Úterý 15. prosince 1981

Na XVI. sjezdu generální tajemník ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezident republiky soudruh Gustáv Husák vyjádřil její podstatu a význam: "Tato linie představuje komplexní, dlouhodobý, marxisticko-leninský program politického, hospodářského, sociálního a duchovního rozvoje naší společnosti, program vnitřní a zahraniční politiky našeho státu. Je součástí společného úsilí bratrských socialistických stran".

Realizace této linie v ekonomické oblasti je v zákoně vyjádřena požadavkem na všestranné vytváření předpokladů pro růst národního důchodu především efektivními strukturálními změnami, racionálním využíváním výrobního potenciálu, vysokou hospodárností, využitím výsledků vědeckotechnického pokroku a prohlubováním účasti ČSSR v socialistické ekonomické integraci a mezinárodní dělbě práce.

Postupné, ale přitom důsledné převádění ekonomiky na cestu intenzívního rozvoje je podmíněno především změnou přístupu k zvýšení úspor všech druhů paliv, energie, surovin a materiálů a jejich efektivnějším zhodnocováním, jedině tím lze dosáhnout snížení materiálové náročnosti společenské výroby. Vyšší zhodnocování materiálových a energetických zdrojů a cílevědomé strukturální přeměny v národním hospodářství mají zajistit předstih růstu národního důchodu před růstem společenského produktu. Důsledná politika obnovy rovnováhy ve vnějších ekonomických vztazích si vyžádá výraznější předstih růstu vytvořeného národního důchodu před růstem jeho užití a vývozu před dovozem.

Zdroje, které určujeme v 7. pětiletce pro vnitřní užití, budou nižší než zdroje vytvářené. Musíme je proto efektivně a hospodárně vynakládat. Oproti 6. pětiletce snižujeme podíl akumulace na národním důchodu při zvýšení podílu fondu pro nevýrobní spotřebu. To nám umožňuje udržet dosaženou vysokou životní úroveň. Snížení objemu investic a zpomalení růstu zásob vychází nejen z objektivní ekonomické situace, ale i z nutnosti účinněji využívat základních fondů a efektivněji hospodařit se zásobami. V základních prostředcích, které koncem roku 1982 dosáhnou zhruba 2 biliónů 800 miliard Kčs a v zásobách, které dosáhnou v roce 1982 výše představující 83 % ročního národního důchodu, existují značné rezervy, které je nutné v reprodukčním procesu využít pro zvýšení společenské výroby.

V souladu s ekonomickými možnostmi vyčleňujeme pro období let 1981 - 1985 zdroje pro upevňování obranyschopnosti naší země.

Soudružky a soudruzi, Hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1981 až 1985, schválené XVI. sjezdem ukládají, aby struktura výroby a její dynamika byly důsledně podřízeny potřebám efektivního rozvoje národního hospodářství, aby posilovaly jeho exportní výkonnost, snižovaly dovozní náročnost a aby při podstatně obtížnějších vnějších a vnitřních podmínkách zajišťovaly stěžejní cíl politiky strany v současném období - udržet a zkvalitnit dosaženou vysokou životní úroveň obyvatelstva i jeho sociální jistoty, a to v souladu s výsledky, kterých bude dosaženo v rozvoji národního hospodářství.

Návrh zákona o sedmém pětiletém plánu ukládá vytvářet podmínky pro růst národního důchodu o 2 až 2,6 % ročně a přitom jej zabezpečovat z 90 - 95 % zvýšením společenské produktivity práce. Základem intenzifikačních záměrů plánu je vyšší zhodnocování všech materiálových, energetických, investičních, pracovních a devizových zdrojů. To musí plány rozvoje jednotlivých odvětví a oborů bezpodmínečně zabezpečovat.

Hlavní úlohu v tvorbě zdrojů bude mít i nadále průmyslová výroba, která se do roku 1985 zvýší o 14 až 18 %.

Důležitým úkolem bude zabezpečení národního hospodářství palivy a energií. I když těžba uhlí má dosáhnout v roce 1985 125 až 128 mil. tun, bude převažující podíl na přírůstku energetických zdrojů zajišťován v nově budovaných jaderných elektrárnách. V příštím roce se uvede do provozu poslední elektrárenská kapacita na pevná paliva. V Jaslovských Bohunicích je v provozu jaderná elektrárna V - 1 o kapacitě 880 MW a má se dokončit V - 2 o kapacitě rovněž 880 MW. Buduje se jaderná elektrárna v Dukovanech a v Mochovcích. V průběhu 7. pětiletky se zahajuje výstavba jaderné elektrárny Temelín. Na přírůstku elektrárenských kapacit v sedmé pětiletce v rozsahu 3960 MW se budou jaderné elektrárny podílet zhruba 55 %. V roce 1985 mají vyrobit zhruba 15 mld kWh.

Ekonomický rozvoj v sedmé pětiletce je založen na úsporném palivo-energetickém programu. XVI. sjezd uložil dosahovat ročně minimálně 2 % úspor paliv a energie. Je to mimořádně náročný úkol i tím, že úspor musíme dosáhnout především snížením spotřeby ušlechtilých paliv, tj. především výrobků z ropy.

Významné postavení v sedmé pětiletce bude mít i nadále strojírenství, jehož produkce se zvýší o 28 až 33 %, a které bude rozhodujícím nositelem růstu produktivity práce, realizace vědeckotechnického pokroku a nosným odvětvím exportu. Plán je náročný zejména z hlediska struktury a kvality strojírenské produkce. Předpokladem jeho plnění je soustřeďovat síly na ty výroby, kde máme podmínky dosahovat světové úrovně a které s vysokou efektivností zabezpečují rozhodující fondy jak pro vnitřní potřeby, tak pro vývoz. Plán počítá s výraznějším zapojováním našeho strojírenství do mezinárodní dělby práce.

Ve struktuře strojírenské výroby roste váha elektrotechniky, která bude mít předstih před ostatními strojírenskými obory. V elektrotechnickém průmyslu se zvýší výroba o 36 - 42 %. Vytvářejí se podmínky pro zavádění výroby integrovaných obvodů s velkou hustotou prvků, mikroprocesorů a polovodičových pamětí v souladu s připravovaným programem zavádění elektroniky do jednotlivých odvětví národního hospodářství.

Kromě elektrotechniky je ve strojírenském výrobním programu na předním místě výroba zařízení pro jaderné elektrárny, elektrických i motorových lokomotiv, telekomunikačních zařízení, nákladních automobilů, traktorů, textilních strojů, stavebních a silničních strojů, obráběcích a tvářecích strojů a výroba kompletačních oborů a náhradních dílů. Před konstruktéry vystupuje zvlášť naléhavě úkol zlepšovat parametry strojírenských výrobků, zejména snižovat jejich energetickou a materiálovou náročnost.

Ve strojírenských resortech jsou státní cílové programy zaměřeny především na rozvoj kompletačních výrob a sledují zvýšení technické úrovně strojírenských výrobků.

Náročné úkoly jsou stanoveny státním cílovým programem spotřeby kovů, kterým mají být dosaženy úspory 4,5 - 5 % ročně. Na jeho splnění bude záležet, jak se podaří snížit vysokou materiálovou náročnost metalurgické, strojírenské a stavební výroby. V souvislosti s tím klade sedmá pětiletka hlavní důraz na kvalitativní stránku rozvoje hutnictví, na prosazení potřebných změn v jeho struktuře, na lepší využívání a zhodnocování kovů a kovového odpadu v celém národním hospodářství.

Úsilí o vyšší zhodnocování výchozích surovin je základem plánu chemické výroby. Hlavním úkolem bude maximálně využít kapacit, které byly vybudovány v průběhu šesté pětiletky. Produkce chemického průmyslu se zvýší zhruba o 7 %, a to při podstatné změně jeho struktury způsobené především snížením zpracování ropy. Realizací státního cílového programu chemické výroby se má zvýšit podíl kvalifikované chemie, jako například polymerů, základních organických látek, léčiv, biofaktorů, organických barviv, přísad do polymerů a čistých chemikálií. V průběhu sedmé pětiletky se zahájí výstavba krakovacího zařízení k získání většího množství světlých ropných produktů. Výrazně se zvýší výroba farmaceutického průmyslu. Tyto změny v chemické výrobě a rozšiřování spolupráce se zeměmi RVHP přispějí ke snížení dovozní závislosti na kapitalistických státech.

Výroba lehkého průmyslu se zvýší o 12 až 15 % a má zajistit především plynulé a kvalitní zásobování vnitřního trhu sortimentem odpovídajícím vyšším nárokům spotřebitelů a současně plné zabezpečení požadavků zahraničního trhu.

Přednostně se budou rozvíjet obory založené na domácích surovinách, zejména zpracování dřevní hmoty. Výroba dřevozpracujícího průmyslu vzroste o 22 - 25 %, přičemž se ve vývozu zvýší podíl buničiny a řeziva namísto vývozu surového dřeva. To předpokládá plné využití kapacit již vybudovaných dřevařských závodů, celulózek v Ružomberku, Žilině, Vranově a později v Paskově.

Nižší objem prostředků určených pro investiční výstavbu ovlivní rozsah a strukturu stavební výroby. Bude nutno soustřeďovat stavební kapacity na dokončování rozestavěných staveb, přizpůsobovat jejich strukturu a rozmístění v souladu s plánovanými potřebami investiční výstavby. Technologie stavebních prací se musí více než dosud orientovat na lepší využívání materiálů z domácích surovin a na nižší spotřebu energie a pohonných hmot. Tento vývoj vyžaduje změnu profesní struktury dělníků ve stavební výrobě a stavebně montážních organizacích. Měl by významně přispět k řešení problémů vysoké rozestavěnosti.

Základním úkolem zemědělské a potravinářské výroby pro 7. pětiletku zůstává nadále postupné zvyšování celkové soběstačnosti ve výrobě potravin. Růst spotřeby potravin nelze zajišťovat zvyšováním dovozů, ale energickým úsilím o rozvoj vlastní výroby. Živočišnou výrobu bude možné rozvíjet jen v takovém rozsahu, v jakém se budou zvyšovat vlastní krmivové zdroje.

Při celkovém vzestupu zemědělské produkce o 7 - 10 % bude mít rozhodující význam intenzifikace zemědělství, a to při rychlejším rozvoji rostlinné produkce, která je základem živočišné výroby, především chovu skotu, strukturálních změn v živočišné produkci a zvyšování užitkovosti všech hospodářských zvířat.

Uplatnění zdokonalené soustavy plánovitého řízení zemědělství, vypracované na základě závěrů XVI. sjezdu KSČ, musí vést ke zkvalitnění řídící práce na všech stupních řízení zemědělství, přispět k dalšímu rozvoji zemědělské výroby a k vyššímu využití všech rezerv. Zdokonalený systém řízení a vyšší hmotná zainteresovanost vytváří dostatečný prostor pro další intenzifikaci zemědělské výroby. Na jejím rozvoji se musí účinně spolupodílet dodavatelská odvětví.

Splnění úkolů ve zvyšování zemědělské výroby předpokládá, že budou široce využívány poznatky vědy a výzkumu v zemědělské praxi. Snižování ztrát při sklizni, skladování a zpracování zemědělských produktů představuje velkou rezervu v možnostech zemědělské a potravinářské výroby. V sedmé pětiletce se počítá s využitím těchto rezerv.

Patří sem i zastavení dosavadního úbytku zemědělské a orné půdy. Jestliže v letech 1976 až 1980 ubylo 153 tisíc ha zemědělské půdy, musí být v průběhu sedmé pětiletky úbytky minimalizovány, neobdělaná půda rekultivována a zemědělská plně využita. Zemědělská půda je pro nás nenahraditelný výrobní prostředek. K zajištění tohoto záměru již byla přijata důrazná opatření.

Dosáhnout vyššího stupně zhodnocování zemědělské produkce včetně využití netradičních surovin bude hlavním úkolem potravinářského průmyslu. Sedmá pětiletka počítá s dalším růstem výroby, přičemž hlavní důraz bude kladen na inovaci výrobků a na zvyšování trvanlivosti a nutriční hodnoty potravin.

Za hlavní úkol dopravní soustavy je třeba považovat plynulé, kvalitní a efektivní zajišťování přepravních potřeb národního hospodářství a obyvatelstva při snižování přepravní a energetické náročnosti. Sedmá pětiletka počítá s urychlením elektrifikace železničních tratí, s jejich vybavením progresívní zabezpečovací technikou a se zvýšením objemu železniční přepravy o 5 %. Bude se pokračovat v realizaci veřejné silniční dopravy s výrazným přesunem nákladní závodové dopravy na veřejnou dopravu. Možnosti národního hospodářství vyžadují, aby výstavba dálnic pokračovala pomaleji než dosud.

Ve spojích budou prostředky soustředěny na modernizaci zastaralých zařízení a sítí, na kvalitu všech spojových služeb jak pro obyvatelstvo, tak pro organizace. V sedmé pětiletce bude pokryto asi 70 % našeho území druhým televizním programem.

Soudružky a soudruzi, důležitou úlohu v plánu sedmé pětiletky má oblast vnějších ekonomických vztahů. Splnění hlavních cílů a úkolů hospodářského a sociálního rozvoje v letech 1981 - 1985 je podmíněno aktivní účastí ČSSR v mezinárodní dělbě práce, především v sociální ekonomické integraci.

Základem toho je rozvoj hospodářské a vědeckotechnické spolupráce a naše aktivní účast na plnění Komplexního programu dalšího prohlubování a zdokonalování spolupráce a rozvoje socialistické ekonomické integrace států RVHP. Nezastupitelné místo má všestranná spolupráce se Sovětským svazem, zejména plnění integračních programů kooperace a specializace mezi Československem a Sovětským svazem do roku 1990.

Zvlášť důležitou formou jsou mezipodnikové výrobní kooperace a akce společné výstavby. Naše účast při výstavbě Chmelnické jaderné elektrárny v Sovětském svazu nám zajistí při plném provozu dodávky ve výši 3,6 mld kWh elektrické energie ročně. Dále je to spolupráce při výstavbě tranzitních plynovodů, účast na výstavbě Mozyrského závodu zabezpečujícího dodávky krmných kvasnic, spolupráce na realizaci citrusového programu v Kubánské republice a další.

V sedmé pětiletce budou realizovány dohody o specializaci a kooperaci se zeměmi RVHP, zejména v atomovém strojírenství, v elektronice, při výrobě obráběcích strojů, potravinářských strojů, v chemii a dalších.

Kurs na intenzifikaci výroby a efektivnější přínosy integrace je základním rysem hospodářské politiky celého společenství zemí RVHP. Zahraniční obrat se zeměmi RVHP se bude odvíjet na úrovni, která bude strukturálně i kvalitativně náročnější než dosud.

Hospodářské vztahy a vědeckotechnická spolupráce s vyspělými kapitalistickými státy se budou i nadále uskutečňovat na zásadě rovnoprávnosti a vzájemné výhodnosti. Počítáme s dalším rozšířením spolupráce s rozvojovými zeměmi. Jak k podpoře vývozu tak i při dovozu budeme využívat zahraniční úvěry, jak je to obvyklé v mezinárodním obchodě. Výroba i zahraniční obchod musí zajistit zboží s vysokými technickoekonomickými parametry a s kvalitním servisem jako základní podmínky naší konkurenční schopnosti a dosahování optimálních cen při vývozu.

Koncepce sedmé pětiletky je ve vztahu k nesocialistickým zemím postavena na záměru obnovit a zabezpečovat rovnováhu ve vzájemných devizových vztazích, především trvalým předstihem vývozu před dovozem. Je to důležitý požadavek, jehož nezbytnost vystupuje zvlášť do popředí i z hlediska současného politického vývoje ve světě.

Zahraniční obchodní obrat v sedmé pětiletce se celkově zvýší o 35 - 40 %. Těžiště tohoto úkolu bude ve strojírenství, které se bude nejvíce podílet na přírůstku celkového vývozu. Podstatně se zvýší vývoz odvětví zpracovávajících domácí suroviny a významný podíl si zachová i lehký průmysl.

V oblasti vnějších vztahů vytváříme náročnou atmosféru pro plnění úkolů zejména ekonomickým tlakem světových trhů a podmínek na naši výrobu a zahraniční obchod. Finančně ekonomické nástroje, především hodnotové, cenové a kursové vztahy se tomu přizpůsobují.

Soudružky a soudruzi, pro zajišťování základní koncepce sedmé pětiletky má rozhodující význam uplatňování výsledků vědy a techniky ve výrobě. Je to jeden z hlavních faktorů podmiňující zvýšení technickoekonomické úrovně výroby a dosažení vyšší efektivnosti a produktivity práce. Na jeho přínosech bude rovněž záležet efektivnost vývozu, naše umístění na světových trzích, obohacování vnitřního trhu a služeb obyvatelstvu.

Záměrům a úkolům sedmé pětiletky se musí podřídit plánování a organizace práce vědeckovýzkumné základny, činnost VHJ a podniků, výzkumníků, techniků, ekonomů a řídících pracovníků, kteří se podílejí na realizaci vědeckotechnického pokroku. Musíme dosáhnout i na tomto úseku toho, aby se materiálové, finanční a devizové zdroje, které vkládáme do rozvoje vědy a techniky spolu s tvůrčím úsilím pracovníků více než dosud zhodnocovaly ve výrobních efektech a tvorbě zdrojů. S dosavadními výsledky zatím nemůžeme být spokojeni.

Naše společnost věnuje rozvoji vědy a techniky velkou péči a dává k dispozici velké prostředky. V sedmé pětiletce bude růst výdajů na rozvoji vědy a techniky - bez investic - proti šesté pětiletce rychlejší než růst národního důchodu. Za celou pětiletku dosáhnou přibližně 92 mld Kčs, což je ročně více než 3 % národního důchodu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP