X

oddělení se vyskytující jsou rázu více méně nahodilého a
mohou to býti prakticky jen dodatečně došlé náhrady výdajů
v předchozích rocích v tomto pododdílu již zúčtovaných. Tyto
neprelimované výdaje činily v roce 1936 úhrnem .....
a jsou proti obdobným vvdajům v roce 1935 ......

361, 086. 667 Kč 10 h

205, 851. 022 Kč - h

vyšší o ...................

155, 235. 645 KS 10 h.

V příjmech jest vykázána dodatečná splátka na státní
ošacovací akci v částce ..............

620 Kč - h,

která oproti obdobnému příjmu v roce 1935 ......

25. 331 Kč 55 h

jest nižší o ..................

24. 711 Kč 55 h.

Účiny podle zvláštních zákonných zmocně

ní.

V tomto oddílu jsou vykázány výdaje, *) které se opírají
o zvláštní zákonná zmocnění a jsou podle nich hrazeny z pří-
jmů získaných mimo státní rozpočet. Takové výdaje činily
v roce 1936 úhrnem ...............

3. 119, 679. 929 Kč - h.

V roce 1935 činily obdobné výdaje úhrnem .....

1. 387, 791. 189 Kč 80 h,

takže výdaje tohoto druhu proti roku 1935 stouply o...

1. 731, 888. 739 Kč 20 h.

V příjmech*) jest vykázána úhrada, jíž bylo použito k je-
jich krytí, a to:
a) z výtěžku úvěrních operací ...........

2. 294, 727. 066 Kč 20 h,

b) z ostatních příjmů ..............

824, 686. 993 Kč 65 h.

Účiny z úvěrních operací a záloh.

 

Z pokladních účinů tohoto oddílu vyplývá v roce 1986
přebytek.... .....

1. 496, 445. 477 Kč 95 h.

V roce 1935 byl v tomto oddílu pokladní přebytek...

2. 256, 833. 607 Kč 50 h.

Vykázaný přebytek za rok 1936 jest výsledkem těchto
účinů:

 

a) Úvěrní operace:
Příjem ..................

4. 878, 950. 510 Kč - h

Výdaj ..................

2. 465, 590. 421 Kč 20 h

přebytek .................

2. 413, 360, 088 Kč 80 h.

V příjmech jsou obsaženy: Výtěžek půjčky na obranu státu, výtěžek z dodatečně po-
voleného úpisu IV. státní půjčky, výtěžky krátkodobých půjček uzavřených jednak podle
zvláštních zákonných zmocnění. jednak podle zmocnění udělených ministru financí ve fi-
nančním zákoně na rok 1936 a náhrada výloh na nákup 6% titrů IV. státní půjčky, urče-
ných na výměnu drobných kusu nižných státních půjček.
Ve výdajích jsou obsaženy vedle částek použitých k úhradě nepřeliminovaných vý-
dajů podle zvláštních zákonných zmocnění, částky použité na úhradu nepreliminovaných

* ) Podrobnosti v "Účtu správním", oddíl "Nepreliminované výdaje podle zvláštních zákonných zmoc-
nění a nepreliminované příjmy na jejich úhradu", str. XVIII.


XI

výdajů skupiny IV - správa státního dluhu - vrácené výtěžky losové půjčky a půjčky
práce a splátky státního dluhu provedené přímo z výtěžku úvěrních operací.

b) Zálohy:
Příjem.

 

..... 854, 565. 700 Kč 25 h

Výdaj.

 

..... 1. 771, 480. 311 Kč 10 h

schodek

 

..... 916. 914610 Kč 85 h.

V příjmech jsou obsaženy: Přechodná záloha poskytnutá Poštovní spořitelnou státní
správě finanční podle ustanovení § 25, odst. 2c), zákona čís. 143/1930 Sb. z. a n. o poštovní
spořitelně (352, 647. 908 Kč 30 h), výtěžek eskontu směnek na uvěřené tabákové vý-
robky podle ustanovení § 129, odst. 2, zákona čís. 347/1920 Sb. z. a n. o akciové bance
cedulové (500, 000. 000 Kč - h), další splátka od místních drah Otrokovice-Zlín-Vizo-
vice a Svinov-Klimkovice na zálohy poskytnuté k úhradě schodku do roku 1923
(1, 797. 791 Kč 95 h) a splátka na zálohu povolenou na stavbu "Kulturného domu" v Ru-
žomberku (120. 000 Kč - h).

Ve výdajích jsou obsaženy: Ryzí výdaj z hospodaření kmenovým jměním nábožen-
ských matic a studijních fondů (304 Kč), splátky odvedené během roku Poštovní spoři-
telně na přechodnou zálohu finanční správě (1. 421, 862. 963 Kč 90 h), splátky privilegova-
ných upisovatelů IV. státní půjčky, ponechané jako vklady státní správy u upisoven půjčky
(6, 115. 377 Kč 85 h) a záloha vyplacená ze státní pokladní hotovosti čsl. státním drahám
na investice (343, 501. 665 Kč 35 h).

 

Účiny kontokorentní (průběžné).

 

Výsledek hospodaření kontokorentního (průběžného) byl v roce 1936 tento:
Počáteční stav: Aktivní saldo nedoúčtovaných položek

koncem roku 1935 ............... 61, 583. 646 Kč 90 h

výdaje v roce 1936 (str. 405) ...........

77. 890, 026. 468 Kč 32 h

úhrnem...

77. 951, 610. 115 Kč 22 h

příjmy v roce 1936 (str. 403) ...........

78. 038, 346. 210 Kč 67 h.

Konečný stav: Pasivní saldo nedoúčtovaných položek
koncem roku 1936 ...............

86, 736. 095 Kč 45 h.

Toto pasivní saldo spolu s konečnou vlastní státní po-
kladní hotovostí resultující z působivého hospodaření...

489, 795. 161 Kč 25 h

dává úhrn skutečných pokladních zůstatků k 31. prosinci 1936
který jest proti úhrnu skutečných pokladních zůstatků z konce
roku 1935 ..................

576, 531. 256 Kč 70 h,
691, 832. 332 Kč 95 h

nižší o ...................

115, 301. 076 Kč 25 h.

Toto snížení rovná se rozdílu
mezi pokladním schodkem z hospo-

 

daření působivého ...... 263, 620. 818 Kč 60 h

 

a převahou příjmů nad výdaji v hos-
podaření kontokorentním (průběž-

 

ném) ........... 148, 319. 742 Kč 35 h.

 

XII

Pasivní saldo nedoúčtovaných položek .......

86, 736. 095 Kč 45 h

jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1936 nevyrovnaných prů-

 

běžných příjmů (dluhů) ............

1. 706, 407. 976 Kč 10 h

(koncem roku 1935 - 1. 136, 210. 062 Kč 30 h), a

 

nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek) .....

1. 619, 671. 880 Kč 65 h

(koncem roku 1935 - 1. 197, 793. 709 Kč 20 h).

 

Oproti stavu koncem roku minulého se zvýšily:

 

nedoúčtované položky pasivní o ...........

570, 197. 913 Kč 80 h

a aktivní o ..................

421, 878. 171 Kč 45 h.

V pasivních nedoúčtovaných položkách (dluhy) se zvýšily hlavně: Závazek z vyda-
ných dodavatelských poukázek dosud neproplacených, nevyplacené přirážky a příděly
samosprávným svazkům a fondům a ostatní průběžné příjmy; naproti tomu snížil so stav
deposit a byl vyúčtován ve prospěch státního dluhu zůstatek na kontokorentním účtu
"Hodnota naražených stříbrných mincí uložených u Národní banky čsl. ".

Z aktivních nedoúčtovaných položek (pohledávky) zvýšily se hlavně platby na účet
příštího roku vzhledem k přeložení výplatního termínu zaměstnaneckých platů z desátého
opět na prvního dne v měsíci, zvýšil se souhrn záloh vyrovnaných do 31. května po závěr-
kovém roce a přibyly v roce 1936 nové zálohy čsl. reeskontnímu a lombardnímu ústavu na
regulaci kursu státních cenných papírů. Dále byly vyplaceny zálohy na splátku úroku
a úmoru 8% zahraniční půjčky, zálohy za sůl a dopravné uvěřené Solným mlýnům v Olo-
mouci, záloha čsl. poště na vyrovnání pohledávek ze státních účtů u byv. poštovní spoři-
telny ve Vídni, záloha na kapitálovou účast v Akciové společnosti, dř. Škodovy závody
v Plzni a zálohy na zhodnocovací akci dovozních listů; naproti tomu se snížily zálohy
samosprávným svazkům, nevyúčtované zálohy z prvních let popřevratových a souhrn
záloh nevyrovnaných do pěti měsíců po uplynutí závěrkového roku.

ÚČET SPRÁVNÍ.

   

Výdaje a příjmy na státní rozpočet.

   

Článkem I finančního zákona ze dne 21. prosince 1935,
čís. 245 Sb. z. a n., byly na rok 1936 stanoveny veškeré výdaje

   

státní správy částkou ..............

8. 032, 195. 900 Kč

- h

a na jejich úhradu příjmy státní správy (rozpočtová sku-
pina I) částkou ................

8. 033, 531. 000 Kč

- h;

státní rozpočet předvídal tedy přebytek ........

1, 335. 100 Kč

- h.

V části 2 tohoto účtu "Přehledné srovnání příjmové a vý-
dajové náležitosti s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového
hospodaření" (str. 6 a 7) se vykazuje:

   

náležitost preliminovaných státních výdajů částkou....

8. 845, 983. 956 Kč

24 h

a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou...

6. 891, 514. 570 Kč

85 h,

takže v náležitosti vyplývá u účinů preliminovaných schodek

1. 954, 469. 385 Kč

39 h.


XIII

U účinů nepreliminovaných hra-
zených z rozpočtových příjmů činí:
náležitost výdajová ......

361, 077. 617 Kč 15 h

 

náležitost příjmová ......

620 Kč - h,

 

tudíž vyplývá v náležitosti schodek.

 

361, 076. 997 Kč 15 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet Za rok 1936
končí tedy v náležitosti schodkem ..........

2. 315, 546. 382 Kč 54 h

a je proti rozpočtem očekávanému přebytku ......

1, 335. 100 Kč - h

nepříznivější o ........

 

2. 316, 881. 482 Kč. 54 h.

Schodek byl způsoben (str. 12) vyššími výdaji nad rozpočet n kapitol: 5, l5, 16, 17,
18 a 19 celkem 835, 350. 878 Kč 59 h, z nichž po použití úspor dosažených u ostatních kapitol
v celkové výši 21, 562. 822 Kč 35 h zůstalo neuhrazeno 813. 213. 056 Kč 21 h, dále nepreli-

minovanými výdaji ve výši 361, 076. 997 Kč 15 h, které bylo třeba hraditi z příjmů na roz-
počet, a konečně tím, že příjmová náležitost zůstala za rozpočtem o 1. 142, 016. 429 Kč 15 h

a) U č i n y  p r e 1 i m i n o v a n é.

 

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů...

8. 845, 983. 956 Kč 24 h

s výdaji rozpočtenými ..............

8. 032, 195. 900 Kč - h,

jeví se překročení ...............

813, 788. 036 Kč 24 h.

a sice byly překročeny celkové úvěry kapitol: 5, 15, 16, 17, 18
a 19 úhmem o ................

835. 350. 878 Kč 59 h.

naproti čemuž bylo docíleno úspor u ostatních kapitol jen
úhrnem ...................

21. 562. 822 Kč 35 h.

Rozpočet kap. 5 - ministerstvo národní obrany - byl překročen celkem o částku
118, 745. 327 Kč 95 h; překročení vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1 - ústřední správa -
o 3, 898. 344 Kč 65 h, u tit. 2 - národní obrana - o 11: 5, 640. 981 Kč 30 h. u tit. 1 - so-
ciální péče o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé - o 1, 297. 669 Kč
40 h, celkem o 118, 836. 995 Kč 35 h po odečtení úspory u tit. 3 - francouzská mise -
91. 667 Kč 40 h. Příčiny překročení jsou podrobně uvedeny v příslušných vysvětlivkách,
čís. 67-126.

Překročení rozpočtu kap. 15 - ministerstvo železnic - v Částce 3. 711 Kč 90 h bylo
způsobeno vyšší potřebou na osobní výdaje u tit. 1, § 2 - ústřední správa - vzniklou
tím, že bylo hlavně pro zvýšení agendy stavební třeba přiděliti do ústředí personál ze
stavu zaměstnanců podnikových.

Rozpočet kap. 16 - ministerstvo sociální péče - byl překročen o celkovou částku
115, 945. 356 Kč 05 h; překročení vzniklo z vyšší potřeby u lit. 2 - organisace práce -
o 300. 132 Kč 60 h, u tit. 4 - péče o válečné a poválečné poškozenco - o 8, 415. 590 Kč
10 h u tit. 5, § 4 - péče o nezaměstnané - o 126, 681. 853 Kč 20 h, u tit. 5, § 5 - náklad
spojený s prováděním zákona ze dne 21. března 1929, čís. 43 Sb. z. a n., o státních sta-
robních podporách - o 2, 948. 290 Kč 60 h, celkem o 138, 348. 866 Kč 50 h po odečtení
úspory u ostatních odvětví kap. 16 celkem 22, 103. 510 Kč 45 h. Podrobné vysvětlivky těchto
překročení jsou uvedeny pod čís. 439 -162.


XIV

Překročení rozpočtu kap. 17 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné vý-
chovy - v částce 48, 049. 531 Kč 95 h vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1, § 2 - ústřední
správa - o 311. 297 Kč 30 h a u tit. 1, § 7 - léčebné výdaje - o 49, 880. 342 Kč 75 h, cel-
kem o 50, 191. 640 Kč 05 h po odečtení úspory u ostatních odvětví kap. 17 celkem 2, 142. 108
Kč 10 h. Podrobné vysvětlivky těchto překročení jsou uvedeny pod čís. 471-473 a
515.

Překročení rozpočtu kap. 18 - odpočivné a zaopatřovací platy - v částce 3, 907. 457
Kč 15 h vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1, § 1 - odpočivné a zaopatřovací platy civilní -
o 11, 775. 093 Kč 80 h a u tit. 5, § 3 - léčení podpůrné - o 718. 715 Kč 60 h, celkem
o 12, 493. 809 Kč 40 h po odečtení úspor u ostatních odvětví kap. 18, celkem 8, 586. 352 Kč
25 h. Podrobné vysvětlivky těchto překročení jsou měděny pod čís. 525 a 533.

Překročení rozpočtu kap. 19 - ministerstvo financí - v částce 548, 699. 463 Kč 59 h
spočívá ve vyšší potřebě u tit. 5 - všeobecná pokladní správa - o 569, 768. 087 Kč 04 h,
proti níž stojí úspory u tit. 1-4 v úhrnné částce 21, 068. 623 Kč 45 h. Podrobnosti o příči-
nách tohoto překročení jsou uvedeny ve vysvětlivkách čís. 590-622.

Kap. 5 - ministerstvo národní obrany - Nejvyšší účetní kontrolní úřad upozornil
během roku ministerstvo národní obrany při projednávání měsíčních výkazů etátního
hospodaření na nepostačitelnost některých úvěru kapitoly 5 a připomenul nutnost pro-
vedení řízení, jež předpisuje článek XIII a XIV finančního zákona na rok 1936.

Ministerstvo národní obrany podalo také dopisem ze dne 18. prosince 1936, čís.
46. 493-VI/1. předsednictvu ministerské rady osnovu vládního návrhu, aby Národní shro-
máždění dalo souhlas podle čl. XIV finančního zákona k překročení rozpočtu kapitoly 5.
Při svém návrhu vycházelo však ministerstvo národní obrany z předpokladu, že k čás-
tečnému krytí vyšších výdajů u dílčího rozpočtu kap. 5 lze použíti očekávaných úspor
z úvěru povoleného článkem XVIII fin. zákona na rok 1936. Nejvyšší účetní kontrolní
úřad upozornil proto ministerstvo dopisem ze dne 24. prosince 1936, čís. 20. 267/1936,
že je třeba návrh upraviti tak, aby řízení se týkalo skutečného překročení, které
vzniká u kapitoly bez ohlodu na úvěr podle čl. XVIII, ježto ve státním závěrečném účtu
dlužno odůvodniti překročení úvěru kapitoly, k němuž jest třeba souhlasu Národního shro-
máždění. Z podnětu nejvyššího účetního kontrolního úřadu v dopise ze dne 13. května
1937, čís. 7881/1937, podalo ministerstvo národní obrany předsednictvu ministerské rady
dopisem ze dne 12. června 1937, čís. 2311/VI/1. odděl. 1937, osnovu vládního návrhu,
aby byl vyžádán souhlas Národního shromáždění podle čl. XIV finančního zákona k pře-
kročení výdajových úvěrů povolených státním rozpočtem pro rok 1936 u kapitoly 5, na
podkladě skutečných výsledků účetní závěrky této kapitoly za rok 1936.

Kap. 15 - ministerstvo železnic - Při zjištění vyšší potřeby nastalé u kap. 15,
tit. 1, § 2, pol. 1, 4, 8, 10, 15, o níž ministerstvo železnic uvědomilo nejvyšší účetní kon-
trolní úřad dopisem ze dne 14. prosince 1936, čís. 66. 565 - II 2b-1936, vzal nejvyšší účetní
kontrolní úřad dopisem ze dne 30. prosince 1936, čís. 20. 952/X-1936, sdělená opatření
ministerstva železnic stran úhrady vyšší potřeby na vědomost s výjimkou úhrady vyšší
potřeby na § 2, pol. 1 "Platy stálých a přidělených zaměstnanců" v částce 57. 900 Kč,
již nebylo lze uhraditi ani vnitřním přesunem, ani přesunem podle čl. XIII finančního
zákona na rok 1936 a k níž bylo třeba souhlasu Národního shromáždění podle čl. XIV
téhož zákona. Ministerstvo železnic předložilo příslušný návrh dopisem z 28. prosince
1936, čís. Pres. -2. 128-1936, předsednictvu ministerské rady.


XV

Kap. 16 - ministerstvo sociální péče - V dopisu ze dne 15. prosince 1936, j. zn.
P-4122-14/12, zaslaném předsednictvu ministerské rady a ministerstvu financí, uvedlo
ministerstvo sociální péče výdaje, o nichž dospělo k poznání, že je nebude moci uhraditi
z rozpočteného úvěru, až vzrostou k náležitosti, a sdělilo, že jest třeba učiniti potřebná
opatření, aby Národním shromážděním byl vysloven souhlas podle čl. XIV finančního
zákona na rok 1936 s překročením úvěru kap. 16 o částku 166, 505. 000 Kč. Po sestavení ko-
nečných závěrkových výsledků objevilo se překročení výdajů této kapitoly výše uvedenou
částkou 115, 945. 356 Kč 05 h.

Kap. 17 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - Nejvyšší účetní
kontrolní úřad upozorňoval již od roku 1933 na podkladě poznatku, získaných při vyko-
naných dohlídkách, na vysoký stav nedoplatků nedobytného léčebného, které jest podle
zák. čl. XXI z roku 1898 povinen platiti stát za příslušníky země Slovenské a Podkar-
patoruské, léčené v zemských nemocnicích na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tyto nedo-
platky dosáhly koncem roku 1936 výše 64, 000. 000 Kč. Ministerstvo veřejného zdravot-
nictví a tělesné výchovy, jehož vlastní rozpočtové úvěry nepostačovaly k podstatnější
úhradě, požádalo ministerstvo financí, aby opatřilo úhradu tohoto závazku. Ministerstvo
financí vyhovělo této žádosti jednak tím, že poukázalo generální finanční ředitelství
v Bratislavě, aby částku 10, 096. 882 Kč 40 h, vyplývající jako bilanční přebytek podle
výkazu o hospodaření zemskými přirážkami za rok 1935, vyplatilo ještě do konce roku
1936 komisionelně k tíži kap. 17, tit. 1, § 7, mimořádné věcné výdaje, pol. 1 státního
rozpočtu na rok 1936 na účet ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
dluhované náhrady nedobytného léčebného za příslušníky země Slovenské, léčené v zem-
ských nemocnicích na Slovensku, a jednak tím, že uložilo ústřední státní pokladně
v Praze, aby převedla z konta nostra ministerstva financí nominale 40, 000. 000 Kč 4 1/2 %.
dluhopisů unifikační půjčky emise "A" s kupony od 15. února 1937 do administrativ-
ního deposita ministerstva financí, a to 35, 000. 000 Kč jako depositum zemského úřadu
v Bratislavě pro zemi Slovenskou a 5, 000. 000 Kč jako depositum zemského úřadu v Užho-
rodě pro zemi Podkarpatoruskou, a aby vydala tyto dluhopisy, jakmile obdrží od zem-
ských úřadů příslušné nekolkované potvrzení. V důsledku toho předložilo pak minister-
stvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy ve smyslu přípisu nejvyššího účetního
kontrolního úřadu ze dne 19. prosince 1936, čís. 19. 231 1936 a přípisu minister-
stva financí ze dne 24. prosince 1936, čís. 153. 334 36-1/2a, vládě přípisem ze dne 30. pro-
since 1936, čís. 6737/pres., žádost, aby učinila potřebné opatření, aby Národní shro-
máždění vyslovilo podle čl. XIV finančního zákona na rok 1936 s překročením úvěru
kap. 17 svůj souhlas.

Kap. 18 - odpočivné a zaopatřovací platy - Dopisem ze dne 30. prosince 1936,
čís. 20. 840/1936, upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad ministerstvo financí, že podle
důvodové zprávy k vládnímu návrhu zákona čís. 182 1936 Sb. z. a n., o poslední etapě
úpravy platů staropensistů měl býti vyšší výdaj, který vznikne z opatření podle tohoto
zákona, hrazen v očekávaných úsporách kap. 18. a pokud by nestačily, v úsporách
celé skupiny I. státního rozpočtu na rok 1936. Ježto byl překročen nejen úvěr kap.
18, nýbrž i úvěr celé skupiny I. státního rozpočtu na rok 1936, jest k vykázanému pře-
kročení kap. 18 třeba souhlasu Národního shromáždění podle čl. XIV finančního zákona.

Kap. 19 - ministerstvo financí - Dopisem ze dne 19. prosince 1936, čís. 20. 153
1113-II-1936, upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad ministerstvo financí, že podle vý-


XVI

sledků hospodaření do konce listopadu 1936 projevuje se překročení celkového úvěru
kap. 19. Na toto upozornění zaslalo ministerstvo financí dopisem ze dne 24. prosince
1936, čís. 155. 765/36-I/2c, předsednictvu ministerské rady osnovu vládního návrhu usne-
sení, aby Národní shromáždění vyslovilo podle čl. XIV finančního zákona na rok 1936
dodatečný souhlas s výdaji až do výše 428, 700. 000 Kč v kapitole 19 státního rozpočtu na
rok 1936, které nelze hraditi přesunem podle čl. XIII uvedeného zákona; v dopise podotklo
však, že výše překročení úvěru kap. 19 mohla býti vyčíslena jen většinou podle prozatím-
ních výsledků koncem listopadu 1936, takže nutno počítati s tím, že do konce roku dozná
ještě značných změn. Po sestavení závěrkových výsledků činilo překročení výdajových
úvěrů této kapitoly 548, 699. 463 Kč 59 h.

Na osobní výdaje vlastní státní správy byla potřeba proti

 

rozpočtu celkem vyšší o .............

7, 866. 465 Kč 05 h,

což jest rozdíl mezi překročením úvěrů na osobní výdaje u:

 

kap. 5 - ministerstvo národní obrany - o ......

39, 782. 828 Kč 20 h

kap. 6 - ministerstvo vnitra - o .........

595. 628 Kč 30 h

kap. 15 - ministerstvo železnic - o ........

45. 524 Kč 50 h

kap. 18 - odpočivné a zaopatřovací platy - o .....

3, 907. 457 Kč 15 h

úhrnem...

44, 331. 438 Kč 15 h

a úsporami na osobních výdajích dosažených u ostatních ka-

 

pitol ....................

36, 464. 973 Kč 10 h.

Podle ustanovení čl. XIV fin. zákona pro rok 1936 vyžaduje souhlasu Národního

shromáždění překročení celkových výdajů u:

 

kap. 5 - ministerstvo národní obrany - o ......

118, 745. 327 Kč 95 h

kap. 15 - ministerstvo železnic - o ........

3. 741 Kč 90 h

kap. 16 - ministerstvo sociální péče - o .......

115, 945. 356 Kč 05 h

kap. 17 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné

 

výchovy - o .................

48, 049. 531 Kč 95 h

kap. 18 - odpočivné a zaopatřovací platy - o .....

3, 907. 457 Kč 15 h

kap. 19 - ministerstvo financí - o .........

548, 699. 463 Kč 59 h.

Kromě toho vyžaduje vzhledem k ustanovení čl. XIII, odsl. 2, v souvislosti s usta-
novením čl. XIV fin. zákona na rok 1936 souhlasu Národního shromáždění ještě pře-

kročení celkových úvěrů na osobní výdaje u

 

kap. 6 - ministerstvo vnitra - o .........

595. 628 Kč 30 h,

jímž celková potřeba ministerstva vnitra sice překročena ne-

 

byla, jež však nebylo lze uhraditi v rámci osobních výdajů

 

kapitoly a u

 

kap. 15 - ministerstvo železnic - o ........

45. 524 Kč 50 h,

jímž byla celková potřeba ministerstva železnic zároveň pře-

 

kročena o 3. 741 Kč 90 h.

 

Srážky z platů zaměstnaneckých podle vládního nařízení, čís. 237/1935 Sb. z. a n.
ve smyslu ustanovení o úsporných opatřeních personálních činily v roce 1936 podle vý-
kazů jednotlivých resortů u vlastní státní správy celkem 344, 447. 643 Kč 42 h, u státních


XVII

podniků celkem 254, 383. 348 Kč 10 h, u platů a pensí učitelských 142, 145. 444 Kč 05 h. Po-
třeba na osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení činila ve vlastní státní správě
2. 653, 194. 606 Kč 29 h (29'99% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet,
str. 12) a potřeba na osobní výdaje podle platových zákonů, služebních řádů a volných
smluv u státních podniků 2. 073, 145. 219 Kč 32 h (27'45% celkových provozních výdajů
str. 14).

Oproti náležitosti preliminovaných výdajů za rok 1935.

8. 600, 553. 128 Kč 10 h,

jest náležitost preliminovaných výdajů za rok 1936....

8. 845, 983. 956 Kč 24 h

vyšší o ...................

245, 430. 828 Kč 14 h.

Proti roku 1935 byly nižší výdaje jen u kap. 9 - nejvyšší správní a volební soud,
kap. 11 - ministerstvo zemědělství, kap. 12 - ministerstvo obchodu, a kap. 19 - minis-
terstvo financí; u všech ostatních kapitol byly výdaje vyšší. Příčina zvýšení výdajů tkví
z části ve zvýšení rozpočtu na rok 1936 o 48, 897. 500 Kč, hlavně však ve značně zvýšené
potřebě některých kapitol a to zejména:

kap. 5 - ministerstvo národní obrany - (více o 88, 934. 332 Kč 20 h), kap. 16 - minis-
terstvo sociální péče - (více o 9, 824. 831 Kč 60 h), kap. 17 - ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy - (více o 63, 856. 982 Kč 25 h) a kap. 18 - odpočivné
a zaopatřovací platy - (více o 38, 549. 119 Kč 15 h).

Náležitost preliminovaných státních příjmů činila...

6. 891, 514. 570 Kč 85 h

a jest u srovnání s příjmy stanovenými rozpočtem....

8. 033, 531. 000 Kč - h

nižší o ...................

1. 142, 016. 429 Kč 15 h.

Tento nepříznivý výsledek (o 14'22% státních příjmů méně, než bylo rozpočteno)
má původ hlavně ve schodku u příjmů kap. 19 - ministerstvo financí - jichž náležitost
proti rozpočtu je menší o 1. 158, 541. 110 Kč 30 h. Za rozpočtem zůstaly příjmy z přímých
daní o 645, 313. 865 Kč 05 h, z daně z obratu a daně přepychové o 472, 397. 738 Kč 20 h, z cel
o 48, 804. 694 Kč 10 h, ze spotřebních daní o 6, 035. 221 Kč 30 h, z monopolů o 6, 396. 338 Kč
55 h, ze státních podniků o 106, 398. 606 Kč 15 h, dále nebylo příjmu u smluvního pří-
platku z petroleje, který byl sice preliminován částkou 40, 000. 000 Kč, avšak nebyl zave-
den. Úhrn těchto schodků činí 1. 325, 346. 463 Kč 35 h, proti němuž stojí vyšší příjmy
u ostatních odvětví kapitoly v úhrnné částce pouze 166, 805. 353 Kč 05 h. Dále vykazuje
oproti preliminovaným příjmům schodek v částce 29, 282. 664 Kč 05 h kap. 10 - minis-
terstvo školství a národní osvěty - z téhož důvodu jako v roce minulém, že totiž byl pre-
liminován značně vyšší výnos ze školného na středních a vysokých školách, avšak zvý-
šeni dosavadních sazeb školného provedeno nebylo; také u kap. 16 - ministerstvo so-
ciální péče - objevuje se proti rozpočtu schodek v částce 3, 425. 792 Kč 25 h proto, že
nedošlo k úpravě postihového práva pro platy vykonané státní správou za stavebníky po-
dle zákonů o stavebním ruchu.

Vyšších příjmů proti rozpočtu bylo dosaženo hlavně u kap. 18 - odpočivné a za-
opatřovací platy - v Částce 22, 268. 932 Kč 20 h ze zaměstnaneckých příspěvků, u kap.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP