Úterý 14. června 1983

Návrhová komise je přesvědčena, že navržené usnesení nejen vystihuje současný stav socialistické zákonnosti a souvislost socialistické zákonnosti s hospodářským a sociálním rozvojem naší společnosti, ale že představuje též užitečnou směrnici pro další postup na tomto úseku.

Žádné připomínky k návrhu usnesení návrhová komise neobdržela; proto doporučuji jménem návrhové komise navržené usnesení ke schválení.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Češkovi.

Opäť sa chcem spýtať, súdružky a súdruhovia, či si niekto želá slovo? (Nikdo.) Nikto.

Môžeme preto pristúpiť k hlasovaniu.

V zasadacej sále je prítomných 163 poslancov Snemovne ľudu, 65 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike, 60 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obe snemovne sú uznášania schopné.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s predloženým návrhom uznesenia? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa ľudu schválila návrh jednomyseľne.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s predloženým návrhom uznesenia? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Takisto nikto.

Aj Snemovňa národov schválila návrh uznesenia jednomyseľne.

Vzhľadom na výsledky hlasovania oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie jednomyseľne schválilo uznesenie k "Správe generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky a Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky o stave socialistickej zákonnosti. "

Súdružky a súdruhovia poslanci, ďalším bodom schváleného programu je

VII

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 100/1970 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti (tlač 94).

Prosím ministra vnútra Československej socialistickej republiky súdruha Jaromíra Obzinu, aby v mene federálnej vlády návrh odôvodnil.

Ministr vnitra ČSSR J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, jménem vlády Československé socialistické republiky vám předkládám k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti.

V listopadu 1970 přijalo předsednictvo ústředního výboru Komunistické strany Československa usnesení o kádrové a personální práci a krátce poté schválilo Federální shromáždění ČSSR zákon o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, který důsledně z obsahu usnesení předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa vycházel. V resortech ministerstev vnitra se staly tyto dokumenty základem cílevědomé kádrové práce. Realizací obou dokumentů bylo dosaženo pozitivních výsledků. Svědčí o tom tyto skutečnosti:

1. za uplynulých 12 let byla zcela provedena generační obměna příslušníků Sboru národní bezpečnosti a očista Sboru národní bezpečnosti od těch, kteří se v době společenské krize 1968 až 1969 vážně zpronevěřili služební přísaze, ústavě a zákonům Československé socialistické republiky. Za uplynulých 12 let bylo přijato 67 % nových mladých příslušníků Sboru národní bezpečnosti, takže k dnešnímu dni činí celostátní věkový průměr pracovníků resortů ministerstev vnitra 33 let. Pro úplnost poznamenávám, že ve Sboru národní bezpečnosti pracuje jen cca 1100 příslušníků starších 55 let;

2. výrazně se upevnilo třídní a politické složení Sboru národní bezpečnosti. Ve Sboru národní bezpečnosti je dnes 75 % příslušníků, kteří před přijetím do bezpečnostního aparátu pracovali jako dělníci a družstevní rolníci. K dnešnímu dni je z řad příslušníků Sboru národní bezpečnosti 76 % členů a kandidátů Komunistické strany Československa a u složky Státní bezpečnosti 84 %;

3. podstatně se zvýšila vzdělanost, odborná a politická příprava příslušníků Sboru národní bezpečnosti. Z celkového počtu je 13 % příslušníků s úplným vysokoškolským vzděláním převážně právnického zaměření; 69 % příslušníků má úplné středoškolské všeobecné nebo odborné vzdělání, 17 % příslušníků Sboru národní bezpečnosti má základní vzdělání, avšak převážná většina z nich středoškolské vzdělání s maturitou ukončí do roku 1985; .

4. výrazně se rovněž zkvalitnilo platové, sociální, bytové, zdravotní a rekreační zabezpečení příslušníků Sboru národní bezpečnosti.

Lze říci, že při 100 % naplněnosti početních stavů je ve svém celku třídně politické, vzdělanostní, odborné a věkové složení Sboru národní bezpečnosti nejlepší od roku 1945 a tudíž jsou vytvořeny všechny předpoklady ke zkvalitnění a zlepšení bezpečnostní práce. Tyto skutečnosti přispěly k upevnění společenského postavení Sboru. Proto mohu dnes s plnou odpovědností před poslankyněmi a poslanci našeho nejvyššího zákonodárného sboru prohlásit, že zákon o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, který Federální shromáždění ČSSR přijalo v roce 1970, se plně osvědčil při řešení závažných kádrových a personálních úkolů jako moudré a prozíravé opatření zákonodárce.

Vzniká proto odůvodněná otázka, proč předkládáme novelu zákona, který se osvědčil? Je to proto, že chceme zákon zdokonalit a zvýšit náročnost na SNB jako celek a jeho jednotlivé příslušníky v souladu se současnými požadavky, aniž bychom měnili osvědčenou koncepci tohoto právního aktu. Změny a doplňky jsou vyvolány třemi skupinami příčin:

- uplatněním zkušeností z realizace zákona v praxi, jako např. prodloužením zkušební doby; rozšířením možnosti uzavírání dohod s příslušníky o získání nebo zvyšování kvalifikace a řadou dalších opatření;

- změnami v zákonech, které mají přímou návaznost na dnes předkládanou novelu zákona, jako např. zákon č. 20/1975 Sb., jímž byl novelizován zákoník práce, nebo zákon č. 65/1978 Sb., jímž byl doplněn a změněn zákon o některých služebních poměrech vojáků z povolání; .

- zvýšenými požadavky a celkem vyšší náročností na Sbor národní bezpečnosti a jeho jednotlivé příslušníky v soudobých podmínkách, aby bylo dosaženo vyšší účinnosti v boji proti kriminalitě a ve výchovné, preventivní a profylaktické činnosti, aby se předcházelo trestné činnosti a byl úspěšně veden boj proti dosavadní latentní kriminalitě.

Uvnitř Sboru národní bezpečnosti nutno zkvalitnit politickovýchovnou práci, snížit počet kázeňských přestupků a vymýtit nevhodné, arogantní a nekulturní vystupování, trestnou činnost příslušníků Sboru národní bezpečnosti, byť by jen jednotlivců, kteří takovým jednáním poškozují autoritu Sboru národní bezpečnosti. Významný úkol spatřujeme ve stanoveném cíli, upevnit kontakty především s dělníky a všemi poctivými občany, abychom rozšířili sociální základnu tvorby a realizace bezpečnostní politiky Komunistické strany Československa a socialistického státu. To předpokládá další růst společenské a politické odpovědnosti i odborné kvalifikace příslušníků Sboru národní bezpečnosti.

Jsem přesvědčen, že předkládaná novela vytváří solidní právní základ pro realizaci těchto oprávněných požadavků socialistické společnosti na bezpečnostní orgány. V důvodové zprávě jsou všechny navrhované změny přesvědčivě objasněny.

Současně předkládaný návrh nevyžaduje další finanční náklady, nýbrž sleduje důsledně požadavek hospodárnosti a vytváří předpoklady k dílčím úsporám finančních prostředků ze státního rozpočtu.

Soudružky a soudruzi, předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, byl legislativně řádně projednán a protože je přínosem k upevnění a zdokonalení našeho právního řádu a vytváří předpoklady dalšího zkvalitnění Sboru národní bezpečnosti a tím i zlepšení činnosti našich bezpečnostních orgánů, jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, aby byl po projednání schválen.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem ministrovi vnútra ČSSR poslancovi Obzinovi za odôvodnenie vládneho návrhu.

Návrh prikázali prerokovať výborom ústavnoprávnym, branným a bezpečnostným, pre plán a rozpočet a pre sociálnu politiku oboch snemovní.

Za výbory Snemovne ľudu funkciou spoločného spravodajcu poverili člena výboru branného a bezpečnostného poslanca Ladislava Švehlu a za výbory Snemovne národov člena výboru ústavnoprávneho poslanca Samuela Kodaja.

Prosím najprv spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov poslanca Samuela Kodaja, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec S. Kodaj: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, súdruh minister vnútra vo svojom vystúpení podal presvedčivé zdôvodnenie návrhu zákona, ktorý schválilo Federálne zhromaždenie v roku 1970, to znamená viac ako pred 12 rokmi. Aj dôvodová správa vyčerpávajúcim spôsobom zmeny vysvetľuje. Nechcem preto opakovať to, čo už bolo povedané a vypočítavať, čoho sa navrhované zmeny týkajú. Chcel by som ale zdôrazniť stále platnú a trvalú úlohu Federálneho zhromaždenia, ktorou je starostlivosť o zdokonaľovanie právneho poriadku. S kvalitou právneho poriadku súvisí i jeho stabilita. Všetci vieme, ako veľmi záleží na tom, aby každý zákon, ktorý prerokujeme, schválime, vychádzal z dôkladnej analýzy riešenej problematiky a aby sa úplne vyrovnal so všetkými otázkami, ktoré treba upraviť. Mám za to, že zákon č. 100/1970 Zb., ktorého novelu dnes prerokúvame, takým zákonom je.

12 rokov je v živote zákona dosť dlhá doba na to, aby prax preverila, či splnil to, čo sa od neho očakávalo. Z prerokúvania novely zákona vo výboroch oboch snemovní, z vystúpenia súdruha ministra vnútra i našich vlastných skúseností z volebných obvodov môžeme konštatovať, že doteraz platný zákon sa osvedčil a svoje ciele splnil. Je to zákon, ktorý má v našom právnom poriadku významné postavenie. Bol schvaľovaný v zložitom politickom období a jeho prijatie nesporne prispelo k posilneniu funkcie socialistického štátu v oblasti systému ochrany a obrany socialistickej spoločnosti. Vytvoril právne predpoklady na riešenie naliehavých, závažných problémov i v kádrovej oblasti, v štruktúre Zboru národnej bezpečnosti. Boli tak vytvorené kádrové podmienky pre úspešný boj s protispoločenskou činnosťou, ako aj pre celkové skvalitnenie výkonu bezpečnostnej služby. Ak dnes tento zákon v niektorých ustanoveniach meníme a dopĺňame, je to dané zámerom zdokonaliť ho na podklade overených poznatkov vyše než 12 - ročnej praxe a zosúladiť ho i s niektorými ustanoveniami, normami platnými v Československej ľudovej armáde na základe úpravy priebehu vojenskej služby dôstojníckeho a práporčíckeho zboru, ktoré už boli predtým schválené. Aj zmeny, ktoré súvisia s odškodňovaním pracovných úrazov, sú tiež nutné, pretože zodpovedajú úprave v oblasti pracovnoprávnych vzťahov všetkých pracujúcich, ktorá bola uskutočnená novelou Zákonníka práce v roku 1975.

Ostatné navrhované zmeny predstavujú riešenie len čiastkových problémov, takých, ktoré priniesla prax a do podstaty zákona nezasahujú.

Zásady tohto zákona prerokovali ústavnoprávne výbory na začiatku roku 1982. Prerokovali ich aj výbory branné a bezpečnostné, výbory pre sociálnu politiku a výbory pre plán a rozpočet. Okrem výborov pre plán a rozpočet neboli k zásadám zákona zásadnejšie pripomienky. Podnety, ktoré vzišli z výborov pre plán a rozpočet, boli už sčasti realizované rezortným predpisom, sčasti budú realizované vo vykonávacom predpise k tomuto zákonu. Treba pozitívne hodnotiť, že dôvodová správa k predloženému zákonu sa úspešne vyporiadala so všetkými pripomienkami, ktoré boli vznesené k zásadám. Predložený návrh je úplne v súlade so schválenými zásadami.

Odporúčam, aby Snemovňa národov schválila návrh zákona v predloženom znení.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov Snemovne národov poslancovi Kodajovi. Teraz prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Ladislava Švehlu, aby predniesol spravodajskú správu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP