Úterý 15. prosince 1981

Oblast neproduktivních nákladů bude nadále limitována a hospodaření zpřísňováno, ať již jde o cestovné, různé odměny mimo pracovní poměr, pořádání velkého počtu konferencí a porad nebo o jiné neproduktivní výdaje, včetně výdajů do zahraničí.

Program zvyšování hospodárnosti je programem otevřeným, který bude postupně doplňován o poznatky stranických, odborových a dalších společenských organizací, o zkušenosti poslanců, o poznatky z prováděných kontrol a revizí. Přijatá opatření budou soustavně kontrolována, a také Federální shromáždění bude jednou ročně informováno o celkovém postupu tohoto programu.

Soudružky a soudruzi poslanci, zabezpečení vysokého standardu životní úrovně, kterého jsme dosáhli, je v současných ekonomických podmínkách vysoce náročným úkolem, a to tím spíše, že přechod k intenzívnímu hospodářskému rozvoji probíhá pomalu a strategie zvyšování efektivnosti nepřináší dosud očekávané výsledky. Přitom souvislost těchto oblastí s možnostmi uspokojování potřeb životní úrovně je zřejmá a byla mnohokrát zdůrazněna. Reálným základem rozšířené reprodukce všeho, co se vztahuje k životní úrovni, může být jen dobře fungující a efektivně a proporcionálně se rozvíjející ekonomika. Základním úkolem naší hospodářské politiky je zachovat poměrně vysokou životní úroveň obyvatelstva a podle vytvořených možností ji dále zkvalitňovat. K tomu se v příštím roce zaměří plánovaný růst mezd, které se mají zvýšit o 1,9 %, maloobchodní obrat, který má stoupnout o 2,8 %, i růst společenské spotřeby. Plánujeme rovněž zvýšení úspor a oběživa u obyvatelstva o 12 mld Kčs.

Za důležitou součást finanční rovnováhy považujeme rovnováhu na vnitřním trhu tak, aby peněžní příjmy obyvatelstva nacházely odpovídající nabídku zboží a služeb nejen v celkovém objemu, ale stále více i v kvalitě a žádoucím sortimentu.

Prostředky, které směřují do oblasti životní úrovně obyvatelstva, nemohou překračovat naše faktické ekonomické možnosti a při nízkém přírůstku tvorby hmotných a finančních zdrojů jsou i možnosti výdajů rozpočtů na tyto účely omezené.

Celkový objem výdajů na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo dosáhne v příštím roce částky přes 151 mld Kčs, z čehož na investice připadá přes 16 mld Kčs a na neinvestiční výdaje téměř 135 mld Kčs. Ve srovnání s letošním rokem se neinvestiční výdaje zvyšují o 2,2 %, tj. téměř o 3 mld Kčs. Tento nižší plánovaný přírůstek - ve srovnání s letošním rokem i s průměrem v letech 6. pětiletky, který činil 5,1 % - je odrazem nižšího přírůstku zdrojů státního rozpočtu. To si zároveň vyžadovalo diferencovaně přistupovat ke stanovení objemu výdajů pro jednotlivá odvětví společenské spotřeby a i pro jednotlivé druhy výdajů.

Výdaje na sociální zabezpečení, které představují jednu z nejdůležitějších forem zajišťování sociálních jistot, se zvýší v souladu s předpokládaným demografickým vývojem. Pro zdravotnictví, školství a kulturu jsou ve státním rozpočtu zabezpečeny mzdové prostředky v souladu se státním plánem. Materiálové výdaje se v zásadě uvažují na úrovni letošních očekávaných výsledků. V souhrnu je tedy kladen vyšší důraz než v předchozích letech na hospodárné využívání přidělených hmotných i finančních prostředků.

Na sociální zabezpečení bude v příštím roce vynaloženo přes 74 mld Kčs, to je téměř čtvrtina všech rozpočtových prostředků. Zvýšení výdajů do této oblasti o 2,8 %, tj. o 2 mld Kčs, je zhruba na úrovni průměru minulých let. Z uvedené celkové částky připadá přes 45 mld Kčs na důchodové zabezpečení, téměř 24 mld Kčs na nemocenské pojištění pracovníků a z prostředků rozpočtů národních výborů ve výši téměř 5 mld Kčs je převážná část určena na nemocenské zabezpečení družstevníků a na sociální péčí. Zvýšení výdajů na důchody o 1,4 mld Kčs souvisí se zvýšením počtu vyplácených důchodů a zejména průměrné výše důchodu. U nově přiznávaných důchodů to představuje v průměru zvýšení z 1406 Kčs měsíčně letos na 1 470 Kčs v příštím roce. Na nemocenské dávky počítáme s částkou 6,5 mld Kčs a na přídavky na děti 12,5 mld Kčs. Kromě těchto výdajů počítáme v rozpočtu s částkou 540 mil. Kčs na státní příspěvek k půjčkám mladým manželům.

Na školství bude v roce 1982 vynaloženo 22,6 mld Kčs neinvestičních výdajů a na zdravotnictví 21,2 mld Kčs. Znamená to zvýšení výdajů na školství o 1,2 % a na zdravotnictví o 2,4 %. Přitom se ve zdravotnictví počítá se zvýšením výdajů na léky o 300 mil. Kčs, tj. o 6 %, takže celkové výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál dosáhnou 5,3 mld Kčs.

Hospodárněji je třeba postupovat i v celé oblasti kultury. Objem neinvestičních prostředků státního rozpočtu zde činí 3,6 mld Kčs. Na rekonstrukci a dostavbu Národního divadla v Praze počítáme ve státním rozpočtu s účelovými prostředky ve výši 450 mil. Kčs pro příští rok.

Celková účast státního rozpočtu na financování bytové výstavby a bytového hospodářství bude činit 22,3 mld Kčs, tj. asi tolik jako letos. V této částce jsou zahrnuty investiční výdaje na bytovou výstavbu ve výši 12,2 mld Kčs, státní příspěvky na družstevní a individuální výstavbu ve výši 4 mld Kčs, úhrada podílů v družstevní stabilizační výstavbě ve výši 560 mil. Kčs a další výdaje.

Tyto údaje, které jsem uvedl, zdaleka nevyčerpávají všechna opatření, jimiž socialistický stát zabezpečuje životní úroveň obyvatelstva; např. dotace na městskou hromadnou dopravu dosáhnou v příštím roce 2,6 mld Kčs, je intervenována řada maloobchodních cen, významné finanční příspěvky směřují do školního a závodního stravování.

Soudružky a soudruzi, při naplňování závěrů XVI. sjezdu KSČ v ekonomické a sociální oblasti řešíme řadu závažných problémů. Můžeme se přitom opřít o mohutný ekonomický potenciál naší země, o vysokou vyspělost našeho lidu, o spolupráci v rámci RVHP. Na ztížené podmínky ekonomického rozvoje v roce 1982 i dalších letech musíme odpovědět především zintenzívněním úsilí ve všech oblastech k dosažení vyšší efektivnosti, hospodárnosti a kvality práce, k dosažení zásadního obratu v úrovni a účinnosti řízení.

Potvrdilo se to i při projednávání návrhu státního rozpočtu a jeho jednotlivých kapitol v orgánech Federálního shromáždění. Dovolte mi, abych poděkoval všem poslancům za jejich angažovaný přístup a snahu přispět k aktivnímu řešení úkolů stojících před naší ekonomikou.

Závěrem bych chtěl ještě uvést, že čísla předloženého státního rozpočtu budou převedena na nové velkoobchodní ceny, které vstoupí v platnost od 1. ledna příštího roku a jejichž cílem je zreálnit hodnotové vztahy, aby více působily na zvyšování efektivnosti. Přepočet státního rozpočtu bude proveden tak, aby byla zachována jeho rovnováha a zabezpečeny úkoly stanovené jednotlivým odvětvím. Jménem vlády navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1982. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí ČSSR Lérovi. Jednotlivé kapitoly rozpočtu projednaly příslušné výbory sněmoven.

Vládní návrh zákona pak projednaly na společné schůzi výbory pro plán a rozpočet a výbory ústavně právní za účasti delegovaných zástupců ostatních příslušných výborů.

Společným zpravodajem výborů Sněmovny lidu je poslanec Belko. Prosím ho, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, vážení hostia, návrh štátneho rozpočtu federácie na rok 1982 bol prerokovaný v príslušných výboroch podľa schválených zásad predsedníctiev snemovní. Výbory najprv posudzovali pridelené rozpočtové kapitoly ústredných orgánov štátnej správy a organizácií napojených na ich rozpočet. V nadväznosti na to bol štátny rozpočet prerokovaný na spoločnej schôdzi ústavnoprávnych výborov a výborov pre plán a rozpočet za účasti delegovaných poslancov z ostatných výborov ako celok, vrátane jeho integrujúcej úlohy voči štátnym rozpočtom oboch republík. Zároveň hol prerokovaný návrh rozpočtového zákona, ktorým je tento rozpočet podľa ústavného zákona o čs. federácii Federálnym zhromaždením schvaľovaný.

Dovoľte mi, aby som vás oboznámil s výsledkami prerokúvania rozpočtových kapitol ústredných orgánov federácie v jednotlivých výboroch snemovní.

Z prerokúvania vyplynulo, že ústredné orgány po XVI. zjazde KSČ sa plne orientovali na riešenie úloh zameraných na aktuálne ekonomické otázky a na riešenie súvisiacich problémov, ktoré pre nich vyplývajú - zo záverov zjazdu. Výbory mali takto možnosť bližšie sa zoznámiť predovšetkým s tým, ako boli tieto závery rozpracované do rámcového programu realizácie v činnosti ústredných orgánov. Mohli najmä posudzovať čo z tohto programu bolo za obdobie pôsobenia pravidiel Súboru opatrení prijaté k zdokonaleniu spôsobu riadenia a čo bolo konkretizované do plánu hlavných úloh a ich rozpočtového zabezpečenia v duchu smerníc k plánu na rok 1982, v jeho kvalitatívne nových podmienkach.

Z vytýčených úloh ústredných orgánov a ich organizácií vyplynulo, že tieto orgány podľa svojho výrobného alebo nevýrobného zamerania, kladú si za cieľ v budúcom roku zamerať sa hlavne na kvalitatívne zabezpečenie hmotných a finančných úloh a na dodržanie rozhodujúcich zámerov vytýčených v požiadavkách štátnej hospodárskej politiky.

V tejto nadväznosti sa budú orientovať najmä na mobilizáciu významných intenzifikačných faktorov celej našej ekonomiky v podmienkach obmedzených materiálových a energetických zdrojov a na vytváranie predpokladov trvalejšieho rastu efektívnosti a kvality práce orgánov a nimi riadených organizácií. K zabezpečeniu týchto cieľov sa sústredia hlavne na kľúčové problémy a na úzke miesta rôznych ekonomických potrieb, ktoré vyžadujú urýchlené riešenie alebo - zvýšenú pozornosť.

Predovšetkým sa zamerajú na urýchľovanie tempa plnenia programu racionalizácie spotreby palív a energie a na racionálnejšie hospodárenie s pohonnými hmotami. Budú pokračovať v štrukturálnych zmenách výrobných programov, zameraných na znižovanie výroby energeticky a materiálovo náročných odborov, ale aj na posilnenie odborov, ktorých produkcia bude poskytovať možnosť zvýšeného vývozu, ako významnej podmienky vyrovnaného vývoja platobnej bilancie. Stanovené ekonomické nástroje, ako aj rôzne limity a záväzné ukazovatele budú podľa svojich zámerov účelnejšie a dôslednejšie využívať pri presadzovaní potrebného efektu a hospodárnosti vo výrobnej a nevýrobnej spotrebe. Zamerajú sa na lepšie hospodárenie s výrobnými a nevýrobnými zásobami, na spevňovanie spotrebných noriem a aktivizáciu potenciálnych ekonomických rezerv.

V súlade s prijatými politicko-hospodárskymi závermi kladú tieto orgány potrebný dôraz na využívanie svojich výrobných a nevýrobných kapacít a na preferovanie akcií zameraných na zvyšovanie výkonnosti a úspornosti, predovšetkým v oblasti energetických zdrojov. Prednostne hudú zabezpečovať aj prioritu plánu rozvoja vedy a techniky.

Žiadúcu pozornosť budú venovať dosiahnutiu účinnejšieho hodnotiaceho a kontrolného systému, vrátane zabezpečenia postupného plnenia vytýčených úloh "Hlavnými smermi hospodárskeho a sociálneho rozvoja do roku 1985". Budú zabezpečovať hodnotenie pôsobenia sústavy plánovitého riadenia v kľúčových oblastiach ich pracovnej sféry a upevňovania zmluvnej a finančnej disciplíny a rozhodnejšie odstraňovať slabé miesta v ich činnosti.

V programoch činnosti sú obsiahnuté opatrenia k prehĺbeniu riadiacej a organizátorskej práce v ich hlavných oblastiach pôsobenia. Tieto sú orientované aj na zníženie prácnosti, zjednodušenie administratívneho a správneho systému, vrátane ďalších etáp mechanizácie rôznych prác, unifikáciu strojného vybavenia a rozšírenie využívania výpočtovej techniky. Ich systemizačné opatrenia boli všade dodržané a úsporný trend administratívno-technického aparátu by mal naďalej pokračovať.

Z hľadiska obsahovej a kvalitatívnej stránky kapitol treba uviesť, že skladba a rozsah rozpočtových príjmov sa v mnohom opiera o dosiahnuté výsledky v posledných rokoch, v snahe o vylepšenie finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu, pričom sa vychádza z analýzy možnosti zvýšeného plánovania týchto príjmov. Príjmy zodpovedajú stanoveným zákonným a iným predpokladom a plánovaným kvalitatívnym požiadavkám hospodárskej činnosti príslušných organizácií.

Skladba a rozsah investičných a neinvestičných výdavkov v rozpočtových kapitolách vychádza z postavenia a úlohy ústredného orgánu a zodpovedá zákonným ustanoveniam, pričom rešpektuje prijaté opatrenia reštriktívnej povahy. Príslušné orgány sa zaväzujú dbať v ich duchu o optimálne vynakladanie prostriedkov, menovite dodržanie všetkých limitovaných položiek, pričom dôsledok zvýšených cien pohonných hmôt, vykurovacej nafty a mazacích olejov utlumia požadovanými úsporami v nákladoch.

V plánovaných nákladoch sú pritom brané do úvahy tiež ciele obsiahnuté v prijatých programoch komplexnej starostlivosti o pracujúcich, predovšetkým v oblasti zlepšovania pracovných a životných podmienok.

Súdružky, súdruhovia poslanci, prerokúvanie rozpočtových kapitol vo výboroch tiež ukázalo na niektoré špecifické, čiastkové problémy v zaistení potrieb ústredných orgánov. V období spracovávania kapitol sa tieto problémy týkali napr. reálnosti úvah o cenovom vývoji v zahraničí, požiadavkách na finančné zabezpečenie niektorých úloh plánovaného rozvoja vedy a techniky, požiadaviek týkajúcich sa počtu pracovníkov a hlavne oblastí dodávateľskoodberateľských vzťahov a materiálneho a kapacitného zabezpečenia plánovaných zámerov.

Rokovaním na zodpovedajúcej úrovni bol prijatý spôsob riešenia týchto jednotlivých problémov a rizík.

Treba však dodať, že plnenie investičných zámerov, vrátane opráv, bude naďalej, najmä za značného sklzu stavebných prác z tohto roku ohrozené, pokiaľ by zotrvávali prekážky tkvejúce v nedostatku kapacít dodávateľa, alebo subdodávateľa požadovaných prác.

Rovnako nepriaznivá je skutočnosť, že pre nedostatok potrebných kapacít sa nezlepšia ani dodávky niektorých nedostatkových druhov tovaru pre vnútorný obchod, ako napr. batérií a monočlánkov a pod. Pozornosť si vyžadujú pochopiteľne i iné prípady kapacitne obmedzených možností v zaistení dodávok, akými sa ukazujú napr. dodávky pre niektoré potreby realizácie vedeckotechnického rozvoja, alebo dlhé až päťročné dodávky prostriedkov požiarnej techniky.

Výbory v rámci kontrolnej činnosti posudzovali tiež ako sa využívajú odporúčania výborov, ktoré boli príslušným ústredným orgánom adresované pri prerokúvaní rozpočtovej kapitoly na rok 1981. Všetky výbory vzali s uspokojením na vedomie, že odporúčania boli rešpektované a námety a pripomienky boli využité. Vychádzajúc z tejto praxe a pozitívnych poznatkov v tejto oblasti, niektoré výbory pri posudzovaní rozpočtových kapitol i pre rok 1982 odporučili ústredným orgánom, na ktorý úsek resp. činnosť považujú za potrebné sa zamerať.

Tak napr. zahraničné výbory vo svojom odporúčaní poukázali na potrebu hľadania nenáročnej, avšak účinnej formy aktívnej propagácie našej mierovej politiky a na potrebu mimoriadnej starostlivosti kádrovej prípravy pracovníkov pre zahraničné služby.

Výbory pre plán a rozpočet odporučili Štátnej plánovacej komisii dôsledne zakladať podmienky efektívneho ekonomického vývoja v náročne stanovených, ale reálnych ukazovateľoch plánu a na jeho výrazné zameranie na najdôležitejšie potreby hospodárskeho a sociálneho rozvoja. V prípade nutných zásahov do tohto rozvoja pružne reagovať na zmenené podmienky a zásadne riešiť súvisiace problémy s cieľom minimalizovať ich nepriaznivý účinok. - Štátnej banke československej odporučili, aby dôsledne uplatňovala diferencované úrokové sadzby pri prekračovaní plánovanej výšky zásob a aby aktívne pôsobila na skvalitňovanie ich štruktúry u dodávateľov a vo vnútornom obchode. Federálnemu ministerstvu financií, aby naďalej zabezpečovalo zvýšenie hospodárnosti, v rôznych oblastiach výrobnej a nevýrobnej sféry. Zároveň, aby vhodnými formami pôsobilo na znižovanie finančnej administratívy a komplikovanej kontroly. Výboru ľudovej kontroly ČSSR bolo odporúčané venovať zvýšenú pozornosť uplatňovaniu a pôsobeniu ekonomických nástrojov, resp. stimulačných funkcií v oblasti dodávateľsko-odberateľských vzťahov a dôsledne uplatňovať všetky opatrenia prijaté k zdokonaleniu kontrolného systému v národnom hospodárstve a v štátnej správe. Federálnemu cenovému úradu, aby posúdil uskutočňovanie cenových opatrení takým spôsobom, ktorý by verejnosť pripravoval na potrebu úprav a obmedzoval šírenie nežiadúcich a nepravdivých správ.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP