Úterý 14. června 1983

Společný zpravodaj výborů SL poslanec L. Švehla: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, vládní návrh zákona, který dnes projednáváme, je závažným dokumentem, který doplňuje nebo upřesňuje dosud platné zákonné normy, konkrétně zákon č. 100/1970 Sb.

Změny a doplňky vycházejí z vývoje celé naší společnosti a dotýkají se nejen příslušníků bezpečnostních složek, ale také každého našeho občana. Návrh zákona přihlíží v plné míře k změnám ve společnosti a řídí se jejími potřebami.

Podrobný rozbor situace zpracovaný v orgánech Bezpečnosti vedl k tomu, že mohly být objektivně zhodnoceny klady, ale také současné potřeby. Ukázal rovněž, v čem zákon č. 100/1970 Sb. v zájmu prohloubení jeho účinnosti potřebuje úpravu nebo doplnění.

Srovnáme-li dnešek s předchozími léty, můžeme konstatovat, že v bezpečnostních sborech došlo k závažným změnám. Upevnila se organizovanost a současně se zvýšily nároky na výkon služby, a to ve všech směrech. Podařilo se dosáhnout plynulého doplňování bezpečnostních sborů, což svědčí o kladném úsilí kádrových orgánů a také o společenském uznání bezpečnostní služby. Zlepšila se věková struktura, která ještě před několika lety nebyla příznivá. V současnosti se průběžně a plynule doplňují řady příslušníků.

Politická a odborná příprava dosahuje vyšší úroveň a projevuje se to ve vztazích k veřejnosti i ve zvýšené objasněnosti trestných činů. K tomu výrazně přispěla vybudovaná školská soustava federálního ministerstva vnitra.

Při všech uvedených kladech nelze opomenout, že jich mohlo být dosaženo na pevných základech, které položili právě ti věkově starší, kteří již odešli do důchodu, nebo se na něj připravují, a kteří byli u zrodu socialistické bezpečnosti. Oni neměli lehkou situaci. Bez předchozích znalostí a zkušeností museli potlačovat kriminalitu a činnost zaměřenou proti státu a celé jeho socialistické podstatě. Je proto třeba jejich práci ocenit a jim poděkovat.

Předložený vládní návrh zákona byl připravován již delší dobu. Tato okolnost umožnila věnovat jeho přípravě dostatek pozornosti, aby konečné znění bylo projednáno se všemi příslušnými orgány. Rovněž byl zpracován tak, že připomínky uplatněné při jednání výborů sněmoven jsou v něm zapracovány, nebo se k nim přihlíželo při formulačních úpravách.

I když soudruh ministr k změnám již hovořil, dovolte, abych se k některým novým ustanovením ještě vrátil.

V prvé skupině návrhů je řešen služební poměr. Změna zkušební doby a její prodloužení na 24 měsíců má své oprávnění nejen v zabezpečení otázek studia nematurantů na praporčické škole, ale dává také možnosti objektivněji, za delší časový úsek hodnotit předpoklady jednotlivců pro bezpečnostní službu a vytváří možnost již pro speciální zaměření.

Zvýšení náročnosti zahrnuje v sobě návrh ve znění § 11, kde pro povýšení z praporčické hodnosti do hodnosti podporučíka se požaduje též zvýšení kvalifikace formou absolvování důstojnické školy. Školský systém federálního ministerstva vnitra tyto možnosti dává.

Vítám ustanovení § 61, který řeší závaznost vykonávat bezpečnostní službu podle uzavřené dohody zvláště po ukončení studia a získání vyšší kvalifikace a který rovněž nedodržení dohody umožňuje podepsat k náhradě náklady se studiem spojené, když odejde, nebo bude uvolněn ze služebního poměru. Tato závažnost zabezpečuje návratnost vynaložené péče i finančních prostředků na další vzdělávání a současně pomáhá při zvyšování odborné i politické úrovně v řadách příslušníků Bezpečnosti.

Péče o příslušníky SNB se v plné míře projevuje v § 63. Je to preventivní rehabilitace, která ovšem není závazná jako dříve, ale ve smyslu usnesení Rady obrany z. 22. dubna 1976 řeší se obdobně jako v ČSLA.

Do této skupiny změn patří i úpravy týkající se odpovědnosti za škodu při služebních úrazech a nemocech z povolání. Je všeobecně známo, že bezpečnostní služba není snadná a při jejím výkonu dochází k úrazům a někdy i ke smrtelným úrazům. Ustanovení návrhu zákona v § 89 a dalších zabezpečují náhrady a odškodné jak, postiženému tak i v případě úmrtí rodině. Toto opa tření je odpovídající a spravedlivé.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbory branné a bezpečnostní se přímo seznamovaly jak ve svých jednáních, tak také při poslaneckých průzkumech s činností bezpečnostních orgánů a s péčí, zejména ve školství, která je poskytována příslušníkům SNB. Z poznatků projednaných na schůzi výborů vyplynulo, že naši poslanci si obtížné práce bezpečnostních orgánů velice váží a oceňují odborné i politické úsilí zaměřené na ochranu socialistické společnosti a na péči o každého jednotlivce z bezpečnostních sborů.

Tyto poznatky a závěry promítáme i do svých stanovisek k vládnímu návrhu zákona o služebním poměru příslušníků SNB.

Vládní návrh zákona byl přikázán k projednání výborům branným a bezpečnostním, ústavně právním, pro plán a rozpočet a pro sociální politiku.

Při projednávání návrhu zákona bylo konstatováno, že připomínky dané výbory k zásadám zákona byly zohledněny a že k návrhu zákona nejsou takové připomínky, které by vyžadovaly úpravu návrhu.

Všechny uvedené výbory souhlasí s předloženým zněním a navrhují společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, schválit bez připomínek.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Švehlovi. Po vypočutí spravodajských zpráv bude naše rokovanie pokračovať rozpravou. Písomne sa do rozpravy prihlásila poslankyňa Pavla Čáslavská. Prosím, aby sa ujala slova.

Poslankyně SN P. Čáslavská: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednaly v minulých dnech zprávu generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti. Při těchto jednáních byla zdůrazněna úloha bezpečnostních orgánů jako významného článku v procesu výchovy k dodržování socialistické zákonnosti a všech platných zákonných norem. Současně s touto úlohou, která by měla mít mimořádnou podporu našich občanů i všech státních i společenských orgánů, spojuje se i stránka represívní.

Směrnicí pro činnost bezpečnostních orgánů pro příští období je kladení stále většího důrazu na výchovnou, preventivní práci jak v oblasti obecně kriminální, tak i v oblasti státobezpečnostní. Jde o to, dosáhnout plynulého fungování každodenního života společenských a státních institucí, organizací a všech našich občanů v souladu s naším právním řádem, s ústavou a všemi zákony.

Orgány Bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra mají při uplatňování socialistické zákonnosti své specifické místo. Pro jejich práci je třeba vytvářet takové podmínky, aby výslednost činnosti byla maximální a přinášela konkrétní efekt.

Nesporně k tomu přispěje i zákonná norma, která stanoví práva a povinnosti příslušníků SNB, která vytvoří takové podmínky, aby svou složitou práci mohli úspěšně vykonávat. Projednáváme dnes vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti. V doplňcích a změnách se promítá právě ta skutečnost, že se rozšiřuje péče o příslušníky, čímž se dokumentuje péče státu o jejich významné společenské poslání, o jejich zdraví, zabezpečení i vzdělávání. Praktická stránka výkonu služby pak vykazuje i zvýšené nároky na každého jednotlivce.

Přijetí zákona se jistě pozitivně projeví u mladých příslušníků, kteří vstupují do nového pracovního prostředí, získávají potřebné návyky a odborné znalosti pro výkon služby. Chceme, aby tito mladí si stále upevňovali morálně volní vlastnosti, vystupovali důrazně na ochranu společnosti, ale zachovávali v každém případě takt a slušnost a nesnížili se k šikanování občanů. Autorita nevyplývá z tvrdého, necitlivého přístupu k lidem, ale z vědomí, že existuje sbor, který přispívá k udržování pořádku, předcházení trestné činnosti, ochraně společenských i osobních práv a zájmů.

I když v současné době můžeme konstatovat, že výslednost činnosti bezpečnostních orgánů se zvýšila, je nutno přiznat, že se zvýšila i trestná činnost. U mnohých našich lidí ještě přetrvává sobecký, společnosti škodlivý názor: "Po tom, co se kolem mě děje, nic mi není, od toho máme Bezpečnost". Jenže si neuvědomují, že za tento stát odpovídáme všichni, že povinnost každého z nás je přispívat k upevňování pořádku, bojovat proti nezákonné činnosti ať již v hospodářství, tak i ve společenské sféře.

Netečnost některých našich občanů k porušování zákonů, naprosto falešný názor, že za všechno odpovídá Bezpečnost, rozhodně nesvědčí o jejich správném vztahu k socialistické společnosti, ale naopak, o jejich individualismu, který je vlastní měšťáckému způsobu myšlení.

To směrem k občanům. Ale také něco k Bezpečnosti. Aby Bezpečnost splnila všechny své úkoly, musí jejich orgány vyvíjet neustálou snahu o další rozvoj spolupráce se všemi složkami Národní fronty, především s národními výbory, a aktivizovat činnost komisí veřejného pořádku. Znát výrobní vztahy a zejména celý hospodářský a společenský život, profil lidí a jejich vztahy, to může ve značné míře zabránit i negativním jevům, jakými jsou úplatky, korupce, neoprávněné obohacování.

Stálý kontakt se školou a svazáckými organizacemi může být přínosem k výchově mládeže a omezení její trestné činnosti.

K tomu, aby stále účinněji mohly vést boj s kriminalitou, zdokonalují bezpečnostní orgány své pracovní metody, avšak sebelepší metody nemohou situaci vyřešit, jestliže je nepoužívá v praxi člověk na požadované politické a odborné úrovni.

Je nesporné, že v nejdůležitějších směrech při realizaci bezpečnostní politiky naší strany se již udělalo hodně. Již v důvodové zprávě soudruha ministra bylo konkrétně uvedeno, jaký pokrok byl učiněn v kádrové práci, jaké je složení příslušníků SNB a jak se soustavně dbá o zvyšování jejich kvalifikace.

Výbory branné a bezpečnostní se se systémem vzdělávání a přípravy příslušníků seznámily v přípravě novelizace zákona přímo na zařízeních a školách. Mohly posoudit i kvalitu výuky a péči, která je věnována posluchačům na všech stupních škol. Poslanci našich výborů se s podmínkami výcviku a školení seznamují již několik let a mohou posoudit stále rostoucí kvalitu politické i odborné přípravy.

Velice si ceníme, že poslaneckého průzkumu na školách federálního ministerstva vnitra v Brně a v Bratislavě se zúčastnil soudruh ministr Obzina, který vysvětlil škálu činnosti bezpečnostních orgánů a v besedě s poslanci objasnil všechny uplatněné dotazy.

Výbor branný a bezpečnostní chce i dále upevňovat vztahy s orgány ministerstev vnitra a získané poznatky uplatňovat v poslanecké práci, ať již na půdě Federálního shromáždění, tak i ve volebních obvodech.

Na základě našich znalostí o náročné práci Sboru národní bezpečnosti a jeho úsilí o ochranu socialistické společnosti plně podporuji návrh společných zpravodajů výborů obou sněmoven, aby projednávaný návrh zákona byl schválen.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Čáslavskej. Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? (Nikdo se nehlásil.) Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Praje si záverečné slovo súdruh minister Obzina? (Nepřeje.) Ďakujem. Žiadajú ešte o slovo spravodajcovia? (Nežádají.)

Môžeme, súdružky a súdruhovia, prikročiť k hlasovaniu. V zasadacej sále je prítomných 166 poslancov Snemovne ľudu, 66 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 63 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obe snemovne sú podľa ústavného zákona o československej federácii spôsobilé uznášať sa.

Pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa čl. 42 odsek 2 písm. I), s odkazom na čl. 22 zákona o československej federácii, zákaz majorizácie. V Snemovni národov budú oddelene hlasovať poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a v Slovenskej socialistickej republike.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa ľudu zákon schválila.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP