LV

Tato výměna znamená přeměnu dluhu zahraničního ve dluh
vnitřní a projevuje se ve stavu vnitřního dluhu založeného pří-
růstkem tohoto dluhu o částku Kč 596, 358. 500 -, jak jest
vpředu uvedeno, a ve stavu dluhu zahraničního úbytkem, který
resultuje podle vyúčtovacích kursů k 31. prosinci 1935

   

z protihodnoty 1, 547. 500 £ částkou .........

183, 804. 312'50

a 11, 140. 500 $ částkou .........

268, 597. 455 -

celkem...

452, 401. 767´50.

Tato výměna znamená snížení úrokového i úmorového břemene státního dluhu. Vy-
měněné dluhopisy této půjčky jsou uloženy jako majetek státu ve zvláštním depositu pod
spoluzávěrou nejvyššího účetního kontrolního úřadu, z něhož nemohou býti vydány do
oběhu. Úroky a kapitálové splatnosti, které připadají na tyto dluhopisy, inkasuje státní
správa a kompensuje jimi výdaje placené na úrok a úmor této půjčky do zahraničí.

Od 1. ledna 1936 pozbyla účinnosti Pařížská dohoda z 31. října 1930, která upravo-
vala progresivně dluhový závazek 4% zlaté renty rakouské (pro rok 1935 - 34% zlaté
stipulované hodnoty) a 4 1/2% rakouských pokladničních poukázek z roku 1914 (pro rok
1935 - 42% zlaté stipulované hodnoty). Tato dohoda nebyla ratifikována Maďarskem
a platila proto podle dodatečného ujednání z prosince 1930 závazně pro všechny státy jen
do konce roku 1935. Od 1. ledna 1936 řídí se tedy stanovení výše těchto dluhů a jejich
splácení opět jen ustanoveními Inšpruckého protokolu ze dne 29. června 1923 a Pražské
dohody ze dne 14. listopadu 1925. V roce 1936 klesl tudíž dluh u 4% zlaté renty rakouské
na 32 % a u 41/2% rakouských pokladničních poukázek z roku 1914 na 27% zlaté hodnoty
čsl. podílu na těchto dluzích. Uvedené snížení dluhového závazku znamená pokles těchto
dluhů, který činí:

u 4% zlaté renty rakouské .............

33, 854. 315'-

u 4 1/2% rakouských pokladničních poukázek z roku 1914...

1, 551. 120'70

úhrnem...

35, 405. 435´70.

Zákonem ze dne 9. října 1936, čís. 262 Sb. z. a n. o nové úpravě čsl. měny a vládním
nařízením čís. 263/1936 Sb. z. a n., kterým se stanoví přesně hodnota koruny čsl. v poměru
ke zlatu, byl snížen zlatý obsah Kč na 31. 21 mg ryzího zlata. Tím, jakož i devalvací měn
v některých zemích zlatého bloku, změnily se vzájemné relace mezi Kč a cizími měnami,
na které znějí čsl. zahraniční dluhy [viz poznámku*)].

*) Poznámka:

£ angl.

$ USA

fr. fr.

zl. Mk.

zl. fr.

šv. fr.

hl. fl.

vyúčtovací kursy 31. /12. 1935 - Kč

118. 776

24. 11

1. 5868

9. 6479

7. 8148

7. 8148

-

vyúčtovací kursy 31. /12. 1936 - Kč

140. 86

28. 65

1. 3264

11. 482

9. 3022

-

15. 69

Kursy tyto jsou stanoveny podle poměru zlatých parit Kč a těchto měn s výjimkou angl. £, amer.
$ a hl. fl., u kterých bylo přihlíženo k středním kursům devis 31. /12. na pražské burse. Zákonný obsah
zlata v jednotce měny, k němuž bylo přihlíženo, jest tento: Kč + 0. 03715 g, 0. 03121 g; fr. fr. =
0. 05895 g, 0. 0414 g (střed); zlatý fr. = 0. 29032 g; zl. Mk = 0. 35842 g; šv. fr. 0. 29032 g.

Pro 4 % rakouskou zlatou rentu byla vzata za základ relace 1 zl. zl. = 2. 5 zl. fr.

Pro 4 1/2 % rakouské pokladniční poukázky z roku 1914 byla 31. /12. 1935 vzata za základ relace
100 K = 105 šv. fr; 31. /12. 1936 podle volby Společné pokladny v Paříži relace 1000 K = 504 hol. fl.


LVI

Důsledkem devalvace vykazují číselný přírůstek tyto dluhy
dluhy v angl. librách ...............

66, 808. 349'75,

" v amer. dolarech ......

 

448, 753. 444'45,

" ve zlatých markách....

 

267, 388. 084'30,

" ve zlatých francích....

 

211, 891. 252'40,

 

celkem přírůstek...

994, 841. 130'90.

Úbytek vykazují tyto dluhy:
dluhy ve francouzských francích..
" v hol. zlatých .......

 

235, 447. 362'15,

5, 678. 430'-,

celkem úbytek...

241, 125. 792' 15.

Shrneme - li skutečnosti výše uvedené, podává se nám za rok 1936 tento obraz čsl. stát-
ního dluhu zahraničního:

dluh počátkem roku 1936 .....

 

7. 274, 561. 950'30

úbytek splacením .......

.. Kč 45, 165. 106' 45

   

" unifikací ........

.. Kč 452, 401. 767' 50

   

" snížením dluhového závazku... Kč 35, 405. 435'70

devalvací .......... Kč 241, 125. 792' 15

úbytek celkem ........

.. Kč 774, 098. 101´80

   

přírůstek devalvací ......,

... Kč 994, 841. 130'90

   

čistý přírůstek .........

 

220, 743. 029'10

stav koncem roku 1936...

7. 495, 304. 979'40*)

Státovkový dluh činil k 31. prosinci 1935 .........
V roce 1936 bylo zaplaceno z netto výnosu

2. 046, 213. 671'65.

   

z dávky z majetku ......

... Kč 19. 685. 199'75.

   

k čemuž dlužno připočísti rozdíl na umořo-
vacím fondu státovkovém za rok 1936, sní-
žený o příslušný úbytek na účtě zůstatku
státní správy z akce okolkovací a výměnné,

celkem tudíž částku ......

... Kč 4, 548. 317'90,

   

takže úmor za rok 1936 činil...

 

24, 233. 517"65

a stav státovkového dluhu koncem roku 1936 .......

2. 021, 980. 154'-.

V roce 1936 byla odložena podle čl. VIII finančního zákona na rok 1936 splátka z úro-
kových úspor pokladničních bonů na zálohu, která byla poskytnuta z výnosu dávky z ma-
jetku a z přírůstku na majetku na splacení státních pokladničních bonů, čímž úmor stá-
tovkového dluhu omezil se jen na výnos dávky z majetku a z přírůstku na majetku za
rok 1936, jak jest výše uvedeno. Kromě toho odpadl v roce 1936 úmor státovkového dluhu
z prostředků státní pokladny v důsledku úmluvy uzavřené mezi státem a Národní bankou
čsl. podle čl. III, odst. 2 zákona ze dne 17. února 1934, čís. 25 Sb. z. a n.

*) Ve stavu státního dluhu zahraničního vykazují se úvěry Spojených států severoamerických a
úvěry vlády italské ve výši vyúčtované a zapsané v knize státního dluhu a nikoliv ve výši stanovené
úmluvami ze dne 13. října 1925 s vládou Spojených států severoamerických a ze dne 20. ledna 1930
s vládou italskou, ježto tyto úmluvy nebyly dosud schváleny Národním shromážděním.


LVII

Celkový přehledný obraz státního dluhu za rok 1936 jest tudíž v hlavních skupinách
patrný z této tabely:

Stav státního dluhu koncem roku 1936.

 

1936
Počáteční stav

1936
Konečný stav

Přírůstek

Úbytek

I. Vnitřní státní dluh:
založený ......

23. 090, 745. 480. 50

27. 767, 312. 569. 10

4. 676, 567. 088-60

 

přechodný .....

7. 512, 793. 269. 50

8. 242, 786. 482-95

729, 993. 213-45

-

úhrnem ......

30. 603, 538. 750'-

36. 010, 099. 052-05

5. 406, 560. 302-05

___

U. Zahraniční dluh...

7. 274, 561. 950. 30

7. 495, 304. 979-40

220, 743. 029-10

-----

III. Státovkový dluh...

2. 046, 213. 671. 65

2. 021, 980. 154--

-

24, 233. 517-65

Úhrnem...

39, 924, 314. 371. 95

45. 527, 384. 185-45

5. 627, 303. 331-15

24, 233. 517. 65

Vzrostl tedy státní dluh za rok 1936 o čistou částku... Kč 5. 603, 069. 813. 50.

V pojednání o státním dluhu nelze nezmíniti se též o břemeni státního dluhu. Vý-
znamnou událostí v tomto ohledu bylo druhé snížení úroků ze státních dluhopisů podle
vládního nařízení ze dne 21. prosince 1935 čís. 239 Sb. z. a n. S platností od 1. ledna 1936
byl snížen úrok ze státních dluhopisů o 10% u dluhu založeného & na 4% u státních po-
kladničních poukázek. Skutečný úrok ze státních pokladničních poukázek klesl však
v tomto roce u většiny poukázek ještě pod úroveň 4%. Přes to stouplo v roce 1936 cel-
kové břemeno úroků proti roku 1935, jak patrno z tabulky níže připojené, což má příčinu
jednak v nových emisích, jak jsou vpředu uvedeny, jednak ve vzrůstu úrokové náleži-
tosti následkem unifikace, o dobu od posledního vyplaceného kuponu starého dluhopisu do
prvního běžného kuponu příslušné půjčky unifikační.

Z tabely dále uvedené jest patrno, že nejen úrokové břemeno stouplo u srovnání s ro-
kem 1935, nýbrž že i výdaje správy státního dluhu za rok 1936 vykazují podstatný vze-
stup. Také tento vzestup má příčinu v nových emisích a jest způsoben pořizovacími ná-
klady jejich dluhopisů a bankovními odměnami spojenými s těmito emisemi. Kromě toho
také odměny vyplácené při prolongacích státních dluhopisů byly ve své úhrnné částce
vyšší než v roce 1935, neboť stoupl i rozsah prolongací. Kdežto v roce 1935 bylo prolon-
gováno nom. 4. 471, 681. 000 Kč státních pokladničních poukázek, bylo v roce 1936 prolon-
gováno státních pokladničních poukázek 8. 705, 820. 000 Kč nom., jak bylo již vpředu kon-
statováno.

Naproti tomu klesly v roce 1936 výdaje na úmor státního dluhu a to tak podstatně, že
vyvážily vzestup břemene úrokového i výdajů správních a ještě způsobily celkový úbytek
břemene státního dluhu u porovnání s rokem 1935. Rozdíl tohoto poklesu byl způsoben
okolnostmi dotýkajícími se jednak dluhu založeného, jednak dluhu přechodného. V zalo-
ženém dluhu odpadl náhradní úmor per 150, 000. 000 Kč, kterým byl v roce 1935 nahrazen
odklad pravidelného slosování státních dluhů. Stalo se tak následkem definitivní úpravy
úmoru státních dluhů, jak došla výrazu v zákoně čís. 128/1936 Sb. z. a n. o výměně dluho-


LVIII

pisů vnitřního státního dluhu. Úmor dluhu přechodného byl menší následkem úspěšněj-
ších prolongací státních pokladničních poukázek, splatných v tomto roce.

Pro větší názornost připojuje se tabela o úrocích, úmoru a správě státního dluhu za
rok 1935 a za rok 1936:

 

1935

1936

Přírůstek

Úbytek

Úrok.... ......

1. 690, 614. 049. 40

1. 770, 698. 878. 20

80, 084. 828. 80

 

Úmor .........

545, 743. 864. 05

282, 306. 623. 45

-

263, 437. 230. 60

Správa .........

31, 148. 536. 45

76, 080. 450. 35

44, 931. 913. 90

-

Celkem...

2. 267, 506. 439. 90

2. 129, 085. 952--

-

138, 420. 487. 90

ZVLÁŠTNÍ FOND PRO KONSOLIDACI PŘECHODNÉHO

STÁTNÍHO DLUHU.

Fond zřízený podle čl. XVII finančního zákona pro rok 1927 vykazoval k 31. prosinci

1936 podle účetní závěrky za rok 1936 (str. 379 až 382):
aktiva...., ..............

199, 201. 438 Kč

96 h

pasiva ...................

-

 

ryzí jmění .................

199, 201. 438 Kč

96 h.

Oproti stavu koncem. roku 1935 ...........

263, 679. 058 Kč

45 h

se toto jmění zmenšilo o .............

64, 477. 619 Kč

49 h,

neboť podle účtu výnosu fondu v roce 1936 činila náležitost
skutečných výdajů fondu .............

72, 177. 961 Kč

24 h,

a náležitost skutečných příjmů fondu dosáhla toliko....

7, 700. 341 Kč

75 h.

1. Náležitost skutečných výdajů fondu:

   

a) K úhradě výdajů na úrok, úmor a správní potřeby stát-

   

ního dluhu (rozpočtová skupina IV) bylo použito podle
čl. VI, písm. b) finančního zákona pro rok 1936 částky

70, 000. 000 Kč

- h;

b) Na vrub položky "Správní výdaje" byl zaúčtován depo-
sitní poplatek za úschovu dluhopisů 8% ní čsl. zahraniční
půjčky u The National City Bank of New York....

1. 176 Kč

20 h.

c) Stav cenných papírů, které jsou majetkem fondu, se snížil
slosováním dluhopisů 8%ní zahraniční půjčky ve jmeno-
vité hodnotě 16. 200 £ a 3. 000 $ [viz písm. e)] o...

2, 176. 785 Kč

04 h.

2. Náležitost skutečných příjmů fondu:

   

d) Na úrocích bylo získáno:
z daných záloh.... 163. 989 Kč 35 h

   

z cenných papírů... 5, 359. 567 Kč 36 h,

5, 523. 556 Kč

71 h.

e) Za slosované cenné papíry [viz písm. c)] byl dosažen vý-
těžek v hodnotě ...............

2, 176. 785 Kč

04 h.


LIX

Aktiva fondu sestávají:

 

1. z hotovosti složené v Ústřední státní pokladně....

57, 225. 394 Kč - h

2. z pohledávek z nesplacených záloh ........

45, 690. 495 Kč 85 h

3. ze zásoby cenných papírů ...........

96, 285. 549 Kč 11 h.

HASIČSKÝ FOND.

Fond byl zřízen zákonem ze dne 11. dubna 1935, čís. 79 Sb. z. a n. a spravuje jej
ministerstvo vnitra. Příjmy fondu tvoří hlavně tak zvané hasičské příspěvky, které vy-
bírají pojišťovny zabývající se požárním pojišťováním na území republiky Českosloven-
ské a odvádějí ministerstvu vnitra, které je poukaze jednak městské radě hlavního města
Prahy, jednak zemským úřadům, podle toho ze kterého teritoriálního obvodu vyplynuly
příjmy z pojistek. Částky poukázané zemským úřadům tvoří pak zvláštní účelové jmění;
podpory udělují zemské výbory, na Slovensku a Podkarpatské Rusi zemské úřady.

Zemským fondům připadlo podle § 11 zákona čís. 79/1935 Sb. z. a n. zároveň jmění
zvláštních fondů zřízených dříve k účelům sledovaným tímto zákonem a podle § 12, odst.
2, cit. zákona také příspěvek pojišťoven na účely hasičské z příjmu z pojistného, splat-
ného v roce 1934 podle do té doby platných předpisů.

Peněz fondů je zásadně použíti k udílení příspěvků obcím na nákup nebo opravu ha-
sičských potřeb pro obecní nebo dobrovolné sbory hasičské a na podpory členům hasič-
ských sborů, kteří utrpěli úraz v hasičské službě nebo onemocněli následkem hasičské
služby, jakož i jejich pozůstalým, jestliže zemřelý přispíval podstatně k jich výživě a
smrt nastala následkem úrazu neb onemocnění utrpěného v hasičské službě. Se souhlasem
ministerstva vnitra mohou orgánové disponující jměním fondu zcela výjimečně použíti
peněz i k podpoře jiných účelů hasičských nebo protipožárních.

Příjmy fondu v roce 1936 sestávaly
z hasičských příspěvků ve výši ...........

14, 149. 455 Kč 70 h,

jež byly proti rozpočtu ..............

12, 000. 000 Kč - h

vyšší o ...................

2, 149. 455 Kč 70 h.

Proti roku 1935, kdy příspěvky činily 13, 938. 255 Kč 55 h, jeví
se přírůstek pouze o 211. 203 Kč 15 h; z toho 61. 828 Kč 70 h
předepsáno prvně z pojistných smluv uzavřených s pojišťov-
nami, které nejsou oprávněny provozovati pojišťovací činnost
v československé republice, zbytek připadá na nové pojistné
případy.
Další příjmy fondu týkají se nepreliminovaných příjmů
na úrocích z prodlení, příspěvků vybraných za rok 1934 podle
zrušených právních předpisů, úroků z fondovního jmění a růz-

 

ných příjmů v celkové výši ............

684. 826 Kč 05 h,

takže celkové skutečné příjmy (str. 132) byly proti rozpočtu
vyšší o ...................

2, 834. 281 Kč 75 h.

Skutečné výdaje fondu v roce 1936 (str. 133) činily..

10, 021. 240 Kč 15 h

a byly proti rozpočtu ..............

12, 000. 000 Kč - h

nižší o částku .................

1, 978. 759 Kč 85 h

hlavně proto, že četné podpory nebylo lze včas poukázati.

 

LX

Ryzí jmění fondu činilo koncem roku 1936 (str. 134)..

28, 699. 013 Kč 72 h

a proti roku 1935 ................

23, 885. 972 Kč 12 h

zvýšilo se o.. ................

4, 813. 041 Kč 60 h

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou
uvedeny ve vysvětlivkách čís. 757 až čís. 762.

 

FOND PRO POJIŠŤOVÁNÍ VÝVOZNÍCH ÚVĚRŮ

byl zřízen zákonem ze dne 16. července 1931, čís. 121 Sb. z. a n. o podpoře zahraničního
obchodu.

Příjmy fondu (str. 136) v roce 1936 sestávaly ze státního
příspěvku podle § 3, lit. a) zákona čís. 121/1931 Sb. z. a n.

749. 910 Kč - h

a z podílů na pojišťovacích prémiích ze záručních provisí,
z úroků atd. .................

2, 289. 877 Kč 40 h

a činily úhrnem ................

3, 039. 787 Kč 40 h.

Výdaje fondu (str. 137) činily v roce 1936 .....

678. 714 Kč 60 h

(z toho činily ztráty z risika katastrofového 377. 808 Kč 20 h
a z risika normálního 133. 217 Kč 60 h); skončilo tedy hospoda-
ření fondu v roce 1936 přebytkem ..........

2, 361. 072 Kč 80 h,

o který se zvýšilo počáteční jmění fondu ........

7, 971. 777 Kč 10 h

na .....................

10, 332. 849 Kč 90 h

ke dni 31. prosince 1936. (str. 138. )

 

Ustanovení hlavy II o státních zárukách za vývozní úvěry
zákona čís. 121/1931 Sb. z. a n. byla dalšími zákony doplněna,
pokud se týče změněna.

Zákonem ze dne 1. března 1933, čís. 45 Sb. z. a n., byl pro rok 1933 a následující
znovu upraven úhrn státních záruk, které směly býti poskytnuty podle hlavy II zákona
čís. 121/1931 Sb. z. a n., na částku 856, 000. 000- Kč.

Zákonem ze dne 9. dubna 1935, čís. 70 Sb. z. a n., byl tento limit státních záruk až
na další zvýšen o 1. 000. 000. 000´- Kč na 1. 856, 000. 000-- Kč.

Zároveň byl tímto zákonem ministr financí zmocněn, aby v dohodě se zúčastněnými
ministry přejímal státní záruky také za jiné úvěry, které budou poskytnuty za tím úče-
lem, aby dodávky do ciziny byly uskutečněny, a aby v případech zvláštního zřetele hod-
ných převzal státní záruky i nad 65 % vývozní pohledávky (odst. 3, § 8 zákona čís. 121/
1931 Sb. z. a n. ).

Ke dni 31. prosince 1936 činil stav záruk převzatých podle cit. zákonů 526, 377. 504 Kč,
z čehož připadá na vývozní pohledávky 262, 358. 504 Kč a na obchody sjednané na pod-
kladě úvěrové smlouvy s ruským obchodním zastupitelstvím v Praze 264, 019. 000'- Kč.

Zpráva ministrů průmyslu, obchodu a živností a financí o uložení jmění fondu a hos-
podaření jeho prostředky, jakož i o výši převzatých závazků jest podle § 12 zákona čís.
121/1931 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 575).


LXI

STATNÍ ELEKTRISAČNÍ FOND.

Účelem tohoto fondu jest poskytovati všeužitečným elektrickým podnikům zápůjčky
na výstavbu dálkových elektrických vedení o vysokém napětí a příslušných transformač-
ních stanic. K tomu potřebné prostředky opatřuje si fond výpůjčkami, za jejichž správné
úrokování a umořování ručí stát. Rozdíl mezi úrokem z výpůjček fondu a úrokem ze zá-
půjček, které poskytl fond elektrickým podnikům, nese stát; jen tento náklad jest vlastně
působivým výdajem státní správy, který se vykazuje při kap. 13, tit. 5, § 4. Tyto výdaje
dosáhly v roce 1936 (str. 76)

částky ............

 

390. 703 Kč 35 h

a jsou proti rozpočtu nižší o 331. 096 Kč 65 h, protože ze zápůjček poskytnutých fondem
v posledních třech rocích se požaduje týž úrok, jaký platí fond z výpůjček, takže u nich
nevznikl úrokový rozdíl. Mimo to došlo ke snížení úrokové míry z výpůjček fondu na pod-
kladě ví. nař. čís. 238/1935 Sb. z. a n.

Koncem roku 1935 činil stav výpůjček fondu .....

68, 192. 507 Kč 85 h

a zápůjček poskytnutých fondem elek-
trickým podnikům ......

68, 192. 507 Kč 85 h.

 

Během roku 1936 (str. 140 - 141) sjednal fond dvě nové

 

výpůjčky v celkové výši .....

 

12, 000. 000 Kč - h,

jejichž výtěžek ........

12, 000. 000 Kč - h

 

přidělil jednotlivým elektrickým podnikům.
Umořeno bylo u výpůjček ...........

2, 246. 511 Kč 75 h

a u zápůjček .........

2, 246. 511 Kč 75 h.

 

Činil tedy koncem roku 1936 (str. 144) stav výpůjček
fondu ....................

77, 945. 996 Kč 10 h,

zápůjček elektrickým podnikům...

77, 945. 996 Kč 10 h.

 

Zpráva ministra veřejných prací podle § 6 zák. čís. 44/1929 Sb. z. a n. o činnosti
fondu je součástí státního závěrečného účtu (str. 577).

Na podporu soustavné elektrisace státu je kromě toho pamatováno kapitálovou účastí
státu na všeužitečných elektrických podnicích stavbou parních elektráren a dálkových ve-
dení a podporou elektrisace venkova podle zákona čís. 72/1932 Sb. z. a n. Výdaje a příjmy
vztahující se na tyto akce jsou vykázány při kap. 13, tit. 5 (str. 76, 77, 81, 122 a 126).

Další podpora soustavné elektrisace státu vybudováním přehrad a jiných vodních
staveb pro využití vodních sil k provozu vodních elektráren jde k tíži státního vodohos-
podářského fondu při ministerstvu veřejných prací.

STÁTNÍ SILNIČNÍ FOND.

Náležitost příjmů fondu (str. 332) v roce 1936 sestávala:
ze skutečných příjmů na státních daních, dávkách a poplatcích

285, 195. 587 Kč 30 h

a z vlastních přijmů fondu....

 

1, 528, 495 Kč 75 h

 

celkem...

286, 724. 083 Kč 05 h

z výtěžků výpůjček ......

 

143, 105. 567 Kč 85 h

 

dohromady...

429, 829. 650 Kč 90 h.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP