Pondělí 12. listopadu 1984

Obdobne v budúcom roku sa ráta so 139 akciami - vedeckými stretnutiami usporiadanými ČSAV a SAV u nás. Naša vlasť má v tomto smere vo svete dobrý zvuk a je obľúbeným miestom stretnutí vedcov z celého sveta.

Myslím si, že aj táto oblasť - medzinárodné kontakty, výmena skúseností - významne prispieva k rozvoju vedy a tým aj k ešte dôslednejšiemu presadzovaniu vedy a techniky v našom národnom hospodárstve.

Vážené súdružky a súdruhovia, Československá socialistická republika má trvalý záujem spolu s ostatnými socialistickými štátmi na prehĺbení obchodných, vedeckých a technických stykov so všetkými štátmi bez rozdielu spoločenského zriadenia za podmienok vzájomnej výhodnosti. Zahraničná politika a dobré vzťahy našej vlasti s ostatnými krajinami sú predmetom pozornosti a záujmu všetkých našich občanov. Je to tak aj u členov Strany slovenskej obrody a chcem vás ubezpečiť, že Slovenská strana obrody vysoko oceňuje prezieravú československú zahraničnú politiku a plne ju podporuje vo všetkých jej smeroch. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Šimúthovi. Prosím členy návrhové komise, aby se ihned po vyhlášené přestávce sešli ve vyhražené místnosti, to znamená v č. 030 v přízemí. Jako první po přestávce vystoupí místopředseda FS B. Kučera.

V jednání budeme pokračovat přesně v 17.30 hod.

(Jednání přerušeno v 17.15 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 17.30 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě. Prosím místopředsedu FS B. Kučeru, aby se ujal slova, připraví se poslankyně Humajová.

Místopředseda FS B. Kučera: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jsme s velkým zájmem výklad ministra zahraničních věcí k současné mezinárodní situaci. Bylo v něm cítit zneklidnění nad současným mezinárodním vývojem, který v důsledku politiky prosazované z pozice síly - především Spojenými státy americkými - přináší vážné zhoršení mezinárodní situace. Ve výkladu byla však naznačena i východiska, která při dobré politické vůli našich partnerů by mohla směřovat k obnovení konstruktivního, věcného dialogu o konkrétních návrzích, vést k řešení rozhodujících mezinárodních problémů.

My, poslanci Federálního shromáždění, cítíme právě v těchto otázkách mimořádnou odpovědnost vůči svým voličům, kteří přirozeně živě sledují současný mezinárodní vývoj.

Proto plně podporujeme zahraniční politiku naší vlády, odpovídající cílům XVI. sjezdu KSČ jež na půdě Národní fronty podpořily všechny její politické strany a společenské organizace. V zahraničně politické orientaci naší vlády, obsažené ve výkladu ministra zahraničních věcí, chtěl bych vyjádřit i dnes z této tribuny podporu poslanců - členů Československé strany socialistické.

Soudružky a soudruzi poslanci, my spolu s našimi voliči, jsme přesvědčeni, že nejlepším příspěvkem k upevnění míru a bezpečnosti v Evropě i v celém světě je aktivní podíl na výstavbě naší socialistické společnosti. Silné a pevné Československo v silném a pevném socialistickém táboře, ve spojenectví se Sovětským svazem, představuje zároveň i tu nejzávažnější překážku pro válkychtivé plány agresívních kruhů světového imperialismu. Uvědomujeme si to tím spíše, že dnes již téměř každým dnem prožíváme i vzpomínky na události před čtyřiceti lety, kdy postupně vyvrcholil národněosvobozenecký boj a naše země byla osvobozována Sovětskou armádou.

Uplynulých čtyřicet let, v nichž se klenul nad naší zemí mír, nebylo přirozené darem, ale bylo výsledkem cílevědomého úsilí sovětské i československé zahraniční politiky, cílevědomého úsilí socialistického společenství. Naše zkušenosti nám ukazují, že právě tato aktivní práce pro mír a jeho zabezpečení má i v těchto chvílích svůj nezastupitelný význam.

Z této skutečnosti vycházíme i v koncepci parlamentních styků našeho Federálního shromáždění i československé skupiny Meziparlamentní unie, pro naplňování společných cílů československé zahraniční politiky, formulované XVl. sjezdem Komunistické strany Československa.

Shrneme-li pouze globální čísla od začátku nynějšího volebního období, můžeme napočítat celkem šedesát akcí, které se uskutečnily na půdě Federálního shromáždění i československé skupiny Meziparlamentní unie. Z toho je 33 oficiálních parlamentních delegací vyslaných a přijatých. Samotná tato čísla ukazují, že ani my, ve Federálním shromáždění, jsme nezaháleli v boji o světové vědomí, že mír je největší statek lidstva, že je třeba jej uchránit proti všem, kteří jej ohrožují. Činili jsme tak u vědomí, jak již bylo řečeno, své plné odpovědnosti svým voličům.

Naše mezinárodní styky rozvíjíme přirozeně na prvém místě s bratrskými socialistickými zeměmi. Nemohu se v této souvislosti nezmínit o významné návštěvě delegace našeho Federálního shromáždění v Sovětském svazu letos na jaře, krátce po zvolení nového Nejvyššího sovětu, které přineslo nejenom společná stanoviska k politicko-mezinárodním problémům, ale i mnohé nové zkušenosti z parlamentní práce. A to je právě onen znak, který tvoří důležitý moment v parlamentních stycích se socialistickými zeměmi, kde výměna zkušeností směřuje k hledání cest, k rozvíjení socialistické demokracie, v níž zastupitelské sbory, parlamenty jednotlivých socialistických zemí hrají nezastupitelnou úlohu.

Ve vzájemných stycích s parlamenty socialistických zemí má své významné místo i pořádání konzultativních schůzek představitelů parlamentů zemí Varšavské smlouvy. Poslední takovéto setkání se konalo na podzim v roce 1983 v Sofii, téměř v podvečer osudového rozhodnutí s rozmístěním nových útočných amerických raket v řadě západoevropských zemí. Adresovali jsme z tohoto zasedání naléhavou výzvu svým kolegům v parlamentech západoevropských zemí, USA a Kanady, aby nedopustili nové kolo tohoto zbrojení. Varovali jsme, že toto rozhodnutí může mít nedozírné následky. Bohužel - jak známo - náš hlas nebyl vyslyšen. Přirozeně ke škodě evropské bezpečnosti, ke škodě politiky uvolňování a spolupráce v Evropě.

Soudružky a soudruzi poslanci, zahraničně politické styky Federálního shromáždění s nesocialistickými zeměmi mají přirozeně jiný charakter. Při těchto setkáních vycházíme samozřejmě z různých ideových a politických pozic. Přes existenci různých společenských systémů nám však tyto kontakty, které dnes existují ve větší nebo menší intenzitě s parlamenty zemí všech kontinentů, umožňují vysvětlit stanoviska nejenom nás poslanců, ale Československa vůbec, na současné mezinárodní otázky a hledat společná východiska ze současné komplikované mezinárodní situace. Přirozeně, že při této příležitosti nedochází ve všem ke shodě, objevují se různé názory, různé představy, ale samotná možnost vést tuto diskusi všude tam, kde existuje dobrá vůle pochopit naše argumenty, přispívá podle našeho soudu k upevnění míru a pokroku ve světě. Návštěvy našich kolegů u nás pak umožňují ještě navíc poznat skutečný život v Československu a konfrontovat tuto pravdu s falešnými představami, které o našem životě vytváří nepřátelská propaganda.

Zvláštní místo v mezinárodní aktivitě Federálního shromáždění má i činnost československé skupiny Meziparlamentní unie. Meziparlamentní unie dnes sdružuje národní skupiny více než 100 parlamentů světa. Je prakticky univerzální organizací parlamentních národních skupin, v důsledku toho i důležitým fórem, na němž je možno vyložit našim kolegům z ostatních zemí naše názory a stanoviska k palčivým otázkám mezinárodně-politickým, ale i problémům dotýkajícím se ekonomiky, sociálního vývoje, parlamentních institucí apod. V úzké spolupráci s představiteli ostatních socialistických zemí, o jejíž efektivnost stále usilujeme, vzrůstá váha našeho názoru na tomto mezinárodním fóru, i když právě současná, velice komplikovaná mezinárodní situace, blokuje v Meziparlamentní unii mnohé iniciativy, které by mohly přispět k její účinnější práci i k prosazení jejich názorů na půdě vládních mezinárodních organizací.

Své místo v práci čs. skupiny Meziparlamentní unie mají i její skupiny přátelství, jež mají odpovídající partnery v parlamentech řady zemí a jež přispívají k tomu, aby vztahy, založené na rovnoprávném základě mezi těmito zeměmi a Československem se účinně rozvíjely.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsme si samozřejmě vědomi, že mezinárodní styky Federálního shromáždění jsou pouze součástí širokého spektra uplatňování cílů československé zahraniční politiky. Usilujeme však o to, aby tyto mezinárodní styky v souladu s vůlí našich voličů, přinesly naší zemi prospěch, posilovaly její bezpečnost, sloužily věci míru a pokroku. Domnívám se, že v tomto smyslu budeme i v dalších letech o jejich zkvalitnění a stále vzrůstající účinnost usilovat.

Předseda FS A. Indra: Děkuji místopředsedovi FS Kučerovi. Slovo má poslankyně Humajová, připraví se poslankyně Salvová.

Poslankyně SL M. Humajová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a poslanci, doteraz sa nikdy ľudstvo neocitlo v tak obťažnom a komplikovanom boji za udržanie svetového mieru ako v súčasných podmienkach. Krajiny socialistického spoločenstva majú v zápase za odstránenie hrozby zániku ľudskej civilizácie v atómovej vojne významných spojencov v desiatkach krajín Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky, ktoré sa v niekoľkých posledných desaťročiach oslobodili z koloniálnej poroby.

Ako poslankyňa Federálneho zhromaždenia sa plne stotožňujem so stanoviskom vyjadreným vo výklade súdruha ministra Chňoupka o význame, ktorý je prisudzovaný čs. zahraničnopolitickej spolupráci s širokým okruhom rozvojových krajín a s hodnotením aktívnej úlohy nezúčastnených krajín, ktorých vynikajúca vedúca činiteľka Indíra Gandhiová bola v minulých dňoch zákerne zavraždená silami reakcie a imperializmu. Aktívny prístup ČSSR k rozvojovému svetu a koordináciu spoločného úsilia so socialistickými krajinami najmä so Sovietskym zväzom, plne podporujú i voliči môjho obvodu.

Konfrontačná militaristická politika súdobého imperializmu USA a agresívnych síl v NATO sa prejavuje voči rozvojovým krajinám novými pokusmi o revanš za sociálno-politické straty predošlého desaťročia.

Najzávažnejším rysom sociálno-politického vývoja rozvojových krajín v súčasnej etape je ich diferenciácia. Ešte v 50. rokoch KSSZ a medzinárodné komunistické hnutie urobili analýzu základných zákonností tohto procesu, ktorého tempo v každom desaťročí rástlo a špecifické národné formy a prejavy sa stávali zložitejšími. V 70. rokoch diferenciácia nadobudla obzvlášť intenzívnejšiu povahu. Ak na začiatku 70. rokov boj za národné oslobodenie ešte len začal prakticky prerastať v boj proti vykorisťovateľským vzťahom tak feudálnej, ako aj kapitalistickej povahy, na začiatku 80. rokov sa situácia podstatne zmenila. Na mape rozvojových krajín prakticky nezostal štát (s výnimkou Namíbie), ktorý by sa nerozhodol o ceste svojho vývoja. To umožnilo XXVI. zjazdu KSSZ urobiť záver veľkého politického významu: "Ide o veľmi rozdielne krajiny. Jedny z nich sa po oslobodení dali na cestu revolučnej demokracie. V druhých sa upevnili kapitalistické vzťahy. Niektoré z nich uskutočňujú dôslednú nezávislú politiku, iné uskutočňujú politiku imperializmu".

V súčasnej situácii sa tempo spoločenského vývoja rozvojových krajín urýchľuje. Zložitosť a mnohotvárnosť úloh, ktoré stoja pred oslobodenými krajinami, vytvárajú problémy pre voľbu ciest rozvoja. Zatiaľ nemožno povedať, že by proces výberu politickej orientácie bol vo všetkých krajinách Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky ukončený. Boj ešte len začína. Sily, ktoré sa stavajú proti spoločenskému pokroku mladých štátov, sú, bohužiaľ, dosť silné.

Dialektika svetového vývoja je taká, že na základe spoločenského procesu môžu vznikať - ako ukazuje historická skúsenosť - zvláštne regresívne javy. Niekedy dochádza k zabrzdeniu pokrokových zmien v tej či onej krajine, alebo dokonca skupine krajín. Dôležité však je, že národy, ktoré sa oslobodili z koloniálnej poroby, stále rozhodnejšie odmietajú súčasné neokoloniálne formy závislosti, ktoré im vnucuje imperializmus a rozhodnejšie volia cestu sociálneho pokroku.

Rozvojové krajiny sú vystavené politickému i ekonomickému nátlaku imperialistických a militaristických kruhov Západu. Krajiny socialistického spoločenstva preto musia vo vzťahu k ním svoju zahraničnú politiku koordinovať tak, aby ich podporu trvale udržali. Čs. zahraničná politika má v tomto spoločnom postupe krajín socialistického spoločenstva významné miesto, ktoré uskutočňuje rozvíjaním všestranne vzájomne výhodných stykov s rozhodujúcou väčšinou rozvojových krajín. Dáva týmto vzťahom dôsledne nový obsah - obsah internacionalizmu vo vzťahoch medzi štátmi, ktoré nastúpili cestu socialistického vývoja a obsah obojstranne prospešnej spolupráce a vzájomnej dôvery s ďalšími protiimperialistickými krajinami s cieľom prispieť, v rámci svojich možností, k principiálnemu zápasu o zamedzovanie vykorisťovania Ázie, Afriky, Strednej a Latinskej Ameriky medzinárodným kapitálom a jeho nadnárodnými monopolmi.

V posledných rokoch bola krajinami socialistického spoločenstva správne analyzovaná stratégia USA, ktoré vo svojich pokusoch zaistiť si celkovú vojenskú prevahu v Európe, vyvinuli snahu zaktivizovať i svoju tzv. perifernú stratégiu, ktorej cieľom bolo a zostáva zastaviť ďalšie pozitívne zmeny v pomere síl v Ázii, Afrike, Strednej a Latinskej Amerike. Zároveň v týchto krajinách vytvoriť systém operných bodov pre prípravu agresívnych vojen. Bohužiaľ, sa svetovej reakcii všeličo podarilo. Našla dosť reakčných ázijských, afrických a amerických štátov, z ktorých si vytvorila svoje opory pre boj proti nepohodlným režimom. Dnes nenájdeme na celom svete štát s pokrokovou orientáciou, ktorý by nebol napadnutý buď vnútornou kontrarevolúciou podporovanou zo zahraničia, alebo priamymi akciami armád týchto proimperialistických bábok.

V posledných rokoch sa vinou medzinárodnej reakcie v čele s vojensko priemyselným komplexom USA prudko zhoršilo medzinárodné postavenie krajín tzv. tretieho sveta. Nad rozvojovým svetom dnes visí hrozba použitia atómových zbraní v rovnakom rozsahu ako nad krajinami socialistického spoločenstva. Nič na tomto tvrdení nemení skutočnosť, že práve v Európe je intenzita a možnosti atómovej katastrofy najväčšia. Ako bolo možné sa dočítať z prezradenej štúdie Brookingovho ústavu USA, skúmal Pentagon od roku 1946 do roku 1978 použitie nukleárnych zbraní v 19 prípadoch. Z toho len v 4 prípadoch proti Sovietskemu zväzu a viac ako v 10 prípadoch proti rozvojovým krajinám.

V súčasnej dobe sa vo svete venuje veľa pozornosti hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráci socialistických krajín s rozvojovými krajinami. Podiel členských štátov RVHP na celkovom obchodnom obrate týchto kontinentov je doposiaľ relatívne malý a pohybuje sa okolo 4 %, pričom rozvojové krajiny dosiahli už podielu na celkovom obchodnom obrate RVHP asi 14 %. Treba však vidieť obrovskú dynamiku rozvoja týchto hospodárskych stykov. Od roku 1960 do začiatku 80. rokov sa výmena tovaru obidvomi skupinami krajín zvýšila viac ako dvadsaťkrát. Krajiny socialistického spoločenstva vychádzajú z názoru, že úspešná realizácia hospodárskej spolupráce závisí v rozhodujúcej miere od samotných rozvojových krajín.

Pokiaľ ide o ČSSR, treba poukázať na skutočnosť, že koncom 40. rokov, teda po Februári až do začiatku 50. rokov sa rozvojové krajiny podieľali na celkovom zahraničnom obchode ČSSR takmer 18 %. V súčasnej dobe tento podiel tvorí necelých 7 %. Napriek obrovskému rastu absolútnej výšky vzájomnej výmeny tovaru predsa len dynamickejšie rástli čs. dodávky a nákupy so Sovietskym zväzom a ostatnými socialistickými krajinami. Druhou skutočnosťou, pre ČSSR veľmi pozitívnou a zatiaľ nutnou, je trvale aktívna obchodná bilancia s rozvojovými krajinami. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že v 7. päťročnici sme prvý raz v histórii čs. vzťahov s Áziou, Afrikou, Strednou a Latinskou Amerikou nastúpili viac premyslenú a plánovitú obchodnú, priemyselnú a vedeckotechnickú spoluprácu. Bola vypracovaná koncepcia čs. postupu voči týmto oblastiam, ktorá vyústila do uznesenia vlády číslo 369 z roku 1980. Ďalej bola vytvorená komisia pre koordináciu poskytovania pomoci rozvojovým krajinám a národnooslobodzovacím hnutiam, ktorá nielen riadi poskytovanie pomoci, ale svojimi rozhodnutiami usiluje o sústavné vytváranie predpokladov pre trvalý rozvoj stabilných a perspektívnych hospodárskych vzťahov s rozvojovými krajinami. V rámci hodnotenia pomoci rozvojovým krajinám vynakladáme ročne okolo 1 miliardy korún, konkrétne za rok 1983 to bolo 992 miliónov 800 tisíc korún.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP