XVI. sjezd KSČ zdůraznil význam investiční
výstavby pro budoucí proporcionální
rozvoj naší ekonomiky. Již řadu let se
opakovaně poukazuje na typické nedostatky naší
investiční výstavby: na dlouhé lhůty
výstavby a na vysokou rozestavěnost.
Předmětem časté kritiky je např.
realizace komplexní bytové výstavby. Je tomu
tak u nás v Olomouci, ale platí to obecně.
Za předávkou bytů se stále značně
opožďuje dokončení základní
občanské a technické vybavenosti, což
zapříčiňuje nedodržování
schválených režimů výstavby.
V sídlištích s nedokončenou výstavbou
dochází pak k oprávněným stížnostem
občanů. Je nutno hledat řešení
těchto problémů. Na to poukazuje i 6. zasedání
ÚV KSČ.
Rovněž kapacity místního stavebnictví
musíme přizpůsobit tak, aby ve výrobních
programech nebyly v neúměrné míře
investiční akce, ale větší podíl
rekonstrukcí, modernizace a údržba domovního
a bytového fondu. Tím bude umožněn větší
prostor pro reálné posílení vzájemných
dodavatelsko-odběratelských vztahů zejména
s podniky bytového hospodářství.
V současné době v souladu se závěry
XVI. sjezdu KSČ a schválenými zákony
o 7. pětiletce byly dopracovány úkoly pro
zbývající léta 1983 - 1985 spolu se
směrnicí pro přípravu státního
plánu a rozpočtu na rok 1983.
7. pětiletý plán představuje v podstatě
velmi důležitý krok v procesu aktivní
reakce československého hospodářství
na pronikavě se měnící podmínky
a přeměny, k nimž dochází ve
světové ekonomice v posledním desetiletí
a které jsou navíc zostřovány vzrůstajícím
napětím v mezinárodních vztazích.
Připravované právní úpravy,
k nimž má dojít s účinností
od 1. ledna příštího roku, v souladu
s realizací Souboru opatření, ve spojení
se zvýšením chozrasčotních principů
hospodaření výrobně hospodářských
jednotek a podniků, musí přinést i
do oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů
více odpovědnosti v dodržování
plánovací a smluvní disciplíny.
Sebelepší přijatá a uvažovaná
opatření by však byla málo účinná,
nebudou-li především řídícími
pracovníky v praxi důsledně realizována.
Soudružky a soudruzi, život nám každodenně
podává důkazy o síle osvobozené
práce, o vyspělosti našich pracujících,
o jejich tvořivém přístupu k současným
potřebám společnosti. V procesu socialistické
práce se zrodily tisíce kolektivů, které
jsou nositeli pokrokových metod i vzorem soudružské
spolupráce, jsou příkladem vpravdě
socialistické morálky.
Pod vlivem objektivně existujících ekonomických
vztahů socialismu se mění sám člověk.
Stále více lidí si uvědomuje, že
především na jejich tvořivé,
poctivé a svědomité práci pro celou
naši společnost závisí i jejich osobní
blahobyt, jejich další všestranný harmonický
rozvoj. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Tencianovi. Udeľujem slovo poslancovi
Šrenkelovi a do rozpravy sa pripraví poslankyňa
Marie Plíšková.
Poslanec SL B. Šrenkel: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci. Z podkladových
materiálov k štátnemu záverečnému
účtu čs. federácie za rok 1981, ktoré
boli Federálnemu zhromaždeniu predložené
na prerokovanie a schválenie i s výkladom ministra
financií ČSSR s. Léra ma zaujala tá
časť, ktorá dokumentuje rozsah finančných
výdavkov spojených s poskytovaním sociálnej
a zdravotnej starostlivosti pre naše obyvateľstvo.
Chcel by som sa najmä pozastaviť nad položkami,
ktoré naša socialistická spoločnosť
vynakladá na sociálne zabezpečenie, lebo
otázky spojené so starostlivosťou spoločnosti
o staršiu generáciu nadobúdajú v súčasnej
dobe na aktuálnosti, okrem iného aj preto, že
z podnetu Valného zhromaždenia Organizace spojených
národov sa pripravuje zvolanie Svetového zhromaždenia
o starnutí. Bude to svetové fórum, na ktorom
by mal byť formulovaný a vyhlásený medzinárodný
akčný program, ktorého cieľom by malo
byt vytváranie záruk ekonomického a sociálneho
zabezpečenia starších občanov.
Socialistické Československo, tak ako väčšina
socialistických štátov, môže svojimi
bohatými, konkrétnymi skúsenosťami výrazne
prispieť k naplneniu týchto cieľov. Najmä
v poslednom čase sa urobilo veľmi veľa na úseku
sociálnej politiky. Môžeme veľmi presvedčivo
dokumentovať, že všestranná starostlivosť
o starších občanov je dnes u nás celkom
samozrejmou skutočnosťou. Veď len za minulý
rok sa v tejto oblasti vynaložilo 72 mld Kčs, čo
je takmer polovica všetkých prostriedkov, ktoré
sme v tomto období vydali na spoločenské
služby.
V tejto sume je zahrnuté financovanie veľmi rozmanitých
sociálnych služieb a spoločenská pomoc,
ktorú poskytujeme občanom, ktorí si už
na svoje životné potreby nemôžu zarobiť
vlastnou prácou. Najväčšia časť
týchto prostriedkov, to je vyše 44 mld. Kčs,
je poskytnutá na dôchodkové zabezpečenie.
Dôchodky majú na hmotnom zabezpečení
starých občanov rozhodujúci význam.
V súlade s rastom zárobkov narastá i priemerná
výška novopriznávaných dôchodkov,
ktorá za minulý rok dosiahla výšku 1430
Kčs.
Naša spoločnosť vo svojom ucelenom systéme
sociálneho zabezpečenia počíta i s
ďalšími formami sociálnej pomoci, ktorá
umožňuje starším občanom riešiť
nielen ich ekonomickú situáciu, ale preberá
i podstatnú časť ďalšej potrebnej
starostlivosti, pokiaľ zdravotný stav a životná
sebestačnosť starších občanov si
to vyžaduje.
Sú to napríklad jednorazové peňažné
príspevky, ktoré boli poskytnuté takmer 270
tisícom starých občanov nákladom prevyšujúcim
100 mil. Kčs. Ďalším takmer 100 tisíc
občanom boli poskytnuté opakované peňažné
príspevky, ktorých celková výška
dosiahla 140 mil. Kčs. Napríklad v mojom volebnom
obvode sa za minulý rok touto formou vyplatilo 3077 tis.
Kčs.
Úspešne sa v poslednom čase rozvíjajú
nové formy poskytovaných sociálnych služieb.
Viac než 50 tis. občanom je poskytovaná opatrovateľská
služba, výrazne sa rozširujú počty
bytov v domoch so sústredenou opatrovateľskou službou.
Zatiaľ čo v roku 1970 bolo týchto bytov len
330, dnes je ich evidovaných viac než 7300. Podobne
narastajú strediská osobnej hygieny, počty
klubov dôchodcov a pod.
Táto rozmanitá, individuálna starostlivosť,
ktorú náš socialistický štát
poskytuje starším občanom je prevažne
zverená národným výborom, ktoré
najlepšie poznajú potreby svojich občanov a
môžu tak operatívne riešiť vzniknuté
potreby. Národné výbory sú tým
hlavným miestom, kde sa nielen pomoc konkrétne realizuje,
ale i miestom, kde sa pre starších občanov
pomoc pripravuje, organizuje, kde sa hľadajú ich najúčinnejšie
formy. Pomoc sa neposkytuje len tým, ktorí sami
o ňu požiadajú, ale významnou súčasťou
práce národných výborov na tomto úseku
je aj aktívne vyhľadávanie občanov potrebujúcich
sociálnu pomoc a iniciatívne poskytovať pomoc
pri riešení ich sociálnych a zdravotných
problémov.
Chcel by som sa s vami podeliť o skúsenosti z práce
národných výborov, ktoré som pri svojej
poslaneckej činnosti získal vo svojom volebnom obvode
v okrese Spišská Nová Ves.
Veľmi dôležitú úlohu zohráva
opatrovateľská služba ako forma mimoústavnej
starostlivosti a umožňuje starým občanom
čo najdlhšie zostať v prostredí, v ktorom
dlhé roky žili, a na ktoré sú zvyknutí.
Individuálnu pomoc poskytuje národný výbor
touto službou 110 občanom a opatruje ich 86 dobrovoľných
opatrovateliek. Náklady na túto starostlivosť
nie sú malé, za rok 1981 1 mil. Kčs.
Zvyšujúce sa potreby tejto služby si vynútili
hľadať nové, progresívnejšie formy.
Preto sa v posledných rokoch i v našom okrese začalo
so zriaďovaním domov opatrovateľskej služby.
V roku 1981 sa podarilo zriadiť a otvoriť v Smolníku
už šiesty takýto domov. Touto formou je postarané
o 155 starších občanov. Príkladom dobrej
spolupráce v zabezpečovaní bývania
starým občanom môžu byť tiež
ZTS Prakovce, ŽB Smolník a ČSTP Smolník,
ktoré sa iniciatívne podieľajú na výstavbe
a zriaďovaní tej to farmy sociálnej starostlivosti.
Ústavná starostlivosť v okrese je zabezpečovaná
zatiaľ v piatich neúčelových budovách
o kapacite 620 miest. Naproti tomu však kvalita poskytovaných
služieb je na patričnej úrovni. Náklady
na prevádzku týchto zariadení presahujú
sumu 15 300 tis. Kčs. Na zlepšenie týchto služieb
a rozšírenia kapacity sa začalo v októbri
1981 s výstavbou nového domova dôchodcov s
opatrovateľskou službou priamo v sídle okresu
Spišská Nová Ves.
Dôležitou súčasťou starostlivosti
o starších občanov je i starostlivosť
o ich zdravotný stav. Každoročne je hospitalizovaných
na 25 % starších občanov a dĺžka
pobytu v nemocnici sa pohybuje v priemere 20 - 22 dní.
Zdravotná starostlivosť o starú generáciu
bola tak, ako to uložil XVI. zjazd KSČ, medzi hlavnými
spoločenskými zdravotnými programami. Postupne
vybavujeme zdravotnícke obvody špecializovanými
zdravotnými sestrami, ktoré majú v pracovnej
náplni pravidelne sa starať v rámci obvodu
o starých občanov, pokiaľ to ich zdravotný
stav vyžaduje.
Pochopiteľne, že táto zdravotná starostlivosť,
ktorú v plnom rozsahu hradí štát, nie
je vôbec lacnou záležitosťou. Chcel by
som to dokumentovať niekoľkými číslami
z môjho volebného obvodu. Tak napríklad v
roku 1981 náklady na hospitalizáciu dôchodcov
boli takmer 1 mil. 700 tis. Kčs a v ambulantnej časti
na lieky sa vydalo takmer 4 mil. Kčs. To sú finančné
náklady, v ktorých nie sú zahrnuté
bežné prevádzkové náklady spojené
s činnosťou polikliniky a obvodných zdravotných
stredísk.
Chcel som tu uviesť niektoré tieto čísla
z môjho volebného obvodu preto, aby sme si uvedomili
ako finančne náročná je starostlivosť,
ktorú naša socialistická spoločnosť
poskytuje starším občanom v oblasti sociálnej
a zdravotníckej starostlivosti. Tým naplňujeme
a konkretizujeme sociálnu politiku, ktorú vytýčil
XVI. zjazd KSČ. Aby sme mohli v plnom rozsahu rozvíjať
naďalej starostlivosť o našu staršiu generáciu,
ako súčasť prijatého všestranného
hospodárskeho a sociálneho rozvoja spoločnosti,
musíme vytvárať pre realizáciu tejto
vysoko humánnej politiky aj ekonomické predpoklady
tým, že produktivitou práce pre túto
činnosť vytvoríme dostatok finančných
zdrojov. Ale nielen to. Musíme tiež všetky prostriedky
vydávať uvážene s maximálnou hospodárnosťou
a čo najvyšším efektom, aby každá
vynaložená koruna žiadaným spôsobom
ovplyvnila rozvoj našej spoločnosti.
Ak platí nutnosť vynakladať spoločenské
prostriedky efektívne pre celú našu ekonomiku,
musí táto zásada bezpodmienečne platiť
v rovnakej miere i pre oblasť sociálnej a zdravotnej
starostlivosti, ktorú poskytujeme naším občanom.
To je úloha nielen pre našich zdravotníkov,
ale i pre pracovníkov vo sfére sociálnych
služieb. Najmä však to musíme dôsledne
vyžadovať od národných výborov,
ktoré za túto spoločenskú činnosť
nesú rozhodujúcu zodpovednosť a sú jej
priamymi organizátormi. Vždy si treba uvedomiť,
že každá koruna spojená s vydaním
v oblasti spoločenskej spotreby musí byť podložená
produktívnou prácou vo výrobnom procese.
Starší občania, ktorí už nie sú
zapojení v pracovnom procese, si plne zaslúžia
spoločenskú pozornosť. Vo väčšine
sa však aktívne podieľajú na budovaní
našej socialistickej spoločnosti. Sme radi, že
im socialistický štát môže zabezpečiť
jeseň života bez hmotných starostí,
jeseň života prežívanú v radosti
a úcte. Chcel by som preto vyjadriť presvedčenie,
že miliardy, ktoré zo štátneho rozpočtu
boli na tieto účely vynaložené v minulom
roku sú plne v súlade s humánnymi zásadami
politiky našej strany, sú jej konkrétnou realizáciou.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Šrenkelovi a udeľujem slovo
poslankyni Marii Plíškovej. Do rozpravy sa pripraví
poslanec Ján Riško.
Poslankyně SN M. Plíšková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, čtvrté plenární
zasedání ÚV KSČ zdůraznilo,
že důsledné prosazování politicko-ekonomických
cílů obsažených v Souboru opatření
bude vyžadovat od řídících pracovníků
v zemědělství podstatně zesílit
jejich výchovnou a organizátorskou práci.
Úkolem dne tedy je důsledné prosazování
a řešení problémů v zemědělství,
a to nejenom v rozvoji socialistické zemědělské
velkovýroby, ale musíme věnovat větší
pozornost i rozvoji výroby u drobných pěstitelů
a chovatelů. Přitom je nutno mít vždy
a všude na mysli, že se nepodporuje rozšiřování
soukromého podnikání, neboť rozhodující
podíl na zabezpečení výživy lidu
u nás mají a i v budoucnu budou mít socialistické
podniky.
Přesto však zkušenost ukazuje, že v minulých
letech jsme plně nedocenili úlohu, kterou může
v úsilí o využití veškeré
zemědělské půdy pro výrobu
potravin sehrát dokonalejší využití
výrobních možností záhumenkářů
i drobných chovatelů a pěstitelů.
Tito vyrábějí nejen pro sebe - pro vlastní
samozásobení, ale i pro náš trh. A nejde
o maličkost. Vloni a předloni dodali např.
drobní pěstitelé z celostátního
nákupu 37,3 % ovoce, 12,7 % zeleniny; z jednotlivých
druhů bylo nakoupeno 90 % švestek, 80 % angreštu,
60 až 70 % rybízu, hrušek a třešní,
téměř 100 % křenu, 54 % česneku,
38 % salátových okurek atd.
Státní orgány mého volebního
obvodu přijaly celou řadu konkrétních
opatření k vytvoření podmínek
na podporu této činnosti.
Při místních národních výborech
na vesnicích a při občanských výborech
ve městech okresu byly vytvořeny aktivy pro ochranu
zemědělského půdního fondu.
Tyto aktivy sledují a kontrolují využívání
veškeré půdy, zejména intenzívní
využívání zemědělské
půdy v držení socialistických organizací
i drobných pěstitelů, navrhují příslušnému
národnímu výboru přidělení
ploch, které nejsou intenzívně využívány,
Českému zahrádkářskému
svazu, případně ostatním organizacím
a občanům.
Pro vaši informaci uvádím několik čísel
z mého volebního obvodu okresu Znojmo: celková
výměra zemědělské půdy
činí 113 438 hektarů, z toho je 103 689 ha
orné půdy.
V letech 1966 - 1981 nebyl žádný evidenční
úbytek zemědělské půdy, ale
naopak provedenými rekultivacemi došlo ke zvýšení
orné půdy o 153 ha. To svědčí
o tom, že u nás na Znojemsku se o půdu staráme
dobře. A myslím, že je to příklad
pro ostatní okresy.
V období od roku 1979 do konce května t. r. bylo
předáno společenským organizacím
88 ha půdy nevhodné pro zemědělskou
velkovýrobu. V loňském roce bylo touto cestou
jen na území města Znojma předáno
13 ha půdy Českému zahrádkářskému
svazu a v letošním roce se v předávání
půdy postupně pokračuje. Byla rovněž
zjištěna ladem ležící půda
v areálu závodů, kde je uvažováno
s budoucí výstavbou. Tyto plochy na pokyn MěstNV
dávají závody dočasně do užívání
svým zaměstnancům (TOS, Keramika).
Rada MěstNV ve Znojmě má vytypované
prostory určené k zahrádkářskému
využití. Do těchto prostor je směřována
navážka hlíny při výkopových
pracích. Problém však zůstává
získání kvalitní ornice.
Přidělování půdy Českému
zahrádkářskému svazu, případně
občanům, je však administrativně velmi
náročný a zdlouhavý proces. Jde především
o zjištění majetkoprávních vztahů,
dotýkajících se vlastnictví půdy,
užívacího práva, přesné
vymezení hranic parcel, stavební řízení
za účelem územního rozhodnutí
s návazností na územní plán
a zamýšlenou výstavbu atd.
Pro zabezpečení potřeb drobných pěstitelů
a zahrádkářů bylo s jednotlivými
obchodními organizacemi v okrese projednáno plynulé
zásobování semeny, sadbou, školkařským
materiálem a drobným nářadím.
Výsledkem těchto jednání bylo uspokojení
požadavků zahrádkářů na
semena a sadbu, nepodařilo se uspokojit požadavky
na stromkový materiál a nářadí.
Požadavky na nářadí několikanásobně
převyšují nabídku obchodu i u výrobně
málo náročných výrobků,
jako jsou rycí vidle, motyky, srpy, hrábě,
košťata, násady atd. Z trhu téměř
úplně zmizely kopáče. Občané
se diví, že musíme dovážet rycí
vidle z Číny, když jsme jich v minulosti vyráběli
dostatečné množství.
Výroba a obchod by měly pro drobné pěstitele
dále zajistit takové mechanizační
prostředky, jako jsou ruční plečky,
ruční secí stroje a vhodné zahradní
stroje - obdoba velmi žádaného stroje TERRA,
avšak cenově dostupnější.
Ve střediskových obcích našeho okresu
se podařilo zřídit drobné provozovny
při místním národ, ním výboru,
dále provozovny Okresního průmyslového
podniku a Okresního podniku služeb, které zajišťují
pro drobné pěstitele broušení a drobné
opravy nářadí, výrobu drátěného
pletiva a sloupků.
Zavedení nové výroby v současné
době naráží na nedostatečné
materiálové zajištění. Jsou však
hledány cesty, jakým způsobem rozšířit
služby drobným pěstitelům, jako např.
přidružení výroby k jednotlivým
zemědělským družstvům v okrese
(košťata, dřevěné násady)
a o tyto výrobky obohatit prodej na tržištích.

