a ze skupiny II. | § 1. Tabáková režie, |
§ 2. Státní mincovna v Kremnici, | |
§ 3. Státní loterie. |
Zpravodaj Stopka ve své zprávě o výdajové
části návrhu rozpočtu kap. 24 pojednal
zvláště o připravované reorganisaci
finanční správy, doporučil brzkou
motorisaci příslušných finančních
orgánů a vyzdvihl důležitost služby
finanční .stráže zvláště
na hranicích. Ve zprávě o příjmové
části návrhu rozpočtu probral jednotlivé
položky a odůvodnil u každé z nich preliminovaný
výnos porovnáním s dosaženými
výsledky. Dále zabýval se podrobně
státními monopoly, jichž vývoj podrobně
vylíčil a konečně rozebral rozpočty
státních podniků Tabákové režie,
Státní mincovny v Kremnici a Státní
loterie. V závěru ohodnotil službu zaměstnanců
finanční správy a doporučil schváliti
rozpočet kap. 24 a podniků Tabáková
režie, Státní mincovna v Kremnici a Státní
loterie podle vládního návrhu.
Zpravodaj o pověřenectvu financí Levkanič
probral podrobně návrh této kapitoly, pokud
jde o Slovensko a doporučil ji schváliti podle návrhu.
V podrobné rozpravě poslanci: Tichota, Žiak,
Sajal, Fusek a ing. dr. Ješ zmínili se o personální
politice ministerstva financí, o slovenské účasti
na státních příjmech, o výdajích
na jednotlivé složky státního hospodářství
se zřetelem k poválečným poměrům,
o reorganisaci finanční správy a o podkladničním
hospodaření na Slovensku. Dále pak o zdaňování
živnostenských podniků, o zamýšlené
úpravě berního systému, o intervenční
politice zobrazující se v daních a dávkách,
o daňové reformě, o návrhu zákona
o motorových vozidlech, o přemisťování
berních úřadů a berních správ
a o uvolňování vázaných vkladů
malým živnostníkům. Mimo to podrobeny
též kritice preliminované daňové
výnosy.
Po doslovu ministra financí, který odpověděl
na jednotlivé připomínky poslanců
a pověřence financí byl doporučen
návrh rozpočtu kapitoly 24 ke schválení.
Zpravodaj Šulík ve své zprávě
zdůraznil rozdíl kap. 25 mezi výdaji rozpočtu
na rok 1948 a rozpočtu na rok 1947, a upozornil na hlavní
skupiny výdajů, u nichž dochází
v roce 1947 ke změnám. Poukázal na to, že
ze státního rozpočtu odpadají výdaje
na zápůjčky státním podnikům,
které se mají podle zmocnění daného
finančním zákonem hraditi úvěrovými
operacemi, a dále, že příspěvky
státním podnikům na ztráty povahy
provozovací budou hrazeny v provozních výdajích
podniků, což ovšem má vliv na odvod podniků
státní pokladně. Řečník
nadhodil též otázku preliminování
znárodněného průmyslu ve státním
rozpočtu a u Tabákové režie poukázal
na snížení výnosu hlavně na Slovensku
a na snížení cen některých cigaret.
Pokud jde o řízené hospodářství,
upozornil na výdaje plynoucí z něho a zařazené
ve Všeobecné pokladní správě,
t. j. na vyrovnávání výkupních
cen zemědělských výrobků a
vyrovnávání cen z jich dovozu, dále
na zlevňování potravin z prostředků
t. zv. intervenčního fondu zřízeného
zákonem č. 51/1947 Sb., a konečně
na mimořádné příplatky poskytované
zemědělcům přechodně k zmírnění
škod způsobených suchem, pro kteréžto
účely je připravováno zřízení
zvláštního fondu v návrhu zákona.
V souvislosti s cenovými příplatky upozornil
na nutnost kontrol u distribuce, aby přebytek důchodů
nepůsobil nepříznivě při omezeném
množství spotřebních statků.
V rozpočtu Všeobecné pokladní správy
přichází v důsledku této kontroly
k výrazu zvýšení příjmové
položky z výnosu pokut v oboru zásobovacím
a cenovém.
Řečník zmínil se také obšírněji
o organisaci, účelu a dosavadních výsledcích
Likvidačního fondu měnového, který
má býti teprve dobudován. Upozornil na zařazení
výdaje na záruky znárodněným
podnikům, které se v státním rozpočtu
preliminují po prvé. Zmíniv se pak o výdajích
na samosprávu, zdůraznil nutnost úspor také
v tomto odvětví.
Pojednávaje o státním dluhu, uvedl řečník
jeho výši, upozornil na jeho vzrůst v posledním
roce a pravděpodobný vývoj v příštím
rozpočtovém roce. Zmínil se o podílu
Slovenska na státních úvěrech. Referoval
dále o organisaci státní pokladní
služby v zemích českých a na Slovensku
a zdůraznil potřebu jejího sjednocení.
Svůj referát zakončil zdůrazněním,
že finanční stránka státního
hospodaření jest při dobrém základu
hospodářském v našem státě
toliko otázkou organisační, že lze a
je nutno nalézti cestu k jejímu vyřešení.
V debatě poslanci Fusek, ing. dr. Ješ a dr. Josko
zabývali se podrobně příjmovou stránkou
všeobecného vyrovnávacího fondu, odhadu
schodku všeobecného vyrovnávacího fondu
a potřebou reorganisace pokladní služby ve
státě.
Na všechny dotazy odpověděl podrobně
ministr financí, který v závěru doporučil
návrh rozpočtu kap. 25 ke schválení.
Zpravodaj dr. Bělehrádek zdůraznil, že
snížení rozpočtu Státního
úřadu statistického je dokladem úspornosti
a hospodárnosti naší státní statistické
služby přes to, že při provádění
dvouletého hospodářského plánu
a zejména objektivní kontrole jeho plnění,
je rozsah jeho úkolů a jeho pracovní zatížení
značně větší, než tomu bylo
v letech předchozích. Řádně
fungující statistická služba je nezbytným
předpokladem spolehlivé orientace v otázkách
hospodářských, sociálních i
kulturních. Státní úřad statistický
potřebuje ochotné a uvědomělé
spolupráce všeho občanstva, od něhož
vyžaduje plnění statistické zpravodajské
povinnosti. S výsledky statistického šetření
dlužno též seznamovati veřejnost v plném
rozsahu.
Výkon statistické služby v naší
republice je dnes ztěžován zejména tím,
že není organisována jednotně v celém
státě. Dnešní právní základ
statistiky však nevyhovuje, ježto se dosud opírá
o zastaralý již zákon č. 49/1919 Sb.
Je zapotřebí vypracovati novou zákonnou úpravu
statistické služby, aby plně vyhovovala změněným.
poměrům.
Přes některé obtíže pracuje se
ve Státním úřadě statistickém
intensivně a úspěšně. Svým
moderním strojovým vybavením se Státní
úřad statistický plně vyrovná
obdobným orgánům i v nejvyspělejších
cizích státech.
V rozpravě posl. ing. dr. Ješ a Žáčková-Batková
poukázali na práce Státního úřadu
statistického, na snahu směřující
k zjednodušení a zdokonalení statistické
služby a dotkli se i otázky Státní statistické
rady. Uvedeny nejdůležitější práce,
jimiž se Státní úřad statistický
obíral v uplynulém období a které
má v pracovním programu na rok 1948. Vyzdvižen
pak význam a důležitost práce Státního
úřadu statistického.
Rozpočet kap. 26 doporučen v navržené
výši ke schválení.
Zpravodajové Horn a Zavacký ve své zprávě
zdůraznili úkoly nejvyššího účetního
kontrolního úřadu a najvyššieho
kontrolného dvora v lidově-demokratické republice.
Podrobněji pojednali o podstatných druzích
činnosti obou institucí v roce 1947, která
jmenovitě v dohlídkách a přehlídkách
vykazuje vzestup oproti roku 1946.
Poukazuje na nutnost jednotné a společné
kontroly, odvolal se zpravodaj Horn na politické dohody
Národní fronty Čechů a Slováků
z 28. června 1946, kterou jest nutno až do vydání
nového zákona o nejvyšší státní
kontrole důsledně dodržovati.
V rozpravě promluvili posl. ing. dr. Ješ a Žiak
o stanovisku k sestavování státního
závěrečného účtu, existence
dvou kontrolních institucí a jejich výkonu
služby.
Po provedené debatě ujal se slova předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu dr. Friedman a předseda najvyššieho
kontrolného dvora dr. Thurza a v závěru doporučili
návrh rozpočtu kap. 27 ke schválení.
Po podrobném projednání vládního
návrhu finančního zákona republiky
Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1948, a po doslovu
generálního zpravodaje byl finanční
zákon včetně státního rozpočtu
schválen s těmito změnami:
1. § 8 doplněn a zní:
"(1) Prostředky určené na podpory (subvence)
a na podobné úkoly, k nimž není stát
právně zavázán, smějí
býti přislibovány a vypláceny jen
po předchozím souhlasu ministra financí,
pro Slovensko po předchozím souhlasu ministra financí
na návrh pověřence financí. Přísliby
a výplaty mohou býti zásadně činěny
až v druhém pololetí; výjimky může
povoliti ministr financí. O povolených výjimkách
zpraví ministr financí parlamentní kontrolní
a úspornou komisi ve lhůtách komisí
stanovených.
(2) Ustanovení předchozího odstavce platí
též pro hospodaření fondů, jichž
rozpočty jsou připojeny k dílčím
rozpočtům jednotlivých kapitol, jakož
i účelového jmění podle vládního
nařízení ze dne 27. srpna 1943, č.
250 Sb., o podpoře při včleňování
do práce."
2. V § 12 vkládá se na konec věty za
slovo "shromáždění" doplněk:",
o nějž vláda požádá nejpozději
do 31. prosince 1949."
3. Odstavec 3, § 13 doplněn touto větou: "U
každého takového návrhu jest uvésti
vyjádření ministerstva financí, pokud
jde o nařízení Slovenské národní
rady též vyjádření pověřenectva
financí o vypočtené výši nákladu
případně o navrženém zdroji příjmů,
jakož i připojiti výkaz změn ve státních
výdajích a příjmech, které
byly způsobeny zákony, nařízeními
a jinými opatřeními vydanými po schválení
státního rozpočtu."
4. Do § 22 odst. 1 vložen doplněk označený
písm. h) tohoto znění:
"h) aby opatřil úhradu potřebnou v roce
1948 jednak na příspěvek státu pro
národní pojištění a na vyplácení
přídavků na děti potřebných
početných rodin, které nemají nároku
na rodinné přídavky podle platných
zákonných ustanovení, jednak na státní
příspěvek k sociálnímu pojištění
podle platného zákonného stavu a pro přídavky
k důchodům podle zákona ze dne 13. prosince
1945, č. 156 Sb., o přídavcích k důchodům
z veřejnoprávního sociálního
pojištění."
5. V § 23, odst. 1 druhém řádku před
slovo "úvěry" se vkládá
doplněk: "průmyslové a exportní"
a za první větu téhož odstavce další
věta "Státní záruky za jinaké
úvěry může ministr financí převzíti
pouze za souhlasu vlády."
6. V § 24, odst. 1 se ve třetím řádku
za § 8 škrtá citace "odst. 1 a 2".
7. § 26 doplněn a rozčleněn na 2 odstavce.
V odstavci 1 (celé původní znění
§ 26) v písm. a) ve třetí řádce
vložena za slovo výdaje slova "ve všech
kapitolách"; nový druhý odstavec zní:
"(2) Tuto novou úpravu státního rozpočtu
i s podrobnostmi předloží vláda nejpozději
do konce února 1948 parlamentní kontrolní
a úsporné komisi."
8. Za § 26 vložen nový paragraf označený
č. 27 tohoto znění:
"§ 27.
Ministr financí předloží parlamentní
kontrolní a úsporné komisi nejpozději
do 30. června 1948 přehled očekávaných
příjmů a výdajů jak všeobecného
vyrovnávacího fondu, tak i nově zřizovaného
fondu pro příplatky k výkupním a nákupním
cenám rostlinných a živočišných
výrobků."
V důsledku toho původní §§ 27 a
28 přečíslovány na §§ 28
a 29.
Současně se usnesl rozpočtový výbor
doporučiti ústavodárnému Národnímu
shromážděn přijetí resolucí,
otištěných při této zprávě.
Vládě se ukládá, aby v rámci
činnosti níže uvedených resortů
provedla tato opatření:
1. Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí:
Úvěry na zahraničně-politickou propagaci
(tit. 4) snížené v návrhu rozpočtu
o 22 %, buďtež v případě potřeby
patřičně zvýšeny.
2. Kapitola 6. Ministerstvo vnitra:
a) V zájmu hospodárné organisace a výkonu
zpravodajské služby, budiž s největším
urychlením učiněno usnesení vlády
podle § 34 zákona čís. 149/1947 Sb.,
neboť dosavadní organisace zpravodajské služby
pozbývá platnosti 31. prosince 1947.
b) Budiž připraven návrh zákona, který
by spravedlivě a účelně vyřešil
otázku škod vzniklých v důsledku okupace
změnou přepočítacích kursů
marky a pgö.
c) Budiž znovu přezkoumán poměr účasti
svazků územní samosprávy v zemích
českých a na Slovensku na výdajích
preliminovaných v kapitole 25 všeobecná pokladní
správa tit. 16 "Mimořádná pomoc
svazkům územní samosprávy" ve
výši 2.900,000.000 Kčs. Poměr rozdělení
této dotace budiž pak stanoven ministrem vnitra v
dohodě s ministrem financí, po slyšení
povereníků vnitra a financí a to podle skutečné
a odůvodněné potřeby územních
samosprávních svazků v zemích českých
a na Slovensku ve smyslu ustanovení § 9, odst. 3 zák.
čís. 249/1946 Sb.
3. Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní
osvěty:
a) Budiž uloženo ministerstvu techniky, případně
pověřenectvu techniky vykonat urychleně všechny
administrativní a technické přípravy
na práce k započetí staveb jedenácti
učňovských škol na Slovensku podle předložených
ideových plánů pověřenectva
školství a osvěty tak, aby stavby byly co nejdříve
dokončeny a odevzdány svému účelu.
b) Buďtež učiněna všechna opatření
na urychlené zadání a započetí
staveb vysoké školy technické v Bratislavě
a v Košicích tak, aby tyto mohly co nejdříve
uvolnit budovy učňovských škol pro jejich
původní účely.
c) Budiž uloženo ministerstvu techniky, případně
pověřenectvu techniky, aby státní
stavební úřady na Slovensku pověřily
správy státních škol k zadání
takových opravných prací školských
budov a učitelských naturálních bytů,
jejichž celkový náklad nepřevyšuje
částku 20.000 Kčs.
d) Z úspor rozpočtu ministerstva školství
a osvěty nechť jsou hrazeny náklady na laboratorní
a technická cvičení studujících
vysokých škol technického směru.
e) Národní pozemkový fond nechť uvolní
potřebné částky k úhradě
obnovy a udržování zámku v Dobříši,
který obdržel Syndikát českých
spisovatelů od vlády pro rekreaci svých členů.
f) Nechť splní svůj slib, který dala
Radě židovských náboženských
obcí v zemích českých, že poskytne
příspěvek 3 a 1/2 mil.
Kčs in natura na stavbu odborné školy Masarykovy
v Palestině, v osadě, jež nese jméno
prvního presidenta republiky.
g) Vydání na školní film budiž
hrazeno podle zásady obecné daňové
úhrady. Z toho důvodu nechť jest od příspěvkového
způsobu úhrady, který musí platit
žactvo, při sestavování rozpočtu
na rok 1949 upuštěno, tak aby v příštích
letech příspěvek žáků
na školní film nebyl již vybírán.
h) Výdaje tit. 13 kapitoly 10, t. j. ochrana památek
nebuďtež důsledky § 26 fin. zák.
v rozpočtových číslech snižovány.
i) Úspor v kapitole 10 budiž částečně
použito ve prospěch zvýšených potřeb
církve československé, zejména v pohraničí.
Z úspor ministerstva techniky budiž pamatováno
na potřeby této církve, pokud půjde
o opravy a plánované stavby jejich budov.
4. Kapitola 11. Ministerstvo informací:
a) Ministerstvům, která mají ve svých
rozpočtech preliminované krytí na státní
oslavy výročí významných historických
událostí budiž uloženo, aby zajistila
25% preliminovaných částek pro tyto oslavy
na Slovensku. Tyto oslavy na Slovensku nechť jsou organisovány
za spolupráce příslušných resortů
(informace, školství, technika).
b) V rámci rozpočtu ministerstva průmyslu
a vnitřního obchodu, případně
pověřenectva průmyslu a obchodu budiž
zajištěn potřebný příspěvek
na stavbu výstaviště celostátní
řemeslnické výstavy v Košicích
a to jednak příspěvek na úrok a úmor
z půjčky na tuto stavbu, jednak příspěvek
na správní výdaje této výstavy.
5. Kapitola 12. Ministerstvo zemědělství:
Budiž postaráno o zajištění výstavby
zemědělských usedlostí pro osidlence-rolníky
na jižním Slovensku.
6. Kapitola 14. Ministerstvo průmyslu:
Budiž věnována mimořádná
pozornost průmyslové rekonstrukci válkou
postiženého Slezska, zejména Opavska a Hlučínska.
7. Kapitola 16. Ministerstvo zahraničního obchodu:
V zájmu organisace a podpory cizineckého ruchu budiž
působeno k tomu, aby Národní banka uvolňovala
část devis získaných cizineckým
ruchem pro úkoly propagace této důležité
části zahraničně-obchodní politiky.
Zejména v roce 1948, v roce sokolského sletu a celostátních
historických oslav budiž ministerstvo zahraničního
obchodu uvolňováním devis podporováno
v organisaci zahraničních, nevýdělečných,
propagačních kanceláří cizineckého
ruchu.
8. Kapitola 18. Ministerstvo techniky:
a) Ministerstvu techniky (případně jiným
příslušným resortům) budiž
uloženo, aby nedisponovalo s preliminovanou částkou
31 mil. Kčs (tit. 1. § 3 položka 193/1) na nákup
synchrocyklotronu, dokud vláda po slyšení vědeckých
expertů nerozhodne o tom, jakým způsobem
má býti této subvence použito k nejúčelnějšímu
vědeckému výzkumu.
b) Budiž věnována zvýšená
pozornost krajům, které byly ve dvouletém
plánu označeny jako kraje hospodářsky
zanedbané (na př.: jihozápadní Morava,
jižní Čechy a opavské Slezsko - zvláště
Osoblažsko, východní Slovensko a Orava).
c) Budiž co nejdříve vymezena kompetence ministerstva
techniky.
9. Kapitola 26. Státní úřad statistický:
Budiž co nejdříve předložena osnova
zákona nově upravující jednotnou statistickou
službu v Československé republice, aby do té
doby účelně novelisovala vládní
nařízení čís. 634/1919 tak,
aby mohla být obnovena činnost státní
rady statistické a vládní nařízení
čís. 186/1940 z doby okupace tak, aby provádění
statistické služby vyhovovalo dnešním
potřebám a bylo co nejvíce zhospodárněno.
10. Finanční zákon:
a) Při snižování rozpočtu podle
§ 26 fin. zákona budiž pečlivě
zkoumána struktura příslušných
položek výdajových v každé kapitole
a státním podniku tak, aby úspory byly získány
tam, kde nebudou ohroženy důležité úkoly
státní správy a státních podniků.
Za důležité úkoly považují
se na př. Sociální a zdravotní péče
o mládež, opatřování důležitých
léčiv, potírání tuberkulosy
atp.
b) Budiž co nejrychleji předložen návrh
zákona o kompetenci ministerstev, ve kterém by počet
ústředních úřadů byl
účelně zmenšen a buďtež provedena
co nejdříve všechna potřebná
opatření pro zhospodárnění
a zjednodušení veřejné správy
a budiž do konce března 1948 zpravena sněmovna
o tom, co v těchto směrech bylo vykonáno.
c) Rozpočtový výbor béře na
vědomí prohlášení ministra vnitra
ze dne 26. listopadu 1947 v rozpočtovém výboru
o hospodaření s prostředky v kapitole 6,
tit. 5 státního rozpočtu na rok 1948, týkající
se preliminovaného úvěru na SNB, že
se dohodl s pověřencem vnitra tak, že tento
preliminovaný úvěr bude ponechán jak
byl navržen a že ujistil pověřence vnitra,
že nebude už žádných těžkostí,
aby pověřenectvo vnitra mohlo v rámci této
položky hospodařit plně podle potřeb
Slovenska.
číslo | den, měsíc a rok | ||||||
hodin | minut | hodin | minut | hodin | minut | ||
1 | 18. listopadu 1947 | 9 | 40 | 13 | 3 | 20 | |
2 | 18." " | 15 | 10 | 18 | 2 | 50 | |
3 | 19." " | 9 | 15 | 13 | 30 | 4 | 15 |
4 | 20." " | 9 | 15 | 12 | 45 | 3 | 30 |
5 | 20." " | 15 | 15 | 19 | 3 | 45 | |
6 | 21." " | 9 | 10 | 10 | 15 | 1 | 05 |
7 | 21." " | 10 | 15 | 13 | 2 | 45 | |
8 | 21." " | 15 | 16 | 30 | 1 | 30 | |
9 | 26." " | 9 | 15 | 14 | 4 | 45 | |
10 | 26." " | 14 | 20 | 6 | |||
11 | 26." " | 20 | do 27./11. 4712 | 15 | 16 | 15 | |
12 | 27." " | 12 | 45 | 23 | 45 | 11 | |
13 | 28." " | 9 | 30 | 18 | - | 8 | 30 |
14 | 2. prosince " | 9 | 15 | 22 | 30 | 13 | 15 |
15 | 2." " | 2 | 30 | do 3./12. 472 | 30 | 4 | |
16 | 3." " | 8 | 10 | 21 | 12 | 50 | |
17 | 3." " | 21 | 21 | 30 | 30 | ||
18 | 4." " | 8 | 15 | 23 | 14 | 45 | |
19 | 5." " | 8 | 20 | 19 | 10 | 40 | |
20 | 5." " | 19 | 19 | 30 | 30 | ||
126 |
1 | President republiky a kancelář presidenta republiky | ||||
2 | Národní shromáždění | 4 | |||
2a | Slovenská národná rada | ||||
3 | Předsednictvo vlády | 1 | |||
3a | Predsedníctvo Sboru povereníkov | ||||
4 | Ministerstvo zahraničních věcí | 7 | |||
5 | Ministerstvo národní obrany | 4 | |||
6 | Ministerstvo vnitra | 7 | |||
7 | Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 5 | |||
Povereníctvo spravodlivosti s Najvyšším súdom | |||||
8 | Ministerstvo pro sjednocení zákonů | ||||
9 | Nejvyšší správní soud | ||||
Najvyšší správny súd | |||||
10 | Ministerstvo školství a osvěty | 10 | |||
Povereníctvo školstva a osvety | |||||
11 | Ministerstvo informací | 11 | |||
Povereníctvo informácií | |||||
12 | Ministerstvo zemědělství | 13 | |||
Povereníctvo podohospodárstva a pozemkovej reformy | |||||
13 | Ministerstvo výživy | 14 | |||
Povereníctvo výživy a zásobovania | |||||
14 | Ministerstvo průmyslu | 8 | |||
Povereníctvo priemyslu a obchodu | |||||
15 | Ministerstvo vnitřního obchodu | spol. s kap. 13 | |||
16 | Ministerstvo zahraničního obchodu | 5 | |||
17 | Nejvyšší úřad cenový | spol. s kap. 13 | |||
18 | Ministerstvo techniky | 20 | |||
Povereníctvo techniky | |||||
19 | Ministerstvo dopravy | ||||
Povereníctvo dopravy | |||||
20 | Ministerstvo pošt | ||||
Povereníctvo pošt | |||||
21 | Ministerstvo sociální péče | 20 | |||
Povereníctvo sociálnej starostlivosti | |||||
22 | Ministerstvo zdravotnictví | ||||
Povereníctvo zdravotníctva | |||||
23 | Odpočivné a zaopatřovací platy | ||||
24 | Ministerstvo financí | 6 | |||
Povereníctvo financií | |||||
25 | Všeobecná pokladní správa | ||||
26 | Státní úřad statistický | ||||
27 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | ||||
Najvyšší kontrolní dvor | |||||
Celkem | 135 |
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státní výdaje na rok 1948 se stanoví
podle připojeného rozpočtu vlastní
státní správy částkou 68.981,910.000
Kčs. Z toho činí správní výdaje
(vlastní správní a ostatní správní)
55.459,801.000 Kčs a investiční výdaje
13.522,109.000 Kčs. Na úhradu jsou rozpočteny
státní příjmy částkou
55.154,575.000 Kčs.
(1) Prostředků určených na správní
výdaje smí býti použito, pokud tento
zákon nestanoví jinak, pro každý měsíc
nejvýše jednou dvanáctinou celoročně
rozpočtené částky. Výjimečně
může býti v odůvodněných
případech dvanáctina překročena
se souhlasem ministra financí, který se uděluje,
pokud jde o Slovensko, na návrh pověřence
financí.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na výdaje
splatné v delších než měsíčních
lhůtách.
Příspěvek státní správy
na podporu soustavné elektrisace obcí na Slovensku
podle § 1 zákona ze dne 27. ledna 1942, č.
12 Sl. z., o podpoře soustavné elektrisace, se stanoví
částkou nejvýše 35,000.000 Kčs.
Příspěvek na úrokování
a umořování dluhopisů vydaných
nebo převzatých Pomocným fondem peněžních
ústavů na Slovensku podle § 13 zákona
ze dne 22. července 1941, č. 172 Sl. z., o zřízení
pomocného fondu peněžních ústavů,
a podle § 4 zákona ze dne 22. července 1941,
č. 173 Sl. z., o úpravě poměrů
souvisících s koncentrací peněžních
ústavů a o podpoře peněžnictví,
ve znění zákona ze dne 8. října
1942, č. 204 Sl. z., se stanoví na rok 1948 částkou
8,112.000 Kčs.
(1) Prostředků určených na stavební
výdaje investiční smí býti
použito v jednotlivém případě
do výše 100.000 Kčs, prostředků
určených na ostatní výdaje investiční
do výše 50.000 Kčs. K vyšším
výdajům v jednotlivém případě
pro týž účel v rozpočtovém
roce jest si vyžádati ještě před
zadáním prací nebo dodávek souhlas
ministra financí, který se uděluje, pokud
jde o Slovensko, na návrh pověřence financí.
(2) Souhlasu podle odstavce 1 není však třeba
znovu si vyžádati, jde-li o pokračování
v pracích nebo dodávkách již dříve
povolených, pokud je zákon ze dne 25. října
1946, č. 192 Sb., o dvouletém hospodářském
plánu připouští.