V tejto kapitole okrem potreby na platy členov predsedníctva
a platy členov Slovenskej národnej rady sú
zaradené tiež potreby na Úrad Predsedníctva
SNR, potreba na likvidovanie Národného súdu
a ľudového súdnictva na Slovensku. Okrem toho
sú tu vyčíslené tiež potreby
pre Umeleckú a vedeckú radu, ďalej potreby
pre Ústav Slovenského národného povstania
a konečne potreby na úpravu a zariadenie zámku
Smolenice, ktorý bude slúžiť pre ubytovanie
význačných hosťov domácich a
zahraničných.
Zpravodajca tejto kapitoly dr. Šabo vo svojom referáte
shodnotil poslanie a význam Slovenskej národnej
rady, vyzdvihnúc najmä jej činnosť zákonodárnú
a vládnú v časoch nejťažších
a najkritickejších, či už na poli sociálnej,
hospodárskej, kultúrnej alebo politickej konsolidácie
na Slovensku a zdôraznil, že SNR je od svojho počiatku,
od Slovenského národného povstania a obnovenia.
ČSR nielen nositeľkou štátnej moci zákonodárnej
a výkonnej na Slovensku vo veciach, ktoré nie sú
celoštátneho významu, ale aj predstaviteľkou
Slovenského národa v obnovenej Československej
republike.
V závere doporučil zpravodajca návrh rozpočtu
kap 2a ku schváleniu.
O návrhu rozpočtu kapitoly 3. Předsednictvo
vlády promluvil jako zpravodaj posl. Štětka,
který upozornil na členitost této rozpočtové
kapitoly a zdůraznil, že návrh rozpočtu
byl pečlivě vypracován se zjevnou snahou,
aby se v zájmu úspornosti počítalo
v jednotlivých položkách jen s výdaji
skutečně potřebnými a účelnými.
Výsledkem toho jest snížení rozpočtu
této kapitoly o 6,150.000 Kčs proti roku 1947, kterého
bylo docíleno přesto, že jsou úřadu
předsednictva vlády, resp. jeho národohospodářské
sekci uloženy pro r. 1948 nové a zvýšené
úkoly. Také v příjmech, které
pro rok 1947 nebyly vůbec vykázány, počítá
se v roce 1948 s částkou 452.000 Kčs. Po
podrobném rozboru všech výdajových položek
prohlásil zpravodaj v závěru své řeči,
že může návrh doporučiti s klidným
svědomím ke schválení tak, jak byl
předložen.
V rozpravě poukázal posl. Polák na duplicitu
v plánovací službě, kterou by bylo možno
odstraniti zrušením generálního sekretariátu
Hospodářské rady a tím snížiti
náklady této služby. Posl. Skaunic pak upozornil
na to, že vláda dosud neprovedla úkoly, uložené
jí resolucemi ÚNS při projednávání
státního rozpočtu na r. 1947, zejména
nepředložila návrh zákona, kterým
by bylo vyřešeno sjednocení ústředních
úřadů plánovací služby.
Na tyto podněty reagoval vedoucí úřadu
předsednictva vlády ing. Reiman, který ve
své odpovědi vysvětlil, proč dosud
nedošlo a nemohlo dojíti ke sjednocení plánovací
služby a vyslovil přesvědčení,
že v budoucnu jistě dojde k definitivnímu řešení
této otázky, třebaže se přechodné
organisování plánovací služby
osvědčilo a že se všechny složky
této služby čestně zhostily svých
úkolů. Zdůraznil dále, že úřad
předsednictva vlády sám, z vlastní
iniciativy šel při zpracování rozpočtového
návrhu a zejména jeho snížení
proti r. 1947 příkladem vstříc.
Ve svém závěrečném slovu prohlásil
pak zpravodaj Štětka, že pokládá
dotazy, vznesené poslanci Polákem a Skaunicem, za
zodpovědné a doporučil znovu rozpočtový
návrh ke schválení.
Rozpočet kapitoly 3a na rok 1948 sa podstatne liší
od rozpočtov za roky minulé, lebo behom roku 1947
boly k Predsedníctvu Sboru povereníkov pričlenené
dva úrady, a to Úrad hospodárskej kontrolnej
služby - zriadený nar. SNR č. 45/1947 Sb. n.
SNR - a Štátny plánovací a štatistický
úrad, ktorý bol predtým začlenený
v rozpočte kap. 2a Slovenská národná
rada.
V prvom titule tejto kapitoly, ako to aj uviedol vo svojom podrobnom
referáte zpravodajca Komzala, sú zaradené
úvery na vykonávanie funkcií predsedu, podpredsedu
Sboru povereníkov, na ich sekretariáty a na Úrad
predsedníctva Sboru povereníkov.
V titule druhom je zaradená potreba na Úrad hospodárskej
kontrolnej služby a to v miere nevyhnutne potrebnej pre chod
tohto úradu ako aj vzhľadom na úlohy, ktoré
sú na tento kladené.
V poslednom titule sú preliminované výdavky
na Štátny plánovací a štatistický
úrad, ktorý sústreďuje na seba všetky
úlohy, ktoré v zemiach českých v celoštátnej
relácii majú Hospodárska rada, Štátny
plánovací úrad, Štátny štatistický
úrad, Plánovací odbor zemského národného
výboru v Prahe a v Brne a Zemský plánovací
úrad v Brne.
Potreby tohto titulu sú sostavené podľa zásad
úspornosti avšak v nezbytnom merítku pre menovaný
úrad, ktorý v dvojročnom pláne je
technickým orgánom Predsedníctva Sboru povereníkov
ako aj najvyšším plánovacím a štatistickým
orgánom na Slovensku.
Vzhľadom na tieto dôležité úlohy
Predsedníctva Sboru povereníkov rozpočet
kapitoly 3a bol rozpočtovým výborom schválen.
Podobne schválený bol aj rozpočet štátneho
podniku, patriaci do rámca tejto kapitoly "Štátna
tlačiareň a Úradný vestník".
O rozpočtu ministerstva zahraničních věcí
na rok 1948 promluvil zpravodaj dr. Neuman, který konstatoval,
že rozpočet ministerstva zahraničních
věcí vykazuje celkovou spotřebu Kčs
402,690.000. Od této částky je zapotřebí
však odečísti 10% snížení
úvěru u věcných a ostatních
správních výdajů podle vládního
usnesení, což znamená částku
Kčs 14,845.000. Ve sníženém rozpočtu
má se nalézti ještě úhrada na
zřízení nově proponovaných
13 diplomatických zastoupení, z nichž vyslanectví
v New Delhi bylo již vládou schváleno, úřad
delegáta Československé republiky v Budapešti
přeměněn podpisem mírové smlouvy
s Maďarskem na vyslanectví a převzaty tak náklady,
které až dosud byly hraženy z reparací
a na zřízení 28 konsulárních
úřadů, z nichž byly vládou schváleny
a zřizují se konsuláty v Katovicích,
v Leopoldswille a generální konsulát v Budapešti.
V rozpočtu ministerstva zahraničních věcí
jsou výdaje povahy celostátní, nikoliv resortní,
ob.sažené v titulu 3 "Účastenství
na. mezinárodních institucích a jednáních",
na jejichž zvýšení nemá ministerstvo
zahraničních věcí vlivu. Jsou to na
př. "Příspěvky československé
organisaci Spojených národů", na které
bylo nutno zvýšiti v roce 1948 úvěr
o Kčs 8,403.000 proti roku 1947. Československý
příspěvek pro Spojené národy
byl určen na rok 1947 ve výši 0.9% celkových
nákladů Spojených národů. Poněvadž
činnost organisace se stále rozrůstá
a v jejím rámci vznikají stále nové
orgány, bylo třeba v československém
rozpočtovém odhadu na rok 1948 vyrovnati se s předpokládanými
zvýšeními rozpočtu Spojených
národů. Rozpočet Spojených národů
na rok 1947 byl totiž stanoven sumou 27,750.000 dolarů,
nyní je pak preliminován sumou 39,403.072, z kteréhožto
rozdílu plyne též zvýšení
odhadu československého příspěvku
na rok 1948 z částky 250.000 na 350.000 dolarů.
Nutno poznamenati, že Československá republika
bude muset zaplatit ještě další příspěvek
na reservní fond Spojených národů.
Československá delegace na valném shromáždění
Spojených národů vynasnažila se uplatňovati
snahu o snížení příspěvku
a použila k tomu dokumentu, vypracovaného studijním
oddělením Národní banky československé.
Rozpočet ministerstva zahraničních věcí
byl proto sestaven velmi úsporně.
Po zpravodaji dr. Neumanovi konstatoval státní tajemník
dr. Clementis, že ministerstvo zahraničních
věcí není předimensované personálem,
ba naopak, že nestačí svým zaměstnaneckým
aparátem na zdolání úkolů.
Dotaz, zda snad by bylo lze snížiti počet zaměstnanců
u některých zastupitelských úřadů,
zodpověděl státní tajemník
tím, že porovnal rozsah dnešní agendy
s agendou před válkou a ukázal na nepoměrný
její vzestup v nynější době,
a dále srovnal počet zaměstnanců u
československých zastupitelských úřadů
v cizině s počtem zaměstnanců zastupitelských
úřadů v Praze, států přibližně
stejné velikosti jako je Československá republika.
Debaty se zúčastnili dále poslanci: dr. Horáková,
dr. Špánik, dr. Ducháček, dr. Bernard,
Šling, Valo a Evžen Erban. Zabývali se mezinárodní
politickou situací. Upozorňovali na některé
nedostatky zahraniční služby, která
je prováděna často na několika kolejích.
Zdůrazňovali nutnost úspornosti a koordinace
služby přidělenců vysílaných
jinými resorty k zastupitelským úřadům.
Doporučovali zvýšenou pozornost zastupitelských
úřadů pokud jde o činnost krajanů
a různých jiných institucí, pěstujících
v příslušných zemích přátelské,
kulturní a hospodářské styky s ČSR.
Po řečech poslanců odpověděl
na jejich náměty a dotazy státní tajemník
dr. Clementis, po jehož řeči ujal se závěrečného
slova zpravodaj dr. Neuman, který doporučil přijetí
resoluce ve věci zahraničně politické
propagační služby ministerstva, jakož
i schválení rozpočtu této kapitoly.
Rozpočet této kapitoly - o níž přednesl
referát zpravodaj dr. Erban - je na rok 1948 o Kčs
1.310,000.000 nižší oproti roku 1947. K tomuto
podstatnému snížení přistupuje
další snížení v § 26 finančního
zákona v částce Kčs 474,158.000. Resultuje
tudíž celkové snížení návrhu
rozpočtu kapitoly 5 na rok 1948 částkou Kčs
1.784,158.000, t. j. 19.7% méně než bylo schváleno
finančním zákonem na rok 1947. Rozpočtový
výbor projednal v debatě zevrubně veškeré
potřeby a uznal snahu ministerstva národní
obrany přispět značným podílem
k celkovému snížení státního
rozpočtu na rok 1948. Celkové výdaje jsou
preliminovány částkou Kčs 7.741,000.000,
nepřihlížeje ke snížení
navrženému § 26 fin. zákona. Po uvedeném
snížení činí výdaj kapitoly
5 Kčs 7.266,842.000.
Ke kapitole 5 promluvili posl. Hložek, Vičánek,
Viboch a Skaunic. Na četné připomínky
a dotazy po stránce všeobecně vojenské
odpověděl ministr národní obrany arm.
gen. Svoboda.
Zpravodaj dr. Erban v doslovu pak navrhl, aby rozpočtový
výbor návrh rozpočtu této kapitoly
schválil.
V rozpočtu této kapitoly je zajištěna
úhrada na potřeby ministerstva vnitra spolu s pověřenectvem
vnitra, Osidlovacího úřadu a Fondu národní
obnovy, na reemigraci československých krajanů
u Maďarska, Zeměměřičského
úřadu, všeobecné vnitřní
správy, Sboru národní bezpečnosti,
požárně bezpečnostní služby,
na pracovní a sběrná střediska, vyživovací
příspěvky, likvidaci protiletecké
ochrany, odsun Němců a na obnovu Lidic a Ležáků.
Obdobně jsou preliminovány i příjmy.
Z činnosti ministerstva vnitra se zdůrazňují
především úkoly národní
bezpečnosti tak, jak se jeví po vydání
zákona o národní bezpečnosti č.
149/1947 Sb. V rámci této agendy zasluhují
zvláštní pozornosti úspěšné
zásahy orgánů národní bezpečnosti
v boji proti černému obchodu, při odhalení
protistátního spiknutí na Slovensku a v akci
proti banderovcům. Úvěr na Sbor národní
bezpečnosti je preliminován jako úvěr
ústřední, protože slouží
k účelům agendy celostátní.
Dějinného významu je osídlení
pohraničí a reemigrace našich krajanů
z Maďarska. Zasluhuje zvláštní zmínky,
že do pohraničí v zemích českých
bylo přemístěno více než 1,700.000
osob z vnitrozemí. Úkolem osidlovací politiky
v r. 1948 je dosídlení pohraničí a
zavedení definitivního majetkoprávního
pořádku. Osidlovací úřad na
Slovensku vyvíjí veškeré úsilí,
aby přesídlencům bylo umožněno
rychlé zapojení do hospodářského
života.
Legislativní činnost ministerstva vnitra je určována
především budovatelským plánem
vlády a se zřetelem na upevnění a
ochranu nového řádu. Řada osnov je
ve stadiu příprav, hlavně pak osnovy, které
budou míti vztah k nové ústavě.
Pokud jde o odsun zbytku Němců, jsou učiněna
opatření, aby jeho provedení mohlo býti
kdykoliv bezodkladně zahájeno.
Výstavba nových Lidic byla započata. Staví
se komunikace; byl postaven tábor pro dělníky,
prozatímní vodovod, a očekává
se, že ke stavbě obytných domů se přikročí
na jaře roku 1948.
Po zprávě zpravodajů Janouše a Žiaka
rozvinula se podrobná debata, které se zúčastnili
poslanci Hora, Doležel, Vodička, Weiland, Šulík
a Hušek, a která se týkala hlavně Sboru
národní bezpečnosti (zejména personální
politiky ve sboru a jeho motorových vozidel) a záležitostí
souvisejících s činností Osidlovacího
úřadu a Fondu národní obnovy. Také
byla podrobena diskusi otázka, zda úvěr na
Sbor národní bezpečnosti má býti
po vydání zákona o národní
bezpečnosti zařazen jako úvěr ústřední,
jak je pro rok 1948 v rozpočtu ministerstva vnitra navrženo.
Po projevu ministra vnitra a pověřence vnitra byla
rozprava o rozpočtovém návrhu této
kapitoly rozpočtovým výborem ukončena
a rozpočet této kapitoly doporučen ke schválení.
Rozpočet kap. 7 obsahuje potřebu na ministerstvo
spravedlnosti a pověřenectvo spravedlnosti, na nejvyšší
soud, na zemské (hlavní), krajské a okresní
soudy, jakož i na úřady veřejné
žaloby a na soudní věznice a trestní
a polepšovací ústavy. Počítáno
je také s výdaji na zemědělské
objekty, na nichž hospodaří justiční
správa.
Výdaje kap. 7 jsou v rozpočtu na rok 1948 proti
rozpočtu na rok 1947 vyšší o 148,595.000
Kčs - resp. po úsporném opatření
podle § 26 fin. zák. na rok 1948, o 115,093.000 Kčs.
Avšak též příjmy kap. 7 jsou v
rozpočtu na rok 1948 oproti příjmům
v rozpočtu na rok 1947 vyšší, a to o 123,233.000
Kčs, takže rozpočtový schodek kapitoly
jest ve srovnání s rokem 1947 pak vyšší
o 25,362.000 Kčs, a vezme-li se v úvahu opatření
podle § 26 fin. zákona na rok 1948, tedy je nižší
o 8,140.000 Kčs.
Po projevu zpravodaje Torna, jakož i po projevu zpravodaje
o slovenské části rozpočtu dr. Vagašského,
zúčastnili se rozpravy poslanci: dr. Gregor, dr.
Belluš, dr. Bunža, dr. Neuman a Stekl. Zabývali
se zejména významem soudnictví, otázkou
doplňování osobních stavů a
problémy týkajícími se vězeňství.
Pokud se týká rozpočtu samého, bylo
řečníky konstatováno, že rozpočet
kapitoly 7 je reální a střízlivý.
Po exposé ministra spravedlnosti a pověřence
spravedlnosti, v němž byly zodpověděny
a objasněny podněty a dotazy vznesené průběhem
debaty, doporučili v závěrečných
proslovech oba zpravodajové návrh rozpočtu
kapitoly ke schválení.
K rozpočtu kapitoly 8 promluvil zpravodaj Levkanič,
který podal zprávu o struktuře ministerstva
pro sjednocení zákonů a jeho úkolech.
Uvedl také osnovy zákonů, které ministerstvo
pro sjednocení zákonů buď samo vypracovalo
a které se projednávají s příslušnými
resorty (na př. osnova zákona o jméně,
zákona o archivech a písemných památkách,
o hřbitovech a pohřbívání,
zákona směnečného a šekového,
zákona o praktické zkoušce judiciální),
na nichž pracuje (na př. osnova zákona o pořadí
zákonných zástavních práv,
zákona o dani - z minerálních olejů,
zákona o úpravě pozemkové držby,
zákona o vodním právu) a kde je účastno
v rámci spolupráce s jinými resorty (na př.
osnova zákona o exekučním řízení,
zákona o civilním soudním řízení,
zákona o ochraně známek, zákona o
cestovním ruchu). V rámci své činnosti
provádí ministerstvo pro sjednocení zákonů
dokumentaci právních předpisů. Zpravodaj
srovnal prelimináře jednotlivých položek
návrhu rozpočtu na rok 1948 s rozpočtem na
rok 1947 a odůvodnil zvýšení, k němuž
ve srovnání s rozpočtem na běžný
rok došlo.
Po projevu zpravodaje podal ministr pro sjednocení zákonů
rozpočtovému výboru obsáhlé
exposé o činnosti a programu ministerstva pro sjednocení
zákonů. V úvodu zmínil se o důležitosti
právního pořádku pro vývoj
státu a lidské společnosti. Porovnal předpoklady
unifikační činnosti před r. 1938 a
nyní a zdůraznil zejména, že činnost
unifikační je nyní ovlivněna požadavkem
přizpůsobit právní předpisy
strukturálním změnám, k nimž
došlo v hospodářství, v politickém
a sociálním životě. Upozornil na určité
nedostatky, které má vládní usnesení
ze dne 1. dubna 1947 o působnosti ministerstva pro sjednocení
zákonů, pokud jde o unifikační činnost,
která přináší s sebou reformu
platného právního řádu. Zmínil
se o nutnosti formální unifikace (republikace),
kterou v zájmu prestyže státu odstraníme
z našeho právního řádu německé
a maďarské texty starších norem a nahradíme
je autentickými texty českými nebo slovenskými.
V zájmu řádné přípravy
pro unifikaci založilo ministerstvo pro sjednocení
zákonů dokumentaci právních předpisů.
Ministr pro sjednocení zákonů pak zevrubně
pojednal o osnovách, které jsou vypracovány,
po příp. na nichž se pracuje či spolupracuje.
Rozpočet kap. 8 doporučil pak ke schválení.
Rozpočet kap. 9 Nejvyšší správní
soud (Najvyšší správny súd) vykazuje
potřebu na nejvyšší správní
soud v Praze a na Najvyšší správny súd
v Bratislavě.
Výdaje kap. 9 jsou určeny k hrazení osobních
a věcných výdajů, které jsou
nezbytně nutné k udržení chodu a zdolání
stále stoupající agendy obou soudů.
Zpravodaj Torn poukázal především na
odchylnost právní úpravy působnosti
a organisace obou nejvyšších správních
soudů jakožto na zjev nežádoucí,
který bude lze překonati až na podkladě
zásad, podle nichž bude v nové ústavní
listině upraveno správní soudnictví.
V dalším pojednal zpravodaj této rozpočtové
kapitoly o poslání nejvyššího správního
soudu a podal referát o návrhu rozpočtu této
kapitoly na rok 1948, jakož i o vzrůstu agendy nejvyššího
správního soudu.
Druhý president nejvyššího správního
soudu v Praze dr. Zeis navázal pak na referát podaný
rozpočtovým zpravodajem, pojednal o odůvodněnosti
správního soudnictví u nás a dotkl
se i otázky organisace tohoto soudnictví. Závěrem
žádal, aby rozpočet kap. 9 byl schválen.
Po exposé druhého presidenta dr. Zeise bylo jednání
prohlášeno za skončené.
a ze skupiny II. | § 10. Státní statky zemědělských škol, |
§ 11. Uhříněveský školní závod zemědělský, | |
§ 12. Žabčický školní závod zemědělský, | |
§ 13. Školní závod zemědělský vysoké školy veterinární v Brně-Nový Dvůr, | |
§ 23. Ústav pre školský a osvetový film, | |
§ 26. Štátne nakladateľstvo. |
Zpravodaj pro rozpočet ministerstva školství
a osvěty Uhlířová a zpravodaj povereníctva
školstva a osvety Jeleň podali všeobecný
přehled o výdajových částkách
ve srovnání s rozpočtem na rok 1947. Odůvodnili
zvýšení rozpočtu poukazem na nové
úkoly školské správy a na prohloubení
dosavadní školské péče a podrobili
kritice některé problémy školské
politiky. V českých zemích je nutno zejména
upraviti na přiměřenou míru počet
dohlédacích školních orgánů,
zabývati se otázkou existenčního zajištění
abiturientů středních škol, připraviti
revisi nadačního hospodaření v souvislosti
se sociální péčí o studenty
a upustiti od vybírání poplatku na školní
film, na Slovensku pak jest nejakutnější otázka
vybudování škol.
Rozpravy zúčastnili se posl. Pažoutová,
Kleinerová, Koubek, ing. dr. Benda, Žiak, dr. Bělehrádek,
Vítovec, dr. Chudoba, Weiland, Blaško, kteří
zdůraznili naléhavost zvýšené
péče o některé úseky školské
a osvětové správy. V oboru mateřského
školství jest třeba odstraniti nejednotnost
v příčině jeho vydržování
a směřovati k tomu, aby v celém státním
území převzal úhrad u veškerého
osobního nákladu stát. V pohraničí
jest třeba zřizovati oblastní měšťanské
školy s internáty, aby byla umožněna všem
dětem návštěva školy v těchto
řídce obydlených krajích. Snahu ministerstva
školství a osvěty o reorganisaci učňovských
škol jest vítati a bylo by ji doplniti vybudováním
vzorné základní školy s internátem.
Jest třeba pamatovati na přiměřenou
dotaci na lidové knihovnictví a zajistiti finančně
ze státních prostředků studijní
knihovnu v Liberci. V oboru péče o umění
bylo by žádoucí vytvořiti nějakou
formu starobního pojištění výtvarných
umělců a zvýšiti úvěry
na zakupování uměleckých děl,
jež ve své podstatě jsou sociální
podporou těchto umělců.
V zájmu výchovy vědeckých pracovníků
jest třeba věnovati patřičnou péči
rozvoji vysokých škol, aby byly s to obrátiti
svůj zájem o náležité pěstování
vědy a začleniti se tak do státního
plánování hospodářského
a kulturního. Jest vítati kulturní dohody,
které sjednáváme s jinými státy,
je však také třeba starati se o to, aby vědeckým
pracovníkům bylo umožněno cestovati
z důvodů učebních a aby byli zbaveni
starostí svého povolání. Sociální
zabezpečení vysokoškoláků vyžaduje
regulaci přílivu posluchačů na vysoké
školy, s kteroužto otázkou souvisí též
uspořádání studia na pedagogických
fakultách, tak aby byl zvednut čilejší
zájem o toto studium. V oboru zemědělského
školství je třeba odstraniti dosavadní
administrativní roztříštěnost.
Na vznesené námitky a připomínky odpověděli
ministr a pověřenec, ujistivše, že budou
předmětem úředního jednání,
a naznačili některá opatření,
k nimž bude nutno přikročiti. V popředí
zájmu stojí hlavně vydání základního
školského zákona, odstranění
nynějšího nedostatku učitelstva u některých
druhů škol, reforma jednotlivých druhů
vysokoškolského studia a řádné
umístění škol.
V doslovu zpravodajů bylo navrženo, aby dílčí
rozpočet kap. 10 a rozpočty shora jmenovaných
podniků byly schváleny.
a ze skupiny II. | § 16. Státní tiskárny a Úřední list, |
§ 17. Československá tisková kancelář, | |
§ 25. Zpravodajská agentúra Slovenska. |
Zpravodaj kapitoly 11 Souček uvedl, že rozpočet
na rok 1948 činí 292,720.000 Kčs a je tedy
nižší o 10 % proti roku 1947. Z toho výdaje
ústřední činí 129,345.000 Kčs,
zemí českých 105,962.000 Kčs a Slovenska
57,402.000 Kčs. Počet zaměstnanců
ministerstva informací byl opět snížen
a osobní výdaje činí 27 % rozpočtu.
Potom přikročil k rozboru jednotlivých titulů
rozpočtu tohoto ministerstva a podal zprávu o rozpočtech
státních podniků spadajících
do působnosti ministerstva informací. Srovnával
zejména rozpočet státní tiskárny
s rozpočtem na rok 1947, proti kterému se jeví
při vyšších nákladech i značně
zvýšené těžby, takže očekávaný
zisk v roce 1948 jest mnohem vyšší než v
roce předchozím.
Zpravodaj rozpočtu pověřenectva informací
Karol Hušek konstatoval, že návrh rozpočtu
pověřenectva byl již předložen
nižší než rozpočet na rok 1947 o
13 %. Uvedl při odůvodnění příspěvku
na rozhlas, že počet koncesí rozhlasových
se na Slovensku snížil pro nedostatek přijimačů.
K rozpravě o rozpočtu přihlásilo se
11 řečníků, a to posl. Hatina, Uhlířová,
dr. Špánik, Jeleň, Vičánek, Koubek,
Kleinerová, Sedlák, Charvát, Lesák,
Sosnar. Promluveno o vydržování oblastních
ústředen a rozebírána účelnost
a práce jednotlivých odborů ministerstva
informací. Dále bylo v rozpravě šířeji
zmíněno o sokolských kinech, o významu
informační služby, o československé
vzájemnosti. V dalším promluveno o československém
rozhlasu, krátkovlnném zpravodajství a o
propagaci dvouletky. Rozebrány znovu jednotlivé
tituly rozpočtu a uvedeny výdaje, které se
zdály vysoké a učiněna zmínka
o některých opatřeních, o nichž
by bylo třeba uvažovati po stránce účelnosti.
Kritice podrobena též výroba domácího
filmu, zejména byly postrádány v rozpočtu
náklady na náhrady za zabrané filmové
podniky, půjčovny, kina a pod. Pokud se týče
československého rozhlasu, žádáno,
aby bylo umožněno též studentským
organisacím říci svá stanoviska ve
věcech studentských i jiných prostřednictvím
rozhlasu.
Ministr informací objasnil pak obor působnosti svého
resortu ve všech jeho správních odvětvích
a podrobně odpověděl na jednotlivé
náměty, stížnosti a otázky řečníků.
Zpravodaj pak v doslovu doporučil kap. 11 ke schválení.
Rovněž zpravodaj pro pověřenectvo informací
doporučil schválení rozpočtu pověřenectva.
a ze skupiny II. | § 8. Státní lesy a statky, |
§ 9. Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských, | |
§ 18. Štátne lesy, | |
§ 19. Štátne majetky, | |
§ 20. Štátne majetky hospodárskych škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych. |
Zpravodaj dr. Falťan přednesl podrobnou zprávu
o věcné a číselné náplni
rozpočtu ministerstva zemědělství
a podniků spadajících do jeho působnosti.
Uvedl zejména, že ministerstvo zemědělství
mělo ještě v roce 1947 velké možnosti
podpořiti zemědělství z výnosu
prodeje zboží UNRRA. V roce 1948 bude míti
k disposici pouze prostředky rozpočtové,
které jsou nižší než úhrn
prostředků, které mělo v roce 1947.
K tomu přistupuje celá řada nových
naléhavých úkolů, zejména zrychlení
provádění scelování pozemků,
celostátní hospodářská výstava,
nutnost zvýšiti dotace na zvelebení rostlinné
a živočišné produkce poškozené
suchem a ohrožené škůdci, zejména
mandelinkou bramborovou, potřeba dokončiti v zájmu
zemědělství vodohospodářské
stavby na Slovensku, nutnost zvýšiti kulturní
úroveň venkovského lidu a nahraditi pomocí
mechanisace, lidskou práci prací strojů a
zmenšiti tak nedostatek pracovních sil.
Zpravodajem rozpočtu pověřenectva zemědělství
a pozemkové reformy Žiakem byl podán obsáhlý
přehled rozpočtu pověřenectva a slovenských
podniků a zdůrazněna nutnost zvýšiti
úroveň slovenského zemědělství
na úroveň zemědělství v zemích
českých. Toto úsilí je vyjádřeno
i v rozpočtu pověřenectva; zpravodaj zabýval
se dále speciálními otázkami Slovenska,
zejména otázkami zemědělského
školství, veterinární správy
i vodohospodářskými stavbami, které
v zemích českých nespadají do působnosti
ministerstva zemědělství, a otázkami
týkajícími se osidlenců na Slovensku.
Rozpočet pověřenectva považuje rovněž
za přiměřený.
Skutečný zájem ústavodárného
Národního shromáždění
a jeho rozpočtového výboru o československé
zemědělství byl ještě zvýšen
letošními mimořádnými klimatickými
poměry a jejich katastrofálními následky.
Otázkami, jak překonati následky sucha, jak
pomoci zemědělcům, zajistiti obdělání
polí a udržeti alespoň nejnutnější
stavy dobytka a zajistiti tak i pro příští
rok výživu obyvatelstva, zabývali se všichni
další řečníci, kteří
se zúčastnili debaty, a to posl. Torn, Tomášek,
Gottvald A., Brieška, Navračič, Nermuť,
Sutr, Novák St., Bezděk, Haško, Štambachr,
Sluka, Borůvka.
Předmětem námětů bylo zejména
vydávání jednotných směrnic
pro poskytování subvencí a otázka
vyrovnání disparity cen mezi zemědělskými
a průmyslovými produkty tak, aby zemědělci
byla zaručena prosperita jeho hospodářství
a sníženy rozdíly mezi životem v městě
a na vesnici. Bylo konstatováno, že zemědělská
strojní družstva i zemědělské
strojní stanice překonaly časovou tíseň
při letošních podzimních pracích
a do značné míry snížily potřebu
pracovních sil na venkově při ostatních
nárazových pracích. Mechanisaci venkova nutno
i nadále věnovati zvýšenou pozornost,
a to jak mechanisaci vlastních zemědělských
prací, tak i mechanisaci prací v zemědělcově
domácnosti. Značná pozornost byla věnována
otázkám souvisejícím s držbou
zemědělské i lesní půdy, scelování
pozemků a osidlování. Bylo žádáno
zvýšení dotací na podporu rostlinné
i živočišné produkce, kde bylo též
poukázáno na nebezpečí nedostatečného
vyživování dobytka, podporujícího
rozšíření chorob a na nebezpečí
snížení jakosti chovů. V tom směru
byla oceněna činnost horských pastevních
družstev, jejichž pomocí bude možno jakost
mladého dobytka zlepšiti. Rovněž zemědělské
výzkumnictví může jak v oboru rostlinné,
tak i živočišné produkce a v oboru mechanisace
značně přispěti k dalšímu
rozvoji československého zemědělství,
jak tomu nasvědčuje dosavadní činnost
zemědělských výzkumných ústavů
a stanic a podniků Státní pokusné
statky výzkumných ústavů zemědělských
a Štátne majetky hospodárskych škôl
a výskumných ústavov poľnohospodárskych.
Rovněž podniku Státní lesy a statky
v zemích českých a obdobným podnikům
na Slovensku byla věnována značná
část debaty, v níž byla projednána
i otázka jejich organisace a výnosu.
U Národního pozemkového fondu bylo žádáno
přesnější rozčlenění
jeho rozpočtu.
Ministr zemědělství odpověděl
na většinu dotazů a vytýčil hlavní
linie svého ministerstva. Je třeba učiniti
vše k zajištění setby, plánovitě
zvýšiti živočišnou produkci a položiti
základ k zlepšení životní úrovně
obyvatelstva; nutno vyrovnati rozdíly mezi kulturní
úrovní obyvatelstva v městech i na vesnici
a postarati se o trvalé šíření
zemědělského pokroku. Velký úkol
připadá tu i celostátní zemědělské
výstavě, která bude pořádána
v r. 1948 v Praze, i československému výzkumnictví,
státním lesům a statkům, horským
pastevním družstvům i ostatním složkám
zemědělského družstevnictví.
Přislíbil pak, že na dotazy týkající
se konkretních věcí odpoví písemně.
Rovněž tak pověřenec zemědělství
podal obsáhlý referát o svém resortu.
Zpravodajové požádali pak ve svém doslovu
o schválení rozpočtu kapitoly 12. Ministerstvo
zemědělství a podniků spadajících
do jeho působnosti.