Předseda dr. Císař: Hovoří
poslanec ing. Horák.
Posl. ing. Horák: Vážení představitelé
vlády, vážení poslanci, kromě
politických cílů uvedených ve vládním
prohlášení patří důležitá
úloha úkolům v ekonomické sféře,
a to zejména ve vztahu k strukturálním přeměnám
našeho průmyslu, jak se o tom zmínil předseda
naší nové vlády.
Direktivní metody řízení z uplynulých
let nedokázaly odstranit hlavní disproporce mezi
kupní silou obyvatelstva a takovou skladbou tržních
fondů, která by odpovídala přání
spotřebitelů.
Je nutno si připomenout, že občan naší
republiky nenajde uspokojení své snahy po vyšší
životní úrovni jen tím, že bude
kvantitativně rozšiřovat svou elementární
spotřebu, nýbrž že se bude zaměřovat
na dosažení kvalitativní změny životního
stylu, zejména pokud se týče bydlení
a bohatšího a pestřejšího využívání
svého volného času.
Tento názor potvrzuje i ta skutečnost, že již
více než rok se pohybuje počet neuspokojených
zájemců o osobní automobily kolem 200 000.
Musíme si být vědomi toho, že tento
stav nebude nadále udržitelný, neboť -
jak je ve vládním prohlášení
výstižně uvedeno - je třeba respektovat,
že občan není základním článkem
jen v politice, nýbrž i středem a smyslem ekonomického
pohybu a že k realizaci jeho občanských práv
patří plné uspokojování koupěschopné
poptávky.
Dle získaných informací je cílem dosáhnout
v roce 1980 produkce osobních automobilů pro občany
našeho státu /tzn. mimo uvažovaného exportu/
v celkovém počtu 200 000 vozů ročně
a tím spolu s uvažovaným dovozem zvýšit
vybavenost obyvatel ČSSR tímto spotřebním
zbožím tak, aby počet obyvatel připadajících
na jeden vůz se snížil z 29 obyvatel v minulém
roce na 8 obyvatel v roce 1980 Tím bychom se přiblížili
úrovni vyspělých průmyslových
států, kde nyní ve Francii, Anglii, NSR a
Švédsku připadá 1 vůz na 4 -
5 obyvatel a v ostatních vyspělých průmyslových
evropských zemích se dnes blíží
poměru 1: 10.
Při realizaci tohoto záměru a řadě
podobných doporučuji uplatňovat tendence
ve smyslu vládního prohlášení,
tzn. nevyžadovat na centrálních orgánech
nenávratné prostředky pro investiční
výstavbu, nýbrž dočasný nedostatek
finančních prostředků řešit
návratnou půjčkou a úvěrem.
Dále nevyžadovat na centrálních orgánech
nenávratné devizové prostředky pro
rozšíření nebo zavedení nové
licenční výroby, nýbrž koncepci
našich vozů řešit vlastním vývojem.
Eventuální dílčí vývojovou
situaci se zahraničními automobilkami v zájmu
vysoké technické a estetické úrovně
vozů, jakož i dovoz potřebných strojů,
zařízení a materiálů, uhradit
vlastními devizovými prostředky, vyprodukovanými
vývojem našich automobilů.
Nevyžadovat slev z daňových a odvodových
povinností kromě těch, které brání
rozvoji produkce finálního výrobku, který
je předmětem zájmu spotřebitelů
a z celospolečenského hlediska ekvivalentem neuspokojené
kupní síly.
Orientovat vývoj spotřebitelských cen našich
automobilů tak, aby při růstu užitné
hodnoty docházelo k poklesu maloobchodní ceny tím,
že zvýšenou produkcí dojde ke snižování
daní. Přitom však následkem rozvoje
automobilismu dojde k realizaci vyšších příjmů
pro státní rozpočet, které bude možno
použít i v ostatních oblastech, souvisejících
s motorismem, jako výstavba silnic, servisů a dalších
zařízení.
Podstatné rozvinutí výroby automobilů
se neobejde bez současného rozvoje výroby
v předchozích stupních, tedy - jak je ve
vládním prohlášení zdůrazněno
- je třeba, aby nevýrobní spotřeba
se stala místem, na které se bude orientovat celá
struktura výrobní sféry. Mají-li se
kdy naše automobily, kromě prvořadé
bytové výstavby, stát součástí
životní úrovně obyvatelstva, je třeba,
aby v potřebném rozsahu byl orientován i
rozvoj souvisejících výrobních oborů
a odvětví.
S tím souvisí i dořešení kritického
bytového problému, který přes nemalé
úspěchy v Mladé Boleslavi je právě
tak tíživý jako v ostatních městech
republiky.
Přitom si musíme být vědomi toho,
že kvalitně a levně budeme moci vyrábět
pouze se stabilizovaným kádrem pracovníků
a prvním předpokladem pro tuto stabilizaci je podstatné
zlepšení bytového fondu.
Přes uvedenou problematiku věřím,
že jsme připraveni předkládaný
návrh vládního prohlášení
uskutečňovat a naplňovat též
v těch intencích a směrech, jež jsem
uvedl.
Závěrem proto doporučuji v zájmu další
konkretizace vládního prohlášení
zapsat do části III. týkající
se hospodářství a sociální
politiky, že vláda bude svými zásahy
a opatřeními podporovat vedle prvořadého
řešení bytového problému také
rozvoj motorismu jako nositele moderního životního
stylu a významného rozvojového i stabilizujícího
faktoru našeho průmyslu. Jinak mohu prohlásit,
že vládní prohlášení se
setkalo s příznivým ohlasem v okruhu mé
působnosti a našim ministrům přeji proto
v jejich odpovědné práci hodně úspěchů
při realizaci konkrétních opatření.
/Potlesk./
Předseda dr. Císař: Dávám
slovo poslanci Mičkovi.
Posl. Mička: Vážená Česká
národní rado, dovolte mi tři krátké
připomínky k projednávanému vládnímu
programu. První připomínka se týká
bytového úseku. Bytový problém lze
řešit i bytovou výstavbou "podnikovou",
která má v podstatě nahradit dřívější
a dosavadní formu stabilizační bytové
výstavby. Do 31. 12. 1968 byly příznivější
podmínky pro tuto výstavbu v podnikové formě.
Státní banka na ni poskytovala úvěry
splatné do 30 let při úrokové sazbě
1 - 2 %. Od 1. 1. 1969 se však podmínky zhoršily.
Z příkazu generálního ředitele
Státní banky čs. /zveřejněn
v Hospodářských novinách č.
1/69/ je úroková sazba na veškerou investiční
výstavbu, tedy včetně bytové, stanovena
na 7,5 % při splatnosti delší nežli 5
let, což podnikovou bytovou výstavbu značně
znevýhodňuje.
Na svitavském okrese se již vyskytly podniky, které
od plánované podnikové výstavby ustupují
právě z hlediska zhoršení úvěrových
podmínek. Doporučuji proto ponechat u podnikové
bytové výstavby úvěrové podmínky,
jak platily do konce roku 1968.
Při této příležitosti bych chtěl
požádat ministerstvo výstavby a techniky, aby
pamatovalo na náš Východočeský
kraj a zastavilo vývoz stavebních kapacit Pozemních
staveb Pardubice a Hradec Králové mimo náš
kraj a požádat novou vládu, aby se otázkami
bytové výstavby zabývala na svém nejbližším
zasedání. Stav bytové a občanské
výstavby v našem kraji je opravdu kritický.
K té části, že vláda přezkoumá
dosavadní způsob řízení ústavů
národního zdraví a sociálních
služeb a způsob jejich financování vyslovuji
ten názor /ONV Svitavy/, že otázka zaostávání
není v tom, že tyto sféry jsou řízeny
národními výbory. Naopak národní
výbory každoročně ze zdrojů fondu
rezerv neb jiných rozpočtových zdrojů
řeší rozvoj zdravotnictví značnými
částkami. Zaostávání není
tedy způsobeno organizačním začleněním,
ale nedostatkem finančních prostředků,
které se od 50. let do těchto odvětví
přidělovaly v minimální míře.
Zaostávání bylo způsobeno též
tím, že se řešil zejména ve zdravotnictví
kvantitativní rozvoj, místo rozvoje kvalitativního.
Rostla lůžka, lékařská místa,
zdravotnický personál, ale úměrně
s tím nerostlo vybavení nemocnic a léčebných
ústavů moderními přístroji,
zdravotnickou technikou. V malých ústavech se vybavení
prakticky nezměnilo za posledních 30 let.
Několik údajů, jak vypadá praxe na
úseku terciární sféry. Jsem poslancem
Východočeského KNV a při projednávání
závazných limitů rozpočtu Východočeského
kraje v radě KNV jsme byli nuceni jen konstatovat, že
nám nebyly uznány požadavky ve výši
181 mil. korun, a to na údržbu v terciární
sféře - 111 mil. Kčs, na léky - 19
mil. Kčs, na růst cen - 22 mil. Kčs a na
snížení daně z obratu - 29 mil. Kčs.
Rozdělení chybějících prostředků
na terciární sféru se jeví takto:
zdravotnictví - 20 mil., školství - 28 mil.,
údržba budov NV - 12 mil., MH - 29 mil., vodní
hospodářství - 29 mil. V praxi to potom vypadá
tak, že na našem svitavském okrese, kde máme
5 zdravotnických zařízení a celkem
1735 lůžek, jsme dostali 450 tis. Kčs na strojní
a investiční vybavení. Je to částka
opravdu malá, směšná, můžeme
koupit sanitku a jeden slušný rentgen.
Jestliže se v programu vlády hovoří
o tom, že se bude vytvářet prostor pro posilování
nezbytných a velmi žádoucích investic
v terciární sféře, pak je k tomu třeba
přistupovat opravdu seriózně.
Jako poslední bod mi dovolte tlumočit připomínku
občanů mého volebního obvodu. Pocházím
z Moravské Třebové v Čechách.
Jménem všech občanů bývalého
okresu Moravská Třebová, nyní v Čechách,
podávám návrh, aby při zpracovávání
územní organizace státní správy
byla tato část navrácena v lůno Moravy,
a to ve formě se sídlem v okresu a napraveny tak
deformace z roku 1960. /Potlesk./
Předseda dr. Císař: Slovo má
poslanec ing. Rusek.
Posl. ing. Rusek: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi, dovolte
mi dvě krátké připomínky k
diskusi o prohlášení vlády.
Tato debata se nesporně nachází v určité
zvláštní situaci vzhledem k tomu, že se
jedná o první českou vládu. Myslím,
že je možno vyslovit buď souhlas nebo nesouhlas
s celkovým zaměřením vládního
prohlášení s tím, zda toto zaměření
přijímáme nebo ne. I když nechci nikoho
omezovat v diskusi, domnívám se, že rozebírání
speciálních problémů, které
na každém úseku existují, nemůže
podstatným způsobem toto ovlivnit, že v tomto
směru bychom si měli ukládat určitou
zdrženlivost v této době. Je však třeba
si na začátku říci něco o vzájemném
vztahu mezi zastupitelským sborem a vládou jako
nositelem výkonné moci. Pokud jsem četl dobře
toto prohlášení, vláda žádá
jistou autonomii pro své konání a jednání
a myslím, že je třeba jí tuto autonomii
poskytnout s tím, že zastupitelský orgán
po určité době bude posuzovat výsledky,
kterých vláda docílila ve své činnosti
a podle těchto výsledků bude zaujímat
svoje postoje a provádět svá hodnocení.
To je způsob, který by se měl v tomto vzájemném
vztahu uskutečnit.
Jako příklad bych chtěl uvést uhelnou
krizi. Když prostudujeme dokumenty, které se této
krize týkají, docházíme k závěru,
že tato krize nemá objektivní, ale subjektivní
příčiny v oblasti rozhodování
ve vládních centrálních orgánech,
že v tomto směru minulé vládní
orgány nesplnily to, co je jednou z jejich základních
povinností. Z tohoto hlediska je třeba také
napříště k tomu přistupovat.
Je třeba aby zákonodárný sbor měl
dobře vybudovanou a rozvinutou kontrolní činnost
v zákonodárném smyslu, aby tato kontrolní
činnost mu ukazovala skutečnost, jaká je,
aby mohl dělat závěry, které odpovídají
reálné situaci, na jedné straně neusiloval
o to, co je nemožné, ale trval, aby bylo provedeno
to, co je možné a co je povinností příslušných
orgánů.
V souvislosti s kontrolní činnosti si myslím,
že je třeba, aby také Česká národní
rada jako zastupitelský orgán, zastupitelský
sbor, věnovala svou pozornost i práci masových
sdělovacích prostředků v tom smyslu,
aby tam byly vytvořeny podmínky pro to, aby masové
sdělovací prostředky byly jedním z
článků zpětné vazby, která
ve společnosti existuje, aby tedy splňovaly svou
funkci, kterou jim kdysi přisuzoval Lenin, aby byly denním
parlamentem, obrážely názory i smýšlení
lidí a v tomto smyslu také abychom je posuzovali
a abychom tyto závěry, názory atd., které
se touto cestou objeví, nějakým způsobem
nebagatelizovali, abychom se v budoucnosti drželi zásady,
že jestliže se vláda a lid dostává
do rozporů, že se tedy vyměňuje vláda
a nikoliv lid, poněvadž ten vyměnit nelze.
To je jedna poznámka.
Druhá poznámka se týká problematiky
těchto dní, která zdánlivě
vypadá jako specifická problematika postojů
mládeže, zvláště pak studentské
nebo vysokoškolské mládeže. Do hodnocení
těchto postojů zaznívá jeden tón,
který není nový, který my jako vysokoškolští
učitelé jsme slyšeli už mnohokrát,
a sice tón, který se snaží vyložit
jednání mládeže, její činnost,
jako vliv určitých skupin, které stojí
na nějakých extrémistických pozicích,
jdoucích mimo naši oblast, tedy jako by šlo o
určité svádění mládeže
k nějaké činnosti, která není
v souladu se státními závěry a státní
politikou. Vypadá to, jako by tyto závěry
vycházely ze zahraničí a neodpovídaly
reálným životním podmínkám
a postojům, které se zvláště
v tomto případě v mládeži utvářejí.
Chtěl bych upozornit na to, že tento postoj, který
se týká jak českých funkcionářů,
tak jmenovitě slovenských funkcionářů,
je postoj velmi nebezpečný, poněvadž
jde mimo reálnou situaci, nechápe skutečnost,
že v současném mládežnickém,
studentském nebo vysokoškolském dění
nejde o nějakou specifickou záležitost mládežnickou,
nýbrž že jde o určitý celospolečenský
problém, problém, který souvisí s
pokračováním polednové politiky, souvisí
bezprostředně s obavami o osud této politiky,
které sdílejí nejen tyto vrstvy, ale i široké
společenské vrstvy ostatní, dělnická
třída, rolnictvo a ostatní pracující.
Jde jen o to, že vzhledem k určitému zvláštnímu
postavení mládeže nabývá i její
postoj v tomto směru zvláštního postavení.
Naše stanovisko k tomu musí být zaujímáno
jako stanovisko k určitému reálnému
společenskému hnutí, které má
celospolečenský význam a charakter, které
vychází z určitých životních
podmínek, jež tyto názory, postoje a ostatní
činnost podmiňují a formulují. Jinak
bychom se mohli dostat do rozporů, které by hrozily
výbuchy, které by hrozily skutečně
určitou nežádoucí činností
a přivodily situaci, kterou by bylo ve skutečnosti
těžko zvládnout.
Základní podmínka je, abychom vůči
této společenské skupině, tedy vůči
mládeži, mluvili a říkali plnou pravdu,
tak jak situace ve skutečnosti vypadá, poněvadž
jen na této platformě můžeme dosáhnout
dohody a jen na této platformě můžeme
ovlivnit toto hnutí natolik, aby bylo v souladu s našimi
celkovými státně politickými závěry,
tedy v souladu s těmi podmínkami pro uskutečňování
polednové politiky, které dnes existují.
/Potlesk./
Předseda dr. Císař: Hovořit
bude poslanec dr. Václavík.
Posl. doc. dr. Václavík: Vážené
shromáždění, naše vláda
hodlá zaměřit svou činnost hlavně
na hospodářskou oblast. Pro tuto orientaci jistě
dnes mluví pádné důvody. Je také
dobře, že samo hospodaření je ve vládním
programu chápáno v duchu socialistických
humanistických zásad také jako péče
o největší statek, který republika má
- o člověka.
Slabinou velké části vládního
prohlášení je však jeho malá konkrétnost.
Svědčí o tom již fakt, že kromě
zmínky o tom, jaké procento problémů
ČSSR připadá na ČSR, nenajdeme ve
vládním prohlášení téměř
žádná čísla a termíny.
Je to ovšem pochopitelné a omluvitelné, uvážíme-li
náležitě, v jaké lhůtě
a za jakých mimořádných politických
okolností, o kterých zde již bylo dostatečně
hovořeno, práce na prohlášení
probíhala.
Přece mi to ale nedá, abych neřekl alespoň
pár slov k jedné pasáži vládního
prohlášení, která myslím mimořádně
silně volá po tom, aby byla - a to rychle - konkretizována.
Mám na mysli 13. odstavec na 31. straně prohlášení.
Za prvé navrhuji, aby se vláda co nejdříve
zabývala krajně neuspokojivým stavem školských
budov pro děti a dorost. Jeden příklad: Rozbor
stavu školských zařízení v olomouckém
okrese za rok 1967 ukazuje, že 36 % zařízení
je v tak nevyhovujícím stavu, že je lze opravit
pouze v rámci generální opravy nebo že
jsou určena ke zrušení, protože v těchto
zařízeních je "ohrožen zdravý
vývoj dětí".
Přitom není důvodu předpokládat,
že v roce 1968 se zmíněný stav zlepšil,
nebo že právě v olomouckém okrese je
stav školských zařízení podstatně
horší než ve všech jiných okresech.
Za druhé doporučuji, aby vláda co nejdříve
určila reálný, ale mobilizující
termín, v němž bude zrušeno vyučování
na směny, které má velmi nepříznivé
důsledky pro život mládeže. Je více
než smutné, jestliže se dnes i v některých
ne právě chudých městech naší
republiky, kde jinak probíhá dosti rychlá
výstavba, jako např. v Přerově, má
počítat s tím, že ve velké části
základních devítiletých škol
bude ještě dlouhou řadu let dále pokračovat
vyučování na směny.
Nepodceňujme tento fakt. Je to vážný
příznak krátkozraké politiky, který
má dalekosáhlé důsledky. Na zcela
předpokladatelnou námitku, že na to nemáme,
chtěl bych předem odpovědět. Nikdy,
ani v takové době, kdy stojíme tváří
v tvář mimořádným politickým
a hospodářským úkolům, nemáme
právo zapomínat na to, že kvalitu a budoucnost
národa vždy předurčujeme do značné
míry také tím, jaké podmínky
vytváříme pro jeho nejmladší
generaci. /Potlesk./
Předseda dr. Císař: Slovo má
poslanec ing. Setínský.
Posl. ing. Setínský: Vážená
Česká národní rado! Dovolte mi, abych
řekl několik poznámek o problémech
rehabilitace. Jedním ze základních politických
principů polednové politiky je důsledné
provedení rehabilitace. Byl vydán zákon č.
82 z 25. 7. 1968 o soudní rehabilitaci, na základě
toho vybráni soudci pro rehabilitační senáty
a provedena jejich volba v Národním shromáždění.
Zdálo by se, že bylo učiněno vše,
aby křivdy spáchané v padesátých
letech na nevinných lidech, byly urychleně odčiněny.
Jak věc v současné době vypadá,
lze s určitostí předvídat, že
za dané situace nebude soudní rehabilitace vůbec
provedena.
Dokonce na výhružné dopisy nějakého
aktivního výboru Jednoty právníků
se někteří soudci již vzdali svých
funkcí, jiní - jako kupř. v Brně -
po třech měsících své činnosti
dosud nevyřešili ani jeden případ z
2600 přihlášených k rehabilitaci. Svaz
protifašistických bojovníků, který
převzal od ústředního výboru
Národní fronty závažný úkol
starat se o otázky rehabilitace všech postižených,
má za této situace velmi nezáviděníhodnou
pozici a nebude tedy moci zajistit splnění tohoto
politicky velmi závažného úkolu. Žádám
proto, aby vláda všemi prostředky prosazovala
plynulé provádění rehabilitací
a spravedlivé odškodnění tisíců
neprávem postižených, z nichž převážnou
většinu tvoří odboráři.
Už nyní je zřejmé, že je obtížné
nalézt soudce, kteří by byli schopni deformace
odčinit, když mnozí sami v nich vyrostli a
na soudcovskou svobodu nebyli zvyklí. Proto se přimlouvám,
aby zákon o soudní rehabilitaci byl novelizován
a opatřen generální klausulí, jak
to bylo původně odboráři navrhováno.
Jedině pak by bylo možno urychleně dojít
k cíli a zamezit opětovným deformacím.
Totéž platí o připravovaném zákonu
o mimosoudní rehabilitaci. Bylo by na čase, aby
konečně byly pominuty všechny jalové
připomínky, ale aby byly pojaty všechny významné
připomínky navrhované SPB i URK, zejména
ke způsobu provádění této mimosoudní
rehabilitace a zákon byl urychleně vydán.
Mám na mysli to, aby rehabilitace nespočívala
na dobré vůli těch, kteří hromadně
zneužívali svých funkcí a pokřivili
právní praxi. Až donedávna jsme byli
přesvědčeni, že rehabilitace byla zatím
jediným hmatatelným úspěchem polednového
vývoje. Kdyby se však mělo pokračovat
dosavadním způsobem a tempem, naděje na úspěch
by velmi rychle vyprchaly z důvěry lidu. A jaké
důsledky by to přinášelo, ukazují
současné jevy v naší společnosti.