to: Hygienické museum, Státní
tělovýchovný ústav, Vzorný ústav pro kojence v Praze a Státní zdravotní revisní
stanice vystěhovalecká ve Svatobořicích. Posléze jmenovaná vystěhovalecká
stanice bude do konce roku 1933 zrušena. Hygienické museum přeneseno bylo do
Státního zdravotního ústavu a bude dotováno napříště z úvěru tohoto ústavu.
Státní tělovýchovný ústav a Vzorný ústav pro kojence v Praze nebude vzhledem k
finanční situaci ještě v roce 1934 aktivován. Vzhledem k tomu byl také formálně
upraven rozpočet v § 3, neboť má místo 5 pododdělení, t. j. A-E, pouze 4
pododdělení A-D.
Státní
zdravotní ústav jest stavebně úplně dobudován. Na pozemcích tohoto ústavu buduje
se též Škola pro sestry zdravotní a
sociální péče za podpory Rockefellerovy nadace.