Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Zpravodaj sen. Krant. Jan Kroiher.

V rozpočtovém návrhu kapitoly 7. na rok 1935 preliminují se celkové výdaje

částkou

tedy proti roku 1934 v částce

277,110.700 Kč,

285,794.900 Kč

méně o

což jest snížení o 3,04 %.

8,684.200 Kč,

 

Převážná většina výdajů připadá na výdaje osobní, které činí 220,945.600 Kč, t. j. 79,74 %, kdežto na výdaje věcné připadá 56,165.100 Kč, t. j. 20,26 %, tedy okrouhle jen 1/5 všech výdajů. Ježto pak téměř všechny osobní výdaje spočívají na právních nárocích a nepodléhají tudíž volné úvaze, nemělo by se v rozpočtu této kapitoly projevovati kolísání úhrnné výdajové částky, že přesto dochází opětně k podstatnému snížení výdajů, lze vysvětliti jedině tím, že v letošním rozpočtu byly ještě preliminovány platy zaměstnanců beze zřetele na srážky podle vl. nařízení č. 252/1933 Sb. z. a n. Značný vliv mělo též provádění personálních úsporných opatření o dočasném neobsazování uvolněných služebních míst atd., takže bylo možno přikročiti ke snížení osobních výdajů podle platových zákonů a nařízení (platy) 0 10,962.700 Kč.

Snížení ostatních osobních výdajů,které jsou preliminovány částkou 11,439.400 Kč, tedy proti roku 1934 měně o 618.800 Kč, bylo pak způsobeno tím, že odměny trestanců a vězňů za psaní na stroji, dosud účtované v titulu 3. na položce "Denní platy a mzdy", byly přesunuty z výdajů osobních do výdajů věcných a to na položku "Výdaje spojené s prací vězňů".

Výdaje věcné preliminují se na rok 1935 částkou 56,165.100 Kč, tedy proti roku 1934 v částce 53,267.800 Kč, více o 2,897.300 Kč. Zvýšení věcných výdajů způsobeno jest v prvé řadě zvýšením vydání na kancelářské a úřední potřeby u soudů o 1,136.800 Kč, neboť v roce 1935 bude nezbytně nutno zakoupiti pro soudy větší počet psacích strojů a zaplatiti i dluh státní tiskárně v Košicích za dodané tiskopisy, dále zvýšením úvěru na "Trestní soudnictví " o 1,146.800 Kč v důsledku zvýšení výdajů za stravování vězňů, nákladů na prádlo a oděv a konečně přesunutím mezd za práci trestancům při opisování rozsudků atd., o němž byla již shora zmínka.

Zpravodaj rozpočtového výboru upozornil, že sice v obsazení soudcovských míst nastalo proti letům dřívějším podstatné zlepšení, takže až asi na 4 % jsou všechna soudcovská místa zaplněna, zdůraznil však naprostou nutnost resystemisace všech služebních míst v justiční správě a to zejména zvýšení jejich počtu tak, aby odpovídal nynějšímu rozsahu pracovního zatížení. Tím docílí se žádoucího a rychlejšího projednávání civilních i trestních věcí a umožní se soudcům studium rozhodnutí vyšších stolic a lepší příprava k projednávaným věcem.

Několika řečníky bylo poukázáno k tomu, že tendenční zprávy zkreslují nazírání veřejnosti na vězeňství a že často k tomu cíli jest používáno dat o nákladech na vězně 4 až 5 roků starých. Bylo by se starati o to, aby žurnalistika posuzovala vězeňství jinak než dosud, t. j. podle pravdy a s největší vážností.

Ministr v odpovědi uvedl, že je skutečně veliký nepoměr mezi vzrůstem agendy u soudů, která oproti rokům před válkou stoupla okrouhle o 150 % a mezi malým vzrůstem systemisovaných míst, takže dnes v podstatě tentýž počet soudců musí vykonati agendu o 150 % větší. V tom nutno shledávati hlavní příčinu všech stížností na pomalost našeho soudního aparátu a bude třeba nasaditi všechno úsilí, aby systemisace byla při nejbližší příležitosti uvedena v soulad se skutečnými potřebami, které nejsou jen potřebou soudců a soudního personálu, nýbrž potřebou našeho hospodářského života, vyžadujícího rychlé soudnictví.

Uznal potřebu správného informování veřejnosti o skutečných nákladech věnovaných na stravování a ošacování vězňů, které zdaleka nečiní tolik, jak si veřejnost namnoze představuje. Ježto zaměstnání vězňů jest nejlepším prostředkem výchovným pro polepšení, snaží se justiční správa vězně zaměstnávati aspoň těmi pracemi, které jsou nutné pro vnitřní službu, pro zařízení trestnic a pro nejpotřebnější zařízení soudů.

K odůvodněným stížnostem na nedostatečné umístění našich soudů poukázal ministr, že náprava, o kterou se justiční správa stará, může se díti jen pozvolna v rámci skrovných finančních prostředků. Není sporu, že umístění soudů jest snad vůči ostatním státním úřadům v nejhorším stavu a že bude třeba, aby i po této stránce bylo uznáno, že justicia est fundamentum regnorum, a že -- máme-li školské budovy vyhovující moderním požadavkům a stavíme-li pro okresní úřady moderní s a hygienické budovy -- musí přijíti řada i na soudy, aby nebyly popelkou naší veřejné správy.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Zpravodaj sen. Frant. Zimák.

Výdaje preliminují se pro rok 1935 částkou 1,741.300 Kč a jsou proti roku 1934 nižší o 58.300 Kč.

Příjmy nejsou preliminovány žádné.

V rozpočtu ministerstva pro sjednocení nejsou další úspory možnými a naopak jest třeba, aby tento důležitý resort byl náležitě vybudován. Příliš skrovná rozpočtová dotace znemožňuje mu, aby plnil náležitě svoje poslání. Bude nutno postarati se o to, aby ministerstvo pro sjednocení mohlo řádně spolupracovati se svými slovenskými poradními komisemi, mělo v žádoucím rozsahu zajištěnu součinnost expertů a mohlo si obsaditi všechna systemisovaná svoje místa. Dokud ministerstvo nebude lépe vybudováno, jest velmi nesnadno dohlédnouti, kdy bude hotovo se svojí prací, která jest důležitá nejen s hlediska státního, nýbrž také pro občanský a hospodářský život.

Zpravodaj přál by si míti v pracovním pořadu ministerstva pro sjednocení přípravu sjednocení pracovního práva v různých právních oblastech a předpisů pracovního práva vůbec i novou jich úpravu. Ministr vítá tento námět zpravodajův. Ministr souhlasí s tím, že k úpravě pracovního práva mělo by dojíti mimo rámec chystaného nového zákona občanského, na základně co nejširší a se zvláštním zřetelem na skutečnost, že úpravy pracovního poměru vyžadují stále naléhavěji různých zásahů moci státní a nejde už u pracovního práva o pouhé předpisy soukromoprávní. Do pracovního poměru zasahuje dnes stát mnohem častěji než tomu bylo dříve, zasahuje do něho za souhlasu všech i těch, kdož dříve bývali proti tomu, a jeho zásahy jdou zhusta velmi hluboko. Vývoj hospodářské krise je také, a to zvláště, pokud jde o zaměstnanectvo a jeho pracovní poměr, velmi rychlý a úpravu pracovního práva nehodí se proto vkládati do zákonů, u nichž se předpokládá, že po dlouhou dobu nebudou měněny, t. j. do zákoníka občanského. Ministerstvo pro sjednocení obíralo se již častěji pracovním právem a přihlásilo se jmenovitě i k přípravě sjednocení řádů čeledních, na jehož nutnost pan zpravodaj rovněž upozornil. Otázky kompetenční byly dosud na překážku tomu, aby ministerstvo pro sjednocení mohlo v oboru pracovního práva svoje záměry uskutečniti. Ministr slibuje, že otázku sjednocení pracovního práva nepustí se zřetele.

Zpravodaj upozornil, že v 15. řádce od shora str. 233 důvodové zprávy k finančnímu zákonu došlo k nedopatření, jež třeba opraviti. Místo "zákonů" má tu státi správně "zákonných předpisů". Nástiny různých přichystaných úprav, zde uvedených, nebudou totiž tvořiti osnovy několika zákonů samostatných, nýbrž spolu s předpisy o posečkání osnovu zákona jediného, jsouce nástiny různých částí tohoto zákona, t. j. všeobecného zákona poplatkového.

 

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Zpravodaj sen. Front. Jan Kroiher.

Celkové výdaje kap. 9. preliminují se na rok 1935 částkou 6,080.700 Kč, zvyšuji se tudíž proti r. 1934 o 5.500 Kč. Z toho připadá na osobní výdaje 5,709.700 Kč, na výdaje věcné 371.500 Kč. Proti r. 1934 zvyšují se osobní výdaje o 77.500 Kč, kdežto výdaje věcné se snižují o 72.000 Kč. Zvýšení osobních výdajů je odůvodněno tím, že do rozpočtu byla vložena potřeba na další 3 systemisovaná místa radů nejvyššího správního soudu, k jichž obsazení musí v r. 1935 dojíti vzhledem ke stále stoupající agendě nejvyššího správního soudu.

V r. 1933 bylo podáno u nejvyššího správního soudu celkem 7.267 stížností, z toho 2.743 administrativních a 4.524 finančních. Proti r.1932 stoupl počet stížností o 301, t. j. o více než 14% tento vzestup trvá i v r. 1934 a činí za prvých 10 měsíců proti stejnému období roku loňského 625 stížností.

Stále stoupající počet docházejících stížností, jakož i nedostatečně systemisovaný stav soudcovského personálu nejvyššího správního soudu, který nebyl nikdy úměrný rozsahu jeho agendy, tím méně, když v posledních letech nebylo ani možno z důvodů úsporných obsaditi všechna systemisovaná místa, způsobily opět vzrůst nedodělků, který dosáhl koncem roku 1933 již povážlivého počtu 14.806. Za těchto poměrů trvá vyřízení stížnosti u nejvyššího správního soudu 2 až 3 roky, čímž praktická cena soudní kontroly veřejné správy prováděná nejvyšším správním soudem velmi trpí a stává se v některých případech úplně bezcennou. Je proto nezbytně nutno postarati se vhodnými prostředky o zlepšení nynějšího nepříznivého stavu. Může se tak státi jednak rozmnožením počtu pracovních sil, jednak legislativním opatřením, kterým by bylo zjednodušeno řízení před soudem a brzděno podávání stížností ve věcech nepatrných. Legislativní opatření ve směrech posléz uvedených se v ministerstvu vnitra již připravují.

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. okolní závod zemědělský v Děčině-Libverdě, § 16. Žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

Zpravodaj sen. F. F. Plamínková.

Rozpočet ministerstva školství a národní osvěty (kap. 10.) se pro rok  
1935 preliminunuje celkovou částkou

924,000.000 Kč

t. j. proti prelimináři na r. 1934

925,409.600 Kč

méně o

1,409.600 Kč.

Ve skutečnosti se však výdaje kap. 10. proti r. 1934 zvyšují téměř o celou částku úspor podle čl. XXV. fin. zákona na rok 1934, o niž totiž se disponibilní úvěr letošního rozpočtu kap. 10. snižuje. Tato zvýšení činí kolem 40,000.000 Kč.

Podstatná část uvedeného zvýšení jde na zvýšení osobních platů podle platových zákonů a nařízení, a to jednak z důvodů platových postupů, jednak následkem obsazení volných míst v naprosto nutném rozsahu a ve značné míře v důsledku očekávaného organisačního pohybu národního školství na Slovensku a na Podk. Rusi. Značně i na uvedeném zvýšení participuje dále pol. 20. § 1, tit. 3., určená na budování národního školství na Slovensku a na Podk. Rusi.

Příjmy kap. 10. se pro rok 1935 zvyšují o částku 45,546.200 Kč, a to hlavně v důsledku připraveného zvýšení školného a kolejného na středních školách a vysokých školách.

O návrhu rozpočtu kapitoly 10. pro r. 1935 bylo jednáno v dopolední schůzi rozpočtového výboru senátu N. S. dne 6. prosince 1934. Zpravodaj senátorka F. Plamínková podala zevrubný rozbor návrhu uvedeného rozpočtu a dále návrhu rozpočtu čtyř školních závodů zemědělských (v Uhřiněvsi, Děčíně-Libverdě, Kuřimi a v Žabčicích). Zároveň podala též zprávu o návrhu investičního rozpočtu školského v kap. 14. (který jest téměř 45 mil. Kč), jakož i o přídělu na učitelské platy podle čl. III., odst. 2. fin. zákona (925 mil. Kč) a o fondu živnostenských škol pokračovacích (částka 2 mil. Kč).

V podrobné rozpravě, kteréž se účastnilo celkem 11 členů rozpočtového výboru, byly dotčeny téměř všechny výdajové položky ministerstva školství a nár. osvěty a přednesena řada pozoruhodných podnětů, návrhů a dotazů ve všech oborech působnosti ministerstva školství a národní osvěty.

Zejména bylo debatováno v oboru národního školství o potřebě náležitého organisačního vybudování jeho na Slovensku a na Podk. Rusi, ale i o potřebě náležitého jeho věcného vybavení, jmenovitě o jeho řádném umístění a to ve všech zemích. V otázce újezdních škol měšťanských zdůrazněna naléhavá potřeba uzákonění podané osnovy, dále otázka náležitého honorování školních inspektorů. Zpravodaj pak žádal, aby příděl na platy učitelské byl zařaděn do rozpočtu min. školství. Bylo jednáno o instituci aspirantů ve školních službách, o potřebě regulace ve vydávání učebnic pro všechny druhy škol. V oboru školství vysokého zdůrazněna potřeba řádného vybudování klinik, a to zejména v Bratislavě. Bylo debatováno o navrhovaném zvýšení školného a kolejného na středních a vysokých školách a zdůrazňovaná potřeba zvýšení osvětové péče ministerstva školství a nár. osvěty, jmenovitě v oboru lidové výchovy a ochrany památek, zvláště stavebních.

Ministr školství a národní osvěty dr. Krčmář odpověděl ve své řeči na vznesené dotazy, podněty a návrhy a uvedl zejména, že otázka náležitého vybudování školství, jmenovitě národního, po stránce organisační i stavební těší se zvýšené péči ministerstva školství a nár. osvěty, že však potřeba je příliš veliká proti daným prostředkům. I střední školství trpí značně nevyhovujícím umístěním. Lze doufati, že dobrá vůle a potřebné koncese umožní, aby osnova o obvodových školách měšťanských se stala zákonem.

Velmi závažným problémem je problém nezaměstnané inteligence. Instituce aspirantů ve školních službách je tu značnou pomocí. Umístilo se tak v tomto školním roce skoro 500 lidí. Tato instituce aspirantů pomohla také státní školské správě ve zdolání potíží, objevivších se na počátku letošního škol. roku na středních školách.

Pokud jde o zvýšení školného a kolejného na středních a vysokých školách, jde o otázku dosud definitivně nevyřešenou. Jistého opatření jest zde nezbytně třeba, neboť na př. na vysokých školách se osvobozování pohybuje mezi 24-45% posluchačů. Na středních školách je na 70% osvobozovaných. Lze očekávati, že provedení jisté nové úpravy neprojeví se v praksi zvláště bolestně.

Pokud jde o vydávání učebnic, snaží se ministerstvo školství a národní osvěty, aby se dospělo k jisté stabilisaci.

V dalším pak zodpověděl ministr řadu konkretních detailních dotazů.

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství,

ze skupiny II. § 6 a) Státní lesy a statky, § 6 b) Státní statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských, § 6 c) Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích a ze skupiny III. Státní fond pro vodohospodářské meliorace.

Zpravodaj sen. Dr Rozkošný.

Úvodem poukázal zpravodaj na obtíže, za jakých byl rozpočtový návrh sestavován a pojednalo akcích, které ministerstvo zemědělství dosud provedlo ke zmírnění zemědělské krise, aby stabilisovány byly ceny zemědělských produktů. Vyslovil přání, aby po uzákonění monopolu obilního dostalo se zemědělci ochrany obdobně i ve výrobě živočišné. Zpravodaj konstatoval, že při všech velkých úkolech, které ministerstvo zemědělství v příštím roce očekávají, musí se spokojiti se sníženým rozpočtem o 1,312.500 Kč.

Tit. 2 "Přímá péče o zemědělce" jest v rozpočtovém návrhu dotován částkou 59,360.400 Kč, z toho zemědělské školství 15,744.900 Kč. V organisaci zemědělských škol nenastalo ve školním roce 1933/1934 podstatných změn; návštěva škol se ustálila, ježto přichází do nich žactvo narozené již po válce. Průměr školní návštěvy není nižší než na jiných odporných školách. Nejširší vzdělání zemědělské mládeže poskytují lidové školy hospodářské. Jejich důležitost ukazuje se zejména v dobu nynější krise, kdy zemědělec musí neustále svoji výrobu rostlinnou i živočišnou přizpůsobovati potřebám konsumu. Zde přichází k platnosti nejužší spolupráce hospodářských škol s výzkumnými ústavy zemědělskými, které musí býti ve stálém styku s praktickými zemědělci.

Na vodní hospodářství a kulturní techniku jest pamatováno částkou 57,775.400 Kč. Ježto v době velkého sucha byly stesky, že odvodňování pozemků zvyšovalo nepříznivé účinky suchého léta, doporučuje zpravodaj, aby se věnovalo více péče stavbám vodních přehrad, v nichž by se voda na jaře ušetřila pro dobu, kdy jest jí potřeba k zavodňování. Na možnost provádění takových staveb nutno pamatovati též vhodnou úpravou vodního práva. Zpravodaj dále apeluje na pana ministra zemědělství, aby věnoval největší možnou péči zcelování pozemků, zejména na Slovensku. Upozorňuje, že úspěšné provádění agrárních operací na Moravě naráží na nedostatek sil.

Na podporování zemědělské výroby je zařaděna v rozpočtu položka 45,239.400 Kč a to na výrobu rostlinnou i živočišnou, na zemědělské výzkumnictví a zvěrolékařství. Musí býti naší snahou, aby vyrábělo se zboží co nejdokonalejší, aby i výbornou jakostí si razilo cestu k odbytu. Pokud jde o chov koní, musí vyhovovati domácí koně nejen potřebám zemědělství, nýbrž i potřebám naší armády.

Na zpeněžení a ochranu zemědělské výroby jest v rozpočtu částka 8,367.800 Kč a sice na obchodní politiku, zemědělskou statistiku a službu informační a lesní politiku a policii. Po provedení parcelace lesní jest třeba věnovati lesní policii zvýšenou pozornost a hlavně vtom směru, aby orgány její poučováním dnešních majitelů lesů přispívaly k racionelnímu hospodaření v lese.

Zpravodaj pojednal dále o návrhu rozpočtu podniku "Státní lesy a statky", které mají vykazovati provozní zisk 17,293.900 Kč a po připočtení přídělu z fondu pro úhradu ztrát a investic po živelních pohromách 21,596.600 Kč má činiti zisk 38,890.500 Kč. Zpravodaj poukazuje na nepříznivé výrobní i prodejní podmínky, s nimiž musí podnik zápasiti v posledních letech a vyslovuje uspokojení, že za těchto poměrů nevykazuje podnik ztrát. Možno očekávati, že v příštím roce zvýší se odbyt dřeva. Zřízením Čsl. ústřední prodejny dřeva dosáhlo se větší pružnosti obchodní a většího odbytu dříví. Při polním hospodářství snaží se správa podniku pěstovati rostliny, jichž nemáme v republice nadbytek, věnuje se více ovocnictví. Zejména na Slovensku naskytá se v tomto oboru široké pole působnosti, pokud jde o ekonomické využití půdy a pěstování různých rostlin k prospěchu a poučení širokých vrstev zemědělského obyvatelstva.

Po proslovu zpravodaje byla provedena debata o této skupině rozpočtové. Většina řečníků zabývala se zejména kritikou obilního monopolu a návrhy a náměty na další

regulaci zemědělské výroby po stránce produkční a odbytové. Většina řečníků vyslovila uspokojení se způsobem řešení obilního monopolu. Doporučovalo se, aby byla věnována zvýšená péče také uskladnění obilí, aby zásoby obilí nepodléhaly zkáze. Dále bylo poukazováno na nebezpečí, jež hrozí snižováním dotace vodohospodářskému fondu. Samosprávné korporace, které podnikají vodovodní stavby, jsou finančně ruinovány oddalováním a opožděným vyplácením subvencí. Někteří řečníci žádali, aby byla věnována zvýšená, pozornost spravedlivému rozdělování podpor při živelních pohromách a stěžují si, že okresní a místní komise pro živelní pohromy jsou jednostranně orientovány. Byly též vzneseny některé stížnosti do postupu správy státních lesů a statků při rozdělování steliva venkovskému obyvatelstvu. Dále bylo jednáno podrobně o nynějším stavu organisace mléčného trhu a poukazováno na rozdíly v cenách mléka.

Pan ministr zemědělství v závěru rozpočtového jednání podal zprávu o návrhu ministerstva zemědělství na úpravu zemědělských dluhů. Poukázal, že původ těchto dluhů spočívá hlavně v nesrovnalosti, která vzniku tak zv. disparitou, kdy výrobky zemědělské bez porovnání s předválečnou cenovou hladinou přicházely na trh za ceny nepoměrně nižší, než byly ceny výrobků průmyslových, které musí platiti zemědělec. Zdůraznil, že jsme stát hospodářství smíšeného, t. j. stát, který je průmyslový jako zemědělský. Ministr není proti úvěrovým požadavkům ostatních vrstev, ale staví se plně za úpravu dluhů zemědělských především snížením úrokové míry a dále státním příspěvkem. Ježto snížení úrokové míry ani zdaleka nestačí, jedná se v návrhu o konversi, t. j. o přeměnu dluhů krátkodobých a poměrně vysoko úročitelných na úvěry dlouhodobé nízko zúročitelné, Podle návrhu vypracovaného ministerstvem zemědělství počítá se také s mocností vyrovnání. Úprava zemědělských dluhů musí se ve své první etapě vztahovati ihned na 162.000 zemědělců, kteří by byli postiženi dražbami. V závěru své řeči reagoval ministr zemědělství na vývody a náměty jednotlivých řečníků, jimž kromě toho slíbil zaslati zprávu písemně.

Kapitola 12. Státní pozemkový úřad.

Zpravodaj sen. Dr. J. Rozkošný.

Rozpočet na rok 1935 činí 15,650.300 Kč, tedy o 772.300 Kč méně než v roce 1934 a o 4,419.800 Kč méně než v roce 1933. U srovnání s rozpočtem z roku 1925 jest tu pokles o celých 46 %. Úměrně s poklesem agendy, zcela v duchu úsporných opatření vlády, provádí úřad zmenšení svého pracovního aparátu. Z 56 komisariátů venkovských bylo zrušeno již 37, tedy celé 2/3. Proti roku 1925 ubylo zaměstnanců 294, tedy téměř 28 %.

Zpravodaj připomíná, že zbývá rozhodnouti ještě o 17% zabrané půdy, téměř výhradně lesní. Lze očekávati, že sanace samosprávných financí umožní ještě různým obcím dosáhnouti lesního přídělu, jim dostupného. V rámci směnné akce se Státními lesy a statky zajištěna jest půda pro další kolonisaci, hlavně na Podk. Rusi. Nově vynořil se problém částečného zmírnění nezaměstnanosti osídlováním dělnictva. Možnosti jsou tu velmi omezené. Zaknihování přídělu řádného hotovo jest v S. P. Ú. ze 4/5, přistoupeno bylo ke knihování půdy postátněné. Rozsáhlá jest agenda finanční, soustředěná ve Fondech úřadu, které jsou pravidelně podrobeny dohlídkám Nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Zpravodaj stručně shrnuje výsledky agendy úvěrové i sociální a agendy rázu závěrečného.

Pozemková reforma jest finančně soběstačná. Osobní i věcné náklady uhrazuje z režijní přirážky, vybrané od přídělců. Úřad tedy v minulosti i pro zbytek svého trvání nezatěžuje státní pokladnu.

Po rozpravě president S. P.Ú. vyslovil díky zpravodaji i těm, kdož ocenili význam reformy i odbornou zdatnost jejího výkonného aparátu. Přednesená přání budou vzata bedlivě v úvahu.

Zbývá značná část práce ku technickému, právnímu i finančnímu zajištění provedeného. rozdělení půdy. Úkoly závěrečné jsou nehlučné, ale velmi zodpovědné. Úřad rostl ze skutečné potřeby a dle pokynu vlády, v duchu úspornosti zmenšuje se jeho rozsah. Letos počet vyřízených spisů činí ještě 550.000 kusů.

Proto nedoporučuje se mluviti o likvidaci, nýbrž o účelné reorganisaci S. P. Úřadu a restrikci jeho sil, úměrně příštímu poklesu činnosti. Otázka příštího ústavního postavení úřadu jest věcí příslušných činitelů. Nezávisle od ní třeba zachovati odborný pracovní aparát, při jehož restrikci třeba voliti methody a cesty, řízené úvahou o nejlepším využití uvolněných sil. Ohled zasluhuje zvláště nezajištěné úřednictvo smluvní, pokud jde o umožnění přechodu do jiného působení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP