Kapitola. 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Zpravodaj sen. Stan. Horný.
Rozpočet kapitoly 7 na rok 1938 jest proti rozpočtu letošnímu vyšší jak ve výdajích tak i v příjmech. Výdaje zvýšily se o 18,265.600 Kč a příjmy o 421.000 Kč. Z celkových výdajů připadá na osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení 229,653.600 Kč, na ostatní osobní výdaje 11,410.900 Kč a na věcné výdaje 59,194.000 Kč. Osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení jsou vyšší o 15,816.600 Kč (zvýšeni bylo nutné vzhledem ke zmírnění srážek platových a úhradě vyšších výdajů na soudcovské přídavky podle zákona č. 186/1937 Sb. z. a n.) a ostatní výdaje jsou nižší o 162.200 Kč. Věcné výdaje se proti rozpočtu na rok 1937 zvýšily o 2,611.200 Kč.
Zvýšení agendy našeho soudnictví z provádění zemědělského vyrovnání a ze zakládání pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi trvá. Počet kontradiktorních rozsudků v celém obvodu republiky vzrůstá. U krajských soudů zejména vzrostl počet jejich s čísla 14294 v roce 1929 na 20840 v roce 1936 a u okresních soudů s čísla 64915 v roce 1929 na 76233 v roce 1936; percentuálně jeví se tento vzrůst proti předválečnému stavu v Čechách u krajských soudů jako zvýšení o 323'1%, ačkoliv počet sporů nově napadlých stoupl pouze o 117'3%, což svědčí o tom, že zejména počet případů pracnějších stoupl.
Tento vzestup soudní agendy vynucuje si rozšíření soudního aparátu, a proto byla v posledních dvou letech rozšířena systemisace soudců o 100 soudcovských míst, dále o 100 míst soudcovských čekatelů a o 290 sil kancelářských, nehledě k ostatním opatřením, směřujícím k dokonalejšímu obsazení krajských a okresních soudů.
Vězeňská administrativa hleděla nejpřísnější úsporností omeziti následky toho, že poklesly příjmy následkem zmenšené možnosti zaměstnávati vězně a že vzestupem cen stouply naopak výdaje.
Potřeba Nejvyššího soudu činí 9,655.300 Kč, což znamená proti roku 1937 zvýšení o 734.600 Kč. Výdaje stouply v osobních platech o 547.800 Kč a výdaje věcné o 186.800 Kč.
Zpravodaj upozornil na nedostatečné vybavení soudů nábytkem a psacími stroji a žádal, aby telefony u soudů byly doplněny větší vnitřní sítí pobočných stanic. Neopomenul též poukázati na nevyhovující staré soudní budovy a na pomalý postup při zřizování soudních novostaveb, nehledě k tomu, že úvěr na udržování soudních budov je příliš malý. Ve věznicích vytkl nedostatek samovazeb. Po personální stránce pak poukázal zpravodaj na nedostatek resystemisace vyšších soudcovských míst, neboť nestačí rozmnožiti jen místa nejnižších kategorií.
Senátor Pajor pozastavil se nad nedostatečným jmenováním soudců maďarské národnosti na vyšší soudcovská místa a poukázal na domněle nespravedlivé rozdělování soudcovských odměn soudcům maďarské národnosti. Dále vytýkal postup při přidělování odměn soudcům projednávajícím věci důchodkové.
Senátorka Plamínková upozornila na osnovu občanského zákona, která sice dosud neupravuje právo rodinné, ale přece jen v mnohých paragrafech zhoršuje postavení žen.
Ministr spravedlnosti v závěru debaty uvedl, že justiční správě je částečně nevyhovující vybavení soudů jak po stránce vnitřního zařízení, tak i co do místností známo a že je její poctivou snahou v rámci rozpočtových prostředků tyto závady odstraniti. Pokud se týče soudních budov poukázal dále na snížení investičního úvěru, které bylo provedeno vzhledem k všeobecné úsporné tendenci, a dále na malou ochotu obcí, které často justiční správě nevycházejí v téže míře vstříc jako na př. správě politické a školní. Ve věcech personálních usiluje justiční správa o dosažení takového počtu zaměstnanců ve všech kategoriích, aby všechna jednání mohla býti v přiměřené době provedena. Ohledně poukazu na domněle horší postavení soudců maďarské národnosti sdělil, že ministerstvo spravedlnosti uvažuje o tom, aby jedno z uprázdněných míst presidentů krajských soudů na Slovensku bylo obsazeno soudcem maďarské národnosti, čímž bude dosaženo úměrného rozdělení vyšších soudcovských míst podle národnostního poměru obyvatelstva na Slovensku. Vyslovil též pochybnost o tom, že by došlo k poškození soudců maďarské národnosti při výplatě soudcovských odměn, neboť odměny tyto se rozdělují podle zcela objektivního měřítka, t. j. docíleného pracovního výkonu, a proto žádal za sdělení konkretního případu. Dále reagoval ministr na upozornění, kterým bylo vládnímu návrhu občanského zákona vytýkáno, že zhoršuje postavení žen. Uvedl, že vládní návrh je projednáván ve smíšeném výboru Národního shromáždění, ve kterém lze navrhnouti změny, a pravil dále, že snad k některým změnám dojde, a sám připomněl některé statě, které zajímají ženské členy Národního shromáždění.
Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Zpravodaj sen. Frant. Zimák.
V kapitole 8. státního rozpočtu na rok 1938 jsou navrženy výdaje v částce 2,542.500 Kč, t. j. proti roku 1937 méně o 62.800 Kč.
Právní sjednocení v posledním roce značně postoupilo. Vyzrávají dvacetileté snahy o provedení právního sjednocení a zákonodárné sbory dostávají předlohy sjednocující čsl. právo v nejdůležitějších oborech.
Letošního roku byly sněmovnám předloženy vládou dva mimořádně významné návrhy zákonů, návrh jednotného zákoníka občanského a návrh jednotných zákonů civilně-procesních. V obou případech jde o základní díla právního sjednocení, jichž uzákoněním právní sjednocení u nás valně pokročí. Osnovy jednotných zákonů civilně-procesních vypracovalo ministerstvo pro sjednocení za úzké součinnosti ministerstva spravedlnosti a návrh jednotného občanského zákoníka připravilo opět ministerstvo spravedlnosti za úzké součinnosti ministerstva pro sjednocení. U obou návrhů pečovalo ministerstvo pro sjednocení najmě o to, aby vyslechnutím zvláštních odborných poradních komisí slovenských, které ministerstvo pro sjednocení má v Bratislavě, byly zamýšlené nové úpravy právní uvedeny v soulad také s právním životem a cítěním Slovenska a Podkarpatské Rusi.
V listopadu 1937 usnesla se vláda, že napříště bude termínovanými celostátními sjednocovacími pořady pečováno o to, aby zde byl vždy přehled práva dosud nesjednoceného a takového, které v určitém časovém období sjednoceno býti musí. Případně pečováno bude vedle sjednocování práva také o to, aby republikací textů pořízeny byly texty platného práva v jazyku státním tam, kde sjednocení v dohledné době nebylo by proveditelným. Pořizováním celostátních pracovních pořadů a sjednáním dohody se všemi resorty pověřeno bylo ministerstvo pro sjednocení.
Ministerstvu pro sjednocení připadne i nadále péče o to, aby nový jednotný právní řád, postupně dále budovaný, měl náležitý zřetel nejen na převzatý právní řád rakouský, nýbrž i na převzatý právní řád uherský. Ministerstvu pro sjednocení připadne i nadále tedy součinnost ve všech osnovách nového práva, a to součinnost již v přípravném stadiu všude tam, kde jde o osnovy důležitější. V rámci nových celostátních pracovních pořadů budou však ministerstvu pro sjednocení přikazovány práce samostatné hlavně tam, kde ministerstvo odborné zatím samo sjednocení práva by připraviti nemohlo.
Ze samostatných prací ministerstva pro sjednocení, které v nejbližší době mají přijíti do sněmoven, jest poukázati na osnovu zákona o nabývání a pozbývání státního občanství.
Osnova byla již projednávána vládou, právě u ní se však ukazuje, jak sjednocení práva v oboru práva veřejného může postupovati jen volněji pro značné potíže rázu politického.
Také přípravná osnova všeobecných ustanovení poplatkových jest v ministerstvu pro sjednocení dohotovena, takže v nejbližší době bude možno mezi ministerstvy o ní jednati.
V oboru úpravy kompetence ministerstev, kterou ministerstvo pro sjednocení bylo vládou pověřeno, přichystána byla celá řada osnov řešících kompetenční spory, nebo kompetenci neupravenou, jak viděti je z tištěné důvodové zprávy k finančnímu zákonu. Úprava kompetence byla namnoze podnětem, že ministerstvo pro sjednocení připravilo osnovu i pro příslušný úsek práva hmotného. Sem spadá osnova archivního zákona, vypracovaná v ministerstvu pro sjednocení za účasti archivních odborníků. Osnova tato přijde co nejdříve do meziministerského řízení.
V souvislosti s uzákoněním občanského zákoníka bude možno ministerstvu pro sjednocení dokončiti některé osnovy, o občanský zákon se opírající: Sem patří nejen osnovy obou zákonů o větevném dědění a spolunabytém jmění v ministerstvu již přichystané, ale také osnova zákona o úpravě komposesorátů a poměru býv. urbarialistů, kterou bude teprve nutno po bedlivém vyšetření nynějšího stavu vypracovati.
Přichystanými pořady pracovními je pamatováno i na věci, jimž zvláštní pozornost věnoval zpravodaj senátor Fr. Zimák. Zpravodaji jde o brzké sjednocení práva spolčovacího a shromažďovacího a pak o sjednocení ustanovení o pojištění úrazovém. O pracovním právu, o nutnosti jeho brzkého sjednocení a soustředění všeho pracovního práva v zákonu jediném - na nutnost čehož bylo rovněž zpravodajem poukázáno hovořilo se ve výborech již v letech minulých. Tehdy upozornil ministr pro sjednocení Dr. Šrámek na úzkou spojitost pracovního práva s některými normami zákoníka občanského a na nutnost toho, aby se vyčkalo s formulací práva pracovního, až bude uzákoněn nový jednotný zákoník občanský. Právo chudinské a jeho sjednocení budou řešeny v souvislosti s novým obecním řízením a s rozhodnutím o instituci práva domovského. Přání vyslovené v debatě, aby správní soudnictví bylo vybudováno i v stolicích nižších, povede ministerstvo pro sjednocení v patrnosti.
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Zpravodaj sen. Stan. Horný.
Koncem roku 1935 zůstalo nevyřízeno 14.768 stížností. Koncem dalšího roku 1936 14.031 a koncem září 1937 13.877. Mezi vyřízené stížnosti se tu počítají i ty, které nebyly sice dosud v senátech projednány, ale byly již referenty k vyřízení připraveny.
V r. 1936 bylo vyřízeno celkem 6.726 stížností. V r. 1937 do konce září 5.117, k čemuž ovšem musí přistoupiti ještě asi 1.500 stížností, které odpadly v důsledku akce podle čl. III zákona č. 164/1937 Sb. V celku bude tedy počet stížností v r. 1937 vyřízených nepochybně alespoň tak velký, jako byl v r. 1936. Ježto pak nových stížností nelze očekávati o mnoho více nežli v r. 1936, kdy jich bylo 5.994, třebaže se počet pravděpodobně mírně zvýší, je patrné, že počet vyřízených stížností bude opět v r. 1937 větší nežli počet nově došlých stížností, z čehož plyne závěr, že počet nedodělků opět proti roku 1930 klesne.
Na dotaz v průběhu jednání rozpočtového výboru učiněný lze konstatovati, že v r. 1935 bylo ze stížností meritorně vyřízených rozhodnuto ve prospěch stěžovatelů 39'33 %, kdežto ve prospěch žalovaného úřadu 60'67%. Ze Slovenska došlo z celkového počtu stížností v r. 1936 (2596 stížností administrativních a 3396 stížností finančních) 23'46% administrativních a 40'81 % finančních; z Podkarpatské Rusi jest poměr 6'36 % a 7'33 %.
Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty
a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, § 16. Žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.
Zpravodaj sen. F. F. Plamínková.
Výdaje kapitoly 10 preliminují se na rok 1938 podle
vládního návrhu částkou |
1.067,681.000 Kč |
což je proti prelimináři na rok 1937 | 997,835.000 Kč |
více o | 69,846.000 Kč |
Příjmy kapitoly 10 preliminují se na rok 1938 částkou | 33,270.900 Kč |
což je proti rozpočtu na rok 1937 | 40,811.000 Kč |
méně o | 7,540.100 Kč |
Návrhy rozpočtu kapitoly 10 a uvedených školních závodů zemědělských na rok 1938 byly projednány v odpolední a celovečerní schůzi dne 9. prosince t. r.
Ministr školství a národní osvěty Dr. Franke předložil rozpočtovému výboru zevrubnou písemnou zprávu o činnosti svého resortu za poslední rozpočtové období a o programu činnosti v roce 1938. Zpráva ta podala zároveň vyčerpávajícím způsobem rozbor věcných úkolů vynucujících si uvedené rozpočtové zvýšení.
Zpravodaj sen. Plamínková podala systematický a vyčerpávající číselný i věcný rozbor rozpočtových návrhů týkajících se ministerstva školství a národní osvěty všímajíc si zároveň všech oborů činnosti tohoto resortu a hodnotíc je. V oboru národního školství upozornila při tom zejména též na důležitost budování školství mateřského, na potřeby universitního vzdělání učitelského, jakož i na řešení otázky právního a platového postavení učitelstva národních škola na potřebu úpravy tak zv. přestupových přídavků učitelstva škol měšťanských. V řadě učitelských požadavků přednesla též žádost o obnovu okresních a zemských učitelských konferencí.
Upozorňovala na potřeby staveb pro národní školy ve všech zemích a nutnost jejich podpory a doporučovala, aby čtvrté ročníky na školách měšťanských se staly organickou součástí těchto škol.
Konstatovala potěšitelný vzrůst školství odborného, zejména učňovských škol, a žádala, aby postátňovací akce učitelstva odborných škol pro ženská povolání byla provedena do zákonné lhůty.
Mluvila dále o problému přiblížení středních škol potřebám praktického života, doporučujíc pokusnictví i na těchto školách. Věnovala svou pozornost požadavkům a potřebám vědecké činnosti vysokého školství a vědeckých ústavů a institucí. Kvitovala rozkvět kulturních styků s cizinou, zdůrazňujíc jejich důležitost, a upozorňovala na velký význam péče o ochranu památek. Zmínila se v tomto oddílu též o stavbě Státní galerie na Letné a žádala, aby zároveň s urychlením byla vyřešena i stavba Ústavu T. G. Masaryka.
V oboru péče o umění žádala zejména za opatření, aby Národní divadlo bylo cenově zpřístupňováno širokým vrstvám lidovým. Kvitovala s povděkem, že se připravuje zákonná úprava poměrů soukromých učitelů hudby, jednotná organisace soukromého školství uměleckého, novelisace zkušebních předpisů pro státní zkoušky z hudby a zavedení zkoušek pro učitele pohybového umění a tělovýchovy, upozornivši zároveň na velkou důležitost těchto věcí žádajíc, aby péče zabírala všecko soukromé vyučování, zejména snahu o jejich pensijní a nemocenské pojištění.
Přednesla dále požadavek intensivní podpory dalšího vzdělávání učitelstva všech druhů škol i žactva. Věnovavši pečlivou pozornost i ostatním úkolům. ministerstva školství a národní osvěty, zejména v oboru péče o studentstvo a v lidové výchově, podala podrobný rozbor i příjmového rozpočtu kap. 10 i rozbor rozpočtu školních závodů zemědělských.
Debaty o rozpočtových návrzích resortu ministerstva školství a národní osvěty zúčasnili se senátoři Nedvěd, Horák,. Dr. Brass, Krejčí, Hubka, Kříž, Dr. Pajor a Horný.
Debata se dotýkala všech oborů činnosti ministerstva školství a národní osvěty a bylo při ní jednáno zejména též o potřebách dalšího zlepšování národního školství snížením maximálního počtu žactva na třídu, snížením učitelského úvazku, rozšiřováním sítě škol měšťanských, vybudováním zdravotní péče na školách, o zintensivnění praktické výuky a výchovy na školách odborných, o potřebách školství učňovského atd.
Na řadu dále přednesených podnětů a dotazů odpověděli jednak zpravodaj sen. Plamínková v závěrečném svém doslovu, jednak pak za omluvivšího se ministra školství a národní osvěty Dr. Franke, který nemohl se dostaviti pro důležitá jednání vládní, odborový přednosta ministerstva školství a národní osvěty E. Šubert.
Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství
a ze skupiny II. § 6a Státní lesy a statky, § 6b Státní statky zemědělských škol a výzkumných ústava zemědělských, § 6c Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích a ze skupiny III, Státní fond pro vodohospodářské meliorace.
Zpravodaj sen. Ferd. Foit.
Zpravodaj uvedl, že návrh rozpočtu ministerstva zemědělství pohybuje se téměř nezměněně v rámci dřívějších rozpočtů až na přesuny v některých položkách. Výdaje této kapitoly na rok 1938 preliminují se částkou 200,857.100 Kč proti 199,172.700 Kč rozpočtu na rok 1937, t. j. více o 1,684.400 Kč. V rozpočtu ministerstva zemědělství jest v tit. 6 preliminována také potřeba pro pozemkovou reformu. (bývalý Státní pozemkový úřad). Výdaje tohoto titulu, pokud nejsou kryty vlastními příjmy, hradí se příspěvkem z náhradového fondu.
Zpravodaj poukázal na disparitu mezi průmyslem a zemědělstvím, kterážto disparita se ještě zvýšila devalvací koruny. Vyrovnání mezi průmyslem a zemědělstvím pokládá zpravodaj za nezbytný úkol ministerstva zemědělství. Výroba zemědělce musí býti podobným způsobem chráněna a podporována, jak jest pečováno o obranu státu, neboť nerušené zásobování obyvatelstva v případě válečného konfliktu jest stejně důležité jako výzbroj armády.
Zpravodaj promlouvá dále o rozvoji a potřebách zemědělského školství a odmítá výtku, že se vydržují zbytečné zemědělské školy, které mají nedostatek žáků. Návštěva zemědělských škol se neobyčejně zlepšila, takže jest třeba zřizovati nové pobočky a nové školy. Vyslovuje přání, aby zemědělské školství podléhalo jednotné státní správě. Kvituje s povděkem péči ministerstva zemědělství o rozvoj lidových škol hospodářských, jež navštěvuje na 60.000 žáků. Tyto školy vykazují též značnou činnost mimoškolskou. V příštím roce bude pokračováno v další organisaci a prohloubení činnosti zemědělského poradnictví. Též agronomická služba u politických úřadů se osvědčuje. Značné služby pokroku a rozvoji zemědělství prokazuje zemědělské výzkumnictví, které dosáhlo u nás takového rozvoje, že namnoze předčí jiné zemědělské státy.
Zemědělské rady nestačí potřebám dnešní doby a proto se jeví naléhavá potřeba zříditi zemědělské komory. Přípravné práce v tomto směru jsou již v ministerstvu zemědělství skončeny. Také otázka zemědělského zadlužení jest stálou starostí ministerstva zemědělství.
Zpravodaj doporučuje dále, aby po vzoru slovenském a podkarpatoruském byl zřízen i v zemích historických úřad pro zprostředkování práce zemědělského dělnictva. V oboru vodohospodářských meliorací doporučuje zpravodaj zvýšení přídělů fondu pro vodohospodářské meliorace a rozšíření počtu odborných úředníků, aby meliorační práce mohly býti s urychlením prováděny.
V oboru výroby rostlinné doporučuje zpravodaj, aby stát ve svém vlastním zájmu všemi prostředky uspíšil další rozvoj lnářství až k soběstačnosti v zájmu obrany našeho státu.
Poukazuje dále na vysoký stupeň naší kultury v pěstování zemáků. Upozorňuje na nutnost uspořádání poměrů v produkci živočišné. Uskutečnění ochrany této produkce neznamenalo by cenové zvýšení, nýbrž přineslo by pouze regulaci trhu a stejnoměrné ceny po celý rok.
Vzrůst intensity plemenitby koní projevuje se zvýšením počtu hřebců ve státních hřebčincích.
Síť státních stanic hřebců byla rozšířena.
Zpravodaj přimlouvá se za urychlené uskutečnění zákonů v oboru zemědělském, jako jest zákon o zcelování pozemků, o ochraně polního majetku, o úpravě rybářství a pod.
Promlouvaje o pozemkové reformě poukazuje na problémy, jak uspokojiti vzrůstající poptávku zemědělců po půdě. V rámci dnešního právního stavu není možno získávati pro příděl vhodnou zemědělskou půdu koupí na volném trhu. Ministerstvo zemědělství vypracovalo proto již v r.1930 osnovu zákona o kolonisačním fondu; která jest v meziministerském připomínkovém řízení. Tímto zákonem má býti dána možnost nabývati půdu z volné ruky pro další příděl a bdíti nad tím, aby při vlastnických převodech nepřicházela půda zemědělská do rukou nekvalifikovaných osob. Žádoucí je také vydání rekultivačního zákona, podle kterého by se u nás dalo získati asi 37.000 ha nové půdy.
Promlouvaje o podniku "Státní lesy a statky", zmiňuje se zpravodaj o zatížení podniku t. zv. voluptuáry. Patří sem zejména udržování hradů, zámků, parků, přírodních reservací a pod. Tím přispívá podnik značnou měrou ke zvýšení cizineckého a turistického ruchu.
K aktivním státním podnikům, vedeným podle zásad obchodního hospodaření patří Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích. Agenda ústavu neustále vzrůstá, jak jest patrno z počtu vyšetřovacích případů a množství vyrobených očkovacích látek. Počet odborných sil ústavu nedostačuje a také nevyhovují již laboratoře ústavu.
Po referátu zpravodaje byla provedena debata, v níž promluvila řada řečníků, kteří kriticky zabývali se návrhem rozpočtovým a činností ministerstva zemědělství a tlumočili četná přání a náměty, které budou podkladem pro další činnost ministerstva zemědělství. Někteří řečníci zabývali se také písemným exposé pana ministra zemědělství, které bylo při zahájení rozpočtového jednání členům rozpočtového výboru senátu rozdáno. V debatě byla také kriticky probrána činnost podniku S.L.S., bylo apelováno na rozšíření systemisace u státních výzkumných ústavů zemědělských a předneseny četné náměty směřující k dalšímu provádění pozemkové reformy, vedoucí k sociálnímu zabezpečení malých zemědělců.
V závěru debaty promluvil ministr zemědělství a odpověděl na dotazy a náměty jednotlivých řečníků.