Soudružky a soudruzi, výbor pro kulturu a výchovu
SL doporučuje na základě zjištěných
skutečností:
1. aby se urychlila jednání ministerstev školství
s resorty a zlepšil se tak způsob plánování
a koordinace potřeb odborníků vůbec,
včetně odborníků pro jaderné
elektrárny.
2. podrobit kontrole a eventuálně přehodnocení
úpravy učebních plánů a osnov
vysokých škol z hlediska šetření
veškerou energií, a to zvláště
v oborech energeticky náročných,
3. dát podporu dobudování katedry jaderné
energetiky a výcvikového střediska v Trnavě
zvláště po stránce materiálního
vybavení,
4. zvážit možnost dobudovat ucelený systém
celoživotního vzdělávání
dospělých a formulovat povinnosti resortů
k zajišťování studia pracujících
všech forem.
Domnívám se, že by bylo třeba i z naší
strany, ze strany poslanců a orgánů Sněmovny
lidu - důsledněji vycházet z již přijatých
usnesení a doporučení, soustavně jejich
plnění kontrolovat a důrazněji na
jejich plnění trvat.
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslankyni Seidlovej. Hovorí
poslanec Zelenka.
Poslanec J. Zelenka: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci! V naší debatě o racionalizaci
spotřeby paliv a energie, která se stala v, pravdě
životní otázkou našeho hospodářství,
hraje neméně důležitou úlohu
propaganda této uzlové problematiky, pravidelné
informace a srovnávání se světovým
trendem, abychom zřetelněji viděli, zda postupujeme
dostatečně rychle nebo naopak pomalu.
Myslím, že ten, kdo periodicky sleduje rozhlas, televizi
a čte Rudé právo a ostatní denní
tisk, musí zpozorovat, že poslední tři
roky je propaganda kolem paliv a energetiky, hlavně kolem
šetření palivy a energií v rozhodujících
úsecích našeho hospodářství
v přední pozornosti novinářů,
ekonomických rubrik, reportérů a komentátorů.
Přímo privilegované postavení v propagandě
dostaly paliva a energie na přelomu kritických let
1978/1979, po dramatických událostech v zásobování
národního hospodářství energií
a palivy, kdy dokonce i televize musela omezit své vysílání.
Avšak diváci mnohých širokých oblastí
od západních Čech přes jižní
Čechy, jižní Moravu až po západní
Slovensko své televizory přeladili na signály
sousedních států a poslouchali dál.
To nepřipomínám proto, abych zlehčoval
tehdejší opatření - mělo svůj
psychologický význam - nýbrž proto,
abychom se poučili ze skutečnosti dnešních
dnů, že občan může poslouchat nejen
různé rozhlasové stanice, ale i televizní
vysílače, dokonce nám nepřátelské
a je třeba dobře zvážit důsledky
každého takového rozhodnutí.
Od tohoto roku 1979 jsme si všichni hmatatelně uvědomili,
že hospodaření s palivy a energií sahá
na naše dnešní normy života ve fabrice i
v domácnosti. Využili jsme toho v novinářské
práci a začali ve všech sdělovacích
prostředcích mnohem soustředěněji
a myslím také, nápaditěji organizovat
pomoc výstavbě rozhodujících palivoenergetických
komplexů, dávat naší veřejnosti
ucelený obraz o výrobě energie, o zajišťování
jejích zdrojů. Myslím, že se v náporu
propagandy podařilo do vědomí občanů
dostat základní představu, že zajištění
paliv a energie vyžaduje vysokou náročnost
ve státním rozpočtu, v investicích,
ve stavebnictví, v pracovních silách. Dnes
už každý průměrný občan
z proudu naší ekonomické propagandy zná,
jaké obrovské prostředky se musí vynakládat
na těžbu paliv a energie, případně
na dovoz, a jaké nesmírné prostředky
investujeme do této sféry, hlavně realizací
atomového programu osmdesátých let.
Novináři nechtějí pouze ovlivňovat
ekonomické myšlení občanů, ale
především motivovat jejich uvědomělé
ekonomické chování. V rozhlase i v televizi
tak vznikaly nové relace a široké cykly. Například
rozhlasový cyklus "Ušetříme všichni",
který je vysílán už třetí
rok, je zdařilým příkladem publicistickoorganizátorské
kampaně od analytických pořadů až
po drobné rady a zajímavosti. Přitom se tu
využívá zkušeností odborníků
i posluchačů laiků. Dobrý, m televizním
publicistickým seriálem je "Cesta za energií",
kde se formou reportáží odkrývaly nápady
v racionalizaci energie právě u těch největších
průmyslových spotřebitelů. Sledovali
jsme také v rozhlase i v televizi před očima
nejširší veřejnosti i kontrolní
dny při stavbě v Jaslovských Bohunicích
a nyní v Dukovanech. Mohl bych vypočítat
doslova stovky novinářských materiálů
i akcí, avšak to není hlavní smysl mého
vystoupení.
Dnes jsme v propagandě v nové etapě. Nejdůležitějším
úkolem v národním hospodářství
už není jen vybudovat novou palivoenergetickou základnu,
ale především snížit, důsledně
racionalizovat spotřeb paliv a energie ve výrobě
a snížit energetickou náročnost elektrospotřebičů.
Leckdo o tom z vás tu hovořil. O tom jsme na začátku
i v samé skutečnosti výroby i v ekonomické
propagandě.
Některé vyspělé průmyslové
země nás v této kategorii zatím předstihují
a ekonomická propaganda nemá, ani vždy nemůže
mít potřebnou rasantnost, aby ve vší
nahotě ukázala rozdíly ve spotřebě
energie mezi světovými špičkovými
podniky a některými našimi. Chápu v
tom smyslu obavy ministra zahraničního obchodu,
abychom zbytečně nenarušili zahraniční
obchod, anebo obavy předsedy Státní plánovací
komise, abychom neudávali jiná tempa, než unese
plán
Zajímavě to dělají v NDR. Tam nasadili
tímto směrem vnitropodnikovou propagandu na nástěnkách.
Viděl jsem v jednom elektrotechnickém závodu
obrázky jejich výrobku a podobného výrobku
firmy Siemens. U toho byly přesné parametry váhy,
času výroby, spotřeby množství
energie na výrobu a spotřeby energie v provozu výrobku.
U toho na nástěnce zřetelné otázky:
Kdy docílíme stejnou váhu? Kdy docílíme
stejný čas? Kdy dosáhneme stejnou spotřebu
energie?
Nemůžeme vždycky pokládat podobné
otázky veřejně v rozhlase nebo v televizi.
Ne že by nám bránila nějaká cenzura,
taková u nás není. Ale máme svoji
vlastní odpovědnost a někdy také až
příliš velkou ohleduplnost. Ale ve vnitropodnikové
propagandě bychom měli takové příklady
uplatňovat. Dělníci i technici musí
přece znát, kde jsou špičky a jaký
posun musíme učinit, abychom je dostihli.
Při sledování rozhodujících
záměrů racionalizace spotřeby paliv
a energie se setkáváme v tisku, rozhlase a televizi
se zhruba stejnými problémy, jako Výbor lidové
kontroly ČSSR, který nedávno plnění
státního cílového programu 02 prověřoval.
Zjistil, že energetickou náročnost se daří
snižovat namísto realizací rozhodujících
investičních akcí především
drobnou racionalizací. Z toho vyplývá, že
resorty nevěnují plnění záměru
státního cílového programu 02 potřebnou
pozornost. Dokladem toho je např. situace ve využití
malých hydroenergetických zdrojů.
Rudé právo se v uvedené oblasti zaměřilo
zejména na podporu realizace usnesení předsednictva
vlády ČSSR z let 1979 a 1981, neboť právě
na tomto úseku byla pomoc sdělovacích prostředků
jednou z podmínek úspěšného uskutečňování
přijatého programu. Jde totiž o tisíce
vhodných lokalit a představte si, že dokonce
o více než 10 tisíc zrušených malých
vodních energetických zdrojů, které
jsou organizačně začleněny do různých
resortů a organizací a jejichž držiteli
jsou dokonce i někteří občané.
Vcelku se podařilo rychle seznámit veřejnost
prostřednictvím Rudého práva a dalších
sdělovacích prostředků s konkrétními
podmínkami, které byly vytvořeny pro úspěšné
znovuuvádění odstavených děl
do provozu, jakož i pro výstavbu děl nových.
V televizi jsme uvedli hru, možná, že si na ni
vzpomínáte, "Velké malé vody,
v níž jde o spor o jednu takovou malou vodní
elektrárnu. Před uvedením na obrazovku jsme
pozvali čelné odborníky ze dvou různých
ministerstev k diskusi. Nebudu vám tu líčit,
jak si umějí nadávat dvě ministerstva
pro zcela odlišný přístup k malým
vodním elektrárnám. Byla by z toho výtečná
scénka pro Dvořáka a Bohdalovou do Televarieté.
A konečně "Spor o Modřany, jaký
odvážně vedlo Rudé právo, je
také dokladem nějakého stavu. Teprve na základě
objektivní kritiky v Rudém právu byla potvrzena
nejoptimálnější varianta malé
vodní elektrárny Modřany a zachráněno
technologické zařízení malé
plavební komory v hodnotě asi 800 tis. Kčs.
Uvedené zařízení mělo být
na základě nesprávného přístupu
k technickému řešení stavby sešrotováno,
byť bylo právě vyrobeno a dodáno na
staveniště.
V Rudém právu byly kritizovány i případy
demolice provozuschopných zdrojů, např. malé
vodní elektrárny Lhotice a mlýnu Bělá.
Podařilo se sice zachránit už jenom mlýn
Bělá, ale dostalo se do povědomí lidí,
že takovýto přístup je nesprávný,
že není hanbou či projevem technické
zaostalosti využívat tyto zdroje, byť i jsou
v jednotlivých případech poměrně
malé. Ve svém souhrnu však představují
z hlediska energetického přínosu velikou
řeku. Jen na tomto úseku máme rezervu 3 mil.
tun energetického uhlí každý rok při
dlouhodobém využívání těchto
zdrojů.
Čs. žurnalistika, a myslím, že její
nejschopnější část, slouží
ekonomické propagandě a vymýšlí
stále nové nápady, aby co nejširší
vědomí našich lidí se stalo hybnou silou,
aby se lidé učili šetřit energií
ve velkém i v malém.
Mám však, vážené soudružky
a soudruzi, na závěr i jménem výboru
pro kulturu a výchovu, přece jen jednu provokující
otázku jak k ministru paliv a energetiky, tak k nepřítomnému
pražskému primátorovi.
Hlavní město Praha by mělo být chloubou
naší vlasti, perlou, která i v dnešní
svízelné energetické situaci je schopna zářit.
Chápu, že energetici dotlačili i hlavní
město k tak radikálnímu omezení. Dnes
je v provozu na veřejném osvětlení
asi 40 %. Vypínalo se pochopitelně z praktických
i psychologických důvodů: když se všude
šetří, proč nemá šetřit
i Praha. Praha je však velkoměsto, kam se soustřeďuje
pozornost celého státu. Není, soudružky
a soudruzi, dnešní efekt trochu opačný?
Z mnoha stran jsem slyšel a v dopisech čtenářů
a diváků dostáváme otázky:
Proč má být hlavní město velká
černá díra? Mnohem volněji se tu pohybují
už tak dost zkoncentrované kriminální
živly a mládež se sklony k surovostem. Přitom
vám prozradím, že kdyby měla Praha svítit,
stačilo by přidat pouhou 0,1 % celostátní
spotřeby elektřiny. A to by snad za pěstování
vlastenecké hrdosti čs. občanů ke
svému hlavnímu městu stálo za to!
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Zelenkovi.
Jeho vystúpením sme vyčerpali diskusiu všetkých
prihlásených poslancov. Preto sa pýtam, hlási
sa ešte niekto o slovo? (Nikdo se nehlásil.) Keďže
sa nikto nehlási, končím rozpravu.
Chcel by som teraz poprosiť členov návrhovej
komisie, aby sa odobrali na schôdzku komisie do knižnice.
Prerušujem našu schôdzku do 15. 20 hodín.
(Jednání přerušeno v 15. 08 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15. 25 hod.)
(Řízení schůze převzal předseda
Sněmovny lidu V. David.)
Předseda SL V. David: Soudružky a soudruzi,
budeme pokračovat v jednání. O slovo se přihlásil
ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR
s. Kubát, který odpoví na otázku poslance
Protivy. Dávám mu slovo.
Ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR
M. Kubát: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi. K otázce
soudruha poslance Protivy, ve věci regulační
a měřicí techniky zvlášť
pro komplexní bytovou výstavbu sděluji toto:
Přesto, že věnujeme výrobě a
zabezpečení této regulační
a měřicí techniky pro investiční
výstavbu a komplexní bytovou výstavbu mimořádnou
pozornost, nejsme se současným stavem sami spokojeni
a potvrzuji některé nedostatky, o kterých
hovořil soudruh poslanec Protiva, které se dotýkají
jmenovitě jedné sortimentní skupiny této
techniky, a to jsou tzv. kompletní soubory měření
a regulace pro kotelny, pro výměníkové
stanice, které zajišťují komplexní
bytovou výstavbu.
Jaké jsou důvody tohoto stavu? Bylo již zdůrazněno
v důvodové zprávě, která byla
podkladem pro vládní usnesení č. 292/1980,
že dlouhodobý rozpor mezi výrobou a potřebou
dodávek této techniky pro bytovou výstavbu
je důsledkem nedostatečného rozvoje výrobní
základny měřicí techniky a automatizační
techniky, který je za námi a probíhal u nás
ve 4., 5. a 6. pětiletce. My usilujeme o to, abychom překonali
tento stav; uložil jsem potřebné úkoly
týkající se především
výrobně hospodářské jednotky
"Závodů automatizační a výpočetní
techniky (ZAVT) a směřující k tomu,
aby se zabezpečilo krytí dodávek těchto
kompletních souborů měřicí
a regulační techniky pro účely racionalizace
spotřeby paliv tak, aby v roce 1985 to bylo na 100 % pokryté.
Musím připustit, že v letech 1983-1984 budeme
s tímto problémem ještě zápasit.
Očekáváme, že k řešení
tohoto úkolu pozitivně přispěje také
urychlení výstavby sítě krajských
montážních a servisních organizací,
které patří do pravomoci krajských
národních výborů, které podle
usnesení předsednictva vlády č. 292/1980
mají montáž a servis pro nevýrobní
oblast zajišťovat od roku 1983 společně
s námi.
Na druhé straně dovolte, abych vás při
této příležitosti informoval, že
zajišťujeme širokou oblast různé
měřicí a regulační techniky
pro měření spotřeby energie, jak pro
průmyslovou, tak pro bytovou výstavbu. Nově
vytvářené kapacity zabezpečující
plnění vládního usnesení č.
292/1980 kromě té jedné sortimentní
skupiny, o které jsem hovořil a nejen krytí
potřeby národního hospodářství,
ale současně dokonce nám chybějí
u řady položek objednávky na tuto techniku.
Máme tedy problém s odbytem této techniky.
Jaký rozsah techniky zabezpečujeme: Jsou to za prvé
systémy vysílačů a přijímačů
pro hromadné dálkové ovládání
elektronických spotřebičů. Za druhé
to jsou regulátory teploty a teplé užitkové
vody, za třetí jsou to měřiče
spotřeby tepla a vodoměry pro teplou vodu, pro měření
na vstupu do obytných domů. Za čtvrté
jsou to měřiče tepla a vodoměry pro
jednotlivé byty a za páté je to ta nedostatková
skupina, o které jsem hovořil, to jsou kompletní
soubory měření a regulace pro výměníkové
stanice a kotelny.
Tempa růstu výroby těchto prostředků
umožňují, soudružky a soudruzi, zabezpečit
dodávky uvedených sortimentních skupin, kromě
té jedné tak, jak jejich potřebu kvantifikoval
cílový program 02 - program úspory paliv
a energie tak, jak to národohospodářská
potřeba vyžaduje.
Chci pro ilustraci uvést, že pokud jde o ty sortimentní
složky, které nám naopak přebývají,
naplánovali jsme je podle usnesení č. 292/1980
a podle státního cílového programu.
Jsou to např. poměrové měřiče
tepla pro topná tělesa, pro radiátory, jichž
připravujeme 300 tis. kusů na rok 1983 a objednáno
je 18 tis. kusů. Obdobně vodoměry pro teplou,
vodu připravujeme - 40 tis. kusů na rok 1983, ale
objednáno je 14 tis. kusů. Chci tím říci,
že jsou některé věci, které je
třeba doladit v dodavatelsko-odběratelských
vztazích a v kterých naopak máme přebytek.
Příčinou toho je, že nebyly dosud vydány
předpisy o tom, kdo tuto techniku má nasazovat,
kdo má dělat servis této techniky, kdo má
dělat odečítání hodnot této
techniky atd. Tyto předpisy vyjdou během měsíce,
zabezpečuje je federální ministerstvo pro
technický a investiční rozvoj, a předpokládáme,
že tím se situace stabilizuje.
Dále chci dodat k otázce poslance Protivy, že
příslušné elektronické a mikroelektronické
součástky, plošné spoje a další
elektronické a elektrotechnické uzly a díly
pro měřicí a regulační techniku
tohoto druhu jsou v elektrotechnickém průmyslu zabezpečovány.
Jinak rád posoudím s poslancem Protivou podle podkladů,
které on jistě má k dispozici, chybějící
sortimenty a příjmu doplňující
opatření ke zlepšení situace, o níž
hovořil soudruh poslanec v komplexní bytové
výstavbě, jmenovitě v Severočeském
kraji. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji ministru s.
Kubátovi. Ptám se poslance Protivy, zda-li souhlasí
s odpovědí ministra Kubáta.
(Poslanec Protiva souhlasí.)
O slovo se dále přihlásil ministr ČSSR
pro technický a investiční rozvoj s. Šupka,
aby odpověděl na otázku poslance Protivy.
Dávám mu slovo.