Úterý 14. června 1983

Je řada příkladů o tom, že po propuštění takovýchto pachatelů z léčebny se tito znovu vracejí ke konzumaci alkoholických nápojů. Přitom finanční náklady na jednoho pacienta, když léčení trvá 6 měsíců, představují pro společnost náklady zhruba ve výši 100 tis. Kčs a v této částce nejsou započítávány náklady na léčiva.

Doporučujeme, aby ve větší míře než dosud byla tato protialkoholní léčba aplikována ve vězeňských zařízeních současně s výkonem trestu odnětí svobody, k němuž tyto osoby byly odsouzeny, případně hledání jiného způsobu jejich léčby, který by byl pro společnost efektivní a odpovídal by vynaloženým finančním nákladům, např. využití pracovního zařízení.

Pokud se týká kriminality mladistvých osob ve věku 15 až 18 let v okrese Jihlava, nedosahuje sice počtu stíhaných tak, jak jsou zaznamenávány ve větších průmyslových aglomeracích, přesto však není zanedbatelná.

Každým rokem zhruba 40 mladistvých pachatelů trestné činnosti je okresním soudem odsuzováno a asi 50 - 60 osob trestně stíháno. Převážně se dopouštějí majetkových deliktů a násilných skutků nezřídka pod vlivem alkoholu. Dále je to neoprávněné užívání cizích motorových vozidel, mravnostní delikty, příživnictví a jiná trestná činnost.

Příčiny této kriminality jsou různé. U majetkových trestných činů spočívají v hledání bezpracných příjmů a v nechuti k práci. U násilných skutků, páchaných většinou v podnapilosti, je to ztráta morálních zábran ovlivněná požitým alkoholem. Zanedbatelná není ani snaha vyniknout před ostatními kamarády. Je možno ji hledat i v nedostatečné výchově často v rozvráceném manželství rodičů, v malém zájmu rodičů o děti a jejich využívání volného času. Zanedbatelný není ani vliv nepřátelské západní ideologie a kultury, kterou část naší mládeže zcela nekriticky přejímá. Zcela nepochopitelná pro mě a řadu občanů je část filmové produkce přístupná dětem a mládeži, která svoji vulgárností a politickými narážkami rozhodně kladně neovlivňuje v duchu socialismu naši mládež. Konkrétně bych chtěl uvést festivalový film přístupný od 12 let "Srdečný pozdrav ze zeměkoule".

Je to také nedostatečný dohled rodiči, umožňující pozdní noční příchod mladistvých domů, často i v podnapilém stavu.

V praxi se setkáváme s tvrzením, že jsou tím vinny naše zákony, benevolentní přístup orgánů Bezpečnosti, prokuratury a soudů. Je neprávem zaměňován trestní postih s výchovnými prostředky a je opomíjena významná úloha rodiny, školy a celé společnosti.

Trestná činnost mladých lidí je často páchána za účasti dvou, nebo více osob, takzvaných part a nezřídka i tato okolnost má tu podle poznatků orgánů trestního řízení neblahý vliv. Právě skupinová trestná činnost je nebezpečnější, neboť čeho se neodváží jednotlivec, mnohdy vykonává celá parta. Ve skupině jeden druhému dodává odvahu, snaží se vyniknout nad své kamarády.

Rozhodující. úlohu v boji proti kriminalitě mladých lidí musí sehrávat preventivní činnost. Je to dáno tím, že působení na člověka je úspěšně možné zejména ve věku, kdy získává první životní zkušenosti, kdy se formuje jeho charakter, kdy se vytváří jeho vztah ke společnosti, ke spoluobčanům a kdy je i přístupný přijímat kladné vlivy při správně volených metodách.

Je to zcela pochopitelné, neboť u lidí zralejšího věku jsou již vytvořeny určité návyky, jistý způsob života i morální politické a společenské názory.

Všichni víme, že se nikdo nerodí špatným člověkem. Formuje ho prostředí, ve kterém vyrůstal, které ho vychovávalo. Osoby, podílející se na trestné činnosti, tuto začínají převážně v mladém věku. Znamená to tedy doslova svádět boj o mladou generaci, o její myšlení, o její postavení v naší společnosti a k tomu využívat všech dostupných forem působení. Zobecňovat zkušenosti a poznatky z trestné činnosti před mladými lidmi, a to takovým způsobem, aby skutečně bylo dosahováno vysoké účinnosti, a ne aby byl dosahován výsledek právě opačný. Rozhodující roli musí sehrát kladné příklady, vzory dospělých, vliv školy, rodiny i pracovního kolektivu, ale také působení kultury jako celku.

Nemalou úlohu musí sehrát pionýrské organizace SSM, Socialistický svaz mládeže, Revoluční odborové hnutí, tělovýchova, Svazarm a další společenské organizace Národní fronty.

U nás v okrese byla přijata v rámci celé Národní fronty zásada, aby členské organizace na svých schůzích projednávaly přečiny i trestné činy svých členů.

Máme za to, že skutečně celá veřejnost více než dosud se musí touto protispolečenskou činností zabývat a uplatňovat větší vliv v prevenci i represi.

Bylo by také třeba zařadit do výuky na školách v rámci občanské výchovy i problematiku týkající se společenské odpovědnosti všech občanů včetně mládeže, působit k dodržování právního řádu a úcty k zákonům. Zaměřit ji k tomu, aby se do vědomí mladé generace hluboce vryly pojmy co je čestné, co je špatné, aby si mladí lidé uvědomovali, že dodržování našich zákonů a všech pravidel chování je i pro ně záruka, že jejich práva, práva občanů socialistické republiky budou v plné míře druhými respektována.

V našich školách se udělalo mnoho pro zvýšení úrovně vzdělanosti mládeže, ale považuji za potřebné zdůraznit vyšší účinnost ve výchově pracovní, právní, estetické, ale také ve výchově k proletářskému a socialistickému internacionalismu a socialistickému vlastenectví.

Proto nás všechny musí velice vážně znepokojovat i trestná činnost osob do 15 let, trestně neodpovědných. Dopouštějí se zpravidla majetkově trestné činnosti, vandalismu, výtržnictví. Jde většinou již o mravně narušené jedince, pocházející z cikánských rodin, rodin alkoholiků či jinak morálně závadných rodin. Zvláště u této skupiny mládeže, a to v případech, kde výchovná úloha rodiny není zajištěna, přebírá tuto společnost a provádí ji ve výchovných zařízeních k tomu určených. O tomto rozhoduje okresní soud, který podle zákona o rodině vyslovuje nad těmito nedospělci různé formy výchovy.

Jsem si vědom toho, soudružky a soudruzi, že problémy, o kterých je hovořeno, se dotýkají v menším nebo větším rozsahu i dalších oblastí na celém území.

K otázkám výchovy, k boji proti lajdáctví, příživnictví, špatné pracovní kázni a disciplíně bylo zaujato jasné stanovisko na okresních konferencích. Jsme si vědomi, že otázka výchovy je záležitost dlouhodobá a že vyžaduje velikou politicko-výchovnou práci všech zúčastněných orgánů a organizací Národní fronty. Tuto cestu jsme na Jihlavsku nastoupili a budeme v ní důsledně pokračovat.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svobodovi, ktorý bol posledným z písomne prihlásených rečníkov. Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? Nehlási sa nikto. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

O slovo sa prihlásil podpredseda vlády poslanec Karol Laco, aby odpovedal na otázku poslankyni Tajovskej.

Místopředseda vlády ČSSR K. Laco: Ďakujem za slovo súdruh predseda. Rád by som súdružke poslankyni Tajovskej odpovedal asi takto: vo výboroch Federálneho zhromaždenia sme sa v súvislosti s viacerými návrhmi zásad zákonov i paragrafovaných znení návrhov zákonov (myslím najmä na Občiansky zákonník) zaoberali aj problematikou ziskov z nečestných zdrojov. Zhodli sme sa na tom, že existujúce platné právne predpisy poskytujú vhodné a zodpovedajúce právne prostriedky postihu nedovoleného obohacovania, ziskov z nečestných zdrojov a inej podobnej nekalej činnosti, že v danej situácii nie sú potrebné nové právne úpravy, vrátane napríklad úpravy, ktorá by znamenala zmenu dôkazného bremena, že však treba vyvinúť spoločné koordinované úsilie všetkých orgánov, spoločenských organizácií a občanov, aby sa možnosti, ktoré právny poriadok poskytuje a ktoré sa doteraz nie vždy a nie dôsledne uplatňovali, skutočne aplikovali a realizovali a aby teda pôsobili ako činiteľ pri predchádzaní neoprávneného obohacovania a k účinnejšiemu, postihu majetku alebo majetkového prospechu pochádzajúceho z nečestných zdrojov.

Zhodli sme sa tiež, vážené súdružky a súdruhovia, - iste si to pamätáte - na tom, že právne prostriedky a ich pôsobenie nepovažujeme za jediné prostriedky pôsobenia proti nekalým, nedovoleným protispoločenským činom, protiviacim sa celou svojou podstatou socialistickým princípom, socialistickým medziľudským vzťahom a správaniu sa socialistického človeka.

Účinnými prostriedkami je politické a morálne pôsobenie, vytvorenie atmosféry, v ktorej by neboli predpoklady na "lovenie" - ak použijem výrazu súdruha poslanca Mráza - "v temnej oblasti", v ktorej by sa napríklad neprechádzalo bez patričného reagovania na hoci aj v rukavičkách a s úsmevom uskutočňované, svojou fakticitou však bezohľadné okrádanie spotrebiteľov, fuškárske zneužívanie situácie, zisky za vedľajšie pracovné pomery, ktorých súčet by v konkrétnom prípade, zistenom Federálnym výborom ľudovej kontroly vyžadoval, aby deň mal nie 24 ale 48 hodín atď.

Účinnými prostriedkami sú riadiace, organizačné, kontrolné aktivity, hodnotenia atď.

Problematikou sa zaoberali aj príslušné stranícke orgány.

Vláda Československej socialistickej republiky prijala "Súbor opatrení" na predchádzanie neoprávneného obohacovania a na zabezpečenie účinnejšieho postihu majetku a majetkového prospechu, pochádzajúceho z nečestných zdrojov.

Vlády Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky prijali svoje opatrenia v oblasti svojej kompetencie. Vlády súčasne uložili, aby všetky rezorty prerokovali a rozpracovali "Súbor opatrení" na svoje podmienky a kontrolovali ich realizáciu s tým, že vláda ČSSR i vlády ČSR a SSR sa k veci vrátia.

Rezorty plnia tieto uznesenia. Dotaz súdružky poslankyne Tajovskej je nám vítaný, pretože okrem iného dokumentuje záujem poslancov o túto problematiku a zdôrazňuje jej aktuálnosť i význam. Vidíme v ňom aj potvrdenie názoru, že pôsobenie proti nekalým ziskom má predpoklady dosiahnuť potrebný a veľmi želateľný efekt.

Rezorty prijali už konkrétne opatrenia, resp. uložili svojim pracovným jednotkám, aby v zmysle. "Súboru opatrení" zabezpečovali zodpovedajúce postupy a starali sa o realizáciu "Súboru opatrení" i na podriadených zložkách a aby sa aj na úrovni podriadených zložiek vyvodili a realizovali potrebné činnosti a opatrenia.

Súdružky a súdruhovia, vláda i národné vlády - ako som už uviedol - sa k veci vrátia. Aktuálnosť a želateľný efekt opatrení (ukazuje to aj ohlas našej verejnosti na list Predsedníctva ÚV KSČ a na "Súbor opatrení" vlád) určite zasluhuje, aby sme sa k veci vracali aj vo Federálnom zhromaždení, jeho snemovniach a výboroch. Pri tejto príležitosti, okrem iného, skonkretizujeme aj odpoveď na otázku súdružky poslankyne Tajovskej, a to nielen čo do organizačného zabezpečenia "Súboru opatrení", ale aj ich pôsobenia, a domnievam sa, aj očakávaného efektu.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Lacovi. Pýtam sa poslankyne Tajovskej, či je spokojná s odpoveďou.

Poslankyně SL M. Tajovská: Ano.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem. Praje si záverečné slovo generálny prokurátor Československej socialistickej republiky súdruh Feješ?

Generální prokurátor ČSSR J. Feleš: Nie.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Praje si záverečné slovo predseda Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky súdruh Ondřej? (Ano.)

Předseda Nejvyššího soudu ČSSR J. Ondřej: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi na závěr i za soudruha Feješe říci velmi stručně závěrečnou poznámku.

Na dnešní společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů (můžeme říci i předtím ve výborech obou sněmoven, kde byla zpráva projednávána), bylo řečeno mnoho důležitého o tom, o jak společensky závažný problém jde. Byla vyslovena také řada připomínek a námětů, jejichž řešení se musí stát (chtěl bych vás ujistit, že se stane) v následujícím období předmětem práce soudů, prokuratury, ale musí se stát i předmětem práce dalších státních a hospodářských orgánů a společenských organizací.

Plně souhlasíme s těmito myšlenkami, které zdůraznily především nezbytnost a koordinovanost společného postupu při dodržování a uplatňování socialistické zákonnosti ve společnosti při potlačování protiprávních jevů, zejména kriminality, jakož i upevňování občanskoprávních vztahů, k jejichž porušování převážně dochází v důsledku nedostatečného respektování našich zákonů, principů socialistické morálky i pravidel socialistického soužití.

Můžeme říci, že připomínky a náměty, které zde odezněly, jsou také výrazem našeho společného a jednotného úsilí, zaměřeného k podstatnému a kvalitnímu zesílení politické a společenské efektivnosti práce soudů, prokuratury, jakož i dalších státních a hospodářských orgánů a společenských organizací, v boji za upevňování a dodržování socialistické zákonnosti.

Chtěl bych vám, vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, za tyto připomínky, i kritické, za všechny myšlenky, které byly ve výborech i zde řečeny, za náměty, jakož i za uznání a ocenění práce prokuratury a soudů, poděkovat a zároveň bych vás chtěl ujistit, že z nich budeme v naší další práci vycházet. Učiníme tedy všechno pro to, aby právní základ našeho státu, socialistická zákonnost a právní pořádek byly dále upevňovány a prohlubovány, jak to od nás také vyžadují závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa a všechen náš pracující lid.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Ondřejovi.

Žiada o záverečné slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Bartončík?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bartončík: Děkuji. Nežádám.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem. Žiada o záverečné slovo spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Horečná?

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně J. Horečná: Nie.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Nežiada.

Teraz prosím predsedu návrhovej komisie poslanca súdruha Zdeňka Češku, aby nás informoval o prípadných pripomienkach k návrhu uznesenia.

Předseda návrhové komise poslanec SL Z. Češka: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, návrhová komise, kterou jste si zvolili, vám předložila návrh usnesení ke Zprávě generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti. Je to tisk 99.

Návrh usnesení vychází z textu zprávy, z výsledku jednání výborů, jež projednávaly Zprávu generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR, a také z dnešního jednání společné schůze obou sněmoven Federálního shromáždění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP