Společný zpravodaj výborů SL poslanec
L. Švehla: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vládní návrh
zákona, který dnes projednáváme, je
závažným dokumentem, který doplňuje
nebo upřesňuje dosud platné zákonné
normy, konkrétně zákon č. 100/1970
Sb.
Změny a doplňky vycházejí z vývoje
celé naší společnosti a dotýkají
se nejen příslušníků bezpečnostních
složek, ale také každého našeho občana.
Návrh zákona přihlíží
v plné míře k změnám ve společnosti
a řídí se jejími potřebami.
Podrobný rozbor situace zpracovaný v orgánech
Bezpečnosti vedl k tomu, že mohly být objektivně
zhodnoceny klady, ale také současné potřeby.
Ukázal rovněž, v čem zákon č.
100/1970 Sb. v zájmu prohloubení jeho účinnosti
potřebuje úpravu nebo doplnění.
Srovnáme-li dnešek s předchozími léty,
můžeme konstatovat, že v bezpečnostních
sborech došlo k závažným změnám.
Upevnila se organizovanost a současně se zvýšily
nároky na výkon služby, a to ve všech
směrech. Podařilo se dosáhnout plynulého
doplňování bezpečnostních sborů,
což svědčí o kladném úsilí
kádrových orgánů a také o společenském
uznání bezpečnostní služby. Zlepšila
se věková struktura, která ještě
před několika lety nebyla příznivá.
V současnosti se průběžně a plynule
doplňují řady příslušníků.
Politická a odborná příprava dosahuje
vyšší úroveň a projevuje se to
ve vztazích k veřejnosti i ve zvýšené
objasněnosti trestných činů. K tomu
výrazně přispěla vybudovaná
školská soustava federálního ministerstva
vnitra.
Při všech uvedených kladech nelze opomenout,
že jich mohlo být dosaženo na pevných
základech, které položili právě
ti věkově starší, kteří
již odešli do důchodu, nebo se na něj
připravují, a kteří byli u zrodu socialistické
bezpečnosti. Oni neměli lehkou situaci. Bez předchozích
znalostí a zkušeností museli potlačovat
kriminalitu a činnost zaměřenou proti státu
a celé jeho socialistické podstatě. Je proto
třeba jejich práci ocenit a jim poděkovat.
Předložený vládní návrh
zákona byl připravován již delší
dobu. Tato okolnost umožnila věnovat jeho přípravě
dostatek pozornosti, aby konečné znění
bylo projednáno se všemi příslušnými
orgány. Rovněž byl zpracován tak, že
připomínky uplatněné při jednání
výborů sněmoven jsou v něm zapracovány,
nebo se k nim přihlíželo při formulačních
úpravách.
I když soudruh ministr k změnám již hovořil,
dovolte, abych se k některým novým ustanovením
ještě vrátil.
V prvé skupině návrhů je řešen
služební poměr. Změna zkušební
doby a její prodloužení na 24 měsíců
má své oprávnění nejen v zabezpečení
otázek studia nematurantů na praporčické
škole, ale dává také možnosti objektivněji,
za delší časový úsek hodnotit
předpoklady jednotlivců pro bezpečnostní
službu a vytváří možnost již
pro speciální zaměření.
Zvýšení náročnosti zahrnuje v
sobě návrh ve znění § 11, kde
pro povýšení z praporčické hodnosti
do hodnosti podporučíka se požaduje též
zvýšení kvalifikace formou absolvování
důstojnické školy. Školský systém
federálního ministerstva vnitra tyto možnosti
dává.
Vítám ustanovení § 61, který
řeší závaznost vykonávat bezpečnostní
službu podle uzavřené dohody zvláště
po ukončení studia a získání
vyšší kvalifikace a který rovněž
nedodržení dohody umožňuje podepsat k
náhradě náklady se studiem spojené,
když odejde, nebo bude uvolněn ze služebního
poměru. Tato závažnost zabezpečuje návratnost
vynaložené péče i finančních
prostředků na další vzdělávání
a současně pomáhá při zvyšování
odborné i politické úrovně v řadách
příslušníků Bezpečnosti.
Péče o příslušníky SNB
se v plné míře projevuje v § 63. Je
to preventivní rehabilitace, která ovšem není
závazná jako dříve, ale ve smyslu
usnesení Rady obrany z. 22. dubna 1976 řeší
se obdobně jako v ČSLA.
Do této skupiny změn patří i úpravy
týkající se odpovědnosti za škodu
při služebních úrazech a nemocech z
povolání. Je všeobecně známo,
že bezpečnostní služba není snadná
a při jejím výkonu dochází
k úrazům a někdy i ke smrtelným úrazům.
Ustanovení návrhu zákona v § 89 a dalších
zabezpečují náhrady a odškodné
jak, postiženému tak i v případě
úmrtí rodině. Toto opa tření
je odpovídající a spravedlivé.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výbory branné a bezpečnostní se přímo
seznamovaly jak ve svých jednáních, tak také
při poslaneckých průzkumech s činností
bezpečnostních orgánů a s péčí,
zejména ve školství, která je poskytována
příslušníkům SNB. Z poznatků
projednaných na schůzi výborů vyplynulo,
že naši poslanci si obtížné práce
bezpečnostních orgánů velice váží
a oceňují odborné i politické úsilí
zaměřené na ochranu socialistické
společnosti a na péči o každého
jednotlivce z bezpečnostních sborů.
Tyto poznatky a závěry promítáme i
do svých stanovisek k vládnímu návrhu
zákona o služebním poměru příslušníků
SNB.
Vládní návrh zákona byl přikázán
k projednání výborům branným
a bezpečnostním, ústavně právním,
pro plán a rozpočet a pro sociální
politiku.
Při projednávání návrhu zákona
bylo konstatováno, že připomínky dané
výbory k zásadám zákona byly zohledněny
a že k návrhu zákona nejsou takové připomínky,
které by vyžadovaly úpravu návrhu.
Všechny uvedené výbory souhlasí s předloženým
zněním a navrhují společné
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, schválit
bez připomínek.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Švehlovi. Po vypočutí
spravodajských zpráv bude naše rokovanie pokračovať
rozpravou. Písomne sa do rozpravy prihlásila poslankyňa
Pavla Čáslavská. Prosím, aby sa ujala
slova.
Poslankyně SN P. Čáslavská: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů projednaly v minulých dnech zprávu
generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího
soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti.
Při těchto jednáních byla zdůrazněna
úloha bezpečnostních orgánů
jako významného článku v procesu výchovy
k dodržování socialistické zákonnosti
a všech platných zákonných norem. Současně
s touto úlohou, která by měla mít
mimořádnou podporu našich občanů
i všech státních i společenských
orgánů, spojuje se i stránka represívní.
Směrnicí pro činnost bezpečnostních
orgánů pro příští období
je kladení stále většího důrazu
na výchovnou, preventivní práci jak v oblasti
obecně kriminální, tak i v oblasti státobezpečnostní.
Jde o to, dosáhnout plynulého fungování
každodenního života společenských
a státních institucí, organizací a
všech našich občanů v souladu s naším
právním řádem, s ústavou a
všemi zákony.
Orgány Bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra mají
při uplatňování socialistické
zákonnosti své specifické místo. Pro
jejich práci je třeba vytvářet takové
podmínky, aby výslednost činnosti byla maximální
a přinášela konkrétní efekt.
Nesporně k tomu přispěje i zákonná
norma, která stanoví práva a povinnosti příslušníků
SNB, která vytvoří takové podmínky,
aby svou složitou práci mohli úspěšně
vykonávat. Projednáváme dnes vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti. V doplňcích
a změnách se promítá právě
ta skutečnost, že se rozšiřuje péče
o příslušníky, čímž
se dokumentuje péče státu o jejich významné
společenské poslání, o jejich zdraví,
zabezpečení i vzdělávání.
Praktická stránka výkonu služby pak
vykazuje i zvýšené nároky na každého
jednotlivce.
Přijetí zákona se jistě pozitivně
projeví u mladých příslušníků,
kteří vstupují do nového pracovního
prostředí, získávají potřebné
návyky a odborné znalosti pro výkon služby.
Chceme, aby tito mladí si stále upevňovali
morálně volní vlastnosti, vystupovali důrazně
na ochranu společnosti, ale zachovávali v každém
případě takt a slušnost a nesnížili
se k šikanování občanů. Autorita
nevyplývá z tvrdého, necitlivého přístupu
k lidem, ale z vědomí, že existuje sbor, který
přispívá k udržování pořádku,
předcházení trestné činnosti,
ochraně společenských i osobních práv
a zájmů.
I když v současné době můžeme
konstatovat, že výslednost činnosti bezpečnostních
orgánů se zvýšila, je nutno přiznat,
že se zvýšila i trestná činnost.
U mnohých našich lidí ještě přetrvává
sobecký, společnosti škodlivý názor:
"Po tom, co se kolem mě děje, nic mi není,
od toho máme Bezpečnost". Jenže si neuvědomují,
že za tento stát odpovídáme všichni,
že povinnost každého z nás je přispívat
k upevňování pořádku, bojovat
proti nezákonné činnosti ať již
v hospodářství, tak i ve společenské
sféře.
Netečnost některých našich občanů
k porušování zákonů, naprosto
falešný názor, že za všechno odpovídá
Bezpečnost, rozhodně nesvědčí
o jejich správném vztahu k socialistické
společnosti, ale naopak, o jejich individualismu, který
je vlastní měšťáckému způsobu
myšlení.
To směrem k občanům. Ale také něco
k Bezpečnosti. Aby Bezpečnost splnila všechny
své úkoly, musí jejich orgány vyvíjet
neustálou snahu o další rozvoj spolupráce
se všemi složkami Národní fronty, především
s národními výbory, a aktivizovat činnost
komisí veřejného pořádku. Znát
výrobní vztahy a zejména celý hospodářský
a společenský život, profil lidí a jejich
vztahy, to může ve značné míře
zabránit i negativním jevům, jakými
jsou úplatky, korupce, neoprávněné
obohacování.
Stálý kontakt se školou a svazáckými
organizacemi může být přínosem
k výchově mládeže a omezení její
trestné činnosti.
K tomu, aby stále účinněji mohly vést
boj s kriminalitou, zdokonalují bezpečnostní
orgány své pracovní metody, avšak sebelepší
metody nemohou situaci vyřešit, jestliže je nepoužívá
v praxi člověk na požadované politické
a odborné úrovni.
Je nesporné, že v nejdůležitějších
směrech při realizaci bezpečnostní
politiky naší strany se již udělalo hodně.
Již v důvodové zprávě soudruha
ministra bylo konkrétně uvedeno, jaký pokrok
byl učiněn v kádrové práci,
jaké je složení příslušníků
SNB a jak se soustavně dbá o zvyšování
jejich kvalifikace.
Výbory branné a bezpečnostní se se
systémem vzdělávání a přípravy
příslušníků seznámily
v přípravě novelizace zákona přímo
na zařízeních a školách. Mohly
posoudit i kvalitu výuky a péči, která
je věnována posluchačům na všech
stupních škol. Poslanci našich výborů
se s podmínkami výcviku a školení seznamují
již několik let a mohou posoudit stále rostoucí
kvalitu politické i odborné přípravy.
Velice si ceníme, že poslaneckého průzkumu
na školách federálního ministerstva
vnitra v Brně a v Bratislavě se zúčastnil
soudruh ministr Obzina, který vysvětlil škálu
činnosti bezpečnostních orgánů
a v besedě s poslanci objasnil všechny uplatněné
dotazy.
Výbor branný a bezpečnostní chce i
dále upevňovat vztahy s orgány ministerstev
vnitra a získané poznatky uplatňovat v poslanecké
práci, ať již na půdě Federálního
shromáždění, tak i ve volebních
obvodech.
Na základě našich znalostí o náročné
práci Sboru národní bezpečnosti a
jeho úsilí o ochranu socialistické společnosti
plně podporuji návrh společných zpravodajů
výborů obou sněmoven, aby projednávaný
návrh zákona byl schválen.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Čáslavskej.
Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? (Nikdo se
nehlásil.) Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Praje si záverečné slovo súdruh minister
Obzina? (Nepřeje.) Ďakujem. Žiadajú ešte
o slovo spravodajcovia? (Nežádají.)
Môžeme, súdružky a súdruhovia, prikročiť
k hlasovaniu. V zasadacej sále je prítomných
166 poslancov Snemovne ľudu, 66 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 63
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Obe snemovne sú podľa ústavného
zákona o československej federácii spôsobilé
uznášať sa.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa
čl. 42 odsek 2 písm. I), s odkazom na čl.
22 zákona o československej federácii, zákaz
majorizácie. V Snemovni národov budú oddelene
hlasovať poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike a v Slovenskej socialistickej republike.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona podľa odporučenia spoločného
spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku.
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu zákon schválila.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom podľa odporučenia
spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov?
(Hlasuje se.) Ďakujem.