Je řada příkladů o tom, že po
propuštění takovýchto pachatelů
z léčebny se tito znovu vracejí ke konzumaci
alkoholických nápojů. Přitom finanční
náklady na jednoho pacienta, když léčení
trvá 6 měsíců, představují
pro společnost náklady zhruba ve výši
100 tis. Kčs a v této částce nejsou
započítávány náklady na léčiva.
Doporučujeme, aby ve větší míře
než dosud byla tato protialkoholní léčba
aplikována ve vězeňských zařízeních
současně s výkonem trestu odnětí
svobody, k němuž tyto osoby byly odsouzeny, případně
hledání jiného způsobu jejich léčby,
který by byl pro společnost efektivní a odpovídal
by vynaloženým finančním nákladům,
např. využití pracovního zařízení.
Pokud se týká kriminality mladistvých osob
ve věku 15 až 18 let v okrese Jihlava, nedosahuje
sice počtu stíhaných tak, jak jsou zaznamenávány
ve větších průmyslových aglomeracích,
přesto však není zanedbatelná.
Každým rokem zhruba 40 mladistvých pachatelů
trestné činnosti je okresním soudem odsuzováno
a asi 50 - 60 osob trestně stíháno. Převážně
se dopouštějí majetkových deliktů
a násilných skutků nezřídka
pod vlivem alkoholu. Dále je to neoprávněné
užívání cizích motorových
vozidel, mravnostní delikty, příživnictví
a jiná trestná činnost.
Příčiny této kriminality jsou různé.
U majetkových trestných činů spočívají
v hledání bezpracných příjmů
a v nechuti k práci. U násilných skutků,
páchaných většinou v podnapilosti, je
to ztráta morálních zábran ovlivněná
požitým alkoholem. Zanedbatelná není
ani snaha vyniknout před ostatními kamarády.
Je možno ji hledat i v nedostatečné výchově
často v rozvráceném manželství
rodičů, v malém zájmu rodičů
o děti a jejich využívání volného
času. Zanedbatelný není ani vliv nepřátelské
západní ideologie a kultury, kterou část
naší mládeže zcela nekriticky přejímá.
Zcela nepochopitelná pro mě a řadu občanů
je část filmové produkce přístupná
dětem a mládeži, která svoji vulgárností
a politickými narážkami rozhodně kladně
neovlivňuje v duchu socialismu naši mládež.
Konkrétně bych chtěl uvést festivalový
film přístupný od 12 let "Srdečný
pozdrav ze zeměkoule".
Je to také nedostatečný dohled rodiči,
umožňující pozdní noční
příchod mladistvých domů, často
i v podnapilém stavu.
V praxi se setkáváme s tvrzením, že
jsou tím vinny naše zákony, benevolentní
přístup orgánů Bezpečnosti,
prokuratury a soudů. Je neprávem zaměňován
trestní postih s výchovnými prostředky
a je opomíjena významná úloha rodiny,
školy a celé společnosti.
Trestná činnost mladých lidí je často
páchána za účasti dvou, nebo více
osob, takzvaných part a nezřídka i tato okolnost
má tu podle poznatků orgánů trestního
řízení neblahý vliv. Právě
skupinová trestná činnost je nebezpečnější,
neboť čeho se neodváží jednotlivec,
mnohdy vykonává celá parta. Ve skupině
jeden druhému dodává odvahu, snaží
se vyniknout nad své kamarády.
Rozhodující. úlohu v boji proti kriminalitě
mladých lidí musí sehrávat preventivní
činnost. Je to dáno tím, že působení
na člověka je úspěšně
možné zejména ve věku, kdy získává
první životní zkušenosti, kdy se formuje
jeho charakter, kdy se vytváří jeho vztah
ke společnosti, ke spoluobčanům a kdy je
i přístupný přijímat kladné
vlivy při správně volených metodách.
Je to zcela pochopitelné, neboť u lidí zralejšího
věku jsou již vytvořeny určité
návyky, jistý způsob života i morální
politické a společenské názory.
Všichni víme, že se nikdo nerodí špatným
člověkem. Formuje ho prostředí, ve
kterém vyrůstal, které ho vychovávalo.
Osoby, podílející se na trestné činnosti,
tuto začínají převážně
v mladém věku. Znamená to tedy doslova svádět
boj o mladou generaci, o její myšlení, o její
postavení v naší společnosti a k tomu
využívat všech dostupných forem působení.
Zobecňovat zkušenosti a poznatky z trestné
činnosti před mladými lidmi, a to takovým
způsobem, aby skutečně bylo dosahováno
vysoké účinnosti, a ne aby byl dosahován
výsledek právě opačný. Rozhodující
roli musí sehrát kladné příklady,
vzory dospělých, vliv školy, rodiny i pracovního
kolektivu, ale také působení kultury jako
celku.
Nemalou úlohu musí sehrát pionýrské
organizace SSM, Socialistický svaz mládeže,
Revoluční odborové hnutí, tělovýchova,
Svazarm a další společenské organizace
Národní fronty.
U nás v okrese byla přijata v rámci celé
Národní fronty zásada, aby členské
organizace na svých schůzích projednávaly
přečiny i trestné činy svých
členů.
Máme za to, že skutečně celá
veřejnost více než dosud se musí touto
protispolečenskou činností zabývat
a uplatňovat větší vliv v prevenci i
represi.
Bylo by také třeba zařadit do výuky
na školách v rámci občanské výchovy
i problematiku týkající se společenské
odpovědnosti všech občanů včetně
mládeže, působit k dodržování
právního řádu a úcty k zákonům.
Zaměřit ji k tomu, aby se do vědomí
mladé generace hluboce vryly pojmy co je čestné,
co je špatné, aby si mladí lidé uvědomovali,
že dodržování našich zákonů
a všech pravidel chování je i pro ně
záruka, že jejich práva, práva občanů
socialistické republiky budou v plné míře
druhými respektována.
V našich školách se udělalo mnoho pro
zvýšení úrovně vzdělanosti
mládeže, ale považuji za potřebné
zdůraznit vyšší účinnost
ve výchově pracovní, právní,
estetické, ale také ve výchově k proletářskému
a socialistickému internacionalismu a socialistickému
vlastenectví.
Proto nás všechny musí velice vážně
znepokojovat i trestná činnost osob do 15 let, trestně
neodpovědných. Dopouštějí se
zpravidla majetkově trestné činnosti, vandalismu,
výtržnictví. Jde většinou již
o mravně narušené jedince, pocházející
z cikánských rodin, rodin alkoholiků či
jinak morálně závadných rodin. Zvláště
u této skupiny mládeže, a to v případech,
kde výchovná úloha rodiny není zajištěna,
přebírá tuto společnost a provádí
ji ve výchovných zařízeních
k tomu určených. O tomto rozhoduje okresní
soud, který podle zákona o rodině vyslovuje
nad těmito nedospělci různé formy
výchovy.
Jsem si vědom toho, soudružky a soudruzi, že
problémy, o kterých je hovořeno, se dotýkají
v menším nebo větším rozsahu i
dalších oblastí na celém území.
K otázkám výchovy, k boji proti lajdáctví,
příživnictví, špatné pracovní
kázni a disciplíně bylo zaujato jasné
stanovisko na okresních konferencích. Jsme si vědomi,
že otázka výchovy je záležitost
dlouhodobá a že vyžaduje velikou politicko-výchovnou
práci všech zúčastněných
orgánů a organizací Národní
fronty. Tuto cestu jsme na Jihlavsku nastoupili a budeme v ní
důsledně pokračovat.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svobodovi, ktorý
bol posledným z písomne prihlásených
rečníkov. Hlási sa ešte niekto z poslancov
o slovo? Nehlási sa nikto. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
O slovo sa prihlásil podpredseda vlády poslanec
Karol Laco, aby odpovedal na otázku poslankyni Tajovskej.
Místopředseda vlády ČSSR K. Laco:
Ďakujem za slovo súdruh predseda. Rád by
som súdružke poslankyni Tajovskej odpovedal asi takto:
vo výboroch Federálneho zhromaždenia sme sa
v súvislosti s viacerými návrhmi zásad
zákonov i paragrafovaných znení návrhov
zákonov (myslím najmä na Občiansky zákonník)
zaoberali aj problematikou ziskov z nečestných zdrojov.
Zhodli sme sa na tom, že existujúce platné
právne predpisy poskytujú vhodné a zodpovedajúce
právne prostriedky postihu nedovoleného obohacovania,
ziskov z nečestných zdrojov a inej podobnej nekalej
činnosti, že v danej situácii nie sú
potrebné nové právne úpravy, vrátane
napríklad úpravy, ktorá by znamenala zmenu
dôkazného bremena, že však treba vyvinúť
spoločné koordinované úsilie všetkých
orgánov, spoločenských organizácií
a občanov, aby sa možnosti, ktoré právny
poriadok poskytuje a ktoré sa doteraz nie vždy a nie
dôsledne uplatňovali, skutočne aplikovali
a realizovali a aby teda pôsobili ako činiteľ
pri predchádzaní neoprávneného obohacovania
a k účinnejšiemu, postihu majetku alebo majetkového
prospechu pochádzajúceho z nečestných
zdrojov.
Zhodli sme sa tiež, vážené súdružky
a súdruhovia, - iste si to pamätáte - na tom,
že právne prostriedky a ich pôsobenie nepovažujeme
za jediné prostriedky pôsobenia proti nekalým,
nedovoleným protispoločenským činom,
protiviacim sa celou svojou podstatou socialistickým princípom,
socialistickým medziľudským vzťahom a
správaniu sa socialistického človeka.
Účinnými prostriedkami je politické
a morálne pôsobenie, vytvorenie atmosféry,
v ktorej by neboli predpoklady na "lovenie" - ak použijem
výrazu súdruha poslanca Mráza - "v temnej
oblasti", v ktorej by sa napríklad neprechádzalo
bez patričného reagovania na hoci aj v rukavičkách
a s úsmevom uskutočňované, svojou
fakticitou však bezohľadné okrádanie spotrebiteľov,
fuškárske zneužívanie situácie,
zisky za vedľajšie pracovné pomery, ktorých
súčet by v konkrétnom prípade, zistenom
Federálnym výborom ľudovej kontroly vyžadoval,
aby deň mal nie 24 ale 48 hodín atď.
Účinnými prostriedkami sú riadiace,
organizačné, kontrolné aktivity, hodnotenia
atď.
Problematikou sa zaoberali aj príslušné stranícke
orgány.
Vláda Československej socialistickej republiky prijala
"Súbor opatrení" na predchádzanie
neoprávneného obohacovania a na zabezpečenie
účinnejšieho postihu majetku a majetkového
prospechu, pochádzajúceho z nečestných
zdrojov.
Vlády Českej socialistickej republiky a Slovenskej
socialistickej republiky prijali svoje opatrenia v oblasti svojej
kompetencie. Vlády súčasne uložili,
aby všetky rezorty prerokovali a rozpracovali "Súbor
opatrení" na svoje podmienky a kontrolovali ich realizáciu
s tým, že vláda ČSSR i vlády
ČSR a SSR sa k veci vrátia.
Rezorty plnia tieto uznesenia. Dotaz súdružky poslankyne
Tajovskej je nám vítaný, pretože okrem
iného dokumentuje záujem poslancov o túto
problematiku a zdôrazňuje jej aktuálnosť
i význam. Vidíme v ňom aj potvrdenie názoru,
že pôsobenie proti nekalým ziskom má
predpoklady dosiahnuť potrebný a veľmi želateľný
efekt.
Rezorty prijali už konkrétne opatrenia, resp. uložili
svojim pracovným jednotkám, aby v zmysle. "Súboru
opatrení" zabezpečovali zodpovedajúce
postupy a starali sa o realizáciu "Súboru opatrení"
i na podriadených zložkách a aby sa aj na úrovni
podriadených zložiek vyvodili a realizovali potrebné
činnosti a opatrenia.
Súdružky a súdruhovia, vláda i národné
vlády - ako som už uviedol - sa k veci vrátia.
Aktuálnosť a želateľný efekt opatrení
(ukazuje to aj ohlas našej verejnosti na list Predsedníctva
ÚV KSČ a na "Súbor opatrení"
vlád) určite zasluhuje, aby sme sa k veci vracali
aj vo Federálnom zhromaždení, jeho snemovniach
a výboroch. Pri tejto príležitosti, okrem iného,
skonkretizujeme aj odpoveď na otázku súdružky
poslankyne Tajovskej, a to nielen čo do organizačného
zabezpečenia "Súboru opatrení",
ale aj ich pôsobenia, a domnievam sa, aj očakávaného
efektu.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Lacovi. Pýtam
sa poslankyne Tajovskej, či je spokojná s odpoveďou.
Poslankyně SL M. Tajovská: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Praje si záverečné
slovo generálny prokurátor Československej
socialistickej republiky súdruh Feješ?
Generální prokurátor ČSSR J. Feleš:
Nie.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Praje si záverečné slovo
predseda Najvyššieho súdu Československej
socialistickej republiky súdruh Ondřej? (Ano.)
Předseda Nejvyššího soudu ČSSR
J. Ondřej: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi na závěr i za soudruha
Feješe říci velmi stručně závěrečnou
poznámku.
Na dnešní společné schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (můžeme
říci i předtím ve výborech
obou sněmoven, kde byla zpráva projednávána),
bylo řečeno mnoho důležitého
o tom, o jak společensky závažný problém
jde. Byla vyslovena také řada připomínek
a námětů, jejichž řešení
se musí stát (chtěl bych vás ujistit,
že se stane) v následujícím období
předmětem práce soudů, prokuratury,
ale musí se stát i předmětem práce
dalších státních a hospodářských
orgánů a společenských organizací.
Plně souhlasíme s těmito myšlenkami,
které zdůraznily především nezbytnost
a koordinovanost společného postupu při dodržování
a uplatňování socialistické zákonnosti
ve společnosti při potlačování
protiprávních jevů, zejména kriminality,
jakož i upevňování občanskoprávních
vztahů, k jejichž porušování převážně
dochází v důsledku nedostatečného
respektování našich zákonů, principů
socialistické morálky i pravidel socialistického
soužití.
Můžeme říci, že připomínky
a náměty, které zde odezněly, jsou
také výrazem našeho společného
a jednotného úsilí, zaměřeného
k podstatnému a kvalitnímu zesílení
politické a společenské efektivnosti práce
soudů, prokuratury, jakož i dalších státních
a hospodářských orgánů a společenských
organizací, v boji za upevňování a
dodržování socialistické zákonnosti.
Chtěl bych vám, vážené soudružky
a vážení soudruzi poslanci, za tyto připomínky,
i kritické, za všechny myšlenky, které
byly ve výborech i zde řečeny, za náměty,
jakož i za uznání a ocenění práce
prokuratury a soudů, poděkovat a zároveň
bych vás chtěl ujistit, že z nich budeme v
naší další práci vycházet.
Učiníme tedy všechno pro to, aby právní
základ našeho státu, socialistická zákonnost
a právní pořádek byly dále
upevňovány a prohlubovány, jak to od nás
také vyžadují závěry XVI. sjezdu
Komunistické strany Československa a všechen
náš pracující lid.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Ondřejovi.
Žiada o záverečné slovo spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Bartončík?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bartončík: Děkuji. Nežádám.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Žiada o záverečné
slovo spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov poslankyňa Horečná?
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně J. Horečná: Nie.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Nežiada.
Teraz prosím predsedu návrhovej komisie poslanca
súdruha Zdeňka Češku, aby nás
informoval o prípadných pripomienkach k návrhu
uznesenia.
Předseda návrhové komise poslanec SL Z.
Češka: Soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, návrhová komise, kterou jste si zvolili,
vám předložila návrh usnesení
ke Zprávě generálního prokurátora
ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o
stavu socialistické zákonnosti. Je to tisk 99.
Návrh usnesení vychází z textu zprávy,
z výsledku jednání výborů,
jež projednávaly Zprávu generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR, a také z dnešního jednání
společné schůze obou sněmoven Federálního
shromáždění.