LXII

Proti rozpočtu je náležitost skutečných příjmů fondu
příznivější o .................

30, 224. 083 Kč 05 h

hlavně v důsledku vyššího výnosu 67% podílu ze spotřební
daně z minerálních olejů v souvislosti se zvýšením sazeb daně
z minerálních olejů a větším odbytem lihobenzinové směsi.

 

Náležitost výpůjček byla proti rozpočtu nižší o...

148, 894. 432 KS 15 h

hlavně proto, že fond s ohledem na stav likvidnosti svých
závazků nepožadoval zatím dalších výpůjček, zajištěných mu
z výtěžku půjčky práce.

Náležitost skutečných výdajů fondu spolu s úmorem vý-
půjček (str. 335) činila v roce 1936 .........

1

430, 661. 005 Kč 40 h

a byla proti rozpočtu nižší o ............

143, 838. 994 Kč 60 h

hlavně proto, že závazky za práce na státních silnicích, zadané
v běžném roce a v předchozích rocích, nestaly se likvidními
v té výši, jak se v rozpočtu předpokládalo, a že výplata po-
volených příspěvků na zlepšování nestátních silnic řídila se
postupem prací, na něž byly příspěvky povoleny.
Hospodaření, fondu končilo v roce 1936 (účet výnosu

 

str. 338) schodkem ...............

83, 354. 995 Kč 75 h

a ryzí pasivum koncem roku 1936 dostoupilo výše....

1. 389, 404. 998 Kč 49 h.

Vzrůst pasiva spočívá v tom, že provozní prostředky fondu jsou opatřovány z pře-
vážné části výpůjčkami, resp. z podílů na státních úvěrních operacích, které se úrokují
a postupně umořují z vlastních příjmů fondu.
Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 927-954.
Zpráva ministra veřejných prací o hospodaření fondu je podle ustanovení § 6 zák.
čís. 116/1927 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 578).

STATNÍ FOND PRO VODOHOSPODÁŘSKÉ M
PŘI MINISTERSTVU ZEMĚDĚLSTVÍ.

ELIORACE

Náležitost příjmů fondu (str. 340) v roce 1936 sestávala:
ze skutečných příjmů (přídělu na dani z vodní síly, příspěvku
státní správy, příspěvku zemí, okresů, obcí, družstev a zájem-

 

níků atd. ) v částce ...............

61, 027. 140 Kč 15 h

výtěžku výpůjček v částce .............

47, 769. 736 Kč 85 h

úhrnem...

108, 796. 877 Kč - h.

Náležitost skutečných příjmů byla proti rozpočtu vyšší o

1, 583. 640 Kč 15 h

hlavně následkem většího výnosu podílu na dani z vodní síly,
který se zlepšil větším provozem vodních děl v důsledku zlep-
šení hospodářských poměrů a příznivého stavu vody.
 Také příjem z výpůjček přesahuje rozpočtovou částku o
2 důvodu, že bylo účetně provedeno zvýšení jmenovité hodnoty
přídělů ze státní investiční půjčky z roku 1931 a půjčky práce
v souvislosti s výměnou těchto půjček za půjčku unifikační.

1, 769. 736 Kč 85 h,

 

LXIII

Náležitost skutečných výdajů (spolu s úmorem výpůjček;
- str. 343) - činila v roce 1936.......... 102, 730. 174 Kč 45 h

a je proti rozpočtu nižší o............. 4, 025. 825 Kč 55 h

hlavně z toho důvodu, že bylo nutno přizpůsobiti vlastní i pod-
půrnou činnost fondu jeho pohotovým finančním prostředkům.

Hospodaření fondu v roce 1936 (účet výnosu, str. 349)
končilo schodkem, ................ 38, 260. 921 Kč 10 h

a ryzí pasivum koncem roku 1936 dostoupilo výše.... 181, 088. 230 Kč 85 h;

fond opatřuje valnou část svých příjmů výpůjčkami, jež po-
stupně umořuje z vlastních příjmů.

V účetní závěrce vykazuje se po prvé také hodnota věcného majetku fondu, sestáva-
jícího z pozemků vykoupených pro úpravní práce a z inventáře pro stavby podnikané fon-
dem, jakožto stavebníkem.

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 955-973.

Tento fond nemá zákonem uloženo předkládati zprávu o své činnosti, jež by byla sou-
částí státního závěrečného účtu.

STÁTNÍ VODOHOSPODÁŘSKÝ FOND PŘI MINISTERSTVU
VEŘEJNÝCH PRACÍ.

Náležitost příjmů fondu (str. 352) v roce 1936 sestávala:
ze skutečných příjmů (přídělu na dani z vodní síly, příspěvku
státní správy, příspěvků zemí, okresů, obcí, družstev a zájem-
níků, hrubého výnosu z vodních děl a staveb a z využitkování

 

vodních sil atd. ) v částce .............

78, 307. 499 Kč 20 h

z výtěžku výpůjček ........

 

83, 159. 210 Kč 50 h

 

úhrnem...

161, 466. 709 Kč 70 h

a byla proti rozpočtu vyšší o .....

 

21, 126. 709 Kč 70 h

a to hlavně u daně z vodní síly z důvodu zvětšení provozu vodních děl v důsledku zlepšení
hospodářských poměrů a příznivého stavu vody, dále na příspěvcích v důsledku vyšších
stavebních výdajů, fondu a na výnosech z provozu a využitkování vodních děl a staveb
v důsledku příznivějších hospodářských poměrů a nově sjednaných nájemních smluv;
u příjmů z výpůjček pak zejména z důvodu, že bylo účetně provedeno zvýšení jmenovité
hodnoty přídělů ze státní půjčky investiční z r. 1931 a z půjčky práce v souvislosti s vý-
měnou těchto půjček za půjčku unifikační.

Náležitost skutečných výdajů fondu (spolu s úmorem vý-

 

půjček - str. 353) - činila v roce 1936

 

170, 612. 742 Kč - h

tedy proti rozpočtu více o ......

 

24, 912. 742 Kč - h

zejména v důsledku vyrovnání splatných závazků fondu
z předchozích roků.

 

LXIV

Hospodaření fondu v roce 1936 (účet výnosu, str. 358)
končilo schodkem ................

88, 831. 068 Kč 25 h

a ryzí pasivum fondu koncem roku 1936 dostoupilo výše..

423, 761. 446 Kč 80 h.

Tento vzrůst pasiva souvisí s tím, že provozní prostředky
fondu jsou opatřovány z převážné části výpůjčkami, resp.
z podílů na státních úvěrních operacích, které se úrokují
a postupně umořují z vlastních příjmů fondu.

Podrobnosti o příčinách úchylek náležitosti od rozpočtu jsou uvedeny ve vysvětliv-
kách čís. 974-999.

Zpráva ministra veřejných prací o hospodaření fondu je podle ustanovení § 12 zák.
čís. 50/1931 Sb. z. a n. součástí státního závěrečného účtu (str. 585).

STÁTNÍ BYTOVÝ FOND.

Tento fond je určen na podporu staveb s malými byty pro nezámožné. Fondu byly
také přikázány (§ 29 zák. čís. 45/1930 Sb. z. a n. ) pohledávky bývalého fondu pro péči
bytovou o státní zaměstnance, pokud jsou zajištěny na nemovitostech ležících v území
státu československého. Fond může také nabývati (§ 6 vlád. nař. čís. 160/1934 Sb. z.
a n. ) nemovitostí, na nichž váznou zápůjčky zaručené podle zákonů o stavebním ruchu,
je-li to, hledíc ke ztrátám jinak státu hrozícím, hospodářsky prospěšné.

Fond jest spravován ve dvou zvláštních odděleních:
A - pro záruky (nepřímá pomoc úvěrová),
B - pro zápůjčky (přímé půjčky fondu).

Jmění každého z těchto. dvou oddělení nutno zvláště vykazovati a každému oddělení
. připadnou výběžky jeho vlastních kapitálů.

Odd. A - pro záruky - mělo koncem roku 1935 ryzí jmění

47, 443, 634 Kč 60 h,

jež se zvýšilo během roku 1936 o ..........

1, 727. 173 Kč - h

hlavně úrokovým výnosem cenných papírů a vkladů a výnosem
z nemovitostí nově získaných podle zmocnění v § 6 vlád. nař.
čís. 160/1934 Sb. z. a n.

Ryzí jmění fondu - odd. A - koncem roku 1936 činilo

 

tudíž ....... .............

49, 170. 807 Kč 60 h.

Stav hypotekárních zápůjček zaručených fondem činil.

116, 703. 947 Kč 35 h;

za úrokování a umořování těchto zápůjček ručí stát subsi-
diárně až do nejvyšší částky 200 mil. Kč.

Odd. B - pro přímé zápůjčky - mělo kancem roku 1935

 

ryzí jmění ..................

16, 897. 419 Kč 15 h,

které se během roku 1936 zvýšilo o úroky ze zápůjček a z vý-
nosu cenných papírů a vkladů o ...........

635. 593 Kč 20 h,

činilo tedy ryzí jmění koncem roku 1936 ........

17, 533. 012 Kč 35 h.


LXV

PŘEHLED O STAVU STÁTNÍCH NEMOVITOSTÍ SPRAVOVANÝCH
ADMINISTRATIVNÍMI ÚŘADY.

Podle časového účtu věcného (seznamů přírůstků, seznamů úbytků a úhrnných výkazů
změn) státních nemovitostí za rok 1936, jehož opisy (průpisy) nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu zaslaly poukazovací úřady, které obstarávají účetní agendu správy
budov, pro odvětví Pozemní stavby, Silniční stavby, Vodní stavby a j., byl sestaven pře-
hled o stavu státních nemovitostí spravovaných administrativními úřady ke dni 31. pro-
since 1936, který se skládá ze dvou částí.

V prvé části tohoto přehledu (str. 426 až 439) jsou uvedeny v sedmi skupinách
podle jednotlivých správních odvětví počáteční stav (k 1. lednu 1936), přírůstky a úbytky
v roce 1936 (úhrnem) a konečný stav (k 31. prosinci 1936), a to počtem nemovitostí (t. j.
pozemků, budov a staveb zapsaných pod jednou společnou knihovní vložkou), počtem
objektů (t. j. budov opatřených samostatným číslem popisným), dále výměrou plochy
zastavené i nezastavené a inventární hodnotou (cenou).

V druhé části téhož přehledu (str. 441 až 455) jsou pak vyznačeny přírůstky a
úbytky v roce 1936 podrobně podle jednotlivých druhů změn.

Ježto původní soupisy státního nemovitého majetku sestavené příslušnými poukazo-
vacími úřady nebyly přesné a správné, bylo třeba odstraniti v přehledu o stavu stát. ne-
movitostí ke dni 31. prosinec 1936 další závady, které byly zjištěny na základě nejvyšším
účetním kontrolním úřadem vydaných "směrnic pro vedení inventárních záznamů o stát-
ním nemovitém majetku a jeho hodnotě" a příslušné instrukce. Úhrnem se vykazují tyto
dodatečné úpravy počátečního stavu (k 1. lednu 1936):

       

ve výměře plochy:

       



 

v počtu:

zastavené

nezastavené

 celkem

v ceně

nemovitostí

objektů

ha

a

m2

ha

a

m2

ha

a

m2

(inventární hodnotí):

přírůstky

126

123

2

21

67

62

21

21

64

42

88

216, 809. 764 Kč 15 h

úbytky

91

581

2

84

83

74

49

52

77

34

35

68, 054. 170 Kč 35 h.

Na přírůstky nákupem (opatření pozemků, budov a
staveb, dále novostavby, přestavby, adaptace a větší úpravy
budov a staveb vlastní státní správy) bylo v roce 1936 vy-
naloženo celkem ................

199, 909. 549 Kč 45 h,

jež jsou súčtovány u jednotlivých rozpočtových odvětví takto:

 

a) výdaje preliminované:

               

kap. 1, tit.

2 "Kancelář presidenta

           
 

republiky"

.

 

15. 660 Kč 15

h

 

,, 5,,,

2 "Národní obrana"..

165. 554 Kč 90

h

 

,, 7,,,

3 "Justiční správa v ze-
mích" ..... .

           
   

30. 291 Kč 55

h

 

,, 7,,,

5 "Polepšovací a trestní

           
 

ústavy pro mladistvé

           
 

provinilce"

   

 

40. 868 Kč 05

h

 

LXVI

kap. 11, tit. 4 "Zemědělská výroba".

93. 278 Kč 45 h

 

" 13, " 4 "Letectví"....

2, 713. 619 Kč 95 h

 

" 13, " 5 "Elektrisace státu".

9. 314 Kč 40 h

 

" 13, " 7 "Silnice a mosty"..

386. 635 Kč 55 h

 

" 13, " 8 "Vodní stavby"..

20. 183 Kč 20 h

 

" 13, " 14 "Správa státních bu-

   

dov" ......

4, 830. 236 Kč 45 h

 



" 13, " 15 "Stavby budov a koupě

   

realit pro potřeby ci-

   

vilní státní správy".

94, 889. 597 Kč 90 h

 

" 13, " 15 "Pasiva" .....

384. 971 Kč - h

 

" 19, " 5 "Všeobecná pokladní

   

správa (fond pro věc-
né potřeby N. O. )".

59, 333. 335 Kč 25 h;

 

b) výdaje nepreliminované:

   

kap. 13, tit. 15 "Stavby státních obyt-
ných domů z losové

   

akce" ......

3, 788. 154 Kč 20 h

 

" 13, " 15 "Stavby z půjčky prá-
ce" .......

32, 881. 979 Kč 30 h



" 13, " 15 "Stavby hrazené podle

   

zvl. zák. zmocnění
(z fondu podle zák.

   

čís. 199/1928)"...

325. 869 Kč 15 h.

 

Úbytky prodejem v celkové částce ......

5, 090, 814 Kč 30 h

vyjadřují inventární hodnotu zcizených nemovitostí vlastní
státní správy, jejichž tržní cena 844. 834 Kč 95 h byla přijata:
ve prospěch kap. 13, tit. 14 "Správa

 

státních budov" .......

1. 140 Kč 35 h

 

ve prospěch kap. 19, tit. 5 "Všeobecná
pokladní správa" ......

784. 682 Kč 05 h

 

jako úhrada zálohově zaplacených po-
zůstalostních dluhů a odkazů..

59. 012 Kč 55 h.

 

Značný nepoměr ceny inventární k ceně prodejní vysvětluje se hlavně tím, že za skla-
diště čsl. průmyslových výrobků v Novém Sadu v Jugoslávii, které bylo v majetkové evi-
denci vedeno v ceně pořizovací 4, 736. 424 Kč 25 h, bylo strženo jen 666. 139 Kč 20 h (1 mil.
200. 000 dinárů) a dále, že některé menší objekty byly vzhledem k opotřebovanému stavu
budov prodány za cenu nižší, než byla jejich cena evidenční (pořizovací).

Další změny nesouvisí s peněžním účtem a skládají se:
1. z převodů majetkové evidence mezi poukazovacími
úřady nebo skupinami nemovitostí:


LXVII

 

Počet:

     

Výměra plochy:

     

Cena

 

nemovi-

objektů

zastavené

nezastavené

celkem

 

(inventární hodnota):

 

tostí

 

ha

a

m2

ha

a

m2

ha

a

m2

 

přírůstky

250

119

13

37

58

243

24

20

256

61

78

145, 447. 343 Kč 78 h

úbytky

250

119

6

43

28

250

18

50

256

61

78

145, 447. 343 Kč 78 h.

2. z darů neb odkazů:

             

přírůstky

14

7 -

- 26

88

4

1

61

4

28

49

950. 229 Kč 25 h

úbytky

_

-------

- ----

-

-

-

-

-

-

-

- Kč - h

3. z příspěvků jiných činitelů (bezplatných od-

 

stupů):

                     

přírůstky

2

___

- -

__

12

66

17

12

66

17

. 638. 197 Kč 90 h

úbytky.

5

3 -

- 9

50

22

34

79

22

44

29

501. 644 Kč - h;

4. ze směny za jinou nemovitost:

         

přírůstky

1

____ _

__ __

_

__

17

60

__

17

60

52. 800 Kč - h

úbytky

__

- _

- _

-------

-

70

76

-

70

76

52. 800 Kč - h;

5. z nového ocenění:

             

přírůstky

-

__ _ -

__ __

_

__

_

__

__

__

____

523. 196 Kč 95 h

úbytky

-

-

- -

-------

-

-

-

-

-

-------

111. 371 Kč - h;

6. z vyřazení z používání (zničení, zbourání):

     

úbytky

3

3 -

- -

14

-

-

-

-

-

14

313. 587 Kč 72 h.

Stav nemovitostí vlastní státní správy k 31. prosinci 1936
činí:

 

1. počet: nemovitostí ..............

...... 5. 847

objektů .............. .

...... 5. 727,

2. výměra plochy: zastavené ...........

584 ha 90 a 6 m2

nezastavené ..........

21. 576 " 44 " 64 "

celkem...

22. 161 ha 34 a 70 m2,

3. cena (inventární hodnota) ..........

7. 697, 027. 482 Kč 20 h.

Nemovitý majetek státních podniků jest vykazován v jejich rozvážných účtech.

KAPITÁLOVÁ ÚČAST STÁTU VE SMÍŠENÝCH AKCIOVÝCH A JINÝCH
SPOLEČNOSTECH A SPOLEČENSTVECH.

V oboru kontroly kapitálové účasti státu (vlastní státní správy a státních podniků)
ve smíšených akciových a jiných společnostech a společenstvech sleduje nejvyšší účetní
kontrolní úřad hospodářství těchto společností a společenstev podle jejich závěrek a kde
jsou k tomu dány předpoklady (§§ 1, 5 zákona o nejvyšším účetním kontrolním úřadu)
zkoumá též způsob použití bilančního zisku, resp. úhrady ztráty a koná občasné dohlídky
na místě.

Dále vede evidenci o kapitálových účastech státu, v níž zaznamenává data o roz-
sahu účasti a zastoupení státu ve správě společností (společenstev), dosažený bilanční
výsledek jakož i podíl na zisku, resp. podíl na tantiémách, presenčních známkách a jiných
odměnách, jež připadají na státní účast a způsob zúčtování těchto příjmů.

V


LXVIII

Kapitálová účast státu činila ke konci roku 1936 u vlastní

 

státní správy ve jmenovité hodnotě .........

657, 536. 730 Kč - h

(str. 420) a

 

u státních podniků ve jmenovité hodnotě .......

80, 592. 673 Kč 12 h

 

11. 000 hol. zl.

V bilancích státních podniků jest tato kapitálová účast ohod-

 

nocena částkou .................

94, 757. 332 Kč 37 h

(str. 423).

 

STATNÍ ZÁRUKY.

V úvodu k státnímu závěrečnému účtu za rok 1935 podal nejvyšší účetní kontrolní
úřad přehlednou zprávu o státních zárukách podle stavu k 31. prosinci 1935 s přihlédnu-
tím k jejich významu a k vývoji státní zárukové agendy. V té příčině odkazuje se tudíž na
zmíněnou stať.

V roce 1936 vyvíjela se záruková agenda státní téměř výhradně na podkladně dosa-
vadních záručních zmocnění. Nového zmocnění do výše 300 milionů Kč podle zákona ze
dne 26. března 1936, čís. 65 Sb. z. a n., o stavebním ruchu bylo do konce roku 1936 po-
užito pouze v nepatrné míře (stav k 31. prosinci 1936 činí u tohoto titulu jen 5 mil.
828. 450 Kč). Dalších nových zmocnění podle § 5 vládního nařízení čís. 338/1936 Sb. z.
a n. o likvidaci "Ústřední banky německých spořitelen v ČSR v Praze" a "Karlovarské
spolkové banky, společnosti s r. o. " v Karlových Varech, jakož i zmocnění podle zákona
ze dne 9. dubna 1935, čís. 69 Sb. z. a n. o finančních opatřeních v oboru územní samo-
správy, nebylo do konce roku 1936 použito.

Za účelem srovnání připojují se údaje státních záruk, převzatých v kompetenci jed-
notlivých ministerstev, podle stavů koncem roku 1935 a 1936:

 

Stav k 31. /12. 1936

Stav k 31. /12. 1936

Ministerstvo vnitra .............

4, 120. 767-25

3, 848 392-21

Ministerstvo zemědělství ..........

141, 676. 667-75

156, 295. 726-55

Ministerstvo obchodu ............

159, 087. 309-27

145, 433. 462-75

Ministerstvo veřejných prací .........

525, 342. 112-91

603, 595. 020-07

Ministerstvo sociální péče ...........

4. 064, 330. 730-76

4. 068, 966. 406'08

Ministerstvo zdravotnictví ...........

11, 470. 722-34

11, 329. 190-99

Ministerstvo financí ..............

6. 441, 730. 178-86

7. 225, 148. 105-39

Úhrnem...

11. 847, 758. 389-14

12. 214, 666. 304-04

Pokles stavu státních záruk u ministerstva vnitra, ministerstva obchodu a u minis-
terstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy byl způsoben pravidelným umořováním
zaručených zápůjček, k nimž nepřibylo v roce 1936 nových záruk.

Stav státních záruk v působnosti ministerstva zemědělství vzrostl vzhledem k dalším
zápůjčkám fondu pro vodohospodářské meliorace (zák. čís. 49/1931 Sb. z. a n. ), které byly
uzavřeny v roce 1936.

Vzrůst státních záruk v působnosti ministerstva veřejných prací má příčinu v dal-
ších zápůjčkách pro státní fondy vodohospodářský (zák. čís. 50/1931 Sb. z. a n. ) a elek-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP