Úterý 8. října 1985

Výbory se také zabývaly rozvojem progresívních přepravních systémů, zejména kontejnerové dopravy a paletizace. Poslanecké průzkumy potvrdily celkově pomalý rozvoj a využívání těchto progresívních přepravních systémů a zdůrazňují nutnost důslednějšího přístupu k jejich rozvoji a využívání. Výjimku tvoří jen vodní doprava, kde kontejnerová doprava výrazně narůstá.

Prvořadou pozornost věnovali poslanci i výbory tomu, jak je zabezpečováno snižování přepravní náročnosti společenské produkce. Jde o společný úkol dopravců i přepravců, uložený XVI. sjezdem Komunistické strany Československa, který je nutno dosahovat především racionalizačními opatřeními u přepravců a lepší organizací celého přepravního procesu i jeho plánování. Stanovený úkol ve snižování přepravní náročnosti pro 7. pětiletku o 5 % je zabezpečován. Nejde však zatím o výsledek komplexního působení na přepravní náročnost, ale o dílčí opatření. Při jednání ve výborech bylo konstatováno, že dosavadní výsledky ve snižování přepravní náročnosti ukazují, že jde o úkol reálný, se značnými dalšími rezervami. Rezervy jsou mimo jiné v poměrně nízkých dopravních tarifech i v nedostatku účinných ekonomických podnětů k omezování společensky nehospodárných přeprav.

Vývoj celkové přepravní náročnosti se u výrobních podniků důsledně nesleduje, nevyhodnocuje; v řadě organizací nejsou pro to vytvořeny předpoklady v evidenci. Spotřebováváme v přepravě značný podíl energie všeho druhu i pracovního času. Výbory doporučují, aby pro období 8. pětiletky byl určen gestor programu snižování přepravní náročnosti a aby tento úkol byl zařazen jako státní cílový program. Výbory se dále zabývaly i snižováním energetické náročnosti všech oborů dopravy. Úkol pro rok 1985 zněl: uspořit 423,2 tis. tun měrného paliva proti roku 1980. Postupem doby byl tento úkol dále zpevňován. Provedené poslanecké průzkumy ukázaly, že organizace dosti zodpovědně hledají zdroje úspor a celkově tyto úkoly plní; přitom rozhodující význam má rychlejší uplatňování vědeckotechnického rozvoje a využívání iniciativy pracujících.

Výbory dále ověřovaly, jak jsou v praxi uskutečňovány výsledky výzkumu a vývoje v dopravě. Na ministerstvu dopravy ČSSR a v jeho organizacích byl na základě 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa rozpracován program uplatňování vědeckotechnického rozvoje. Cílem tohoto programu je odstranit dosavadní nedostatky, prokázat urychlení vědeckotechnického rozvoje a prohloubit spolupráci mezi dodavatelem, řešitelem, realizátorem a uživatelem.

Neustálý růst přepravních výkonů, nezbytné požadavky na zvyšování pohotovosti přepravy a její efektivnosti vyžadují odpovídajícím způsobem vybavit technickou základnu dopravy, zajišťovat její rozvoj, její modernizaci. Významnou pomoc v tomto směru poskytuje i železniční vojsko. Oceňujeme jeho přínos na budování a modernizaci železničních tratí, mostů a dalších významných objektů. Doprava je závislá na dodávkách nové techniky z jiných resortů, zejména ze strojírenství, případně z dovozu. K ověření, jak jsou zajišťovány tyto potřeby dopravy, byly provedeny průzkumy na strojírenských resortech. Z průzkumů vyplývá, že strojírenství nedodává stroje a zařízení v potřebné struktuře a cena těchto zařízení velmi rychle roste. To má za následek, že za stejný objem investic pak doprava pořídí mnohem méně dopravních prostředků. Například dřívější typ elektrické lokomotivy byl v roce 1971 dodáván zhruba za 2 mil. Kčs; novější poslední typ však za více než 9 mil. Kčs. S takovými značnými rozdíly, i když jde o technicky pokrokovější dodávky, je třeba počítat ve státním plánu.

Byl překročen objem náhradních dílů, což je proti předcházejícímu období zlepšení. Stálým problémem zůstává struktura těchto dodávek a náhradních dílů z dovozu. Nejsou zabezpečovány dodávky baterií, zejména pro lokomotivy. Z poslaneckých průzkumů u organizací ČSAD vyplynulo, že velmi špatně jsou zabezpečovány dodávky pro autobusy; mnoho autobusů z tohoto důvodu není schopno plynulého provozu. To platí i u nejnovějších typů autobusů; obdobná situace je i u náhradních dílů pro nákladní vozidla, zejména značky Tatra. Kritizováno je také, že ani nová vozidla nemají výrazně nižší spotřebu pohonných hmot. Také je málo nových prvků a funkcí u nových vozidel.

Specifické podmínky související s projednávanou problematikou dopravy má zvláště naše zemědělství. Zemědělská doprava zaujímá jedno z předních míst dopravy v národním hospodářství. Jen v letošním roce se má v zemědělství a potravinářském průmyslu přepravit celkem 648,5 mil. tun, tj. plných 30 % přeprav u nás.

Pokud jde o úroveň současné zemědělské dopravní techniky, poslanci se přesvědčili, že na tomto úseku došlo k zlepšení. Část traktorové dopravy byla převedena na racionálnější nákladní automobilovou dopravu a lze předpokládat, že úkol v dodávkách nákladních automobilů pro zemědělství a potravinářský průmysl bude v 7. pětiletce splněn. Horší je však situace ve strukturálním naplňování stanovených dodávek. Dosud značný podíl dopravy v zemědělství, zejména pro živočišnou výrobu je zabezpečován traktorovou dopravou. Doporučováno je uvážit zvýšení maximální konstrukční rychlosti traktoru na 35 km v hodině - Tím by došlo k lepšímu využití výkonu a snížení spotřeby paliva až o 15 %, při současném zvýšení přepravní výkonnosti.

Poslanecké průzkumy se také zaměřily i na postavení československého dopravního systému v Evropě. Zapojení čs. dopravního systému se řídí koncepcí československé mezinárodní dopravní politiky po XVI. sjezdu Komunistické strany Československa. Jde o rozsáhlou spolupráci, jejíž těžiště je v součinnosti ČSSR s RVHP v rámci Stálé komise pro dopravu a civilní letectví. Československo se podílí na práci mezinárodních dopravních organizací jak vládních, tak i nevládních. V rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci byla z iniciativy Československa zpracována komplexní analýza stavu dopravy a jejím hlavním úkolem je v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci soustředit rozhodující investice na řešení hlavních dopravních problémů.

Další oblast průzkumu výborů byla zaměřena na hmotnou zainteresovanost pracovníků v dopravě na plnění plánovaných úkolů, vhodnost používaných mzdových forem, využívání nehmotné motivace a dále na péči o pracující v dopravě, plnění plánů kádrového, personálního a sociálního rozvoje.

Uvedená problematika byla zkoumána v železniční, automobilové a městské hromadné dopravě. Pokud jde o hmotnou zainteresovanost, je mzdová politika v dopravě orientována na prosazování principu zásluhovosti v odměňování. Od roku 1981 byl v dopravě zaváděn program zvýšené ekonomické účinnosti mzdové soustavy a od roku 1983 je připravována postupná realizace II. etapy. Vzhledem k charakteru pracovních činností je převážně používána časová mzda spolu s výkonnostní odměnou.

Průměrné výdělky pracovníků v dopravě patří k nejvyšším v československém národním hospodářství. Je třeba však přihlédnout k mimořádně vysokému podílu odměn za přesčasovou práci a k řadě různých příplatků.

Režim pracovní doby se u pracovníků dopravy určuje podle charakteru jejich práce, v dopravácké řeči "turnusy. Značná část pracovníků je vystavena nepřízni počasí a u mnohých z nich je nadprůměrná i rizikovost práce. Je však vynakládáno úsilí, aby se počet rizikových pracovišť snižoval. Proto je systematická pozornost věnována bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.

Dobrých výsledků bylo dosaženo v oblasti závodního stravování. Podíl pracovníků, kteří využívají jeho služeb, stále roste. Např. ve Správě Jihozápadní dráhy dosahuje téměř 70 % pracovníků. Kladem je, že roste podíl jídel připravovaných progresívními metodami - např. zchlazováním a zmrazováním a klesá podíl konzervované potravy.

Vážené soudružky a soudruzi, na úroveň kvality a kultury osobní přepravy, na úroveň služeb je ze strany občanů řada kritických připomínek. Výbory se proto pečlivě zabývaly touto problematikou i výchovou kvalifikovaných kádrů pro dopravu a jejich dalším vzděláváním. Třeba říci, že odpovědnost za nespokojenost, pokud jde o úroveň kultury cestování a poskytování služeb cestujícím, nese jak doprava, tak samotní cestující.

Průzkumy potvrdily, že stav kvality osobní dopravy po železnici i vývoj podmínek pro další zvýšení kultury cestování a úrovně poskytovaných služeb přes některé pozitivní stránky zaostává za současnými potřebami. Potvrdily, že pro přepravu osob nebyly v železniční dopravě vytvořeny nové podmínky, že doprava pracuje, až na výjimky v podmínkách a s počtem i vybavením tratí a staničních budov značně zastaralých. V tomto ohledu zjistili poslanci řadu závažných nedostatků, jejichž odstraňování postupuje pomalu, s nedostatečnou koncepčností.

Při průzkumu na Hlavním nádraží v Praze, které v průměru denně vypravuje 120 vlaků a 120 jich zde končí, 140 vlaků nádražím projíždí, poslanci nebyli spokojeni s technickými podmínkami, jak tyto zvýšené přepravní výkony jsou zabezpečovány. Rovněž jeho vybavení neodpovídá moderní vstupní nádražní budově. Technicky zastaralá a nedostačující je i řad a dalších nádražních zařízení a vybavení, obnova vozového parku je nedostatečná a vyřazování starých vozů z provozu bylo téměř zastaveno. K tomu přistupuje i častá poruchovost nových vozů, technicky daleko náročnějších na obsluhu i údržbu, pro kterou není dostatek pohotových náhradních dílů. To vše vede k tomu, že vlaky nemají potřebný počet vozů a že přes veškerou snahu drážního personálu plnění grafikonu klesá. To pochopitelně způsobuje i nedodržování jízdních řádů a oprávněnou nespokojenost cestujících.

Obdobnou situaci poslanci zjistili i na Hlavním nádraží v Bratislavě, která je v některých směrech ještě obtížnější.

Samostatným problémem je trvalý nedostatek pracovních sil a velká fluktuace pracovníků ČSD, zejména v méně placených profesích, jako jsou úklidové práce, údržba a opravy vlakových souprav. S tímto stavem souvisí i nedostatečná kontrola ve vlacích, což vytváří u některých cestujících podmínky pro vandalismus, který způsobuje značné škody na socialistickém majetku.

Stálým problémem zůstává čistota osobních vozů a jejich vybavování vodou na toaletách, ručníky, toaletním papírem apod. Totéž lze i částečně říci o vybavení jídelních a lůžkových vozů. Na tomto problému má svůj podíl jak zastaralost vozového parku, tak neodpovědné plnění povinností některými průvodčími v rozporu se služebními předpisy i nedbalá práce některých pracovníků úklidových a čistících čet.

Zvláštním předmětem zájmu poslanců byla další úroveň služeb cestujícím, jako je prodej místenek v lůžkových a lehátkových vozech, který od počátku roku 1985 z rozhodnutí federálního ministerstva dopravy zajišťuje podnik Jídelní a lůžkové vozy. Bylo zjištěno, že problémy jsou způsobovány jednak nedostatkem lůžkových a lehátkových vozů a systémem předprodeje a doprodeje míst.

Na základě provedených poslaneckých průzkumů poslanci zejména doporučují:

Urychleně řešit dokončení přestavby Hlavního nádraží v Praze a řešit i úpravy k odlehčení provozu na Hlavním nádraží v Bratislavě. Zajistit dodržování plánu dodávek nových osobních vozů, jídelních a lůžkových vozů, plynulou dodávku náhradních dílů a vybavení pro mechanizaci úklidových a čistících úkonů.

Ministerstvu dopravy ČSSR a ministerstvu práce a sociálních věcí ČSSR se doporučuje přehodnotit kvalifikační katalog ČSD z hlediska lepších podmínek pro zajišťování kvalifikovaných pracovníků pro údržbu a úklid. Nemám tím na mysli nárůst mzdových prostředků celkem, ale jejich lepší rozdělení podle zásluh a podle potřeb provozu.

Ministerstvo dopravy ČSSR musí vést vedoucí pracovníky ČSD k iniciativnějšímu využívání vlastních možností k odstraňování nepořádků na nádražích, vylepšení zařízení čekáren, nástupišť a informovanosti cestujících.

V průzkumech, které se týkaly výchovy kvalifikovaných kádrů a jejich dalšího vzdělávání pro dopravu, se poslanci zajímali zejména o péči resortu o přípravu mladých dělnických kádrů ve středních odborných učilištích, o celkovou úroveň těchto absolventů a jejich uplatnění v praxi. Dále se zajímali o plnění úkolů na Ústředním dopravním institutu federálního ministerstva dopravy a na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině.

Závěrem těchto průzkumů poslanci doporučují:

- nadále věnovat prvořadou pozornost dalšímu rozvoji středních odborných učilišť a zvyšování úrovně všech stránek jejich činnosti. Zohlednit rozdílnost podmínek mezi jednotlivými učilišti a vytvářet materiální předpoklady pro jejich postupné vyrovnávání a vybavení potřebnou moderní technikou,

- v souvislosti s perspektivou programu robotizace a elektronizace technologických procesů zvážit zavedení oboru studia "výkonové polovodičové systémy na Vysoké škole dopravy a spojů,

- v rámci přípravy vysokoškolských odborníků ještě intenzívněji věnovat pozornost jejich přípravě pro práci s lidmi i pro výkon vedoucích funkcí.

Závěrem bych se chtěl zmínit o základním předpokladu pro uplatňování racionální dopravní politiky - o řízení dopravy.

Na toto téma pověřená skupina poslanců provedla konzultaci na některých správách drah a na federálním ministerstvu dopravy. Zaměřila se zejména na:

- zabezpečování rozvoje čs. dopravní soustavy v oblasti řízení a plánování.

Při této konzultaci jsme vycházeli z usnesení vlády ČSSR č. 215/1977, kterým byly schváleny zásady státní dopravní politiky. Jde o základní dokument, jehož uplatňování v plánovací, řídící a organizátorské činnosti zúčastněných orgánů federálních a republikových, především pak federálního ministerstva dopravy a Státní plánovací komise, umožňuje zajistit potřeby národního hospodářství s vyšší společenskou efektivností včetně nižších vstupů do oblasti investic, energie i provozních nákladů.

Využití zásad především v plánovací praxi by mělo vést k účelné dělbě přepravní práce, orientované na krytí přepravních požadavků těmi dopravními obory, jež dosahují nejvýhodnější společenské náklady a důsledně budou realizovat i současný faktor, kterým je energetická náročnost dopravy, která je významná v ekonomické efektivnosti a výhodnosti dopravních oborů a jejich dalšího rozvoje.

Závěry z poslaneckých průzkumů v tomto směru potvrdily, že je třeba věnovat soustavnou pozornost koordinovanému rozvoji dopravní soustavy ČSSR - zejména zabezpečit, aby se na vytváření a realizaci jednotné státní dopravní politiky a na rozdělení přepravní práce mezi jednotlivé obory dopravy i na koncepci jejich rozvoje účinněji a ve vzájemné součinnosti podílely ústřední orgány státní správy federace i republik, uvážit i doplnění o ministerstvo zahraničního obchodu. Je třeba také posoudit, jak z hlediska právního vytvořit účinnější předpoklady pro koordinaci všech těchto článků jednotné dopravní soustavy ve prospěch plánovitého a proporcionálního rozvoje celého národního hospodářství. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu s. Hůlovi za přednesení zpravodajské zprávy.

Soudružky a soudruzi, předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby sněmovna zvolila pro přípravu návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto složení: poslanci Nejezchleb, Hůla, Belko, Češka, Janec, Kryll, Rozsypalová a Sakmar.

Má někdo připomínku k návrhu, který jsem přednesl? (Připomínky nebyly.)

Dávám o návrhu hlasovat.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že složení návrhové komise bylo schváleno jednomyslně.

Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme jednání na 15 minut. Prosím, aby se hned sešla návrhová komise, a to v knihovně.

Upozorňuji, že v kuloáru je uspořádána výstavka. Doporučuji, abyste ji navštívili.

Po přestávce zahájíme rozpravu.

Prosím o dochvilnost.

(Jednání přerušeno v 10. 26 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 10. 43 hodin.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP