Výbory se také zabývaly
rozvojem progresívních přepravních
systémů, zejména kontejnerové dopravy
a paletizace. Poslanecké průzkumy potvrdily celkově
pomalý rozvoj a využívání těchto
progresívních přepravních systémů
a zdůrazňují nutnost důslednějšího
přístupu k jejich rozvoji a využívání.
Výjimku tvoří jen vodní doprava, kde
kontejnerová doprava výrazně narůstá.
Prvořadou pozornost věnovali
poslanci i výbory tomu, jak je zabezpečováno
snižování přepravní náročnosti
společenské produkce. Jde o společný
úkol dopravců i přepravců, uložený
XVI. sjezdem Komunistické strany Československa,
který je nutno dosahovat především racionalizačními
opatřeními u přepravců a lepší
organizací celého přepravního procesu
i jeho plánování. Stanovený úkol
ve snižování přepravní náročnosti
pro 7. pětiletku o 5 % je zabezpečován. Nejde
však zatím o výsledek komplexního působení
na přepravní náročnost, ale o dílčí
opatření. Při jednání ve výborech
bylo konstatováno, že dosavadní výsledky
ve snižování přepravní náročnosti
ukazují, že jde o úkol reálný,
se značnými dalšími rezervami. Rezervy
jsou mimo jiné v poměrně nízkých
dopravních tarifech i v nedostatku účinných
ekonomických podnětů k omezování
společensky nehospodárných přeprav.
Vývoj celkové přepravní
náročnosti se u výrobních podniků
důsledně nesleduje, nevyhodnocuje; v řadě
organizací nejsou pro to vytvořeny předpoklady
v evidenci. Spotřebováváme v přepravě
značný podíl energie všeho druhu i pracovního
času. Výbory doporučují, aby pro období
8. pětiletky byl určen gestor programu snižování
přepravní náročnosti a aby tento úkol
byl zařazen jako státní cílový
program. Výbory se dále zabývaly i snižováním
energetické náročnosti všech oborů
dopravy. Úkol pro rok 1985 zněl: uspořit
423,2 tis. tun měrného paliva proti roku 1980. Postupem
doby byl tento úkol dále zpevňován.
Provedené poslanecké průzkumy ukázaly,
že organizace dosti zodpovědně hledají
zdroje úspor a celkově tyto úkoly plní;
přitom rozhodující význam má
rychlejší uplatňování vědeckotechnického
rozvoje a využívání iniciativy pracujících.
Výbory dále ověřovaly,
jak jsou v praxi uskutečňovány výsledky
výzkumu a vývoje v dopravě. Na ministerstvu
dopravy ČSSR a v jeho organizacích byl na základě
8. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa rozpracován
program uplatňování vědeckotechnického
rozvoje. Cílem tohoto programu je odstranit dosavadní
nedostatky, prokázat urychlení vědeckotechnického
rozvoje a prohloubit spolupráci mezi dodavatelem, řešitelem,
realizátorem a uživatelem.
Neustálý růst
přepravních výkonů, nezbytné
požadavky na zvyšování pohotovosti přepravy
a její efektivnosti vyžadují odpovídajícím
způsobem vybavit technickou základnu dopravy, zajišťovat
její rozvoj, její modernizaci. Významnou
pomoc v tomto směru poskytuje i železniční
vojsko. Oceňujeme jeho přínos na budování
a modernizaci železničních tratí, mostů
a dalších významných objektů.
Doprava je závislá na dodávkách nové
techniky z jiných resortů, zejména ze strojírenství,
případně z dovozu. K ověření,
jak jsou zajišťovány tyto potřeby dopravy,
byly provedeny průzkumy na strojírenských
resortech. Z průzkumů vyplývá, že
strojírenství nedodává stroje a zařízení
v potřebné struktuře a cena těchto
zařízení velmi rychle roste. To má
za následek, že za stejný objem investic pak
doprava pořídí mnohem méně
dopravních prostředků. Například
dřívější typ elektrické
lokomotivy byl v roce 1971 dodáván zhruba za 2 mil.
Kčs; novější poslední typ však
za více než 9 mil. Kčs. S takovými značnými
rozdíly, i když jde o technicky pokrokovější
dodávky, je třeba počítat ve státním
plánu.
Byl překročen objem
náhradních dílů, což je proti
předcházejícímu období zlepšení.
Stálým problémem zůstává
struktura těchto dodávek a náhradních
dílů z dovozu. Nejsou zabezpečovány
dodávky baterií, zejména pro lokomotivy.
Z poslaneckých průzkumů u organizací
ČSAD vyplynulo, že velmi špatně jsou zabezpečovány
dodávky pro autobusy; mnoho autobusů z tohoto důvodu
není schopno plynulého provozu. To platí
i u nejnovějších typů autobusů;
obdobná situace je i u náhradních dílů
pro nákladní vozidla, zejména značky
Tatra. Kritizováno je také, že ani nová
vozidla nemají výrazně nižší
spotřebu pohonných hmot. Také je málo
nových prvků a funkcí u nových vozidel.
Specifické podmínky
související s projednávanou problematikou
dopravy má zvláště naše zemědělství.
Zemědělská doprava zaujímá
jedno z předních míst dopravy v národním
hospodářství. Jen v letošním
roce se má v zemědělství a potravinářském
průmyslu přepravit celkem 648,5 mil. tun, tj. plných
30 % přeprav u nás.
Pokud jde o úroveň
současné zemědělské dopravní
techniky, poslanci se přesvědčili, že
na tomto úseku došlo k zlepšení. Část
traktorové dopravy byla převedena na racionálnější
nákladní automobilovou dopravu a lze předpokládat,
že úkol v dodávkách nákladních
automobilů pro zemědělství a potravinářský
průmysl bude v 7. pětiletce splněn. Horší
je však situace ve strukturálním naplňování
stanovených dodávek. Dosud značný
podíl dopravy v zemědělství, zejména
pro živočišnou výrobu je zabezpečován
traktorovou dopravou. Doporučováno je uvážit
zvýšení maximální konstrukční
rychlosti traktoru na 35 km v hodině - Tím by došlo
k lepšímu využití výkonu a snížení
spotřeby paliva až o 15 %, při současném
zvýšení přepravní výkonnosti.
Poslanecké průzkumy
se také zaměřily i na postavení československého
dopravního systému v Evropě. Zapojení
čs. dopravního systému se řídí
koncepcí československé mezinárodní
dopravní politiky po XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa. Jde o rozsáhlou spolupráci,
jejíž těžiště je v součinnosti
ČSSR s RVHP v rámci Stálé komise pro
dopravu a civilní letectví. Československo
se podílí na práci mezinárodních
dopravních organizací jak vládních,
tak i nevládních. V rámci Rady vzájemné
hospodářské pomoci byla z iniciativy Československa
zpracována komplexní analýza stavu dopravy
a jejím hlavním úkolem je v rámci
Rady vzájemné hospodářské pomoci
soustředit rozhodující investice na řešení
hlavních dopravních problémů.
Další oblast průzkumu
výborů byla zaměřena na hmotnou zainteresovanost
pracovníků v dopravě na plnění
plánovaných úkolů, vhodnost používaných
mzdových forem, využívání nehmotné
motivace a dále na péči o pracující
v dopravě, plnění plánů kádrového,
personálního a sociálního rozvoje.
Uvedená problematika byla
zkoumána v železniční, automobilové
a městské hromadné dopravě. Pokud
jde o hmotnou zainteresovanost, je mzdová politika v dopravě
orientována na prosazování principu zásluhovosti
v odměňování. Od roku 1981 byl v dopravě
zaváděn program zvýšené ekonomické
účinnosti mzdové soustavy a od roku 1983
je připravována postupná realizace II. etapy.
Vzhledem k charakteru pracovních činností
je převážně používána
časová mzda spolu s výkonnostní odměnou.
Průměrné výdělky
pracovníků v dopravě patří
k nejvyšším v československém národním
hospodářství. Je třeba však přihlédnout
k mimořádně vysokému podílu
odměn za přesčasovou práci a k řadě
různých příplatků.
Režim pracovní doby se
u pracovníků dopravy určuje podle charakteru
jejich práce, v dopravácké řeči
"turnusy. Značná část pracovníků
je vystavena nepřízni počasí a u mnohých
z nich je nadprůměrná i rizikovost práce.
Je však vynakládáno úsilí, aby
se počet rizikových pracovišť snižoval.
Proto je systematická pozornost věnována
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Dobrých výsledků
bylo dosaženo v oblasti závodního stravování.
Podíl pracovníků, kteří využívají
jeho služeb, stále roste. Např. ve Správě
Jihozápadní dráhy dosahuje téměř
70 % pracovníků. Kladem je, že roste podíl
jídel připravovaných progresívními
metodami - např. zchlazováním a zmrazováním
a klesá podíl konzervované potravy.
Vážené soudružky
a soudruzi, na úroveň kvality a kultury osobní
přepravy, na úroveň služeb je ze strany
občanů řada kritických připomínek.
Výbory se proto pečlivě zabývaly touto
problematikou i výchovou kvalifikovaných kádrů
pro dopravu a jejich dalším vzděláváním.
Třeba říci, že odpovědnost za
nespokojenost, pokud jde o úroveň kultury cestování
a poskytování služeb cestujícím,
nese jak doprava, tak samotní cestující.
Průzkumy potvrdily, že
stav kvality osobní dopravy po železnici i vývoj
podmínek pro další zvýšení
kultury cestování a úrovně poskytovaných
služeb přes některé pozitivní
stránky zaostává za současnými
potřebami. Potvrdily, že pro přepravu osob
nebyly v železniční dopravě vytvořeny
nové podmínky, že doprava pracuje, až
na výjimky v podmínkách a s počtem
i vybavením tratí a staničních budov
značně zastaralých. V tomto ohledu zjistili
poslanci řadu závažných nedostatků,
jejichž odstraňování postupuje pomalu,
s nedostatečnou koncepčností.
Při průzkumu na Hlavním
nádraží v Praze, které v průměru
denně vypravuje 120 vlaků a 120 jich zde končí,
140 vlaků nádražím projíždí,
poslanci nebyli spokojeni s technickými podmínkami,
jak tyto zvýšené přepravní výkony
jsou zabezpečovány. Rovněž jeho vybavení
neodpovídá moderní vstupní nádražní
budově. Technicky zastaralá a nedostačující
je i řad a dalších nádražních
zařízení a vybavení, obnova vozového
parku je nedostatečná a vyřazování
starých vozů z provozu bylo téměř
zastaveno. K tomu přistupuje i častá poruchovost
nových vozů, technicky daleko náročnějších
na obsluhu i údržbu, pro kterou není dostatek
pohotových náhradních dílů.
To vše vede k tomu, že vlaky nemají potřebný
počet vozů a že přes veškerou snahu
drážního personálu plnění
grafikonu klesá. To pochopitelně způsobuje
i nedodržování jízdních řádů
a oprávněnou nespokojenost cestujících.
Obdobnou situaci poslanci zjistili
i na Hlavním nádraží v Bratislavě,
která je v některých směrech ještě
obtížnější.
Samostatným problémem
je trvalý nedostatek pracovních sil a velká
fluktuace pracovníků ČSD, zejména
v méně placených profesích, jako jsou
úklidové práce, údržba a opravy
vlakových souprav. S tímto stavem souvisí
i nedostatečná kontrola ve vlacích, což
vytváří u některých cestujících
podmínky pro vandalismus, který způsobuje
značné škody na socialistickém majetku.
Stálým problémem
zůstává čistota osobních vozů
a jejich vybavování vodou na toaletách, ručníky,
toaletním papírem apod. Totéž lze i
částečně říci o vybavení
jídelních a lůžkových vozů.
Na tomto problému má svůj podíl jak
zastaralost vozového parku, tak neodpovědné
plnění povinností některými
průvodčími v rozporu se služebními
předpisy i nedbalá práce některých
pracovníků úklidových a čistících
čet.
Zvláštním předmětem
zájmu poslanců byla další úroveň
služeb cestujícím, jako je prodej místenek
v lůžkových a lehátkových vozech,
který od počátku roku 1985 z rozhodnutí
federálního ministerstva dopravy zajišťuje
podnik Jídelní a lůžkové vozy.
Bylo zjištěno, že problémy jsou způsobovány
jednak nedostatkem lůžkových a lehátkových
vozů a systémem předprodeje a doprodeje míst.
Na základě provedených
poslaneckých průzkumů poslanci zejména
doporučují:
Urychleně řešit
dokončení přestavby Hlavního nádraží
v Praze a řešit i úpravy k odlehčení
provozu na Hlavním nádraží v Bratislavě.
Zajistit dodržování plánu dodávek
nových osobních vozů, jídelních
a lůžkových vozů, plynulou dodávku
náhradních dílů a vybavení
pro mechanizaci úklidových a čistících
úkonů.
Ministerstvu dopravy ČSSR
a ministerstvu práce a sociálních věcí
ČSSR se doporučuje přehodnotit kvalifikační
katalog ČSD z hlediska lepších podmínek
pro zajišťování kvalifikovaných
pracovníků pro údržbu a úklid.
Nemám tím na mysli nárůst mzdových
prostředků celkem, ale jejich lepší
rozdělení podle zásluh a podle potřeb
provozu.
Ministerstvo dopravy ČSSR
musí vést vedoucí pracovníky ČSD
k iniciativnějšímu využívání
vlastních možností k odstraňování
nepořádků na nádražích,
vylepšení zařízení čekáren,
nástupišť a informovanosti cestujících.
V průzkumech, které
se týkaly výchovy kvalifikovaných kádrů
a jejich dalšího vzdělávání
pro dopravu, se poslanci zajímali zejména o péči
resortu o přípravu mladých dělnických
kádrů ve středních odborných
učilištích, o celkovou úroveň
těchto absolventů a jejich uplatnění
v praxi. Dále se zajímali o plnění
úkolů na Ústředním dopravním
institutu federálního ministerstva dopravy a na
Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině.
Závěrem těchto
průzkumů poslanci doporučují:
- nadále věnovat prvořadou
pozornost dalšímu rozvoji středních
odborných učilišť a zvyšování
úrovně všech stránek jejich činnosti.
Zohlednit rozdílnost podmínek mezi jednotlivými
učilišti a vytvářet materiální
předpoklady pro jejich postupné vyrovnávání
a vybavení potřebnou moderní technikou,
- v souvislosti s perspektivou programu
robotizace a elektronizace technologických procesů
zvážit zavedení oboru studia "výkonové
polovodičové systémy na Vysoké škole
dopravy a spojů,
- v rámci přípravy
vysokoškolských odborníků ještě
intenzívněji věnovat pozornost jejich přípravě
pro práci s lidmi i pro výkon vedoucích funkcí.
Závěrem bych se chtěl
zmínit o základním předpokladu pro
uplatňování racionální dopravní
politiky - o řízení dopravy.
Na toto téma pověřená
skupina poslanců provedla konzultaci na některých
správách drah a na federálním ministerstvu
dopravy. Zaměřila se zejména na:
- zabezpečování
rozvoje čs. dopravní soustavy v oblasti řízení
a plánování.
Při této konzultaci
jsme vycházeli z usnesení vlády ČSSR
č. 215/1977, kterým byly schváleny zásady
státní dopravní politiky. Jde o základní
dokument, jehož uplatňování v plánovací,
řídící a organizátorské
činnosti zúčastněných orgánů
federálních a republikových, především
pak federálního ministerstva dopravy a Státní
plánovací komise, umožňuje zajistit
potřeby národního hospodářství
s vyšší společenskou efektivností
včetně nižších vstupů do
oblasti investic, energie i provozních nákladů.
Využití zásad
především v plánovací praxi by
mělo vést k účelné dělbě
přepravní práce, orientované na krytí
přepravních požadavků těmi dopravními
obory, jež dosahují nejvýhodnější
společenské náklady a důsledně
budou realizovat i současný faktor, kterým
je energetická náročnost dopravy, která
je významná v ekonomické efektivnosti a výhodnosti
dopravních oborů a jejich dalšího rozvoje.
Závěry z poslaneckých
průzkumů v tomto směru potvrdily, že
je třeba věnovat soustavnou pozornost koordinovanému
rozvoji dopravní soustavy ČSSR - zejména
zabezpečit, aby se na vytváření a
realizaci jednotné státní dopravní
politiky a na rozdělení přepravní
práce mezi jednotlivé obory dopravy i na koncepci
jejich rozvoje účinněji a ve vzájemné
součinnosti podílely ústřední
orgány státní správy federace i republik,
uvážit i doplnění o ministerstvo zahraničního
obchodu. Je třeba také posoudit, jak z hlediska
právního vytvořit účinnější
předpoklady pro koordinaci všech těchto článků
jednotné dopravní soustavy ve prospěch plánovitého
a proporcionálního rozvoje celého národního
hospodářství. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji
společnému zpravodaji výborů Sněmovny
lidu s. Hůlovi za přednesení zpravodajské
zprávy.
Soudružky a soudruzi, předsednictvo
Sněmovny lidu navrhuje, aby sněmovna zvolila pro
přípravu návrhu usnesení návrhovou
komisi v tomto složení: poslanci Nejezchleb, Hůla,
Belko, Češka, Janec, Kryll, Rozsypalová a Sakmar.
Má někdo připomínku
k návrhu, který jsem přednesl? (Připomínky
nebyly.)
Dávám o návrhu
hlasovat.
Kdo souhlasí s předloženým
návrhem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování?
(Nikdo.)
Konstatuji, že složení
návrhové komise bylo schváleno jednomyslně.
Soudružky a soudruzi, nyní
přerušíme jednání na 15 minut.
Prosím, aby se hned sešla návrhová komise,
a to v knihovně.
Upozorňuji, že v kuloáru
je uspořádána výstavka. Doporučuji,
abyste ji navštívili.
Po přestávce zahájíme
rozpravu.
Prosím o dochvilnost.
(Jednání přerušeno
v 10. 26 hodin.)