Úterý 8. října 1985

Z toho vycházejí tyto záměry v jednotlivých druzích dopravy:

- v železniční dopravě

soustavně zlepšovat technický stav tratí, odstraňovat úzká místa přednostně modernizací, dalším rozvojem kolejových a staničních kapacit, zvyšovat výkonnost pohraničních přechodových stanic a pokračovat v přestavbě železničních uzlů v souladu s rozvojem území, jak už jsem o tom hovořil, zatím zejména v Praze, Bratislavě a Brně, modernizovat dopravní prostředky a opravárenství, zajišťovat zvyšování kvality a kultury osobní dopravy a zabezpečovat ochranu životního prostředí;

- ve vodní dopravě

modernizovat a rekonstruovat stávající vodní cesty, dále rozšiřovat splavnost vodních toků, rozvíjet veřejné a závodové přístavy, modernizovat a rozvíjet překladištní techniku, modernizovat a rozvíjet lodní park včetně opravárenství;

- v civilním letectví

rozvíjet pozemní základnu zejména v Praze a Bratislavě, modernizovat zabezpečovací leteckou techniku, obnovovat a modernizovat letadlový park, rozvíjet letecké práce pro zemědělství a lesní hospodářství;

- v automobilové dopravě ČSAD

obnovovat a modernizovat vozidlový park včetně opravárenství, rozšiřovat služby včetně služeb obyvatelstvu a zajišťovat úkoly v přepravních systémech, v menších městech zajišťovat městskou hromadnou dopravu včetně trolejbusové dopravy;

- v městské hromadné dopravě

pokračovat ve výstavbě metra v Praze, pokračovat ve výstavbě rychlodráhy v Bratislavě a zahájit výstavbu rychlodráhy v Brně a Ostravě, dále rozvíjet elektrickou trakci (tramvaje, trolejbusy), obnovovat a modernizovat dopravní prostředky včetně opravárenství;

- v oblasti pozemních komunikací

modernizovat vybranou síť včetně odstraňování tzv. bodových závad, pokračovat dále ve výstavbě dálnice, pokračovat v budování základního komunikačního systému v Praze a Bratislavě, přestavbě komunikací v ostatních městech v souladu s rozvojem území, ale i s přihlédnutím k přednostnímu řešení akcí na páteřových trasách pro přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů.

Soudružky a soudruzi, naléhavými a stále aktuálními úkoly s dlouhodobou platností zůstávají: vysoká efektivnost, hospodárnost a bezpečnost dopravy.

Novým řešením v celé dopravní soustavě bude v příštím období vypracování zásad a postupná realizace koordinovaných systémů osobní hromadné dopravy, jejichž posláním je dosáhnout vyšší kvality přepravy optimální dělbou přepravní práce, časovou a místní koordinací jízdních řádů a poskytováním společných služeb cestujícím.

Základním směrem dalšího snižování energetické náročnosti v dopravě bude elektrizace, snižování měrných spotřeb, optimalizace využití dopravních prostředků a racionalizace manipulačních procesů a další přesun přeprav ze závodové silniční dopravy ve prospěch veřejné dopravy.

Základní podmínkou zvyšování kvality dopravy, ale i energetických úspor, jsou dodávky progresívních dopravních prostředků. Jde zejména o dodávky spolehlivých lokomotiv, urychlený vývoj a výrobu elektrických jednotek pro předměstskou dopravu, tramvají, kloubových autobusů a trolejbusů, ale i vozidel pro mezinárodní a vnitrostátní automobilovou dopravu.

Velmi rozsáhlou a složitou problematiku musíme řešit také v oblasti zdokonalování plánovitého řízení. Půjde o to, aby při řízení dopravní soustavy i jejích jednotlivých oborů byla respektována daná specifika tak, aby všechny nástroje řízení působily pouze žádoucím směrem.

V souvislosti s tím je nutno vypracovat návrh systému plánovitého řízení a hodnocení organizací železniční dopravy tak, aby vycházel nejen z objemu, ale i ze stupně uspokojování skutečných přepravních potřeb národního hospodářství a respektoval více požadavky na kvalitu a hospodárnost přepravy.

Dále je nutné hledat cesty k vytváření podmínek pro účinnější řízení dopravní soustavy, kde zůstávají stále ještě rezervy. Za tím účelem bude nutné dále zdokonalovat organizaci práce a způsoby řízení na všech úrovních, a tak přispět k plnému využití základních prostředků a především nové techniky. Trvalým úkolem pro všechny druhy dopravy zůstává upevňování pracovní a technologické kázně.

Úsilí v legislativní oblasti musí být zaměřeno na dopracování zákona o jednotné dopravní soustavě, který je předpokladem pro koordinaci všech článků dopravní soustavy.

Soudružky a soudruzi poslanci, spolehlivá a dostatečně kapacitní doprava - je nezbytným předpokladem intenzifikace rozvoje národního hospodářství a zvyšování životní úrovně obyvatelstva. Proto znovu opakuji, že by měl rozvoj dopravy více než dosud předcházet rozvoji ostatních odvětví národního hospodářství i ovlivňovat celospolečenskou efektivnost.

Rozhodujícím faktorem realizace uvedených záměrů jsou ovšem lidé a péče o ně. Rozvoj v této oblasti bude zaměřen na doplnění chybějících pracovníků v některých provozních profesích a jejich stabilizaci a na postupnou přestavbu profesní a kvalifikační struktury v důsledku vědeckotechnického rozvoje v dopravě. Jedním z hlavních úkolů v dalším období zůstane snižování přesčasové práce, které bude zabezpečováno jak technickoorganizačními opatřeními, tak úpravami v oblasti mezd i zabezpečováním komplexního sociálního programu. Opatření ke stabilizaci pracovníků v některých směrech se bude diferencovat podle oborových a územních podmínek. Cestou k tomu je především budování a rozvoj sítě středních odborných učilišť, zlepšení pracovního prostředí, zabezpečení zdravotní péče vlastními zdravotnickými zařízeními, rozvoj závodního stravování a modernizace rehabilitačních a rekreačních zařízení.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, to jsou některé z našich hlavních záměrů, navazujících na zásady státní dopravní politiky a jejího uplatňování.

Soudružky a soudruzi poslanci, rád bych v závěru vyjádřil přesvědčení, že při naplňování všech těch to úkolů nám budou nápomocny i ostatní resorty, že se i nadále budeme moci opřít o pomoc stranických, vládních i zákonodárných orgánů. Dovolte mi, abych vám všem upřímně poděkoval za dosavadní péči i pozornost při projednávání dopravní problematiky ve vašich orgánech.

Věřím, že pracovníci československé dopravy projeví svůj dík straně i socialistické společnosti důsledným plněním svých úkolů a zvýšenou pracovní iniciativou na počest XVII. sjezdu Komunistické strany Československa. (Potlesk.)

Předseda SL V. David: Děkuji ministru dopravy ČSSR soudruhu Blažkovi. Zpravodajskou zprávu výborů Sněmovny lidu přednese místopředseda Sněmovny lidu a předseda výboru pro průmysl, dopravu a obchod soudruh Alois Hůla. Dávám mu slovo.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec A. Hůla: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, vyslechli jsme zprávu ministra dopravy ČSSR soudruha Blažka o významu a úkolech dopravy při uspokojování potřeb národního hospodářství a obyvatelstva. Chci připomenout, že již 24. října 1974 se Sněmovna lidu na své 4. schůzi zabývala úrovní dopravy. Ve svém usnesení na základě poznatků výborů a poslanců uvedla tehdy řadu doporučení ministerstvu dopravy a ostatním resortům. Zejména zdůraznila nutnost zdokonalovat koordinaci a kooperaci jednotlivých odvětví dopravy, aby bylo dosahováno vyšší efektivnosti práce v této pro společnost významné oblasti.

Činnost dopravní soustavy je obsahově široká, proto předsednictvo Sněmovny lidu stanovilo zaměřit jednání výborů sněmovny zejména na realizaci úkolů ve snižování přepravní náročnosti společenské produkce o 5 % v 7. pětiletém plánu a přípravu 8. pětiletého plánu v tomto směru v dopravní soustavě, na uskutečňování jednotné státní dopravní politiky, na úroveň kvality a kultury osobní dopravy, úroveň služeb poskytovaných cestujícím, na její přesnost a dopravu cestujících do zaměstnání.

Dále na program snižování energetické náročnosti všech oborů dopravy a usměrňování dělby přepravní práce na energeticky a ekonomicky méně náročné obory dopravy, na zaměření výzkumu a vývoje v dopravě a realizaci uplatnění výsledků vědy a techniky, na péči o pracující v dopravě a hmotnou zainteresovanost na plnění plánovaných úkolů.

Příprava této schůze sněmovny byla soustavně projednávána v předsednictvu Sněmovny lidu. Více než 170 poslanců uskutečnilo 43 skupinové poslanecké průzkumy ve vzájemné spolupráci s poslanci Sněmovny národů, České a Slovenské národní rady.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, z jednání výborů vyplynula řada poznatků a doporučení. Dovolte, abych vás o některých informoval, zejména o zabezpečování jednotlivých druhů dopravy.

Na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa bylo stanoveno, že v souladu se zásadami jednotné státní dopravní politiky půjde zejména o železnici. V činnosti federálního ministerstva dopravy je proto řešení problémů a rozvoje železniční dopravy stavěno na přední místo a poslanci se s ním setkali ve všech organizacích.

S tím souvisí i úkol převádět přepravní práci na ekonomicky výhodné obory přepravy, tj. na železniční a vodní přepravu. Opatření přijímaná k tomuto plnění se promítají do činnosti správ jednotlivých drah, které vykazují rychlejší růst železniční dopravy před ostatními druhy.

Přesto výbory připomínají, že bylo zjištěno málo nových podnětů, služeb nebo forem práce železnice, které by nabízely ekonomičtější, výhodnější, pohotovější a termínově spolehlivější přepravní možnosti po železnici, než dává silniční doprava.

K silniční dopravě - tato doprava je energeticky značně náročná, a proto přes její nesporné výhody, jako je doprava zboží od výrobce až ke spotřebiteli apod. - je usilovná snaha tuto přepravu dle možností převést na železniční nebo vodní. V této oblasti dělby přepravní práce nejsou dosud, s výjimkou zásad přijatých vládními usneseními, přijata žádná konkrétní závazná opatření, která by přímo působila na tuto dělbu přepravní práce.

Bylo by účelné vydat příslušnými ústředními orgány podrobnější pokyny, aby organizace přepravců byly povinny v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů projednat s příslušnými organizacemi železniční nebo vodní dopravy všechny své dopravní požadavky, které těmto oborům dopravy podle platných zásad státní dopravní politiky přísluší zabezpečovat.

Co ukázaly poznatky výborů a poslanců z průzkumů v silniční dopravě? Zkušenosti z převodu dopravy ze závodové na veřejného dopravce ČSAD jsou různorodé. Tam, kde se mohou uzavřít hospodářské smlouvy na celý rok nebo delší období, jsou zkušenosti dobré. Jinak dochází k rozporům při nárokování přepravy na krátké vzdálenosti a při přepravě zboží o nízké hmotnosti.

Bylo by účelné sjednávat dohody tak, aby ČSAD vedle stávajících přeprav zajišťovala i takové, které budou ohlášeny s kratším časovým předstihem. To však vyžaduje, aby ČSAD začala pracovat operativněji, více a těsněji spolupracovala se závody.

Jaké jsou poznatky výborů a poslanců z osobní silniční a městské dopravy? Připomíná se, že národní výbory při řízení silniční veřejné hromadné dopravy mají značné problémy s dlouhodobou koncepcí rozvoje a jejím sladěním s celostátními potřebami. Je kritizováno špatné rozmístění sídlišť a výrobních kapacit ve velkých městech, což výrazně zvyšuje nároky na dopravu.

Jsou značné rozdíly v úrovni spolupráce podniků při tvorbě rozvoje dopravy do zaměstnání. Zde je nejvíce stížností ze strany občanů.

Je podstatně méně stížností na pozdní příjezdy autobusů dopravujících do zaměstnání; z hlediska času je tato doprava veřejností hodnocena jako podstatně spolehlivější než doprava vlakem.

A jaké připomínky mají přepravci? Ze strany ČSAD je kritizován nedostatek náhradních dílů a pomalá obměna autobusů, které jezdí v průměru o 20 % přetíženy. Z toho pak vyplývá špatný technický stav vozidel a vysoká poruchovost. Objevily se i návrhy diferencovat cestovné. Tam, kde jsou souběžné tratě autobusů a železnice, neposkytovat slevy na autobusy.

Pro městskou dopravu osob je navrhováno ve větším rozsahu se vrátit k přepravě trolejbusy.

Podniky ČSAD vykazují v pravidelné osobní přepravě značné ztráty, které musí uhrazovat ze zisku nákladní dopravy. Např. ČSAD Ostrava dosáhla v roce 1984 ztrátu z osobní dopravy 180 mil. Kčs - což nestimuluje pro růst přepravy osob.

Se silniční dopravou souvisí i rozvoj a výstavba pozemních komunikací. Československá síť pozemních komunikací je velmi rozsáhlá. Její základní strukturu představují místní komunikace, silniční sít a dálnice. Federální ministerstvo dopravy zajišťuje výstavbu, správu a provoz dálnic; ostatní síť je v pravomoci národních výborů a orgánů republik.

Pověřená skupina poslanců provedla průzkum na Ředitelství dálnic Praha, které má ve své správě a údržbě zatím 305 km dálnic na čtyřech dálničních úsecích. Do konce roku to bude 490 km. Průměrná životnost dálničního díla je 10 až 15 let a investiční náklady na jeden km činí cca 35 mil. Kčs, ve výjimečných případech u členitějších terénů pochopitelně podstatně více.

Uvážíme-li však docilované úspory na pohonných hmotách a další výhody, jako je zkrácení času dopravy apod., je investiční návratnost vložených prostředků do dálničního díla výhodná.

Jaké jsou zásadní poznatky a připomínky poslanců z provedeného průzkumu?

Program výstavby dálnic je třeba stanovit závazně alespoň na 15 - 20 let dopředu a zajistit tak efektivní výstavbu. Výstavba by se měla plánovat komplexně a závazně pro všechny účastníky, ať už jsou to národní nebo federální orgány a organizace. Je třeba také organizačně zajistit odbornou údržbu a opravu dálnic a znovu zvážit, jakými prostředky udržovat v zimním období spolehlivý provoz dálnice.

Závažným problémem v zimní údržbě je posyp dálničních tahů solením, což je na závadu jak samotnému stavebnímu dílu, tak okolí dálnice, kde postupně dochází k odumírání porostů, ale i k znehodnocování dopravních prostředků i používaných technologických zařízení.

Rozborem jednotlivých zimních období lze konstatovat jednostranný tlak na zajištění bezpečné a rychlé dopravy bez ohledu na jeho dopad. Je potřeba zvážit společenský požadavek přednesený především složkami Veřejné bezpečnosti a představiteli lidosprávy, který sleduje pouze dopravně bezpečnostní hledisko. Poslanci upozorňují na tento vývoj. I když jde o požadavky dopravně bezpečnostně důležité, vyvolávají porušování předpisů hygienických a zejména pak porušování vodního zákona.

Výbory se také zabývaly leteckou dopravou. Bylo konstatováno, že v letecké dopravě vnitrostátní došlo v uplynulém období k omezení, a to jak v počtu letů, tak i tratí. Vzhledem k vysoké energetické náročnosti se ve vnitrostátní dopravě nepočítá se změnami. V mezinárodní letecké přepravě je snaha intenzívněji využívat stávající sítě čs. leteckých linek - podle ekonomických efektů letů diferencovat je do jednotlivých oblastí.

Velký ekonomický význam má vodní doprava. Tento obor dopravy by měl patřit mezi nejprogresívnější; 474 km vodních cest používaných pro tuto dopravu nejsou zdaleka využity. Je třeba podpořit také snahu modernizovat a rekonstruovat přístavy, což rozšíří přepravu u těch přepravců, kteří soustřeďují velké množství hromadných substrátů, výrobků a tuhých paliv. V důsledku relativně nízké ceny za dopravu, jež ovlivní i cenu výrobků, je třeba přepravovat více hromadných substrátů na střední i velké vzdálenosti. Je možno výhodně přepravovat i velkorozměrová tělesa; tato doprava může zvyšovat i zahraniční přepravy; každá tuna přepravená československým plavebním podnikem znamená úsporu cca 300 devizových korun. Vyžaduje to však rychleji rozvíjet a modernizovat plavební cesty a zvyšovat kapacitu v přístavech a překladištích. Na tom by se měly podílet i výrobní podniky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP