Je to nejen podmínka vnitřní
ekonomické i finanční rovnováhy, ale
především důležitý politický
úkol. nedostatky v této oblasti mají
i zpětný negativní dopad na reprodukční
proces. Rovněž v oblasti výroby spotřebního
zboží nemůžeme obcházet nové
poznatky vědy a techniky, které nejen přinášejí
na trh nové kvalitativně lepší výrobky,
ale vedou i ve vlastní výrobě k vyššímu
zhodnocení surovin, materiálů, energie apod.
Významné postavení
v zajišťování a dalším
zlepšování životní úrovně
obyvatelstva mají výdaje na společenskou
spotřebu financované ze státního rozpočtu.
Touto formou rozdělování se zabezpečují
sociální jistoty obyvatelstva v nejzákladnějších
potřebách péče o zdraví, zajištění
ve stáří a nemoci i v růstu vzdělanosti
a rozvoji kultury. V trvalém růstu těchto
výdajů státního rozpočtu se
projevuje soustavná péče strany a vlády
o spokojený život lidí.
Neinvestiční výdaje
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo vzrostou v příštím
roce na srovnatelné základně o 2,4 %. Kromě
tohoto růstu byla do státního rozpočtu
promítnuta další opatření schválená
Federálním shromážděním
před měsícem, zejména nová
opatření zvyšující společenskou
pomoc rodinám s dětmi, úpravy zlepšující
důchodové zabezpečení a nemocenské
pojištění. Návrh rozpočtu dále
počítá se zvýšením mezd
v některých výrobních i nevýrobních
odvětvích. Celkový rozsah opatření
v sociální a mzdové oblasti představuje
téměř 4,2 mld. Kčs ve prospěch
obyvatelstva. Je proto možné konstatovat - jak to
konečně bylo vysvětleno ve výborech
Federálního shromáždění,
že nedávno přijatá cenová opatření
nebyla vedena nějakými čistě fiskálními
důvody.
Stojí za pozornost i to, že
v nejbližší době projednají
národní zákonodárné orgány
úpravu notářských a soudních
poplatků; týká se to darování,
dědictví a dalších věcí,
která znamená pro státní rozpočet
snížení příjmů o více
než 200 mil. Kčs. Bylo zváženo že
je to správné a nutné.
Po započtení nových
opatření v sociální a mzdové
oblasti vzrostou v příštím roce
neinvestiční výdaje na služby a činnosti
obyvatelstva o 4,7 % a dosáhnou částky 159,3
mld. Kčs. Přitom je v návrhu rozpočtu
prosazována zásada maximální hospodárnosti
a diferencovaného rozvoje jednotlivých úseků
společenské spotřeby podle potřeb
hospodářství i podle sociálních
hledisek.
Neinvestiční výdaje
na sociální zabezpečení mají
vzrůst o 6,3 % a dosáhnout částky
88,7 mld. Kčs. Na jejich růstu se podílejí
nová sociální opatření ve výši
téměř 2,9 mld. Kčs. Dále se
v jejich růstu projevuje demografický vývoj,
rostoucí úroveň mezd i neustále se
prohlubující péče státu o jednotlivé
sociální skupiny obyvatelstva.
V rámci těchto
výdajů činí výdaje na důchody
53,7 mld. Kčs. V příštím
roce již překročí počet vyplácených
důchodů 4 milióny. Průměrná
výše starobního důchodu se zvýší
z letošních 1305 Kčs na 1352 Kčs.
Z celkového objemu výdajů
na nemocenské pojištění ve výši
28,9 mld. Kčs připadne rozhodující
část, tj. 15,4 mld. Kčs na přídavky
na děti.
Na školství vynaložíme
v příštím roce 25,5 mld Kčs
neinvestičních výdajů, tj. o 3,7 %
více než letos. V tom je již zahrnuto 390
mil. Kčs na mzdová opatření. Dále
je růst výdajů ovlivněn realizací
nové výchovně vzdělávací
soustavy, širším vysíláním
dětí do škol v přírodě,
rozvojem sportovních škol apod.
Diferencovaný přístup
k jednotlivým odvětvím společenské
spotřeby se výrazně projevuje u zdravotnictví.
Význam tohoto odvětví a potřeba řešit
problémy, které v něm existují
se odrážejí ve zvýšení výdajů
rozpočtu v této oblasti o 5,9 %, přičemž
celkový objem neinvestičních výdajů
bude činit 24,7 mld. Kčs. V tom jsou zahrnuta
mzdová opatření ve výši 270 mil.
Kčs. Jako dosud porostou poměrně rychle výdaje
na léky a speciální zdravotní materiál,
a to o 7 %. Z nových úkolů zapracovaných
do rozpočtu možno uvést výdaje na vybavení
nových kapacit, zkvalitnění péče
o pracovníky v hornictví a hutnictví
a posílení výdajů na různé
služby. Vytvářejí se tak předpoklady,
aby úroveň zdravotních služeb udržela
krok s ostatními úseky životní
úrovně obyvatelstva a aby také na tomto úseku
byly užívány pokrokové vědecké
poznatky, moderní přístroje a postupy léčení.
Neinvestiční výdaje
na kulturu mají v příštím
roce dosáhnout 4,1 mld. Kčs. Tím jsou vytvářeny
předpoklady pro plnění celospolečenských
úkolů v této důležité
oblasti. V rozpočtech jsou zabezpečeny náklady
např. na provoz Národního divadla a Nové
scény v Praze, opravy Nové scény v Bratislavě
a příprava výstavby Národního
divadla v Bratislavě. Další účelové
prostředky jsou zajišťovány na významné
úkoly, jako je rekonstrukce Veletržního paláce
v Praze pro účely Národní galerie,
modernizace Tylova divadla, prostředky na péči
o národní kulturní památky a městské
rezervace v celé republice.
Trvale vysoká je účast
státu na financování bytové výstavby
a bytového hospodářství. V příštím
roce budou činit celkové rozpočtové
výdaje na bytovou výstavbu včetně
příspěvků na družstevní
a individuální bytovou výstavu 21,2 mld.
Kčs a úhrada ztráty podnikům bytového
hospodářství bude činit 5,5 mld. Kčs.
Státní plán počítá s dokončením
107 tis. bytů, což je téměř o
16 tis. více než letos. Kromě této výstavby
má být dalších 7 tis. kvalitních
bytů získáno modernizací bytového
fondu ve správě socialistických organizací.
Celkem bude za období 7. 5LP dokončeno, včetně
úkolu na rok 1985, 492 tis. bytů.
Také v příštím
roce vynaložíme ze státních rozpočtů
značné prostředky na další výdaje,
které významně ovlivňují životní
úroveň obyvatelstva. Jedná se např.
o úhradu ztráty městské hromadné
dopravy ve výši 3,1 mld. Kčs a celou řadu
cenových intervencí, např. k ceně
tepla, různých potravin apod.
Uvedená čísla
hovoří jasnou řečí, že
chceme životní úroveň nejen udržet,
ale dále zkvalitňovat. I zde musí objem vynakládaných
prostředků odpovídat našim reálným
možnostem, také zde musíme prosazovat hlediska
hospodárnosti a efektivnosti. Tyto velké výdaje
naší společnosti musíme využívat
racionálně tak, aby výrazně přispívaly
k vytváření spokojenosti a životní
pohody našich občanů, a aby byly přesvědčivým
důkazem předností našeho společenského
zřízené.
Soudružky a soudruzi, stojíme
na prahu posledního roku 7. pětiletky. Jak uvedl
s. Husák ve svém závěrečném
slově na posledním zasedání ÚV
KSČ, vytyčuje plán na rok 1985 úkoly
náročnější, ale reálné.
Jejich splnění bude vyžadovat trvale zlepšovat
práci na všech úsecích. Důležitým
předpokladem k tomu je soustavně zdokonalovat
řízení národního hospodářství.
Naše ekonomika má předpoklady lépe a
kvalitněji vyrábět i lépe a kvalitněji
uspokojovat potřeby společnosti. Záleží
jen na tom, abychom těchto možností stále
plněji využívali.
Jsme přesvědčení,
že jako dosud přispěje k plnění
náročných úkolů příštího
roku významnou měrou další rozvoj iniciativy
pracujících podnícený zejména
Provoláním ÚV KSČ, ÚV Národní
fronty a vlády ČSSR ke 40. výročí
vyvrcholení národně osvobozeneckého
boje československého lidu a osvobození naší
vlasti Sovětskou armádou.
Tato iniciativa se projevuje v celé
řadě forem, v socialistickém soutěžení,
ve zlepšovatelském hnutí, v činnosti
brigád socialistické práce, komplexních
racionalizačních brigád i v akcích,
které organizující mládežnické
organizace. Rozvíjející se a nesporně
perspektivní z hlediska Československa i z hlediska
celého socialistického světa je brigádní
forma organizace práce a odměňování
vycházející z principů chozrasčotu
a důsledné zásluhovosti. Tato forma výrazně
posiluje princip zásluhovosti v odměňování
pracovníků, který v celé ekonomice
soustavně prosazujeme. Máme již řadu
poznatků z jejího ověřování
a jsou známy i zkušenosti s jejím rozvojem
v SSSR a ostatních socialistických státech.
Této brigádní formě organizace práce
a odměňování přikládáme
značný význam (také jsme ve vládě
základní materiál projednávali), a
to nejen z ekonomických hledisek, ale i proto, že
představuje nový, důležitý článek
ekonomické a politické výchovy pracujících
ve směru společenského vlastnictví
a společenského vlastníka.
Vláda v permanentí
spolupráce s orgány Národní fronty,
konkrétně v posledních dnech s představiteli
ROH a SSM, projednala jejich názory a stanoviska k dalšímu
rozvoji naší ekonomiky a jejich spoluúčast
při řešení aktuálních
hospodářských otázek.
Vláda je vedena k tomu,
aby všechny orgány vlády těsně
spolupracovaly s orgány Federálního
shromáždění. Chtěl bych konstatovat
na základě nejen písemného zápisu,
ale i na základě vlastních konkrétních
osobních zkušeností, že projednávání
jednotlivých kapitol i souhrnu státních rozpočtů
ve výborech Federálního shromáždění
bylo velmi náročné. Byla vznesena řada
otázek a přednesena řada podnětů.
Mohu jménem vlády ocenit, že to vše nám
pomáhá hlouběji promyslet, jak co nejlépe
řešit naše problémy, jak reagovat na potřeby
našich občanů i jak přistupovat k řešení
problémů, které před námi stoji
v budoucnu. Pro práci vlády je to neocenitelná
pomoc, za kterou bych chtěl poděkovat.
Soudružky a soudruzi,, dovolte
mi, abych z pověření vlády ČSSR
navrhl, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1985.
Předseda FS A. Indra: Děkuji
ministru financí ČSSR s. Lérovi. Jak je vám
známo, jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu projednaly všechny výbory v obou
sněmovnách, samozřejmě kromě
výborů mandátových a imunitních.
Vládní návrh
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1985 projednaly výbory ústavně
právní a výbory pro plán a rozpočet
obou sněmoven za účasti delegovaných
poslanců z ostatních výborů obou
sněmoven.
K přednesení zpravodajské
zprávy za výbory Sněmovny lidu uděluji
slovo poslanci J. Belkovi.
Společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec J. Belko:
Vážený súdruh generálny tajomník
a prezident republiky, vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia. Príprava na prerokúvanie Štátneho
rozpočtu federácie a súhrnu štátnych
rozpočtov Československej socialistickej republiky
na rok 1985 prebiehala vo všetkých výboroch
podľa politickoorganizačného zabezpečenia
schváleného predsedníctvami snemovní.
Predložený vládny návrh zákona
o štátnom rozpočte bol prerokovaný na
spoločnej schôdzi Ústavnoprávnych výborov
s Výbormi pre plán a rozpočet SĽ
a SN.
Výbory konštatovali,
že štátny rozpočet je aj po prepočte
na ceny platné od 1. 1. 1985 predkladaný ako vyrovnaný
a je v súlade so závermi ekonomického
a sociálneho rozvoja na roky 1981/85 a nadväzuje na
dynamiku rozvoja národného hospodárstva v predchádzajúcom
a v tomto roku. Napriek tomu treba zdôrazniť,
že na splnenie úloh XVI. zjazdu, konkretizovaných
v prijatých záveroch 12. zasadania ústredného
výboru strany, bude treba venovať zvýšené
úsilie na posilnenie pozitívnych tendencií
v národnom hospodárstve smerujúcich
k intenzifikácii nielen v tvorbe zdrojov, ale
aj v ich použití. Za tým účelom
bude treba vytvárať náročné ekonomické
klíma pre hospodárenie vo výrobných
i nevýrobných organizáciách a štátnej
správe, aby sa tak naplnila potreba intenzifikácie
spoločenského života, vrátane intenzifikácie
spoločenského myslenia.
Z podkladových materiálov
sme sa zoznámili, že obidvom položkám,
a to tak príjmovým, ako aj výdavkovým,
je venovaná osobitná pozornosť. Zvlášť
sú zvýraznené intenzifikačné
faktory na dosiahnutie vyššej efektívnosti a
kvality všetkej práce. Prijaté vlastné
opatrenia vytvárajú reálne predpoklady na
splnenie plánovaných úloh v budúcom
roku.
Znovu sa potvrdilo, že štátny
rozpočet v súhrne ale i v čiastkovej
štruktúre nie je iba záležitosť čisto
finančná. Ukazuje sa, že spolu s údajmi
v oblasti sociálno-ekonomických zámerov
je pomerne výstižným obrazom naplňovania
politickohospodárskych cieľov vyjadrených v plánoch
a že je tiež obrazom výsledkov a účinnosti
riadiacej práce.
V tomto zmysle sme sa zoznámili
pri prerokúvaní jednotlivých rozpočtových
kapitol s radom pozitívnych výsledkov, ale
aj s tým, akými problémami príslušné
orgány zabezpečujú realizáciu vytýčených
záverov XVI. zjazdu strany pre stanovený úsek
alebo odvetvie.
Výbory konštatovali,
že rozpočtové úlohy sú veľmi
náročné, ale reálne, a budú
si vyžadovať dôslednú realizáciu
prijatých opatrení.
V nadväznosti na vytýčené
progresívne ciele ekonomického a sociálneho
rozvoja posledného roka 7. päťročnice
nemožno podceňovat iniciatívu pri prekonávaní
rôznych problémov a ťažkostí s naplňovaním
tohto programu, ktorá zvlášť v roku
40. výročia oslobodenia našej vlasti slávnou
Sovietskou armádou má obrovský význam.
Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, v rozprave k jednotlivým
kapitolám štátneho rozpočtu bol veľmi
silno akcentovaný integrujúci význam vedeckotechnického
rozvoja. Výbory na základe konkrétnych poznatkov
poslancov zo svojich volebných obvodov konštatovali
v súlade s direktívami XVI. zjazdu strany,
že osou zabezpečovania stanovených cieľov
výstavby rozvinutej socialistickej spoločnosti musí
byť vedeckotechnický rozvoj. Nesporné je, že
v posledných rokoch 7. päťročnice,
najmä po 8. zasadaní ÚV strany, došlo
k posunu pri uplatňovaní výsledkov vedy
a techniky v spoločnej praxi. I naďalej však
pretrváva rad nedostatkov, ktoré treba, pre obdobie
8. päťročnice s väčším
dôrazom riešiť. Jedným z týchto
faktorov je aj koncentrácia prostriedkov na riešenie
rozhodujúcich potrieb československej ekonomiky,
ako o tom hovoril súdruh minister Lér. Nazdávam
sa, že predovšetkým štátny plán
technického rozvoja by mal zahrňovať výrobkové
a technologické inovácie na zabezpečenie
cieľov vyjadrených v schválených
štátnych cieľových programoch. Pritom
úlohy základného výskumu riešené
Československou akadémiou vied by sa mali, podľa
názoru poslancov výborov pre kultúru a výchovu,
rýchlejšie zavádzať do praxe. Ich zameranie
formou cieľových projektov by malo prispieť k spracovaniu
súhrnnej prognózy vedeckotechnického, ekonomického
a sociálneho rozvoja Československej socialistickej
republiky do roku 2010 a do nich zahrnúť aj starostlivosť
o zdravie ľudu a životné prostredie.
Dosiahnutie vyššej koncentrácie
prostriedkov na rozhodujúce úlohy vidíme
ako nutné najmä tam, kde sa dosiahne zníženie
materiálových nákladov, palív a energie,
kovov, úspora živej práce, zvýšenia
technickej úrovne výrobkov, zvýšenia
exportnej schopnosti a efektívnosti vývozu a zavádzanie
elektroniky do výrobných procesov tak, aby bolo
možno zaistiť zníženie podielu výrobnej
spotreby na spoločenskom produkte o 0,5 %, tak ako to ukladá
12. zasadanie ÚV strany. Toto cieľové zameranie
vynakladania prostriedkov a ich racionálne využitie
je podľa nášho názoru jednou z rozhodujúcich
úloh prípravy 8. päťročnice. Preto
napríklad výbory pre plán a rozpočet
odporučili, aby sa dôsledne dbalo na skutočný
národohospodársky efekt z vynakladaných
prostriedkov na plnenie plánu technického rozvoja
pre československú ekonomiku zabezpečovaním
náročnejšieho hodnotenia realizovaných
prínosov z hľadiska ekonomických výsledkov,
technických parametrov, pokrokovosti, najmä v porovnaní
s obdobnými konkurenčnými výrobkami
a zariadeniami dodávanými na svetový trh.
S tým súvisí
aj požiadavka výborov pre kultúru a výchovu
na skvalitnenie a zvyšovanie účinnosti politických
a ekonomických informácií. V tomto zmysle
bude treba zabezpečiť aj ich včasnosť
a dostupnosť tam, kde sú nevyhnutnou podmienkou riadenia
spoločenských procesov.
Súdružky a súdruhovia,
súhrnne možno konštatovať, že pri prerokúvaní
kapitol uplatňovali výbory svoju kontrolnú
funkciu a posudzovali ich s kritickou náročnosťou.
Neoddeliteľnou súčasťou bola aj vykonaná
kontrola plnenia doterajších odporučení
z uznesení výborov. Bolo možno konštatovať,
že pri stanovení úloh a cieľov príslušných
orgánov a organizácií sú odporúčania
výborov vzaté do úvahy. Z vážnych
odporúčaní, ktoré sa týkajú
napr. Štátnej plánovacej komisie, Federálneho
ministerstva financií, Štátnej komisie pre
vedeckotechnický a investičný rozvoj a Federálneho
cenového úradu, budú závery prerokované
pri hodnotení štátneho záverečného
účtu v máji budúceho roka.
Pri posudzovaní kvality štruktúry
menového plánu odporučili výbory pre
plán a rozpočet venovať zvýšenú
pozornosť súčasnej pozitívnej tendencii
spomalenia rastu úverov. Ide o to, zabezpečiť
trvalý, národohospodársky žiadúci
vzťah úverovej emisie k dynamike národného
dôchodku. Tým pôsobiť na maximálnu
tvorbu a využitie vlastných zdrojov hospodárskych
organizácií na zvýšenie efektívnosti
využívania bankových úverov.
Výbory venovali veľkú
pozornosť presadzovaniu zásad, najmä vnútornej
kontrole orgánov a organizácií. Odporučili,
aby Výbor ľudovej kontroly zintenzívnil činnosť
svojich orgánov tak, aby sa vnútorná kontrola
stala skutočne neoddeliteľnou súčasťou
riadiacej činnosti na všetkých úrovniach
a vo všetkých oblastiach života spoločnosti
v súlade s listom Predsedníctva ústredného
výboru strany.
Výbory pre sociálnu
politiku zamerali svoju pozornosť na opatrenia, ktoré
zabezpečujú ekonomický rozvoj pri zabezpečovaní
plnej a efektívnej zamestnanosti. Preto zdôraznili
popri plnom využití kvalifikácie všetkých
pracovníkov, aj zvýšenie využitia fondu
pracovného času, zlepšovanie organizácie
práce a jej racionalizáciu, hmotnú stimuláciu
a rozvíjanie iniciatívy pracujúcich. Za rozhodujúce
považujú, spolu s ostatnými výbormi,
čo najširšiu realizáciu prijatých
zásad kádrovej a personálnej práce.
V oblasti sociálnej politiky odporúčajú,
v závislosti od populačného vývoja,
skvalitňovať najmä spoločenskú
pomoc rodinám s deťmi.
Výbory pre priemysel, dopravu
a obchod pri prerokúvaní prikázaných
kapitol rozpočtu posudzovali hospodárnosť predložených
rozpočtov, zabezpečovanie prostriedkov na rozvoj
vedy a techniky, na realizáciu štrukturálnych
zmien a programov inovácie. Na Federálnom ministerstve
elektrotechnického priemyslu vykonali kontrolu, ako sa
v práci rezortu využívajú odporúčania
a námety výboru. Jedno z kontrolovaných
uznesení sa týkalo aj rozšírenia sortimentu
spotrebnej elektroniky, kde v rade prípadov dochádza
k časovému posunu uvádzania nových
výrobkov na trh.
Ďalej výbory konštatovali,
že sa postupne darí zlepšovať sortiment
dodávok strojárskeho spotrebného tovaru a
tak čiastočne obmedzovať nedostatkové
výrobky na vnútornom trhu. Pripomenuli však,
že aj naďalej sú aktuálne predošlé
odporúčania u dodávok náhradných
dielcov a zabezpečovanie servisných služieb.