279

6. Ministerstvo vnitra.

v němž mají býti systematicky a úhrnně normována všechna potřebná pravidla pro
vnitřní úřadování ústředních úřadů, při čemž bude zejména usilováno o zvýšení iniciativy
vědomí, odpovědnosti i samostatnosti úřednictva. Kromě toho účastní se ministerstvo
vnitra jako v předchozích letech prací zmíněné komise, pokud se dotýkají jeho resort-
ních zájmů, a bude tak činiti i v příštím rozpočtovém období.

Hospodářství svazků územní samosprávy.

Pomocné fondy pro úpravu dluhů okresů a obcí provádějí tak zv. řádnou úpravu
dluhů zmíněných svazků podle ustanovení § 2, odst. 1-2, čl. III. zákona č. 69/1935 Sb.
z. a n. o finančních opatřeních v oboru územní samosprávy. Tak zvanou mimořádnou
úpravu dluhů podle § 2, odst. 3 a povolování zápůjček těmto svazkům podle § 11, čl. III
posléze citovaného zákona provádí ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí.

Ministerstvo vnitra projednává podle potřeby neodkladné a účelné predisposice pří-
dělů, povolených vládou z půjčky práce svazkům územní samosprávy a mimo to provádí:
likvidaci majetku těchže svazků proťatých novou státní hranicí, zákon o obraně státu
č. 131/1936 Sb. z. a n., pokud se týká samosprávných svazků, zákon č. 80/1935 Sb. z.
a n. o obraně a ochraně proti leteckým útokům, pokud jde o dávku k úhradě obecních
nákladů, zákon o újezdních měšťanských školách č. 233/1935 Sb. z. a n., pokud se týká
posouzení finanční únosnosti zúčastněných samosprávných svazků - zejména okresů -
a připravuje novelisaci pravidel o obecních dávkách a poplatcích podle zákona č. 329/1921
Sb. z. a n.

Veřejná bezpečnost.

V oboru veřejné bezpečnosti učinilo ministerstvo vnitra v roce 1937 všechna opatření
pro rozšíření a vybudování státní policejní služby a vytvořilo tak aparát vskutku účinný,
jehož způsobilost a výkonnost jest obecně uznávána. V roce 1937 byl podle systemisace
schválené vládou zvýšen skutečný stav policejní stráže přijetím více než 1. 000 nových
strážníků a byla vypsána soutěž pro nové jich přijímání. Ke zvýšení výkonnosti státní
policejní správy se neustále doplňuje výzbroj policejní stráže a zdokonaluje technické
vybavení.

U četnictva bylo nutno v roce 1937 doplniti početní stav přijetím 500 četníků na zkoušku
ke dni 1. října 1937. Bezpečnostní poměry vyžádaly si zřízení dalších četnických pohoto-
vostních oddílů: v Jindřichově Hradci, Bratislavě, Nových Zámcích, Spišské Nové Vsi,
Košicích a Chustu. V rámci budování sítě četnických silničních kontrolních stanic byly
zřízeny další silniční kontrolní stanice v Jičíně, Mostu, Uherském Hradišti, Trenčíně,
Banské Bystrici, Popradu a Chustu. Pro zvýšení výkonnosti četnických leteckých hlídek
byla původní jednomístná letadla nahrazena moderními stíhacími stroji a došlo k výměně
dvoumístných letadel za typy, které jsou po stránce technické dokonalejší. Pro ústřední
četnické pátrací oddělení byl opatřen srovnávací mikroskop a pomůcky pro dílnu metalo-
grafickou; četnické pátrací stanice byly vybaveny přenosnými světlomety, některé též
dokonalejšími rozmnožovacími přístroji, a byl udržován stálý styk s vysokoškolskými
ústavy v oboru kriminální anthropologie, soudní chemie, soudního lékařství, grafologie a
radiotelefonie, a zřízen odborný kurs pátrací služby pro velitele četnických oddělení a
pro odborné síly pátracích stanic. Kromě toho byly provedeny revise předpisů o pátrací
službě a připraveno vydání nových předpisů.

Rozhlasem pro bezpečnostní službu, který velmi přispívá k vypátrání pachatelů trest-
ných činů, bylo od 1. ledna do 1. října 1937 vyhlášeno 2. 306 zpráv. V ústavu pro chov
a výcvik služebních psů četnictva v Pyšelích bylo pokračováno v odborném výcviku
těchto psů, jejich vůdců, jakož i ve výcviku opakovacím, při čemž byli cvičeni též vůdci
a psi pro potřeby finanční stráže; ke krytí úbytků služebních psů byl proveden vlastní
odchov a chovný kmen doplněn. Byl pořádán odborný kurs pro výcvik řidičů služebních
motorových vozidel, a frekventanti pátracího kursu byli školeni. Nově zřízeným četnic-
kým pohotovostním oddílům bylo přiděleno po jednom autokaru s Dieselovým motorem

18


280

6. Ministerstvo vnitra.

a po jednom šestisedadlovém otevřeném služebním automobilu, jimiž byly dodatečně vy-
baveny i ostatní četnické pohotovostní oddíly. Nové četnické silniční kontrolní stanice byly
vybaveny služebními automobily, sirénami a návěstkami pro zastavování provozu.

Značných pokroků bylo docíleno v dobudování telefonní sítě četnictva: byly dohotoveny
telefony na dalších 63 odlehlých četnických stanicích, pro 123 definitivních četnických stanic
se telefony budují, a po jejich výstavbě bude vybaveno telefonem 98'07% všech definitiv-
ních četnických stanic. Značnou měrou bylo rozšířeno trvalé denní i noční telefonní spojení
důležitých četnických útvarů, jež koncem tohoto roku bude v provozu asi u 720 četnických
stanic.

K dalšímu zvýšení pohotovosti četnictva a pro zajištění veřejné bezpečnosti bude ještě
podstatně rozšířena síť četnických motorisovaných útvarů zřízením motorisovaných okres-
ních četnických stanic s jedním motorovým vozidlem v sídle každého okresního úřadu.
Připravuje se zřízení dalších 7 četnických leteckých hlídek, z nichž každá bude vybavena
3 letadly. Bude prováděn další odborný výcvik personálu četnických pátracích stanic a
podle potřeby i velitelů četnických oddělení; ústřední četnické pátrací oddělení a četnické
pátrací stanice budou vybaveny dokonalejšími technickými pomůckami a spolupráce těchto
pátracích útvarů s vědeckými ústavy bude prohlubována. Motorisace četnictva bude roz-
šířena zakoupením většího počtu služebních normálních automobilů v náhradu za ty, které
budou vzhledem k dlouhodobému používání k jízdě nezpůsobilé, dále nákupem speciálních
šestikolových automobilů pro výkon služby u exponovaných četnických pohotovostních oddílů,
jakož i opatřením 3 prototypů speciálních služebních automobilů pro četnickou službu pá-
trací. Budou úplně dobudovány telefonní spoje odlehlých četnických stanic, a zdokonalena
telefonní síť četnictva rozšiřováním trvalého telefonního spojení důležitých četnických
útvarů. Pro četnické letecké hlídky budou opatřeny radiotelegrafní a radiotelefonní stanice
letadlové a pozemní.

V oboru civilní protiletecké ochrany a branné výchovy byly vydány organisační směr-
nice k provedení zákona č. 82/1935 Sb. z. a n. o ochraně a obraně proti leteckým útokům,
směrnice pro službu požární, poplachovou, zastírací, samaritskou a asanační, pokyny o po-
volávání k povinné součinnosti a směrnice o cvičeních; nově bylo upraveno zkoušení vy-
robených plynových masek a vykonány veškeré přípravy k zahájení hromadné jich výroby
a distribuce. Připravuje se vybudování státní školy protiletecké ochrany, jejímž úkolem
bude jednak vychovávati instruktory CPO a velitele služeb a jednak vykonávati rozsáhlou
činnost výzkumnickou, a to podle pokynů a námětů Poradního sboru, který se právě tvoří.
Připravují se pokyny pro výchovu občanstva v civilní protiletecké ochraně, a ministerstvo
vnitra se účastní také ostatních prací sledujících provedení zákona o branné výchově.

Umístění úřadů.

Pokud jde o umístění okresních a státních policejních úřadů (expositur) bylo postupo-
váno v tradiční shodě a v dokonalé spolupráci s příslušnými svazky samosprávnými podle
§ 1, odst. 4 organisačního zákona, a § 18, odst. 2 vládního nařízení č. 51/1936 Sb. z. a n.
o organisaci policejní správy a služby a bylo docíleno ve velmi četných případech definitiv-
ního bezvadného umístění resortních úřadů přesně podle pracovního programu. Také pro
nejbližší rozpočtové období lze v tomto směru očekávati příznivé výsledky.

Pro umístění četnictva byly postaveny četnické kasárny v Kosihách nad Iplom, do-
končuje se novostavba kasáren v Čebovcích, bude pokračováno ve stavbě četnických ka-
sáren v Čopu, Kamenici nad Uhom a proponuje se stavba četnických kasáren ve spojení
s budovou policejního komisařství v Praze - Břevnově, jakož i stavba některých jiných velmi
naléhavých ubikací v zemi Slovenské a Podkarpatoruské.

Správa hospodářská.

činnost ministerstva vnitra se tu vztahovala zejména na péči o osoby nezaměstnané a
strádající a na časová opatření podle vývoje hospodářských poměrů a jejich vlivu na ceny


281

6. Ministerstvo vnitra.

předmětů potřeby. V souvislosti s úpravou měny, provedenou zákonem č. 262/1936 Sb. z.
a n., bylo vydáno vládní nařízení č. 264/1936 Sb. z. a n. o opatřeních proti bezdůvodnému
zdražování, jímž se dostalo politickým úřadům další pomoci v jejich protilichevní činnosti
zřízením poradních sborů pro otázky cenové u ministerstva vnitra a u politických úřadů
I. a II. stolice, pro něž byly vydány jednací řády. Zřízením těchto poradních sborů získala
státní správa spolupráci zástupců podnikatelských a spotřebitelských vrstev, kteří na pod-
kladě svých odborných nebo praktických znalostí hospodářského života a svým rozhledem
jsou schopny postihnouti všechny složky výroby a obchodu, související s vývojem a výši
cenové hladiny, celý výrobní a obchodní proces podrobiti kritickému rozboru a posouditi,
zda a do jaké míry jest případné zdražení důvodné.

Ministerstvo vnitra spolupůsobilo při řešení otázek zemědělských a průmyslových a
zúčastnilo se činně svými zástupci i prací československé obilní společnosti, ve Sboru pro
záležitosti mlynářské výroby, ve Sboru pro záležitosti sklářské výroby, v cenových komisích
mléčných, v Kuratoriu vyrovnávacího fondu mléčného pro zemi českou, živočišného syndi-
kátu, Dřevařského syndikátu, Syndikátu pro pěstování a zpracování papriky a obchod
s paprikou a ve sborech pro záležitosti průmyslu bramborového škrobu a škrobového
cukru.

Podřízené zemské a okresní úřady za pomoci poradních sborů dbaly toho, aby ceny
nejběžnějších předmětů potřeby se pohybovaly na výši, jež by byla únosnou pro zesla-
benou kupní schopnost nejširších lidových vrstev.

V provádění kontrolní služby protilichevní bylo intensivně pokračováno. Tato služba,
kterou zamýšlí ministerstvo vnitra přetvořiti na moderní hospodářskou policii, dbá
zvláště toho, aby ceny všech druhů mouky zůstaly na výši platných maximálních cen
z roku 1935 a aby v cenách chleba nenastaly cenové přesuny v neprospěch spotřebitelů;
stejná pozornost byla věnována vývoji cen masa, sádla, uzenin, másla a vajec. O nerušené
zásobování obyvatelstva těmito produkty za přiměřené ceny pečuje i Syndikát pro zpeně-
žení dobytka a výrobků živočišných v Praze, který upravuje za součinnosti zástupce mi-
nisterstva vnitra jejich dovoz a vývoz. Ježto mimořádné hospodářské a vyživovací po-
měry v zemi Podkarpatoruské dosud trvají, byl zemský úřad v Užhorodě dále pověřen
organisací a prováděním nouzového zásobování podkarpatoruského obyvatelstva kuku-
řicí. Kromě toho bylo pokračováno i ve zvláštní nouzové pomocné akci zahájené v roce
1934, z níž se dostalo zdarma přídělu kukuřice osobám, jejichž výživa byla ohrožena.

V oboru pojišťovnictví zaměstnával pád Fénixu, životní pojišťovací společnosti ve
Vídni, ministerstvo vnitra i v roce 1937, neboť bylo nutno pokračovati v sjednáváni pod-
kladů pro úpravu poměrů československé representace této pojišťovny, které došly vý-
razu ve vládních nařízeních č. 56/1937, č. 135/1937, a č. 136/1937 Sb. z. a n., o nichž se
stala již zmínka. Za přispění státu a za součinnosti pojišťoven a pojistníků byla majet-
ková podstata Fénixu v Československu - která byla k docílení neodvislosti od vídeňské
ústředny prohlášena za samostatnou právnickou osobnost s firmou "Pojišťovna Star" -
doplněna vydáním 4% dluhopisů nom. 450, 000. 000 Kč, takže nároky pojistníků byly zkrá-
ceny, přihlížejíc ke stáří pojistky, měrou nepříliš citelnou od 5% do 27% celé pojistné
sumy, při čemž pro pojistky s malými pojistnými sumami - do 10. 000 Kč - byla stano-
vena pouze srážka 3% pojistné sumy. V roce 1938 ukončí ministerstvo vnitra uspořádání
poměrů bývalé zdejší representace Fénixu vyrovnáním pohledávek z jiného důvodu než
z pojistných smluv a úpravou poměrů zaměstnaneckých. Ministerstvo vnitra provádělo
předepsané revise u mnoha pojišťoven a věnovalo zvýšenou pozornost zabezpečovacím
fondům, zřízeným podle zákona č. 147/1934 Sb. z. a n. o zabezpečení nároků pojistníků
v pojištění soukromém a o státním dozoru na soukromé pojišťovny.

V oboru spořitelen byl v roce 1936 vykonáván dozor ministerstva vnitra nad 360
ústavy. V roce 1937 se počet ten snížil o 3, a to splynutím spořitelny v Hoře Sv. Kateřiny se
spořitelnou v Mostu, spořitelny v Klášterci nad Ohří se spořitelnou v Jirkově a spořitelny
v Teplicích nad Metují se spořitelnou v Trutnově. Ministerstvo vnitra dbá, aby výtky zá-
konného revisního "Svazu československých spořitelen" byly co nejrychleji odstraňovány
a zkoumá podle předložených účetních zpráv, doložených řadou podrobných výkazů, do-
držují-li se přesně stanovy; zvláštní pozornost věnuje správnému rozložení svěřeného
jmění s ohledem na žádoucí likviditu. Po stránce organisační pokračuje ve snaze po sní-

18*


282

6. Ministerstvo vnitra.

žení počtu slabých ústavů, které ani při režii omezené na nejnutnější míru nejsou sobě-
stačnými; na druhé straně obrací zřetel k poměrům slovenským a podkarpatoruským,
kde dosud působí poměrně velmi málo spořitelen, a vítá, pokud to zapadá do účelné orga-
nisace tamního peněžnictví, žádosti obcí za povolení nových spořitelen. Pro úpravu vnitř-
ních poměrů ve spořitelnách byl vydán vzorcový služební řád pro jejich zaměstnance,
takže po dřívějším vydání jednacího řádu pro správu spořitelen a výslužného řádu pro
zaměstnance spořitelen zbývá ještě vydati kárný řád pro zaměstnance, který se též při-
pravuje. Likvidace právních poměrů spořitelny v Polském Těšíně nemohla býti dosud
uskutečněna, protože polská vláda na návrh podaný s naší strany nepřistoupila a ani ne-
předložila svůj návrh. Jest tedy třeba se stranou polskou dále jednati.

V oboru zakládání akciových společností se projevuje proti roku předchozímu postu-
pující zlepšování.

V podpůrné akci podle nouzového regulativu ve prospěch existenčně ohrožených ne-
zemědělců, postižených živelními pohromami, bylo pokračováno v intencích, aby byla
zmírněna nouze vzniklá živelními pohromami.

Rozsah práce.

Ve všech oborech práce, uložené resortu ministerstva'vnitra, se projevuje mimo-
řádné zvětšení pracovního přídělu a nutnost zvýšení pracovní intensity. Tato skutečnost
si vynucuje ustavičnou péči o úspornost v úředním postupu a pravidelné vyvažování
zvětšujících se výdajů zdokonalením účelnosti v úředních jednáních a zhospodárněním
výdajové stránky v celém rozsahu resortní působnosti. Tuto činnost bude nutno v příš-
tím rozpočtovém roce podle získaných zkušeností co nejvíce prohloubiti.


283

7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Záležitosti osobního stavu.

Doplňování stavu soudců v příštích letech podařilo se zajistiti zvýšením systemisova-
ného stavu soudcovských čekatelů o 100 míst; poněvadž i na 80 míst soudcovských systemi-
sovaných v roce 1936 přijati byli soudcovští čekatelé, stoupl jejich počet v posledních 2 letech
o 180. Systemisovaný stav soudců byl zvýšen vzhledem ke zvýšené agendě u krajského
soudu v Brně o 2 místa soudních radů a u vrchního soudu v Praze o další (třetí) místo
vicepresidenta.

Zakládání pozemkových knih na Slovensku postupuje uspokojivě a následkem zvýšení
počtu vložkářských komisí i rychlejším tempem.

Soudní agenda civilní a trestní.

I v roce 1936 potrvala ještě stagnace ve vzestupném vývoji soudní agendy jako
v letech předchozích, ač již u některých soudů, zejména v průmyslových krajích, jest patrný
buď vzrůst agendy aneb stejný stav její, následek to nového rozmachu obchodu a průmyslu.

V počtu pracovních jednotek způsobila sice pro statistické porovnání s lety předchozími
značný pokles ustanovení zákona č. 251/34, kterým se mění a doplňují některá ustanovení
zákonů o občanském řízení soudním, o řízení exekučním a o řízení nesporném. Jest totiž
větší část sporů projednávaných u okresních soudů nadále projednávána podle předpisů
řízení o věcech nepatrných, v němž poměrně méně dochází k rozsudkům kontradiktomím.
Tím dostalo se okresním soudům určitou měrou úlevy, podobně jako sborovým soudům
v opravném řízení.

Řízení soudní zůstává následkem stále složitějších poměrů právních i skutkových stále
pracným a jest vedeno stranami i jich právními zástupci velmi houževnatě. O tom svědčí
poměrný vzestup kontradiktorních rozsudků i opravných řízení.

Kontradiktorních rozsudků bylo:
u krajských soudů:

 

rok 1929

1930

1931

1932

1933

1934

1935

1936

 

14. 294

15. 608

18. 602

20. 111

20. 320

20. 412

20. 758

20.  40

a

u okresních

soudů:

           
 

rok 1929

1930

1931

1932

1933

1934

1935

1936

 

64. 915

64. 612

74. 023

84. 350

86. 419

85. 296

82. 859

76. 233

Nepoměr mezi vzrůstem celé agendy soudní vůbec a závažnější a pracnější agendou
vychází zejména ze srovnání poměrných čísel, zjišťujících, oč stoupla agenda ta proti
předválečnému stavu v roce 1913:

U krajských (a okresních) soudů v Čechách stoupl počet nově napadlých sporů
v roce 1936 proti roku 1913 o 117'3% (36'1%), ale kontradiktorních rozhodnutí o 323'1%
(103'2 %); obdobně v obvodu moravskoslezském stoupl počet nově napadlých sporů u kraj-
ských (a okresních) soudů o 77'3% (17'69%) a kontradiktorních rozhodnutí u krajských
(a okresních) soudů o 368'4% (57'3%).

V řízení trestním klesá sice počet projednávaných řízení, ale stoupá poměrný počet
osob obviněných i souzených, a zvyšuje se stále počet případů tak složitých, že projednávání
vyžaduje mnohdy i několika dnů neb i týdnů.

Konfiskace.

Celkový jich počet klesl s 3100 v roce 1935 na 2861 v roce 1936, tedy o 239 (=4%).
Z uvedeného právě počtu připadalo na zabavení tiskopisů periodických 1653, neperiodických
253 a cizozemských 955.


284

7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Proti roku 1935 klesl počet konfiskací periodického tisku o 172, neperiodického tisku
o 370, a stoupl jen počet konfiskací cizozemského tisku o 303.

Práce zákonodárné.

1. V oboru práva soukromého byla počátkem roku 1937 dokončena úprava
osnovy občanského zákona, schválená zásadně vládou dne 4. prosince 1936, a vládní návrh
byl v březnu předložen Národnímu shromáždění, a to podle zákona ze dne 12. března 1937,
č. 41 Sb. z. a n., kterým se upravuje jednání ve společných poradách výborů poslanecké
sněmovny a senátu, zároveň oběma sněmovnám. Po předběžné rozpravě byla osnova v obou
sněmovnách přikázána ústavně-právním výborům k společnému projednání. Na schůzi
výborů konané dne 25. června t. r. zvoleni byli členové subkomitétu pro osnovu občanského
zákoníka, a stanoveny směrnice pro další postup. V pracích subkomitétu započato bylo dne
29. září t. r.

Hned po dovršení prací na novém zákoníku občanském počalo ministerstvo spravedl-
nosti připravovati nový zákon knihovní. Podkladem jeho bude osnova unifikovaného knihov-
ního zákona z roku 1923, svého času již meziministersky projednaná, která ovšem musí býti
hlavně se zřetelem na osnovu zákoníka občanského na četných místech dosti přepracována.
Referentský návrh je již hotov, po zrevidování důvodové zprávy bude o něm zahájeno
obvyklé řízení. Počítá se s tím, že nový zákon knihovní nabude účinnosti zároveň s novým
zákoníkem občanským. Do té doby nebylo však možno odkládati některé menší nápravy
dnešního stavu pozemkových knih v zemích Slovenské a Podkarpatoruské. Proto byla při-
pravena a pod č. t. 461 senátu předložena osnova zákona o některých opatřeních k sjednání
vzájemného souladu mezi veřejnými knihami, pozemkovým katastrem a skutečnou držbou
v zemích Slovenské a Podkarpatoruské (osnova byla již projednána v ústavně-právním
výboru senátu, srv. jeho zprávu, č. t. 492).

Z drobnějších legislativních prací třeba uvésti vládní nařízení č. 14 a 149/1937
Sb. z. a n., kterými opět byly měněny předpisy vládního nařízení č. 250/1935 Sb. z. a n.
o úlevách při splácení pohledávek za zemědělci, dále vládní nařízení č. 13 a 150/1937
Sb. z. a n., kterými byly modifikovány předpisy vládního nařízení č. 76/1936 Sb. z. a n.
o zemědělském vyrovnacím řízení.

Obtížná situace lázeňských míst vyžádala si zvláštních pomocných opatření, která jsou
obsažena ve vládním nařízení č. 81/1937 Sb. z. a n. o úlevách při splácení některých po-
hledávek za dlužníky v lázeňských místech a v jejich okolí; ku provedení tohoto nařízení
vydána byla vládní nařízení č. 91 a 92/1937 Sb. z. a n.

2. V oboru obchodního a směnečného zákonodárství pokročily
práce na novém obchodním zákoně v roce 1937 tak, že v červenci byla dána do tisku osnova
obchodního zákona. Osnova se skládá ze dvou knih. Kniha první zpracovaná Vědeckou
komisí ku přípravě a projednání nového obchodního zákona týká se obchodnictva a po-
jednává v osmi hlavách o obchodnících, firemním rejstříku, obchodních firmách, převzetí
obchodního závodu, obchodních knihách, prokuristech a jiných obchodních zmocněncích,
o obchodních jednatelích a obchodních dohodcích. Kniha druhá, která byla vypracována
v ministerstvu samém, obsahuje ve třech hlavách úpravu poměrů veřejné obchodní společ-
nosti, komanditní společnosti a tiché společnosti. Osnova byla rozeslána všem sborovým
soudům první a druhé stolice a nejvyššímu soudu a všem odborným a zájmovým korpo-
racím. Po dojití vyžádaných posudků přikročí se ke konečné úpravě osnovy. Osnova bude
ještě doplněna uváděcím zákonem a ustanoveními o obchodech, těmito ovšem až budou
známy výsledky parlamentního projednání obligačního práva podle vládního návrhu občan-
ského zákoníka.

Reformu akciového práva, jež se má státi zvláštním zákonem, zamýšlí ministerstvo
spravedlnosti zahájiti vydáním a rozesláním zevrubného dotazníku všem zájemcům.

V oboru práva družstevního očekává ministerstvo spravedlnosti dojití reformních
návrhů od družstevních svazů a připravuje vedle toho ještě zvláštní dotazník, aby zvýšilo
zájem o věc a usnadnilo svazům jejich vyjádření.


285

7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Práce na jednotném směnečném zákonu podle mezinárodní ženevské úmluvy ze 7. června
1930 omezily se prozatím na opětovné pokusy dosíci v lůně Hospodářské rady Malé dohody
žádoucího kontaktu Československa s oběma ostatními státy dohodovými, obzvláště s Jugo-
slávií. Jugoslávie předložila teprve v nejposlednější době francouzské znění své osnovy
jednotného směnečného zákona. Ke schůzi delegací všech tří států Malé dohody, jež byla
proponována v Praze na začátek října 1937, nedošlo, ježto nebyla z Jugoslávie obeslána.
Ministerstvo spravedlnosti navrhlo již, aby Hospodářská rada Malé dohody se usnesla, že
československá delegace Hospodářské rady vejde sama v přímý styk s jihoslovanskou a
rumunskou delegací za účelem společné úřady o přípravách k vydání jednotného směneč-
ného zákona. K této úřadě, od níž si slibuje ministerstvo spravedlnosti rychlejší postup
společných prací, má dojíti z jara 1938. Mezi státy Malé dohody je umluveno, že ihned po
skončení společných prací na jednotném směnečném zákonu má býti přikročeno k úřadě

o přípravách k vydání jednotného šekového zákona na podkladě mezinárodní ženevské
úmluvy ze dne 19. března 1931.

Již před lety zamýšlená zvláštní zákonná úprava právních poměrů t. zv. stavebních
střádalen nepokročila dosud do zralejšího stadia. Ministerstvo spravedlnosti bude věc tuto

i nadále sledovati.

Práce na novelisaci kartelového zákona skončilo ministerstvo spravedlnosti již
v roce 1936, a byla osnova zákona ve schůzi vlády dne 20. listopadu 1936 přikázána ku
projednání komitétu ministrů pro otázky hospodářské za účasti ministrů spravedlnosti a
národní obrany.

3. V oboru norem upravujících civilní právo formální byla
v roce 1937 dokončena prvá redakce osnovy exekučního řádu. Zabývají se jí t. č. smíšené
komise ze soudců, advokátů a notářů u vrchních soudů, aby postupně k ní podávaly posudky.
Spolu byla rozeslána osnova po částech odborným ministerstvům, aby si mohla opatřiti
posudky odborných korporací a i sama zaujati stanovisko. Lze očekávati, že nejpozději
v první polovici roku 1938 velké dílo to bude moci býti dokončeno pro jednání ve sborech
zákonodárných.

V oboru civilního řádu soudního bylo spolupracováno s ministerstvem unifikací o do-
končení osnovy civilního řádu soudního připravené ministerstvem unifikací. Z podnětu
ministerstva spravedlnosti byla konečná úprava zrevidována tak, aby bylo docíleno sou-
hlasu s osnovou zákoníka občanského. Ministerstvo spravedlnosti opatřilo si také posudky
soudů o předložené již osnově civilního řádu soudního a změnách v ní dodatečně prove-
dených a zpracovalo je pro přípravu prací parlamentních.

Osnova zákona o organisaci soudů bude ještě koncem roku 1937 připravena pro
jednání meziministerské a pro zákonodárné sbory, tvoříc celek s osnovami zákonů o ci-
vilním řízení soudním a řízení exekučním.

Na rok 1938 nutno počítati a pracemi parlamentními na těchto velkých kodifika-
cích. V mezidobí budou připravována prováděcí nařízení, zvláště jednací řády soudů.
I to bude velké dílo zákonodárné.

Osnova advokátního řádu došla již zásadního schválení v ministerské radě a bude
v nejbližší době předložena zákonodárným sborům.

O osnově notářského řádu bylo zahájeno řízení meziministerské. Lze očekávati, že
nejpozději koncem roku bude i osnova notářského řádu předložena parlamentu.

Poslanecké sněmovně je předložena osnova zákona, jímž se mění a doplňují některá
ustanovení veřejnonotářských řádů, obsahující nutné změny notářského řádu, s nimiž
nelze čekati až do účinnosti nového notářského řádu. Zvláště jde o záruky notářské,
o ukládání deposit, o společné ručení za deposita notářská.

V nejbližší době bude již začato s přípravou zvláštních částí nesporného řízení,
zvláště řízení ve věcech poručenských a opatrovnických.

Z menších prací možno uvésti osnovu vládního nařízení o generálním poručenstvu.
Jest v meziministerském projednávání.

4. V oboru trestního zákonodárství je veškeré úsilí ministerstva
spravedlnosti soustředěno na přípravu unifikačních kodifikací soudního trestního práva.


286

7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Osnova trestního zákona, jako jejich základ, byla již na jaře letošního roku dána
do meziministerského připomínkového řízení. V zájmu urychlení tohoto řízení vláda se
usnesla, aby tato osnova byla projednávána ústně na poradách zástupců všech minis-
terstev a universitních profesorů jako expertů trestního práva. Tyto porady již zapo-
čaly, a přes obtížnost materie i palčivost některých otázek, jichž řešení nebude se možno
vyhnouti, lze doufati, že během příštího roku bude možno osnovu předložiti vládě ke
schválení, a jako vládní návrh Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání. Také
osnova trestního řádu jest již hotova. Jako základ bylo použito osnovy z roku 1928.
Tato osnova byla revidována podle výsledku připomínkového řízení o ní již tehdy pro-
vedeného a byla ovšem přizpůsobena osnově trestního zákona. Jakmile budou projednána
základní ustanovení osnovy trestního zákona, bude možno také osnovu trestního řádu
odevzdati znovu do meziministerského připomínkového řízení. Zbývá ještě osnova zá-
kona o výkonu trestů a zabezpečovacích opatření t. zv. trestní vy-
konávací řád. Přípravné práce na této osnově pokročily rovněž již tak daleko, že bude
možné ještě během tohoto roku je skončiti. Celý soubor soudního trestního práva bude
tím připraven a na konec bude vypracována osnova společného uvozovacího zákona, jímž
bude podrobně upraven poměr těchto kodifikací k ostatnímu právnímu řádu a vydána
ustanovení přechodná.

Snaha připraviti co nejdříve unifikaci trestního soudního práva vyžaduje ovšem,
aby trestní legislativní oddělení jak v tomto, tak i ještě v příštím roce se věnovalo
výhradně této práci.

Tak jako v předešlých letech účastnilo se ministerstvo spravedlnosti i v roce 1937
na přípravě celé řady velkých zákonodárných prací, vyšlých z jiných resortů.

Právní styky s cizinou.

V roce 1937 byly uvedeny v účinnost dvě významné úmluvy o právních stycích
s Polskem: úmluva o vzájemnosti ve věcech exekučních a konkursních (č. 38/37 Sb.
z. a n. ) a úmluva pozůstalostní (č. 39/37 Sb. z. a n. ). Důležitá ustanovení pro právní
styky s Německem obsahuje také úmluva z 25. července 1931, č. 21/37 Sb. z. a n.,
o úpravě právních poměrů na železnicích, přecházejících přes československo-německé
hranice. Farářovány byly předběžné tři smlouvy s Rakouskem: o právní ochraně a právní
pomoci ve věcech občanských a obchodních včetně vykonatelnosti exekučních titulů,
úmluva o vydávání zločinců a o právní pomoci ve věcech trestních a dohoda o pátrání
po uprchlých zločincích a osobách nezvěstných. Připravuje se jednání s Rakouskem
o úmluvě o vzájemnosti ve věcech konkursních a vyrovnacích. Připraven byl návrh
tripartitní úmluvy mezi státy Malé dohody o úlevách při ověřování a o průvodní moci
listin. Mimo to jest v úmyslu během roku 1937 ratifikovati multilaterální úmluvu sjed-
nanou 26. června 1936 v Ženevě o stíhání nedovoleného obchodu škodlivými drogami.

Ze smluv již dříve podepsaných zbývá uvésti v účinnost jen extradiční smlouvu
s Albánií.

V roce 1938 bude pokračováno v dalším jednání s cizími státy o vybudování a do-
plnění sítě mezinárodních úmluv o právních stycích Československa. Jest v úmyslu vě-
novati při tom zvláštní péči sjednávání smluv o vzájemnosti ve věcech exekučních, kon-
kursních a vyrovnacích a smluv o úlevách při ověřování listin a o jejich průvodní moci.

Vězeňství.

V roce 1937 byly pořádány dva odborné kursy pro výcvik uchazečů o místa dozorců
vězňů, z nichž prvý skončil 30. června 1937 a druhý skončí 15. prosince 1937.

V důsledku stálého stoupání stavu uvězněných, jak v trestnicích a polepšovacích
ústavech, tak i ve věznicích krajských soudů, byl vypracován návrh na zvýšení syste-
misovaného počtu zřízenců služby strážní.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP