Středa 20. října 1982

Výbor pro sociální politiku zaměřil svou kontrolně iniciativní činnost na posouzení plnění komplexních programů péče o pracující, ochrany zdraví a bezpečnosti při práci v hornictví a energetice. Výbor zdůraznil, že v současné době patří zabezpečování prvotních palivoenergetických zdrojů mezi nejdůležitější a současně nejobtížnější úkoly národního hospodářství. Došlo k výraznému zvýšení cen dovážených paliv, ale i k růstu těžebních nákladů při vlastní těžbě. Zabezpečit dostatek palivoenergetických zdrojů pro další dynamický rozvoj národního hospodářství vyžaduje vytvářet podmínky pro dosažení co nejvyšší těžby v uhelných dolech a současně vytvářet a dodržovat režim racionálního, co nejefektivnějšího hospodaření s těmito zdroji. Z těchto hledisek posuzoval výbor jak je řešena oblast pracovních a životních podmínek pracujících v odvětví paliv a energetiky, jak tato oblast napomáhá v plnění hospodářských úkolů těchto odvětví.

Výbor v souvislosti s požadavkem další intenzifikace výroby a těžby oceňuje opatření přijatá usnesením vlády ČSSR č. 41 ze dne 14. 1. 1982 k dalšímu zlepšení hmotného a sociálního zabezpečení pracujících v hornictví. Tato opatření posilují preferenci hornické práce, vytvářejí podmínky pro větší zájem o hornické povolání a vyšší využití domácí palivové základny.

Výbor branný a bezpečnostní navázal na dílčí program č. 7 - snížení energetické náročnosti dopravy a zabýval se plněním a výsledky opatření bezpečnostních orgánů pro dosažení úspor pohonných hmot v silniční dopravě.

Spolu s tímto výborem se věnovaly i výbory pro průmysl, dopravu a obchod a pro zemědělství a výživu ověřování plnění dílčího státního cílového programu č. 7 - snížení energetické náročnosti v dopravě. Doprava a dopravní činnosti nesporně patří k energeticky nejnáročnějším v národním hospodářství. V dopravě se spotřebovává zhruba 5 % elektrické energie z celkové spotřeby, téměř 100 % v autobenzínu a zhruba 50 % veškeré motorové, nafty vyrobené v ČSSR.

Průzkumy poslanců potvrzují, že jedním z největších zdrojů racionalizace spotřeby paliv a energie je snižování přepravní náročnosti v našem národním hospodářství. Snížit přepravní náročnost v národním hospodářství o 5 % - znamená v podstatě úsporu 8 tis. vozových jednotek železničních vagónů, 200 lokomotiv, 9 tis. nákladních automobilů a 100 mil. litrů nafty.

Poslanci sledovali i efektivnost některých vynakládaných investic v dopravě, působící na úsporu pohonných hmot. Seznámili se se zprávou o ověření ekonomické efektivnosti dálničního tahu Praha - Brno - Bratislava. Zpráva dokladuje vysoký celospolečenský význam a přínosy jak v úspoře pohonných hmot, času provozních nákladů, tak i ve zvýšené bezpečnosti provozu. Ukazatelem dobré efektivnosti této investice je i vyčíslená doba návratnosti 8,2 roku. Na této dálniční trase, která měří téměř 312 km, byla úspora u osobního vozidla 10 litrů, tj. 22 % a u nákladního vozidla 46 litrů, tj. 27 %. Ověřovací jízdy byly provedeny osobním autem Š 105 a nákladním autem Š 706. Uvedené skutečnosti dokladují, že kapacitní dálniční komunikace vytvářejí dobré podmínky pro dosažení významných úspor.

K systému limitované spotřeby pohonných hmot výbory zjišťují, že jeho direktivní forma zajišťuje do značné míry potřebné úspory. Je však na všech stupních řízení stanovována a rozepisována s malými znalostmi využitelných rezerv na jedné straně a nezbytných potřeb na druhé straně, což má vliv na efektivnost jejich využívání.

Výbor zahraniční projednával informaci o práci a dosavadních výsledcích mezinárodních organizací pro využívání atomové energie pro mírové účely na Československé misi pro atomovou energii v Praze.

Vážené soudružky a soudruzi, významný a stále rostoucí podíl na spotřebě energie má obyvatelstvo. Tato spotřeba dosáhla 17 % z celkové spotřeby a zřejmě dále poroste v souladu s vybavováním domácností. V tomto směru byly také zaměřeny poslanecké průzkumy. Tak příkladně v podniku Elektro-Praga Hlinsko, který vyrábí tepelné a rotační domácí elektrické spotřebiče, se poslanci zajímali o modernizaci těchto spotřebičů, zejména jak ušetří uživatelům, ale i národnímu hospodářství energii. Výrobky tohoto podniku podstatně v domácnostech ovlivňují spotřebu elektrické energie, 72 % výroby spotřebičů jde na domácí trh a 28 % pro vývoz. Výrobce těchto spotřebičů pro domácnost má za úkol v kratší době provádět inovace, aby na domácí i zahraniční trh přicházel s atraktivními nabídkami. Jak dokazují výsledky zahraničního obchodu, ale i situace u některých výrobků v obchodech, podnik včas plně nezvládl ztížené podmínky na zahraničních trzích a také domácí trh nedostal požadovaný sortiment výrobků.

Jsme-li u tzv. malospotřebitelů, podívejme se ještě na osvětlovací techniku. V ČSSR je podle posledního sčítání lidu a bytů 4,49 mil. bytů, v nichž jsou instalovány celkem 104 mil. světelných zdrojů. Z toho 96 % jsou klasické žárovky a asi jen 4 % zářivek. Z celkové spotřeby elektřiny na osvětlení v ČSSR je na osvětlení bytů spotřebováno asi 28 %. Tato energie je však v současné době v bytech přeměňována na světlo a využívána neúčelně. Zatímco na pracovištích osvětlených převážně zářivkami získáváme z 1 W elektrické energie více než 50 Lumenů světla, v bytech osvětlovaných klasickými žárovkami je to jen 11 Lumenů. Zlepšit tedy bytové osvětlení a současně účelněji využívat elektrickou energii je možné jen pomocí účinnějších světelných zdrojů. Poslanci při průzkumu ve výrobě k. p. Tesla Holešovice se proto zajímali o rozvoj v oboru svítidel, zejména výbojkových druhů, které přinášejí vyšší efekt přeměny elektrické energie na energii světelnou a také jak se postupně bude měnit podíl žárovek ve prospěch progresívních a úsporných světelných zdrojů. Nutno konstatovat, že současná situace v materiálně technickém zabezpečení u tohoto výrobce je v rozporu s požadovaným rozvojem těchto progresívních světelných zdrojů. Jde zejména o dodávky sklářského průmyslu, luminoforů a kysličníku hlinatého i dalších polotovarů dodávaných z oborů ministerstev průmyslu České a Slovenské socialistické republiky.

Výbory při jednání konstatovaly, že růstu účinnosti osvětlovacího systému v celostátním měřítku nelze dosahovat jedině růstem měrných výkonů jednotlivých typů zdrojů, ale také náhradami zdrojů méně účinných za zdroje účinnější. Ekonomické výhody a energetické úspory jsou významné. Ve výborech byla připomenuta i nutnost úprav osvětlovacích norem, zejména veřejného osvětlení, kde se mnohdy vyskytuje vysoká nehospodárnost jak s energií, tak i materiálem při vynakládání poměrně značných investičních prostředků.

Zpomalit růst spotřeby energie u obyvatelstva vyžaduje jednak zajistit dostatek moderních spotřebičů a svítidel pro domácnost s nižší spotřebou energie a v neposlední řadě stálou výchovou občanů.

Samostatnou a závažnou otázkou je zainteresovanost nejširších vrstev pracujících na celém procesu racionalizace.

Zde je třeba ocenit významnou úlohu celostátních soutěží "Za racionální využívání paliv a energií" každoročně vyhlašovanou ČSVTS spolu s dalšími hospodářskými a politickými orgány. Cílem soutěže je rozvíjet tvůrčí a realizátorskou iniciativu pracujících v duchu státních racionalizačních programů k plnění rozhodujících úkolů národního hospodářství. Na našem jednání jsou přítomni někteří vítězové této soutěže, jejichž činnost prokazatelně přispěla k racionálnímu využívání paliv a energie ve všech oblastech našeho národního hospodářství.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, všechny výbory zdůraznily, že je nutné v celém našem národním hospodářství dále a podstatně zesilovat politický i ekonomický tlak na co nejpřísnější hospodaření s palivy a energií. Účinněji a rychleji využívat všechny známé a dostupné možnosti úspor, pohotově uplatňovat veškeré nové poznatky vědy a techniky i schopnosti a um pracovních kolektivů a jednotlivců.

Proto je třeba v plném rozsahu a na všech úrovních podporovat přijatá usnesení vlády ČSSR, směřující k trvalé racionalizaci úspor paliv a energie tak, jak jsou uplatňovány a požadovány ve státním cílovém programu 02 - jehož realizace musí být výrazně podpořena celospolečenským úsilím nás všech. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji místopředsedovi Sněmovny lidu s. Hůlovi za přednesení zpravodajské zprávy.

Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby Sněmovna lidu zvolila pro přípravu návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto složení: poslanci Nejezchleb, Hůla, Belko, Češka, Janec, Kryll, Rozsypalová a Sakmar.

Má někdo připomínku k návrhu, který jsem přednesl? (Nikdo.) Dávám o návrhu hlasovat.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem, prosím, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Také nikdo.

Konstatuji, že složení návrhové komise bylo schváleno jednomyslně.

Soudružky a soudruzi, zahajuji rozpravu, do níž se písemně přihlásili tito poslanci: Polák, Tichavský, Belko, Cabalková, Komárek, Vondrouš, Trangoš, Urban, Protiva, Minďaš, Požár, Džupina, Trefný, Seidlová a Zelenka.

Dávám slovo poslanci Polákovi, připraví se poslanec Tichavský.

Poslanec J. Polák: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, z množstva našich rokovaní je nám dobre známe, že veľký pohyb svetových cien palív a energie a obmedzené možnosti zvyšovania domácej ťažby palív nekompromisne vyžadujú mimoriadnu pozornosť na dosiahnutie výraznejšieho poklesu doterajšej energetickej náročnosti vo výrobnej i v nevýrobnej sfére.

Na zabezpečenie potrebných úspor všetkých druhov palív a energie a ich hospodárnejšieho využívania je v zákone, ktorý sme vo Federálnom zhromaždení prijali k 7. 5RP, stanovené, citujem: "dosahovať v národnom hospodárstve najmenej 2 %-ných úspor palív a energie za rok a postupovať pritom v súlade so štátnym cieľovým programom racionalizácie palív a energie".

Pri prerokovaní bližšej konkretizácie tohto zámeru boli sme si vo výbore pre plán a rozpočet vedomí toho, že nejde o akúsi čiastkovú úpravu predchádzajúcej tendencie hospodárskeho vývoja, ale že pôjde o veľmi cieľavedomý a dôsledný postup, zodpovedajúci požadovanej kvalite a tempu prechodu celej našej ekonomiky na intenzívne cesty rozvoja.

V rámci nášho výboru sme sa preto rozhodli sledovať, v akých proporciách sa bude v tejto päťročnici vyvíjať celková spotreba energií, a overiť, ako tieto úlohy budú svojimi rámcovými ukazovateľmi a s, nimi spojenými požiadavkami a podmienkami podporovať dosiahnutie relatívne nižšej spotreby energií.

V tejto súvislosti sme sa zamerali predovšetkým na získanie bližších poznatkov o predstave a zabezpečení ŠCP 02 - dotýkajúceho sa racionalizácie a spotreby a využitia palív a energie, a v jeho rámci najmä na realizáciu takých zmien v štruktúre priemyselnej výroby, ktoré znížia jej energetickú náročnosť.

Získané poznatky môžeme dnes označiť v celku ako pozitívne. Vytýčenie reálneho chápania tohto programu a jeho podopretie prioritou investičného zabezpečenia a konkrétnymi projektami čiastkových rezortných programov určite nebolo ľahké. Ale nakoniec sa podarilo dosiahnuť jeho konečnú podobu a stanoviť reálne úlohy a prostriedky, ktorými sa tento program zabezpečí v príslušných častiach národohospodárskeho plánu 7. 5RP.

Relatívne úspory stanovené týmto programom, by mali byť dosiahnuté realizáciou rôznych racionalizačných opatrení, technickoorganizačných opatrení a tiež spomalením tempa rozvoja tých odborov výroby, ktoré sú zvlášť náročné na spotrebu energií.

Pri posudzovaní prínosu úspor plynúcich z týchto štátnych cieľových programov, zaujali na výbore niektoré aspekty programu 08 - príslušenstvo motorových vozidiel, a to preto, že rovnako predstavujú nemalú základňu pre dosiahnutie energetických úspor. Žiaľ, získané poznatky už nie sú tak priaznivé. Chýba nám najmä uspokojivá odpoveď na otázku, či súčasné prepojenie plánov všeobecného strojárstva a elektrotechnického priemyslu ráta s dostatočnou súčiastkovou základňou moderných aktívnych a pasívnych elektronických prvkov, ktoré realizáciu tohto programu podmieňujú. Bez nich by totiž nebolo možné zabezpečiť stále rastúce požiadavky na znižovanie spotreby pohonných hmôt. Očakávame preto, že pre krytie potreby týchto prvkov sa včas nájde zodpovedajúce riešenie a že jeho realizácii bude poskytnutá potrebná podpora.

Pri posudzovaní štrukturálnych zmien výroby sme mohli predovšetkým priaznivo oceniť, že v priebehu tejto päťročnice bude dynamika rastu energeticky náročnej hutníckej výroby tvoriť len 0,1 % (voči roku 1980), a že jej podiel na celkovej priemyselnej výrobe klesne na 11,4 %, pri spomalení tempa rozvoja výroby energeticky zvlášť náročných druhov výrobkov hutníckej výroby.

Podobne sme priaznivo ocenili, že aj vo výrobe stavebných hmôt bude k podpore energetických úspor slúžiť najmä obmedzenie výroby cementu a stavebných dielov, a že podiel výroby stavebných hmôt na celkovej priemyselnej výrobe do roku 1985 klesne až na 3,5 %. Pri rokovaní o možnej náhrade potrebných zdrojov tepla sme pritom poukázali na možnosť spaľovania ojazdených pneumatík, ako zhruba 5 % - nej náhrady ušľachtilého paliva v cementárňach a očakávame, že nezostane len u štúdia možnosti využitia tohto vedľajšieho produktu nášho automobilizmu.

Rovnako sme priaznivo ocenili, že v priebehu päťročnice dôjde v oblasti ropných produktov k zníženiu spotreby asfaltu, a to najmä v oblasti pozemných komunikácií, a tým k širšiemu, hoci náhradnému používaniu miestnych materiálov a druhotných surovín pri výstavbe a údržbe rôznych vozoviek.

Zaoberali sme sa aj otázkou ďalšieho rozvoja sklárskeho a keramického priemyslu, ako odvetvia tiež veľmi náročného na energetické zdroje. Výroba tohto odvetvia, ktorej podiel na celkovom objeme predstavuje iba 1,5 % a má klesajúci trend, by sa mala od roku 1985 podľa plánu zvýšiť takmer o 17 %. Zamýšľali sme sa predovšetkým nad týmto vysokým tempom rastu. Dospeli sme pritom k názoru, že táto náročnosť je v porovnaní s inými odbormi výroby síce vyššia, ale na druhej strane využíva dôležité zdroje domácich surovín a priaznivo podporuje rast exportnej výkonnosti našej ekonomiky. Tým umožňuje náhradu nevyhnutných dovozov i dovozov iných energeticky rovnako náročných výrobkov. Pritom plánovaná zmena štruktúry sklárskej výroby v prospech výroby obalového skla umožní usporiť energeticky nemenej náročnú výrobu kovových obalov, pre ktoré je nutné dovážať potrebné suroviny a investovať v zahraničí do ťažobných podnikov.

Považujeme preto riešenie zakotvené v pláne za správne. Sme však toho názoru, že každé takéto zvýšenie energeticky náročnej výroby by malo byť na druhej strane v rámci daných možností vyvážené cieľavedomým objavovaním, zabezpečovaním a dosahovaním ďalších energetických úspor u príslušných odborov zvyšovanej výroby. Nakoniec vláda vo svojom prístupe k programu racionalizácie spotreby a užitia palív a energie nielen predpokladá, že s cieľom dosiahnutia vyšších úspor budú úlohy spresňované, ale ráta aj s tým, že v ročných vykonávacích plánoch budú s využitím záverov X. všeodborového zjazdu navrhnuté ďalšie úsporné úlohy.

O tom, že k tomu je možné nájsť rôzne možnosti, svedčí napríklad to, že v pláne 7. 5RP je zakotvená potreba hydraulických prvkov a agregátov s vyššími technickými parametrami a s nižšou materiálovou a energetickou náročnosťou. Takéto prvky si však vyžadujú nemalé nároky na akosť polotovarov strojárskej metalurgie, najmä na zabezpečenie výrobkov z tvárnej liatiny, ktorej podiel výroby bol u nás v roku 1980 len 1,9 %, kým v celosvetovom meradle tvorí 8,4 %. Vo výbore sme hovorili o tom, že rozvoj tejto výroby by mohol byť prospešný okrem iného aj z dôvodu energetických úspor, a že sa mal stať predmetom pozornosti príslušných miest a pracovných kolektívov. Ďakujem za pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP