Pondělí 12. listopadu 1984

Je skutočnosťou, že politika Komunistickej strany Československa si naše ženy plne získala. Ako žena, matka, poslankyňa maďarskej národnosti, nestraníčka, by som chcela úprimne poďakovať Komunistickej strane Československa, vedeniu nášho štátu za obrovské úsilie, ktoré sa vynakladá za upevnenie mieru, pre šťastný a spokojný život našich národov a národností, za pozornosť, ktorá je venovaná nám, ženám, matkám, na uľahčenie nášho poslania.

Chcem ubezpečiť, že si túto pozornosť nesmierne vážime, že chceme svojou prácou plne prispieť k ďalšiemu mierovému rozvoju našej krásnej socialistickej vlasti. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni H. Nemcskové. Slovo má poslanec Hudeček. Připraví se poslanec Šimúth.

Poslanec SN M. Hudeček: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v současné době představuje Rada vzájemné hospodářské pomoci, která letos oslavuje 35. výročí svého založení, mohutné integrační seskupení, na jehož 10 členských států připadá 19 % světového teritoria, 10 % veškerého obyvatelstva, cca třetina celosvětové průmyslové produkce a asi 10 % světového zahraničního obchodu. Společenství RVHP je od svého vzniku nejdynamičtěji se vyvíjejícím mezinárodním hospodářským seskupením. Jestliže ve světě celková hrubá průmyslová produkce vzrostla v období 1950-1982 asi 6krát, pak v zemích RVHP 3krát. V letech 1976-1982 je průměrná dynamika průmyslové výroby zemí RVHP téměř dvakrát rychlejší než ve vyspělých kapitalistických státech.

Zahraniční obchod všech členských zemí Rady dosáhl vloni celkové hodnoty 283 mld. Rbl, což znamená 8 % nárůst oproti roku 1982. Objem obchodu mezi členskými zeměmi Rady činil 166 mld. Rbl. což je téměř o 12 % více než v předchozím roce. O pozitivních tendencích ve vývoji struktury ekonomiky členských států RVHP svědčí rovněž zvýšení podílu strojírenství na celkovém objemu hrubé průmyslové výroby téměř o 2 %. S tím souvisí i nepřetržitý rozvoj specializace a kooperace výroby mezi členskými státy RVHP a jejich hospodářskými organizacemi. Spolupráce členských států Rady se rozvíjí dobrým tempem. Jako příklad uvádím automobilový průmysl, kde ČSSR a NDR se specializují na výrobu světelných přístrojů, Bulharsko a Maďarsko na produkci elektrických zařízení atd. Socialistické země však věnují i velkou pozornost rozvoji kooperace v tomto odvětví i s kapitalistickými státy. Jedná se například o známé firmy General Motors, Ford, Peugeot, Citroën, Talbot, Fiat a Renault, které se podle expertů Evropské hospodářské komise podílejí 80 % na celkových kooperačních dohodách uzavřených se socialistickými zeměmi.

Stále větší význam pro další rozvoj mezinárodní socialistické dělby práce a ekonomické spolupráce má činnost Mezinárodní investiční banky a Mezinárodní banky hospodářské spolupráce. Mezinárodní investiční banka podporuje socialistickou ekonomickou integraci a mezinárodní socialistickou dělbu práce.

Uvádí do mezinárodního platebního oběhu kolektivní socialistickou měnu, převoditelný rubl, což umožňuje členským státům provádět nezbytné zúčtování bez použití US dolaru nebo jiných měn kapitalistických států.

Objem vzájemného zúčtování členských států RVHP prostřednictvím této banky vzrostl za 20 let její činnosti z cca 23 mld. převoditelných rublů v roce 1964 na 177 mld. v loňském roce a banka poskytla úvěry v částce přesahující 100 mld. převoditelných rublů. Úrokové sazby se od roku 1974 nezměnily a činí pouze od 0,5 do nejvýše 5 %.

Nové úkoly v rozvoji socialistické ekonomické integrace vytyčila nedávná ekonomická porada RVHP na nejvyšší úrovni. Účastníci této porady se dohodli na mimořádně významných opatřeních, zaměřených k nejdůležitějším otázkám rozvoje socialistické ekonomické integrace, k prohloubení hospodářské součinnosti členských zemí Rady a ke koordinaci přístupu k zabezpečování stěžejních cílů a úkolů, vytyčovaných bratrskými stranami pro období příštích 10 až 15 let.

Člen politického byra ÚV KSSS, předseda rady ministrů SSSR Nikolaj Tichonov napsal v 10. čísle časopisu ÚV KSSS Kommunist, že ekonomická porada členských států RVHP byla událostí nesmírného významu v životě socialistického společenství a celého mezinárodního komunistického a dělnického hnutí. Znamenala přechod ke kvalitativně nové etapě v součinnosti ekonomik bratrských zemí.

Klíčovou úlohu v dalším rozvoji má urychlení vědeckotechnického pokroku. Na této mnohostranné spolupráci se koncem 60. let podílelo 700, a nyní již cca 3000 výzkumných a vývojových organizací.

Otázky vědeckotechnické revoluce mají za současných podmínek pro země RVHP mimořádný význam, protože na jejich úspěšném řešení závisí i rychlost vítězství v ekonomickém soutěžení s kapitalismem. Zkušenosti ukazují, že skutečně efektivní vědeckotechnický pokrok a ekonomický rozvoj jednotlivých členských států RVHP není možný bez dalšího rozvoje mezinárodní socialistické integrace a jednotné vědeckotechnické politiky. Přitom je nutno klást důraz na koncentraci prostředků a úsilí do vybraných progresívních směrů rozvoje, zejména do oblastí elektroniky a robotizace.

Spojené státy americké a některé další kapitalistické státy se snaží využívat obchodně ekonomické vztahy jako nástroje politického nátlaku a vměšování do vnitřních záležitostí členských států RVHP, s cílem oslabit jejich hospodářský potenciál - už to zde také dnes zaznělo. Používají k tomu všech možných prostředků, včetně ekonomické blokády, embarga, ekonomických sankcí a celé škály překážek obchodu, které uplatňují vůči socialistickým zemím diskriminačním způsobem. Spojené státy americké usilují o koordinovaný přístup vyspělých kapitalistických států v obchodně ekonomických vztazích vůči socialistickým zemím, jež sleduje zhoršení podmínek obchodu a jeho omezení, zesílení ekonomického nátlaku a diskriminace členských zemí RVHP.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, na schůzkách nejvyšších představitelů z vyspělých kapitalistických států ve Williamsburgu a Londýně vykonával americký prezident Reagan nátlak na své partnery k přijetí konkrétních opatření v tomto směru. I když jeho úsilí se nesetkalo s plným úspěchem, vzhledem k rozdílným ekonomickým zájmům jednotlivých vyspělých kapitalistických států v obchodu se socialistickými zeměmi, přece jen k určité koordinaci postupu vůči socialistickým zemím dochází. Mám na mysli především činnosti koordinačního výboru, známého pod zkratkou COOOM, který řídí a koordinuje exportní politiku států NATO a Japonska v oblasti strategicky významné technologie. Sestavuje listiny embargovaných výrobků, jejichž vývoz by mohl údajně přispět ke zvýšení vojenského a ekonomického potenciálu socialistických zemí. Dalším příkladem je společný postup vyspělých kapitalistických států a úvěrové politiky vůči socialistickým zemím atd. Konečně další součástí strategie Západu je omezování vývozu vyspělé technologie do socialistických zemí domněle na získání vlastní vojenské a ekonomické převahy nad socialistickými zeměmi.

Socialistické země důrazně odmítají tuto politiku diskriminace a nátlaku, která je neslučitelná nejen se všemi zásadami a normami mezinárodního práva, ale i s principy mírové spolupráce mezi zeměmi s rozdílnými sociálně ekonomickými systémy. Při všech bilaterálních jednáních, stejně tak i na mezinárodních ekonomických fórech potvrzujeme, že jsme připraveni rozvíjet hospodářské a obchodní styky s vyspělými kapitalistickými státy na zásadách rovnosti, vzájemné výhodnosti a nevměšování do vnitřních záležitostí. Plně podporujeme plnění příslušných ustanovení závěrečného aktu z Helsinek a výsledného dokumentu Madridské schůzky.

Vážené soudružky a soudruzi, závěrem bych chtěl toto zasedání ujistit, že i Československá strana lidová plně podporuje současnou zahraniční politiku Československé socialistické republiky a bude tak činit soustavně i v budoucnosti. Děkuji vám za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hudečkovi. Slovo má poslanec Šimúth.

Poslanec SN J. Šimúth: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci. Zahraničná politická situácia má svoj odraz v zahranično-ekonomických vzťahoch. Tie sú dané jednak našim i priamymi ekonomickými vzťahmi s jednotlivými štátmi vo svete, jednak - a to je pre Československo zásadné - našim členstvom v Rade vzájomnej hospodárskej pomoci. Československo patrí medzi najvyspelejšie členské štáty Rady vzájomnej hospodárskej pomoci a radí sa k vyspelým priemyselným krajinám vo svete. Zahraničný obchod predstavuje pre nás, ako štát s ekonomikou transformačného typu, významnú zložku vonkajších ekonomických vzťahov. I keď nedisponujeme dostatočnou surovinovou a palivovoenergetickou základňou, máme vysokú ekonomickú úroveň, z čoho je potrebné vychádzať aj pri zameraní nášho priemyslu i zahraničného obchodu a hodnotení nášho postavenia v svetovej ekonomike. Vieme všetci, aké sú zložité problémy v oblasti medzinárodných vzťahov. V základných otázkach existencie ľudstva sa nedosiahol vinou imperialistickej vojnovej politiky pokrok. Táto situácia sa premieta aj do hospodárskych vzťahov a obchodnej politiky vôbec. V týchto súvislostiach ešte viac nadobúda význam správnosť orientácie politiky Komunistickej strany Československa, založenej na spolupráci so Zväzom sovietskych socialistických republík a ostatnými štátmi Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. O tomto hovoril súdruh poslanec Hudeček a preto uvediem len základné doplňujúce údaje.

Výmena tovaru medzi Zväzom sovietskych socialistických republík a Československou socialistickou republikou sa v roku 1983 v porovnaní s rokom 1982 zvýšila o 13,8 % a podiel Zväzu sovietskych socialistických republík na celkovom obrate zahraničného obchodu Československej socialistickej republiky dosiahol 44 %. Celkove rastie spolupráca a ekonomická sila členských štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. V roku 1983 oproti roku 1982 objem národného dôchodku členských štátov RVHP sa zvýšil o 3,8 %, priemyselná výroba o 4,1 %. Celkový obrat zahraničného obchodu týchto štátov sa zvýšil o 8,1 %, pričom svetový obrat v sledovanom období vzrástol len o 1 percento - krajiny EHS vykázali dokonca pokles o 3,4 percenta. Tou mierou, akou vytvárajú imperialistické kruhy umelé prekážky spravodlivej obchodnej politike, rastie na druhej strane spolupráca a ekonomika štátov RVHP ako i štátov, ktoré nesúhlasia s obchodno-politickými obmedzeniami. Nielen z nášho hľadiska, ale všeobecne sa žiada pristúpiť k zásadným opatreniam, ktoré by viedli k ozdraveniu medzinárodných vzťahov a odstráneniu prekážok v zahraničnom obchode.

Nechce sa veriť, že by tieto nerozumné, rozvoj svetovej ekonomiky nijako nepodporujúce tendencie mali trvalý ráz. Potvrdzujú to aj niektoré príklady štátov, závislých od Spojených štátov amerických, ktoré napriek ich odporu, dodávajú objednanú technológiu socialistickým krajinám. Iste nemožno očakávať prevratné zmeny okamžite. Politika trpezlivého rokovania, politického argumentovania, vecného a konkrétneho postupu je jednou zo záruk ďalších pozitívnych krokov vpred.

Pravda, akokoľvek v našom zahraničnom obchode s kapitalistickými štátmi sa uplatňujú politické prekážky, nemali by sme ich preceňovať, ale vyvíjať úsilie odstraňovať tieto prekážky aj našou vlastnou iniciatívou, napríklad ďalším zvyšovaním kvality vyrábaného tovaru, súťaživosti našich výrobkov na medzinárodných trhoch, ešte dôslednejším zapojením vedy a techniky do rozvoja nášho hospodárstva, ale aj našou ešte širšou účasťou na práci medzinárodných obchodných, vedeckých, technických spoločností, ktorých sme členmi. V odvetviach, kde sa vyrovnali s priemernosťou a držia krok so svetovou technikou produkujú tovar, ktorým sa dá prekonávať administratívna a politicko-obchodná bariéra. Ide napr. o úspešné nové typy textilných strojov, športových lietadiel, kvalitných poľnohospodárskych a potravinárskych produktov. Musíme vychádzať zo skutočnosti, že ak vyrábame výrobky s priemernými parametrami, predávame v zahraničí tovar, ktorého konkurenčná schopnosť nie je na žiadúcej úrovni.

Postavenie Československa sa vo svetovom obchode v uplynulých 10 rokoch čiastočne zmenilo. ČSSR je silne závislá od zapojenia do medzinárodnej deľby práce. Podiel vývozu na vytvorenom národnom dôchodku v rozpätí rokov 1960-1980 stúpol zo 16 na 30 percent. Napriek tomu i pri dobrej dynamike čs. zahraničného obchodu v sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov podiel ČSSR na svetovom obchode klesá. Je to predovšetkým dôsledok obchodno-politických podmienok čs. vývozu, ktoré sa ani tohto roku nezlepšili - zhruba tretina nášho vývozu do vyspelých kapitalistických štátov podlieha množstvu obmedzení. Ťažkosti spôsobuje aj oneskorovanie platieb rozvojových krajín za naše exportné dodávky.

Nesporne, mapa svetového priemyslu a obchodu sa mení. Pozoruhodné údaje nám poskytuje rokovanie IV. generálnej konferencie organizácie OSN pre priemyselný rozvoj. Signalizuje nástup rozvojových krajín, ktoré sa usilujú zhodnocovať svoje vlastné suroviny - i keď ešte často s veľkým podielom a tým aj ziskom svetového kapitálu. Dôsledky pociťujeme aj v našich vývozných problémoch. Pokým v roku 1966 bol napríklad podiel ČSSR na vývoze strojov vo svetovom meradle 5,4 percenta, poklesol v roku 1980 na 2,7 percenta. Oproti tomu výroba surovej ocele v porovnaní rokov 1950 a 1981 v ČSSR stúpla z 3,2 milióna ton na 15,2 mil. ton. Pritom napr. V. Británia v tom istom porovnávacom období zaznamenala výrobu 16,6 mil. ton oproti 15,6 mil. ton.

Iste je preto žiadúce prejsť ešte dôslednejšie na zhodnocovanie nielen surovej ocele, ale všetkých surovín vôbec. Aj v rámci RVHP naskytujú sa priaznivé možnosti riešenia napríklad naším podielom na výstavbe hutného priemyslu v ZSSR. Preto by sa malo naše úsilie uberať cestou zvyšovania podielu práce na vyvážaných výrobkoch, zvyšovaním ich technickej a technologickej úrovne, väčšieho zapojenia a zainteresovania vedy na týchto smeroch vývoja našej ekonomiky a tým na zabezpečovaní aj vývozných úloh, ako ich stanovil XVI. zjazd Komunistickej strany Československa.

Súdružky a súdruhovia, naším cieľom je podpora myšlienky vzájomnej ekonomickej spolupráce užitočnej a prospešnej pre všetko ľudstvo. Plne podporujeme úsilie vlády ČSSR zameriavať rozvoj nášho národného hospodárstva na plnenie týchto úloh a súčasne využívať našu zahraničnú politiku a diplomatickú aktivitu na podporu pre dosiahnutie týchto cieľov.

Napokon by som sa chcel zmieniť ešte o jednom aspekte, ktorý zohráva významnú úlohu práve v oblasti intenzívnejšieho uplatňovania vedy a techniky v našej výrobe a tým aj v docieľovaní svetových parametrov nami vyvážaných produktov. Na rok 1985 je vypracovaný plán výmeny vedeckých stykov ČSAV a SAV, ktorý plne korešponduje so sledovaným zámerom. Plán zabezpečuje v poslednom roku tejto päťročnice rozhodujúce úlohy akadémií vo všetkých druhoch medzinárodnej spolupráce s výraznou preferenciou spolupráce s krajinami socialistického spoločenstva. Ide o to, zabezpečiť vysokú efektívnosť takejto spolupráce a jej využitie na plnenie prioritných úloh ČSAV a SAV. Plán na rok 1985 predpokladá vyslať do zahraničia 3812 osôb a prijať 2141, čo predstavuje oproti tohto roku zvýšenie o 14 percent. Z toho 82 percent vyslaných a prijatých osôb bude zo socialistických štátov, 16,2 percenta z kapitalistických a ostatok - 1,5 percenta z rozvojových krajín.

Najvýznamnejší objem spolupráce bude s vedeckými inštitúciami v ZSSR a NDR, ktorá predstavuje 54,2 percenta celkového objemu plánu. Pritom sa uvažuje aj o ďalších nových formách spolupráce, ako je prijímanie a riešenie komplexných cieľových programov. Ide o to, obrátiť všetku pozornosť na také oblasti, od ktorých bude možné očakávať čo najefektívnejšie vecné výstupy.

Koordinácia v rámci RVHP je ďalšou prioritou. V tomto smere veľa očakávame od pripravovanej XIV. porady predstaviteľov akadémií vied socialistických štátov, ktorá má byť v druhej polovici budúceho roku v Moskve a má prerokovať a stanoviť plán spolupráce na budúcu päťročnicu.

Významne sa tiež rozšíri spolupráca s medzinárodnými organizáciami. Pripomeniem napríklad pripravované XXIII. zasadanie Generálnej konferencie UNESCO na jeseň 1985, účasť našich akadémií na prírodovedných programoch UNESCO, v Medzivládnom výbore pre informatiku, v Svetovej zdravotníckej organizácii, Medzinárodnej agentúre pre atómovú energiu, v organizácii OSN pre výživu a poľnohospodárstvo a pod. Rovnaká naša aktivita sa očakáva aj v mimovládnych organizáciách, napríklad v Medzinárodnej rade vedeckých únií, zvlášť pri koordinácii socialistickej vedy na riešení globálnych problémov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP