Úterý 15. prosince 1981

V zákoně není a ani nemůže být číselně vyjádřen rozhodující faktor, který spočívá v iniciativě, obětavosti a pracovním hrdinství dělníků. O skutečné síle iniciativy zdola svědčí např. odezva na výzvu havířů dolu Nástup v Tušimicích, po havárii na dole Pluto, za plnění a překračování plánu, na níž odpověděl - o již 900 kolektivů dolů, průmyslu, stavebnictví, železnic, zemědělských závodů i služeb v Severočeském kraji. Cenné závazky k 10. všeodborovému sjezdu přijímají nyní desítky brigád socialistické práce z OKD kolektivy z podniků Škoda Plzeň, z Atomové elektrárny Jaslovské Bohunice, z výstavby přečerpávací vodní elektrárny Čierný Váh, z patnácti podniků z Prahy a jiné.

Soudružky a soudruzi, odborové hnutí má přední zájem na tom, aby dělníci a ostatní pracující byli zainteresováni na kvalitní, výkonné a racionální práci, aby si podle zásluh mohli i více vydělat. Už sedmá plenární schůze ÚRO vybídla odborové svazy a organizace, aby aktivněji vstoupily do mzdové praxe ve všech závodech. Tím spíše, že přestavba mzdových soustav i racionalizace práce zůstala stát na poloviční cestě a je mnoho dlužna soustavnému normování práce a diferenciaci. Vždycky mezi odboráři zněla otázka nejen, kolik si vyděláš, ale i za jakou práci a podle jakých norem. Ukazuje se však, že hladina mezd a výdělků se zdá být dosti poklidná a nivelizačně vyrovnaná.

Sami poctiví pracující říkají, že není trvale možno mzdovými ústupky vycházet vstříc zaostalým náladám, lajdákům, a vyhýbat se i konfliktům s těmi, kteří se přiživují na přínosu celého kolektivu. Ředitelé a ekonomové by měli za součinnosti podnikových a závodových výborů ROH přistupovat k zpřesňování prémiových řádů i úrovně norem, ale též ke zlepšování organizace práce a plynulého chodu výroby.

Shodujeme se v záměrech, o kterých hovořil místopředseda vlády s. Potáč, abychom dali větší operační prostor ve mzdovém vývoji tam, kde dochází k vyššímu zhodnocování společenské práce a úsporám pracovních sil. Je to v politice zaměstnanosti správné, tím spíše, že v praxi řízení, správy i ve službách je dosti duplicitní a nadbytečné administrativy. Situaci ilustruje i to, že zatímco počet dělníků vzrostl od roku 1976 do roku 1980 o 91 tis., pak počet technicko-hospodářských a správních pracovníků vzrostl o 114 tis. osob. A to si ještě někdy vypomohli změnou označení technické či administrativní kategorie za dělnickou, a tak se fiktivně vypořádat s usnesením vlády č. 312/1979 a naše odborové výbory ROH k tomu pasívně přihlížejí. S byrokratismem souvisí i odsouzeníhodná praxe, že bezpočet vedoucích referentů vydává různé závazné výklady, oběžníky, zákazy, příkazy, a to někdy i pod hlavičkou resortu, takže snaha Federálního shromáždění a vlády o zjednodušení zákonných norem je znehodnocována značným počtem nejen norem nižšího druhu, ale i jakousi změtí toho, co ani normou není a za normu se jenom vydává. Tak například místo abychom při podstatném rozšíření družstevní bytové výstavby a uznávané výhodné úvěrové politice napomohli též ke zjednodušení přípravného investičního povolovacího řízení, musí družstevní stavebníci projít doslova bludištěm papírové agendy.

Měli bychom se v procesu za vyšší efektivnost dostat na kloub obecnému tvrzení o nedostatku pracovních sil. Hájíme a vyzvedáváme právo na práci, ale ne všichni si práce váží. Řekl bych, že lidí je dost, ale nejsou tam, kde je potřebujeme. Pro hornictví bude žádoucí získávání pracovních sil více preferenčně, ale i celospolečensky podpořit; v opačném případě by se tento problém v sedmé pětiletce zvlášť vyhrocoval v SHD a v OKR. Zde například z 19 tis. horníků na rubání a ražení jich vzhledem k důchodovému nároku více než polovina během pětiletky odejde.

V sedmé pětiletce počítáme s dynamizujícím vlivem zlepšovatelského a vynálezeckého hnutí na vědeckotechnický rozvoj. Hnutí má sice mnoho patronů, ale málo pomocníků.

O značných rezervách svědčí to, že předmětem řešení bylo v 6. pětiletce jen 60 tis. tematických úkolů, ačkoliv jich bylo vyhlášeno 190 tis.

V téže době byla využita pouze třetina z 35 tis. přihlášených vynálezů; v témže období jen polovina zlepšovacích návrhů byla využita ve výrobě. Řada hodnotných vynálezů, zlepšovacích návrhů a dokonce mnohé uznané realizační výstupy ústavů ČSAV zůstávají ležet ladem. Je dost častý nesprávný postup při výpočtu výše odměn, čímž se množí spory a nechuť řady novátorů. Například nutno přistoupit k možnosti zvyšovat odměny za úspory energie, ropy a paliv až o 200 %. Nedoceňování tvůrčí technické iniciativy a její živelnost si nemůžeme v této pětiletce dovolit. Jako dílčí část pomoci byla rozšířena právní ochrana ROH zlepšovatelům a vynálezcům ve všech jejich sporech. Federální vláda přijala usneseními ze dne 28. listopadu a 10. prosince t. r. návrhy, aby federální resorty a národní vlády zajistily aktivní pomoc při řešení tematických úkolů, zlepšovatelského a vynálezeckého hnutí a při plánovitém rozšiřování osvědčených vynálezů tak, aby bylo docíleno v průběhu sedmé pětiletky 45 mld Kčs obecně hodnoceného společenského prospěchu.

V úsilí hospodářských vedoucích a ZO ROH o sociální podmínky v souladu s novými požadavky musí sehrát větší úlohu programy sociálního rozvoje, zejména v závodním stravování a zlepšování pracovních režimů. Tomu je předurčena hlubší součinnost všeodborových orgánů a orgánů státní moci v okresech, krajích a obou republikách, která v poslední době se převážně osvědčuje. Brigády socialistické práce, kolektivy pracujících vyjadřují přesvědčení, že i přes všechny obtíže, přes dramatičnost doby ve světě jsme schopni vysoké nároky zvládnout. Přitom v dnešních dnech naši pracující, kteří byli stále více zneklidňováni rostoucí agresivitou antisocialistických sil a rozbíječů dělnického hnutí a lidového státu v Polské lidové republice, přijímají s plným pochopením a uspokojením všechna mimořádná opatření v tomto státě jako životně nezbytná pro uhájení socialistické moci a udržení internacionálních svazků této země v rámci socialistického společenství.

Cílevědomý program komunistické strany, opírající se o nejužší koordinaci se Sovětským svazem, přináší záruky a dává pevné výhledy životním zájmům našeho lidu. Doporučuji vyjádřit podporu vládnímu návrhu zákona o sedmé pětiletce.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi, prosím poslance Krylla. Připraví se poslanec Hanus.

Poslanec SL J. Kryll: Soudružky a soudruzi poslanci, každý dnes přemýšlí a uvažuje nad sestavou 7. pětiletého plánu, nad jeho hlavními úkoly, zdroji a možnostmi; kdo si uvědomí, co se od jejich výsledků očekává, nutně si vše musí dát do souvislostí s tím, jaká těžká a odpovědná práce nás čeká. Každému z nás je jasné, že jde o složité úkoly, které jsme doposud v takovémto rozsahu neřešili. Současně si musíme uvědomit, že půjdeme do řešení úkolů, které jsou kvalitativně nové a přiznejme si, že budeme stát i před takovými úkoly, k jejichž řešení bude třeba odvahy, odborných a politických schopností.

Řeknu rovnou, o co mi jde, co mám na mysli. Strukturální změny našeho národního hospodářství vyžadují potřebnou regulaci pracovních sil. Hospodaření pracovními silami je soustavně sledováno jak odpovědnými pracovníky, tak i naší veřejností. Vedle této pozornosti je hospodaření pracovními silami i jednou z nejkritizovanější záležitostí. Každý z nás mi dá za pravdu, řeknu-li, že z názorů a receptů, které vyslechneme na řešení otázek dotýkajících se pracovních sil, by vyšla slušně silná knížka.

Není se čemu divit. Poctiví lidé, kterých je v naší zemi dost a dost, kteří práci považují za smysl svého života, za náplň života, kteří poctivě získávají odměnu za práci, důrazně a oprávněně kritizují prokazatelné nešvary a nedostatky. Řeknu poctivě, že v těchto souvislostech nás kritizující činí vinnými, odpovědnými za nedostatky, které se v hospodaření pracovními silami vyskytují. Těžko se odpovídá lidem, kteří odvádějí poctivou, přesnou a kvalitní práci, na konkrétní otázky, jak je možné, že tam a tam jsou ještě lidé nevyužití, neschopní, lajdáci, fluktuanti, lidé při tom všem mnohdy ještě nadávající na náš režim. Lidé využívající všech výhod, vymožeností, kteří za nezaslouženou odměnu nepřinášejí žádný, nebo v nejlepším případě malý užitek.

Mezi prostým lidem je spousta receptů, jak naši zaměstnanost, nebo lépe řečeno regulaci pracovních sil řešit. Staří lidé dávají k dobrému své trpké zkušenosti z kapitalistických, předválečných let, některé názory rozhořčených poctivých pracovníků na léčení nešvarů v hospodaření pracovními silami se ani neodvažuji reprodukovat, v podstatě jde o všeobecný názor na to, že si mnozí lidé nedovedou vážit skutečnosti, že se nemusí strachovat o práci.

Dobrý přehled o naší práci a praxi v hospodaření pracovními silami mají samozřejmě a především samotní lidé, kterým, jak se říká, práce nevoní a přiživují se na naší situaci. Téměř v každém závodě, provoze, se najdou lidé, pracovníci se špatným vztahem k práci, kteří neplní úkoly a přesto jsou zaměstnáváni. Toto dosud umožňovala současná praxe plánů práce, údajný nedostatek pracovních sil a nadbytek pracovních příležitostí.

Tyto skutečnosti a fakta vedou k dalším, přímo souvisejícím nedostatkům. Jde především o projevy úpadku pracovní kázně, o nedůsledné využívání pracovní doby. V těchto situacích se pak není možno divit, že mnozí vedoucí hospodářští pracovníci nemají odvahu situaci principiálně řešit, lajdáky postihovat a vyžadovat plnění všech pracovních povinností. Tato praxe přecházela současně negativně i do mzdové praxe, projevy nivelizace. Neřeknu nic nového, sdělím-li, že současně v poli soustavné kritiky občanů a pracujících je i praxe hospodaření s pracovními silami v oblasti technickohospodářských pracovníků a administrativních sil, zejména z hlediska jejich soustavného a neodůvodněného nárůstu. Víme, že v šesté pětiletce jejich nárůst vytvářel vážný problém. Odborníci tvrdí, že pro další řešení tohoto problému nebude jiná možnost než administrativní rozhodnutí a direktivní snížení počtů administrativních a technicko-hospodářských pracovníků.

Kritika toho všeho, co jsem řekl, je o to závažnější, že pochází především od poctivých pracovníků, kteří vidí, že ne všichni se stejně podílejí na společné práci, ale zejména vidí to, že nepoctivci perfektně vědí, co jim patří, co mají dostat, na co mají v naší socialistické společnosti právo a nároky.

Údajné nedostatky pracovních sil, někde doslovné podbízení při náborech pracovních sil, má také své následky v nevyužití základních fondů, malé směnnosti a v neposlední řadě ve vyvolávání inflační spirály, preferencí, výhod, ale i ústupků od pořádku všeho druhu. Velký nadbytek pracovních příležitostí vedl k tomu, že tam, kde se musí poctivě pracovat, kde jsou pracovní profese pod širokou kontrolou veřejnosti, tam se lidí nedostává, ať již je to v odvětví těžby paliv, těžkého strojírenství, dopravy, ale i stavebnictví. Pokles počtu pracovníků v těchto, pro nás rozhodujících profesích, zatím pokračuje.

Neoddiskutovatelná fakta o dosavadní špatné praxi v hospodaření pracovními silami jsou navíc násobena značným viditelným i skrytým nevyužíváním pracovní doby. Uvedu příklady z praxe. Měřením, tak zvanými snímky pracovního dne, bylo prokázáno například ve stavebnictví, že ze základní pracovní doby je na různých místech promarněno 20 - 30 % směnového výkonu. Za tím samozřejmě není jen nízká výkonnost jednotlivců, ale řada dalších nedostatků. To není jen záležitost stavebnictví. Například v odvětví kusové neopakovatelnosti výroby ukazují snímky pracovního dne ztráty v rozmezí 10 - 15 % uvnitř směn. Zřejmě zde bude nutné mít stále na mysli, že pouhá jedna hodina zbytečných ztrát v našem národním hospodářství představuje hodnotu stovek miliónů Kčs, o které ochuzujeme vlastně sami sebe.

Dnes se začíná měnit situace, nízká plánovaná tempa ekonomiky, snížení investiční politiky, požadované strukturální změny naznačují potřebu nových přístupů k řešení otázek zaměstnanosti. Mnozí z nás si řeknou, že konečně může být v pracovních silách pořádek. Zmenší se počet pracovních příležitostí, utuží se všeobecná kázeň i pořádek a kontrola bude.

Situace zřejmě nebude tak jednoduchá, jak bychom si přáli, především v nerovnoměrném rozmísťování pracovních sil. K tomu by se dále měla připojit prognóza nízkých počtů přírůstku zaměstnanosti. Stále přetrvává "válka" o pracovní síly. Jak se ukazuje, nebude v budoucnosti z čeho brát. V 7. pětiletém plánu bude celkový přírůstek ekonomicky činného obyvatelstva minimální. Jestliže pak například bychom chtěli řešit situaci v našich dolech, aby horníci nemuseli pracovat 20 - 30 sobot v roce navíc, posílit tedy těžbu pracovními silami, pak nemůže většina odvětví počítat s žádoucími přírůstky pracovních sil.

Nejobtížnější bude situace v hlavním městě Praze. Praha jako významné průmyslové centrum se silnou základnou strojírenství má nemálo problémů. Při poklesu celkové zaměstnanosti, způsobené především odchodem pracovníků produktivního věku do důchodu, je pokles počtu dělníků podstatně rychlejší. Je to o to závažnější, že jde o dělníky nejzákladnějších profesí, především strojních profesí a hutnických oborů. Bylo by možná zbytečné hovořit o příčinách poklesu zájmu o tyto obory, kdyby 7. pětiletka nekladla především na strojírenství podstatně vyšší a náročnější úkoly. Nezájem je především dán mimořádnými nároky v těchto oborech, kde se pracuje ve vysokém stupni dělby práce, technologické kázně, kontroly a vícesměnných režimech. Vysoké fyzické napětí, duševní aktivita potřebná pro výkon práce, ztížené pracovní podmínky jsou příčinami nezájmu o tyto profese. Stejné příčiny a důvody mohou uvádět soudruzi pracující v Severočeském kraji a v hornických oblastech vůbec.

Přitom současně v těchto silně průmyslových aglomeracích působí i jiní činitelé na nedostatky nebo úbytky pracovních sil. Je to mnohdy nedostatečná pozornost sociálním a pracovním podmínkám. Bude nutné v 7. pětiletce počítat i s těmito činiteli při rozmísťování a stabilizaci pracovních sil. Kvalifikované pracovníky nelze zbytečně ztrácet. Proto i regulace pracovních sil musí mít svoji přitažlivost. Jen poctivě prováděná regulace pracovních sil, zachovávající přísně socialistické principy preferencí, postrádající striktnosti nařízení, může pomoci našemu strojírenství, oboru paliv a energií při zajišťování uvažovaných a navrhovaných temp růstu objemu výroby v 7. pětiletce.

Pro zabezpečování úkolů 7. pětiletého plánu byl vypracován systém jednotné regulace zaměstnanosti s rozmísťováním pracovních sil, byl publikován a dá se o něm říci, že může být významným pomocníkem při ovlivňování zaměstnanosti. Zatím ale musíme konstatovat, že vývoj zaměstnanosti v národním hospodářství od začátku tohoto roku ukazuje závažné odchylky od záměrů. Nepodařilo se využít nižšího tempa výroby ke zpomalení potřeb přírůstku zaměstnanosti, nedochází k potřebným strukturálním změnám, podstatnému zvýšení efektivnosti práce, kvality výroby a dalších potřebných ukazatelů. Nedaří se mezikrajové přesuny, je i značně nedostatečná migrace obyvatel a pracovníků do potřebných oblastí.

Navíc regulace pracovních sil může být jedině tehdy účelná, budou-li známy systémy priorit, které je nutno pracovními silami zabezpečovat. Regulační systém je jen základním nástrojem národohospodářského plánu, tudíž od něj nelze očekávat více, než je jeho úlohou.

Je jasné, že nás hlavní nápor problémů teprve čeká. Aktuální otázkou ovšem je, aby se nestalo, že vyvolané skutečnosti nás zastihnou nepřipravené. Strukturální změny našeho národního hospodářství vyvolávají vedle problémů v rozmísťování lidí ohromnou spoustu následných sociálních problémů, problémů s eventuální změnou kvalifikace u lidí, kteří řadu let vykonávali práci, na kterou byli zvyklí. Řada lidí bude stát před problémy své rekvalifikace, před otázkami získání nové kvalifikace a rozšiřování odborných znalostí ve více oborech. V současné době neexistuje ústřední norma, řešící komplexně přeškolování velkých skupin pracovníků. Existují pouze podnikové předpisy. Bude asi především nutné urychlit práce na návrhu zákona o výchově a vzdělání dospělých, který je připravován. Současně s tím bude nutno měnícím se podmínkám přizpůsobovat vhodně výchovu na odborných školách a v učňovských zařízeních.

Soudružky a soudruzi, moje vystoupení a zamyšlení nad současným stavem hospodaření pracovními silami a potřebami jejich regulace není vyvoláno ničím jiným, než upozorněním na ohromnou potřebu práce při jejím důsledném, ale zároveň nejvýše rozumném prosazování. Všechna opatření a zásahy musí být nesmírně citlivé, založené na zásadě posouzení odborných schopností a zásluhovosti každého jednotlivého pracujícího. Jedině podle těchto zásad, vedle společenské potřeby, se dá řešit rozmísťování pracujících. Odborné schopnosti a zásluhovost bude také muset být měřítkem při ovlivňování počtu technicko-hospodářských a administrativních pracovníků a v neposlední řadě i při určování počtu potřeby pracovníků v poprodukčním věku.

Zároveň mi dovolte říci: tak jak všichni víme, že se projevuje řada rezerv, například ve využívání základních fondů, v hospodaření s materiálem, energiemi, musíme si současně uvědomit, že v oblasti pracovních sil máme jedny z největších rezerv vůbec.

Chceme cíle, vytyčené 7. pětiletkou plnit, proto musíme úkoly v regulaci a hospodaření pracovními silami cílevědomě a citlivě řešit.

Na závěr mi dovolte, abych vám doporučil k přijetí návrh zákona o sedmém pětiletém plánu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP