a) dříve než zahájí pravidelnou dopravu, zjistí tyto podniky u příslušných silničních úřadů, zda stav silnic a cest dovoluje, aby zamýšlená doprava byla na nich provozována,

b) povinnosti uložené všeobecně v § 9 a § 20, odst. 1 a 2 platí obdobně s odchylkou, že dopravní řád, sazebník a jízdní řád, jakož i jejich změny, nepodléhají schválení koncesních úřadů,

c) při provozování dopravy podle tohoto zákona podléhají tyto podniky výhradně dozoru ministerstva železnic po případě ministerstva pošt a telegrafů,

d) podnik Československé státní dráhy jest povinen dopravovati poštovní zásilky podle § 14; jestliže nedojde k dohodě tam zmíněné, rozhodne ministerstvo železnic v dohodě s ministerstvem pošt a telegrafů.

(2) Podniky Československé státní dráhy a Československá pošta nepodléhají při provozování dopravy podle tohoto zákona předpisům živnostenského řádu (zákona) a ostatním předpisům jej měnícím nebo doplňujícím.

§ 54.

(1) Na všechny osoby, osvobozené podle § 2 od koncesní povinnosti, vyjímajíc podniky Československé státní dráhy a Československá pošta, vztahují se ustanovení § 14 a, pokud nejde o dopravu pro vlastní potřebu, § 16.

(2) Na obce, jež provozují pravidelnou hromadnou dopravu osob podle § 2, písm. c), se vztahují obdobně ustanovení §§ 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 30, § 31, odst. 2, věta první, § 49, odst. 2 a 3, §§ 50 a 51.

(3) Kromě toho platí pro tuto dopravu osob tato ustanovení:

a) dříve než zahájí dopravu zjistí obec u příslušných úřadů, zda stav silnic, cest a jiných veřejných prostranství dovoluje, aby zamýšlená doprava byla na nich provozována,

b) při provozování dopravy podle tohoto zákona podléhají obce dozoru okresních po případě zemských úřadů,

c) obec opatří svá vozidla nápisy, z nichž je zřejmo, o jakou dopravu jde. Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

(4) Ustanovení odstavců 2 a 3 platí také pro dopravu prováděnou leteckými dopravními podniky a soukromými železnicemi ve vlastním provozu podle ustanovení § 2, písm. b) a d).

(5) Na osoby, které provozují dopravu podle § 2, písm. j) a k), se vztahují obdobně ustanovení §§ 8, 14, 16, 31, § 49, odst. 2 a 3 a §§ 50 až 52.

Hlava VII.

Přechodná ustanovení.

§ 55.

(1) Předpisy tohoto zákona se vztahují také na dopravu podle § 1, zřízenou před jeho účinností. Koncese pravoplatně udělené před 31. prosincem 1932 pro periodickou dopravu osob a pro živnosti uvedené v § 15, č. 4 živnostenského řádu (§ 22, č. 4 živnostenského zákona) zůstávají v platnosti na dobu 15 let, počítajíc ode dne 31. prosince 1932, pokud nezaniknou dříve z důvodů uvedených v koncesní listině.

(2) Majitelé živností uvedených v § 37, odst. 2 zák. č. 198/1932 Sb. z. a n., kteří ve lhůtě předepsané uvedeným paragrafem nepodali žádost o udělení koncese a nesplnili povinnosti tam stanovené, jsou povinni zastaviti dopravu dosud jimi provozovanou; ustanovení § 49, odst. 1 platí zde obdobně. Také v době před rozhodnutím o této žádosti podléhá provozování takové dopravy předpisům §§ 10, 11, 14, 15, 16, 17, 19, § 49, odst. 2 a předpisům hlavy VIII. Udělení koncese může býti v těchto případech odepřeno pouze z důvodů uvedených v §§ 3, 4 a 6.

(3) Koncese majitelů živností uvedených v § 37, odst. 3 zák. č. 198/1932 Sb. z. a n., kteří ve lhůtě předepsané uvedeným paragrafem neprokázali, že splnili povinnosti tam stanovené, zanikly; ustanovení § 49, odst. 1 platí zde obdobně.

(4) Žádosti o udělení koncese podané přede dnem účinnosti tohoto zákona, o nichž nebylo do dne účinnosti tohoto zákona pravoplatně rozhodnuto, jest posuzovati podle ustanovení tohoto zákona.

(5) Osoby, které před účinností tohoto zákona byly pravoplatně potrestány pro přestupek § 17, odst. 2 zák. č. 198/1932 Sb. z. a n., mohou nabýti koncese, vyhovují-li jinak ustanovením tohoto zákona.

(6) Ustanovení § 3, písm. b) nabývá účinnosti dnem 1. července 1938. Do této doby také nelze z důvodu ustanovení § 3, písm. b) prohlásiti koncesi za neplatnou ve smyslu § 28, písm. a).

§ 56.

(1) Koncese majitelů živností uvedených v § 15, č. 3 a 4 živnostenského řádu (§ 22, č. 3 a 4 živnostenského zákona), které zanikly podle ustanovení § 37, odst. 3 zák. č. 198/1932 Sb. z. a n., se obnoví bez nového řízení podle §§ 24 a 25 tohoto zákona, požádají-li o to tito majitelé nejpozději do tří měsíců po účinnosti tohoto zákona a prokáží-li v téže lhůtě, že splnili všechny povinnosti vyplývající z tohoto zákona. Průkaz, že žadatel vyhověl povinnosti stanovené v § 13, budiž předložen do tří měsíců ode dne, kdy žadateli bude dodáno rozhodnutí koncesního úřadu o výši jistoty pro koncesi, o jejíž obnovení se žádá.

(2) O tom, že se koncese obnovuje, zpraví koncesní úřad žadatele a vydá mu novou koncesní listinu o stejném obsahu, jako byla koncese zaniklá.

(3) Obnovení koncese je nepřípustné, nastala-li po jejím zániku některá z okolností, uvedených v § 6, odst. 1, písm. a), c) a d) a odst. 2, písm. d), nebo pominula-li mezi tím některá z náležitostí uvedených v §§ 3 a 4. U pravidelné dopravy osob jest mimo to obnovení koncese nepřípustné tam, kde pro tutéž trať, pro kterou zaniklá koncese byla udělena, byla již udělena koncese nová, nebo kde provozuje dopravu motorovými vozidly podnik Československé státní dráhy.

Hlava VIII.

Finanční ustanovení.

ODDÍL PRVNÍ.

DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDEL.

Předmět a základ daně.

§ 57.

(1) Předmětem a základem daně jsou motorová vozidla, jichž se používá k jízdě po veřejných cestách nebo místech a jež se nepohybují po kolejnicích, jejich vlečné vozy, které jsou pro vlek motorovými vozidly zvlášť zařízeny, a evidenční značky přidělené pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo.

(2) Této dani nepodléhají silniční válce, pojízdné drtiče štěrku, motorové pluhy, jízdní kola s pomocným motorem do obsahu válců 0,1 l a motorové vozíky pro invalidy.

§ 58.

(1) Pokud tuzemské motorové vozidlo nebylo u okresního (státního policejního) úřadu odhlášeno, má se za to, že se ho používá k jízdě.

(2) O motorových vozidlech podniků Československé státní dráhy a Československá pošta má se za to, že se jich používá k jízdě, pokud nebyla těmito podniky u zemského finančního ředitelství v Praze odhlášena.

(3) Zamýšlejí-li osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 3 nepoužívati motorového vozidla nebo vlečného vozu k jízdě s účinkem, aby byly zproštěny platební povinnosti, jsou povinny splniti podmínky obsažené v § 69.

Osvobození od daně.

§ 59.

(1) Od daně jsou osvobozena:

a) motorová vozidla vlastní státní správy s výjimkou oněch, jichž se používá ve státních závodech, ústavech a zařízeních, spravovaných podle zákona, ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb. z. a n., o úpravě hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní,

b) motorová vozidla, jichž se používá výhradně pro službu telegrafní, telefonní a pro místní službu poštovní,

c) osobní motorová vozidla osob, jimž podle mezinárodního práva přísluší právo exterritoriality, konsulů z povolání a osob jim na roveň postavených s podmínkou, že vzájemnost je zaručena a že uvedené osoby nejsou příslušníky Československé republiky,

d) nákladní nebo zvláště zařízená motorová vozidla svazků územní samosprávy (zemí, okresů a obcí), jichž se používá výhradně ke stavbě, správě, udržování nebo čištění veřejných cest a míst, zařízení vodovodních a kanalisačních, jakož i k odvážení popela a smetí,

e) motorová vozidla, která jsou zvláště zařízena pro službu hasičskou, záchrannou nebo zdravotní,

f) motorová vozidla elektráren a elektrických drah drobných, která jsou zvláště zařízena pro stavbu, správu, udržování, odstraňování poruch a čištění jejich zařízení,

g) traktory a podobná motorová vozidla používaná v zemědělství, prokáže-li se úřední zkouškou typu nebo jednotlivého motorového vozidla, že jsou zařízena tak, že při zatížení vlastní vahou nutném k jízdě a k řízení nemohou na dobré a rovné silnici překročiti rychlost 12 km za hodinu.

(2) Ministr financí může povoliti úplné nebo částečné osvobození od daně z motorových vozidel pro cizozemská osobní motorová vozidla [§ 64, odst. 1, písm. a) a b)] a pro cizozemské autobusy [§ 64, odst. 1, písm. c)], přijíždějící do Československé republiky na přechodnou dobu.

§ 60.

(1) Nová tuzemská motorová vozidla (§ 65, odst. 1) s výjimkou jízdních kol s pomocným motorem s obsahem válců nad 0,1 l, uvedených v § 63, odst. 1, písm. a), která byla dána poprvé do provozu v době ode dne vyhlášení tohoto zákona do 31. prosince 1938, osvobozují se od daně:

a) na dobu jednoho roku, jsou-li hnána motory nízkotlakými, zařízenými výhradně pro pohon minerálními oleji, jichž hutnota při + 15° C nedosahuje 810° (tisícin hutnoty čisté váhy) nebo jejich směsí s lihem,

b) na dobu tří let, jsou-li hnána motory vysokotlakými (systém Diesel a pod.) zařízenými výhradně pro pohon oleji, jichž hutnota při + 15° C je 810° a vyšší, nebo jejich směsí s lihem, anebo, jsou-li zařízena výhradně pro pohon jinými hnacími látkami než těmi, které jsou uvedeny v odst. 1, písm. a) nebo elektřinou.

(2) Osvobození podle odstavce 1 počíná ode dne, kdy motorového vozidla bylo po prvé použito k jízdě, a končí posledním dnem kalendářního čtvrtletí, ve kterém uplynula doba uvedená v tomto odstavci.

(3) Na dobu tří let osvobozují se od daně také tuzemská motorová vozidla (§ 65, odst. 1) s výjimkou vozidel uvedených v § 63, odst. 1, písm. a), jichž poháněcí zařízení bylo v době ode dne vyhlášení tohoto zákona do 31. prosince 1938 a to do tří let ode dne, kdy byla dána po prvé do provozu, změněno výhradně pro pohon zmíněný v odstavci 1, písm. b).

(4) Osvobození podle odstavce 3 počíná prvním dnem čtvrtletí, následujícího po daňovém období (§ 66, odst. 2), ve kterém bylo změněno poháněcí zařízení vozidla a nevztahuje se na motorová vozidla, která již byla osvobozena od daně podle ustanovení odstavce 1, písm. a).

(5) Vláda může na návrh ministra financí konečnou lhůtu uvedenou v odstavci 1, věta 1 a v odst. 3 přiměřeně prodloužiti.

(6) Vláda může pro motorová vozidla označená v odst. 1, písm. b) zkrátiti tříletou dobu osvobození uvedenou v tomto paragrafu na dobu jednoho roku, klesne-li spotřeba lihu k účelům motorickým pod množství spotřebované k tomuto účelu v kalendářním roce 1934 z důvodu rozšíření uvedených motorových vozidel. Toto ustanovení se nevztahuje na vozidla, která již byla na dobu tří let od daně osvobozena.

(7) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§ 61.

(1) Nárok na osvobození od daně podle ustanovení §§ 59 a 60 jest uplatniti při splnění přihlašovací povinnosti (§ 68); okolnosti rozhodné pro osvobození jest prokázati.

(2) Osvobození trvá po dobu, po kterou jsou pro ně dány zákonné podmínky.

(3) Pro motorová vozidla od daně osvobozená vydá finanční úřad I. stolice potvrzení o osvobození.

§ 62.

Podmět daně.

(1) Daň postihuje vlastníka motorového vozidla a vlečného vozu a při prodeji s výhradou vlastnictví držitele.

(2) Nemá-li vlastník nebo držitel vozidla v tuzemsku bydliště (sídlo) a nepoužívá-li vozidla v tuzemsku sám, jest poplatníkem, kdo vozidlo v tuzemsku používá.

(3) Vzniknou-li pochybnosti, postihuje daň toho, komu byla přidělena evidenční značka.

(4) U evidenčních značek, přidělených pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo, postihuje daň toho, komu byla přidělena tato evidenční značka.

(5) U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů postihuje daň osoby, které s nimi přijíždějí do Československé republiky na přechodnou dobu.

Sazba daně.

§ 63.

(1) U tuzemských motorových vozidel s výjimkou vozidel uvedených v odstavci 2 činí daň za kalendářní rok:

a) u jízdních kol s pomocným motorem s obsahem válců nad 0,1 l, motorových kol (motocyklů), motorových kol s přívěsnými vozíky a motorových tříkolek k dopravě osob . . . . . . . . . . . 130 Kč;

b) u osobních automobilů (§ 65; odst. 3) podle válcového obsahu:

do 1 litru . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Kč

více než 1,- do 1,5 litru . . . . . 400 Kč

více než 1,5 do 2,- litrů . . . . . 600 Kč

více než 2,- do 2,5 litrů . . . . . 900 Kč

více než 2,5 do 3,- litrů . . . . 1100 Kč

více než 3,- do 3,5 litrů . . . . 1300 Kč

více než 3,5 do 4,- litrů . . . . 1600 Kč

více než 4,- do 4,5 litrů . . . . 1900 Kč

více než 4,5 do 5,- litrů . . . . 2300 Kč

více než 5,- do 5,5 litrů . . . . 2700 Kč

více než 5,5 do 6,- litrů . . . . 3100 Kč

více než 6,- do 6,5 litrů . . . . 3500 Kč

více než 6,5 do 7,- litrů . . . . 4000 Kč

více než 7,- litrů . . . . . . . . . . 4500 Kč;

c) u autobusů (§ 65, odst. 4) za každých i začatých 100 kg vlastní váhy . . . . . . . . . . . 35 Kč;

d) u motorových tříkolek k dopravě nákladů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500 Kč;

e) u nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy a za každých i začatých 100 kg únosnosti po . . . . . . . . . . . . . . . 32,50 Kč; u třínápravových nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel opatřených dvěma hnanými nápravami snižuje se tato sazba a 20%;

f) u traktorů a podobných motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Kč.

(2) U tuzemských motorových vozidel uvedených v odstavci 1, písm. b), c), e), f), jsou-li poháněna elektřinou nebo jinou pohonnou látkou než minerálními oleji neb jejich směsí s lihem, činí daň za kalendářní rok:

a) u osobních automobilů (§ 65, odst. 3) a u autobusů (§5, odst. 4) za každých i začatých 100 kg vlastní váhy . . . . . . . . . . . . . . .50 Kč,

b) u nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy a za každých i začatých 100 kg únosnosti po . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Kč; u třínápravových nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel opatřených dvěma hnanými nápravami snižuje se tato sazba o 20%;

c) u traktorů a podobných motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy . . . . . . . . . . . . 85 Kč.

(3) Klesne-li spotřeba lihu k účelům motorickým pod množství spotřebované k tomuto účelu v kalendářním roce 1934 z důvodu rozšíření motorových vozidel uvedených v odst. 2, jest vláda zmocněna zvýšiti sazby odstavce 2. podle potřeby, aby tomuto poklesu bylo čeleno, nejvýše však na dvojnásobek těchto sazeb.

(4) U vlečných vozů motorových vozidel činí daň za každých i začatých 100 kg únosnosti . . . . . . . . . . . . 70 Kč.

(5) Sazby podle odstavců 1 až 4 platí jen pro motorová vozidla a jejich vlečné vozy opatřené pneumatikami. Při motorových vozidlech a vlečných vozech opatřených obručemi komorovými zvyšuje se daň o 20%, s obručemi plnopryžovými o 50%. Při motorových vozidlech nebo vlečných vozech opatřených obručemi různého druhu počítá se zvýšení podle druhu obručí, na něž je stanovena vyšší přirážka.

(6) Pokud nejde o dopravu provozovanou po živnostensku, zvyšuje se daň stanovená podle odstavců 1 až 5 u motorových vozidel uvedených v odstavci 1, písm. e) a f) a v odstavci 2, písm. b) a c) nebo u těchto motorových vozidel a jejich vlečných vozů při únosnosti motorového vozidla nebo při úhrnné únosnosti motorového vozidla a jeho vlečných vozů nad 1500 kg takto:

a) do 2500 kg včetně o 60%,

b) nad 2500 kg do 5000 kg včetně o 100% a

c) nad 5000 kg o 200%.

Pokud jde o motorová vozidla uvedená v odstavci 1, písm. f) a v odstavci 2, písm. c), vypočítá se úhrnná únosnost takového motorového vozidla a jeho vlečných vozů součtem vlastní váhy takového vozidla s únosností jeho vlečných vozů. Daň se však nezvyšuje v tom případě, jestliže osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 3 prokáží, že sjednaly s ministerstvem železnic nebo s orgánem jím k tomu zmocněným dohodu o způsobu používání motorových vozidel, kterou jsou povinny dodržovati. O dohodách platí ustanovení hlavy IX. Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

(7) U evidenčních značek, přidělených pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo, činí daň ročně z evidenční značky . . . 500 Kč.

(8) Z motorových vozidel a vlečných vozů podniků Československé státní dráhy a Československá pošta, sloužících k dopravě pošty, nebo těmito podniky k tomu účelu najatých, pokud nejsou podle § 59, odst. 1, písm. b) osvobozeny, snižuje se daň o polovici.

(9) Daň za každé motorové vozidlo a vlečný vůz jest vypočísti zvláště. Vypočtená daň se zaokrouhlí na celé Kč nahoru.

§ 64.

(1) U cizozemských motorových vozidel vlečných vozů přijíždějících do Československé republiky na přechodnou dobu činí daň za kalendářní den pobytu nebo jeho část a za vozidlo, případně za každý vlečný vůz:

a) u motorových kol (motocyklů), motorových kol s přívěsným vozíkem a motorových tříkolek . . . . . . . . . . . . . . . .2 Kč;

b) u osobních automobilů (§ 65, odst.3) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Kč;

c) u autobusů (§ 65, odst. 4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Kč;

d) u nákladních automobilů, traktorů, podobných motorových vozidel pro dopravu nákladů a u vlečných vozů těchto vozidel 150 Kč; vládním nařízením může býti sazba snížena pro tato vozidla, pokud se jich používá k jízdě výhradně v celním pohraničním pásmy.

(2) Hodlají-li osoby uvedené v § 62, odst. 5 používati cizozemských motorových vozidel s výjimkou vozidel uvedených v předchozím odstavci pod písm. d) v Československé republice více než 90 po sobě následujících dnů, mohou zaplatiti daň podle ustanovení platných pro motorová vozidla tuzemská, jestliže předloží úřední osvědčení o daňových součinitelích.

(3) Platební období (§ 66, odst. 2) začíná v případu uvedeném v odstavci 2 tohoto paragrafu dnem, kdy motorové vozidlo vstoupilo na území Československé republiky, případně dnem, kdy prošlo osvobození.

§ 65.

(1) Tuzemským motorovým vozidlem rozumí se vozidlo, které má stálé stanoviště v Československé republice.

(2) Cizozemským motorovým vozidlem rozumí se vozidlo, které má přidělenu cizozemskou rejstříkovou značku.

(3) Osobním automobilem rozumí se motorové vozidlo, jímž lze dopravovati nejvýše osm osob počítaje v to řidiče.

(4) Autobusy rozumí se motorová vozidla pro hromadnou dopravu osob, jimiž lže dopravovati více než osm osob počítajíc v to řidiče.

(5) Pro posouzení, o jaký druh vozidla jde, je zpravidla rozhodným označení uvedené v úředním osvědčení o připuštění vozidla k jízdě. Osobní automobily nebo autobusy, opatřené také zařízením umožňujícím výhradní dopravu nákladů, nebo motorová vozidla s dvojí vyměnitelnou karoserií považují se za nákladní motorová vozidla. Způsob výpočtu únosnosti těchto motorových vozidel bude upraven vládním nařízením.

(6) Obsah válců vypočte se podle vzorce

N = 0,785 x V x V x Z x P,

1.000.000

při čemž N značí obsah válců (v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P počet válců.

(7) Vlastní vahou motorového vozidla rozumí se vlastní váha chassis a vlastní váha karoserie, avšak bez pohonných hmot, vody, náhradních součástí a nástrojů.

(8) Únosností motorového vozidla a vlečného vozu rozumí se nejvýše přípustná váha nákladu, jak jest vyznačena v úředním osvědčení o připuštění vozidla k jízdě.

(9) Pneumatika je obruč sestávající z pláště a duše naplněné vzduchem pod tlakem. Komorová obruč je obruč pryžová bez duše, mající v pryžové části duté komůrky. Plnopryžová obruč je obruč pryžová bez duše, nemající v pryžové části dutin.

§ 66.

Vznik platební povinnosti, splatnost daně a změny v platebním období.

(1) Povinnost platiti daň vzniká použitím motorového vozidla a vlečného vozu k jízdě a pokud jde o motorová vozidla a vlečné vozy osvobozené od daně podle ustanovení §§ 59 a 60, použitím jich k jízdě po zániku osvobození. U evidenčních značek přidělených pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo, vzniká povinnost platiti daň přidělením evidenční značky.

(2) U tuzemských motorových vozidel, vlečných vozů a u evidenčních značek (§ 63, odst. 7) jsou osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 4 povinny zaplatiti daň napřed podle své volby najednou buď na kalendářní rok (nejpozději 31. prosince) nebo na kalendářní pololetí (nejpozději 31. prosince, 30. června).

(3) Vznikne-li platební povinnost po počátku období uvedeného v předchozím odstavci, jest zaplatiti daň na dobu od prvého dne běžného kalendářního čtvrtletí (1. ledna, 1. dubna, 1. července, 1. října) do konce zvoleného platebního období, a to před použitím motorového vozidla nebo vlečného vozu k jízdě, u evidenčních značek (§ 63, odst. 7) v den jejich přidělení.

(4) Změny nastalé v platebním období v osobách uvedených v § 62, odst. 1 až 3 nebo v daňovém základu, nemají vliv na výši daně připadající na toto období nebo na daňové osvobození podle § 60. Pozbyla-li však dohoda uvedená v § 63, odst. 6 platnosti po počátku platebního období nebo přešlo-li motorové vozidlo, o jehož způsobu používání zmíněná dohoda byla sjednána, během platebního období do vlastnictví nebo držby osoby, která takovou dohodu nesjednala, jest tato osoba povinna doplatiti za zbytek platebního období zvýšenou daň, a to v den nastalé změny.

(5) Pokud jde o cizozemská motorová vozidla a vlečné vozy, jsou osoby uvedené v § 62, odst. 5 povinny zaplatiti daň při celním záznamu vozidla a vlečného vozu. Zůstane-li cizozemské motorové vozidlo a vlečný vůz na území Československé republiky ještě po uplynutí doby, na kterou byla daň původně zaplacena u celního úřadu, jest daň pro každý další pobyt zaplatiti posledního zdaněného dne.

(6) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§ 67.

Způsob placení.

(1) Daň se platí, pokud nebude vládním nařízením jinak stanoveno, zvláštními šekovými vplatními lístky poštovní spořitelny nebo převodem za použití šekových vplatních lístků na účet příslušného finančního úřadu I. stolice, u podniků Československé státní dráhy a Československá pošta za všechna motorová vozidla a vlečné vozy na účet zemského finančního ředitelství v Praze.

(2) U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů platí se daň v hotovosti u vstupního celního úřadu. Zůstane-li cizozemské motorové vozidlo a vlečný vůz na území Československé republiky ještě po uplynutí období, na které daň byla původně zaplacena u celního úřadu, platí se daň buď zvláštním šekovým vplatním lístkem poštovní spořitelny nebo převodem za použití šekového vplatního lístku na účet finančního úřadu I. stolice, v jehož obvodu motorové vozidlo a vlečný vůz jest, nebo v hotovosti u výstupního celního úřadu. Na každou platbu vykonanou na daň u celního úřadu, jakož i v případech, kdy daň placená v tuzemsku šekovým vplatním lístkem není při výstupu motorového vozidla a vlečného vozu zcela vyčerpána, vydá celní úřad daňový list, který ztrácí svou platnost rok po vyhotovení.

(3) Daň za každé motorové vozidlo a za každou evidenční značku (§ 63, odst. 7) jest zaplatiti zvlášť. Z vlečných vozů platí se daň zároveň s daní za motorové vozidlo, k němuž náleží.

§ 68.

Přihlašovací povinnost.

(1) Osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 4 jsou povinny motorová vozidla a vlečné vozy před jich použitím k jízdě, evidenční značky (§ 63, odst. 7) pak v den jejich přidělení přihlásiti příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu, a to podle předpisů, jež budou vydány vládním nařízením.

(2) Výrobci motorových vozidel neb karoserií, jakož i správkárny motorových vozidel a obchodníci motorovými vozidly jsou povinni ohlásiti každý odbyt motorových vozidel důchodkovému kontrolnímu úřadu příslušnému podle sídla podniku.

(3) Přihlašovací povinnost u motorových vozidel a vlečných vozů vojenské správy upraví ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem národní obrany. Podniky Československé státní dráhy a Československá pošta podají svými služebnami k tomu určenými pro všechna motorová vozidla a vlečné vozy hromadnou přihlášku u zemského finančního ředitelství v Praze.

(4) Změny nastalé později v ohlášených údajích buďtež přihlášeny způsobem označeným v odstavci 1 po případě 3 nejpozději do tří dnů po nastalé změně.

§ 69.

Nepoužívání motorového vozidla a vlečného vozu.

(1) Osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 3, které nezamýšlejí používati motorového vozidla k jízdě, jsou povinny ohlásiti to příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu písemně nejpozději před počátkem platebního období a zároveň tomuto úřadu odevzdati osvědčení o jeho zápisu do rejstříku vedeného u okresního (státního policejního) úřadu. Motorové vozidlo může býti úředně zajištěno.

(2) Osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 3, které nezamýšlejí používati vlečného vozu k jízdě, jsou povinny ohlásiti to písemně nejpozději před počátkem platebního období příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu, který jej úředně zajistí.

(3) Podniky Československé státní dráhy a Československá pošta jsou povinny ohlásiti motorová vozidla a vlečné vozy, kterých nezamýšlejí používati k jízdě, zemskému finančnímu ředitelství v Praze, a to písemně nejpozději před počátkem platebního období.

(4) V případech uvedených v předchozích odstavcích není povinnosti platiti daň, nebude-li motorového vozidla nebo vlečného vozu v celém platebním období k jízdě vůbec použito. Z motorového vozidla nebo vlečného vozu, jehož bylo přes to použito k jízdě, jest zaplatiti daň za celé platební období. Ustanovení § 92 zůstávají nedotčena.

(5) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§ 70.

Vrácení daně.

Daň lze vrátiti jen tehdy, bylo-li na ní zaplaceno více, než odpovídá zákonu. V hotovosti vrátí se daň jen při zániku platební povinnosti. Vrácení daně může býti požadováno jen do roku ode dne splatnosti daně.

§ 71.

Příslušnost finančních úřadů.

(1) Věcně příslušným finančním úřadem I. Stolice jest v zemi České, na území bývalé Moravy a v zemích Slovenské a Podkarpatoruské okresní finanční ředitelství, na území bývalého Slezska finanční inspektorát. Pro daň z cizozemských motorových vozidel a jejich vlečných vozů jest věcně příslušným celní úřad, a jde-li o placení daně nad dobu, pro kterou byla původně zaplacena u celního úřadu, též finanční úřad I. stolice.

(2) Místní příslušnost finančních úřadů I. stolice řídí se podle stálého stanoviště motorového vozidla a vlečného vozu. U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů jest místně příslušným vstupní celní úřad a, jde-li o placení daně nad dobu, pro kterou byla původně zaplacena u celního úřadu, finanční úřad I. stolice, v jehož obvodu motorové vozidlo a vlečný vůz jest, případně kterýkoliv pohraniční celní úřad, u něhož smí vozidlo přejížděti hranicí.

(3) Věcně a místně příslušným finančním úřadem pro daň z motorových vozidel a vlečných vozů podniků Československé státní dráhy a Československá pošta jest pro celý obvod státu zemské finanční ředitelství v Praze.

ODDÍL DRUHÝ.

Daň z jízdného za hromadnou dopravu osob.

§ 72.

Předmět a základ daně.

(1) Předmětem daně z jízdného jest hromadná doprava osob autobusy (§ 65, odst. 4) provozovaná za jízdné na území Československé republiky.

(2) Základem daně jest jízdné. Za jízdné se považuje každá jakýmkoliv způsobem poskytnutá náhrada za hromadnou dopravu osob a s ní související služby, počítajíc v to i úplatu za zprostředkování takové dopravy třetími osobami.

(3) Obstarává-li se hromadná doprava osob společně s jinými službami, které nesouvisejí s dopravou jako takovou (na př. ubytování, stravování dopravovaných osob a pod.), jest základem daně jízdné připadající na dopravu osob; způsob zdaňování takové dopravy stanoví se v § 75, odst. 3.

(4) Při pravidelné hromadné dopravě osob z tuzemska do ciziny, z ciziny do tuzemska, dále z tuzemska přes cizinu do tuzemska a z ciziny přes tuzemsko do ciziny jest základem daně část z celkového jízdného, která podle kilometrických vzdáleností připadá na úsek projetý územím Československé republiky.

(5) Při nepravidelné hromadné dopravě osob z tuzemska do ciziny, z ciziny do tuzemska, dále z tuzemska přes cizinu do tuzemska a z ciziny přes tuzemsko do ciziny jest základem daně jízdné připadající na cestu projetou územím Československé republiky; způsob zdaňování takové dopravy stanoví se v § 75, odst. 3.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP