Úterý 8. října 1985

Ovšem je třeba, aby i výrobci zemědělské techniky v souladu se světovým vývojem urychleně nastoupili cestu zvyšování kvality strojů a snižování spotřeby pohonných hmot cestou technického řešení. Je proto nutné, aby v resortu všeobecného strojírenství, hutí a těžkého strojírenství a na úseku federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu byla přijata taková opatření při inovaci palivových a převodových soustav motorů, podvozků, pneumatik, informačních a vyhodnocovacích zařízení a v nových zdrojích energie dopravních prostředků, která by umožnila touto cestou v průběhu 8. pětiletky dosáhnout alespoň 10 % úspor pohonných hmot. Že tomu tak dosud není, uvedu jen dva případy.

Od roku 1970 je v soustavě strojů zakotven požadavek na konstrukční zvýšení dopravní rychlosti traktorů za účelem snížení spotřeby pohonných hmot, který po 15 letech není dosud realizován.

Naše traktory nejsou vybaveny dostatečně účinným brzdovým systémem tak, aby mohla být provedena agregace dvou přípojných vozidel k traktoru. Stává se proto zcela běžně, že pro jeden valník slámy nebo sena jede traktor, jehož tažná síla je mnohokrát vyšší.

Při poslaneckých průzkumech byla značná pozornost věnována progresívním dopravním systémům. Tak např. na Státním statku Zlonice, který má 10 tis. ha, je zavedena kontejnerová doprava, která má všestranné užití. Kromě přepravy obilí, luskovin, cementu apod. se celoročně provádí přeprava chlévské mrvy. Kontejnerová přeprava chlévské mrvy zabraňuje znečišťování obcí a veřejných komunikací, vyřešila problém hygieny a vodohospodářských opatření k ochraně životního prostředí a oproti dříve používaným přívěsům jsou kontejnery bezporuchové a mají vysokou pohotovost k provedení přepravního úkolu v důsledku snadné a rychlé výměny kontejnerů.

Na tomto státním statku se dříve prováděla přeprava chlévské mrvy 8 traktory s vleky, nyní 2 přepravníky a 70 kontejnery.

V porovnání s rokem 1981 klesl náklad na 1 tunu z 21 Kčs na necelých 10 Kčs a roční úspora byla celkem 13 590 litrů nafty. Obdobně tomu bylo i na ostatních zemědělských podnicích. Žel, výrobu kontejnerů nikdo celostátně neorganizuje. Provádí se iniciativně v n. p. Praga Novosedly a v JZD Lukov; ovšem tato výroba nestačí požadavkům.

Při progresívním způsobu přepravy byla rovněž hodnocena letecká činnost n. p. SLOVAIR. Letadlo patří k nejvýkonnějším strojům používaným v zemědělství. Jeho hlavní ekonomický význam je ve vysoké produktivitě, takže je možno přepravit na porosty potřebná hnojiva a ochranné prostředky v potřebných lhůtách. V 6. pětiletce bylo letecky ošetřeno cca 22 mil. průměrných ha a v 7. pětiletce se předpokládá realizovat téměř 28 mil. průměrných ha.

Při této příležitosti byla též hodnocena hospodárnost prováděné letecké činnosti v souvislosti s vhodností aplikačních přípravků. V ČSSR se aplikuje na 1 ha 100 až 140 litrů chemikálií, v MLR aplikují nejvíce 50 l/ha. U nás se jedním letadlem ošetří za den 8 ha, v MLR až 24 ha. Bude proto vhodné, aby ministerstva průmyslu se touto problematikou zabývala a orientovala chemický průmysl na výrobu vhodných chemikálií o vyšší koncentraci, čímž by se zvětšil objem výkonů při ochraně rostlin při nižší spotřebě pohonných hmot, obdobně jako je tomu v zahraničí.

Značné nedostatky jsou i v úrovni řízení závodové dopravy v oblasti pracovních sil. Na zemědělských podnicích, na okresních zemědělských správách, krajských zemědělských správách ani na ministerstvech zemědělství a výživy nejsou dosud vytvořeny předpoklady pro posílení úseků řízení závodové dopravy a úkoly v této oblasti se zabezpečují v rámci stávajících limitů pracovních sil, tzn. jen další kumulací funkcí. Zatímco např. ČSAD má v každém kraji ředitelství, řídí zemědělskou závodovou dopravu, která má stejnou nebo vyšší kapacitu, na středních článcích řízení 1 až 2 pracovníci, v zemědělských podnicích je funkce často kumulována např. s funkcí agronoma, mechanizátora apod.

V souvislosti s řízením závodové dopravy vydala ministerstva zemědělství v roce 1982 "Metodické směrnice", jejichž cílem bylo zabezpečení realizace jednotného systému plánování, evidence a statistiky, organizace a řízení, péče o dopravní a manipulační techniku a vědeckotechnický rozvoj.

K tomu, aby bylo možno zajistit všechny úkoly vyplývající z uvedené směrnice, je nutné, aby resorty zemědělství a výživy ve spolupráci s plánovacími a statistickými orgány dořešily od roku 1986 jednotné plánování a systém statistického sledování dopravy, který by byl shodný se systémy zavedenými v ostatních odvětvích národního hospodářství. Sjednocení by umožnilo resortům zemědělství a výživy s minimálním nárokem na administrativní práce zabezpečit řízení celého komplexu závodové dopravy v tomto odvětví.

Soudružky a soudruzi, při svých poslaneckých průzkumech si poslanci zemědělských výborů ověřili řadu zkušeností, nových směrů ve využívání dopravních prostředků. O některých jsem již hovořil. Dovolte mi několik poznámek z mého volebního obvodu, okresu Plzeň - jih.

Úspěšně zde probíhá náhrada traktorové dopravy nákladní autodopravou, která je racionálnější a v okrese Plzeň - jih nezbytná již z důvodu omezení traktorové dopravy na dvou hlavních silničních tazích I. třídy, a to Plzeň - České Budějovice a Plzeň - Klatovy, protínající podélně prakticky celý okres.

Podle údajů Okresní zemědělské správy je dnes skladba nákladních automobilů v zemědělství následující:

S užitečným zatížením do 5 t je v zemědělských podnicích 250 kusů, což představuje 58 %, nad 5 t 38 %, z toho jsou v provozu 53 kusy vozů Škoda LIAZ MTS Agro s většinou potřebných nástaveb a pro lepší využití je z toho polovina v Agrochemickém podniku Přeštice. Rovněž se rozšiřují atraktivní vozy Škoda - Trambus s velkou užitečnou ložnou plochou. V 7. pětiletce činí přesun dopravy z traktorů na nákladní auta 25 %.

V zemědělských podnicích je postupně zaváděna doprava objemné píce z polí do stájí na upravených nákladních automobilech Škoda LIAZ MTS, což přináší významnou úsporu pracovních sil, dopravních prostředků, a podstatně zjednodušuje zásobování zejména velkokapacitních stájí.

V JZD "Vítězný únor" v Komorně, kde pracuji, jsou v letošním roce jednou krmivářskou skupinou zásobována 3 střediska živočišné výroby a 2600 kusů skotu. K zásobování postačí 2 samochodné řezačky a 3 nákladní automobily, upravené na boční i čelné vyprazdňování. Dříve toto zásobování provádělo 9 traktorů. Tato skupina zásobí 60 % všech provozů živočišné výroby celého JZD a je to významná pomoc v zajišťování této náročné dopravy.

Prokazatelné úspory byly docíleny u mzdových prostředků - 85 tis. Kčs; šetření pohonnými hmotami není zatím tak významné, jak bychom si představovali.

Závěrem bych chtěl, soudružky a soudruzi, vyslovit přesvědčení, že zemědělské podniky učiní vše, aby co nejhospodárněji využívaly dopravní techniku včetně kooperace v době špičkových a mimosezónních prací s ostatními podniky, a že zejména pod vedením federálního ministerstva všeobecného strojírenství, na generálních ředitelstvích a hlavně ve výrobních podnicích strojírenství i ve výzkumných ústavech budou mnohem rychleji a aktivněji než dosud řešit a uskutečňovat technický rozvoj známý a zvládnutý ve světě, a rychleji realizovat oprávněné a objektivizované připomínky zemědělské praxe, a pomohou tak k boji za soběstačnost ve výživě obyvatelstva. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Jandovi. Soudružky a soudruzi, nyní přerušuji jednání do 13 hodin. Po přestávce vystoupí jako první poslankyně Seidlová. Jednání bude řídit místopředseda Sněmovny lidu soudruh Nejezchleb.

(Jednání přerušeno ve 12. 02 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Sněmovny lidu R. Nejezchleb.)

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Súdružky a súdruhovia, pokračujeme v našom rokovaní Snemovne ľudu. Ešte predtým než dám slovo súdružke Seidlovej, súdruh minister Saul nás požiadal, aby mohol dať odpoveď na otázky poslanca Trangoša. Prosím súdruha Saula, aby sa ujal slova.

Ministr hutnictví a těžkého strojírenství ČSSR E. Saul: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, když jsem vyslechl soudruha poslance Trangoše, musím odpovědět. Vítám tuto možnost, abych zde na tomto shromáždění řekl stanovisko federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství k některým problémům, které se vyskytují v oblasti našich dodávek do resortu dopravy.

Především bych chtěl, soudružky a soudruzi, říci, že během velmi krátkého období, to je asi 20 let, jsme provedli velké strukturální změny ve strojírenství a přešli z parní na elektrickou trakci. Není to jen naší zásluhou. Je to zásluha i metalurgů, elektrotechniků a zejména pracovníků federálního ministerstva dopravy. Dokázal se velký kus práce, ale chci říci, jak jsme začali.

První bylo stejnosměrné napájení, pak jsme vyvinuli stejnosměrnou lokomotivu, která stála 5300 tis. Kčs. Potom jsme přešli na střídavou trakci a vyvinuli elektrickou lokomotivu, která stála asi 3700 tis. Kčs. Došli jsme k závěru, že přece jen dojedeme do Kutné Hory nebo jinam a tam je nutno přepřahat stejnosměrné lokomotivy na střídavé, takže byl zadán úkol federálním ministerstvem dopravy, abychom vyvinuli lokomotivu, která je schopna oba systémy absorbovat bez přetržky 15 - 20 minut a tím zvýšit propustnost tratí. To je lokomotiva 69 E, která má dva systémy, střídavý a stejnosměrný. Loni jsme dodali prvních 10 kusů. Soudruh poslanec Trangoš má pravdu, je tam celá řada nedostatků.

Základní výzkum, vývoj a výroba prototypů i ověřovací série byla vykonána, ale přesvědčili jsme se, že bez zkušeností uživatelů nelze vývoj úspěšně dovést do konce. V letošním roce dodáváme dalších 30 lokomotiv.

V další části bych chtěl říci, jak chceme postupovat dál a čeho chceme s lokomotivou dosáhnout v naší republice. Jde nám především o to, abychom dosáhli nízkoztrátovou bezkontaktní regulaci zvýšením tažné síly o více než 15 %. Dále, aby byla plynulá regulace rychlosti, automatizace provozu a nejdůležitější je dosáhnout snížení elektrické práce nebo spotřeby elektrické energie proti lokomotivám s klasickou odporovou regulací o 20 - 40 %. Takový je náš cíl a toto chceme dosáhnout.

Jsem přesvědčen, že škodováci se svou 125 letou tradicí ve spolupráci s dopravou, s elektrotechniky atd. tento úkol zvládnou, že ho zvládnou v plném rozsahu. Bude to samozřejmě chtít ještě určitý čas.

Připomínka byla k ceně. Lokomotiva stojí asi 9527 tis. Kčs. Na toto téma - soudruh předseda vlády se nebude zlobit - je na mě prováděn systematický útok téměř celé vlády, jak to s cenami je. Jsem dalek toho, abych v tomto shromáždění prohlásil, že cena je správná. Ale po prověrkách, které jsme provedli, jsme se nedostali na jinou cenu. Pro vaši informaci: na lokomotivě jsou vlastně dvě lokomotivy, jedna stejnosměrná a druhá střídavá. Subdodávky silnoproudé elektroniky pulsní regulace a automatizace představují více než 40 % z celkové ceny. Znamená to, že v dalším období musíme tento problém dále analyzovat, jít za cenami, podívat se na náklady, prověřit vlastní náklady, režie a celou řadu dalších položek kalkulačního vzorce, abychom se dostali na nižší cenu. Přesto vsak tato lokomotiva při svém technickoekonomickém vyhodnocení přináší ročně úspory na všech faktorech, které jsem uváděl, v nichž největší položkou je úspora energie 1910 tis. Kčs ročně. Znamená to, že doba návratnosti při tomto využití, při odstranění poruchovosti je menší než 5 let, je to asi 4,7 roku. Kdo je národohospodář a ekonom, řekne, kéž by vyšla celá řada dalších věcí v takových ukazatelích. Mně, bohužel, ještě zatím nevyšla, ale děláme všechno pro to - a zejména škodováci se přihlásili hrdě k celému programu - abychom velmi rychle skoncovali s touto situací.

Předpokládám, soudruhu poslanče, že v tomto rozsahu jsem aspoň trochu vysvětlil celou problematiku, s kterou se setkáváme.

Jinak lokomotivy tohoto druhu jsou asi ze 60 % vyváženy, především do socialistických zemí a zejména do Sovětského svazu. Poslední osminápravová lokomotiva má instalováno 8 megawattů, což je malá elektrárna na jedné lokomotivě. V Sovětském svazu nemohou posílat na trať více vlaků, než posílají, takže je jediné řešení: zvyšovat zátěž. Na našich lokomotivách budou moci zvednout zátěž o 40 % a tak zvýší výkonnost železnic nejméně o 40 %.

Otázka oprav a údržby zařízení elektrických lokomotiv a dalších: Celkově lze říci, že je třeba pochopit, že elektrická lokomotiva je podstatně jiná než parní. Přebudovali jsme celou výrobní základnu ve Škodovce, která dnes již je zastaralá, protože se to přebudovalo před 25 lety, ale sestává především z tvrdé automatizace, tj. především z jednoúčelových strojů, především obráběcích, svařovacích atd. Výrobní proces nesnese, aby se tam pletly opravy. Na opravy elektrických lokomotiv musí být naprosto samostatné specializované provozy. Tam je technologický proces trochu jiný. V tomto směru jsme určili náměstka ministra dopravy ČSSR a náměstka ministra hutnictví a těžkého strojírenství ČSSR, kteří jsou trvale ve styku a operativně řeší otázky potřeby náhradních dílů, jak se vyskytnou, i otázky vybudovat a dostatečně vyzbrojit základnu na federálním ministerstvu dopravy pro opravy elektrických lokomotiv. To jsme projednali a jsme ochotni maximálně přispět a pomoci, aby tato opravna byla vybavena zejména novými profesemi, které dříve nebyly. Vysoký podíl techniky a elektroniky to jasně vyjadřuje. Ujišťuji vás, že určitě tam budou agregáty a někde i strojní části, které nebudeme moci požadovat od federálního ministerstva dopravy, protože jsou speciální pracoviště u nás zavedená a v tom případě federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství zajistí úkoly ve vlastní výrobní základně tak, jak to doprava bude potřebovat.

Závěrem chci říci: na nás se soustřeďuje v poslední době ve vztahu k celé řadě opatření, která přijala vláda, zvýšení aktivity v oblasti ekologických opatření, zvyšují se podstatně úkoly na zabezpečení vyššího podílu a vyšší účasti na elektrifikaci dopravy, a to nejen dálkové, železniční a příměstské, ale i městské dopravy. To jsou pantografické jednotky, tramvaje, trolejbusy, to vše se soustřeďuje v našem resortu. Otevřeně řeknu, že jsme si vědomi toho, že je to jeden z prvořadých úkolů, kterým může můj resort přispět k programu federální vlády k ozdravění a zlepšení životního prostředí. Pozastavuji se však nad některými otázkami, o kterých sice se tu nedá tak dlouho diskutovat, ale když všichni volají po trolejbusech - a máme v nedávné paměti, že některé naše časopisy vytiskly fotografie, jak se likviduje poslední trolejbus - je nutno říci, že se narodila nová norma, která říká, že nové trolejbusy musí mít 750 voltů. Dosud jsme dělali a děláme 600 voltů pro všechny naše tuzemské odběratele, ale i do SSSR dodáváme rozhodující podíl produkce na 600 voltů.

Já vám říkám, soudruzi poslanci, my se můžeme za nějaký čas sejít opět, kdy budeme říkat: Půl republiky jezdí na 600 V, druhá půlka republiky - Temelín, Ústí nad Labem, Banská Bystrica a všechny nové - na 750 V. I tyto záležitosti musíme komplexně zvážit a promyslet - nejde o to, jestli to bude 600 nebo 750 V, ale vznikne problém náhradních dílů, zmnoží se nám počet náhradních dílů, zkomplikuje to výrobu a celou technickou přípravu výroby. A i tyto věci musíme od samého začátku lépe prozkoumávat, protože pak to končí u nás a říká se - dávejte náhradní díly. Ale náhradní díly v socialistickém zřízení jsou velmi laciné. Na Západě stojí třikrát tolik než u nás. Kdyby byl prostor pro rozpravu, je otázka, jak dlouho budeme mít ještě dost peněz, abychom volali po dalších a dalších náhradních dílech a nezabývali se otázkou renovace náhradních dílů, lepší péčí o základní fondy, o celé naše socialistické vlastnictví. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem. Pýtam sa súdruha poslanca Trangoša, či je spokojný s odpoveďou.

Poslanec SL J. Trangoš: Áno.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Teraz dávam slovo poslankyni Seidlovej, pripraví sa poslankyňa Dubová.

Poslankyně V. Seidlová: Vážený soudruhu předsedo, vážení soudruzi a soudružky poslanci, i když posuzujeme úroveň dopravy především z hlediska zabezpečování hospodářských úkolů, nelze od nich oddělit dopravu osobní. Její kvalita a kulturní úroveň se dotýkají svým způsobem každého občana, způsob jeho dopravení do práce, do školy, ale i na zasloužený oddech má bezesporu často zásadní vliv na jeho spokojenost a v důsledku i na jeho pracovní výkon.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP