Jako volení zástupci
lidu můžeme říci, že nejenom my,
ale naprostá většina občanů vlasti
s hlubokým rozhořčením přijímá
zprávy o všech krvavých zločinech, jichž
se opakovaně dopouštějí izraelští
agresoři v Libanonu.
Trvalá barbarská agrese
Izraele proti Libanonu, namířená především
vůči arabskému lidu Palestiny a pokrokovým
vlasteneckým silám Libanonu, v očích
celé světové veřejnosti znovu odhalila
zrůdnost myšlení a cílů reakčních
sionistických sil Izraele, který povýšil
agresi a terorismus na svoji státní politiku.
Izraelská vláda tak
znovu dokázala, že hluboce opovrhuje základními
normami mezinárodního práva a lidskosti.
V Libanonu se izraelská soldateska dopustila zločinů
srovnatelných jen s řáděním
fašistických hord za druhé světové
války. Průběh obléhání
západního Bejrútu i strašlivé
masakry v palestinských táborech, provedené
za přímé účasti příslušníků
izraelské armády, hluboce otřásly
naším lidem. Nelze je kvalifikovat jinak než
jako genocidu, která je nejtěžším
a nejodpornějším zločinem proti lidskosti.
Snahy Izraele hrubým násilím
zlikvidovat oprávněný odpor arabského
lidu Palestiny i dalších arabských národů
proti politice rasismu a expanze jsou jen pokračováním
agresívního kursu sionismu, ohrožujícího
již desítky let mír a bezpečnost nejen
v oblasti Blízkého východu, nýbrž
i na celém světě.
Neblaze proslulé separátní
úmluvy z Camp Davidu politiku Izraele jenom podporují.
Jasně se ukázalo, že tyto úmluvy nemohou
přinést Blízkému východu mír,
protože jejich smyslem nebylo spravedlivé urovnání
vztahů v této části světa,
ale hlavně zajistit světovému imperialismu,
především USA, jejich zájmy v této
oblasti. To izraelská agrese plně potvrdila.
V této souvislosti není
možné nechat bez povšimnutí ani takový
projev vrcholného cynismu reakčních sil,
jakým bylo prosazení Nobelovy ceny míru Beginovi
- jehož názory a činy jsou obecně známy
- a to právě za campdavidské dohody.
Jaký názor na Begina
a na dalšího člena izraelské vlády
Šarona měl např. sám prezident Světového
židovského kongresu Nahum Goldmann, který nedávno
zemřel, svědčí slova z jeho rozhovoru
s bývalým premiérem vlády Izraele
Ben Gurionem. Mimo jiné řekl: "Begin není
žádný státník, nýbrž
maloměšťácký provinční
žid se všemi chybami židů žijících
uprostřed jiného, zcela odlišného společenství
. . . Považuji ho však za lepšího, než
je např. Šaron. Ten nemá vůbec žádné
přesvědčení, nýbrž jen
ambice".
V průběhu agrese se
také ukázala v celé své nahotě
skutečnost, na kterou socialistické státy
již léta poukazovaly - že bez plné politické
a materiální pomoci USA by Izrael nemohl realizovat
své agresívní plány. Přes licoměrné
snahy USA vystupovat jako nezúčastněná
strana v konfliktu, jejich praktické jednání
a morální podpora umožnily izraelským
agresorům realizovat své plány. USA tak nesou
nepřímou odpovědnost za barbarské
zločiny proti lidskosti, za tisíce nevinných
obětí z řad palestinského a libanonského
obyvatelstva.
Potvrzení skutečné
úlohy USA v této protilidské a protimírové
činnosti nejreakčnějších světových
sil formuloval sám pán Bílého domu
zcela jasnou formulací jednoho z hlavních požadavků
agresívní politiky USA v této oblasti, cituji:
"Nechť každý ví, že USA jsou
proti každému návrhu, ať jej předloží
kterákoliv strana v kterémkoli okamžiku procesu
jednání, který by mohl ohrozit bezpečnost
Izraele. Rozhodnutí USA zajistit bezpečnost akcím
Izraele je pevné a neotřesitelné", konec
citátu. Přitom zcela pošlapávají
požadavek respektování lidských práv,
které ze svých imperialistických pozic směrem
k socialismu tak rádi proklamují. Je z jejich aspektu
lhostejné, jakých hrůzných a nelidských
podob nabývá konkretizace uplatňování
bezprávních expanzívních politických
cílů v této oblasti. Za všechny příklady,
které přibližují právě
onu nelidskost k přístupu k nevinným a bezbranným
lidem, hovoří výpověď kanadského
lékaře dr. Ginaouxe, který se pozastavoval
jako očitý svědek jednak nad drzým
a licoměrným prohlášením Izraelců
o údajném humánním chování
izraelských jednotek vůči civilnímu
obyvatelstvu a jednak nad krutou realitou, o které prohlásil:
"Na vlastní kůži jsem měl možnost
poznat, co to asi byl středověk a inkvizice".
Československému lidu
a lidu dalších zemí Evropy tragédie
palestinského a libanonského obyvatelstva v mnohém
připomíná těžce zaplacené
zkušenosti z temného období nacistické
okupace a druhé světové války.
Avšak realizátorům
"nového pořádku" ve světě,
jakoby nevadily zkušenosti miliónů lidí
z období nacistického teroru. Ve svém zrůdném
fanatismu jsou schopni i falšovat skutečné
historické události. Jsou pro ně zanedbatelné
a nepodstatné hrůzné odkazy Lidic, Chatyně,
Oraduru, My-lai. Podobně pro ně nic neznamenají
události spojené s masakrem v Sabre a Šatile.
Při besedách a diskusích s občany
svého volebního obvodu -nejmladšího
města naší socialistické vlasti Havířova,
ale i okresu Karviná, se denně přesvědčuji,
jak prostý pracující občan má
ve své paměti vryty dny, kdy v Životicích,
které jsou součástí mého volebního
obvodu, řádilo a vraždilo gestapácké
komando, kdy bez milosti byli vražděni a popravováni
nevinní lidé. Jednoznačně odsouzení,
jednoznačný požadavek za zastavení nesmyslného
násilí, nesmyslného vraždění,
okamžitý odchod z okupovaného území
je konečným konkrétním vyjádřením
našich občanů v souladu s milióny hlasů
ze všech koutů světa. Vždyť proti
politice předsedy izraelské vlády Begina
vzrůstá vlna protestů nejen ve světě,
ale i v samotném Izraeli. Dokonce i někteří
politikové židovského původu vyslovují
naprostý nesouhlas s jeho politikou a distancují
se od ní.
Soudružky a soudruzi, nezákonná
okupace Libanonu i dalších arabských území,
vyhrožování represí proti Sýrii,
ještě dále zvyšují napětí
na Blízkém východě a ohrožují
mír nejen v této oblasti, ale na celém světě.
Proto československý lid důrazně trvá
na požadavku okamžitého a bezpodmínečného
stažení izraelských okupačních
jednotek ze všech okupovaných území.
Mír do oblastí Blízkého východu
může přinést pouze celkové spravedlivé
urovnání, které bude zahrnovat uplatnění
všech nezadatelných národních práv
arabského lidu Palestiny včetně práva
na sebeurčení a vytvoření vlastního
nezávislého státu a které zaručí
práva všech národů v oblasti na mírovou
a bezpečnou existenci. V tomto smyslu se s plnou podporou
československého lidu setkala i nová mírová
iniciativa Sovětského svazu k otázce řešení
konfliktu na Blízkém východě, která
dále konkretizovala zásady takového řešení,
jež odpovídá oprávněným
požadavkům nejen národů Blízkého
východu, ale i aktuálnímu požadavku
upevnění míru a bezpečnosti na celém
světě. Toto grandiózní úsilí
mírového hnutí a mírových sil
pod vedením SSSR se setkává s nebývalým
ohlasem na celém světě.
V souvislosti s konflikty na Blízkém
východě se náš lid nikdy netajil svými
sympatiemi a otevřenou podporou spravedlivému boji
arabských národů, na prvním místě
arabského lidu Palestiny.
Myšlenkám solidarity
a podpory tohoto boje zůstává náš
lid věrný i dnes, kdy tento boj nabyl na nové,
mimořádné aktuálnosti. Považujeme
jej za nedílnou součást našeho celkového
úsilí o upevnění míru a bezpečnosti
ve světě, za vítězství myšlenek
spravedlnosti a pokroku. Chtěl bych v tomto smyslu vysoce
ocenit zásadovou politiku našeho stranického
a státního vedení v této otázce
a vyslovit jí plnou podporu.
Předsedající
první místopředseda FS J. Marko:
Ďakujem poslancovi Štixovi. Slovo má poslanec
Bohuslav Kučera. Pripraví sa súdruh Škula.
Místopředseda FS
B. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
chtěl bych se ve svém diskusním vystoupení
věnovat té části výkladu ministra
zahraničních věcí soudruha Chňoupka,
v níž se zabýval významem úsilí
o evropskou bezpečnost a spolupráci. Je to právě
v dnešní den - jak již bylo řečeno
- zvláště aktuální. Dnes v Madridě
obnoví svoji práci schůzka signatářů
Závěrečného aktu z Helsinek. Jednání
madridské schůzky probíhá již
velmi dlouho a jeho pozitivní završení je znemožňováno
obstrukcemi, které na madridské schůzce od
roku 1980 provádějí představitelé
Spojených států amerických a jejich
spojenci v zemích NATO. Československá veřejnost,
právě tak jako veřejnost evropská
s neskrývanou starostí sleduje tuto politiku imperialistických
sil, která se snaží znemožnit onen nadějný
proces, který byl zahájen v Evropě v souvislosti
s přípravou, podepsáním i realizací
Závěrečného aktu v Helsinkách.
Chceme věřit, v souladu
s prohlášením soudruha ministra, že v
této fázi madridské schůzky se konečně
dospěje k obsažnému a uváženému
závěrečnému dokumentu, v němž
by účastníci celoevropské konference
znovu vyjádřili svůj závazek přísně
dodržovat a plnit všechny zásady a ustanovení
Závěrečného aktu. Za zvlášť
důležité pokládáme, aby Madridská
schůzka dala impuls ke svolání konference
o opatřeních k posílení důvěry
a bezpečnosti v Evropě. Toto stanovisko vyjádřili
představitelé československé veřejnosti
i na nedávném zasedání předsednictva
Československého výboru pro evropskou bezpečnost
a spolupráci. Je to rozhodné stanovisko našeho
lidu, je to stanovisko i širokých vrstev evropské
veřejnosti.
Je známo, že cesta k
podpisu Závěrečného aktu v Helsinkách
nebyla jednoduchá a snadná. Formulace jednotlivých
částí se připravovala několik
let. Závěrečný akt se však stal
uceleným a vyváženým dokumentem, skutečným
programem evropské bezpečnosti i spolupráce.
Není nadsázkou řekneme-li, že je ztělesněním
toho nejlepšího, čeho bylo možno v dané
historické etapě dosáhnout. Je ztělesněním
skutečné politiky mírového soužití
a vedle Charty Organizace spojených národů
nejvýznamnějším poválečným
mezinárodním dokumentem. Několikrát
bylo již v době podpisu zdůrazněno,
že Závěrečný dokument je výsledkem
kompromisu. Není odrazem dosažené reality ve
vztazích mezi státy, naopak je programem dlouhodobým
i krátkodobým. Naše představa tudíž
směřovala k tomu, přibližovat evropskou
realitu jeho postulátu, vytvářet podmínky
pro to, aby jeho ustanovení byla krok za krokem cílevědomě
a důsledně realizována. Oceňujeme,
že Závěrečný akt inspiroval mnohé
pozitivní kroky v evropské politice, že znamenal
zlepšení ovzduší v Evropě i cestu
k uskutečňování řady jeho záměrů
v bilaterálních vztazích mezi jednotlivými
evropskými státy i podnět k realizaci řady
multilaterálních projektů.
Československo, podobně
jako jiné socialistické země, věnovalo
realizaci Závěrečného aktu ve všech
směrech a ve všech třech tzv. koších
mimořádnou pozornost. Jak vyplývá
z projevu ministra zahraničních věcí
soudruha Chňoupka, Československo v období
po podepsání Závěrečného
aktu rozvinulo v široké míře dvoustranné
vztahy s řadou zemí, sjednalo řadu nových
smluv a konvencí, rozvíjelo kontakty na různých
úrovních, což ve svém celku vytvářelo
tu materiální tkáň, která je
nezbytná a potřebná pro udržení
a další rozvíjení procesu uvolňování
v duchu Závěrečného aktu. Za důležitou
oblast pokládáme i rozšiřování
obchodních, finančněhospodářských,
kulturních a vědeckotechnických styků.
Snahou Československa přitom je nejen rozšířit
objem předpokládané spolupráce, ale
i pozitivním směrem měnit její strukturu,
využívat moderní formy spolupráce, mezi
něž řadíme i průmyslovou kooperaci.
Mimořádný význam
mají samozřejmě i styky kulturní,
výměna skutečných hodnot z pokladnice
kultury evropských národů. l v tomto směru
bylo učiněno v uplynulých letech z naší
strany mnoho kroků, které směřovaly
ke zvýšení kulturní výměny
mezi jednotlivými signatářskými státy
Závěrečného aktu. Československo
rovněž postupovalo velkoryse i v řešení
humanitárních otázek. Hovořím-li
o všech těchto skutečnostech, nemohu přirozeně
ponechat stranou ani aktivní spolupráci jednotlivých
společenských organizací, ať již
jde o Revoluční odborové hnutí s evropskými
odborovými ústřednami, nebo o vztahy rozvíjené
Socialistickým svazem mládeže, Československým
svazem tělesné výchovy, Československým
svazem žen i družstevními organizacemi. Československá
společnost pro mezinárodní styky a její
výbory, jež mají partnery prakticky ve všech
evropských zemích, přispěla k hlubšímu
vzájemnému poznávání a účinnější
spolupráci v řadě oblastí. To se přirozeně
týká i řady dalších organizací.
Ne bez významu jsou styky po parlamentní linii i
naše účast na meziparlamentní konferenci
o evropské bezpečnosti a spolupráci, na níž
československá skupina Meziparlamentní unie
byla vždy aktivním a tvůrčím
účastníkem.
Podepsání Závěrečného
aktu v Helsinkách před sedmi lety bylo výsledkem
úporného boje realistických sil v Evropě,
v USA i v Kanadě proti silám, které si skutečné
uvolnění napětí nepřály.
Vzpomeňme jen na ta četná prohlášení
politiků, kteří krátce po podepsání
Závěrečného aktu hovořili o
tom, že jde o jakýsi muzejní dokument, který
je třeba rychle zapomenout. Na rozdíl od socialistických
zemí se mu proto také v západních
zemích dostalo pramalé publicity.
Nepřátelé uvolnění
v Evropě i ve světě si po čase však
uvědomili a pochopili, že tento dokument zakotvil
v myslích a srdcích širokých vrstev
v Evropě. Proto změnili taktiku a zahájili
boj proti Závěrečnému aktu tím,
že začali zneužívat určitých
vytržených partií proti celkové koncepci
tohoto významného dokumentu. Již při
následné schůzce v Bělehradě
jsme byli svědky úsilí vytrhávat jednotlivé
části Závěrečného dokumentu
z obecných souvislostí a vést v jejich jméně
tažení proti Sovětskému svazu a socialistickým
zemím zcela v rozporu s celkovou koncepcí evropské
bezpečnosti a spolupráce. Tento kurs, kurs konfrontace
a neomalených útoků pokračuje. Pokračuje
pod taktovkou současné Reaganovy administrativy
ke škodě evropské spolupráce, ke škodě
všeho pozitivního, čeho v Evropě bylo
dosaženo.
Jsme toho svědky i v uplynulých
dvou letech v Madridu. Ale nejen tam. Spojené státy
americké znovu šermují embargem, znovu se sestavují
seznamy zakázaného zboží, znovu se omezují
nikoliv z naší strany, ale ze strany Západu
pracně budované kontakty. Přitom se znovu
roztáčí kolo zbrojení. Úsilí
o rozmístění nových jaderných
raket v Evropě představuje novou hrozbu na evropském
kontinentu. Přitom všechny výpočty o
převaze Varšavské smlouvy, jimiž se snaží
toto rozhodnutí USA i řada západních
politiků odůvodnit, kulhají na obě
nohy, protože nezahrnují do zbraní namířených
proti socialistickému světu i ty, které jsou
rozmístěny na předsunutých bázích,
na ponorkách, na letadlech apod. Takzvané Reaganovo
nulové řešení je ve skutečnosti
úsilím o obnovení strategické nerovnováhy.
Jsme pro nulové řešení, ale za předpokladu,
že bude skutečně nulové a že z
Evropy budou odstraněny skutečně všechny
rakety středního doletu. O naší dobré
vůli v tomto směru nemusí naši partneři
pochybovat.
Všechny tyto skutečnosti
si přirozeně uvědomujeme nejenom my v Československu,
uvědomují si je i široké vrstvy evropské
veřejnosti. Právě v posledních měsících
na statisícových manifestacích to znovu jasně
vyjádřily. Evropané prostě nechtějí
vytvořit z Evropy americkou raketovou střelnici,
dějiště jaderné katastrofy. Proto jsou
rozhodnuti bránit celkovou koncepci Závěrečného
aktu, jako jedinou reálnou cestu k zachování
bezpečnosti a spolupráce v Evropě. Tyto kroky
evropské veřejnosti, s níž se cítíme
v plné míře spojeni, nutí k realističtějšímu
uvažování i mnohé západní
politiky. Stále výrazněji se ukazuje, že
zájmy evropských národů se se zájmy
Spojených států amerických rozcházejí.
Závěrem svého
vystoupení bych chtěl ocenit aktivní a tvořivou
politiku naší vlády, usilující
v duchu zájmů našeho lidu o rozvíjení
myšlenek evropské bezpečnosti a spolupráce
a podporující mírové kroky Sovětského
svazu, vyjadřující nejen jeho zájmy,
ale i životní zájmy našich národů.
Politika naší vlády má podporu nejen
nás, poslanců, ale i nejširších
vrstev našeho obyvatelstva, které si přeje
v míru, bezpečnosti a spolupráci s ostatními
evropskými národy budovat svůj domov a svoji
vlast - socialistické Československo.
Soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte, abych závěrem prohlásil, že
i my - příslušníci Československé
strany socialistické - jak to vyjádřila naše
VIII. celostátní konference, plně podporujeme
zahraničně politické cíle vyjádřené
v prohlášení ministra zahraničních
věcí soudruha Bohuslava Chňoupka a že
naši poslanci budou pro předložené usnesení
hlasovat.
Předsedající
první místopředseda FS J. Marko:
Ďakujem poslancovi Kučerovi. Udeľujem slovo poslancovi
Škulovi. Pripraví sa poslanec Srb.
Poslanec SL J. Škula:
Vážený súdruh predseda Federálneho
zhromaždenia, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci. Naša vlasť, Československá
socialistická republika, má zvláštne
zemepisné postavenie, sme - ako hovoríme - v srdci
Európy. Máme spoločné hranice s niekoľkými
susednými štátmi - so ZSSR, MĽR, PĽR
a NDR. Hranice s nimi sa po oslobodení a nastúpenej
ceste budovania socializmu stali hranicami priateľstva a
spolupráce bratských socialistických krajín.
To zvýšilo bezpečnosť a istotu nášho
štátu i nášho pracujúceho ľudu.
Máme však i hranice s
Rakúskou republikou a Nemeckou spolkovou republikou, ktoré
považujeme nielen za naše spoločné hranice,
ale i za hranice celého socialistického spoločenstva.
O to väčší význam mali a majú
pre nás všetkých v našej vlasti dobré
susedské vzťahy s nimi. Po historických skúsenostiach,
ktorými prešli naše národy, sme vždy
s veľkou pozornosťou sledovali, akým smerom sa
u nich uberá vývoj. Náš štát
vychádzajúci zo záujmov pracujúceho
ľudu, z jeho životnej túžby žiť
v mieri, nadväzovať a prehlbovať vzájomne
výhodnú spoluprácu, tieto požiadavky
zakotvil do nemenných princípov československej
zahraničnej politiky.
Leninské zásady čs.
zahraničnej politiky - rozvíjať priateľské
styky so všetkými štátmi na základe
vzájomnej bezpečnosti, nevmešovania sa do vnútorných
záležitostí a vzájomnej výhodnosti
sú preto v plnom súlade so životnými
záujmami nášho pracujúceho ľudu.