(2) Vládní komisař je zejména oprávněn účastniti se všech schůzí správních orgánů společnosti, po případě schůzí zastupitelských a výkonných sborů svazků územní samosprávy, které jsou koncesionáři, má-li se v těchto schůzích jednati o věcech týkajících se železničního podniku. K takovým schůzím musí býti vládní komisař pozván, jinak jsou usnesení v nich učiněná, pokud se týkají věcí železničního podniku, právně neúčinná.

(3) V mezích odstavce 1 je vládní komisař oprávněn zastaviti, a to a okamžitou platností, výkon (provádění) usnesení neb opatření železničního podniku. Takové zastavení, o, jehož důvodech musí býti podnik zpraven, je povinen ihned oznámiti železničnímu správnímu úřadu; ten je, proveda přiměřené šetření, do 30 dnů potvrdí nebo zruší a zpraví o tom vždy podnik. Nevydá-li železniční správní úřad rozhodnutí do uvedené lhůty, má se za to, že zastavení bylo zrušeno.

(4) Vládnímu komisaři příslušejí při výkonu svěřené pravomoci stejná oprávnění, která jsou vyhrazena, předpisem § 93, odst. 3 pro železniční správní úřad.

§ 135.

Opatření, jestliže dráha nevyhovuje.

(1) Zjistí-li železniční správní úřad, že dráha (s příslušenstvím, pomocnými i vedlejšími závody) již nevyhovuje s hlediska veřejného zájmu, zejména požadavkům bezpečnosti, pravidelnosti a nerušenosti provozu, nařídí, drže se mezí technické a hospodářské účelnosti a maje slušný zřetel k hospodářskému stavu železničního podniku, aby železniční podnik uskutečnil opatření (přestavby, přístavby, zvýšení počtu vozidel, jejich změny a pod. ), která uzná za nutná vzhledem ke změněným poměrům, stanově k tomu přiměřenou lhůtu. Předtím vyslechne železniční podnik.

(2) Jestliže podnik nařízené opatření ve stanovené lhůtě neuskuteční, zařídí železniční správní úřad, aby bylo toto opatření uskutečněno na útraty,a nebezpečí podniku.

III. Některá zvláštní ustanovení o výkonu policie na dráze.

§ 136.

Činnost bezpečnostních úřadů a orgánů.

Bezpečnostním úřadům a orgánům náleží bdíti, aby osoby, které užijí dráhy nebo s ní jinak vejdou ve styk, zachovávaly ustanovení tohoto zákona a předpisů podle něho vydaných, po případě jiných předpisů, které upravují veřejnou bezpečnost, klid a pořádek na dráze.

§ 137.
Policejní pravomoc zaměstnanců dráhy.

(1) Zaměstnanci dráhy, určení službou pro železniční obvod, jsou v tomto obvodu oprávněni, není-li po ruce bezpečnostní orgán, zjišťovati totožnost osoby, která se dopustí trestného činu, neuposlechne napomenutí daného jí zaměstnancem dráhy při výkonu služby, zřejmě vědomě nebo svévolně porušuje předpisy týkající se drah, nebo se dopustí takového jednání, které ruší dopravu neb ohrožuje její bezpečnost, anebo i, je-li to nutné, takovou osobu zadržeti a odevzdati bez zbytečných průtahů bezpečnostnímu orgánu nebo příslušnému úřadu.

(2) Zaměstnanci dráhy jsou při výkonu policie (odstavec 1) povinni se říditi předpisy zavazujícími bezpečnostní orgány, zachovávati vážnost a chovati se ke každému slušně.

Navzájem je obecenstvo povinno zachovati v úředním styku s nimi slušnost a vážnost.

(3) Dohled na výkon, železniční policie, pokud ji obstarávají zaměstnaci dráhy, přísluší i řediteli nebo ředitelství (§ 71, odst. 1).

§ 138.
Zákonná ochrana při výkonu této pravomoci. Služební přísaha.

(1) Zaměstnancům dráhy přísluší při výkonu policie na dráze zákonitá ochrana členů sboru stráže bezpečnosti.

(2) Před připuštěním ke službě, při níž by se mohla vyskytnouti příležitost k výkonu policie na dráze, mají zaměstnanci dráhy vykonati do rukou orgánu železničního správního úřadu služební přísahu. Je-li toho naléhavá potřeba, může býti pro přechodnou dobu připuštěn k řečené službě také zaměstnanec, který služební přísahu dosud nevykonal.

§ 139.
Ozbrojené strážní oddíly železniční.

(1) Je-li potřebí mimořádných opatření k zajištění bezpečnosti provozu dráhy, může železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem vnitra a s ministerstvem národní obrany povoliti železničnímu podniku, bez újmy pravomoci bezpečnostních orgánů, aby utvořil ze svých zaměstnanců ozbrojené strážní oddíly železniční. Při tom budou stanoveny také podrobnosti organisace, pravomoci, výcviku, výkonu služby, výzbroje a výstroje těchto oddílů.

Členové ozbrojených strážních oddílů železničních jsou oprávněni nositi ve službě zbraň.

Výjimka podle § 138, odst. 2, věty druhé pro ně neplatí.

(3) K účelu uvedenému v odstavci 1 smí člen ozbrojených strážních oddílů železničních, šetře opatrnosti potřebné podle okolností případu, užíti zbraně jen v těchto případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátil násilný útok, jenž na něho byl učiněn aneb který mu přímo hrozí nebo jímž se živou jiné osoby ohrožuje;

b) k zmaření útěku pachatele, který porušil železniční dorozumívací a zabezpečovací zařízení, rozrušil tráť nebo vůbec jednal tak, že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohrožení železničního provozu, byl-li pachatel přistižen při činu nebo je-li někdo důvodně podezřelý z takového činu a nelze jej zadržeti jiným způsobem.

§ 140.
Stíhání přestupků.

Toho, kdo se proviní proti ustanovením § 6, odst. 1, § 10, odst. 1, § 30, odst. 1, §§ 41 a 42, § 43, odst. 2 a 4, § 44, § 59, odst. 1, § 80, §§ 101 až 103, § 105, odst. 1, §§ 108 a 109, anebo nedbá příkazů a zákazů úřadů, vydaných podle tohoto zákona, pokud míří k veřejné bezpečnosti, klidu a pořádku na dráze, potrestají politické úřady, ač neběží-li o čin stíhaný soudem nebo podle ustanovení ž. p. ř. (§ 85, o~dst. 3, věta první), trestem na penězích do 5.000 Kč nebo trestem na svobodě do 14 dnů; je-li trest na penězích nedobytný, přemění se v náhradní trest na svobodě podle míry zavinění, nejvíce však v trest na svobodě 14 dnů.

IV. Ustanovení příspěvku na úhradu nákladů spojených s výkonem státního dozoru.

§ 141.

(1) K úhradě nákladů, které vznikají prováděním dozoru podle ustanovení tohoto zákona, přispěje železniční podnik státu částkou, kterou určí železniční správní úřad se zřením k rozsahu přepravy a k zvláštním poměrům podniku v dohodě s ministerstvem financí, a jde-li o svazky územní samosprávy, také v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Podnik bude zdarma přepravovati orgány železničního správního úřadu, vojenské železniční orgány označené v § 118, odst. 6 a vládní komisaře (i jejich zavazadla) všemi druhy vlaků (v jakékoli třídě vozové) i vozidel a dovolí jim na požádání užíti železničního telegrafu a jiných dorozumívacích zařízení. Tato povinnost vzniká, jakmile se řečené orgány a komisaři prokáží průkazem, který k tomu účelu vydá železniční správní úřad.

V. Další odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 142.

(1) Ustanovení §§ 127 až 134 a § 135, odst. 2 neplatí, jde-li o zemi neb okres, a užije se tu prostředků podle zákona o organisaci politické správy. Oprávnění železničního správního úřadu, udíleti ve věcech, o které jde, pokyny ve smyslu Čl. 1 řečeného zákona, není tím dotčeno. Jde-li o zemi aneb okres učiní železniční správní úřad opatření podle § 135, odst. 1 v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Byl-li stanoven pro schůzi zemského neb okresního zastupitelstva, výboru nebo komise pořad jednání, který obsahuje předmět dotýkající se drah, jejichž koncesionářem nebo provozovatelem je země neb okres, buď pořad jednání zaslán včas před schůzí železničnímu správnímu úřadu. Jemu buď také bez průtahu oznámeno jakékoli usnesení v takové věci, které bylo učiněno ve schůzi jmenovaných sborů.

§ 143.

(1) Ustanovení § 133 neplatí, jde-li o obec. Možno tu však užíti prostředků podle zákonů upravujících obecní zřízení.

(2) Jde-li o obec, vyslechne železniční správní úřad, než učiní opatření podle § 135 obecní zastupitelstvo a příslušné opatření učiní v dohodě s ministerstvem vnitra.

VI. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 144.

Předpisy §§ 127 až 135, § 141, odst. 1 se nevztahují na dráhy státní; pro ně platí v těchto věcech zvláštní předpisy. Ustanovení § 124 se vztahuje na dráhy státní potud, pokud zvláštní předpisy nestanoví nic jiného.

Hlava druhá.

Dráhy vedlejší.

§ 145.
Všeobecně.

Pro dráhy vedlejší platí předpisy hlavy první s odchylkami podle následujících paragrafů.

I. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro dráhy hlavní.

§ 146.
Zásadní ustanovení.

(1) Pro dráhy vedlejší buďte stanoveny, hledíc k různosti povahy dráhy vedlejší a podle toho, jak to dovoluji okolnosti, odchylky z předpisů platných pro dráhy hlavní a povoleny úlevy z nich, a to zejména po stránce podmínek a zásad týkajících se koncesování, vybudování, udržování a provozu dráhy, jakož i po.stránce zjednodušení příslušných řízení. Takové odchylky a úlevy mohou býti stanoveny nebo povoleny koncesní listinou, vládním nařízením nebo rozhodnutím železničního správního.úřadu podle zásad stanovených vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení platí úchylky a úlevy podle §§ 147 až 151.

§ 147.

K dílu prvnímu, druhému a čtvrtému hlavy první.

(Povolení k přípravným pracím, koncese, a vybudování a udržování dráhy.)

(1) Jestliže ten, kdo chce vybudovati dráhu vedlejší, nemá z jakéhokoli důvodu zapotřebí oprávnění podle § 7, odst. 1, nemusí v žádosti o koncesi prokazovati, že pro zamýšlenou dráhu bylo uděleno povolení k přípravným pracím (§ 12, odst. 2).

(2) Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení § 38 o požárním prostoru; to se může státi zejména u dráhy úzkého rozchodu.

§ 148.

K dílu pátému hlavy první.

(Poměr k veřejným pozemním komunikacím, k vodám i k vodním dílům, k dolům na vyhrazené nerosty a k regulačním zájmům významnějších obcí.)

(1) Dráhu vedlejší možno vésti po veřejné pozemní komunikaci (veřejném prostranství), jestliže je k tomu komunikace (prostranství), třebas po provedení~úprav, způsobilá a není-li provozem dráhy ohrožena bezpečnost dopravy po komunikaci (prostranství). Nedojde-li o tom k dohodě mezi železničním podnikem a vlastníkem (správcem) komunikace (prostranství), rozhodne ministerstvo veřejných prací v dohodě se železničním správním úřadem, ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany, stanový zároveň podmínky, za nichž může býti komunikace (prostranství) užíváno drahou.

(2) Za užívání veřejné komunikace (prostranství) není podnik dráhy vedlejší povinen žádnou náhradou, a to ani tehdy, je-li část komunikace (prostranství) ponechána výhradně dráze. Naproti tomu jej postihují:

a) úprava komunikace (prostranství), nutná vzhledem k vybudování dráhy;

b) řádné udržování oné části komunikace (prostranství), která pro dráhu byla upravena, jakož i čištění této části v míře, jaké vyžaduje provoz dráhy a pořádek na komunikaci (prostranství);

c) oč v příčinné spojitosti s drahou snad vzroste náklad na udržování komunikace (prostranství), na odstraňování škod způsobených živly a na nové stavby nutné vzhledem k dopravě po komunikaci (prostranství);

d) veškerá zvláštní zařízení k odvrácení toho, aby provoz dráhy nerušil nebo neohrožoval dopravu po komunikaci (prostranství).

(3) Povinnosti, které by šly nad tato ustanovení, smějí býti podniku ukládány jenom za předpokladu, že jsou v příčinné spojitosti s drahou.

(4) Užívají-li dráhy vedlejší veřejných pozemních komunikací (prostranství) takovým způsobem, že je železniční trať přístupna silničním vozidlům, podléhají strany pohybu vozidel také předpisům, které upravují veřejnou bezpečnost a pořádek na těchto komunikacích (prostranstvích). Tyto předpisy však třeba vydati, pokud se dotýkají dráhy, v dohodě se železničním správním úřadem.

§ 149.

K dílu osmému hlavy první.

(Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uživatele pozemků v okolí dráhy a pro osoby, které tam chtějí něco podnikati.)

Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení § 102 o zakázaném pásmu a § 103 o požárním pásmu.

§ 150.

K dílu desátému hlavy první.
(Věci ztracené nebo zapomenuté.)

(1) Železniční správní úřad může povoliti podniku dráhy vedlejší, aby věci ztracené nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány ve smyslu § 112, dodal vždy do 8 dnů místnímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů. Vzpomenuté povolení bude vyhlášeno zároveň s označením místního úřadu ve věstníku, v němž železniční správní úřad uveřejňuje opatření a vyhlášky ve věcech přepravních.

(2) Dodáním věci místnímu úřadu bude podnik zbaven povinností schovatele, které vyplývají z ustanovení § 114.

§ 151.

K dílu,dvanáctému hlavy první.
(O úkonech státní výsosti zvláště.)

Železniční správní úřad, může v dohodě s ministerstvem financí, a jde-li o svazky územní samosprávy, také v dohodě s ministerstvem vnitra osvoboditi podnik dráhy vedlejší od příspěvku podle § 141, odst. 1.

II. Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody.

§ 152.

Osvobození od kolků a (poplatků, jakož i od dávek za úřední úkony ve věcech správních.

(1) Dokud nebude zahájen provoz dráhy vedlejší, jsou osvobozeny od kolků a poplatků všechny smlouvy, listiny a podání, které byly ujednány, sepsány neb učiněny k účelu vybudování dráhy vedlejší (s příslušenstvím, s pomocnými i vedlejšími závody) a jejího provozu a mají předmětem:

a) slib, že budou postoupeny pozemky, že bude povoleno jich oddělení prosté břemen, že bude propůjčeno právo na přenechání pramenů a jiných soukromých vod, na zřízení služebností a jiných věcných práv na nemovitých věcech, jakož i na odstoupení, omezení nebo zrušení těchto práv a takových práv, jejichž výkon je vázán k určitému místu, že bude propůjčeno právo, aby byla strpěna opatření, která omezují výkon práva vlastnického nebo jiného práva na určitém pozemku nebo horním díle, že bude dodán stavební nebo provozní materiál, že budou poskytnuty hotovosti s převzetím akcií nebo bez převzetí nebo jiné příspěvky jakéhokoli druhu;

b) stanovení podmínek pro užívání veřejných pozemních komunikací (prostranství);

c) převzetí garančních závazků;

d) úmluvy o opatření kapitálu;

e) podání, plány a jiné písemnosti, které podají nájemníci, zejména také uchazeči o koncesi, jestliže jimi má býti vybudování dráhy vedlejší technicky nebo finančně připraveno.

(2) Za udělení koncese a za sepsání koncesní listiny se neplatí kolky a poplatky.

(3) Byl-li provoz dráhy vedlejší zahájen, jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to až do uplynutí 3 let ode dne, kdy byl zahájen provoz:

a) veškeré smlouvy, listiny a podání, které ujednal, sepsal neb učinil podnik dráhy vedlejší k účelu vybudování dráhy vedlejší a jejího provozu;

b) potvrzeni podnikatelů stavby a dodavatelů, že byly přijaty platy za práce spojené s vybudováním dráhy vedlejší.

(4) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen na 25 let od kolkových,poplatků z kuponů cenných papírů, které podnik vydal, nebo nejsou-li cenné papíry vydány, z kvitancí na vyplacené úroky (dividendy). Tato doba se počítá, nastala-li splatnost prvního kuponu nebo první úrokové (dividendové) splátky v prvním roce po udělení koncese, ode dne splatnosti, jinak ode dne, kdy uplynul rok od udělení koncese.

(5) Dále jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to bez časového omezení, smlouvy, listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k opatření kapitálu pro první vybudování dráhy vedlejší podle ustanovení koncesní listiny, což platí zejména pro ujednání, zúrokování a splácení zápůjček a pro vydání akcií, obligací apod.;

b) k výkupu pozemků nebo k oddělení pozemků prostému,břemen pro první vybudování dráhy podle ustanovení koncesní listiny a k nabytí za tím účelem některého z práv uvedených v odstavci 1, písm. a);

c) k splynutí (fusi) drah vedlejších, a to potud, pokud k tomu potřebné smlouvy, listiny a podání byly ujednány, sepsány neb učiněny do 3 let- od zápisu splynutí do firemního rejstříku.

(6) Konečně jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to do 7 let ode dne, kdy byl zahájen provoz na dráze vedlejší, smlouvy, listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k ujednání, zúrokování a splácení zápůjček, jež jsou určeny k umořování dluhů, jejichž ujednání bylo podle ustanovení odstavce 1, písm. d) a odstavce 3, písm. a) osvobozeno od kolků a poplatků;

b) k převodu podniku dráhy vedlejší na akciovou společnost nebo společnost s ručením omezeným, děje-li se tento převod podle ustanovení koncesní listiny, nebo je-li v souvislosti s přenesením koncese (§ 22).

(7) Doby osvobození, které jsou stanoveny v předcházejících odstavcích, počítají se, je-li provoz dráhy vedlejší zahajován po sobě na částech dráhy, pro každou část dráhy zvláště.

(8) Úřední úkony, k nimž dojde na základě jednání osvobozených podle ustanovení předchozích odstavců od kolků a poplatků, jsou osvobozeny od dávek za úřední úkony ve věcech správních.

§ 153.
Osvobození od daně výdělkové.

(1) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen od daně výdělkové (zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních) na 25 let.

(2) Doba podle předcházejícího odstavce se počítá ode dne, kdy byl zahájen provoz. Je-li provoz zahajován po sobě na částech dráhy, počítá se tato doba pro celou dráhu ode dne, kdy byl zahájen provoz na první části dráhy.

(3) Bude-li dráha vedlejší prohlášena za drobnou (§ 5, odst. 4), může osvobození, které bylo uděleno pro dráhu vedlejší, býti ponecháno v platnosti rozhodnutím železničního správního úřadu v dohodě s ministerstvem financí.

§ 154.
Osvobození u přestaveb, rozšiřovacích staveb, dodatečných zařízení a výstroje.

(1) Co se týká osvobození podle § 152, budou přestavby a rozšiřovací stavby, jakož i nová opatření výstroje a zařízení posuzovány stejně jako zakládací vydání dráhy vedlejší, jestliže železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem financí je uzná za veřejně prospěšné.

(2) Doba osvobození podle § 152, odst. 1 zanikne dnem, kdy bylo uděleno povolení k užívání pro příslušnou stavbu nebo zařízení. Tímto dnem se počíná lhůta pro osvobození podle § 152, odst. 3 a 6.

§ 155.
Ustanovení společná.

(1) Veškerá osvobození uvedená v §§ 152 a 154 platí při oboustranně závazných právních jednáních a při listinách o nich sepsaných nejen pro podnik dráhy vedlejší, nýbrž také pro druhou stranu, která je s ním ujedná.

(2) Tato osvobození platí, jsou-li splněny předpoklady podle §§ 152 a 154, s časovým omezením uvedeným tamže, také pro knihovní zápis práv, která byla zřícena osvobozeným právním jednáním, zejména tedy také pro zápis práva knihovního na knihovních jednotkách nebo jiných nemovitostech, určených k tomu smlouvou, pro kolky a poplatky z jiných úředních jednání a úředních sepsání, která byla vykonána na základě osvobozeného právního jednání, konečně pro listiny, které podnik dráhy vedlejší vydá, prováděje takové právní jednání, pro postupy přednosti a propouštěcí prohlášení, které vydala třetí osoba, pro kvitance o výkupném za pozemky, jakož i pro jejich knihovní provedení.

(3) Tato osvobození neplatí pro podání a jednání v civilním sporu.

§ 156.
Výhody hospodářské.

(1) Vláda může podniku dráhy vedlejší na žádost přiznati podle volného uvážení tyto další výhody:

a) Státní správa může převzíti provoz dráhy vedlejší za náhradu skutečných provozovacích vydání. Dráze vedlejší, jejíž provoz vedou dráhy státní za náhradu skutečných provozovacích vydání, může státní správa železniční v dohodě s ministerstvem financí poshověti úhradu provozních schodků a poskytnouti zálohou peníze potřebné k úhradě roční potřeby na zúročení a umoření dosud nesplacených přednostních (prioritních) obligací, hypotečních nebo jiných zápůjček, jichž bylo užito se svolením státní správy k účelům investičním nebo na zúročení a umoření dosud neslosovaných přednostních akcií dráhy, jakož i na úhradu jejích společenských vydání. Poshověné a zálohou vyplacené částky i s úroky jsou pohledávkou státní správy. Překročí-li čistý výnos dráhy vedlejší roční potřebu zajištěnou zálohami, poskytovanými podle předcházejících ustanovení, bude užito přebytku čistého výnosu ke splacení této pohledávky státní správy až do úplného vyrovnání, při čemž úroky mají přednost před kapitálem. Při výkupu dráhy státem nebo při uplynutí koncesní doby bude k úhradě těchto pohledávek užito jmění železničního podniku; do tohoto jmění se počítá i náhrada za výkup.

Při tom však zůstanou nedotčeny nároky z nesplacených dosud prioritních obligací, hypotečních a jiných zápůjček, užitých se schválením státní správy k účelům investičním, a nároky z dosud neumořených prioritních akcií, a to do té míry, jak byly zajištěny vzpomenutými zálohami.

b) Stavební a provozní materiál i věci inventární mohou býti dráze vedlejší přenechány státní železniční správou za podmínek všeobecně stanovených železničním správním úřadem.

c) Stavební a provozní materiál, věci inventární a vozidla mohou býti dopravovány na drahách státních, pokud jsou určeny k vybudování a provozu dráhy vedlejší, z které je možný přímý přechod vozidel na dráhu státní nebo na dráhu státem provozovanou, za snížené tarifní sazby platné pro vlastní režijní zásilky drah státních, za něž se počítá dovozné, jestliže se dá prokázat, že z toho vzniklé úspory na dovozném připadnou podniku dráhy vedlejší.

(2) Železniční správní úřad může přidržeti podniky drah vedlejších, které požívají některé výhody podle předcházejícího odstavce nebo některé podobné výhody, aby povolily stejné úlevy i pro připojující se dráhy vedlejší.

§ 157.
Zvláštní ustanovení pro dopravní zařízení drahám podobná.

Koncesuje-li se jako dráha vedlejší dopravní zařízení drahám podobné (§§ 1, 190), může býti vysloveno v koncesní listině, že výhody podle §§ 152 až 156 nepříslušejí, anebo že příslušejí v omezené míře.

§ 158.
Zachování dřívějších osvobození a výhod.

Ustanovení §§ 152 až 155 se nedotýkají osvobození a výhod, které byly dosud uděleny na základě dřívějších zákonů o drahách vedlejších.

Hlava třetí.

Dráhy drobné.

§ 159.

Všeobecně.

Pro dráhy drobné platí předpisy pro dráhy vedlejší odchylkami podle následujících paragrafů.

I. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro dráhy vedlejší.

Zásadní ustanovení.

§ 160.

(1) Pro dráhy drobné buďte stanoveny, hledíc k různosti povahy dráhy drobné a podle toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky z předpisů platných pro dráhy vedlejší, jakož i povoleny úlevy z nich, a to zejména po stránce podmínek a zásad týkajících se koncesování, vybudování, vydržování a provozu dráhy, jakož i po stránce zjednodušení příslušných řízení. Takové odchylky a úlevy mohou býti stanoveny nebo povoleny vládním nařízením, po případě koncesní listinou nebo rozhodnutím železničního správního úřadu podle zásad stanovených vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení platí úchylky a úlevy podle §§ 161 až 168.

§ 161.

Výkon státní výsosti se omezí v zásadě na úkony, které souvisí:

1. s koncesováním dráhy a její výstavbou, počítajíc v to i přestavby, rozšiřovací stavby, dodatečná zařízení a výstroj;

2. se zajištěním bezpečnosti provozu, jakož i s plněním povinnosti udržovati provoz (§ 19) a s plněním přepravní povinnosti (§ 84);

3. s ochranou majetku v okolí dráhy před škodlivými účinky vybudování, udržování a provozu dráhy;

4. s výkonem tarifní výsosti.

§ 162.
K dílu prvnímu, druhému a čtvrtému hlavy první a k § 147.
(Povolení k přípravným pracím,. koncese, vybudování a udržování dráhy.)

(1) Koncesi pro dráhu drobnou uděluje železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany a s ministerstvem financí.

(2) Může býti vysloveno v koncesní listině nebo kdykoli později v dohodě s ministerstvem financí, že se stát vzdává práva nápadu (§§ 14 a 15) nebo práva výkupu (§ 16), aneb obojího tohoto práva.

(3) Podnik dráhy drobné je povinen dovoliti, aby se trať jiné dráhy drobné křižovala (v úrovni) s jeho tratí, uzná-li to železniční správní úřad za přípustné s hlediska bezpečnosti.

Ustanovení § 39, odst. 2 a 3 platí obdobně.

(4) Žádost o udělení koncese může býti spojena se žádostí o vydání stavebního povolení. Příslušná řízení buďte v takovém případě, dovolují-li to okolnosti, spojena a koncese i stavební povolení buďte vydány v jednom rozhodnutí.

K dílu šestému hlavy první.

(Provoz.)

§ 163.

(1) Ustanovení § 81, odst. 1 a 2 platí i pro podnik dráhy drobné.

(2) Předpisy o schvalování jízdních řádů, o uvádění jízdních řádů v obecnou známost a o přípravě jízdních řádů pro největší výkonnost dráhy platí pro dráhy drobné (jejich části) potud, pokud se způsobem dopravy podobají drahám vedlejším. Jinak je podnik dráhy drobné povinen uváděti v obecnou známost toliko dobu prvního a posledního vlaku, o čemž může železniční správní úřad vydati směrnice.

§ 164.

Podnik dráhy drobné je oprávněn sestaviti se schválením železničního správního úřadu podle svých provozních poměrů zvláštní přepravní předpisy, které se mohou odchylovati od předpisů pro dráhy hlavní a vedlejší.

§ 165.

Ustanovení § 93 platí i pro dráhy drobné.

§ 166.

K dílu desátému hlavy první a k § 150.
(Věci ztracené nebo zapomenuté.)

Věci ztracené nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány ve smyslu § 112, dodá podnik dráhy drobné vždy do 8 dnů místnímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů.

§ 167.

K dílu jedenáctému hlavy první.
(Povinnosti k státní správě poštovní a telegrafní, ustanovení v zájmu obrany státu a ustanovení o přepravte četnictva.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP