Středa 26. listopadu 1969

Konsolidace na tomto úseku je skutečně prvořadým úkolem, který nesnese odkladu ani polovičatého řešení. Za nezbytné v dané ekonomické situaci pokládáme upevnění řídícího systému a zvýšení úlohy řídících orgánů a vedoucích pracovníků. Považujeme proto za správné, že bude řešena problematika národohospodářského plánování se zřetelem k nutnosti posílit úlohu a význam státního národohospodářského plánu i rozhodující funkci státu.

Hlásíme se důsledně ke všem pozitivním prvkům polednové politiky. Musíme však současně říci, že způsob řešení ekonomických problémů v minulém roce byl skutečně bezkoncepční, že vedl nejen ke snížení úlohy plánu a k rozrušení řídící struktury, ale i k vážnému oslabení funkce státu při řízení národního hospodářství.

Jsme proti návratu k byrokratické direktivě. Je však nezbytné, aby podniky respektovaly cíle národohospodářského plánu, který bude tvořit rámec, v němž mohou přece rozvíjet také svou iniciativu. Předpokladem je zdokonalení úrovně řízení a odborná i politická vyspělost vedoucích pracovníků, jež se dá posuzovat zejména podle toho, jaký vztah mají ve své praktické práci k celospolečenským zájmům a potřebám. Jedině takoví vedoucí pracovníci mohou svým osobním příkladem vytvářet podmínky pro rozvoj iniciativy a pracovní aktivity svých spolupracovníků a stupňovat náročnost na jejich práci.

Pokud jde o konkrétní řešení ekonomických otázek, za hlavní příčiny dnešního nežádoucího stavu považujeme zejména technicky zastaralou strukturu průmyslové výroby, malé zapojení do mezinárodní dělby práce, která neumožňuje širší rozvinutí technického pokroku a rychlejší změnu její struktury. Je to i nízká efektivnost, nadměrná rozestavěnost a strukturální deformace investiční výstavby, jejichž překonávání jen postupně vytváří předpoklady pro technické inovace a pro zesílení terciární sféry. Plně souhlasíme se záměry, jež hodlá vláda provádět na úseku zemědělské výroby, směřující ke zlepšení v zásobování masem a ostatními zemědělskými výrobky. Poukazujeme dále na nízkou úroveň řízení pokud jde o metody i kvalitu řídících kádrů, na nízkou kvalitu práce na všech stupních, na nedostatečnou disciplínu a na stále převládající sociální pojetí odměňování a konečně na nedostatečný smysl pro podnikavost tlumený dlouholetým působením administrativně byrokratického řízení ekonomiky.

Za této situace považujeme zejména za nutné nepřipustit v současné době další rozšíření objemu investiční výstavby nad úroveň uvažovanou v návrhu programu konsolidace. Bude třeba výrazně podpořit nepřímými a přímými nástroji výběrové a preferenční politiky realizaci žádoucích strukturálních změn, určených zejména rychlým rozvojem výroby stavebních hmot, energetiky, modernizací a rozšířením kapacity těch výrobních oborů, které se mohou výhodně uplatnit též ve vývozu do oblasti volných měn a nahradit dovozy z ní. Konečně bude třeba stanovit konkrétní program likvidace, respektive modernizace těch výrobních oborů a závodů, které nejsou v porovnání s náročným světovým trhem efektivní a váží nadměrné množství pracovních sil.

Urychlené řešení současných obtíží vyžaduje, aby krátkodobá opatření předcházela zásadní koncepční i perspektivní řešení všech základních problémů našeho národního hospodářství. Považujeme proto za správné, že vláda, navazujíc na stabilizační opatření z letošního června, jež měla charakter opatření jednorázových s účelem zastavit nepříznivý vývoj čs. národního hospodářství, vytyčuje jako své hlavní úkoly důsledný protiinflační boj a postupné obnovování ekonomické rovnováhy, stabilizaci vnitřního trhu, zabezpečování bytové výstavby a rozvoj palivo-energetické základny, neboť na důsledné řešení těchto základních otázek bude možno s úspěchem navázat při řešení všech problémů ostatních.

Zvláštní pozornosti doporučujeme též problematiku technického rozvoje, neboť i ve vývoji vědeckovýzkumné základny se odrážel extenzívní rozvoj ekonomiky. Musíme zaměřit tyto instituce na řešení těch úkolů, které mají v dohledné době naději na realizaci v hospodářské praxi a jejichž řešení bude v souladu s vědecky sestavenými dlouhodobými prognózami potřeb naší ekonomiky. S tím souvisí i vytvoření předpokladů a možností pro urychlené zavádění výsledků výzkumu a vývoje do praxe, o němž se ve vládním prohlášení hovoří.

Poukazujeme též na značné nedostatky v oběhu zboží, to znamená ve vnitřním a zahraničním obchodě, a to již proto, že poruchové jevy národního hospodářství se v něm projevují nejrychleji a nejvýrazněji a že na ně velmi citlivě reaguje celá naše veřejnost. Také nedostatky, které se nahromadily na úseku služeb a drobného podnikání, mají dnes už nejen ekonomicky, ale vysloveně politický charakter, neboť se dotýkají denních občanských zájmů a potřeb. Musíme proto usilovat o nápravu a zlepšení vleklých nedostatků, jejichž počátek se datuje z padesátých let, a vytvořit všechny podmínky pro poskytování služeb za přiměřenou cenu v žádoucí kvalitě a rozsahu.

Pevně věříme, že důsledným prováděním těchto i dalších opatření uvedených konkrétně ve vládním prohlášení, dosáhneme rovnováhy našeho národního hospodářství a současně vytvoříme základnu pro další pětiletý plán. Problémy nejsou neřešitelné. Nepřipustíme-li výrazné zvýšení příjmů obyvatelstva, zejména mezd, jež by nebylo podloženo zvýšenou produktivitou práce a dokážeme-li vytvořit ovzduší důvěry a perspektivy, podaří se nám vyrovnat hlavní disproporce.

Opatření obsažená v hospodářské a sociálně politické části vládního prohlášení považujeme za rozumná a odborně zdůvodněná. Sama o sobě ovšem nemohou přinést zlepšení naší hospodářské situace a vyřešit problémy naší ekonomiky, nepomůže-li k tomu cílevědomá a poctivá práce všech našich občanů. Přitom vítáme prohlášení vlády, že při zlepšování ekonomických možností státu hodlá postupně řešit obtížnou situaci značné části důchodců, pracujících žen, rodin s více dětmi a v té souvislosti i další problémy populační a rodinné politiky, životního prostředí a péče o zdraví člověka.

Vycházíme z názoru, že cílem společnosti je poskytnout všem jejím členům podmínky pro plný rozvoj jejich schopností a tím jim umožňovat dosažení skutečné svobody a individuality, neboť všestranný rozvoj každého je podmínkou všestranného rozvoje. všech. Proto vítáme a věříme, že vláda opatřeními v legislativě zabezpečí plné dodržování socialistické zákonnosti, jak při ochraně socialistických principů našeho vývoje, tak i při ochraně právní jistoty občana.

Plně souhlasíme s tím, že je potřebí upevnit též postavení národních výborů jako základního článku soustavy státních orgánů a postupně rozvíjet jejich samosprávnou funkci. Vzhledem k nutnosti organizační stability jsme pro zachování dosavadní organizace národních výborů. Zásadně však bude nutné upravit jejich postavení a působnost tak, aby se jejich prostřednictvím mohli naši občané co nejúčinněji podílet na výkonu státní moci a na řešení a plnění celospolečenských úkolů v jednotlivých územních oblastech. Přispěje to nepochybně velmi výrazně k upevnění našeho socialistického státu.

V závěru mi, soudružky a soudruzi, dovolte konstatovat, že všechny tyto neobyčejně závažné, ale přitom i složité a nesnadné otázky, jež před vládou stojí, kladou na její bedra velkou míru odpovědnosti. K tomu, aby tyto úkoly mohla postupně a s optimálními výsledky plnit, bude potřebovat vedle další politické a ekonomické konsolidace i porozumění a podporu všech občanů.

Za Československou stranu socialistickou přijímáme prohlášení české vlády a ujišťujeme ji, že bude mít ve svém úsilí naši plnou podporu. /Potlesk./

Předseda E. Erban: Děkuji místopředsedovi ČNR soudruhu Věroslavu Jedličkovi a slovo uděluji ještě poslankyni ing. Zdeňce Polochové.

Posl. ing. Polochová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi několik poznámek k problémům naší průmyslové výroby. Z prohlášení vlády ČSR mne zaujala zejména pasáž, kde se hovoří o plném využití všech možných plánů v boji proti inflačním tendencím a za postupné obnovování ekonomické rovnováhy. Dále, že mezi opatřeními v oblasti výroby musí být i otázka jejího zefektivnění, zhospodárnění a tím vyplývající nutná změna struktury výroby podle poptávky na vnitřním a hlavně zahraničním trhu.

Považuji toto úsilí naší vlády za velmi důležité, protože jednostranný vývoj naší průmyslové výroby v minulých letech vytvořil nepříznivou situaci, zejména v těch odvětvích, která byla opomíjena a nedostatečně rozvíjena.

Jsem si vědoma toho, že vědeckotechnický rozvoj naší ekonomiky musí v prvé řadě sloužit potřebám společnosti a spolu s použitím progresívních pokrokových technologií i strojního zařízení nám umožní. úsporu lidské práce, využití nových materiálů a rozšíření sortimentu výrobků. Tento rozvoj nám dá i možnost využívat ve větším měřítku nových surovina materiálů domácí produkce, zejména chemického průmyslu. Znamená to ovšem věnovat větší pozornost strukturálním změnám průmyslové výroby nejen jako celku, ale i v jednotlivých oborech.

Dovolím si zabývat se pouze úkoly průmyslové výroby ve vztahu k obyvatelstvu, kde z vlastní zkušenosti víme, že v tomto směru bude třeba mnohé zlepšit O politickém významu řešení nedostatku průmyslového zboží, investičního nebo spotřebního charakteru, jako jsou např. stavebniny, strojírenské výrobky apod., není třeba pochybovat. Podle prověrky, kterou prováděl Nejvyšší kontrolní úřad ČSR, se příslušná usnesení ke zlepšení současné situace plní nedostatečně.

V této souvislosti je třeba provést rozbor příčin tohoto stavu a vyvodit jak funkční, tak kvalifikační postihy, proč se přijatá opatření neplní.

Sledujeme-li rozvoj strukturálních změn v průmyslově vyspělých zemích, má použití progresívních zařízení i technologií ve světě daleko širší uplatnění než v ČSSR. To lze dokázat na řadě příkladů jak v rozvoji palivo-energetické základny, tak v rozvoji strojírenské výroby nebo výroby spotřebního zboží. Domnívám se, že příčiny naší zaostalosti jsou dlouhodobějšího charakteru a že otázkám struktury výroby, technické úrovni a potřebám trhu nebyla v minulosti věnována dostatečná pozornost.

Svůj názor bych chtěla doložit nejen obecnými znalostmi, ale i zkušenostmi z dočasné pracovní skupiny pro textilní průmysl průmyslového výboru, jehož jsem členkou. Nechci, aby z mého vystoupení byl učiněn závěr, že textilní průmysl je jediný obor, který rozhoduje o vyřešení všech problémů našeho národního hospodářství nebo že jedině v tomto oboru jsou problémy týkající se nutnosti strukturálních změn výroby, ale právě naopak na následujících příkladech chci ukázat, jak velké rezervy ještě máme v průmyslové výrobě.

Jak můžeme produktivně vyrábět, nebo se srovnávat s moderní průmyslovou výrobou, když např. v n. p. Mosilana v Brně, který vyrábí vlněné tkaniny, se používají textilní stavy ještě z doby Rakouska-Uherska. Přesto, že tyto textilní stavy byly rekonstruovány, nemají dostatečný výkon. Za Rakouska-Uherska obsluhoval jeden tkadlec jeden stav, v současné době obsluhuje jedna tkadlena 2 - 3 stavy, ale pokud jde o textilní stavy zahraniční výroby průměrné technické úrovně, může obsluhovat jedna tkadlena 6 - 8 stavů. Zde jsme u jádra věci, že pokud jde o tkalcovské stavy špičkové technické úrovně, obsluhuje jedna tkadlena 12 - 13 těchto stavů. Proto tyto stroje musíme v době co nejkratší do oblasti spotřebního průmyslu dostat, chceme-li vyřešit problém nedostatku pracovních sil, rozšíření sortimentu efektivních a kvalitních výrobků na světové úrovni.

Příkladem nám může být n. p. Bytex v Vratislavicích, kde se v současné době montují a z velké části již pracují speciální stavy na výrobu kovralu, kde 60 zaměstnanců obsluhujících tyto stroje vyrobí ročně na 3 milióny m2 kovralu v úpravě, v jaké se v současné době sice na domácím trhu neprodává, ale po vyřešení ekonomických problémů našeho státu jistě budou spotřebitelé vysoce spokojeni. Naproti tomu starý způsob výroby nám váže tisíc pracovníků, kteří vyrobí ročně jen 900 000 m2 koberců.

A takových příkladů bych mohla uvést hodně, které našim občanům pracujícím v oblasti spotřebního průmyslu - hlavně v pohraničních oblastech - nedávají spát.

Dlouhodobý vývoj spotřebního průmyslu probíhal za podmínek omezené reprodukce, což samozřejmě způsobilo vysoké opotřebení základních prostředků, snížilo efektivnost výroby a směnnost.

Na těchto příkladech lze také ukázat, že kromě současných problémů, které se týkají organizace a řízení výrobních procesů, pracovní disciplíny, využívání pracovní doby, dodržování technologické kázně, bilančních problémů, tzn. rozdělování produkce mezi zahraniční obchod a pro vnitřní trh - které lze řešit okamžitě že jsou v našem národním hospodářství naléhavé problémy rekonstrukce našeho průmyslu - zejména spotřebního.

Proto by bylo rozumné, kromě okamžitých opatření, která je rovněž třeba provádět nejen letos, ale i v příštím roce - tak jak o tom hovoří vládní prohlášení řešit i některé perspektivní otázky modernizace naší materiálně technické základny, bez které neodstraníme potíže v zásobování obyvatelstva průmyslovými výrobky spotřebního charakteru.

Vládní prohlášení, které jsme slyšeli, je konkrétní a vystihuje hlavní problémy, které je třeba v nejbližší době řešit a jsem přesvědčena, že i ty problémy, o kterých jsem ve svém diskusním příspěvku hovořila, se stanou předmětem pozornosti naší vlády, aby mnohé nepříznivé skutečnosti bylo možno odstranit. Doporučuji, aby Česká národní rada vyslovila vládě ČSR plnou důvěru a podporu. /Potlesk./

Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni ing. Polochové.

Prosím nyní předsedu české vlády soudruha prof. ing. Kempného, aby laskavě představil České národní radě členy vlády ČSR.

Předseda vlády ČSR prof. ing. Kempný: Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych splnil jednak přání, které bylo vysloveno zejména ze strany nových poslanců, ale také i naši potřebu, která souvisí s tím, o čem někteří diskutéři hovořili - forma vzájemné spolupráce a vzájemného hledání k tomu, jak společně problémy řešit.

Představuji vám vládu ČSR:

- soudruh ing. Hruzík, ministr lesního a vodního hospodářství,

- soudruh Černý, ministr zemědělství a výživy, je velmi vážně nemocen a je na našem zasedání omluven,

- soudruh ing. Šimon, ministr průmyslu,

- soudruh dr. Němec, ministr spravedlnosti,

- soudruh doc. dr. Löbl, ministr techniky a výstavby,

- soudruh ing. Lér, ministr financí.

Dopoledne zde s námi seděl soudruh prof. Červinka, místopředseda vlády, který se na odpolední zasedání omluvil vzhledem k tomu, že pracuje v komisi místopředsedy vlády ČSSR soudruha prof. Laca, kde společně zástupci federální vlády, české a slovenské vlády pracují na vyjasnění některých otázek dalšího fungování federace.

Já jsem se představil při vystupování;

- soudruh dr. Adamec je prvním místopředsedou naší vlády,

- soudruh místopředseda ing. Rázl je členům ČNR známý jako předseda první české vlády; nyní odpovídá za celou oblast plánování,

- soudruh dr. Hamerník je ministrem odpovědným za oblast sociální péče a mezd,

- soudruh prof. dr. Hrbek je ministrem školství,

- soudruh dr. Vlček je ministrem zdravotnictví,

- soudruh ministr Grösser, ministr vnitra, je většině z nás znám už z dřívějška,

- soudruh ministr Horník zodpovídá za vnitřní obchod

- soudružka Urbánková, ministryně pošt a telekomunikací, zde má návštěvu ze Sovětského svazu a omluvila se na dnešní schůzi z velmi vážných důvodů, protože se projednávají některé konkrétní společné úkoly,

- soudruh prof. dr. Starý je ministrem dopravy.

Vzadu je ještě místo, které jsem měl zakryté. Soudruh dr. Brůžek, ministr kultury, se rovněž z velmi vážných důvodů omluvil. Zítra bude přítomen.

Děkuji.

Předseda E. Erban: Děkuji mnohokrát předsedovi vlády.

Soudružky a soudruzi, pro vaši informaci vás seznámím s pořadím poslanců, jak jsou ještě přihlášeni do rozpravy: jsou to poslanci: Jaroslav Karhan, prof. Marie Hechtová, prof. dr. Václav Vaněček, dr. Mirko Matyáš, Václav Ircing, dr. Jaroslav Srb, Ladislav Smrčka, dr. Anna Matějková, Bohuslav Ungrád, dr. Čestmír Adam, Emanuel Mička a František Válek.

Přerušuji nyní schůzi, v níž budeme pokračovat zítra ráno v 9 hodin.

/Jednání prvého dne ukončeno v 18.33 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP