254
Na vzestup nákladů na platy podle platových zákonů a nařízení |
|
o celkovou částku ................... |
82, 586. 103 Kč |
působí jednak snížení platových srážek, jehož finanční efekt u aktivních zaměstnanců Vzestup nákladů na platy zaměstnanců podle v o 1- |
|
ných smluvo .................. |
4, 499. 197 Kč |
vyplývá z provedené resystemisace služebních míst provozních zaměstnanců u podniku |
|
Na zvýšení nákladů na jiné platy a mzdy celkem o.. |
40, 295. 600 Kč |
působí převážnou měrou zvýšení počtu smluvních dělníků (o 25'7 mil. Kč) u podniku česko- |
|
Zvýšení potřeby na p e n s e o ............ |
34, 932. 800 Kč |
jest způsobeno snížením srážek z odpočivných platů, jehož finanční efekt činí u státních |
|
Veškeré zbývající náklady jsou na rok 1938 odhadovány proti roku 1937 |
|
výše o ....................... |
254, 628. 580 Kč. |
Na tomto zvýšení participují podstatnější měrou tyto podniky: Tabáková režie |
|
Provozní těžby státních podniků odhadují se na rok 1938 na |
9. 221, 828. 850 Kč, |
tedy proti těžbám, odhadnutým na rok 1937 ve výši ....... |
8. 329, 805. 380 Kč |
více o... |
892, 023. 470 Kč. |
255
Na tomto zvýšení podnikových těžeb participují - až na Vojenské lesní podniky, kde
těžby odhadují se nižší okrouhle o 7'8 mil. Kč se zřetelem k omezené těžbě dříví, poněvadž
mimořádné kácení na cílových plochách jest již zhruba skončeno -, všechny podniky
a to zejména: Tabáková režie okrouhle o 20'7 mil. Kč vzhledem k očekávané spotřebě ta-
báku, Státní loterie okrouhle o 5'1 mil. Kč vzhledem k dalšímu rozšíření herního plánu,
Státní mincovna okrouhle o 7'2 mil. Kč vzhledem ke zvýšené zaměstnanosti, českoslo-
venská pošta okrouhle o 79'6 mil. Kč vzhledem k vzrůstu poštovní přepravy, rozmachu
telegrafu a telefonu a vzrůstu počtu posluchačů rozhlasu, Poštovní spořitelna okrouhle
o 1'0 mil. Kč v důsledku zlepšených hospodářských poměrů, československé státní dráhy
okrouhle o 544'5 mil. Kč vzhledem k vzestupu železniční přepravy, Státní lesy a statky
okrouhle o 103 mil. Kč vzhledem k očekávané zvýšené těžbě, Státní statky zemědělských
škol a výzkumných ústavů zemědělských okrouhle o l'3 mil. Kč vzhledem k očekávanému
zlepšení těžebních výsledků, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 130'1 mil. Kč se
zřetelem k zahájení provozu nových odvětví výroby a k zvýšení provozu v závodech do-
savadních, Státní lázně okrouhle o l'3 mil. Kč vzhledem k očekávané vyšší těžbě zejména
z pokojů, restaurací a lázeňské taxy, Státní tiskárny v působnosti předsednictva mini-
sterské rady okrouhle o 2'l mil. Kč a Státní tiskárna v působnosti ministerstva národní
obrany okrouhle o 1'1 mil. Kč vzhledem ke zvýšenému provozu a plné zaměstnanosti těch-
to podniků, a konečně československá tisková kancelář okrouhle o 0'9 mil. Kč vzhledem
k očekávanému zvýšení provozu.
Odhadovaný vyšší vzrůst těžeb než vzrůst nákladů má přirozeně i vliv na výsledky
hospodaření podniků a to menší měrou na úhrn zisků podniků aktivních, jenž v důsledku
toho zvyšuje se o .................. |
35, 063. 420 Kč, |
větší měrou pak na úhrn ztráty podniků pasivních, jenž se snižuje o vel- |
440, 017. 770 Kč, |
takže při provozním hospodaření podniků očekává se celkové zlepšení o |
475, 081. 190 Kč. |
Z důvodů, uvedených již při rozboru provozních těžeb, očekává se podstatnější zvý-
šení zisku u podniků: Státní loterie okrouhle o 0'9 mil. Kč, Státní mincovna okrouhle
o 2'0 mil. Kč - na rok 1937 byla u tohoto podniku očekávána ztráta ve výši okrouhle
1 mil. Kč, kdežto na rok 1938 očekává se zisk okrouhle 1 mil. Kč, takže úhrn zlepšení činí
uvedenou částku okrouhle 2 mil. Kč - Československá pošta okrouhle o 5 mil. Kč, Státní
lesy a statky okrouhle o 44'8 mil. Kč, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 1 mil.
Kč; snížení ztráty očekává se u podniků československé státní dráhy okrouhle o 437'4
mil. Kč, Státní lázně okrouhle o 0'7 mil. Kč a československá tisková kancelář okrouhle
o 0'9 mil. Kč. U podniku Tabáková režie očekává se nižší zisk okrouhle o 12'2 mil. Kč
vzhledem k vzestupu cen surovin, a u podniku Vojenské lesní podniky nižší okrouhle
o 5'9 mil. Kč vzhledem ke skončenému mimořádnému kácení. U ostatních podniků rovná
se odhadovaný vzestup těžeb přibližně odhadovanému vzestupu nákladů, takže v důsledku
toho odhadovaný zisk případně ztráta u těchto podniků nedoznává podstatných změn.
Odvod státní pokladně, preliminovaný na rok 1938 částkou |
1. 336, 786. 370 Kč, |
jest proti částce .................... |
1. 065, 116. 280 Kč |
preliminované na rok 1937 vyšší o ............. |
271, 670. 090 Kč; |
z toho vyplývá, že celkové očekávané zlepšení provozního hospodaření podniků, odhadova- |
|
né jak shora již uvedeno částkou .............. |
475, 081. 190 Kč, |
nepřijde cele k dobru odvodu statni pokladně. Okolnost tato odvodňuje se jednak tím, ze
podnik československé státní dráhy má v roce 1937 uhraditi z vlastních prostředků část
ztráty ve výši okrouhle 194'6 mil. Kč, kdežto na rok 1938 příspěvek ten již zcela odpadá,
jednak tím, že v důsledku ustanovení § 4, odst. 1 zákona č. 128/1936 Sb. z. a n. o výměně
dluhopisů vnitřního státního dluhu, podle něhož počíná rokem 1938 umořování unifikační
půjčky, zařazují se úmorové splátky investičních dluhů, a to u podniků aktivních v částce
okrouhle 5'2 mil. Kč, u podniků pasivních v částce okrouhle 10'4 mil. Kč. Nepříznivý vliv
právě uvedených okolností na výši odvodu státní pokladně jest částečně vyvažován tím,
že na rok 1938 odpadá u podniku Vojenské lesní podniky příděl z provozního zisku na
investice, zařaděný do rozpočtu na rok 1937 částkou okrouhle 6'8 mil. Kč.
256
Investiční náklady podniků preliminují se na rok 1938 |
  |
ve výši ....................... |
1. 841, 521. 650 Kč, |
tedy proti nákladům preliminovaným na rok 1937 ve výši.... |
1. 376, 654. 400 Kč, |
více o ....................... |
464, 867. 250 Kč. |
Podstatné vyšší náklady investiční preliminují se u podniků: československé statni
dráhy okrouhle o 450´2 mil. Kč jednak vzhledem k většímu rozsahu rozšiřovacích staveb
na drahách již vybudovaných a k většímu rozsahu staveb nových drah, jednak vzhledem
k větší potřebě nových vozidel, Státní lesy a statky okrouhle o
29'7 mil. Kč vzhledem
k tomu, že bylo nutno z důvodů celostátních zakoupiti některé velkostatky, Státní statky
zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských okrouhle o 1´2 mil. Kč vzhledem
k nutnému vybavení těchto statků, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 1´0 mil.
Kč vzhledem k potřebné obnově u dosavadních závodů. Naproti tomu nižší náklady inves-
tiční preliminují se u podniků: Tabáková režie okrouhle o 1´1 mil Kč podle očekávané po-
třeby, československá pošta okrouhle o 2 mil. Kč zejména vzhledem k menší potřebě na,
stavbu telefonních tratí, Vojenské lesní podniky okrouhle o 13´2 mil. Kč zejména vzhledem
k tomu, že se nepreliminuje placení náhrady za převzaté nemovitosti a Státní lázně
okrouhle o 1´2 mil. Kč vzhledem ke značným nákladům do tohoto podniku dosud investo-
vaným.
257
1. President republiky a kancelář presidenta republiky.
Část zvláštní.
Skupina I. Vlastni státní správa.
Kapitola I. President republiky a kancelář presidenta
republiky.
A. Stavební práce na pražském hradě.
Stavební správa pražského hradu pokračovala v roce 1937 v úpravě tereziánského
křidla před Vladislavským sálem. Křídlo má spojovati Vladislavský sál se zahradou na
Valech. Tomu účelu bude sloužiti nové schodiště, které spojí přízemí přístavku s terasou
tohoto křídla a s Vladislavským sálem. Spojení zahrady na Valech s dvorem, který jest
mezi tereziánským křídlem a Vladislavským sálem, bude umožněno nově vybudovanými
podjezdy. Tereziánský přístavek bude opatřen rovnou terasovitou střechou, aby nezakrýval
pohled z Prahy na průčelí Vladislavského sálu. úprava tohoto křídla spočívala v roce 1937
především v sondování půdy za účelem zjišťování únosnosti terénu, v odstraňování za-
mořených násypů, v zabezpečování chatrných základů přístavku a v podezdívání až na
únosný terén. Adaptace přístavku bude dokončena v roce 1938, kdy budou provedeny práce
řemeslné.
Nově se upravují representační místnosti v I. poschodí jižního hradního traktu, kde
bylo nutno odborně opraviti chatrné původní štukové omítky, nátěry dveří a oken a
zároveň zpřístupniti tyto místnosti ze středního hradního traktu zřízením hally. V adap-
taci těchto místností bude pokračováno též v roce 1938.
Podle původních plánů z hradního archivu upravila stavební správa pražského hradu
tak zv. renesanční zahrádku u letohrádku Belvedere a dala odbornou firmou provésti
nutnou rekonstrukci Jarošovy fontány. Na Míčovně bylo pokračováno v odborném snímání
sgrafit. V oboře Hvězdě byla provedena rekonstrukce cesty, procházející oborou od leto-
hrádku k bráně na Bílou horu.
V Jelením příkopě byly dokončeny nejnutnější zabezpečovací práce spojené se zajiš-
těním základů středověkých hradebních zdí. V těchto zabezpečovacích pracech bude
z důvodů úsporných pokračováno v letech pozdějších.
V souvislosti s těmito úpravami byl prováděn archeologický výzkum. Kromě cenných
pozorování terénových byl v tereziánském přístavku odkryt románský val a původní
stezka vedoucí na Pražský hrad se strany jižní. V jižním hradním traktu byla při zabez-
pečování základů odkryta studna se zbytky skleněného poháru ze 13. století. V leto-
hrádku v oboře Hvězdě byly zjištěny další hromadné hroby pruských vojínů z válek z doby
Marie Terezie o dědictví rakouské.
Archeologické nálezy se zaměřují, fotografují a konservují. Budou cenným materi-
álem k posouzení stavebního vývoje pražského hradu a jeho nejbližšího okolí od dob nej-
starších.
V roce 1938 bude přikročeno též ke zřízení slavnostního schodiště a vstupní síně ke
Španělskému sálu.
258
1. President republiky a kancelář presidenta republiky.
Státní statek Lány.
Výdaje státního statku v Lánech se preliminují na rok 1938 částkou |
2, 392. 800 Kč, |
na rok 1937 bylo preliminováno ................ |
2, 562. 200 Kč, |
preliminuje se méně o ................... |
169. 400 Kč. |
P ř í j m y se preliminují na rok 1938 částkou ......... |
2, 589. 000 Kč, |
na rok 1937 byly preliminovány částkou ............. |
2, 610. 600 Kč, |
preliminuje se méně o ................... |
21. 600 Kč. |
Rozpočtový přebytek činí ................ |
196. 200 Kč. |
Státní statek Lány plní vedle hospodářských úkolů význačné úkoly representace pre- |
|
  |
5. 127'14 ha |
připadá na les hospodářský ................ |
2. 982'59 ha. |
Zbývající plocha .................... |
2. 144'55 ha |
připadá na oboru, která jako přírodní reservace jest z normálního hospodářského plánu
vyloučena. Z poměru obou ploch je zřejmo, že obora je vydržována výnosem třídy hospo-
dářské. Peněžní výnosy této třídy jsou přiměřené díky blízkosti dolů, takže nejen roz-
počty, ale i hospodářské výsledky jsou vyrovnané.
Na polní hospodářství státního statku v Lánech připadá plocha 396'94 ha. Prosperita
tohoto hospodářství zvyšuje se stále následkem přeměny extensivního hospodaření
v hospodaření intensivní, zejména racionelním obděláváním polí.
259
2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.
Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.
Výdaje kapitoly 2. preliminovány jsou částkou 40, 451. 300 Kč, tudíž částkou
o 4, 398. 600 Kč vyšší než byly stanoveny rozpočtem na rok 1937. Z tohoto zvýšení při-
padá na osobní výdaje 3, 873. 600 Kč a na věcné výdaje 525. 000 Kč.
Na zvýšeni osobních výdajů participují: |
  |
a) náhrady výloh poslancům a senátorům částkou ..... |
3, 408. 200 Kč, |
b) platy zaměstnanců částkou ............ |
400. 400 Kč, |
c) delegační výlohy členů zákonodárných sborů částkou... |
35. 000 Kč, |
d) representační výlohy jejich předsednictev částkou.... |
20. 000 Kč, |
e) náhrady expertům sněmovních výborů částkou ..... |
10. 000 Kč. |
Zvýšení toto odůvodněno jest:
ad a) ustanoveními zákonů č. 155 a 156 ai 1937 Sb. z. a n. a dalším očekávaným
snížením srážek z náhrad poslancům a senátorům v roce 1938;
ad b) jednak normálními postupy zaměstnanců a obsazením uprázdněných, případně
nových míst a jednak částečným snížením platových srážek v roce 1938;
ad c) potřebou styků parlamentních delegací;
ad d) většími representačními povinnostmi sněmovních předsednictev, zejména v ju-
bilejním roce 1938 a
ad e) očekávaným povoláváním znalců k obsáhlejším sněmovním předlohám, jež
mají býti v roce 1938 ústavně projednány.
Ze zvýšení výdajů věcných pak připadá: |
  |
a) na režijní výlohy částka ............... |
295. 000 Kč, |
z nichž 15. 000 Kč na senát vzhledem k rozšíření úředních místností a |
  |
b) na doplňování a udržování inventáře a zařízení místností částka |
230. 000 Kč, |
Příjmy kapitoly 2. zvyšují se oproti výši stanovené rozpočtem na rok 1937
o 30. 000 Kč a to jednak vzhledem k očekávanému většímu zájmu o předlohy některých
zákonů, jež mají býti v r. 1938 ústavně projednány a jednak v předpokladu získání
nových abonentů sněmovního zpravodajství.
260
3. Předsednictvo ministerské rady.
Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady.
činnost předsednictva ministerské rady pohybovala se i v běžném roce v podstatě
na téže ustálené linii, jak bylo zevrubně vylíčeno v důvodových zprávách k předchozím
vládním návrhům finančního zákona.
Jde v prvé řadě o záležitosti včleněné do rámce § 81 ústavní listiny. Jde o věci le-
gislativní, personální a politické. Ve všech případech projednávání těchto záležitostí
snaží se předsednictvo ministerské rady vedle přípravy látky působiti k nejvhodnějšímu
řešení, jež by vyrovnávalo různorodé zřetele a zájmy, zabezpečujíc tím jednotný, státním
zájmům nejprospěšnější postup.
Vedle věcí legislativních, personálních a politických spočívá další činnost předsed-
nictva ministerské rady v řešení otázek národohospodářských, u nichž jde jednak o zá-
sadní zásahy do hosopdářství a finanční politiky státu, včetně národohospodářských pro-
blémů, týkajících se zvýšení branného potenciálu státu anebo souvisejících s obchodně-
politickým uspořádáním styků mezistátních, jednak o speciální případy, které svou zá-
važností aneb některými svými relacemi vyžadují rozhodnutí vlády.
Běžnou agendu tvoří ty otázky národohospodářské, ve kterých presidium minister-
ské rady bylo příslušnými resorty požádáno o spolupráci, anebo které byly předneseny
súčastněnými stranami.
Kasuistika těchto případů běžné agendy jest ovšem velmi rozmanitá.
Jest to v první řadě rozsáhlý komplex otázek hospodářství branného, pak nejrůz-
nější otázky politiky průmyslové, zejména se zřetelem k zvýšení možností vývozních a se
zřetelem k důsledkům sociálním, pak některé aktuelní otázky výroby zemědělské a lesní;
dále otázky dopravní, z těch zejména problém motorismu a plavebních cest; otázky ce-
nové, které v souvislosti s opatřeními měnovými a s nejistotou na zahraničních trzích
surovin jsou velmi aktuelní.
V dalším vyřizuje se agenda investiční, kde v součinnosti s investičními resorty,
a pokud jde o investice pražské, v součinnosti se zástupci hlavního města Prahy a
v součinnosti s příslušnými poradními sbory jsou usměrňovány veřejné instituce
jak po stránce programové, tak evidenční; konečně bylo by zvlášť jmenovati otázky
nejrůznějších úseků hospodářských věcí, které mají vztah regionální, zde zejména otázky
slovenské a podkarpatoruské.
Jest samozřejmé, že objektivní a pohotové vyřizování této agendy předsednictva mi-
nisterské rady vyžaduje stálý styk s běžícím pásem hospodářského dění, a sice jak s den-
ním zpravodajstvím, tak zejména s resorty, s organisacemi a s lidmi hospodářského života.
V činnosti nahoře vylíčené bude pokračováno i v roce příštím.
Komise pro zhospodárnění veřejné správy jednala v r. 1937, sledujíc stále myšlenku
rozšiřovati svoji práci do šířky i do hloubky, o dalších problémech veřejné správy a jejího
zhospodárnění. Jednání o četných projednávaných věcech bylo již dokončeno a přísluš-
ným místům předloženy v tomto roce další konečné návrhy. Z oboru správy všeobecné
jsou to zejména návrhy na zřízení legislativního archivu, na opatření proti průtahům ve
správním řízení, na zavedení jednotného správního řádu, na organisaci dodávkového ří-
zení a zadávání prací ve veřejné správě a na úpravu doručování místních úředních zásilek
státním úřadům. V oboru správy finanční bylo soustředěno úsilí komise na zpracování
podnětů, shromážděných dotazníkovou akcí, kterou komise provedla mezi úřednictvem
finanční správy a v níž došlo více než 6000 podnětů a upozornění na různé obtíže a zá-
vady. Některé části této akce byly již za účasti expertů zpracovány. Ministerstvu fi-
nancí byly v tomto roce předloženy: soubor 36 návrhů, týkajících se zhospodárnění agendy
úřadů finanční stráže, soubor 114 návrhů na zlepšení služby u celních úřadů a 3 soubory
návrhů na organisaci služby u důchodkových kontrolních úřadů, obsahující i do podrob-
ností vypracovaný návrh služebního předpisu pro tyto úřady. Uvedený stručný přehled
výsledků činnosti komise ukazuje, že práce komise přes obtíže, s nimiž při podobných
pracích vždy nutno počítati, se rozvinuly v očekávaném měřítku a že komise přistoupila
v tomto roce i k takovým pracím, které pro reformu správy jsou zásadního významu. V r.
1938 bude komise ve spolupráci s příbuznými orgány, které sledují stejné cíle jako ona,
svoji činnost v tomto směru dále rozšiřovati a prohlubovati.
261
3. Předsednictvo ministerské rady.
Tiskový odbor předsednictva ministerské rady.
úkolem tiskového odboru předsednictva ministerské rady jest, vedle vlastní služby
pro předsedu vlády, ministerstva a ústřední úřady, sledovati veškerý tisk vnitřní i za-
hraniční a informovati i význačné činitele domácí a zahraniční o tiskových věcech, jakož
i obstarávati styk státních úřadů s denním a krajinským tiskem.
Přehledy denního politického tisku pražského, politického tisku krajinského a fran-
couzský bulletin, které vydává pro zastupitelské úřady cizích států, pro cizí vlády a pe-
něžní ústavy, nabývají stále větší publicity. Jednou týdně vydávaná korespondence pro
český krajinský tisk, korespondence pro slovenský tisk a korespondence pro německý
tisk, s názvem "Prager Wochenkorrespondenz", jsou hledaným a stále více používaným
novinářským materiálem.
Vedle těchto služeb rediguje dvakrát týdně rozhlasové přehledy vnitropolitických a
zahraničně-politických událostí s hlediska státně propagačního a každodenně politické roz-
hlasové reliéfy ke zpravodajské službě československé tiskové kanceláře.
Tiskový odbor předsednictva ministerské rady zásobuje také redakčním materiálem
a články časopisy jednak spadající do oboru jeho působnosti, jednak krajinské listy, které
o tento materiál zvláště žádají.
S mimořádnou péčí věnuje se tiskový odbor předsednictva ministerské rady obsahu a
publicitě deníku "Pražské noviny", z nichž se snaží vytvořiti typ novin pro státní a ve-
řejné úřady, podniky a ústavy.
Umístění tiskového odboru předsednictva ministerské rady v budově československé
tiskové kanceláře osvědčilo svou účelnost ve stále těsnější spolupráci s československou
tiskovou kanceláří.
V tiskovém odboru předsednictva ministerské rady se soustředí vrchní vedení stát-
ních tiskových podniků: Státních tiskáren, úředních novin v Praze a Bratislavě a česko-
slovenské tiskové kanceláře, které spadají do oboru jeho působnosti.
Státní úřad statistický.
Kromě obvyklých prací očekávají Státní úřad statistický v r. 1938 dva nové úkoly,
jimiž bude Státní úřad statistický značně zatížen. Je to jednak rozšířená statistika fi-
nanční, jednak zasedání Mezinárodního statistického institutu,
jež se bude konati v září 1938 v Praze. Provedení obou těchto úkolů si vyžádá velmi znač-
ných finančních prostředků.
Z ostatních prací sluší uvésti:
Ve statistice populační bude pokračováno ve statistice přirozené měny obyvatel-
stva, rozvodů, rozluk a neplatností manželství, stěhování obyvatelstva, cizinců, změn stát-
ního občanství, zdravotnictví a stavebního ruchu. Dále bude zpracována statistika prázd-
ných bytů v městských aglomeracích s více než 20. 000 obyvatelů podle sčítání z 15. pro-
since 1937 a statistika abiturientů středních a odborných škol. Budou též zahájeny první
přípravné práce ke sčítání lidu r. 1940.
Ve statistice zemědělské bude pokračováno ve zpracování statistiky ploch osevu
a sklizně, výroby rostlinné a živočišné a zemědělského průmyslu.
V oboru statistiky průmyslové výroby bude prováděno šetření za rok 1937,
po případě u některých průmyslů také za rok 1936. V rámci této statistiky budou se zjiš-
ťovati vedle výroby též spotřebované suroviny, polotovary a pomocné látky, jakož i odbyt
v příslušném roce.
V oboru statistiky zahraničního obchodu bude Státní úřad statistický pro-
váděti šetření o speciálním obchodu podle množství a hodnoty, jakož i podle dvojí země
původu při dovozu a podle země určení při vývozu. Dále bude Státní úřad statistický zpra-
covávati speciální dovoz a vývoz podle různých dopravních cest, zušlechtění v aktivním
262
3. Předsednictvo ministerské rady.
i pasivním styku záznamním, výnosy cel podle statistických položek u zboží dováženého
do volného oběhu, průvoz zboží, odbyt československého vývozního zboží přes Hamburk
do zámoří a k žádosti ministerstva zahraničních věcí osvědčení o výrobním původu vět-
šího počtu druhů zboží dovážených do československé republiky ze zámoří.
Ve statistice cenové budou se pravidelně vyšetřovati ceny maloobchodní a velko-
obchodní pro výpočet úředních cenových indexů (indexy velkoobchodních cen, indexy
citlivých cen, indexy potravinové, indexy všech nákladů životních a indexy stavebních ná-
kladů). Dále se bude konati měsíčně šetření o nákupních cenách zemědělských výrobních
potřeb, o trhových cenách živého dobytka, o cenách nejdůležitějších pohonných látek atd.
Také budou vypočítávány měsíční a roční průměrné ceny nejdůležitějších zemědělských
výrobků.
V oboru statistiky veřejných financí bude se v r. 1938 prováděti nová sta-
tistika daně důchodové, všeobecné a zvláštní daně výdělkové, daně z vyššího služného,
daně rentové, daně z obratu, daně přepychové a statistika samosprávných přirážek. Vše-
chny tyto statistiky se budou týkati r. 1936.
V oboru statistiky sociální bude se konati šetření o práci přes čas, o stávkách
a výlukách, o mzdách, o odborových organisacích zaměstnaneckých a zaměstnavatel-
ských, o nezaměstnanosti, o zprostředkování práce, o trhu práce a o kolektivních smlou-
vách. Budou-li k tomu účelu dostatečné finanční prostředky, bude se konati také šetření
o zaměstnanosti a době pracovní, o výdělcích v průmyslu, o chudinských nadacích a fon-
dech, o studentských nadacích, o sociálních poměrech vysokoškolského studentstva a o sou-
kromých zaměstnancích.
Ve statistice dopravy bude Státní úřad statistický konati v r. 1938 šetření o vodní
dopravě po Dunaji, Vltavě a Labi, o poštovním, telegrafním a telefonním provozu a o mo-
torových vozidlech (bude provedeno rozsáhlé strojové zpracování všech druhů motorových
vozidel podle stavu z 31. prosince 1937). Dále bude prováděna měsíční statistika českoslo-
venského nájemního pásma v Hamburku a budou konány přípravy k zavedení stálé statis-
tiky dopravy zboží nákladními automobily.
Z ostatních prací, jež bude Státní úřad statistický v r. 1938 prováděti, sluší
uvésti alespoň tyto: statistiku cizineckého ruchu, platební bilance československé repu-
bliky, státních zaměstnanců, dále evidenci státních dodávek a prací, agendu kartelového
rejstříku, statistiku lesní, peněžnictví a pojišťovnictví, vnitřního trhu, měsíční statistiku
konsumní, statistiku soudní a trestní, školskou a osvětovou, živnostenskou, statistiku hor-
nictví a hutnictví, elektrisace, akciových společností a spol. s r. o., výprodejů a statistiku
družstevní. Konečně budou sledovány kursy devis a vypočítávány průměrné měsíční a
roční kursy, jakož i různé indexy valutami a j.
Podrobný pracovní plán Státního úřadu statistického na rok 1938 jest uveřejněn na
str. 253-257 "Statistického obzoru" z r. 1937. Nelze ovšem zaručiti, že bude možné pro-
vésti všechny tyto práce. Jak v úvodu řečeno, ponese totiž Státní úřad statistický r. 1938
velmi značné náklady nové statistiky finanční a náklady kongresu Mezinárodního statis-
tického institutu. S druhé strany není možné úměrně k tomu zvýšiti prelimináře výdajů
Státního úřadu statistického v rozpočtu na rok 1938. Bude tedy asi nutno některé z ostat-
ních prací přiměřeně omeziti.