Úterý 11. prosince 1984

Je to nejen podmínka vnitřní ekonomické i finanční rovnováhy, ale především důležitý politický úkol. nedostatky v této oblasti mají i zpětný negativní dopad na reprodukční proces. Rovněž v oblasti výroby spotřebního zboží nemůžeme obcházet nové poznatky vědy a techniky, které nejen přinášejí na trh nové kvalitativně lepší výrobky, ale vedou i ve vlastní výrobě k vyššímu zhodnocení surovin, materiálů, energie apod.

Významné postavení v zajišťování a dalším zlepšování životní úrovně obyvatelstva mají výdaje na společenskou spotřebu financované ze státního rozpočtu. Touto formou rozdělování se zabezpečují sociální jistoty obyvatelstva v nejzákladnějších potřebách péče o zdraví, zajištění ve stáří a nemoci i v růstu vzdělanosti a rozvoji kultury. V trvalém růstu těchto výdajů státního rozpočtu se projevuje soustavná péče strany a vlády o spokojený život lidí.

Neinvestiční výdaje na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo vzrostou v příštím roce na srovnatelné základně o 2,4 %. Kromě tohoto růstu byla do státního rozpočtu promítnuta další opatření schválená Federálním shromážděním před měsícem, zejména nová opatření zvyšující společenskou pomoc rodinám s dětmi, úpravy zlepšující důchodové zabezpečení a nemocenské pojištění. Návrh rozpočtu dále počítá se zvýšením mezd v některých výrobních i nevýrobních odvětvích. Celkový rozsah opatření v sociální a mzdové oblasti představuje téměř 4,2 mld. Kčs ve prospěch obyvatelstva. Je proto možné konstatovat - jak to konečně bylo vysvětleno ve výborech Federálního shromáždění, že nedávno přijatá cenová opatření nebyla vedena nějakými čistě fiskálními důvody.

Stojí za pozornost i to, že v nejbližší době projednají národní zákonodárné orgány úpravu notářských a soudních poplatků; týká se to darování, dědictví a dalších věcí, která znamená pro státní rozpočet snížení příjmů o více než 200 mil. Kčs. Bylo zváženo že je to správné a nutné.

Po započtení nových opatření v sociální a mzdové oblasti vzrostou v příštím roce neinvestiční výdaje na služby a činnosti obyvatelstva o 4,7 % a dosáhnou částky 159,3 mld. Kčs. Přitom je v návrhu rozpočtu prosazována zásada maximální hospodárnosti a diferencovaného rozvoje jednotlivých úseků společenské spotřeby podle potřeb hospodářství i podle sociálních hledisek.

Neinvestiční výdaje na sociální zabezpečení mají vzrůst o 6,3 % a dosáhnout částky 88,7 mld. Kčs. Na jejich růstu se podílejí nová sociální opatření ve výši téměř 2,9 mld. Kčs. Dále se v jejich růstu projevuje demografický vývoj, rostoucí úroveň mezd i neustále se prohlubující péče státu o jednotlivé sociální skupiny obyvatelstva.

V rámci těchto výdajů činí výdaje na důchody 53,7 mld. Kčs. V příštím roce již překročí počet vyplácených důchodů 4 milióny. Průměrná výše starobního důchodu se zvýší z letošních 1305 Kčs na 1352 Kčs.

Z celkového objemu výdajů na nemocenské pojištění ve výši 28,9 mld. Kčs připadne rozhodující část, tj. 15,4 mld. Kčs na přídavky na děti.

Na školství vynaložíme v příštím roce 25,5 mld Kčs neinvestičních výdajů, tj. o 3,7 % více než letos. V tom je již zahrnuto 390 mil. Kčs na mzdová opatření. Dále je růst výdajů ovlivněn realizací nové výchovně vzdělávací soustavy, širším vysíláním dětí do škol v přírodě, rozvojem sportovních škol apod.

Diferencovaný přístup k jednotlivým odvětvím společenské spotřeby se výrazně projevuje u zdravotnictví. Význam tohoto odvětví a potřeba řešit problémy, které v něm existují se odrážejí ve zvýšení výdajů rozpočtu v této oblasti o 5,9 %, přičemž celkový objem neinvestičních výdajů bude činit 24,7 mld. Kčs. V tom jsou zahrnuta mzdová opatření ve výši 270 mil. Kčs. Jako dosud porostou poměrně rychle výdaje na léky a speciální zdravotní materiál, a to o 7 %. Z nových úkolů zapracovaných do rozpočtu možno uvést výdaje na vybavení nových kapacit, zkvalitnění péče o pracovníky v hornictví a hutnictví a posílení výdajů na různé služby. Vytvářejí se tak předpoklady, aby úroveň zdravotních služeb udržela krok s ostatními úseky životní úrovně obyvatelstva a aby také na tomto úseku byly užívány pokrokové vědecké poznatky, moderní přístroje a postupy léčení.

Neinvestiční výdaje na kulturu mají v příštím roce dosáhnout 4,1 mld. Kčs. Tím jsou vytvářeny předpoklady pro plnění celospolečenských úkolů v této důležité oblasti. V rozpočtech jsou zabezpečeny náklady např. na provoz Národního divadla a Nové scény v Praze, opravy Nové scény v Bratislavě a příprava výstavby Národního divadla v Bratislavě. Další účelové prostředky jsou zajišťovány na významné úkoly, jako je rekonstrukce Veletržního paláce v Praze pro účely Národní galerie, modernizace Tylova divadla, prostředky na péči o národní kulturní památky a městské rezervace v celé republice.

Trvale vysoká je účast státu na financování bytové výstavby a bytového hospodářství. V příštím roce budou činit celkové rozpočtové výdaje na bytovou výstavbu včetně příspěvků na družstevní a individuální bytovou výstavu 21,2 mld. Kčs a úhrada ztráty podnikům bytového hospodářství bude činit 5,5 mld. Kčs. Státní plán počítá s dokončením 107 tis. bytů, což je téměř o 16 tis. více než letos. Kromě této výstavby má být dalších 7 tis. kvalitních bytů získáno modernizací bytového fondu ve správě socialistických organizací. Celkem bude za období 7. 5LP dokončeno, včetně úkolu na rok 1985, 492 tis. bytů.

Také v příštím roce vynaložíme ze státních rozpočtů značné prostředky na další výdaje, které významně ovlivňují životní úroveň obyvatelstva. Jedná se např. o úhradu ztráty městské hromadné dopravy ve výši 3,1 mld. Kčs a celou řadu cenových intervencí, např. k ceně tepla, různých potravin apod.

Uvedená čísla hovoří jasnou řečí, že chceme životní úroveň nejen udržet, ale dále zkvalitňovat. I zde musí objem vynakládaných prostředků odpovídat našim reálným možnostem, také zde musíme prosazovat hlediska hospodárnosti a efektivnosti. Tyto velké výdaje naší společnosti musíme využívat racionálně tak, aby výrazně přispívaly k vytváření spokojenosti a životní pohody našich občanů, a aby byly přesvědčivým důkazem předností našeho společenského zřízené.

Soudružky a soudruzi, stojíme na prahu posledního roku 7. pětiletky. Jak uvedl s. Husák ve svém závěrečném slově na posledním zasedání ÚV KSČ, vytyčuje plán na rok 1985 úkoly náročnější, ale reálné. Jejich splnění bude vyžadovat trvale zlepšovat práci na všech úsecích. Důležitým předpokladem k tomu je soustavně zdokonalovat řízení národního hospodářství. Naše ekonomika má předpoklady lépe a kvalitněji vyrábět i lépe a kvalitněji uspokojovat potřeby společnosti. Záleží jen na tom, abychom těchto možností stále plněji využívali.

Jsme přesvědčení, že jako dosud přispěje k plnění náročných úkolů příštího roku významnou měrou další rozvoj iniciativy pracujících podnícený zejména Provoláním ÚV KSČ, ÚV Národní fronty a vlády ČSSR ke 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Tato iniciativa se projevuje v celé řadě forem, v socialistickém soutěžení, ve zlepšovatelském hnutí, v činnosti brigád socialistické práce, komplexních racionalizačních brigád i v akcích, které organizující mládežnické organizace. Rozvíjející se a nesporně perspektivní z hlediska Československa i z hlediska celého socialistického světa je brigádní forma organizace práce a odměňování vycházející z principů chozrasčotu a důsledné zásluhovosti. Tato forma výrazně posiluje princip zásluhovosti v odměňování pracovníků, který v celé ekonomice soustavně prosazujeme. Máme již řadu poznatků z jejího ověřování a jsou známy i zkušenosti s jejím rozvojem v SSSR a ostatních socialistických státech. Této brigádní formě organizace práce a odměňování přikládáme značný význam (také jsme ve vládě základní materiál projednávali), a to nejen z ekonomických hledisek, ale i proto, že představuje nový, důležitý článek ekonomické a politické výchovy pracujících ve směru společenského vlastnictví a společenského vlastníka.

Vláda v permanentí spolupráce s orgány Národní fronty, konkrétně v posledních dnech s představiteli ROH a SSM, projednala jejich názory a stanoviska k dalšímu rozvoji naší ekonomiky a jejich spoluúčast při řešení aktuálních hospodářských otázek.

Vláda je vedena k tomu, aby všechny orgány vlády těsně spolupracovaly s orgány Federálního shromáždění. Chtěl bych konstatovat na základě nejen písemného zápisu, ale i na základě vlastních konkrétních osobních zkušeností, že projednávání jednotlivých kapitol i souhrnu státních rozpočtů ve výborech Federálního shromáždění bylo velmi náročné. Byla vznesena řada otázek a přednesena řada podnětů. Mohu jménem vlády ocenit, že to vše nám pomáhá hlouběji promyslet, jak co nejlépe řešit naše problémy, jak reagovat na potřeby našich občanů i jak přistupovat k řešení problémů, které před námi stoji v budoucnu. Pro práci vlády je to neocenitelná pomoc, za kterou bych chtěl poděkovat.

Soudružky a soudruzi,, dovolte mi, abych z pověření vlády ČSSR navrhl, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1985.

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí ČSSR s. Lérovi. Jak je vám známo, jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly všechny výbory v obou sněmovnách, samozřejmě kromě výborů mandátových a imunitních.

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1985 projednaly výbory ústavně právní a výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven za účasti delegovaných poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.

K přednesení zpravodajské zprávy za výbory Sněmovny lidu uděluji slovo poslanci J. Belkovi.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec J. Belko: Vážený súdruh generálny tajomník a prezident republiky, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, vážení hostia. Príprava na prerokúvanie Štátneho rozpočtu federácie a súhrnu štátnych rozpočtov Československej socialistickej republiky na rok 1985 prebiehala vo všetkých výboroch podľa politickoorganizačného zabezpečenia schváleného predsedníctvami snemovní. Predložený vládny návrh zákona o štátnom rozpočte bol prerokovaný na spoločnej schôdzi Ústavnoprávnych výborov s Výbormi pre plán a rozpočet SĽ a SN.

Výbory konštatovali, že štátny rozpočet je aj po prepočte na ceny platné od 1. 1. 1985 predkladaný ako vyrovnaný a je v súlade so závermi ekonomického a sociálneho rozvoja na roky 1981/85 a nadväzuje na dynamiku rozvoja národného hospodárstva v predchádzajúcom a v tomto roku. Napriek tomu treba zdôrazniť, že na splnenie úloh XVI. zjazdu, konkretizovaných v prijatých záveroch 12. zasadania ústredného výboru strany, bude treba venovať zvýšené úsilie na posilnenie pozitívnych tendencií v národnom hospodárstve smerujúcich k intenzifikácii nielen v tvorbe zdrojov, ale aj v ich použití. Za tým účelom bude treba vytvárať náročné ekonomické klíma pre hospodárenie vo výrobných i nevýrobných organizáciách a štátnej správe, aby sa tak naplnila potreba intenzifikácie spoločenského života, vrátane intenzifikácie spoločenského myslenia.

Z podkladových materiálov sme sa zoznámili, že obidvom položkám, a to tak príjmovým, ako aj výdavkovým, je venovaná osobitná pozornosť. Zvlášť sú zvýraznené intenzifikačné faktory na dosiahnutie vyššej efektívnosti a kvality všetkej práce. Prijaté vlastné opatrenia vytvárajú reálne predpoklady na splnenie plánovaných úloh v budúcom roku.

Znovu sa potvrdilo, že štátny rozpočet v súhrne ale i v čiastkovej štruktúre nie je iba záležitosť čisto finančná. Ukazuje sa, že spolu s údajmi v oblasti sociálno-ekonomických zámerov je pomerne výstižným obrazom naplňovania politickohospodárskych cieľov vyjadrených v plánoch a že je tiež obrazom výsledkov a účinnosti riadiacej práce.

V tomto zmysle sme sa zoznámili pri prerokúvaní jednotlivých rozpočtových kapitol s radom pozitívnych výsledkov, ale aj s tým, akými problémami príslušné orgány zabezpečujú realizáciu vytýčených záverov XVI. zjazdu strany pre stanovený úsek alebo odvetvie.

Výbory konštatovali, že rozpočtové úlohy sú veľmi náročné, ale reálne, a budú si vyžadovať dôslednú realizáciu prijatých opatrení.

V nadväznosti na vytýčené progresívne ciele ekonomického a sociálneho rozvoja posledného roka 7. päťročnice nemožno podceňovat iniciatívu pri prekonávaní rôznych problémov a ťažkostí s naplňovaním tohto programu, ktorá zvlášť v roku 40. výročia oslobodenia našej vlasti slávnou Sovietskou armádou má obrovský význam.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v rozprave k jednotlivým kapitolám štátneho rozpočtu bol veľmi silno akcentovaný integrujúci význam vedeckotechnického rozvoja. Výbory na základe konkrétnych poznatkov poslancov zo svojich volebných obvodov konštatovali v súlade s direktívami XVI. zjazdu strany, že osou zabezpečovania stanovených cieľov výstavby rozvinutej socialistickej spoločnosti musí byť vedeckotechnický rozvoj. Nesporné je, že v posledných rokoch 7. päťročnice, najmä po 8. zasadaní ÚV strany, došlo k posunu pri uplatňovaní výsledkov vedy a techniky v spoločnej praxi. I naďalej však pretrváva rad nedostatkov, ktoré treba, pre obdobie 8. päťročnice s väčším dôrazom riešiť. Jedným z týchto faktorov je aj koncentrácia prostriedkov na riešenie rozhodujúcich potrieb československej ekonomiky, ako o tom hovoril súdruh minister Lér. Nazdávam sa, že predovšetkým štátny plán technického rozvoja by mal zahrňovať výrobkové a technologické inovácie na zabezpečenie cieľov vyjadrených v schválených štátnych cieľových programoch. Pritom úlohy základného výskumu riešené Československou akadémiou vied by sa mali, podľa názoru poslancov výborov pre kultúru a výchovu, rýchlejšie zavádzať do praxe. Ich zameranie formou cieľových projektov by malo prispieť k spracovaniu súhrnnej prognózy vedeckotechnického, ekonomického a sociálneho rozvoja Československej socialistickej republiky do roku 2010 a do nich zahrnúť aj starostlivosť o zdravie ľudu a životné prostredie.

Dosiahnutie vyššej koncentrácie prostriedkov na rozhodujúce úlohy vidíme ako nutné najmä tam, kde sa dosiahne zníženie materiálových nákladov, palív a energie, kovov, úspora živej práce, zvýšenia technickej úrovne výrobkov, zvýšenia exportnej schopnosti a efektívnosti vývozu a zavádzanie elektroniky do výrobných procesov tak, aby bolo možno zaistiť zníženie podielu výrobnej spotreby na spoločenskom produkte o 0,5 %, tak ako to ukladá 12. zasadanie ÚV strany. Toto cieľové zameranie vynakladania prostriedkov a ich racionálne využitie je podľa nášho názoru jednou z rozhodujúcich úloh prípravy 8. päťročnice. Preto napríklad výbory pre plán a rozpočet odporučili, aby sa dôsledne dbalo na skutočný národohospodársky efekt z vynakladaných prostriedkov na plnenie plánu technického rozvoja pre československú ekonomiku zabezpečovaním náročnejšieho hodnotenia realizovaných prínosov z hľadiska ekonomických výsledkov, technických parametrov, pokrokovosti, najmä v porovnaní s obdobnými konkurenčnými výrobkami a zariadeniami dodávanými na svetový trh.

S tým súvisí aj požiadavka výborov pre kultúru a výchovu na skvalitnenie a zvyšovanie účinnosti politických a ekonomických informácií. V tomto zmysle bude treba zabezpečiť aj ich včasnosť a dostupnosť tam, kde sú nevyhnutnou podmienkou riadenia spoločenských procesov.

Súdružky a súdruhovia, súhrnne možno konštatovať, že pri prerokúvaní kapitol uplatňovali výbory svoju kontrolnú funkciu a posudzovali ich s kritickou náročnosťou. Neoddeliteľnou súčasťou bola aj vykonaná kontrola plnenia doterajších odporučení z uznesení výborov. Bolo možno konštatovať, že pri stanovení úloh a cieľov príslušných orgánov a organizácií sú odporúčania výborov vzaté do úvahy. Z vážnych odporúčaní, ktoré sa týkajú napr. Štátnej plánovacej komisie, Federálneho ministerstva financií, Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a Federálneho cenového úradu, budú závery prerokované pri hodnotení štátneho záverečného účtu v máji budúceho roka.

Pri posudzovaní kvality štruktúry menového plánu odporučili výbory pre plán a rozpočet venovať zvýšenú pozornosť súčasnej pozitívnej tendencii spomalenia rastu úverov. Ide o to, zabezpečiť trvalý, národohospodársky žiadúci vzťah úverovej emisie k dynamike národného dôchodku. Tým pôsobiť na maximálnu tvorbu a využitie vlastných zdrojov hospodárskych organizácií na zvýšenie efektívnosti využívania bankových úverov.

Výbory venovali veľkú pozornosť presadzovaniu zásad, najmä vnútornej kontrole orgánov a organizácií. Odporučili, aby Výbor ľudovej kontroly zintenzívnil činnosť svojich orgánov tak, aby sa vnútorná kontrola stala skutočne neoddeliteľnou súčasťou riadiacej činnosti na všetkých úrovniach a vo všetkých oblastiach života spoločnosti v súlade s listom Predsedníctva ústredného výboru strany.

Výbory pre sociálnu politiku zamerali svoju pozornosť na opatrenia, ktoré zabezpečujú ekonomický rozvoj pri zabezpečovaní plnej a efektívnej zamestnanosti. Preto zdôraznili popri plnom využití kvalifikácie všetkých pracovníkov, aj zvýšenie využitia fondu pracovného času, zlepšovanie organizácie práce a jej racionalizáciu, hmotnú stimuláciu a rozvíjanie iniciatívy pracujúcich. Za rozhodujúce považujú, spolu s ostatnými výbormi, čo najširšiu realizáciu prijatých zásad kádrovej a personálnej práce. V oblasti sociálnej politiky odporúčajú, v závislosti od populačného vývoja, skvalitňovať najmä spoločenskú pomoc rodinám s deťmi.

Výbory pre priemysel, dopravu a obchod pri prerokúvaní prikázaných kapitol rozpočtu posudzovali hospodárnosť predložených rozpočtov, zabezpečovanie prostriedkov na rozvoj vedy a techniky, na realizáciu štrukturálnych zmien a programov inovácie. Na Federálnom ministerstve elektrotechnického priemyslu vykonali kontrolu, ako sa v práci rezortu využívajú odporúčania a námety výboru. Jedno z kontrolovaných uznesení sa týkalo aj rozšírenia sortimentu spotrebnej elektroniky, kde v rade prípadov dochádza k časovému posunu uvádzania nových výrobkov na trh.

Ďalej výbory konštatovali, že sa postupne darí zlepšovať sortiment dodávok strojárskeho spotrebného tovaru a tak čiastočne obmedzovať nedostatkové výrobky na vnútornom trhu. Pripomenuli však, že aj naďalej sú aktuálne predošlé odporúčania u dodávok náhradných dielcov a zabezpečovanie servisných služieb.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP