Nedostatkem je, že v resortu ministerstva stavebnictví
ČSR zjišťujeme poměrně značnou
projektovou a dodavatelskou nepřipravenost některých
záměrů. Úspory stanovené ročními
plány jsou zabezpečovány především
drobnými opatřeními.
Šestý dílčí program zahrnuje
oblast zemědělství a potravinářského
průmyslu. V roce 1985 se má v této oblasti
dosáhnout úspor skoro 900 tis. tun měrného
paliva.
Rozhodující racionalizační opatření
jsou zaměřena na využití odpadního
tepla z kompresních stanic tranzitního plynovodu
pro zemědělsko-potravinářské
komplexy, na inovaci horkovzdušných sušáren
a na využívání druhotných a obnovitelných
zdrojů energie, např. sluneční. Podstatný
přínos má být dosažen modernizací
zemědělské automobilové dopravy při
současném snížení podílu
traktorové dopravy.
Při sestavování návrhu plánu
na rok 1983 zjišťujeme, že nejsou ještě
plně zajištěny všechny strojně
technologické dodávky. Jedná se především
o jednoúčelové zemědělské
nákladní automobily a stroje určené
k obdělávání půdy i osevu.
Dořešit je nutno otázku ekonomické efektivnosti
instalace slunečných kolektorů, která
je dosud záporně ovlivněna vysokou pořizovací
cenou.
Sedmý dílčí program zahrnuje snížení
náročnosti přepravy. Koncem 7. pětiletky
má být v této oblasti dosaženo ročních
úspor 420 tis. tun měrného paliva. Z tohoto
objemu bude resort dopravy zabezpečovat zhruba 230 tis.
tun a zbývající část bude dosažena
převáděním silniční
nákladní dopravy na energeticky méně
náročnější dopravu železniční
a vodní, omezením závodové dopravy
a úsporami v hromadné přepravě.
Zvýšení efektivnosti využití prvotních
zdrojů energie v nevýrobní sféře
je obsahem 8. státního dílčího
programu, který obsahoval úspory ve výši
1,8 mil. tun měrného paliva v roce 1985.
Vzhledem ke zpoždění náběhu výroby
a užití měřicí a regulační
techniky a progresívních světelných
zdrojů s malými příkony byl původně
stanovený úkol snížen na 1,4 mil. tun.
Důležité pro dosažení záměrů
tohoto dílčího programu je především
snížení spotřeby tepla na průměrný
byt. Jde jak o zlepšení tepelně izolačních
vlastností, tak i o regulaci a měření
spotřeby energie.
Naše domácnosti spotřebovávají
značné množství paliv a energií
v různých podobách. Např. osobní
automobily při ujetí 10 tis. km ročně
spotřebují v benzínu zhruba 1 tunu měrného
paliva.
Proto byl závazně stanoven limit spotřeby
pro nový typ osobního vozu Škoda po roce 1985
5,5 l/100 km, přesněji od 4,7-5,2 l podle typu nové
Škodovky, která bude vyráběna po roce
1985 při standardních podmínkách měření
spotřeby, tj. 90 kilometrové rychlosti.
Další cestou k získání úspor
elektrické energie v našich domácnostech je
systematická inovace elektrických spotřebičů
při současném zvyšování
jejich užitných vlastností. V tomto smyslu
provedly cenové úřady diferenciaci cen elektrických
spotřebičů v závislosti na jejich
rozdílné energetické účinnosti.
Bylo např. provedeno snížení maloobchodních
cen energeticky úspornějších typů
televizních přijímačů, elektrických
sporáků, akumulačních kamen, vysavačů
apod.
Spotřeba paliv a energie u obyvatelstva je v letošním
roce ze státního rozpočtu dotována
ve výši cca 3,5 mld Kčs; v roce 1985 při
narůstající spotřebě i růstu
cen pořizovacích nákladů energie to
bude již kolem 5 mld Kčs.
V této souvislosti chci uvést, že ke stimulaci
úspor paliv a energie, k lepšímu zhodnocování
surovin, kovů a ostatních materiálů
chceme využívat i cenová opatření.
Do cenových předpisů byla pro to doplněna
cenová stimulace úspor paliv a energií. Podstata
řešení spočívá v tom,
že finanční úspora, která vznikne
snížením nebo záměnou spotřeby
paliv, zůstává v plné výši
výrobní organizaci. Podmínkou však je,
že nedojde ke zhoršení kvality výrobku.
V takových případech, kdy výrobce
vyvine nový výrobek, při jehož provozu
dojde u spotřebitele k prokazatelným úsporám
paliv a energie, může zvýšit velkoobchodní
cenu tohoto výrobku až o 20 % nad cenu dříve
vyráběného a energeticky náročnějšího
výrobku. Vytváří se tím výrazný
stimul mj. i pro realizaci zlepšovacích návrhů
a racionalizačních opatření zaměřených
na snížení spotřeby paliv a energie.
Základním předpokladem účinného
působení cen na realizaci a hospodárnost
ve spotřebě paliv, surovin a materiálu je,
aby jejich ceny správně vyjadřovaly náklady
spojené s jejich pořízením. Proto
se velkoobchodní ceny palivoenergetických zdrojů
a základních surovin přizpůsobují
vývoji nákladů spojených s jejich
do vozem, ale podtrhuji, také se zvyšováním
nákladů na tuzemské zdroje paliv a energie,
které rostou stejně rychle, ne-li rychleji.
Zvýšení velkoobchodních cen v té
to oblasti, ke které jsme v posledních letech přistoupili,
jsou nezbytná. Je obecně známo, že na
světových trzích došlo k mimořádně
rychlému růstu cen prvotních energetických
zdrojů, především ropy. Současně
je však třeba připomenout, že prudký
vzestup cen na kapitalistických trzích se - s ohledem
na dohodnutý princip tvorby cen ve výměně
zboží mezi socialistickými zeměmi -
projevil v naší ekonomice v 6. pětiletce jen
ve velmi omezeném rozsahu.
Přestože jsme v energetické náročnosti
tvorby našeho národního důchodu dosáhli
v minulém období zlepšených výsledků,
došlo v důsledku vzestupu jejich cen k absolutnímu
zvýšení vynaložených nákladů.
Ekonomická náročnost tvorby národního
důchodu se z tohoto pohledu - i při absolutním
poklesu měrné spotřeby prvotních energetických
zdrojů - zvyšovala v posledních letech průměrně
o 5,4 % ročně. Plně to souvisí s vysokými
investičními náklady na udržení
těžby hnědého uhlí i černého
uhlí i rostoucími náklady na výstavbu
jaderných elektráren.
V loňském roce byly jednotlivými resorty
i krajskými národními výbory realizovány
racionalizační akce s roční úsporou
téměř 2,5 mil. tun měrného
paliva, takže stanovený úkol byl splněn.
Podstatně složitější byla situace
při přípravě prováděcího
plánu na rok 1982. Přestože celkový
úkol v zabezpečení zhruba 2,4 mil. tun měrného
paliva v letošním roce byl rozepsán, byly za
I. pololetí letošního roku, tj. hodnocení
do 30. června, realizovány racionalizační
akce, které roční úkol naplňují
pouze na 44 %. Jmenovitě sledované akce se však
na celkové úspoře podílejí
pouze 275 tis. tmp., což představuje necelých
28 % z celoročního plánu v této kategorii.
Obdobnou situaci zjišťujeme i v rámci přípravy
prováděcího plánu na rok 1983. Celkové
úkoly v zabezpečení úspor ve výši
2,44 mil. tun měrného paliva, které vycházejí
ze směrnice, jsou sice rámcově zabezpečovány,
ale skladba racionalizačních opatření
je výrazně odlišná od původních
předpokladů. Především z důvodů
dodavatelské nezabezpečenosti se podstatně
snížil počet jmenovitých investičních
akcí na příští rok přibližně
o polovinu. Tento výpadek je kompenzován zvýšením
podílu drobných racionalizačních opatření.
Je určitým charakteristickým rysem naší
praxe v racionalizaci hospodaření s palivy a energií,
že převažují drobná opatření
a některé základní záměry
ustupují, ať už pro nedostatek investičních
prostředků, nebo především pro
nezajištění dodavatelského zabezpečení.
Vládním opatřením bylo rozhodnuto
o účelovém vázání investic
na hospodaření s kovy, palivy a energií.
Přesvědčivá je i ekonomická
efektivnost např. racionalizačního programu
v hutnictví, kde náklady na úsporu 1 tmp
jsou nižší proti pořizovacím nákladům
u koksu o více než 50 % a u ostatních zdrojů
energie je to ve stovkách procent. Je prokazatelně
hospodárnější vkládat prostředky
do racionalizačních opatření pro úsporu
paliv a energie než do dalšího zvyšování
těžby paliv. Racionalizační program
se musí stát východiskem pro tvorbu plánu,
ale také musí být plánem zajištěn.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
lepší využití paliv a energie, dokonalejší
hospodaření s nimi není vyslovováno
poprvé. Vzpomněl jsem již hnutí za komplexní
socialistickou racionalizaci a před 10 lety vyhlášený
první racionalizační program. Stále
se však setkáváme s názorem, že
někdo - centrum, plánovací komise, vláda
- musí výrobu, energii zabezpečit. Jistě,
základní záměry musí být
ústředně řízeny. V 7. pětiletce
je určeno téměř 40 % z celkových
investic do průmyslových odvětví na
rozvoj palivoenergetické základny.
Zatím se však stále ještě výrazně
neprojevuje starost zajistit si energii nebo palivo úspornými
opatřeními v procesu výroby, rušením
zastaralých postupů, zhodnocením dosud nevyužitých
zdrojů, intenzifikačními opatřeními,
ale, a to je nesmírně důležité,
dosažením lepší jakosti a vyšší
užitné hodnoty výrobků, které
se na světových trzích uplatní za
vyšší kilogramové ceny.
Ke splnění úkolů stanovených
7. pětiletým plánem a v přímé
návaznosti na státní cílový
program - racionalizace spotřeby paliv a energie - je nezbytné
vyžadovat od vedoucích pracovníků na
všech stupních řízení důslednou
a soustavnou péči. V tomto smyslu je však třeba
organizovat tvůrčí aktivitu pracujících
a získat dělníky, techniky, výzkumné
pracovníky a konstruktéry k zabezpečení
a překročení úkolů stanovených
pro úsporu paliv a energie.
Významným podnětem je v tomto smyslu i usnesení
X. všeodborového sjezdu. Překročení
úspor paliv a energie o 0,5 % nad úkol stanovený
státním cílovým programem znamená
realizovat v národním hospodářství
ve zbývajících letech 7. pětiletky
další racionalizační akce s konečnou
úsporou 2 mil. tun měrného paliva. Znamená
to, že v jednotlivých letech bude třeba překračovat
plnění úkolů cílového
programu až o 1/2 miliónu tun měrného
paliva ročně. Jedná se tedy o mimořádně
náročný úkol, jehož zabezpečení
se musí bez frází stát věcí
nás všech.
Vážené soudružky a soudruzi, státní
cílový program - racionalizace spotřeby a
využití paliv a energie je programem komplexním,
národohospodářsky průřezovým.
Jeho realizace, jak již zde bylo několikrát
zdůrazněno, je úkolem mimořádně
složitým, ale nezbytným, protože je předpokladem
vyrovnanosti naší palivoenergetické bilance
v 7. pětiletce.
Závěrem bych chtěl poděkovat jménem
vlády Československé socialistické
republiky za to, že tento základní problém
nebo základní podmínka rozvoje národního
hospodářství je zařazena a bude projednána
na dnešní schůzi Sněmovny lidu. Jsem
přesvědčen, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, že společným úsilím
splníme tento náročný úkol
celospolečenského významu.
Předseda Sněmovny lidu V. David: Děkuji
místopředsedovi vlády soudruhu Gerlemu.
Soudružky a soudruzi, písemnou zprávu místopředsedy
vlády ČSSR projednaly všechny výbory
sněmovny, kromě výboru mandátového
a imunitního.
Zpravodajskou zprávu přednese místopředseda
Sněmovny lidu a předseda výhoru pro průmysl,
dopravu a obchod Sněmovny lidu poslanec soudruh Alois Hůla.
Dávám mu slovo.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu A. Hůla: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, úvodem
chci připomenout, že Sněmovna lidu se již
na své schůzi 10. října 1979 zabývala
zajišťováním paliv a energie a jejich
hospodárným využíváním,
jako nezbytným předpokladem rozvoje socialistické
společnosti.
V přijatém usnesení z tohoto jednání
sněmovny byla řada doporučení jak
vládě ČSSR, tak ministerstvům, dalším
ústředním orgánům a krajským
národním výborům. Usnesení
obsahovalo i výzvu hospodářským organizacím,
národním výborům, společenským
organizacím Národní fronty a všem občanům
- aby ve výrobě, komunální sféře
i v domácnostech maximálně uplatňovali
a dbali na přísnou hospodárnost s palivy
a energií.
Od té doby se situace velmi výrazně změnila,
hospodaření s energetickými zdroji se stalo
jedním z nejdůležitějších
opatření ke zvyšování efektivnosti
výroby, k její intenzifikaci, k dalšímu
rozvoji celého národního hospodářství.
Zcela jasně o tom hovoří záměry
a cíle, které pro nás stanovil XVI. sjezd
Komunistické strany Československa - pro zabezpečení
našich palivoenergetických potřeb v 7. pětiletce
dosáhnout úspory nejméně 12 miliónů
tun měrného paliva a vyššího zhodnocování
všech druhů paliv a energie.
Vláda ČSSR k zabezpečení racionalizace
paliv a energie přijala usnesení č. 36 z
roku 1979 o přípravě dlouhodobého
programu racionalizace spotřeby, úspor a využití
všech druhů paliv a energie. Dalším usnesením
č. 103/1979 stanovila vláda ČSSR zajistit
tento úkol formou státního cílového
programu 02, který má ve srovnání
s rokem 1980 zajistit na úrovni roku 1985 relativní
úsporu paliv a energie v rozsahu 12 mil. 21 tis. tun měrného
paliva. Tento cílový program se stal základem
pro přípravu schůze Sněmovny lidu,
se zaměřením, jak je na jednotlivých
resortech, řídících úrovních
zajišťován a realizován. Hlavní
pozornost předsednictva Sněmovny lidu, jejích
výborů a poslanců byla věnována
jeho dílčím programům.
Na začátku celkové přípravy
byl uspořádán pro všechny poslance sněmovny
odborně politický seminář, který
dal poslancům základní údaje a usměrnil
jejich další postup. Všichni poslanci také
obdrželi písemnou zprávu, kterou k tomuto jednání
sněmovny předložil místopředseda
vlády ČSSR a předseda komise vlády
pro řešení otázek plynulého zásobování
národního hospodářství palivy
a energií s. Ladislav Gerle. Po této základní
přípravě následovaly skupinové
poslanecké průzkumy ve vybraných resortech
a organizacích, které zajišťovaly jednotlivé
výbory sněmovny i individuální průzkumy
poslanců v jejich volebních obvodech.
Více než 280 poslanců uskutečnilo 35
skupinových průzkumů ve vzájemné
spolupráci s poslanci Sněmovny národů,
České a Slovenské národní rady.
Při průzkumech byly využity i závěry
prověrek plnění státního cílového
programu 02 prováděných Výborem lidové
kontroly ČSSR, Státní energetickou inspekcí.
Byla uplatňována i spolupráce s orgány
Národní fronty, zejména s ústředním
výborem Československé vědeckotechnické
společnosti. Součástí průzkumů
bylo i ověření, jak byla uplatňována
doporučení Sněmovny lidu, uvedená
v usnesení z její schůze v roce 1979.
Pochopitelně nás poslance v rámci přípravy
zajímalo, jak to vypadá s uplatňováním
racionalizace spotřeby paliv a energie i jinde ve světě.
Zejména u našich přátel v zemích
socialistického společenství, ale i u našich
západních sousedů. Tak například
úspory energie patří letos v NDR k prvořadým
úkolům národního hospodářství,
jeho energetická náročnost se má snížit
nejméně o 4 %. Že jde skutečně
o věcný a komplexní přístup,
dokazuje zavedení směru "technologie využívání
energie" na vysoké inženýrské škole
v Žitavě. Pro postgraduální studium
byl zaveden obor "energetické hospodářství
a technika".
V SSSR připravují leningradské vědeckovýzkumné
a projektové ústavy "komplexní program
energie", který je zaměřen na racionálnější
využívání palivoenergetických
zdrojů, zdokonalování techniky a technologie
energeticky náročných procesů. Tento
program předpokládá v období 11. pětiletky
ve všesvazovém průřezu třinácti
odvětví úsporu kolem 13 mil. tun měrného
paliva a souhrnný efekt 640 mil. rublů.
V NSR možno zaznamenat řadu příkladů
týkajících se úspor energie od těch
nejmenších vyjádřených ve fenicích,
až po miliónové. Do řešení
byla zapojena architektura, průmyslový výzkum
městské správy, automobilové kluby,
svazy nájemníků a další.
Je to reakce na výsledky vládního průzkumu,
v němž se mimo jiné konstatuje, že se
ve světě do roku 2000 zdvojnásobí
poptávka po energii, což se trvale projeví
na cenách, za které jsou získávány.
Vše se prostě řídí zásadou,
že nejlacinější energie je ta, která
se hospodárně ušetří.
Jen z tohoto stručného porovnání přístupu
některých zemí, a to zemí daleko bohatších
než jsme my, se zdají být naše cíle
v úspoře paliv a energie v 7. pětiletém
plánu 2,35 %, v ročním průměru
nízké. Výbory jsou toho názoru, že
je třeba usilovat dalšími opatřeními
a důslednou kontrolou plnění o zpevnění
těchto úspor. Vedou k tomu i poznatky získané
z průzkumů poslanců a závěry
z prověrek Výboru lidové kontroly i Státní
energetické inspekce.