Rozpočet ministerstva výživy na rok 1948 zahrnuje
úhradu nutných výdajů spojených
s výživou obyvatelstva, řízením
výkupu, oběhu, zpracování a spotřeby
výrobků původu rostlinného a živočišného,
nápojů včetně minerálních
vod, koření a náhražek těchto
předmětů, pokud slouží lidské
výživě, dále výdajů spojených
s řízením hospodaření krmivy
a plněním ostatních úkolů,
uložených ministerstvu výživy dekretem
č. 118/1945 Sb. V rámci této činnosti
obráží se v rozpočtu ministerstva výživy
na rok 1948 úkoly, které ministerstvu výživy
jsou uloženy dvouletým hospodářským
plánem, zejména v budování moderního
potravinářského průmyslu, výstavba
mrazíren a chladíren, mlékáren a ostatních
zařízení směřujících
k zlepšení distribuce v rámci působnosti
ministerstva výživy.
O návrhu rozpočtu kap. 13 podali podrobný
referát zpravodajové posl. Lindauer a pokud jde
o rozpočet povereníctva výživy a zásobovania
posl. Levkanič. Zpravodaj Lindauer poukázal na okolnost,
že rozpočet ministerstva výživy na rok
1948 je proti rozpočtu na rok 1947 podstatně nižší.
Probral jednotlivé úkoly ministerstva, zejména
pokud jde o propagaci správné výživy,
výzkumnictví, zlepšení distribuce potravin
a opatření dostatečné plochy chladírenské
a mrazírenské. V té souvislosti pojednali
oba zpravodajové o investičním programu v
oboru průmyslu výživy, zejména v oboru
mlékáren, chladíren a mrazíren. Zdůraznili
obtíže vyplývající pro resort
ministerstva z katastrofálního sucha.
Po referátu zpravodajů rozvinula se rozprava, do
níž zasáhla řada řečníků,
a to posl. Turková, Žáčková-Batková,
Trojanová-Genyková, Levkanič, Václavů,
Horváth a Holub, kteří poukazovali na závady
distribučního systému a na nutnost jeho reorganisace.
Byla vznesena řada dotazů na ministra výživy
a poukázáno na některé konkretní
případy nešvarů v distribuci potravin.
Někteří řečníci, zejména
poslankyně Turková, Trojanová a posl. Horváth
se podrobněji zabývali otázkami výkupu
a distribuce potravin na Slovensku. Po skončené
rozpravě ujal se slova ministr výživy, který
se podrobně zabýval problematikou vyživovací
situace, vyplývající z následků
katastrofálního sucha. Podrobně se zabýval
opatřeními, která ministerstvo výživy
chystá na zdolání těchto potíží
a zdůraznil význam zvýšení dodávek
obilí a krmiv ze Svazu sovětských socialistických
republik pro zdolání vyživovacích potíží
v roce 1947 a 1948. Poté zodpověděl ministr
řadu konkretních dotazů jednotlivých
poslanců a na některé dotazy vyhradil si
písemnou odpověď.
Po ministru výživy ujal se slova pověřenec
výživy, který podal podrobný rozbor
vyživovací situace na Slovensku.
Po doslovu zpravodajů doporučen návrh rozpočtu
ministerstva výživy ke schválení.
Podrobný výklad k jednotlivým výdajům
a příjmům rozpočtu kapitoly podali
zpravodajové Sajal a Valo.
Rozpočet kapitoly 14 na rok 1948 zahrnuje osobní
a věcné výdaje nezbytně nutné
k řádnému chodu ministerstva průmyslu,
pověřenectva průmyslu a obchodu, báňských
úřadů v zemích českých
a na Slovensku, Státního geologického ústavu
v Praze a v Bratislavě, cejchovních a puncovních
úřadů v zemích českých,
patentního úřadu v Praze, úřadu
na ochranu živnostenského vlastnictví v Bratislavě,
technického musea v Košicích, jakož i
nově zařazené potřeby Leteckého
výzkumného ústavu. Dále jsou zařazeny
výdaje určené na obstarávání
speciálních resortních úkolů
ministerstva průmyslu. Jde o právně závazné
příspěvky vyplývající
z členství Československé republiky
v mezinárodních institucích (Evropská
uhelná organisace, Mezinárodní úřad
pro míry a váhy, Mezinárodní cínový
výbor, Mezinárodní studijní skupina
gumy), dále o potřeby na kontrolu řízené
výroby, na zvelebování průmyslu a
řemesel, na podporu lidové a umělecké
výroby a výrobních družstev, na nerostný
výzkum půdy a ostatní potřeby v oboru
hornictví, jakož i na technické výzkumnictví.
Částka preliminovaná na podporu soustavné
elekrisace venkova v zemích českých opírá
se o ustanovení zákona č. 235/1946 Sb., a
jest určena na příspěvky k umožnění
staveb elektrovodných zařízení v obcích
v rámci dvouletého hospodářského
plánu. Jest pamatováno též na podporu
staveb rozvodných sítí pro soustavné
zásobování plynem v nejnutnější
míře.
V preliminovaných příjmech kap. 14 projevují
se výrazněji kromě očekávaných
příjmů za úřední věstníky
a jiné publikace a za prodej zúčtovatelných
tiskopisů zejména tyto příjmové
položky: báňská dávka z měr
a z kutišť, cejchovní a puncovní poplatky,
poplatky za zkoušení ručních střelných
zbraní a patentové poplatky.
Zpravodajové na základě rozboru jednotlivých
rozpočtových potřeb došli k závěru,
že rozpočtový návrh kap. 14 na rok 1948
obsahuje jen nutné potřeby k plnění
resortních úkolů v nezbytně nutné
výši a navrhli, aby předložený
návrh byl rozpočtovým výborem schválen.
Po zprávě zpravodajů byla zahájena
o kap. 14 debata, v níž promluvilo celkem 8 členů
rozpočtového výboru, a to posl. Weberová,
Cígler, Deči, Vido, Brukner, Snobl, Jirásek
a Skaunic. Byl vznesen požadavek, aby ministerstvo průmyslu
urychleně vypracovalo statut hospodářských
organisací průmyslu a řemesla a urychlilo
reorganisaci hospodářské samosprávy
vůbec. Bylo poukázáno též na
postup při klasifikaci konfiskátů a při
přidělování strojů, na situaci
v kamenouhelných dolech na Ostravsku se zřetelem
k cenám černého uhlí a na otázky
zřizování strojních opraváren
s ohledem na zájmy řemeslníků. Další
dotazy týkaly se kontrolní služby ministerstva
průmyslu a výsledků revisních šetření
v některých konkretních případech,
některých otázek nákupu textilních
surovin, požárů v národních podnicích,
jakož i dodacích lhůt československého
kovoprůmyslu.
Po provedené rozpravě ujala se slova ministryně
průmyslu, která podala výklad k některým
zvláště výrazným pracovním
úkolům ministerstva průmyslu a jeho podřízených
složek, při čemž upozornila na podrobný
výklad ministra průmyslu o situaci naší
výroby, podaný dne 23. října 1947
v plenu ÚNS. Poté odpověděla na vznesené
dotazy a připomínky. Mluvíc o rozpočtu
ministerstva průmyslu uvedla, že obsahuje jen po všech
stránkách uvážené a s hlediska
důsledné úspornosti stanovené potřeby
ve výši, která jest plně odůvodněna
a nutná, aby resort mohl plniti své důležité
úkoly. Jest odhodlána setrvati na linii rozumných
úspor, neboť důslednou rozumnou úspornost
uplatňovanou na pravém místě pokládá
za státní nezbytnost. Ze své účasti
na pracech parlamentní kontrolní a úsporné
komise získala cennou zkušenost, že nestačí
úspory jen nařizovat, nýbrž jest především
nutno zjednávat pro ně potřebné předpoklady
základními opatřeními ve všech
oborech státní správy.
Po výkladu ministryně promluvil pověřenec
průmyslu a obchodu, který jednak odpověděl
na některé poznámky a dotazy členů
rozpočtového výboru vyplynuvší
z rozpočtové rozpravy, jednak nastínil zásady,
jimiž se chce říditi při správě
pověřenectva.
Poté učinil doslov ke kap. 14 zpravodaj Sajal.
Rozpočet ministerstva vnitřního obchodu obsahuje
v tit. 1 režii ministerstva a členský příspěvek
státu v Mezinárodní unii pro ochranu známek
v Bernu. V tit. 2, 3 a 4 obsahuje rozpočet podpůrné
prostředky na zvelebování obchodu a živností,
na turistický a cestovní ruch a potřebu na
kontrolu řízeného oběhu zboží.
Na dvouletý plán je v kap. 15 zařazeno 14,000.000
Kčs. Zpravodaj Krajčír probral ve svém
referátu podrobně jednotlivé položky
a zdůraznil snížení rozpočtu
této kapitoly.
V debatě promluvili posl. Cvinček, Děd, Sedlák,
Sajal, Fusek a Smejcová. Zabývali se zejména
otázkou distribuce textilního zboží
- cestovního, turistického a lázeňského
ruchu a důležitostí položek týkajících
se Mezinárodního dunajského veletrhu v Bratislavě
a položek určených na dvouletý plán,
dále položek určených na zvelebování
obchodu a živností a pro výchovu a hospodářskou
péči o živnostenský dorost. Rovněž
podrobili konstruktivní kritice řízené
hospodářství oběhu zboží
a jeho kontroly.
Ministr vnitřního obchodu odpověděl
na dotazy a náměty a konstatoval snížení
rozpočtu odůvodněné snahou po úspornosti.
V závěrečném projevu zpravodaj, který
dopověděl na stanovisko jednotlivých účastníků
debaty, doporučil rozpočet kap. 15 ke schválení.
Podrobný referát k rozpočtu podal zpravodaj
ing. dr. Stěpán Ješ, který ve svém
výkladu promluvil o vývoji a současném
stavu našeho zahraničního obchodu a o činnosti
ministerstva s přihlédnutím k některým
rozpočtovým položkám. V rozpočtu
ministerstva zahraničního obchodu je pamatováno
jednak na výdaje ústředí, které
zahrnují v sobě obvyklou režii úřadu,
jednak na výdaje zahraniční služby,
t. j. výdaje spojené s vysíláním
obchodních přidělenců k československým
zastupitelským úřadům v cizině
a s vydržováním Československé
zásobovací a dopravní společnosti
v Londýně. Kromě toho jsou v rozpočtu
zahrnuty výdaje, jichž účelem je zvelebení
zahraničního obchodu v nejširší
možné míře a výdeje na cizinecký
ruch.
Po něm přednesl své exposé ministr
zahraničního obchodu, který použil projednávání
rozpočtu k tomu, aby ukázal na posici zahraničního
obchodu v životě našeho státu v dnešních
obtížných dobách.
V debatě promluvili poslanci dr. Josko, Jaroš Alois,
Krajčír, Sajal a Fusek, kteří mimo
jiné vznesli připomínky, resp. dotazy, dotýkající
se soustředění dovozu, Československé
zásobovací a dopravní společnosti
v Londýně po stránce jejího poslání,
právní formy a organisace, obchodních přidělenců
po stránce jejich rozmístění a jejich
kvalifikace, cizineckého ruchu, zejména zřizování
nevýdělečných informačních
cestovních kanceláří v cizině
a zvelebování zahraničního obchodu
(propagace, veletrhy).
Některé připomínky, resp. dotazy zodpověděl
ministr dr. Ripka ihned, na ostatní dotazy vyhradil si
podati zprávu rozpočtovému výboru
písemně. Současně požádal
rozpočtový výbor, aby schválil rozpočet
jeho ministerstva.
V závěru promluvil ještě zpravodaj Ing.
dr. Štěpán Ješ, který navrhl schválení
rozpočtu.
Zpravodaj této kapitoly dr. Novák v úvodu
své zprávy načrtl všeobecnou problematiku
nejvyššího úřadu cenového.
Tato problematika podle zpravodaje spočívá
v tom, že nejvyšší úřad cenový
není příslušný pro stanovení
všech cen a úkonů a dohledu na ně, poněvadž
některé věci již ze zákona jsou
vyňaty z jeho pravomoci a že ani pro stanovení
ostatních cen a úkonů, které podle
zákona do jeho působnosti patří, není
jediným orgánem poněvadž cenová
politika je řízena jinými orgány,
než je nejvyšší úřad cenový,
a že konečně tvorba cen je závislá
na různých hospodářských skutečnostech,
které se vytvářejí nezávisle
na nejvyšším úřadě cenovém.
Toto je nutno míti na mysli při kritice nejvyššího
úřadu cenového.
Po okupaci byla nejvyššímu úřadu
cenovému uložena úloha technická, aby
provedl převod z jedné hladiny číselné
do hladiny druhé, z poměrů rozvrácených
do poměrů cenových a mzdových, na
nichž by se potom mohl tvořiti další hospodářský
život. Vlastní funkce nejvyššího
úřadu cenového podle zpravodaje je, aby technicky
připravil ceny, aby je upravil tak, aby byly v souladu
se zájmy i výroby i distribuce i konsumenta, ale
i státu, aby sledoval celkový vývoj cen a
kontroloval je.
Zpravodaj zabýval se obsáhle otázkou tvorby
cen statků a úkonů. Zvýšením
výrobnosti, řekl, uplatněním hospodárnosti
ve výrobě, spoluprací s ostatními
orgány, zúčastněnými na tvorbě
cen, získáme předpoklady správné
cenové politiky a umožníme zdařilou
funkci nejvyššího úřadu cenového.
Nakonec doporučoval zpravodaj, aby návrh rozpočtu
nejvyššího úřadu cenového,
který je nižší než v roce minulém,
byl v navržené výši schválen.
Rozpravy se zúčastnilo 5 řečníků,
a to posl. Sajal, Levkanič, Smejcová, Děd
a Sedlák, z nichž všichni zdůrazňovali,
že předpoklady správné cenové
politiky vytvoří jen zvýšená
výrobnost, která zajistí dostatečné
množství všeho druhu, lepší organisace
výroby a distribuce, spolupráce se zájmovými
hospodářskými organisacemi a pod.
Po skončení rozpravy ujal se slova předseda
nejvyššího úřadu cenového
dr. Maur. který odpověděl na některé
nejdůležitější dotazy a doporučil
výboru návrh rozpočtu kap. 17 ke schválení.
Rozpočtoví zpravodajové ministerstva techniky Fusek a Rožnay především zdůraznili význam tohoto resortu, jehož hlavním úkolem je provádění dvouletého plánu a který proto po výdajové stránce je největší rozpočtovou kapitolou na rok 1948. Ve všeobecném přehledu výdajů určených na stavby budov a koupě nemovitostí pro potřebu civilní státní správy bylo konstatováno, že výdaje ty jsou přiměřené.
Ministerstvo techniky při zdolávání
svých velikých úkolů zápasí
s nedostatkem technických sil, hlavně inženýrů,
a to zejména na Slovensku, který souvisí
s jejich lepším honorováním v soukromých
službách. Při tom však odstranění
válečných škod na Slovensku si vyžaduje
většího počtu personálu a hmotných
prostředků, ježto Slovensko bylo válkou
poměrně více poškozeno než země
české.
Rozpravy zúčastnila se řada řečníků,
a to posl. dr. Neuman, Babej, Hynek, Zavacký, Sajal, Juha,
Urbánek, ing. dr. Ješ, ing. Janáček,
kteří se zabývali otázkou nevyřešené
kompetence ministerstva techniky, nedostatkem technických
sil a nedostatkem stavebního materiálu. Bylo žádáno,
aby nebylo upouštěno od splavnění řeky
Vltavy. Byla vyzdvižena odpovědnost státních
orgánů při vynakládání
peněz na provádění investic a obnovy
a žádáno, aby možnosti zadávati
veřejné stavby z volné ruky nebo v užší
soutěži nebylo příp. zneužíváno.
Bylo upozorněno, že je nutno věnovati více
prostředků na údržbu silnic, mostů,
jakož i státních budov, aby se zabránilo
dalším škodám, jakož i více
prostředků na obnovu krajů válkou
postižených. Požadováno bylo snížení
stavebních nákladů úsporným
prováděním konstrukcí, zaváděním
normalisovaných a typisovaných stavebních
dílců, jakož i vypracováním typových
plánů. Diskutováno bylo o úmyslu vytvořiti
nový hospodářský svaz pro stavebnictví.
Připomenuta byla nutnost prováděti investice
v optimálních stavebních lhůtách,
jakož i nutnost krajinného plánování.
Bylo si postěžováno na nízce stanovené
maximum stavebního nákladu pro obnovu zemědělských
usedlostí. Poukázáno bylo na nutnost vydání
nového stavebního řádu, směrnic
pro ubikace stavebního dělnictva a o používání
trubkového lešení. Bylo dovozeno, že činnost
ministerstva techniky má se omeziti jen na funkci plánovací,
dirigující a kontrolující, při
čemž bylo též ukázáno na
nevhodnost rozdílné organisace technické
služby v zemích českých a na Slovensku.
Připomenuto bylo vyspělé technické
výzkumnictví v cizině a poukázáno
na nutnost rozšíření mezinárodních
styků na poli technickém. Byla zdůrazněna
důležitost dostatečného času
pro sdělávání projektů. Podrobně
vylíčeny byly potíže vyskytující
se při provádění dvouletého
plánu ve stavebnictví, při čemž
bylo konstatováno, že téměř všechny
státní stavby bytové byly již připraveny
a po většině zadány.
Po ukončení debaty podal ministr techniky svůj
výklad, v němž odpověděl též
na celou řadu dotazů a zaujal stanovisko k podaným
námětům. Konstatoval, že skutečnost,
že některé úvěry jsou zařazeny
nedostatečně, jest nutno přičísti
tomu, že se ministerstvo musilo podříditi politice
šetření a úspor. Nedostatku technických
sil snaží se ministerstvo techniky čeliti všemi
možnými způsoby. Novou úpravu a sjednocení
stavebních předpisů hodlá ministerstvo
techniky provésti dvěma osnovami zákona.
Zřízení podniku pro propůjčování
stavebních strojů jest dále projednáváno
přes záporné stanovisko většiny
ministerstev poukazujících na to, že by se
zřizoval podnik obdobný jinému národnímu
podniku. Zadáváním staveb v omezené
soutěži se zjednodušuje, zrychluje a zlevňuje
administrativa. Ministerstvo techniky se snaží ve
splavňovacích pracích pokračovati
tak, aby hotové části mohly býti co
nejvíce využity. Splavnění Vltavy nad
Štěchovicemi musilo dnes ustoupiti prvořadému
zájmu energetickému. Průplav Dunaj-Odra dostává
se opět do popředí zájmu. Použití
konfiskátů pro potřeby státní
správy jest intensivně sledováno. Dále
ministr pak zodpověděl ještě řadu
dotazů a na některé přislíbil
odpověděti písemně.
Pověřenec techniky vyzdvihl práci technického
resortu pro rolnický stav na válkou zničeném
území, upozornil na rozdíly v kompetenci
ministerstva techniky a pověřenectva techniky, stěžoval
si na nedostatek stavebního materiálu. Vyšší
částky na energetiku na Slovensku jsou odůvodněny
industrialisací Slovenska, vyšší úvěry
na silnice jsou odůvodněny jejich větším
válečným zničením a jejich
horší stavební konstrukcí.
Rozpočet kap. 18 byl pak doporučen ke schválení.
a ze skupiny II. | § 5. Československé státní dráhy, |
§ 6. Československé aerolinie. |
Zpravodaj pro rozpočet ministerstva dopravy Vido upozornil
nejprve na fiktivnost schodku podniku ČSD, neboť podnik
koná celou řadu rozpočtem neohodnocených
služeb v zájmu celostátním. Potom podal
všeobecný přehled o struktuře rozpočtu
podniku ČSD a o jeho změnách proti rozpočtu
1947 a zdůraznil, že vyšší schodek
proti roku 1947 jest způsoben novým zařazením
ztrát povahy provozovací způsobených
válkou do provozních nákladů ve výši
1.102,683.000 Kčs, které až dosud byly hraženy
státní pokladnou. K rozpočtu podniku ČSA
zmínil se o slibném rozvoji letecké dopravy
a nastínil další zamýšlené
rozšíření leteckých linií
zahraničních v roce 1948. Upozornil, že nutným
předpokladem ovšem jest opatření moderních
čtyřmotorových letadel, aby podnik ČSA
byl schopný konkurence s cizími leteckými
společnostmi.
Zpravodaj Gottier k rozpočtu pověřenectva
dopravy upozornil na značné válečné
škody způsobené slovenským železnicím,
letectvu a lodní dopravě, které byly v poměrně
krátké době odstraněny, takže
doprava na Slovensku funguje nyní již téměř
normálně. Zmínil se dále o projektech
a stavbách nových železnic na Slovensku a upozornil
na jejich nedostatečné finanční zajištění.
Konečně dotkl se dalších nutných
staveb a potřeb železniční, automobilové
a letecké dopravy.
Rozpravy zúčastnili se řečníci
posl. Rožnay, ing. Herl, Novotný Jan, Kolář,
Weiland, Sedlák, Kobylka, Hladký, kteří
při podniku ČSD zabývali se otázkou
nepostačujících odpisů na provádění
obnovy, zrušeného příspěvku státní
správy na odstranění válečných
škod povahy provozovací, prováděné
restrikce počtu zaměstnanců, skutečností,
že některé práce jsou v zemích
českých úkolovány a na Slovensku nikoliv.
Zdůrazněna byla nutnost v prvé řadě
provésti obnovu železničních zařízení,
konstatováno, že plnění dvouletého
plánu postupuje u ČSD velmi příznivě,
vyzdvižena hospodářská oprávněnost
prováděných investic, postěžováno
si na špatné osobní vozy. Zdůrazněna
byla nutnost modernisace a racionalisace dopravních podniků
na podkladě dlouhodobého ústředního
dopravního plánu a nutnost reorganisace státního
dopravního podnikání, žádáno
poskytnutí větších finančních
prostředků pro plavbu, jakož i finanční
pomoci plavebním společnostem. Poukázáno
bylo na zastaralost předpisů a zastaralé
zařízení železniční, vyzdvižena
oprávněnost úkolového a prémiového
systému. Konstatován potěšitelný
zjev stoupající tendence přepravy zboží,
proneseny stížnosti na vysoké přepravní
daně a pronesen názor, že není hospodářsky
účelným, aby na vrub obnovy drah byly stavěny
některé dráhy nové. Připomenuta
byla nutnost stavby některých nádražních
budov, zejména v pohraničí. Rovněž
tak připomenut i problém pražské podzemní
dráhy.
Zvláštní pozornost věnována byla
potřebám civilního letectví, vývojovému
leteckému programu, nedostatku kvalifikovaných vysokoškolsky
vzdělaných sil v letectví, žádáno
doplnění leteckého parku ČSA moderními
dopravními letadly, oceněna činnost aeroklubů.
Zvláště vyzdvižen byl nízký
počet zaměstnanců ČSA vůči
jiným leteckým společnostem. Bylo si stěžováno,
že preliminář na nákup letadel pro ČSA
je nepostačující, pozastavován vysoký
počet programových km na některých
leteckých tratích, žádány lepší
autobusy pro dopravu cestujících z letiště,
žádány speciální školy pro
letecký personál, poukazováno na vysoké
ceny leteckého benzinu a dovozována nutnost moderního
vybudování letišť.
Po provedené rozpravě ujal se slova ministr dopravy,
který vyzdvihl, že rozpočet podniku ČSD
jest rozpočtem rekonstrukčním a že úkoly,
před kterými železniční správa.
stojí, vyžadují pečlivého studia
a příprav. Zmínil se o chystaných
osnovách norem o přeměně státních
podniků dopravních na podniky obdobné podnikům
národním, a na reorganisaci ministerstva dopravy.
Uvedl některá data dosvědčující
velký výkon železnic, jakož i data o průběhu
restrikce zaměstnanců. Ubezpečil, že
otázka spolupráce, vzájemného doplňování
či konkurence mezi železnicí a automobilem
je předmětem stálého studia. Projevil
přesvědčení, že naše letecká
doprava se může státi naší pýchou,
budou-li splněny materiální předpoklady.
Zodpověděl pak řadu dotazů ihned,
na ostatní přislíbil odpověď
písemnou.
V doslovu oba zpravodajové doporučili rozpočet
kapitoly 19 a podniků Československé státní
dráhy a Československé aerolinie ke schválení.
a ze skupiny II. | § 4. Československá pošta, |
§ 7. Poštovní spořitelna. |
Zpravodaj pro poštovní rozpočet v zemích
českých Vičánek a pro Slovensko Vyškovský
přednesli povšechný rozbor výdajů
ve srovnání s částkami zařazenými
v rozpočtu na rok 1947 a všeobecný přehled
nutné investiční činnosti podniku
Čs. pošta. Posl. Vičánek žádal,
aby se železniční a poštovní správa
co nejdříve dohodly o jednotné úpravě
stavebních a udržovacích prací na telegrafních
vedeních podél železničních tratí
pro vyloučení duplicity obdobných služeb
a zdůraznil význam rekreační péče
poštovní správy o vlastní zaměstnance.
V debatě, jíž se zúčastnil posl.
dr. Langer, Fusek, Bartoš, Hladký, bylo konstatováno,
že pošta přichází s úpravou
poštovních poplatků jako poslední v
řadě úprav cen na trojnásobek, diskutováno
o potřebném počtu zaměstnanců
podniku a o prováděné restrikci, vyzdviženo
vzorné hromadné školení zaměstnanců
a žádána i odborná výchova poštovních
zřízenců, zdůrazněna byla nutnost
telefonisace, vyzdvižena činnost poštovní
správy pro telefonisaci venkova a vylíčena
nepříznivá. situace pražské telefonní
sítě; cifernými doklady bylo dovozováno,
že nová ředitelství pošt jsou výkonnější
než byla ředitelství stará, při
čemž však byla podrobena též kritice
činnost a i rozsah některých oddělení
poštovní správy i provozu. Oceněna byla
činnost v oboru radiotelegrafních zařízení
a doporučeno získávati telekomunikační
zařízení též od SSSR. S povděkem
bylo kvitováno rozhodnutí o stavbě poštovní
telefonní ústředny oblastní pro České
Budějovice, žádáno bylo odstranění
duplicity při udržování telekomunikační
železniční sítě návratem
k předválečnému stavu, t. j. aby telefonní
železniční síť byla opětně
udržována odbornými zaměstnanci poštovními.
Po uzavření debaty rozvedl ministr pošt, proč
nutno přistoupiti ke zvýšení poštovních
poplatků a vyzdvihl význam telefonisace venkova
provedené již ve velkém rozsahu. Dále
zodpověděl řadu dotazů a na některé
přislíbil odpověděti písemně.
Doporučil pak rozpočet kap. 20 ke schválení.
Rozpočet ministerstva sociální péče
a povereníctva sociálnej starostlivosti byl po podrobném
referátě zpravodajů Vítka a Valo projednán
ve schůzi rozpočtového výboru dne
4. prosince 1947.
V debatě promluvili poslanci dr. Neuman, Skaunic, Komzala,
Kleinerová, dr Linczényi, dr. Bláha, Půček,
Baláž, Vojanec a Sajal, kteří ve svých
vývodech se dotkli všech závažnějších
agend ministerstva sociální péče,
zejména problematiky sociálního pojištění,
zaopatření obětí války a fašistické
persekuce, mzdové politiky, sociálního postavení
pracujících osob a zejména pak pracující
ženy, hodnocení práce žen v domácnosti,
bytové výstavby a bytové obnovy, péče
o dítě ve spojení se zveřejněním
této péče, personální politiky
ministerstva sociální péče, kompetenčních
sporů ministerstva sociální péče
a ministerstva zdravotnictví a techniky a budoucí
činnosti ministerstva sociální péče
s hlediska věcného i legislativního.
V exposé ministra sociální péče
byly uvedeny všechny důležité úkoly,
které musí dnes ministerstvo sociální
péče řešit a které zasahují
téměř do všech úseků lidského
života. Je to zejména národní mobilisace
pracovních sil, provádění mzdové
politiky, bytové stavebnictví, péče
o dítě, sociální pojištění,
reemigrace našich krajanů z ciziny, zaopatření
obětí války a fašistické persekuce.
Ministr sociální péče rozvedl v exposé
důvody podstatných přesunů mezi výdajovými
skupinami rozpočtu kap. 21 oproti roku 1947 a detailně
vylíčil jednotlivé pracovní sektory
ministerstva jakož i plánovaná opatření
povahy legislativní.
Ministr sociální péče odpověděl
též na dotazy a náměty poslanců
vznesené na něho ze debaty a doporučil rozpočet
kapitoly 21 ke schválení.
a ze skupiny II. | § 14. Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané, |
§ 15. Státní lázně, | |
§ 21. Státne kúpele. |
Zpravodaj pro rozpočet ministerstva zdravotnictví
Klimek podrobně rozvedl rozpočet ministerstva zdravotnictví
podle jednotlivých titulů, upozornil na některé
detaily těchto titulů a upozornil na výši
preliminovaných prostředků, zejména
pokud jde o dotace pro v. v. nemocnice v zemích českých,
pro boj proti tuberkulose a pro poradenskou zdravotní péči.
Podobně i zpravodajka pro pověřenectvo zdravotnictví
Kulichová-Sutórisová velmi obšírně
rozvedla návrh rozpočtu pověřenectva
zdravotnictví a výši jeho preliminářů
pro vnitřní zařízení nemocnic.
Podrobné rozpravy se zúčastnilo 11 řečníků.
a to posl. dr. Böhm, Skaunic, Komzala, dr. Bureš, Trojanová,
dr. Bláha, dr. Kácl, Šmejcová, Pažoutová,
Desenský a Brieška. Všichni se shodli na tom,
že státní zdravotní správě
by měly být poskytnuty všechny možné
finanční prostředky k plnění
jejích úkolů. Téměř
všichni poukazovali na svízelnou finanční
situaci v. v. nemocnic, reklamovali zvýšení
dotací pro poradenskou zdravotní péči,
pro výzkumnictví, na příspěvky
pro asanace. Debata přinesla četné náměty
pro zlepšení státní zdravotní
péče, její plánování
a sjednocení. Bylo vyžadováno kromě
jiného zejména také sjednocení pracovního
lékařství a veterinární služby.
Po provedené debatě promluvil ministr zdravotnictví
a pověřenec pro zdravotnictví. Podali zprávu
o dosavadní činnosti a vytyčili další
úkoly a zodpověděli četné dotazy
poslanců, resp. přislíbili písemné
vyřízení těchto dotazů.
Rozpočet kap. 22 v doslovu zpravodajů byl doporučen
ke schválení.
Zpravodaj rozpočtové kapitoly 23 Šulík
podal ve své zprávě rozbor o vydání,
pokud jde o jednotlivé tituly a položky této
kapitoly a uvedl některá statistická data
o počtu percipientů, jejichž požitky jsou
na vrub této kapitoly vypláceny. Připomněl
vyřešení otázky spravedlivé úpravy
odpočivných a zaopatřovacích platů
státních zaměstnanců a pozůstalých
po nich. Poukázal na otázku vyrovnání
požitků staropensistů s novopensisty a žádal,
aby k této otázce bylo přihlédnuto
při projednávání nového platového
zákona pro státní zaměstnance a nežli
dojde k definitivní úpravě, aby poživatelé
odpočivných a zaopatřovacích platů
byli účastni na všech provisorních řešeních,
pokud k nim již došlo, či má ještě
dojíti.
Poté doporučil zpravodaj schválení
kapitoly 23 v navržené výši.
Rozpravy k této kapitole se zúčastnili poslanci
Matýsek, Kleinerová a Daxner, kteří
se rovněž přimlouvají za brzké
řešení otázek spojených s úpravou
pensí a ostatních požitků státních
zaměstnanců a pozůstalých po nich,
ježto tato skupina občanů je jednou ze sociálně
nejslabších a nejpostiženějších
nynějšími drahotními poměry,
a to zvláště skupina t. zv. staropensistů.
Řečníci poukázali též
na nízké částky udělených
či udělovaných darů z milosti a ostatních
fakultativních požitků osobám, které
nemají nároku na normální odpočivné
či zaopatřovací platy a žádali,
aby při povolování těchto požitků
bylo přihlíženo aspoň k existenčnímu
minimu, případně další úpravu
dosavadních drahotních přídavků
k těmto platům.
Žádáno, aby do příštího
návrhu rozpočtu této kapitoly byl zařaděn
výdaj na prázdninové příspěvky
pro děti poživatelů odpočivných
či zaopatřovacích platů, ježto
k výplatě těchto není v rozpočtu
úhrady.