254

Na vzestup nákladů na platy podle platových zákonů a nařízení

o celkovou částku ...................

82, 586. 103 Kč

působí jednak snížení platových srážek, jehož finanční efekt u aktivních zaměstnanců
státních podniků činí podle úpravy provedené vl. nař. č. 117/1937 Sb. z. a n. 39 mil. Kč,
a podle úpravy připravené na rok 1938 31'5 mil. Kč, jednak zvýšení počtu zaměstnanců
u podniku československé státní dráhy, projevující se při intensivnější přepravě (o 12
mil. Kč).

Vzestup nákladů na platy zaměstnanců podle v o 1-

ných smluvo ..................

4, 499. 197 Kč

vyplývá z provedené resystemisace služebních míst provozních zaměstnanců u podniku
Báňské a hutnické závody, z převodu platů pensijně pojištěných zaměstnanců u podniků
Vojenské lesní podniky a Státní tiskárny v oboru působnosti min. národní obrany, za-
hrnutých dříve v položkách mzdových na položku platy smluvních zaměstnanců a konečně
z menšího rozmnožení smluvních zaměstnanců podniků: Vojenská továrna na letadla a
Státní lázně.

Na zvýšení nákladů na jiné platy a mzdy celkem o..

40, 295. 600 Kč

působí převážnou měrou zvýšení počtu smluvních dělníků (o 25'7 mil. Kč) u podniku česko-
slovenské státní dráhy na výpomoce pro službu staniční, jízdní a vozební při zvýšené in-
tensitě přepravní a u podniku Báňské a hutnické závody (o 14'4 mil. Kč) v důsledku roz-
šířeného podnikání. Menší zvýšení nákladů na jiné platy a mzdy z důvodu zvýšeného počtu
dělníků u podniků Státní mincovna, čsl. pošta, Státní statky zemědělských škol a výzkum-
ných ústavů zemědělských, Uhříněveský školní závod zemědělský a Státní tiskárny v pů-
sobnosti předsednictva ministerské rady jest vyváženo snížením nákladů téhož druhu
u podniku Tabáková režie v důsledku omezování počtu dělnictva pro výrobu doutníků
a dalšího rozvoje strojové výroby pro cigarety a u podniku Vojenské lesní podniky v dů-
sledku snížení počtu dělnictva při omezené těžbě dřeva.

Zvýšení potřeby na p e n s e o ............

34, 932. 800 Kč

jest způsobeno snížením srážek z odpočivných platů, jehož finanční efekt činí u státních
podniků podle úpravy provedené vl. nař. č. 117/1937 Sb. z. a n. 28 mil. Kč a podle úpravy
připravené na rok 1938 9'5 mil. Kč. Přírůstek nákladu na pense v důsledku přírůstku
počtu pensistů objevuje se u podniků Československá pošta a Tabáková režie; nepři-
hlíží-Ii se k uvedenému snížení srážek u podniku československé státní dráhy byl by ná-
klad na pense proti roku 1937 nižší okrouhle o 5'7 mil. Kč, ježto v důsledku vzestupu pře-
pravy se zpomalilo pensionování a nastává již odpad pensistů s vyššími pensijními po-
žitky; u podniku Státní lesy a statky jest náklad na pense vypočten podle skutečné po-
třeby a je poněkud nižší i přes snížení srážek z odpočivných platů.

Veškeré zbývající náklady jsou na rok 1938 odhadovány proti roku 1937

výše o .......................

254, 628. 580 Kč.

Na tomto zvýšení participují podstatnější měrou tyto podniky: Tabáková režie
okrouhle o 81'6 mil. Kč hlavně se zřetelem k očekávané spotřebě tabáku, Státní loterie
okrouhle o 4'2 mil. Kč vzhledem k dalšímu rozšíření herního plánu, Státní mincovna
okrouhle o 4'9 mil. Kč vzhledem k zvýšené zaměstnanosti, československá pošta okrouhle
o 28'0 mil. Kč vzhledem k stoupající činnosti podniku při oživení hospodářského života,
Československé státní dráhy se zřetelem k větší intensitě přepravy okrouhle o 15'4 mil.
Kč: větší intensita přepravní vyžaduje však podstatnějšího zvýšení nákladů tohoto
druhu, jež jest však částečně kompensováno provedeným snížením potřeby na odpisy se
zřením k prováděné revisi odpisových sazeb, Státní lesy a statky okrouhle o 57. 9 mil. Kč,
vzhledem k očekávané zvýšené těžbě, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 110'9
mil. Kč, se zřetelem k zahájení provozu nových odvětví výroby a k zvýšení provozu v zá-
vodech dosavadních; ostatní podniky vykazují pouze menší zvýšení veškerých zbývajících
nákladů až na podniky Poštovní spořitelna a Vojenské lesní podniky, u kterých náklady
ty odhadují se poněkud nižší.

Provozní těžby státních podniků odhadují se na rok 1938 na

9. 221, 828. 850 Kč,

tedy proti těžbám, odhadnutým na rok 1937 ve výši .......

8. 329, 805. 380 Kč

více o...

892, 023. 470 Kč.


255

Na tomto zvýšení podnikových těžeb participují - až na Vojenské lesní podniky, kde
těžby odhadují se nižší okrouhle o 7'8 mil. Kč se zřetelem k omezené těžbě dříví, poněvadž
mimořádné kácení na cílových plochách jest již zhruba skončeno -, všechny podniky
a to zejména: Tabáková režie okrouhle o 20'7 mil. Kč vzhledem k očekávané spotřebě ta-
báku, Státní loterie okrouhle o 5'1 mil. Kč vzhledem k dalšímu rozšíření herního plánu,
Státní mincovna okrouhle o 7'2 mil. Kč vzhledem ke zvýšené zaměstnanosti, českoslo-
venská pošta okrouhle o 79'6 mil. Kč vzhledem k vzrůstu poštovní přepravy, rozmachu
telegrafu a telefonu a vzrůstu počtu posluchačů rozhlasu, Poštovní spořitelna okrouhle
o 1'0 mil. Kč v důsledku zlepšených hospodářských poměrů, československé státní dráhy
okrouhle o 544'5 mil. Kč vzhledem k vzestupu železniční přepravy, Státní lesy a statky
okrouhle o 103 mil. Kč vzhledem k očekávané zvýšené těžbě, Státní statky zemědělských
škol a výzkumných ústavů zemědělských okrouhle o l'3 mil. Kč vzhledem k očekávanému
zlepšení těžebních výsledků, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 130'1 mil. Kč se
zřetelem k zahájení provozu nových odvětví výroby a k zvýšení provozu v závodech do-
savadních, Státní lázně okrouhle o l'3 mil. Kč vzhledem k očekávané vyšší těžbě zejména
z pokojů, restaurací a lázeňské taxy, Státní tiskárny v působnosti předsednictva mini-
sterské rady okrouhle o 2'l mil. Kč a Státní tiskárna v působnosti ministerstva národní
obrany okrouhle o 1'1 mil. Kč vzhledem ke zvýšenému provozu a plné zaměstnanosti těch-
to podniků, a konečně československá tisková kancelář okrouhle o 0'9 mil. Kč vzhledem
k očekávanému zvýšení provozu.

Odhadovaný vyšší vzrůst těžeb než vzrůst nákladů má přirozeně i vliv na výsledky
hospodaření podniků a to menší měrou na úhrn zisků podniků aktivních, jenž v důsledku

toho zvyšuje se o ..................

 35, 063. 420 Kč,

větší měrou pak na úhrn ztráty podniků pasivních, jenž se snižuje o vel-
mi podstatnou částku .................

 440, 017. 770 Kč,

takže při provozním hospodaření podniků očekává se celkové zlepšení o

 475, 081. 190 Kč.

Z důvodů, uvedených již při rozboru provozních těžeb, očekává se podstatnější zvý-
šení zisku u podniků: Státní loterie okrouhle o 0'9 mil. Kč, Státní mincovna okrouhle

o 2'0 mil. Kč - na rok 1937 byla u tohoto podniku očekávána ztráta ve výši okrouhle

1 mil. Kč, kdežto na rok 1938 očekává se zisk okrouhle 1 mil. Kč, takže úhrn zlepšení činí
uvedenou částku okrouhle 2 mil. Kč - Československá pošta okrouhle o 5 mil. Kč, Státní
lesy a statky okrouhle o 44'8 mil. Kč, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 1 mil.
Kč; snížení ztráty očekává se u podniků československé státní dráhy okrouhle o 437'4
mil. Kč, Státní lázně okrouhle o 0'7 mil. Kč a československá tisková kancelář okrouhle
o 0'9 mil. Kč. U podniku Tabáková režie očekává se nižší zisk okrouhle o 12'2 mil. Kč
vzhledem k vzestupu cen surovin, a u podniku Vojenské lesní podniky nižší okrouhle
o 5'9 mil. Kč vzhledem ke skončenému mimořádnému kácení. U ostatních podniků rovná
se odhadovaný vzestup těžeb přibližně odhadovanému vzestupu nákladů, takže v důsledku
toho odhadovaný zisk případně ztráta u těchto podniků nedoznává podstatných změn.

Odvod státní pokladně, preliminovaný na rok 1938 částkou

1. 336, 786. 370 Kč,

jest proti částce ....................

1. 065, 116. 280 Kč

preliminované na rok 1937 vyšší o .............

271, 670. 090 Kč;

z toho vyplývá, že celkové očekávané zlepšení provozního hospodaření podniků, odhadova-

né jak shora již uvedeno částkou ..............

475, 081. 190 Kč,

nepřijde cele k dobru odvodu statni pokladně. Okolnost tato odvodňuje se jednak tím, ze
podnik československé státní dráhy má v roce 1937 uhraditi z vlastních prostředků část
ztráty ve výši okrouhle 194'6 mil. Kč, kdežto na rok 1938 příspěvek ten již zcela odpadá,
jednak tím, že v důsledku ustanovení § 4, odst. 1 zákona č. 128/1936 Sb. z. a n. o výměně
dluhopisů vnitřního státního dluhu, podle něhož počíná rokem 1938 umořování unifikační
půjčky, zařazují se úmorové splátky investičních dluhů, a to u podniků aktivních v částce
okrouhle 5'2 mil. Kč, u podniků pasivních v částce okrouhle 10'4 mil. Kč. Nepříznivý vliv
právě uvedených okolností na výši odvodu státní pokladně jest částečně vyvažován tím,
že na rok 1938 odpadá u podniku Vojenské lesní podniky příděl z provozního zisku na
investice, zařaděný do rozpočtu na rok 1937 částkou okrouhle 6'8 mil. Kč.


256

Investiční náklady podniků preliminují se na rok 1938

 

ve výši .......................

1. 841, 521. 650 Kč,

tedy proti nákladům preliminovaným na rok 1937 ve výši....

1. 376, 654. 400 Kč,

více o .......................

464, 867. 250 Kč.

Podstatné vyšší náklady investiční preliminují se u podniků: československé statni
dráhy okrouhle o 450´2 mil. Kč jednak vzhledem k většímu rozsahu rozšiřovacích staveb
na drahách již vybudovaných a k většímu rozsahu staveb nových drah, jednak vzhledem
k větší potřebě nových vozidel, Státní lesy a statky okrouhle o 29'7 mil. Kč vzhledem
k tomu, že bylo nutno z důvodů celostátních zakoupiti některé velkostatky, Státní statky
zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských okrouhle o 1´2 mil. Kč vzhledem
k nutnému vybavení těchto statků, Státní báňské a hutnické závody okrouhle o 1´0 mil.
Kč vzhledem k potřebné obnově u dosavadních závodů. Naproti tomu nižší náklady inves-
tiční preliminují se u podniků: Tabáková režie okrouhle o 1´1 mil Kč podle očekávané po-
třeby, československá pošta okrouhle o 2 mil. Kč zejména vzhledem k menší potřebě na,
stavbu telefonních tratí, Vojenské lesní podniky okrouhle o 13´2 mil. Kč zejména vzhledem
k tomu, že se nepreliminuje placení náhrady za převzaté nemovitosti a Státní lázně
okrouhle o 1´2 mil. Kč vzhledem ke značným nákladům do tohoto podniku dosud investo-
vaným.


257

1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Část zvláštní.
Skupina I. Vlastni státní správa.

Kapitola I. President republiky a kancelář presidenta

republiky.

A. Stavební práce na pražském hradě.

Stavební správa pražského hradu pokračovala v roce 1937 v úpravě tereziánského
křidla před Vladislavským sálem. Křídlo má spojovati Vladislavský sál se zahradou na
Valech. Tomu účelu bude sloužiti nové schodiště, které spojí přízemí přístavku s terasou
tohoto křídla a s Vladislavským sálem. Spojení zahrady na Valech s dvorem, který jest
mezi tereziánským křídlem a Vladislavským sálem, bude umožněno nově vybudovanými
podjezdy. Tereziánský přístavek bude opatřen rovnou terasovitou střechou, aby nezakrýval
pohled z Prahy na průčelí Vladislavského sálu. úprava tohoto křídla spočívala v roce 1937
především v sondování půdy za účelem zjišťování únosnosti terénu, v odstraňování za-
mořených násypů, v zabezpečování chatrných základů přístavku a v podezdívání až na
únosný terén. Adaptace přístavku bude dokončena v roce 1938, kdy budou provedeny práce
řemeslné.

Nově se upravují representační místnosti v I. poschodí jižního hradního traktu, kde
bylo nutno odborně opraviti chatrné původní štukové omítky, nátěry dveří a oken a
zároveň zpřístupniti tyto místnosti ze středního hradního traktu zřízením hally. V adap-
taci těchto místností bude pokračováno též v roce 1938.

Podle původních plánů z hradního archivu upravila stavební správa pražského hradu
tak zv. renesanční zahrádku u letohrádku Belvedere a dala odbornou firmou provésti
nutnou rekonstrukci Jarošovy fontány. Na Míčovně bylo pokračováno v odborném snímání
sgrafit. V oboře Hvězdě byla provedena rekonstrukce cesty, procházející oborou od leto-
hrádku k bráně na Bílou horu.

V Jelením příkopě byly dokončeny nejnutnější zabezpečovací práce spojené se zajiš-
těním základů středověkých hradebních zdí. V těchto zabezpečovacích pracech bude
z důvodů úsporných pokračováno v letech pozdějších.

V souvislosti s těmito úpravami byl prováděn archeologický výzkum. Kromě cenných
pozorování terénových byl v tereziánském přístavku odkryt románský val a původní
stezka vedoucí na Pražský hrad se strany jižní. V jižním hradním traktu byla při zabez-
pečování základů odkryta studna se zbytky skleněného poháru ze 13. století. V leto-
hrádku v oboře Hvězdě byly zjištěny další hromadné hroby pruských vojínů z válek z doby
Marie Terezie o dědictví rakouské.

Archeologické nálezy se zaměřují, fotografují a konservují. Budou cenným materi-
álem k posouzení stavebního vývoje pražského hradu a jeho nejbližšího okolí od dob nej-
starších.

V roce 1938 bude přikročeno též ke zřízení slavnostního schodiště a vstupní síně ke
Španělskému sálu.


258

1. President republiky a kancelář presidenta republiky.
Státní statek Lány.

Výdaje státního statku v Lánech se preliminují na rok 1938 částkou

2, 392. 800 Kč,

na rok 1937 bylo preliminováno ................

2, 562. 200 Kč,

preliminuje se méně o ...................

169. 400 Kč.

P ř í j m y se preliminují na rok 1938 částkou .........

2, 589. 000 Kč,

na rok 1937 byly preliminovány částkou .............

2, 610. 600 Kč,

preliminuje se méně o ...................

21. 600 Kč.

Rozpočtový přebytek činí ................

196. 200 Kč.

Státní statek Lány plní vedle hospodářských úkolů význačné úkoly representace pre-
sidenta republiky. To se týká především hospodářství lesního.

 

 5. 127'14 ha

připadá na les hospodářský ................

2. 982'59 ha.

Zbývající plocha ....................

2. 144'55 ha

připadá na oboru, která jako přírodní reservace jest z normálního hospodářského plánu
vyloučena. Z poměru obou ploch je zřejmo, že obora je vydržována výnosem třídy hospo-
dářské. Peněžní výnosy této třídy jsou přiměřené díky blízkosti dolů, takže nejen roz-
počty, ale i hospodářské výsledky jsou vyrovnané.

Na polní hospodářství státního statku v Lánech připadá plocha 396'94 ha. Prosperita
tohoto hospodářství zvyšuje se stále následkem přeměny extensivního hospodaření
v hospodaření intensivní, zejména racionelním obděláváním polí.


259

2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.

Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.

Výdaje kapitoly 2. preliminovány jsou částkou 40, 451. 300 Kč, tudíž částkou
o 4, 398. 600 Kč vyšší než byly stanoveny rozpočtem na rok 1937. Z tohoto zvýšení při-
padá na osobní výdaje 3, 873. 600 Kč a na věcné výdaje 525. 000 Kč.

Na zvýšeni osobních výdajů participují:

 

a) náhrady výloh poslancům a senátorům částkou .....

 3, 408. 200 Kč,

b) platy zaměstnanců částkou ............

 400. 400 Kč,

c) delegační výlohy členů zákonodárných sborů částkou...

 35. 000 Kč,

d) representační výlohy jejich předsednictev částkou....

 20. 000 Kč,

e) náhrady expertům sněmovních výborů částkou .....

 10. 000 Kč.

Zvýšení toto odůvodněno jest:

ad a) ustanoveními zákonů č. 155 a 156 ai 1937 Sb. z. a n. a dalším očekávaným
snížením srážek z náhrad poslancům a senátorům v roce 1938;

ad b) jednak normálními postupy zaměstnanců a obsazením uprázdněných, případně
nových míst a jednak částečným snížením platových srážek v roce 1938;

ad c) potřebou styků parlamentních delegací;

ad d) většími representačními povinnostmi sněmovních předsednictev, zejména v ju-
bilejním roce 1938 a

ad e) očekávaným povoláváním znalců k obsáhlejším sněmovním předlohám, jež
mají býti v roce 1938 ústavně projednány.

Ze zvýšení výdajů věcných pak připadá:

 

a) na režijní výlohy částka ...............

295. 000 Kč,

z nichž 15. 000 Kč na senát vzhledem k rozšíření úředních místností a
280. 000 Kč na výdaje zájezdu delegací zahraničních parlamentů do Prahy
v roce 1938 k oslavám dvacetiletí republiky a

 

b) na doplňování a udržování inventáře a zařízení místností částka
jimiž se má jednak zajistiti částečná úhrada na zakoupení nového pře-
pojovacího stolu pro domácí telefonickou ústřednu v poslanecké sněmovně
a jednak opatřiti vnitřní zařízení pro nově adaptované místnosti senátu.

230. 000 Kč,

Příjmy kapitoly 2. zvyšují se oproti výši stanovené rozpočtem na rok 1937
o 30. 000 Kč a to jednak vzhledem k očekávanému většímu zájmu o předlohy některých
zákonů, jež mají býti v r. 1938 ústavně projednány a jednak v předpokladu získání
nových abonentů sněmovního zpravodajství.


260

3. Předsednictvo ministerské rady.

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady.

činnost předsednictva ministerské rady pohybovala se i v běžném roce v podstatě
na téže ustálené linii, jak bylo zevrubně vylíčeno v důvodových zprávách k předchozím
vládním návrhům finančního zákona.

Jde v prvé řadě o záležitosti včleněné do rámce § 81 ústavní listiny. Jde o věci le-
gislativní, personální a politické. Ve všech případech projednávání těchto záležitostí
snaží se předsednictvo ministerské rady vedle přípravy látky působiti k nejvhodnějšímu
řešení, jež by vyrovnávalo různorodé zřetele a zájmy, zabezpečujíc tím jednotný, státním
zájmům nejprospěšnější postup.

Vedle věcí legislativních, personálních a politických spočívá další činnost předsed-
nictva ministerské rady v řešení otázek národohospodářských, u nichž jde jednak o zá-
sadní zásahy do hosopdářství a finanční politiky státu, včetně národohospodářských pro-
blémů, týkajících se zvýšení branného potenciálu státu anebo souvisejících s obchodně-
politickým uspořádáním styků mezistátních, jednak o speciální případy, které svou zá-
važností aneb některými svými relacemi vyžadují rozhodnutí vlády.

Běžnou agendu tvoří ty otázky národohospodářské, ve kterých presidium minister-
ské rady bylo příslušnými resorty požádáno o spolupráci, anebo které byly předneseny
súčastněnými stranami.

Kasuistika těchto případů běžné agendy jest ovšem velmi rozmanitá.

Jest to v první řadě rozsáhlý komplex otázek hospodářství branného, pak nejrůz-
nější otázky politiky průmyslové, zejména se zřetelem k zvýšení možností vývozních a se
zřetelem k důsledkům sociálním, pak některé aktuelní otázky výroby zemědělské a lesní;
dále otázky dopravní, z těch zejména problém motorismu a plavebních cest; otázky ce-
nové, které v souvislosti s opatřeními měnovými a s nejistotou na zahraničních trzích
surovin jsou velmi aktuelní.

V dalším vyřizuje se agenda investiční, kde v součinnosti s investičními resorty,
a pokud jde o investice pražské, v součinnosti se zástupci hlavního města Prahy a
v součinnosti s příslušnými poradními sbory jsou usměrňovány veřejné instituce
jak po stránce programové, tak evidenční; konečně bylo by zvlášť jmenovati otázky
nejrůznějších úseků hospodářských věcí, které mají vztah regionální, zde zejména otázky
slovenské a podkarpatoruské.

Jest samozřejmé, že objektivní a pohotové vyřizování této agendy předsednictva mi-
nisterské rady vyžaduje stálý styk s běžícím pásem hospodářského dění, a sice jak s den-
ním zpravodajstvím, tak zejména s resorty, s organisacemi a s lidmi hospodářského života.

V činnosti nahoře vylíčené bude pokračováno i v roce příštím.

Komise pro zhospodárnění veřejné správy jednala v r. 1937, sledujíc stále myšlenku
rozšiřovati svoji práci do šířky i do hloubky, o dalších problémech veřejné správy a jejího
zhospodárnění. Jednání o četných projednávaných věcech bylo již dokončeno a přísluš-
ným místům předloženy v tomto roce další konečné návrhy. Z oboru správy všeobecné
jsou to zejména návrhy na zřízení legislativního archivu, na opatření proti průtahům ve
správním řízení, na zavedení jednotného správního řádu, na organisaci dodávkového ří-
zení a zadávání prací ve veřejné správě a na úpravu doručování místních úředních zásilek
státním úřadům. V oboru správy finanční bylo soustředěno úsilí komise na zpracování
podnětů, shromážděných dotazníkovou akcí, kterou komise provedla mezi úřednictvem
finanční správy a v níž došlo více než 6000 podnětů a upozornění na různé obtíže a zá-
vady. Některé části této akce byly již za účasti expertů zpracovány. Ministerstvu fi-
nancí byly v tomto roce předloženy: soubor 36 návrhů, týkajících se zhospodárnění agendy
úřadů finanční stráže, soubor 114 návrhů na zlepšení služby u celních úřadů a 3 soubory
návrhů na organisaci služby u důchodkových kontrolních úřadů, obsahující i do podrob-
ností vypracovaný návrh služebního předpisu pro tyto úřady. Uvedený stručný přehled
výsledků činnosti komise ukazuje, že práce komise přes obtíže, s nimiž při podobných
pracích vždy nutno počítati, se rozvinuly v očekávaném měřítku a že komise přistoupila
v tomto roce i k takovým pracím, které pro reformu správy jsou zásadního významu. V r.
1938 bude komise ve spolupráci s příbuznými orgány, které sledují stejné cíle jako ona,
svoji činnost v tomto směru dále rozšiřovati a prohlubovati.


261

3. Předsednictvo ministerské rady.
Tiskový odbor předsednictva ministerské rady.

úkolem tiskového odboru předsednictva ministerské rady jest, vedle vlastní služby
pro předsedu vlády, ministerstva a ústřední úřady, sledovati veškerý tisk vnitřní i za-
hraniční a informovati i význačné činitele domácí a zahraniční o tiskových věcech, jakož
i obstarávati styk státních úřadů s denním a krajinským tiskem.

Přehledy denního politického tisku pražského, politického tisku krajinského a fran-
couzský bulletin, které vydává pro zastupitelské úřady cizích států, pro cizí vlády a pe-
něžní ústavy, nabývají stále větší publicity. Jednou týdně vydávaná korespondence pro
český krajinský tisk, korespondence pro slovenský tisk a korespondence pro německý
tisk, s názvem "Prager Wochenkorrespondenz", jsou hledaným a stále více používaným
novinářským materiálem.

Vedle těchto služeb rediguje dvakrát týdně rozhlasové přehledy vnitropolitických a
zahraničně-politických událostí s hlediska státně propagačního a každodenně politické roz-
hlasové reliéfy ke zpravodajské službě československé tiskové kanceláře.

Tiskový odbor předsednictva ministerské rady zásobuje také redakčním materiálem
a články časopisy jednak spadající do oboru jeho působnosti, jednak krajinské listy, které
o tento materiál zvláště žádají.

S mimořádnou péčí věnuje se tiskový odbor předsednictva ministerské rady obsahu a
publicitě deníku "Pražské noviny", z nichž se snaží vytvořiti typ novin pro státní a ve-
řejné úřady, podniky a ústavy.

Umístění tiskového odboru předsednictva ministerské rady v budově československé
tiskové kanceláře osvědčilo svou účelnost ve stále těsnější spolupráci s československou
tiskovou kanceláří.

V tiskovém odboru předsednictva ministerské rady se soustředí vrchní vedení stát-
ních tiskových podniků: Státních tiskáren, úředních novin v Praze a Bratislavě a česko-
slovenské tiskové kanceláře, které spadají do oboru jeho působnosti.

Státní úřad statistický.

Kromě obvyklých prací očekávají Státní úřad statistický v r. 1938 dva nové úkoly,
jimiž bude Státní úřad statistický značně zatížen. Je to jednak rozšířená statistika fi-
nanční, jednak zasedání Mezinárodního statistického institutu,
jež se bude konati v září 1938 v Praze. Provedení obou těchto úkolů si vyžádá velmi znač-
ných finančních prostředků.

Z ostatních prací sluší uvésti:

Ve statistice populační bude pokračováno ve statistice přirozené měny obyvatel-
stva, rozvodů, rozluk a neplatností manželství, stěhování obyvatelstva, cizinců, změn stát-
ního občanství, zdravotnictví a stavebního ruchu. Dále bude zpracována statistika prázd-
ných bytů v městských aglomeracích s více než 20. 000 obyvatelů podle sčítání z 15. pro-
since 1937 a statistika abiturientů středních a odborných škol. Budou též zahájeny první
přípravné práce ke sčítání lidu r. 1940.

Ve statistice zemědělské bude pokračováno ve zpracování statistiky ploch osevu
a sklizně, výroby rostlinné a živočišné a zemědělského průmyslu.

V oboru statistiky průmyslové výroby bude prováděno šetření za rok 1937,
po případě u některých průmyslů také za rok 1936. V rámci této statistiky budou se zjiš-
ťovati vedle výroby též spotřebované suroviny, polotovary a pomocné látky, jakož i odbyt
v příslušném roce.

V oboru statistiky zahraničního obchodu bude Státní úřad statistický pro-
váděti šetření o speciálním obchodu podle množství a hodnoty, jakož i podle dvojí země
původu při dovozu a podle země určení při vývozu. Dále bude Státní úřad statistický zpra-
covávati speciální dovoz a vývoz podle různých dopravních cest, zušlechtění v aktivním


262

3. Předsednictvo ministerské rady.

i pasivním styku záznamním, výnosy cel podle statistických položek u zboží dováženého
do volného oběhu, průvoz zboží, odbyt československého vývozního zboží přes Hamburk
do zámoří a k žádosti ministerstva zahraničních věcí osvědčení o výrobním původu vět-
šího počtu druhů zboží dovážených do československé republiky ze zámoří.

Ve statistice cenové budou se pravidelně vyšetřovati ceny maloobchodní a velko-
obchodní pro výpočet úředních cenových indexů (indexy velkoobchodních cen, indexy
citlivých cen, indexy potravinové, indexy všech nákladů životních a indexy stavebních ná-
kladů). Dále se bude konati měsíčně šetření o nákupních cenách zemědělských výrobních
potřeb, o trhových cenách živého dobytka, o cenách nejdůležitějších pohonných látek atd.
Také budou vypočítávány měsíční a roční průměrné ceny nejdůležitějších zemědělských
výrobků.

V oboru statistiky veřejných financí bude se v r. 1938 prováděti nová sta-
tistika daně důchodové, všeobecné a zvláštní daně výdělkové, daně z vyššího služného,
daně rentové, daně z obratu, daně přepychové a statistika samosprávných přirážek. Vše-
chny tyto statistiky se budou týkati r. 1936.

V oboru statistiky sociální bude se konati šetření o práci přes čas, o stávkách
a výlukách, o mzdách, o odborových organisacích zaměstnaneckých a zaměstnavatel-
ských, o nezaměstnanosti, o zprostředkování práce, o trhu práce a o kolektivních smlou-
vách. Budou-li k tomu účelu dostatečné finanční prostředky, bude se konati také šetření
o zaměstnanosti a době pracovní, o výdělcích v průmyslu, o chudinských nadacích a fon-
dech, o studentských nadacích, o sociálních poměrech vysokoškolského studentstva a o sou-
kromých zaměstnancích.

Ve statistice dopravy bude Státní úřad statistický konati v r. 1938 šetření o vodní
dopravě po Dunaji, Vltavě a Labi, o poštovním, telegrafním a telefonním provozu a o mo-
torových vozidlech (bude provedeno rozsáhlé strojové zpracování všech druhů motorových
vozidel podle stavu z 31. prosince 1937). Dále bude prováděna měsíční statistika českoslo-
venského nájemního pásma v Hamburku a budou konány přípravy k zavedení stálé statis-
tiky dopravy zboží nákladními automobily.

Z ostatních prací, jež bude Státní úřad statistický v r. 1938 prováděti, sluší
uvésti alespoň tyto: statistiku cizineckého ruchu, platební bilance československé repu-
bliky, státních zaměstnanců, dále evidenci státních dodávek a prací, agendu kartelového
rejstříku, statistiku lesní, peněžnictví a pojišťovnictví, vnitřního trhu, měsíční statistiku
konsumní, statistiku soudní a trestní, školskou a osvětovou, živnostenskou, statistiku hor-
nictví a hutnictví, elektrisace, akciových společností a spol. s r. o., výprodejů a statistiku
družstevní. Konečně budou sledovány kursy devis a vypočítávány průměrné měsíční a
roční kursy, jakož i různé indexy valutami a j.

Podrobný pracovní plán Státního úřadu statistického na rok 1938 jest uveřejněn na
str. 253-257 "Statistického obzoru" z r. 1937. Nelze ovšem zaručiti, že bude možné pro-
vésti všechny tyto práce. Jak v úvodu řečeno, ponese totiž Státní úřad statistický r. 1938
velmi značné náklady nové statistiky finanční a náklady kongresu Mezinárodního statis-
tického institutu. S druhé strany není možné úměrně k tomu zvýšiti prelimináře výdajů
Státního úřadu statistického v rozpočtu na rok 1938. Bude tedy asi nutno některé z ostat-
ních prací přiměřeně omeziti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP