Návrhová komise je přesvědčena,
že navržené usnesení nejen vystihuje současný
stav socialistické zákonnosti a souvislost socialistické
zákonnosti s hospodářským a sociálním
rozvojem naší společnosti, ale že představuje
též užitečnou směrnici pro další
postup na tomto úseku.
Žádné připomínky k návrhu
usnesení návrhová komise neobdržela;
proto doporučuji jménem návrhové komise
navržené usnesení ke schválení.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Češkovi.
Opäť sa chcem spýtať, súdružky
a súdruhovia, či si niekto želá slovo?
(Nikdo.) Nikto.
Môžeme preto pristúpiť k hlasovaniu.
V zasadacej sále je prítomných 163 poslancov
Snemovne ľudu, 65 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 60 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obe snemovne sú uznášania schopné.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s predloženým návrhom
uznesenia? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu schválila návrh jednomyseľne.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s predloženým návrhom uznesenia? (Hlasuje se.)
Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Takisto nikto.
Aj Snemovňa národov schválila návrh
uznesenia jednomyseľne.
Vzhľadom na výsledky hlasovania oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie jednomyseľne
schválilo uznesenie k "Správe generálneho
prokurátora Československej socialistickej republiky
a Najvyššieho súdu Československej socialistickej
republiky o stave socialistickej zákonnosti. "
Súdružky a súdruhovia poslanci, ďalším
bodom schváleného programu je
Prosím ministra vnútra Československej socialistickej
republiky súdruha Jaromíra Obzinu, aby v mene federálnej
vlády návrh odôvodnil.
Ministr vnitra ČSSR J. Obzina: Vážený
soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, jménem vlády Československé
socialistické republiky vám předkládám
k projednání a schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti.
V listopadu 1970 přijalo předsednictvo ústředního
výboru Komunistické strany Československa
usnesení o kádrové a personální
práci a krátce poté schválilo Federální
shromáždění ČSSR zákon
o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, který důsledně
z obsahu usnesení předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
vycházel. V resortech ministerstev vnitra se staly tyto
dokumenty základem cílevědomé kádrové
práce. Realizací obou dokumentů bylo dosaženo
pozitivních výsledků. Svědčí
o tom tyto skutečnosti:
1. za uplynulých 12 let byla zcela provedena generační
obměna příslušníků Sboru
národní bezpečnosti a očista Sboru
národní bezpečnosti od těch, kteří
se v době společenské krize 1968 až
1969 vážně zpronevěřili služební
přísaze, ústavě a zákonům
Československé socialistické republiky. Za
uplynulých 12 let bylo přijato 67 % nových
mladých příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, takže k dnešnímu
dni činí celostátní věkový
průměr pracovníků resortů ministerstev
vnitra 33 let. Pro úplnost poznamenávám,
že ve Sboru národní bezpečnosti pracuje
jen cca 1100 příslušníků starších
55 let;
2. výrazně se upevnilo třídní
a politické složení Sboru národní
bezpečnosti. Ve Sboru národní bezpečnosti
je dnes 75 % příslušníků, kteří
před přijetím do bezpečnostního
aparátu pracovali jako dělníci a družstevní
rolníci. K dnešnímu dni je z řad příslušníků
Sboru národní bezpečnosti 76 % členů
a kandidátů Komunistické strany Československa
a u složky Státní bezpečnosti 84 %;
3. podstatně se zvýšila vzdělanost,
odborná a politická příprava příslušníků
Sboru národní bezpečnosti. Z celkového
počtu je 13 % příslušníků
s úplným vysokoškolským vzděláním
převážně právnického zaměření;
69 % příslušníků má úplné
středoškolské všeobecné nebo odborné
vzdělání, 17 % příslušníků
Sboru národní bezpečnosti má základní
vzdělání, avšak převážná
většina z nich středoškolské vzdělání
s maturitou ukončí do roku 1985; .
4. výrazně se rovněž zkvalitnilo platové,
sociální, bytové, zdravotní a rekreační
zabezpečení příslušníků
Sboru národní bezpečnosti.
Lze říci, že při 100 % naplněnosti
početních stavů je ve svém celku třídně
politické, vzdělanostní, odborné a
věkové složení Sboru národní
bezpečnosti nejlepší od roku 1945 a tudíž
jsou vytvořeny všechny předpoklady ke zkvalitnění
a zlepšení bezpečnostní práce.
Tyto skutečnosti přispěly k upevnění
společenského postavení Sboru. Proto mohu
dnes s plnou odpovědností před poslankyněmi
a poslanci našeho nejvyššího zákonodárného
sboru prohlásit, že zákon o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, který Federální
shromáždění ČSSR přijalo
v roce 1970, se plně osvědčil při
řešení závažných kádrových
a personálních úkolů jako moudré
a prozíravé opatření zákonodárce.
Vzniká proto odůvodněná otázka,
proč předkládáme novelu zákona,
který se osvědčil? Je to proto, že chceme
zákon zdokonalit a zvýšit náročnost
na SNB jako celek a jeho jednotlivé příslušníky
v souladu se současnými požadavky, aniž
bychom měnili osvědčenou koncepci tohoto
právního aktu. Změny a doplňky jsou
vyvolány třemi skupinami příčin:
- uplatněním zkušeností z realizace
zákona v praxi, jako např. prodloužením
zkušební doby; rozšířením
možnosti uzavírání dohod s příslušníky
o získání nebo zvyšování
kvalifikace a řadou dalších opatření;
- změnami v zákonech, které mají přímou
návaznost na dnes předkládanou novelu zákona,
jako např. zákon č. 20/1975 Sb., jímž
byl novelizován zákoník práce, nebo
zákon č. 65/1978 Sb., jímž byl doplněn
a změněn zákon o některých
služebních poměrech vojáků z
povolání; .
- zvýšenými požadavky a celkem vyšší
náročností na Sbor národní
bezpečnosti a jeho jednotlivé příslušníky
v soudobých podmínkách, aby bylo dosaženo
vyšší účinnosti v boji proti kriminalitě
a ve výchovné, preventivní a profylaktické
činnosti, aby se předcházelo trestné
činnosti a byl úspěšně veden
boj proti dosavadní latentní kriminalitě.
Uvnitř Sboru národní bezpečnosti nutno
zkvalitnit politickovýchovnou práci, snížit
počet kázeňských přestupků
a vymýtit nevhodné, arogantní a nekulturní
vystupování, trestnou činnost příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, byť by jen
jednotlivců, kteří takovým jednáním
poškozují autoritu Sboru národní bezpečnosti.
Významný úkol spatřujeme ve stanoveném
cíli, upevnit kontakty především s dělníky
a všemi poctivými občany, abychom rozšířili
sociální základnu tvorby a realizace bezpečnostní
politiky Komunistické strany Československa a socialistického
státu. To předpokládá další
růst společenské a politické odpovědnosti
i odborné kvalifikace příslušníků
Sboru národní bezpečnosti.
Jsem přesvědčen, že předkládaná
novela vytváří solidní právní
základ pro realizaci těchto oprávněných
požadavků socialistické společnosti
na bezpečnostní orgány. V důvodové
zprávě jsou všechny navrhované změny
přesvědčivě objasněny.
Současně předkládaný návrh
nevyžaduje další finanční náklady,
nýbrž sleduje důsledně požadavek
hospodárnosti a vytváří předpoklady
k dílčím úsporám finančních
prostředků ze státního rozpočtu.
Soudružky a soudruzi, předložený vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, byl legislativně
řádně projednán a protože je
přínosem k upevnění a zdokonalení
našeho právního řádu a vytváří
předpoklady dalšího zkvalitnění
Sboru národní bezpečnosti a tím i
zlepšení činnosti našich bezpečnostních
orgánů, jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji, aby byl po projednání
schválen.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem ministrovi vnútra ČSSR
poslancovi Obzinovi za odôvodnenie vládneho návrhu.
Návrh prikázali prerokovať výborom ústavnoprávnym,
branným a bezpečnostným, pre plán
a rozpočet a pre sociálnu politiku oboch snemovní.
Za výbory Snemovne ľudu funkciou spoločného
spravodajcu poverili člena výboru branného
a bezpečnostného poslanca Ladislava Švehlu
a za výbory Snemovne národov člena výboru
ústavnoprávneho poslanca Samuela Kodaja.
Prosím najprv spoločného spravodajcu výborov
Snemovne národov poslanca Samuela Kodaja, aby predniesol
spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
S. Kodaj: Vážený súdruh predseda,
vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, súdruh minister vnútra vo svojom vystúpení
podal presvedčivé zdôvodnenie návrhu
zákona, ktorý schválilo Federálne
zhromaždenie v roku 1970, to znamená viac ako pred
12 rokmi. Aj dôvodová správa vyčerpávajúcim
spôsobom zmeny vysvetľuje. Nechcem preto opakovať
to, čo už bolo povedané a vypočítavať,
čoho sa navrhované zmeny týkajú. Chcel
by som ale zdôrazniť stále platnú a trvalú
úlohu Federálneho zhromaždenia, ktorou je starostlivosť
o zdokonaľovanie právneho poriadku. S kvalitou právneho
poriadku súvisí i jeho stabilita. Všetci vieme,
ako veľmi záleží na tom, aby každý
zákon, ktorý prerokujeme, schválime, vychádzal
z dôkladnej analýzy riešenej problematiky a
aby sa úplne vyrovnal so všetkými otázkami,
ktoré treba upraviť. Mám za to, že zákon
č. 100/1970 Zb., ktorého novelu dnes prerokúvame,
takým zákonom je.
12 rokov je v živote zákona dosť dlhá
doba na to, aby prax preverila, či splnil to, čo
sa od neho očakávalo. Z prerokúvania novely
zákona vo výboroch oboch snemovní, z vystúpenia
súdruha ministra vnútra i našich vlastných
skúseností z volebných obvodov môžeme
konštatovať, že doteraz platný zákon
sa osvedčil a svoje ciele splnil. Je to zákon, ktorý
má v našom právnom poriadku významné
postavenie. Bol schvaľovaný v zložitom politickom
období a jeho prijatie nesporne prispelo k posilneniu funkcie
socialistického štátu v oblasti systému
ochrany a obrany socialistickej spoločnosti. Vytvoril právne
predpoklady na riešenie naliehavých, závažných
problémov i v kádrovej oblasti, v štruktúre
Zboru národnej bezpečnosti. Boli tak vytvorené
kádrové podmienky pre úspešný
boj s protispoločenskou činnosťou, ako aj pre
celkové skvalitnenie výkonu bezpečnostnej
služby. Ak dnes tento zákon v niektorých ustanoveniach
meníme a dopĺňame, je to dané zámerom
zdokonaliť ho na podklade overených poznatkov vyše
než 12 - ročnej praxe a zosúladiť ho i
s niektorými ustanoveniami, normami platnými v Československej
ľudovej armáde na základe úpravy priebehu
vojenskej služby dôstojníckeho a práporčíckeho
zboru, ktoré už boli predtým schválené.
Aj zmeny, ktoré súvisia s odškodňovaním
pracovných úrazov, sú tiež nutné,
pretože zodpovedajú úprave v oblasti pracovnoprávnych
vzťahov všetkých pracujúcich, ktorá
bola uskutočnená novelou Zákonníka
práce v roku 1975.
Ostatné navrhované zmeny predstavujú riešenie
len čiastkových problémov, takých,
ktoré priniesla prax a do podstaty zákona nezasahujú.
Zásady tohto zákona prerokovali ústavnoprávne
výbory na začiatku roku 1982. Prerokovali ich aj
výbory branné a bezpečnostné, výbory
pre sociálnu politiku a výbory pre plán a
rozpočet. Okrem výborov pre plán a rozpočet
neboli k zásadám zákona zásadnejšie
pripomienky. Podnety, ktoré vzišli z výborov
pre plán a rozpočet, boli už sčasti
realizované rezortným predpisom, sčasti budú
realizované vo vykonávacom predpise k tomuto zákonu.
Treba pozitívne hodnotiť, že dôvodová
správa k predloženému zákonu sa úspešne
vyporiadala so všetkými pripomienkami, ktoré
boli vznesené k zásadám. Predložený
návrh je úplne v súlade so schválenými
zásadami.
Odporúčam, aby Snemovňa národov schválila
návrh zákona v predloženom znení.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem spoločnému spravodajcovi
výborov Snemovne národov poslancovi Kodajovi. Teraz
prosím spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu poslanca Ladislava Švehlu, aby predniesol
spravodajskú správu.