Pondělí 22. prosince 1969

Vyrovnanosti rozpočtu bylo dále dosaženo za cenu nezabezpečení řady naléhavých potřeb. Jde zejména o podporu některých progresívních výrob, na kterou se počítalo s vytvořením finanční rezervy ve výši 2 mld. Kčs, avšak prostředky se zatím nepodařilo zajistit. To oslabuje aktivní protiinflační působení rozpočtu.

V této situaci lze rovněž zabezpečit jen část sociálního programu, a to zvýšení některých nízkých důchodů a zavedení mateřského příspěvku. Také na pomoc rozvoji pohraničí a zabezpečení specifických potřeb některých oblastí se v rozpočtu, resp. ve vládní rozpočtové rezervě počítá jen s 0,5 mld. Kčs proti původně uvažované 1 mld. Kčs.

U rozpočtů národních výborů uvažuje návrh i s použitím částky fondů rezerv a rozvoje a nerozpočtovaných příjmů národních výborů na úhradu jejich plánovaných potřeb. Národní výbory nebudou tedy moci plně použít těchto doplňkových zdrojů na nadplánovaný rozvoj hospodářství. Tím větší význam má aktivní pomoc a účast občanů při zlepšování životních podmínek a přírodního prostředí v rámci hnutí národních výborů na počest 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

Mobilizačnost návrhu státního rozpočtu ČSR zvyšuje do rozpočtu zapracovaný, avšak zatím nerozepsaný úkol ve zvýšení příjmů o 0,5 mld. Kčs a ve snížení výdajů o 0,4 mld. Kčs, dokumentující úsilí ministerstva financí a vlády ČSR přiblížit se maximálně direktivám obsaženým ve schváleném projektu státního rozpočtu československé federace na rok 1970.

Chtěl bych, vážené soudružky a soudruzi, velmi zdůraznit úsilí vlády o vytvoření takové situace, v níž by byly založeny podmínky obratu nebo změny negativních ekonomických tendencí a snahu zabezpečit alespoň v dosavadním rozsahu prostředky na úkoly, jejichž realizace má mimořádný význam z hlediska budoucího rozvoje ekonomiky i společnosti. Jde konkrétně o výdaje na vědu a techniku, které jsou v návrhu rozpočtu zabezpečovány zhruba na úrovni očekávané skutečnosti letošního roku, to je téměř 4 mld. Kčs, k nimž přistupuje zvlášť vyčleněná dotace na úkoly stanovené federálním orgánem ve výši 160 mil. Kčs.

Hovořím o této položce proto, že v této oblasti rozvoje vědy a techniky, v uplatňování a využívání jejich výsledků v národním hospodářství je třeba vidět významný a rozhodující zdroj zvyšování efektivnosti. Ovšem hlavní problém spatřuji v tom, že konkrétní přínos rozvoje vědy a techniky, jak ostatně bylo již několikrát konstatováno i na jednáních výboru pro plán a rozpočet, stále neodpovídá tomu, kolik finančních a hmotných prostředků společnost na tuto oblast rok od roku vynakládá.

Proto je plně na místě podporovat energickou orientaci vlády na efektivnost zejména aplikovaného výzkumu a technického rozvoje, nebo jinak řečeno na vazbu mezi výzkumem a náklady vynaloženými na výzkum v oblasti aplikace a přínosem, který tento výzkum hospodářství dává. Myslím, že tento pohled je podstatně správnější než zpracovávání různých statistických tabulek o tom, kolik procent obyvatelstva pracuje ve výzkumu tu nebo onde, poněvadž jistě si může země dovolit zaměstnat třeba i 50 % obyvatelstva ve výzkumu, jestliže se jí to v efektivnosti její výroby a v rozsahu její produkce vrací. Kdybychom se snažili pouze dosahovat těchto špičkových relací bez ohledu na jejich hospodářský efekt, byla by to situace podobná příběhu v Olbrachtově "Goletu v údolí", formálně bychom se klaněli určitému ukazateli a utekl by nám smysl tohoto ukazatele.

V souvislosti s projednáváním návrhu státního rozpočtu ČSR na rok 1970 se chci vrátit k usnesení České národní rady, které přijalo ke státnímu rozpočtu ČSR na rok 1969. V tomto usnesení se kromě jiného žádalo, aby vláda usilovala o urychlené vypracování návrhu zákona o rozpočtových pravidlech a zásadách rozpočtového hospodaření, který by vyjádřil změny, k nimž v této oblasti došlo v souvislosti s přijetím ústavního zákona o čs. federaci. Jsme si jistě všichni vědomi toho, že zde byly vážné objektivní příčiny, které znemožnily vypracování tohoto zákona, ovšem nelze nevidět, že také tato skutečnost byla jednou z příčin řady problémů a potíží, které se při přípravě státního rozpočtu na rok 1970 projevily.

Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, dovolte, abych ještě závěrem upozornil na další doporučení vládě ČSR, uvedená ve společné zprávě výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru. Jde zejména o

- vytváření podmínek pro postupné řešení nerovnováhy v národním hospodářství;

- dosažení zásadního pozitivního obratu v investiční výstavbě;

- zpřísnění podmínek pro poskytování dotací a subvencí a při provádění selektivní finanční politiky, jejich soustavné sledování a vyhodnocování porovnáváním skutečných výsledků s předpoklady, zejména soustavnou kontrolu, zda organizace dosahuje cílů, jež poskytnutí dotace či subvence sledovalo;

- úsilí o snižování nákladů na správu na základě racionalizace, zvyšování kvalifikace pracovníků a tím i výkonnosti celé správy;

- včasnou přípravu pětiletého plánu a rozpočtového výhledu.

Předložený návrh rozpočtu, který jste měli příležitost prostudovat, má obdobné rysy střízlivosti a reálnosti, jakými se vyznačovalo nedávné prohlášení vlády ČSR. I když nemůže řešit všechny po celá léta nahromaděné problémy, dává solidní základnu pro řešení hlavních článků celkové konsolidace národního hospodářství. Proto jej lze plným právem považovat za konkrétní naplnění zásad hospodářské politiky státu, vyjádřených v prohlášení vlády 26. listopadu 1969 před Českou národní radou.

Doporučuji České národní radě jménem výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru, aby schválila vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu a státní rozpočet České socialistické republiky na rok 1970 ve znění předloženém vládou /tisk 54/ a přijala ke státnímu rozpočtu České socialistické republiky na rok 1970 usnesení ve znění obsaženém ve společné zprávě výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru /tisk 56/.

Předseda E. Erban: Soudružky a soudruzi, děkuji prof. Veltruskému za jeho zpravodajskou zprávu. K projevu se přihlásil ministr financí ČSR ing. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSR ing. Lér:Vážená Česká národní rado, vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vláda České socialistické republiky předstoupila 26. listopadu t. r. před vás se svým vládním prohlášením, které se u vás setkalo s jednomyslným souhlasem a podporou. V tomto vládním prohlášení byly vytyčeny i základní kroky v oblasti ekonomiky, protože vláda si je plně vědoma významu konsolidace ekonomiky pro dosažení politické konsolidace v životě celé naší společnosti.

Byl vysloven souhlas s tím, aby byla založena důsledná protiinflační politika v oblasti mezd a příjmů obyvatelstva, v oblasti cen, v neúnosné rozestavěnosti investic a nezdravém vývoji zásob. Urychleně je třeba řešit problematiku vnitřního obchodu a otázky spjaté s devizovou politikou a zahraničním obchodem vůbec.

Tím, co bylo řečeno a odsouhlaseno ve vládním prohlášení, se chce vláda řídit ve svých konkrétních postupech a opatřeních.

Rozhodující úlohu zde musí sehrát tak významné nástroje státního řízení, jakými jsou státní plán a státní rozpočet.

Proto také chceme, abyste při předložení vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1970 posoudili, jak tento návrh konkrétně pomáhá realizovat protiinflační politiku a jak zakládá první kroky k rozuzlení a postupnému řešení nahromaděných problémů.

Hned úvodem je nutno říci, že celá příprava návrhu státního rozpočtu probíhala ve velmi složitých podmínkách. Jedním z nejtěžších úkolů bylo zvládnout letošní vývoj v takových dimensích a proporcích, aby státní rozpočet na rok 1970 mohl navázat na první výsledky pozitivně působících faktorů.

Vývoj národního hospodářství v roce 1969 je velmi rozporný. Promítají se v něm mnohé konfliktní situace i postupné kroky k upevnění řízení a zvládnutí ekonomických problémů.

Výsledky roku 1969 jsou odrazem jak dřívějších, dlouhodobějších příčin našich těžkostí, tak i vývoje za posledního půldruhého roku, kdy došlo k rozpadu státního řízení na základě nedomyšlených a destrukčních představ o oslabení úlohy státu a centrálního plánu, o vztahu státu a podnikové sféry, o autonomní funkci ekonomických nástrojů. Výsledky roku 1969 jsou také velmi vážně poznamenány krizovými stavy v naší společnosti na počátku letošního roku.

Dubnové zasedání ústředního výboru KSČ vytváří základní politické předpoklady pro obrat ve vývoji a je přistoupeno i k ekonomickým zásahům.

Živelný vývoj hospodářství v první polovině roku si vynucuje důrazná regulační a konsolidační opatření, směřující zejména k zamezení nežádoucího nadměrného růstu mezd a zastavení dalšího růstu rozestavěnosti investic, k regulaci zásobování na některých úsecích apod.

Na základě výzvy ÚV KSČ ze září t. r. i na základě dopisu byra ÚV KSČ "Od slov k činům" rozvíjí se na mnoha podnicích a závodech vysoká aktivita a iniciativa, která v obětavé práci celých kolektivů i jednotlivců přináší nesmírnou konkrétní pomoc republice. To je cenné tím více, že se tak děje na nejcitlivějších místech naší ekonomiky - v těžbě uhlí pro domácnosti a pro závody, ve výrobě spotřebního zboží pro vnitřní trh, v dopravě, v zajišťování vývozu. Národní výbory zvyšují své organizátorské úsilí v obvodech své působnosti, zejména na úseku zásobování obyvatelstva.

Výsledky hospodaření ve druhém pololetí ukazují, že úsilí pracujících a řídících orgánů přináší zmírnění nežádoucích tendencí a přibrzdění nepříznivého vývoje.

To vše má velký význam pro zvládnutí obtížných úkolů v roce 1970, který je současně rokem 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Další rozvinutí iniciativy pracujících má být jedním ze základních faktorů rozvoje hospodářství v příštím roce.

Regulační a stabilizační opatření prováděná během roku však nestačila přinést takový obrat, aby byly bezezbytku zabezpečeny plánované úkoly letošního roku. Podle ocenění dosavadního vývoje se očekává, že společenský produkt vzroste jen o 4,9 % a národní důchod o 5,8 %.

V průmyslu se zpomalila dynamika výroby, přičemž struktura vytvářených materiálních zdrojů není s to uspokojit rostoucí potřeby hospodářství. Ještě výraznější je neplnění plánovaného tempa růstu objemu stavebních prací. V bytové výstavbě bude dokončeno asi o 11 tisíc bytů méně než bylo stanoveno. V zemědělství se podle odhadu sklizně a živočišné výroby celková úroveň hrubé zemědělské produkce pohybuje zhruba na úrovni roku 1968.

Růst produktivity práce není v souladu s růstem průměrných mezd. Produktivita práce v průmyslu se měla zvýšit proti roku 1968 o 4,8 % a průměrná měsíční mzda o 3,6 %; očekává se však, že produktivita práce vzroste jen o 3,2 %, ale průměrná měsíční mzda o 5,9 %. Dochází tak k porušení základní relace odměňování podle vykonané práce, které nepříznivě ovlivnilo vývoj nákladů na výrobu a její rentabilitu. Nadplánovaný růst mezd vyvolal nutnost doplnění systému ekonomické regulace mezd, avšak ani tato opatření administrativního rázu nestačila naplnit hospodářskou směrnici. Odhaduje se, že v roce 1969 se zvýší nominální mzdy asi o 8 %, životní náklady asi o 3,8 % a reálná mzda zhruba o 4 %. U peněžních příjmů obyvatelstva se očekává za rok 1969 přírůstek o 11 - 12 %, tj. zhruba 16 - 17 mld. Kčs.

Značně zesílil tlak poptávky obyvatelstva na trhu. Růst dodávek zboží z výroby, přestože se vyznačoval většími tempy než v minulosti, zaostával za růstem poptávky. Za tohoto stavu vláda České socialistické republiky v úzké spolupráci s národními výbory přistoupila k operativnímu zajišťování některých klíčových výrobků pro tržní fondy, jako např. maso, uhlí, a k opatření v dopravě, aby tento rozpor byl maximálně zmírněn.

Nižší dynamika růstu národního důchodu a průmyslové stavební výroby ve srovnání s hospodářskou směrnici vlády, stagnace čisté rentability výroby, porušení vztahu mezi růstem produktivity práce a růstem průměrných mezd, neúměrný růst výrobních zásob i některé nepřesné odhady možného působení ekonomických nástrojů podstatně ovlivnily i plnění státního rozpočtu v letošním roce. Neplnění rozpočtových příjmů, zejména v oblasti výrobní sféry, bylo jen obtížně nahrazováno úsporami na jiných úsecích rozpočtového hospodaření, i když zde pomohl tlak na zhospodárnění výdajů v souladu se stabilizačními opatřeními vlády a další dílčí opatření zaměřená na dosažení rozpočtových úspor. Komplexně tuto situaci budeme moci analyzovat ve státním závěrečném účtu republiky, který bude České národní radě předložen.

Nyní k charakteristice a základním proporcím státního rozpočtu na rok 1970.

Podle tohoto návrhu jsou příjmy i výdaje vyrovnané. Přesto však je ve státním rozpočtu na rok 1970 značné napětí, ve kterém se odráží celková nerovnováha mezi zdroji a potřebami, provázející v posledních letech náš hospodářský vývoj.

Návrh státního rozpočtu České socialistické republiky navazuje na výsledky roku 1969, snaží se rozvinout to dobré, čeho bylo dosaženo po květnovém a zářijovém plénu ÚV KSČ realizací opatření, která vláda na jejich podkladě přijala a odstranit nedostatky, které náš další rozvoj brzdí.

Vláda ČSR považuje předložený návrh státního rozpočtu na rok 1970 za součást celkové hospodářské politiky a zakládá v něm první kroky k postupnému řešení problémů nerovnováhy v ekonomice.

Na jakých základních principech spočívá návrh státního rozpočtu, který má mít protiinflační charakter?

Návrh vychází především z toho, že podle posledního stavu prací na plánu vytvořený národní důchod se zvyšuje o 5 %, roste rychleji než společenský produkt a tím je založena v plánu určitá míra národohospodářských úspor ve zvěcnělé práci.

Stěžejní význam má však ta skutečnost, že zatímco vytvořený národní důchod roste o 5 %, jeho užití se zvyšuje jen o 3,5 %. Je to kvalitativní zvrat, který má zajistit, aby spotřeba nepředbíhala výrobu, aby se postupně dostávaly do rovnováhy zdroje a potřeby, a aby si společnost vytvořila i určité materiálové rezervy pro krytí různých výkyvů.

Současně se přistupuje k moratoriu v pohybu cen; jednak pro nutnost hlubokého promyšlení dalšího postupu v cenové politice, jednak pro nutnost zabránit tomu, aby vzestup cen byl kanálem pro zahlazení neefektivnosti a nehospodárnosti.

Dále se přistupuje k regulaci mezd pomocí plánovacích i finančních metod, aby se zajistil předstih růstu produktivity práce před růstem mezd a aby mzda byla uvedena do větší závislosti na výkonu.

Rovněž se předpokládá podstatné zpřísnění v investiční výstavbě, jak pokud jde o zahajování staveb, tak pokud jde o hospodárnost, urychlování i rozpočtové ceny rozestavěných akcí. Spolu s tlakem na zrychlení obratu zásob nutno tak zajistit podstatné zvýšení efektivnosti v oblasti akumulace.

Tento přístup má obrátit veškerou naši pozornost na mobilizaci vnitřních rezerv, na odhalení nových zdrojů pro růst produktivity práce, na všestranné úspory ve společenských i vlastních nákladech. Psychologie pouhého nárokování zdrojů musí být potlačena. Je nutno všude probojovávat myšlení, jak vyrábět levněji, hospodárněji, jak zdroje přinést, jak národní bohatství rozmnožit.

Při růstu užití národního důchodu o 3,5 % se zvyšuje osobní spotřeba o 2,3 %, zatímco společenská spotřeba se zvyšuje o 5,1 %. Značná část přírůstku národního důchodu má být věnována na posílení zásob v obchodě a vytvářeno tak zázemí pro uklidnění vnitřního trhu.

To tedy znamená, že v příštím roce i při velkém napětí ve finančních bilancích se plánuje další zvýšení životní úrovně, a to jak ve formě zvýšeného prodeje zboží a služeb, tak zejména v oblasti společenské spotřeby hrazené ze státního rozpočtu.

S uvedeným pojetím protiinflační hospodářské politiky musí být návrh státního rozpočtu nejen v souladu, nýbrž musí tyto vztahy velmi přísně zabezpečovat a dále hledat cesty, jak je podpořit během rozpočtového hospodaření.

Rozpočtu tudíž připadá v konsolidační politice velmi významná úloha hledat společenské úspory ve složkách národního důchodu, procházejících rozpočtem, tedy zejména v růstu veřejné a společenské spotřeby, která roste rychleji než národní důchod a v různých dotacích a intervencích pro hospodářské organizace. Restriktivní tlak a maximální úspornost a hospodárnost v těchto oblastech má napomáhat zabezpečovat základní proporce v tvorbě a užití národního důchodu. Z tohoto požadavku vyplynul tento základní závěr: soustava všech tří státních rozpočtů jako celek musí být přebytková, výdaje musí růst pomaleji než příjmy, aby byla vytvořena protiinflační rezerva.

Na tomto základě probíhaly práce na sestavení návrhu státního rozpočtu České socialistické republiky na příští rok. Vláda stanovila resortům a krajským národním výborům vysoce mobilizační úkoly v tvorbě zdrojů a velmi pečlivě vážila účelnost všech výdajů. Tento postup byl nezbytný proto, abychom přispěli k tomu, aby v návrhu rozpočtu federace mohlo být uvažováno s protiinflačním přebytkem 3,066 mld. Kčs, jak bylo schváleno Federálním shromážděním minulý týden. Protiinflační charakter přebytku se má v rozpočtu federace projevit v tom, že část úvěrů do národního hospodářství nebude muset být kryta zvýšenou emisí peněz, ale jejich zdrojem budou rozpočtové úspory.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP