Těžisko autonomní správy národního
pojištění je v zastupitelských sborech,
které ve shodě s demokratickými zásadami
vycházejí z přímé a tajné
volby pojištěnců.
Pojištěnci volí totiž členy správních
výborů okresních národních
pojišťoven, t. j. územních složek,
s nimiž přicházejí do bezprostředního
styku a na jejichž vnitřní organisaci a účelné
správě mají vrcholný zájem.
Takto zvolení členové správních
výborů volí členy správních
sborů národních pojišťoven, kteří
se stávají automaticky členy sboru delegátů
Ústřední národní pojišťovny;
tomuto sboru pak přísluší volba představenstva
Ústřední národní pojišťovny,
jeho předsedy a místopředsedů.
Systém kombinované volby přímé
i nepřímé je účelný,
neboť přímé volby do všech orgánů
by byly příliš těžkopádné
a nákladné; tento systém umožňuje
snadné a rychlé doplňování
orgánů, čímž plynulost správy
je zajištěna. Než budou správní
orgány zvoleny, budou fungovat orgány jmenované
podle § 251.
Zákon obsahuje o volbách jen rámcové
předpisy. Podrobnosti budou obsaženy ve volebním
řádu, který vydá vláda nařízením.
Funkční období zastupitelských sborů
bylo stanoveno na 4 roky. Všechny funkce v zastupitelských
sborech jsou čestné.
Ježto národní pojištění
provádí jako jediný nositel pojištění
Ústřední národní pojišťovna,
jsou i všichni zaměstnanci, ať již jsou
zaměstnáni u některé územní
organisační složky nebo v některém
léčebném či jiném ústavu
nebo podniku národního pojištění,
zaměstnanci Ústřední národní
pojišťovny a tvoří tak jednotný
celek, pro který se provádí společná
personální politika a který se stává
samostatnou skupinou zaměstnanců, jejíž
postavení je upraveno v §§ 188 - 191.
Přesto, že zákon o soukromých zaměstnancích
č. 154/1934 Sb. výslovně prohlásil
za zaměstnance nositelů sociálního
pojištění za zaměstnance soukromé,
bylo toto jejich postavení často (hlavně
v době nesvobody) uváděno v pochybnost normami,
které na ně vztahovaly předpisy určené
pro zaměstnance veřejné. Aby se čelilo
těmto pochybnostem, bylo do § 188, odst. 1 pojato
podle vzoru zestátňovacích dekretů
ustanovení, kterým se potvrzuje, že služební
a platové poměry zaměstnanců Ústřední
národní pojišťovny se řídí
zásadně podle předpisů platných
pro zaměstnance soukromé. Při výkonu
jejich úřadu se jim sice poskytuje ochrana jako
zaměstnancům veřejným a ukládají
se jim stejné povinnosti, zjišťuje se však,
že jinak na ně předpisy o veřejných
zaměstnancích neplatí.
Podrobnosti služebního poměru a služebního
postavení zaměstnanců národního
pojištění a jejich služební a disciplinární
odpovědnost upraví služební a disciplinární
řád v rámci předpisů tohoto
zákona a zákona č. 154/1934 Sb. Ustanovení
služebního a disciplinárního řádu
stanou se vždy automaticky součástí
služební smlouvy každého zaměstnance.
Pro jednotlivé skupiny zaměstnanců (administrativní
zaměstnance, lékaře, zaměstnance léčebné
péče a pod.) bude řád podle povahy
jejich služby obsahovati předpisy odchylné.
Schválení služebního a disciplinárního
řádu vyhrazuje se, poněvadž jde o závaznou
druhotnou normu, státní správě representované
ministerstvem sociální péče a ministerstvem
financí, a pokud jsou dotčeny zájmy jeho
resortu, též ministerstvem zdravotnictví. Zájmy
slovenské jsou zásadně chráněny
účastí pověřenectev (§
277); v podrobnostech již zákon sám má
ustanovení, že v ústředně budou
přiměřeně zastoupeni slovenští
zaměstnanci (§ 190, odst. 1), při čemž
pojmu "přiměřené zastoupení"
jest rozuměti tak, že zaměstnanci slovenské
národnosti budou zastoupeni v Ústřední
národní pojišťovně nejen poměrným
počtem, nýbrž pokud možno i poměrně
v jednotlivých služebních kategoriích.
Jednací řád bude jednotný pro Ústřední
národní pojišťovnu a pro všechny
územní organisační složky. Bude
obsahovati úplné a podrobné předpisy
o vnitřní organisaci a o formální
stránce činnosti nositele pojištění,
o správních orgánech, úpravě
služební podřízenosti a odpovědnosti,
atd. Výpočet obsažený v odst. 2 je demonstrativní.
Rovněž schválení jednacího řádu
podobně jako řádu služebního
a disciplinárního vyhrazuje se ministerstvu sociální
péče. Pro dobu, než představenstvo vypracuje
definitivní jednací řád, vydá
ministerstvo sociální péče podle §
252 jednací řád prozatímní,
a to na návrh představenstva (správní
komise) Ústřední národní pojišťovny.
V tomto oddílu jsou soustředěny předpisy
o organisaci zdravotnické služby, zdravotnické
radě, organisaci lékařské služby,
podmínkách výkonu zdravotnické služby,
o poměru pojišťovny k veřejným
nemocnicím a jiným ošetřovacím
a léčebným ústavům.
Toto ustanovení vyslovuje rámcovou zásadu,
že zdravotnická činnost národního
pojištění musí býti zařazena
do plánu zdravotní péče pro celý
stát a musí tak být zkoordinována
se zdravotnickou činností ostatní.
Rozsah úkolů a hmotných prostředků
svěřených národnímu pojištění
bude tak dalekosáhlý, že se bude týkati
téměř všech občanů a všech
oborů života sociálního i hospodářského.
Je přirozené, že ve státě s řízeným
a plánovaným hospodářstvím
a se záměrně řízenou finanční,
hospodářskou, sociální a zdravotní
politikou je třeba zladiti činnost národního
pojištění s plány, které byly
stanoveny v jednotlivých oborech, s nimiž národní
pojištění spolupracuje a přichází
do styku.
Zdravotnická rada Ústřední národní
pojišťovny, která je zvláštní
odbornou komisí Ústřední národní
pojišťovny pro otázky zdravotní péče,
bude dohlížet na provádění zdravotní
péče v národním pojištění
a řídit ji v rámci stanoveném předchozím
paragrafem.
Její složení umožní Ústřední
národní pojišťovně, aby mohla řešit
otázky zdravotní péče podle poznatků
vědy a léčebné techniky vždy
z poslední doby.
K odst. 1:
Citace ustanovení § 27, odst. 1 o hodnotě a
účelnosti léčby má zdůrazniti
snahy národní pojišťovny po dosažení
optimální léčby nemocného.
K odst. 2:
Převzato z ustanovení § 141, odst. 2 zák.
č. 221/1924 Sb.
K odst. 1:
Pojišťovna bude povinna zajistiti pro pojištěnce
lékařskou pomoc. Aby bylo možno vhodně
tuto pomoc organisovati, vkládá se do zákona
ustanovení, že úřad, který udílí
osvědčení k výkonu lékařské
praxe může lékaři uložiti, aby
vykonával pro pojišťovnu činnost, poněvadž
se předpokládá, že má přehled
o potřebě lékařských sil. Jde
o zásadu, ze které v odůvodněných
případech bude možno povoliti výjimku.
K odst. 2:
Povinnosti lékaře podle odst. 1 odpovídá
jeho právo žádati úřad uvedený
v odst. 1, aby bylo uloženo pojišťovně přijmouti
jej do smluvního poměru. Obdobně jako lékař
může býti zproštěn povinnosti podle
odst. 1, může i pojišťovna odmítnouti
lékaře, má-li k tomu závažné
důvody.
Dosud byly upravovány podmínky pro přijetí
a propouštění lékaře ze služeb
nositelů pojištění a podmínky
výkonu lékařské služby smlouvami
mezi lékařskými organisacemi a nositeli pojištění.
Napříště (odst. 3) budou upravovány
uvedené podmínky vyhláškou ministerstva
sociální péče vydanou společně
s ministerstvem zdravotnictví. Tím se vyhovuje požadavku
státní politiky řízeného hospodářství
a s ním souvisejícího upravování
mezd, platů (mzdovými, platovými) vyhláškami.
Vyhlášce bude předcházeti jednání
mezi pojišťovnou a jednotnou odborovou organisací,
takže o ochranu zájmů lékařů
je dostatečně postaráno.
Nezbytným předpokladem toho, aby pojišťovna
mohla plniti řádně své úkoly,
je vyhovující distribuce lékařů.
Proto odst. 4 zaručuje pojišťovně spoluúčast
na řízeném umisťování
lékařů.
K odst. 1:
Veřejným nemocnicím je uložena povinnost
přijmouti do ošetřování osoby,
které mají nárok na ústavní
ošetřování (§ 28). Toto ustanovení
by mohlo býti pokládáno za zbytečné,
poněvadž veřejné nemocnice mají
již podle příslušných předpisů
pro ně platných povinnost přijmouti každého,
kdo ošetření v nemocnici potřebuje.
Přesto však je toto ustanovení nutné,
neboť je jen logickým důsledkem ustanovení
§ 28, jímž se dává pojištěnci
a rodinnému příslušníku přímo
právní nárok na ošetřování
ve veřejné nemocnici. Poukaz do nemocnice vydá
zpravidla ošetřující lékař.
Poněvadž pojišťovna bude hraditi celé
ošetřovné bez časového omezení,
nejsou odůvodněny obavy, že by pojišťovna
posílala do nemocnice případy tam nepatřící,
zejména také proto, že jí tím
vzniknou značně zvýšená vydání
(srov. § 45).
K odst. 2:
Převzato z dosavadních ustanovení (srov.
na př. § 149, odst. 1 zákona č. 221/24
Sb.).
K odst. 3:
Ustanovení odstavce třetího postrádá
sankce na nedodržení povinnosti, nemocnici tímto
ustanovením uložené. Zákonodárce
zřejmě předpokládá, že
styk pojišťovny a veřejných nemocnic bude
harmonický.
K odst. 4:
Velkou reformou, která může další
spolupráci mezi pojišťovnou a veřejnými
nemocnicemi postavit na naprosto kladný základ,
je ustanovení, podle něhož pojišťovna
přejímá úhradu celé ošetřovací
sazby bez časového omezení. Tím odpadne
agenda nemocnic spojená s vymáháním
ošetřovného. I agenda účetní
ve vzájemném styku může býti
radikálně zjednodušena, dojde-li po získaných
zkušenostech ke stanovení paušální
úhrady, rozvrhované podle spravedlivého klíče
na jednotlivé veřejné nemocnice.
Ustanovení odstavce čtvrtého znamená
velkou výhodu pro pojištěnce (včetně
důchodců) a jejich rodinné příslušníky,
zejména pokud jsou z kategorie dělníků,
neboť dosavadní předpisy (na př. §
150 zákona č. 221/24 Sb. a § 10 vl. nař.
č. 99/42 Sb.) byly daleko nepříznivější.
K odst. 5:
Ustanovení odstavce pátého recipovalo obdobná
ustanovení dřívější, ale
pozbývá nyní valně na svém
významu vzhledem ke znění odstavce čtvrtého.
Zákaz požadovati doplatky za ošetřování
pojištěnců a rodinných příslušníků
nevztahuje se na doplatky ve vyšší než nejnižší
třídě. To však neznamená, že
by pojišťovna nesměla hraditi ošetřovné
na lepší třídě než třetí.
Jestliže stav nemocného toho bude vyžadovati,
poskytne pojišťovna i tuto zvýšenou úhradu.
I když to není v zákoně výslovně
řečeno, mohou býti podrobnosti upraveny léčebným
řádem, neboť výpočet úkolů
léčebného řádu uvedený
v § 59 je jen demonstrativní. Možnost hraditi
ošetřovné i podle sazeb pro vyšší
třídy lze vyvoditi i z odstavce třetího,
ve kterém je stanovena povinnost pojišťovny hraditi
ošetřovné podle poslední třídy,
není jí však zvolenou dikcí zakázáno
hraditi ošetřovné podle sazeb pro vyšší
třídy.
K odst. 6:
Ambulantní ošetřování ve veřejné
nemocnici je jedním ze způsobů poskytování
lékařského ošetřování
podle § 27, které se poskytuje pojištěncům
a jich rodinným příslušníkům
bezplatně. Pojišťovna však musí nemocnici
poskytnouti úhradu.
K odst. 7:
Poněvadž téměř všechny osoby
ošetřované ve veřejných nemocnicích
budou pojištěny a dále proto, že pojišťovna
bude platiti plné ošetřovací sazby bez
časového omezení, je účelné,
aby pojišťovna měla možnost uplatniti své
podněty v zájmu harmonické spolupráce
mezi pojišťovnou a nemocnicí.
Všeobecně dlužno poznamenati, že ustanovení
§ 198 se nevztahuje na vojenské nemocnice.
K odst. 1:
Všechna ustanovení § 198 platí plnou měrou
i pro veřejné porodnice a jiné veřejné
ústavy léčebné a ošetřovací.
K odst. 2:
Ustanovení § 198 platí též pro
veřejné ústavy pro choromyslné s jedinou
výjimkou: povinnost pojišťovny hraditi plné
ošetřovné je zde totiž omezena časově
dobou šesti měsíců, při čemž
se úhrada poskytne za tutéž osobu jen jednou.
Omezení povinnosti pojišťovny touto dobou je
odůvodněno tím, že u ošetřovanců
chovaných v ústavech pro choromyslné prolíná
se účel ošetřování s účelem
detence choromyslného v ústavu v zájmu veřejném.
K odst. 3:
Lze očekávati, že v dohledné době
se stanou všechny léčebné ústavy
veřejnými. Dokud se tak nestane, je třeba
ustanovení, které by vymezilo poměr pojišťovny
k soukromým léčebným ústavům.
Z ustanovení třetího odstavce plyne, že
tento poměr je poměrem dlužníka k věřiteli.
Ústřední národní pojišťovna
bude míti významný podíl na distribuci
značné částky národního
důchodu. Je proto nutné, aby hospodařila
podle plánu. Hospodářský plán
bude dvojí: pro několikaleté hospodářské
období a pak každoroční.
Různý okruh osob zúčastněných
na nemocenském a důchodovém pojištění
a různé sazby nemocenského pojištění
vyžadují oddělené účtování.
Poněvadž osoby samostatně výdělečně
činné dosud nebyly zahrnuty do okruhu pojištěnců,
je nutno hospodářské a statistické
výsledky jejich pojištění sledovat odděleně.
Charakteristickým znakem kmenového jmění
je jeho imobilita, pro kterou s ním nelze při plánování
počítati jako s majetkem pro úhradu dávek
vyplácených Ústřední národní
pojišťovnou.
Proti dosavadnímu stavu uvedenému v zák.
č. 221/1924 Sb. se snižuje výše bezpečnostního
fondu na šestinu až čtvrtinu průměrného
ročního vydání zjištěného
za poslední tři roky. Při tom se ale do této
částky nebudou započítávati
imobilní hodnoty, takže celý tento bezpečnostní
fond musí býti likvidní.
Odstavec 3 je převzat z dosavadních předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění s tou změnou, že nedostačují-li
příjmy zvýší se pojistné.
Prostředky bezpečnostního fondu slouží
ke krytí zákonných dávek a správních
nákladů nemocenského pojištění.
Protože se však vyskytují případy,
kdy je třeba doplniti zákonné dávky
dávkami mimořádnými, zřizuje
se u každé okresní národní pojišťovny
podpůrný fond, který by okresní národní
pojišťovna samostatně spravovala a z něhož
by se tyto dávky podle usnesení správního
výboru pojišťovny vyplácely.
Aby bylo jisto, že jmění podpůrného
fondu bude použito k poskytování podpor v případech
zasluhujících zvláštního zřetele,
budou podpory vypláceny podle směrnic Ústřední
národní pojišťovny.
Ústavy provádějící důchodové
a úrazové pojištění vytvořily
si podpůrné fondy, z nichž poskytovaly v případech
zvláštního zřetele hodných jednorázové
nebo pravidelné podpory. Dlouholeté zkušenosti
prokázaly prospěšnost těchto fondů.
Proto se přejímá instituce podpůrných
fondů i pro pojištění důchodové,
ačkoliv potřeba podpor vzhledem k zabezpečení
národním pojištěním nebude zdaleka
tak naléhavá.
Jde o rámcový předpis, který ponechává
směrnicím Ústřední národní
pojišťovny určitý způsob ukládání
majetku a záruky za jeho bezpečné uložení.
Uspokojení pohledávky Ústřední
národní pojišťovny přímým
prodejem zastavených cenných papírů
umožní urychleně dosáhnouti realisace
zástavy. Převzato z § 180 a) zákona
č. 221/1924 Sb.
Obdobně jako tvoří exekuční
titul výkaz nedoplatků na pojistném (§
132) je jím podle odst 2 také výkaz splatné
pohledávky Ústřední národní
pojišťovny z poskytnuté zápůjčky.
Berní úlevy, t. j. osvobození a úlevy
daňové a poplatkové, a zvláštní
oprávnění pojišťovny ke zřizování
ambulatorií léčebných ústavů,
právo zřizovati lékárny a nakupovati
léky ve velkém jsou shrnuty v tomto oddílu.
Berní úlevy zajištěné tímto
předpisem Ústřední národní
pojišťovně nepřesahují míru
a obsah úlev poskytovaných podle dosavadních
zákonných předpisů, z nichž také
textace byla převzata (§ 254 zák. č.
221/1924 Sb., § 169 zák. č 26/1929 Sb. a §
112 úrazového zákona ve znění
vyhlášky čís. 195/1944 Sb., § 143
vl. nař. č. 365/1941 Sb.) Nově se zavádí
v odst. 4 osvobození od daně z obratu a dále
v odst. 5 osvobození od poplatků, jde-li o nabytí
nebo směnu nemovitostí Ústřední
národní pojišťovnou. Osvobození
je odůvodněno úkoly národního
pojištění, zejména nutností celé
řady majetkoprávních převodů
očekávaných při počátku
národního pojištění, kdy se bude
Ústřední národní pojišťovna
nově organisovati a dosavadní stav podstatně
zjednodušovati. Některá ustanovení tohoto
paragrafu nemají povahy normativní, poněvadž
se pouze odvolávají na finanční úlevy
zajištěné nositelům pojištění
jinými zákonnými předpisy. Aby byla
vyloučena jakákoliv pochybnost o tom, že tyto
úlevy platí i nadále pro národní
pojištění, byl tento způsob registrace
převzat a připojen k němu i obdobný
registrační předpis o osvobození od
poplatkového ekvivalentu.
Ústřední národní pojišťovna
provádí léčebnou péči
jako součást veřejné správy,
nikoliv k účelům živnostenským,
t. j. k docílení zisku, a je proto důsledně
z příslušných předpisů
živnostenského rádu vyňata.
V krajích řídce osídlených,
zejména v pohraničí, nejsou zřízeny
lékárny proto, že by nemohly býti soběstačnými
hospodářskými jednotkami. Zdravotnický
zájem však vyžaduje, aby natrvalo nezůstalo
při tomto stavu. Tu je úkolem pojišťovny,
aby se i v takovýchto místech postarala o opatřování
pojištěnců léky. Další ustanovení
jsou jednak převzata z dosavadních zákonů
sociálně pojišťovacích, jednak
jsou nová a převádějí faktický
stav v právní normu.
Zvláštní oprávnění, jež
se zde přiznávají Ústřední
národní pojišťovně, mají
podpořiti nebo usnadniti dosažení zákonem
předpokládaného účelu. Tyto
výhody nejsou spojeny se ztrátou příjmů
pro státní správu, takže nejde o úlevy
finanční. Spíše jde buď o zdůraznění
určitého charakteru (na př. velkoobchodního)
nebo o zjištění, že Ústřední
národní pojišťovna je oprávněna
k určité činnosti sice jinak u nositele veřejné
správy neobvyklé, avšak v tomto případě
nezbytné, a to za jinak platných podmínek.
Předpisy o oprávnění vydávati
tiskopisy byly sem vsunuty nově vzhledem k poměrům
na poli tiskového práva.
Vzhledem k tomu, že národní pojištění
přesahuje okruh zájmů pojištěnců
a zasahuje do zájmů celostátních,
jakož i se zřetelem k tomu, že stát přispívá
na úhradu části výdajů pojištění,
vyhrazuje se státu dozor nad prováděním
pojištění. Tento státní dozor
se soustřeďuje jako dosud u ministerstva sociální
péče. Pokud na něm mohou míti zájem
i jiné složky státní správy,
mohou je uplatniti - s výjimkami vyplývajícími
z § 212, odst. 1, věta druhá - pouze prostřednictvím
ministerstva sociální péče. Pokud
jde o Slovensko, je zajištěna spoluúčast
pověřenectva pro sociální péči
na dozoru (§ 277).
Ustanovením § 212, odst. 2, kterým se hospodaření
nositele národního pojištění
podrobuje kontrole nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, přihlíží
se ke stavu, který byl na Slovensku zaveden všeobecně
zákonem ze dne 16. června 1942, č. 110 Sl.
z., o nejvyšším kontrolním dvoru a v zemích
českých pak, pokud jde o Ústřední
bratrskou pokladnu, vládním nařízením
č. 70/1943 Sb.
Vrchol státního dozoru spočívá
v právu ministerstva sociální péče
(§ 216), aby rozpustilo za určitých předpokladů
představenstvo Ústřední národní
pojišťovny a přeneslo její správu
a zastupování na správní komisi, kterou
jmenuje. Správní komise vykonává tuto
funkci až do ustavení představenstva nově
zvoleného.
V sedmé části jsou shrnuta ustanovení
o řízení a ustanovení trestní.
Látka je rozvržena systematicky do čtyř
oddílů, z nichž první pojednává
o řízení u pojišťovny samé,
druhý specielně o řízení o
dávkách, třetí o opravném řízení
a o organisaci pojišťovacích soudů a konečně
čtvrtý o trestních ustanoveních o
přestupcích proti zákonu o národním
pojištění, jakož i o řízení
o nich.
První oddíl sedmé části obsahuje
formální předpisy o řízení
u pojišťovny; o právu pojišťovny vydávati
rozhodnutí a opatření o právech a
povinnostech stran (§ 217), o určování
místní příslušnosti nižších
organisačních složek Ústřední
národní pojišťovny (§§ 218 a
219), o řízení u pojišťovny samé
(§ 220), o spolupůsobení úřadů,
soudů a jiných veřejných orgánů
(§ 221) a posléze o formě výměrů
a povinnosti je vydávati v určitých případech
(§ 222).
Pokud není výslovně jinak stanoveno, ať
již tímto zákonem, či jinými
předpisy, provádějí pojištění
(zejména pojištění nemocenské)
okresní národní pojišťovny, které
tak činí jako organisační složky
Ústřední národní pojišťovny.
Proto spadá také do kompetence okresních
národních pojišťoven vydávati autoritativní
správní akty, schopné právní
moci, což zákon vyjadřuje slovy "rozhodnutí
a opatření o právech a povinnostech stran".
Ustanovení § 218 obsahuje předpisy o místní
příslušnosti okresní národní
pojišťovny. Vychází ze zásady,
že okresní národní pojišťovny
jsou pouze organisační složkou jediného
nositele pojištění a že proto rozhodování
kompetenčních sporů mezi jednotlivými
okresními národními pojišťovnami
nesmí způsobiti administrativní obtíže
a zejména nesmí býti na újmu pojištěnci
a jeho rodinným příslušníkům.
K odst. 1:
Místní příslušnost okresní
národní pojišťovny je dána u zaměstnanců
zásadně místem výkonu služby,
u samostatně výdělečně činných
a spolupracujících členů rodiny sídlem
podniku a u ostatních pojištěnců (důchodců,
nezaměstnaných) stálým bydlištěm.
Výjimka učiněná u zaměstnanců
vykonávajících práce v obvodu několika
okresních národních pojišťoven
byla do zákona vložena se zřetelem na zaměstnance
dopravních podniků. Je účelno soustřediti
jejich pojištění u okresní národní
pojišťovny, v jejímž obvodu je sídlo
podniku, a to pro snazší provádění
pojištění.
K odst. 2:
Odstavec druhý jedná o případech,
kde pojištěnec vykonává několik
činností a stanoví zásadu, že
v tomto případě je příslušná
každá z pojišťoven kompetentních
podle odst. prvního, takže rozhoduje předstih,
t. j. příslušná je ona pojišťovna,
u níž pojištěnec nárok uplatnil
(po případě u níž strana učinila
nové podání) a která řízení
zahájila. Pouze tam, kde jde o poskytování
peněžitých dávek, je stanovena přednostní
příslušnost pojišťovny, v jejímž
obvodě má pojištěnec trvalé bydliště.
K odst. 3:
Odst. 3 stanoví příslušnost pro rozhodování
kompetenčních sporů mezi okresními
národními pojišťovnami se samozřejmým
předpokladem, že pojištěnec takovýmto
sporem nesmí utrpěti újmu a jeho dávkové
řízení nesmí býti zdržováno.
K odst. 4:
Tímto ustanovením byla v zásadě recipována
povinnost uložená dosavadním pojišťovnám
na př. ustanovením § 103 zákona č.
221/1924 Sb.; zabezpečuje se jím, aby i pojištěnci,
kteří se zdržují mimo obvod příslušné
pojišťovny, dostali včas a bez průtahu
ošetřování v nemoci a pomoc v mateřství.
Totéž platí pro jejich rodinné příslušníky.
Ústřední národní pojišťovna
učiní toto opatření formou interní
směrnice. Přirozeně nebude nic brániti
tomu, aby v léčebném řízení
byl zaveden stejný postup i pro rodinné příslušníky,
ani tomu, aby nepříslušná pojišťovna
mohla oprávněným poskytovati též
jiné dávky než jsou v zákoně
výslovně uvedeny, zejména všechny věcné
dávky, u nichž se to bude jeviti účelným,
po př. se souhlasem příslušné
pojišťovny, která by vyšetřila a
ověřila nárok, i některé opakující
se dávky peněžité.
Místní příslušnost národních
pojišťoven je prakticky dána příslušností
okresních národních pojišťoven.
K odst. 1:
O řízení u nositelů pojištění,
kteří jsou I. stolicí správní
celého řízení sociálně
pojišťovacího, nemají dosavadní
zákony sociálně pojišťovací
výslovného předpisu. Zákon vztahuje
na toto řízení všeobecné zásady
řízení správního. Rozumějí
se tím ony zásady, jak se vytvořily praxí
a zejména judikaturou nejvyššího správního
soudu. Druhá věta tohoto paragrafu vztahuje na řízení
u nositele pojištění ustanovení správního
řádu (nařízení č. 8/1928
Sb.), ovšem pouze v těch směrech, kde se ustanovení
tohoto řádu na řízení sociálně
pojišťovací hodí. V řízení
sociálně pojišťovacím totiž
zpravidla nejde v I. instanci o spor dvou stran a proto všechna
ustanovení správního řádu,
týkající se řízení tohoto
druhu (na př. o smíru a pod.), ale také jiné
jeho partie, na př. o řízení vykonávacím
a pod. nebude možno při provádění
tohoto zákona v I. stolici použíti. Naproti
tomu bude možno použíti řady jiných
ustanovení, tak zejména předpisu o obnově
řízení a restituci in integrum, při
čemž je samozřejmé, že okresní
národní pojišťovna je zde rozhodujícím
úřadem ve smyslu cit. nařízení.
K odst. 2:
Řádné a urychlené provádění
pojištění vyžaduje, aby zákon dal
pojišťovně právo na informaci o věcech
pro její administrativu důležitých a
uložil všeobecnou povinnost zájemníkům
(stranám) tyto informace poskytnouti.