Úterý 8. října 1985

Těžká strojírenská výroba si vyžaduje do budoucna větší pozornosti z hlediska dopravy, zvláště s rozvíjením jaderného programu. Specifika přepravní technologie u těžkých a nadměrných nákladů vyžaduje v převážné většině speciální dopravní techniku a přípravu silničních tras. Jelikož je možno ve výrobních závodech vyrábět kompletní celky a na staveništi provádět pouze montáž, je v zájmu národního hospodářství tuto dopravu efektivně umožňovat.

Příprava přeprav komponentů pro jaderné elektrárny VVER 1000 není však dobrá. Zejména těch, které mají být prováděny po silnici. Jedná se hlavně o kompenzátor objemu a separátor páry. Dosud prováděná opatření v rámci předprojektové přípravy neposkytují dostatečné předpoklady pro stanovení rozsahu potřeby provizorních opatření na silničních trasách.

Není dořešena ani otázka úhrady přípravných prací na silničních trasách, které proto nemohly být včas zahájeny.

Vzhledem k celkové náročnosti přeprav a zajištění termínů po stránce technické, investiční a organizační přípravy bude nutno tyto otázky urychleně řešit.

Závěrem bych chtěl říci, že zaměstnanci v dopravě, jak jsme se při průzkumech přesvědčili, si uvědomují náročnost úkolů, které plní. Práce v dopravě je velmi odpovědná a každá chyba může mít za následek velké škody. V podmínkách dopravy uvítají pracující vše, co jim přináší vědeckotechnický pokrok a je také třeba nadále vytvářet odpovídající pracovní a sociální podmínky. Všechno nezvládnou sami. Pro zkvalitnění a zhospodárnění dopravy je důležité, aby i dodavatelská odvětví plnila potřeby jak v rozsahu dodávek, tak zvyšováním kvality svých výrobků.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Paruzovi. Dávám slovo poslanci Protivovi. Připraví se poslanec Chlad.

Poslanec F. Protiva: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa bylo stanoveno: "Při uskutečňování jednotné státní dopravní politiky musíme na prvním místě postavit řešení otázek železniční dopravy."

Bylo konkrétně uloženo rychleji rozvíjet železniční dopravu a takto zvyšovat její využití. Z investičních prostředků, které byly vyčleněny ve státním plánu na dopravu, byla na rozvoj železniční dopravy v 7. pětiletce použita převážná část. Tento úkol je plněn v souladu s politickou směrnicí.

Pokud se týká lepšího využívání železniční dopravy, nejsou výsledky už tak přesvědčující. Přeprava zboží po železnici rostla sice rychleji než u ostatních přeprav s výjimkou vodní přepravy, ale zůstává zde řada rezerv jak v práci ČSD, tak i u přepravců.

Na využití železnice má značný vliv rychlost vykládky a nakládky vagónů. Současný stav je takový, že jsou stanoveny manipulační doby pro pobyt vagónů na vlečkách závodů, které jsou přísně sledovány a překročení je dosti citelně penalizováno.

Podniky se snaží, aby tyto doby pobytu byly prodlouženy proto, že nemají dosti mechanizačních prostředků pro vykládku a nakládku. Musíme však podpořit snahu ČSD o dodržení, případně zkracování těchto limitů. Co je k tomu potřeba? Stále nedostatečně jsou využívány moderní přepravní systémy, a to kontejnerizace a paletizace. Zde je společný zájem podniků i ČSD na vybavení těchto zařízení. Zatím není ze strany ČSD a podniků věnována vybudování těchto zařízení potřebná pozornost - zejména formou sdružených investic. To je vážná kritika na adresu řídících pracovníků v dopravě, v průmyslu i obchodu. Pro 8. pětiletý plán bychom měli tuto chybu napravit.

Dlouhou dobu byly problémem nerovnoměrně rozložené požadavky na nákladní přepravu, a to ať už v rámci týdne, měsíce nebo na konci čtvrtletí i na konci roku. Dnes už můžeme říci, že se přece jen podařilo ve spolupráci s podniky a hlavně tlakem na podniky i zvýhodněním dosáhnout rovnoměrnější rozložení požadavků než na počátku pětiletky. Bude však třeba i v dalším období hledat cesty k plynulému toku nákladní dopravy.

Tomuto, vcelku příznivému vývoji, napomáhá i účast výrobních ministerstev na racionalizaci dopravy. Přesvědčili jsme se na strojírenských ministerstvech, že zejména plánovité strukturální změny v dopravě vyžadují péči resortů, jestliže má přinést nezbytné, systematické snižování přepravní náročnosti a snižování nákladů na přepravu. Tím nechci říci, že práce na tomto úseku v uvedených ministerstvech je už na dobré úrovni.

Jak - už zde bylo hovořeno, dochází prokazatelně ke snižování přepravní náročnosti. V prvním pololetí 1985 bylo přepraveno o 4,7 % zboží méně než v prvním pololetí loňského roku. Například u Severozápadní dráhy Ústí nad Labem byl plán splněn za první pololetí letošního roku pouze na 95,1 %, když nebyla především zabezpečena nakládka, která dosáhla pouze 94,6 %.

Uvolněné kapacity v železniční dopravě je nutné využít v souladu s potřebami národního hospodářství, to znamená více zboží převést ze silniční na železniční dopravu a také dále zkvalitnit a zrychlit nákladní dopravu v souladu s potřebami podniků.

Aby byla doprava spolehlivá, musí mít kvalitní stroje a udržované trati, což je také jednou z podmínek její bezpečnosti. Přesvědčili jsme se, že ani jedno ani druhé nefunguje dobře. Jsou nedostatky v údržbě a opravách vozidel a pokud se týká trati, je její nedostatečná údržba příčinou stálého snižování rychlosti přepravy, zatímco všude na světě se železniční přeprava zrychluje.

K dynamicky se rozvíjejícím podnikům zemí RVHP patří mimo jiné i mezinárodní hospodářská organizace pro spolupráci v lodní přepravě zboží mezi dunajskými přístavy, nazvaná Interlichter. Tuto organizaci vytvořily: Bulharsko, Československo, Maďarsko a Sovětský svaz. To umožnilo například plynulou přepravu rozšiřovaných trubek z národního podniku Válcovny trub a železárny Chomutov do Sovětského svazu. Trubky jsou odesílány do dunajských přístavů Bratislava, Komárno, kde se přeloží do člunů a přepraví do Sovětského svazu. V počátcích to bylo 20 tis. tun. V současné době je to již 80 tis. tun a jsou vytvořeny záměry přepravit 90 tis. tun. Je však žádoucí počítat s dalším rozšiřováním uvedených překladišť včetně příslušných manipulačních prostředků.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, poslanci výboru pro průmysl, dopravu a obchod prováděli v organizacích průzkumy k přípravě tohoto jednání, jako například v železniční stanici Čierná nad Tisou, která je důležitým přepravním uzlem mezi Československou socialistickou republikou a Sovětským svazem.

Jaké máme poznatky? Překládku zboží zde zabezpečují pracovníci, kteří podléhají náčelníkovi stanice - celkem asi 3250 pracovníků. Dalších asi 3 tisíce pracovníků z výkonných jednotek - jako je lokomotivní depo, traťová distance, návěstní a zabezpečovací zařízení, elektroúsek a další - jsou většinou řízeni jednotlivými službami (odbory) Správy východní dráhy, nebo i jinými organizacemi, z nichž převážná část zde pracuje celoročně. Nejsou zainteresováni a motivováni stejným plánem jako vlastní stanice, tedy přímo plánem dovozu a vývozu. Byl uváděn případ, že při renovaci signalizačního zařízení podle potřeb stanice se nedaří plnit úkoly a naopak proti minulým letům dochází ke zhoršení. Vedoucí pracovníci stanice navrhují podřídit nejdůležitější výkonné jednotky přímo pod vedení a řízení stanice, což by přispělo k většímu a lepšímu využití těchto kapacit. My jsme toho názoru, že je zde špatná spolupráce náčelníků těchto složek. Mají ve své moci dobrou spoluprací a koordinační činností zajistit efektivní práci na tomto úseku.

Ke zvýšení výkonu stanice by prospělo i kvalitnější balení zboží, které by umožňovalo mechanizovanou překládku. Například stále se vozí volně ložené poměrně drahé chemické výrobky, které je nutno ručně překládat se značnými ztrátami. Nápravu musí zjednat podnik zahraničního obchodu a odběratelé už při smlouvách o dodávce. Vážným problémem je také zastaralé zařízení na překládku a chybí zařízení, které je nutné doplnit vzhledem k tomu, že došlo ke změně struktury přepravovaného zboží.

Dosti nepochopitelné je, že stanice není vybavena potřebnými vagónovými váhami, aby bylo možno spolehlivě zvážit náklady, které přicházejí a odcházejí. Uvedené nedostatky je třeba napravit a zvýšit tak výkon stanice, efektivnost i pracovní podmínky.

Závěrem mi dovolte, abych upozornil na jednu vážnou záležitost, týkající se městské hromadné dopravy v mém volebním obvodu. Oblastní plán rozvoje Severočeského kraje na 7. pětiletku, schválený usnesením vlády ČSSR číslo 224 a usnesením vlády České socialistické republiky číslo 310 ukládá kromě dalších úkolů připravit perspektivní řešení městské hromadné dopravy na bázi tramvaje v aglomeraci Chomutov - Jirkov.

Tento úkol byl Severočeským krajským národním výborem respektován a jsou pro první a druhou etapu výstavby projektové úkoly předány ke státní expertize. V současné době však vznikla nejasnost a vážné nebezpečí, že akce výstavby tramvaje v aglomeraci Chomutov - Jirkov není zahrnuta v plánu 8. pětiletky. V aglomeraci Chomutov - Jirkov s ohledem na intenzívní rozvoj palivoenergetické základny a další průmyslové výroby je plánován nárůst v počtu obyvatel až do výše 90 tisíc. V současné době je situace již nezvladatelná a má dopad na dopravu pracujících do zaměstnání. Pokud nebude zařazena do plánu příští pětiletky nejpozději v roce 1987 výstavba tramvaje, lze očekávat, že již tak špatná situace, která je v současné době, se vyhrotí v neřešitelný problém. Myslím, že i tyto problémy je třeba v rámci státní dopravní politiky včas a společně řešit. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Protivovi. Dávám slovo poslanci Chladovi, připraví se poslanec Trangoš.

Poslanec R. Chlad: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, dovolte obrátit vaši pozornost na rozvoj našeho dopravního systému z některých technických hledisek a stanovisek z poslaneckých průzkumů.

1. K výzkumu

Resort dopravy zabezpečuje výzkum dvěma výzkumnými ústavy a to jsou: Výzkumný ústav železniční v Praze a Výzkumný dopravní ústav v Žilině.

Poslanecký průzkum nám umožnil seznámit se s problematikou Výzkumného ústavu železničního v Praze. Tento ústav má přes 800 pracovníků. Roční řešitelská kapacita činí přes 83 mil. Kčs.

Omezím se toliko na několik poslaneckých stanovisek z hodnocení průzkumu: Podmínky a vybavenost ústavu nejsou adekvátní jeho významu. Pracoviště jsou umístěna v 10 lokalitách v Praze a na 8 místech v České socialistické republice mimo Prahu. Jeví se, že nízká koncentrace pracovníků (v průměru 8 pracovníků na 1 úkol) nemůže zajišťovat žádoucí efektivnost a urychlení řešení.

Tím, že ústav přejímá úkoly bez účasti na návrhu jejich zařazení, lze předpokládat, že se snižuje iniciativa a vliv ústavu na koncepční zaměření výzkumu a vývoje v železniční dopravě.

Poslanci se ztotožňují s požadavkem vedení na prověření současných předpisů za účelem podstatného zjednodušení administrativy. Tato zatím odčerpává značnou část řešitelských kapacit. Protože jsme se s touto stížností setkávali i na jiných výzkumných ústavech, doporučujeme Státní komisi pro technický a investiční rozvoj, aby toto stanovisko objektivně posoudila.

Současná plánovací metodika nezajišťuje potřebnou provázanost plánu mezi výzkumnou organizací, výrobcem a uživatelem. Tato neprovázanost způsobuje velmi závažné překážky právě v realizaci. Doporučuje se věnovat v 8. pětiletce větší pozornost tvorbě řešitelsko-odběratelských komplexů, včetně vyřešení financování a investičních prostředků. Pro cyklus výzkum - výroba chybí mechanismus zainteresovanosti subdodavatelů. Podpis zadavatele výzkumného úkolu by měl být zárukou návaznosti na plán realizátora.

Dále se poukazovalo na časté nedostatky měřicích a regulačních přístrojů, snímačů, čidel a různých drobných zařízení, hlavně z dovozu, které prodlužují termíny dokončení výzkumných prací.

Rovněž známý pasivní přístup některých a často i vedoucích pracovníků k zavádění nové techniky, vyvolaný skutečnostmi, že zavádění je spojeno s řadou problémů a že z toho stejně nevyplývají žádné výhody, protože dosažené efekty se již promítají do plánu, tvoří vážnou brzdící bariéru ve vlastním realizačním cyklu.

Dále se doporučuje nalézt pro 8. pětiletku objektivnější ukazatel efektivnosti řešení výzkumného úkolu.

Domnívám se, že uvedené poznatky mají obecnější platnost a budou vyžadovat postupná řešení.

Stručně k současné situaci ve výzkumu a vývoji dopravních prostředků: U elektrických lokomotiv druhé generace se vývoj střídavé univerzální lokomotivy pro hlavní tratě dokončuje, pro vedlejší elektrické tratě bude pokračovat v příští pětiletce.

U motorových lokomotiv je park značně roztříštěn. Uvažuje se o výrazném snížení počtu typů s naftovým motorem ČKD v šesti a dvanáctiválcovém provedení a s osvědčeným typem trakčních motorů o výkonu 300 kW. V současné době vyvíjejí Čs. vagónky nové elektrické příměstské jednotky s automatickou rychlostní regulací a s energetickým optimalizátorem. Při zdárné realizaci lze předpokládat, že takováto pětivozová jednotka nahradí v příměstské dopravě dvě stávající čtyřvozové jednotky, což přinese pěkné úspory provozních nákladů.

Neutěšená situace se projevuje v parku nákladních železničních vagónů. Jen asi 1/5 vozů vyhovuje podmínkám mezinárodní přepravy. Naši západ ní sousedi hodlají přejít již v příštích dvou letech u nákladních vlaků na rychlost přes 100 km/hod. Tím se tento problém velmi nepříjemně zvýrazňuje. Navíc nezajištěnost nákladních vagónů pro mezinárodní provoz přináší dosti značné devizové ztráty. Nájemné za jeden den a vagón činí dle mezinárodních úmluv 193 Kčs. Domnívám se, že bychom se neměli spokojit s tendencemi, že do roku 2000 nelze počítat s větším zrychlením nákladní železniční dopravy, a to z mnoha a i konkurenčních důvodů.

V Československé plavbě labsko-oderské ověřují t. č. nový prototyp tlačného remorkéru a počítají s novým typem motorové nákladní lodi MN 116. Uvedené typy plavidel vyhovují pro zahraniční plavbu. V 8. pětiletce bude u tohoto podniku inovováno 117 lodí včetně dodávky několika speciálních tlačných člunů z Polska pro přepravu technologií RO - RO.

2. K vývoji některých dopravních systémů

Současná doba prakticky ověřuje značné ekonomické výhody potrubní přepravy, a to i na další druhy hromadných substrátů.

Nízké provozní náklady a energetická náročnost a výhodnost dávají zelenou vodní dopravě. Kromě modernizace plavidel nutno spatřovat v rozvoji vodních cest a komplexně mechanizovaných přístavů základní orientaci perspektivního vývoje vodní dopravy. Stojíme před konkretizací částečného splavnění Berounky, vybudování přístavu v Radotíně, před zahájením splavnění Váhu v úseku Komárno-Sereď, před propojením naší říční plavby do soustavy vodních cest v Evropě. Před námi stojí úkol splavnění Labe do Pardubic. V další perspektivě nutno mít na zřeteli splavnění Odry do Ostravy a propojení říčních cest mezi Labem, Odrou a Dunajem.

Ve funkci dopravního systému sehrává roli i naše námořní flotila. Tato přepravuje ročně kolem 1,6 mil. t zboží zahraničního obchodu, z toho 60 % československého zboží. Její vývoj do roku 1995 počítá s inovací 8 nových lodí nákupem z Polska, Jugoslávie a Číny. Současný počet 14 námořních plavidel nebude zvyšován.

V letecké dopravě se neuvažuje se žádnou podstatnější změnou, modernizaci leteckého parku budeme zajišťovat nadále nákupem letadel sovětské výroby typu TU 154 M pro 160 cestujících. V 9. pětiletce se počítá na vnitrostátních linkách s inovací letadel typu L - 610 naší výroby. Cestu vývoje letecké nákladní přepravy ukazují prakticky sovětští konstruktéři na úspěšně vyzkoušeném gigantu AN 124, nazvaném Ruslan. Unese 150 t do vzdálenosti 4,5 tis. km.

K vývoji dopravních systémů se objevilo v tisku několik zajímavých myšlenek. Např. maďarský ing. Viragh navrhuje využít metra v noci pro rozvážku zboží ve městech s použitím plošných vozů a kontejnerů; prof. Davidson, Massachusetts, předkládá koncepci na řešení expresní přepravy, a to vakuovým tunelem použitím elektromagnetismu. Uvádí možnost přepravy mezi pobřežím USA a Evropy za pouhých 21 minut.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP