Kritériem efektivnosti vědeckotechnického
rozvoje musí být srovnatelnost výsledků
se světovým vývojem a jejich uplatnění
ve výrobě s vyšším přínosem
pro tvorbu zdrojů. Realizační výstupy
výsledků vědeckotechnického rozvoje
výrobkového a technologického charakteru
musí být zabezpečeny na všech stupních
jako součást hospodářských
plánů.
Plnění plánů vědeckotechnického
rozvoje a efektivní využití jejich výsledků
vyžaduje koncentraci výzkumných a vývojových
kapacit na nejdůležitější úkoly,
účinnou stimulaci a hmotnou zainteresovanost, účelnou
organizaci a metody práce, kterými bude urychlena
realizace ověřených úkolů vědeckotechnického
rozvoje ve výrobě a ostatní společenské
praxi.
V sedmé pětiletce se nadále počítá
s přínosem činnosti našich vynálezců
a zlepšovatelů, jako významného zdroje
zvyšování technické úrovně
a kvality výroby, úspor paliv, energie a materiálů.
Je třeba dosáhnout užší a konkrétní
vazby vynálezectví a zlepšovatelství
s hospodářskými plány, aby tak byly
vytvořeny podmínky pro urychlení realizace
vynálezů a zlepšovacích návrhů.
Soudružky a soudruzi, investiční politika na
sedmou pětiletku vychází z potřeb
národního hospodářství a jeho
možností. Vytvořené zdroje a koncepce
jejich užití neumožňují zvyšovat
rozsah investiční výstavby. Předpokládá
se, že roční objem investic nepřesáhne
v průměru úroveň roku 1980 a bude
se pohybovat v rozmezí 135 až 150 mld Kčs.
Máme k dispozici velký objem základních
fondů z minulých let. Jejich racionální
využívání, které je dosud nedostatečné,
představuje velkou rezervu pro zvýšení
výroby a její technické úrovně.
V investiční výstavbě proto musíme
postupovat mnohem hospodárněji než dosud a
lépe zvládnout celý investiční
proces. Cílem je především soustředit
pozornost na dokončování staveb a na snižování
rozestavěnosti, což předpokládá
podstatné snížení rozsahu zahajovaných
staveb. Roční objem zahajovaných staveb bude
vycházet přibližně z úrovně
plánované na rok 1982. Nelze počítat
s tím, že v dalších letech se rozsah zahajovaných
staveb bude výrazněji zvyšovat. Tím
se vytvářejí podmínky pro koncentraci
dodavatelských kapacit na významné rozestavěné
stavby, pro zkrácení lhůt výstavby
a pro snižování rozestavěnosti.
V sedmé pětiletce bude investiční
výstavba zaměřena především
na zajištění palivoenergetických zdrojů,
na intenzifikaci výroby, na realizaci plánovaných
strukturálních přeměn, na státní
cílové programy, na využití vědeckotechnického
rozvoje a na zabezpečení soběstačnosti
ve výrobě potravin.
Přehodnocují se proto dosavadní investiční
záměry. Jsme si vědomi toho, že bude
nutno dočasně odsunout i některé naléhavé
investiční požadavky, ale není jiné
cesty. Nepochybujeme o tom, že jednotlivý investiční
požadavek může být z hlediska místního
nebo odvětvového důležitý a zdůvodněný.
Při jejich posuzování a zařazení
do plánu se však musíme důsledně
řídit jen celospolečenskými hledisky
a národohospodářskými možnostmi.
Zkvalitňování celého procesu investování
musí jít ruku v ruce s lepším využíváním
stávajících výrobních fondů.
Vyžaduje to zejména zajištění souladu
mezi pořizováním nových základních
prostředků a přírůstkem pracovních
sil, a to nejen v celkových počtech, ale zejména
v profesní a oblastní struktuře. Je to hlavní
předpoklad pro využívání strojů
ve vícesměnném provozu, který mzdově
zvýhodňujeme. S tím souvisí i požadavek
důslednějšího vyřazování
zastaralých a morálně opotřebovaných
strojů, které brzdí proces komplexní
modernizace. Sedmá pětiletka staví také
na mobilizaci těchto rezerv.
Soudružky a soudruzi, v sedmé pětiletce v oblasti
životní úrovně vycházíme
v souladu s usnesením XVI. sjezdu KSČ z úkolu
dosavadní dobré výsledky nejen udržet,
ale dále i zkvalitnit.
Je to úkol velmi náročný, neboť
dnešní úrovní ve spotřebě
potravin a vybavenosti domácností se řadíme
mezi přední průmyslové země
v Evropě. Podle výsledků posledního
sčítání lidu v roce 1980 je u nás
například vybaveno automobilem 38 % domácností,
chladničkou 87 %, pračkou 83 %, televizorem 88 %
domácností. Je obecně známa vysoká
spotřeba potravin u nás, zejména masa, cukru
a mléka.
Dosáhli jsme mimořádně vysokého
uspokojování potřeb hrazených ze společenských
fondů. Například dávky sociálního
zabezpečení se během posledních pěti
let zvýšily o 26 %, dávky na zabezpečení
matky a dítěte o 17 %, přídavky na
děti o 19 %. Trvale se zvyšoval počet lékařů,
míst v jeslích a v mateřských školách.
Počet obyvatel připadajících na jednoho
lékaře poklesl ze 366 v roce 1975 na 310 v roce
1980, v jeslích bylo koncem roku 1980 umístěno
90 tisíc dětí, v mateřských
školách 695 tisíc dětí. Zlepšila
se bytová situace občanů a struktura bytového
fondu. V bytech dokončených v šesté
pětiletce bydlí téměř 2 milióny
obyvatel.
Výdaje na školství se za posledních
pět let zvýšily o 28 % a jejich růst
souvisí s přestavbou školského systému,
se zaváděním učebních oborů
s maturitou a také s rostoucím počtem žáků
ve vyšších typech škol. Na středních
školách studuje 331 tisíc žáků,
tj. o 13 % více než v roce 1975 a na vysokých
školách je 147 tisíc studujících,
tj. o 23 % více než v roce 1975.
Udržení a zkvalitnění těchto
výsledků je podmíněno zvýšením
výkonnosti celého národního hospodářství
a tvorby zdrojů. Je závislé na plném
a efektivním využití celého ekonomického
potenciálu, na aktivní práci a výsledcích
práce každého jednotlivce, každého
kolektivu, závodu, podniku.
Při uskutečňování politiky
XVI. sjezdu v životní úrovni bude velmi důležitou
podmínkou důsledné uplatňování
realizace socialistického principu odměňování
podle zásluhovosti a diferenciace mezd podle množství,
kvality a společenského významu vykonané
práce. Chceme, aby mzdu, která přinesla plný
ekonomický a společenský prospěch,
mohli naši pracující plynule realizovat na
vnitřním trhu. Soulad kupní síly obyvatelstva
s fondy zboží je jedním z hlavních záměrů
sedmé pětiletky.
Výroba, organizace služeb, a vnitřní
obchod proto musí obohacovat nabídku kvalitnějšího
a technicky dokonalejšího průmyslového
zboží a zvyšovat rozsah, kvalitu a pohotovost
poskytovaných služeb. Tendence, která se prosazuje
v přesunu poptávky na kvalitnější
a technicky dokonalejší výrobky s vyšší
užitnou hodnotou, vyžaduje počítat s rychlejším
růstem dodávek průmyslového zboží
než potravin. Na inovačních procesech bude
záviset růst zájmu spotřebitelů
o nákup zboží dlouhodobé potřeby,
jako je nábytek, auta, elektrospotřebiče,
módní zboží apod.
V potravinářském zboží bude zapotřebí
rozšířit prodej potravin průmyslově
připravených k přímé spotřebě
v domácnosti, zvyšovat podíl kvalitnějších
druhů zboží a obohacovat sortiment potravin.
I za složitější hospodářské
situace uvažujeme s tím, že rozsah spotřeby
obyvatelstva uhrazovaný ze společenských
fondů zůstane minimálně zachován.
Kromě toho získají pracující
podniků a organizací další výhody
ze zdrojů fondu kulturních a sociálních
potřeb.
Bezplatné školství a bezplatné zdravotnictví
vstoupilo do povědomí našich obyvatel již
jako samozřejmost. Přitom pouze v Československé
socialistické republice jsou vedle bezplatného léčení
poskytovány bezplatně i veškeré léky
a speciální zdravotnický materiál.
Na tato dvě základní odvětví
společenské spotřeby bude v sedmé
pětiletce vynaloženo více než 230 miliard
Kčs, nepočítáme-li v to investiční
výstavbu. Celkový objem prostředků
vynaložených ze společenských zdrojů
v oblasti kultury přesáhne v sedmé pětiletce
asi 30 miliard Kčs (bez investic).
Rovněž v oblasti společenské spotřeby
je třeba náročněji hledat cesty k
uplatňování hledisek efektivnosti, hospodárnosti
a promyšleně zacházet s vydělenými
zdroji a mobilizovat všechny rezervy.
Peněžité dávky vyplacené v oblasti
důchodového a nemocenského zabezpečení,
jakož i pomoci rodinám s dětmi přesáhnou
v příštím roce částku
71 miliard Kčs. Porovnání s nejvyspělejšími
kapitalistickými státy ukazuje vysokou úroveň
péče společnosti o rodiny s dětmi.
Jde zejména o výši rodinných přídavků,
o podpory při narození dítěte i o
placenou mateřskou dovolenou, slevy na dani ze mzdy, na
nájemném atd.
Dále se budou zlepšovat podmínky bydlení.
V sedmé pětiletce se uvažuje s výstavbou
480 - 550 tisíc bytů. V rámci komplexní
bytové výstavby bude modernizováno 40 až
50 tisíc bytů v socialistickém vlastnictví.
V průmyslové výrobě, zejména
ve výrobě stavebních hmot jsou plánovány
v dostatečném množství dodávky
pro družstevní a individuální bytovou
výstavbu a pro modernizaci domů a bytů v
osobním vlastnictví.
Za nedílnou a stále významnější
součást rozvoje životní úrovně
považujeme ochranu životního prostředí.
V sedmé pětiletce budou vynaloženy značné
prostředky na zlepšení životního
prostředí zejména v těžebních
okresech Severočeského kraje, na Ostravsku, Sokolovsku,
v oblasti Žiaru nad Hronom a dalších.
Chceme zdůraznit, že uchování základní
hodnoty životního prostředí, bohatství
naší přírody a krásy naší
země bude závažným úkolem této
a příštích pětiletek.
Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry XVI.
sjezdu KSČ zákon předpokládá
proporcionální rozvoj a upevňování
jednotné československé ekonomiky. V určení
základních národohospodářských
proporcí - v dynamice a struktuře růstu hmotných
zdrojů i v jejich rozdělování a užití
- plán vychází z podmínek a možností
rozvoje obou národních republik a jednotlivých
oblastí.
Zákon ukládá zajišťovat klíčové
úkoly jednotné československé ekonomiky
a tímto směrem orientovat i ekonomický rozvoj
na území České a Slovenské
socialistické republiky. Na tomto základě,
v souladu se zdroji pracovních sil s vybudovanými
základními výrobními fondy bude hospodářský
rozvoj ve Slovenské socialistické republice rychlejší.
Její podíl na tvorbě celostátních
zdrojů se i v příštích letech
zvyšuje. Průmyslová výroba, jako základní
odvětví tvorby společenského produktu,
vzroste v ČSR o 12 - 16 %, a v SSR o 18 - 23 %.
V sedmé pětiletce se počítá
se zabezpečením rozvoje hlavních průmyslových
aglomerací, zejména Severočeského
a Severomoravského kraje a v souladu s dlouhodobými
koncepcemi s dalším rozvojem hlavního města
ČSSR Prahy a hlavního města SSR Bratislavy.
Soudružky a soudruzi, rozhodujícím předpokladem
úspěšné realizace zákona o sedmé
pětiletce bude aktivní a iniciativní přístup
všech, kteří se budou podílet na plnění
hospodářských úkolů.
Vláda Československé socialistické
republiky bude důsledně prosazovat, aby se na všech
stupních řízení zlepšila úroveň
řídící a organizátorské
práce při zajišťování plánu.
Rozhodující pozornost musí být věnována
kvalitě plánů na resortech, výrobně
hospodářských jednotkách a podnicích.
Centrální orgány zodpovídají
za to, aby základní cíle a úkoly pětiletky,
jak je stanoví zákon o sedmé pětiletce,
byly rozpracovány, konkretizovány a realizovány
tak, aby v celé šíři reprodukčního
procesu prosazovaly technický pokrok, snižování
energetické a materiálové náročnosti,
zvyšování kvality výroby, plné
a efektivní využití výrobních
fondů a aby byly podloženy progresívními
normami a technicko-organizačními opatřeními.
Realizace základních cílů a úkolů
sedmé pětiletky musí probíhat při
důsledném dodržování zásady
rovnoměrného vývoje mezi tvorbou a užitím
zdrojů v souladu s principy chozrasčotního
způsobu hospodaření a v závislosti
na výsledcích hospodaření.
Ostře vystupuje do popředí požadavek
důsledné hospodárnosti, a to nejen ve výrobních
procesech, ale stejně naléhavě v administrativě
a v celé nevýrobní sféře.
Náročné úkoly sedmého pětiletého
plánu, zejména prosazení intenzívních
směrů rozvoje ekonomiky, vyžadují, aby
se zajištění plánu a jeho realizace
důsledně spojovaly s uplatňováním
Souboru opatření ke zdokonalování
plánovitého řízení národního
hospodářství v konkrétních
podmínkách podniků a závodů
a v úzkém propojení na vnitropodnikový
chozrasčot.
Při dalším zdokonalování soustavy
řízení národního hospodářství
budeme vycházet z požadavku vytvářet
větší ekonomický tlak na růst
efektivnosti výroby, na rychlejší realizaci
vědeckotechnického pokroku a na širší
efektivní zapojení naší ekonomiky do
mezinárodní dělby práce a světového
obchodu. Bude nutno přesněji vymezit ekonomickou
odpovědnost jednotlivých stupňů řízení
a zpružnit řízení tak, aby odpovídalo
mnohotvárnosti a složitosti podmínek rozvoje
národního hospodářství.
Úspěšná realizace základních
cílů a úkolů, které stanoví
zákon o sedmém pětiletém plánu,
vyžaduje plnou angažovanost, hluboké pracovní
zaujetí, kvalitativně nové metody práce
a sjednocení úsilí řídících
pracovníků, dělníků, techniků,
družstevních rolníků a pracujících
ve všech odvětvích národního
hospodářství. Hospodářské
vedení spolu s orgány Revolučního
odborového hnutí musí vytvářet
na všech pracovištích, závodech, podnicích
a organizacích podmínky pro aktivní účast
pracujících na tvorbě, plnění
a překračování hospodářských
plánů využitím nových forem a
metod rozvoje pracovní iniciativy, socialistické
soutěže a zlepšovatelského hnutí.
Konkrétní a cílevědomé usměrňování
pracovní iniciativy a socialistického soutěžení
přineslo vždy v minulosti pozitivní výsledky
a očekáváme, že tomu tak bude i v náročných
podmínkách 7. pětiletky.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, koncepce a právní konstrukce návrhu
zákona odpovídá ústavním a
ostatním právním předpisům,
které se vztahují na zákon o pětiletém
plánu, zvláště na čl. 10 a 36
ústavního zákona o čs. federaci a
na § 7 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském
plánování. Politickoprávní
význam zákona spočívá v tom,
že dává závazný právní
základ veškeré řídící
a hospodářské činnosti pro toto pětileté
období
Přijetím předloženého návrhu
zákona o sedmém pětiletém plánu
schválí Federální shromáždění
základní cíle, úkoly a podmínky
realizace hospodářského a sociálního
rozvoje do roku 1985. Pro vlády, ústřední
orgány státní správy, orgány
hospodářského řízení
a socialistické organizace zakládá zákon
povinnost konkretizovat základní cíle a úkoly
v něm obsažené a rozpracovávat ve všech
potřebných souvislostech postupy, řešení
a opatření nezbytné k důslednému
zabezpečení zákona. Hlavní úloha
náleží vládě Československé
socialistické republiky, která k uskutečnění
zákona projedná a adresně stanoví
na léta 1981 - 1985 úkoly v plném rozsahu
soustavy ukazatelů státního plánu
rozvoje národního hospodářství.
Dovolte, abych vám, soudružky poslankyně a
soudruzi poslanci, poděkoval za váš dosavadní
zájem a aktivní přístup při
projednávání otázek dalšího
rozvoje našeho národního hospodářství.
Vaše připomínky a iniciativní návrhy
byly využity při konečné formulaci návrhu
zákona. Vaše náměty a upozornění
jsou pro nás velmi cenné a využijeme jich při
provádění zákona a při zabezpečování
základních cílů a úkolů
sedmého pětiletého plánu
Jménem vlády Československé socialistické
republiky vás chci ujistit, že vláda při
výkonu svých funkcí bude provádět
všechna nezbytná opatření a vytvářet
potřebné podmínky, aby se zákon úspěšně
plnil.
Vláda Československé socialistické
republiky učiní vše ke splnění
základních cílů a úkolů,
které vyplývají z generální
linie výstavby rozvinuté socialistické společnosti
a ze závěrů XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa v oblasti hospodářského
a sociálního rozvoje v zájmu šťastného
života lidu naší krásné socialistické
vlasti.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji Federálnímu shromáždění,
aby schválilo předložený návrh
zákona o sedmém pětiletém plánu.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Potáčovi.
Prosím, aby se slova ujala předsedkyně výboru
pro plán a rozpočet Sněmovny národů
poslankyně Vojteková, kterou výbory Sněmovny
národů pověřily úkolem společné
zpravodajky.