Platí-li obecně, že
intenzifikační procesy jsou významně
spojeny se zapojením země do mezinárodní
dělby práce, platí to zvláště
výrazně pro naše vztahy s ekonomikou SSSR,
které představují jádro vnějších
ekonomických vztahu ČSSR. Z hlediska vědeckotechnického
rozvoje má klíčový význam rozhodnutí
zpracovat společně Komplexní program vědeckotechnického
pokroku na 15 - 20 let jako základnu pro vypracování
koordinované a v některých oblastech
i jednotné vědeckotechnické politiky.
V Komplexním programu
budou rozpracovány jednak vybrané směry základního
výzkumu, jednak prioritní směry aplikovaného
výzkumu, vývoje a zavádění
nové techniky, technologií a materiálů.
Patřičná pozornost bude věnována
zdokonalování organizace a řízení
výzkumných a vývojových prací,
zejména oblasti materiálně technického
zabezpečování, informatiky a rozvoje vědeckotechnických
potenciálů ve stanovených prioritních
směrech. Na nedávné poradě zplnomocněných
zástupců bylo dohodnuto pět prioritních
vědeckotechnických směrů do roku 2000.
Jsou to
- elektronizace národního
hospodářství,
- komplexní automatizace včetně
pružných automatizovaných výrobních
systémů,
- urychlený rozvoj jaderné
energetiky,
- vývoj a využití
nových druhů materiálů a technologií
a
- biotechnologie.
Čs. pracoviště
základního výzkumu, aplikovaného výzkumu
a vývoje se budou podílet na rozvíjení
všech pěti vytyčených prioritních
směrů. z návrhu Komplexního programu
vycházíme při zpracování plánu
základního výzkumu a plánu technického
rozvoje na 8. pětiletku.
Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, z usnesení 8. zasedáni
ÚV KSČ se konstatuje, že přes zvýšené
úsilí stranických, státních,
hospodářských a společenských
orgánů a organizací se stále nedaří
v žádoucí míře uplatňovat
vědeckotechnický pokrok jako hladní faktor
intenzifikace našeho národního hospodářství.
V této souvislosti bych se chtěl podrobněji
zmínit o některých problémech, které
nepříznivě ovlivňují rychlejší
využívání poznatků vědy
a techniky a tím i celkový růst efektivnosti
našeho národního hospodářství.
Ze závěrů 8.
zasedání ÚV KSČ vyplývá,
že k uplatňování výsledků
vědy a realizaci vědeckotechnického pokroku
nelze přistupovat z úzce technicistických
hledisek, nebo jak se někdy nesprávně říká
"technokraticky". V socialistické společnosti
věda a technika musí sloužit k naplňování
cílů společensko-ekonomického rozvoje,
musí přispívat k dosahování
řádových úspor nákladů
společenských zdrojů na jednotku výroby.
Společnost může mít reálný
zájem pouze o takové výsledky vědy
a výzkumu, jež přinášejí
hmatatelné společenské efekty.
Pracovníci vědy si
plně uvědomují, že toto zesílení
podřízenosti vědeckotechnického rozvoje
kritériu sociálně ekonomické efektivnosti
společenské výroby je klíčovým
rysem současné etapy rozvoje, kdy urychlený
převod ekonomiky na intenzívní typ rozvoje
představuje strategickou otázku výstavby
rozvinutého socialismu v ČSSR.
Hledisko společenské
prospěšnosti je třeba prosazovat i při
řešení složitých problémů
realizace výsledků vědeckotechnického
rozvoje, které musíme chápat v celé
šíři jejich složitosti, v dialektice
objektivních a subjektivních faktorů. V minulosti
jsme často problém zjednodušovali na dílčí,
izolovaná opatření, např. pouze na
organizaci cyklu "věda-výzkum-užití",
nedoceňovali jsme hlubší společenskoekonomickou
podmíněnost a celkovou systémovou náročnost
a provázanost potřebných změn. Komplexní
analýza těchto otázek byla podána
na 8. plenárním zasedání ÚV
KSČ, kde byly také vytyčeny základní
směry k urychlení vědeckotechnického
pokroku v naší společnosti.
Analýzy ukázaly, že
v minulých letech se poměrně úspěšně
dařilo uplatnění Souboru opatření
využít některých rezerv. Stále
se však ještě nedaří plně
realizovat předpoklady pro kvalitativně lepší
výsledky a vyšší efektivnost vynakládání
národní práce v dlouhodobějším
horizontu. Tyto nedostatky se projevují zejména
ve stále neuspokojivém postupu vědeckotechnického
¨pokroku a exportní výkonnosti naší
ekonomiky.
Vědeckotechnický pokrok,
inovace a vnější ekonomické vztahy nejsou
ale pro intenzívní typ rozvoje jen "některými"
prvky mechanismu fungování ekonomiky, ale představují
jeho zásadní strategické charakteristiky.
Podstatně účinnější využívání
vědy a výzkumu v našem národní
hospodářství proto předpokládá
odpovídající posun v celé orientaci
rozhodování a chování ekonomických
subjektů, neboli výrazný posun v systémových
vlastnostech soustavy řízení jako celku,
aby vědeckotechnický rozvoj, inovační
aktivita a tvůrčí řešení
problémů efektivnosti byly nezbytnými cestami
a předpoklady pro plnění plánovaných
úkolů.
Proces zdokonalování
hospodářského mechanismu přitom nelze
pojímat jako jednostranné rozšiřování
ekonomické samostatnosti nižších článků
řízení. Tento proces nutně zahrnuje
posilování jak centralizace, tak i decentralizace
hospodářského rozhodování.
Prohlubování chozrasčotního postavení
socialistických podniků musí být spojováno
s upevňováním centralizovaného
plánování, s posilováním
vědecké zdůvodněnosti věcného
obsahu plánů a jejich optimalizace z hlediska
kritérií efektivnosti. Dialektická jednota
a vzájemná podmíněnost centrálního
plánování a chozrasčotního
postavení podniků jako dvou stránek hospodářského
mechanismu je sama odrazem objektivních rozporů
současné etapy rozvoje a vytváří
prostor pro jejich řešení.
Tyto cíle v zásadě
sledují "Hlavní směry dalšího
rozvíjení Soboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství",
k jejichž přípravě, v rámci
kolektivního úsilí o utváření
ucelené koncepce zdokonalování hospodářského
mechanismu se pracovníci základního výzkumu
snažili teoretickými podněty přispět.
Klíčový význam
v této koncepci má zdokonalování
samotného centrálního plánování,
zejména způsob tvorby střednědobých
plánů, ve vazbě na dlouhodobý výhled
a na prognózy. Jestliže zdůrazňujeme,
že po staru se nedá plánovat, pak to především
znamená, že plány na všech stupních
musí zakládat inovační ohniska, která
vedou k takovým strukturálním změnám,
jež postupně přinášejí významné
změny v efektivnosti. V tomto směru je
nástup k procesu intenzifikace spojen s kvalitativními
změnami v plánování. V minulosti
se zde negativně projevovala především
ta skutečnost, že docházelo k nesouladu
ukazatelů plánů a kritérií
efektivnosti. je tudíž mimořádně
závažné, že koncepce řízení
pro 8. pětiletku programově usiluje o uplatňování
kritérií efektivnosti jež v procesu tvorby
plánu. Tuto úlohu musí splnit především
státní cílové programy, které
se budou opírat o efektivní inovační
záměry. Prosazuje se tak do života směrnice
strany, že vlastním obsahem plánů se
musí stát vědeckotechnický rozvoj.
K posílení perspektivnosti
plánování, jež bylo uloženo XVI.
sjezdem KSČ, byla mimo jiné ČSAV pověřena
rozpracovat ve spolupráci se Státní plánovací
komisí a se Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj Souhrnnou prognózu vědeckotechnického,
ekonomického a sociálního rozvoje ČSSR.
Hlavním účelem prací na prognóze
je úsilí o postupnou identifikaci hlavních
hybných sil a konkrétních cílů
rozvoje československé socialistické společnosti
v jejich vzájemné souvztažnosti a při
respektování objektivních zákonitostí
i specifičností našeho vývoje. V návaznosti
na tyto hlavní směry rozvoje jsou s širokou
účastí základního výzkumu
připravovány státní vědeckotechnické
programy, orientované na inovace zásadního
významu pro intenzifikaci československé
ekonomiky v dalších pětiletkách.
Pro prosazení strategické
linie intenzifikace je důležité účinné
uplatňování zpětné vazby mezi
dosaženými úrovněmi kritérií
efektivnosti a rozdělováním zdrojů.
Podstatný nedostatek minulé praxe spočíval,
tak řečeno, v "lineárním"
rozdělování materiálových vstupů,
energií a investic mezi odvětví a podniky
bez ohledu na kritéria efektivnosti. V nových
podmínkách ekonomického růstu budou
zdroje přednostně orientovány do těch
článků a organizací, jež mohou
zabezpečit nejvyšší národohospodářské
efekty.
Je samozřejmé, že
tím se úkol obratu k intenzifikaci nevyčerpává.
Současně je nutno důsledně vytvářet
proinovační klima v celé mikrosféře.
V praxi to znamená, že reálné výsledky
v oblasti inovačního procesu se musí
stát základním rozhodujícím
hlediskem hodnocení činnosti podniků a práce
jednotlivců. Musí přestat taková praxe,
kdy se o efektivnosti a inovacích sice všeobecně
hovořilo, ale při hodnocení pracovníků,
přidělování prémií,
rozhodování o investicích apod. se často
vycházelo z jiných hledisek. V této
souvislosti je nutno uplatňovat jednotu morálních
a hmotných stimulů. V současnosti oprávněně
promýšlíme racionalizaci hmotné zainteresovanosti.
Nesmíme ale podceňovat
ani novou úlohu morálních faktorů
a podporu iniciativy pracujících. Je známo,
že pracovníci, kteří přicházejí
s náměty inovací a poukazují
na rezervy a nedostatky, narážejí často
na nezájem, někdy dokonce na odpor a zůstávají
osamoceni. Musíme podporovat a vyzvedávat především
ty pracovníky, kteří přicházejí
s náměty na zvyšování efektivnosti
výroby a mají zásluhy na jejich prosazení;
nikoliv tedy ty, kteří sice o inovacích hovoří,
ale ve skutečnosti nejen nejsou na tomto úseku aktivní,
ale při schvalování plánu hájí
co nejnižší úkoly, požadují
stále nový objem zdrojů, vybírají
si, tak řečeno pohodlný sortiment apod. Stručně
řečeno, v každodenní řídící
práci je nutno překonat a definitivně odhodit
pozůstatky myšlení a přístupů
extenzívního rozvoje.
V souladu se závěry
XVI. sjezdu KSČ a 8. pléna ÚV KSČ
stranické organizace zesilují svou kontrolní
funkci a prohlubují ji především na
úseku strategické linie intenzifikace. Znamená
to objektivní hodnocení a preferování
nejen náročných vedoucích, ale všech
pracovníků, kteří se činy angažují
za politiku strany. Jinak řečeno, urychlená
realizace kursu na intenzifikaci vyžaduje výrazné
zesílení úlohy subjektivního faktoru.
jeho aktivizace je důležitou součástí
hospodářské politiky v nových
podmínkách a musí být doprovázena
odstraňováním všech antistimulů.
To znamená snižování administrativní
náročnosti řízení, pružné
přizpůsobování předpisů
povaze inovačního procesu a další zdokonalování
celého hospodářského mechanismu. Proto
byly přijaty další kroky v rozvíjení
Souboru opatření a proto byl vytyčen i náročný
úkol rozpracovat další postup jeho rozvíjení
v nových podmínkách na základě
kolektivního poznávání teorie a praxe,
vyhodnocování dosažených výsledků
a zobecnění zkušeností bratrských
socialistických zemí, především
SSSR. V tomto kolektivním úsilí připadá
nezastupitelná úloha vědě, především
výsledkům poznání ekonomického
výzkumu a společenských věd vůbec.
Vážené soudružky
a soudruzi, na závěr mi dovolte konstatovat, že
státní rozpočet československé
federace na rok 1985 respektuje důležitost a význam
rozvoje vědy a techniky a stimuluje jejich rozvoj. Zodpovědnost
efektivního využití prostředků
určených pro rozvoj vědy a techniky spočívá
plně na pracovištích, kde se problémy
řeší. Doporučuji státní
rozpočet československé federace na rok 1985
schválit.
Předseda FS A. Indra: Děkuji
poslanci Kvasilovi. Prosím poslankyni Šimůnkovou
o slovo. Připraví se poslanec Šepeľa.
Poslankyně SL J. Šimůnková:
Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, projednávaný návrh státního
rozpočtu československé federace na rok 1985
počítá s růstem efektivnosti
při tvorbě zdrojů, a to nejen přímo
ve výrobě, ale na všech úsecích,
kde se o zdrojích rozhoduje.
Ve svém vystoupení
bych se chtěla zmínit o zahraničním
obchodě, zejména pak o podmínkách
pro efektivní mezinárodní směnu zboží,
kde se realizuje významná část zdrojů
pro národní hospodářství.
Ve výboru pro průmysl,
dopravu a obchod při projednávání
rozpočtu federálního ministerstva zahraničního
obchodu, ale i rozpočtů výrobních
resortů, zejména strojírenských, jsme
si ověřili, že je vynakládáno
velké úsilí ve výrobních organizacích
i v organizacích zahraničního obchodu,
ale i na ministerstvech, ke splnění i překročení
plánu vývozu i dovozu zboží. I přes
některé přetrvávající
nedostatky se daří zlepšovat spolupráci
výroby i zahraničního obchodu. Je to zřejmé
i z výsledků. Za 10 měsíců
letošního roku je plán vývozu do socialistických
zemí splněn téměř na 83 % z celoročních
úkolů. Tempo plnění vývozu
se zvyšuje. To dává reálné předpoklady
k překročení plánu. Úspěšně
je realizován vývoz i ze strojírenských
resortů.
I když se předpokládá,
že všechny resorty splní plán vývozu
do socialistických zemí, zůstávají
zde některé problémy. Máme zatím
více skluzů v sortimentu než minulá
léta, zejména u dodávek pro našeho největšího
obchodního partnera, Sovětský svaz, a to
není dobré. Dohnat toto sortimentní zpoždění
nebude lehké, protože se nám - zejména
teď ke konci roku - hromadí zboží v dopravě,
zejména do Sovětského svazu. Bude vyžadovat
hodně úsilí pracovníků v dopravě
jak u nás tak v Sovětském svazu, aby
i tato překážka byla úspěšně
zdolána.
U vývozu do nesocialistických
zemí je situace napjatější, splnění
za 10 měsíců je poněkud nižší,
i když 80 % z celoročního úkolu
není špatný výsledek. Ještě
před 14 dny jsme měli informace, že nebude
plněn plán asi o 800 mil. Kčs. Tady bych
chtěla ocenit iniciativu a úsilí pracovníků
zahraničního obchodu, kteří na základě
dodatečných cílových úkolů
a změnou skladby dodávek dokázali zlepšit
situaci natolik, že i tady jsou předpoklady splnit
celkový objem vývozu a možná i poněkud
překročit, i když v jiné skladbě
zboží. To je pro naše národní hospodářství
dost důležité. Ve vývozu do nesocialistických
zemí jsou výsledky jednotlivých podniků
i odvětví průmyslu dost diferencované,
to znamená, že je i dost těch podniků,
které na náročných trzích neuspěly.
Horší je to, že vývoj efektivnosti našeho
vývozu je neuspokojivý. Při projednávání
tohoto problému ve výboru pro průmysl, dopravu
a obchod jsme se spolu s ministrem zahraničního
obchodu shodli na tom, že každý z užívaných
ukazatelů efektivnosti vývozu má určitou
nevýhodu. Zřejmě nejspolehlivější
bude porovnávat, za kolik určitý výrobek
vyrobíme my a za kolik konkurence. U výrobků,
kde toto srovnání je pro nás nepříznivé,
musíme hledat příčinu srovnávat
technickou úroveň, kvalitu a spolehlivost výrobků,
kvalitu servisní služby, úroveň a účinnost
komerční práce, a také musíme
u jednotlivých výrobků brát v úvahu
i konkrétní situaci na zahraničních
trzích.
Protože to už jsou technické
otázky, navštívila jsem závody svého
volebního obvodu na Praze 4 a Praze 5, abych si ověřila,
jak se podniky s těmito problémy vyrovnávají.
V dodavatelském Závodu
průmyslové automatizace se zabývají
projekční, dodávkovou, montážní
a servisní činností v oboru automatizace
technologických procesů. U měřicí
a regulační techniky probíhají ve
světě velmi rychle změny a častá
obměna výrobků. Zde rozhoduje rychlost vývoje
a zavádění nových výrobků.
To je donutilo, že současně s vývojem
probíhá i osvojování výroby.
Je zde sice riziko - když se vývoj nepovede, tak jsou
i vynaložené náklady jako ztráta. Ale
zatím se to vyplácí. Dodávají
s úspěchem přístroje a měřidla
pro energetiku do Egypta, Sýrie, Číny, Maďarské
lidové republiky, Argentiny a do Sovětského
svazu i pro chemický a potravinářský
průmysl a není to málo - ročně
více než za 120 mil. Kčs.
Servisní služby provádí
podnik v zahraničí i v Československu.
V Československu provádí i servisní
služby pro výrobky cizích firem - například
Sauter Švýcarsko a Weiss Technik Rakousko. Rozšíření
těchto služeb naráží na nedostatek
kvalifikovaných pracovníků i některých
diagnostických přístrojů. Oba problémy
podnik usilovně řeší. Pro další
rozboj je pro podnik velmi cenné, že Sovětský
svaz jako generální konstruktér a projektant,
přizval ke spolupráci čs. odborníky,
aby společně modernizovali řídící
systémy pro jaderné elektrárny. Už při
výstavbě jaderné elektrárny v Mochovcích
má být modernizovaný a unifikovaný
řídící systém použit.
Závod ČKD Polovodiče
vyrábí 21 let silové polovodiče. Hned
od počátku byla spolu s výrobními
kapacitami budována dobře vybavená vlastní
vývojová základna. To se vyplatilo. Závod
je dnes špičkovým výrobcem silové
polovodičové techniky nejen v celé RVHP,
ale i v celoevropském měřítku.
Například nově vyvinutá řada
silových tranzistorů je v současné
době nabízena pouze předními americkými
a japonskými výrobci. Závod dodává
rozhodující součástky pro automatické
řízení hutních procesů, elektráren
a plynáren nejen v Československu, ale i v zahraničí.
Závod si je vědom,
že pro přímé dodávky svých
výrobků na nejnáročnější
trhy má problémy cenové i malou pohotovost
dodávek. Tyto problémy intenzívně
řeší a navazuje spolupráci s přeními
světovými výrobci.
Zajímavé a poučné
jsou některé zkušenosti ze servisní
služby.
V závodě Janka
Radotín se projektuje a dodává vzduchotechnické
zařízení - to je zejména odsávání,
větrání a klimatizace. Provádí
v ČSSR nejen servisní služby pro svoje
výrobky, ale i pro dovážená klimatizační
zařízení od zahraničních firem.
Zkušenosti ukázaly, že pravidelné, dvakrát
za rok prováděné servisní prohlídky
prakticky vyloučily přerušení provozu
z důvodu selhání klimatizace. Naopak
při provozu zařízení tři až
pět let bez servisních prohlídek vedlo zpravidla
k vážnějším poruchám,
které měly za následek přerušení
provozu na více než dva dny. Taková porucha
na klimatizaci počítače přináší
statisícové ztráty na provozu a u řídicích
počítačů dva dny znamenají
miliónové ztráty. Pracovníci závodu
Janka Radotín provádějí i servisní
služby u klimatizačních zařízení
dodaných ze zahraničí. Zde musí plnit
nekompromisní požadavky na pohotovost a spolehlivost
oprav. To má kromě ekonomického efektu i
další výhody. Jednak rychleji roste odborná
kvalifikace mantérů a jednak z toho může
i závod získávat důležité
poznatky pro rekonstrukci a provoz vlastních výrobků.
Vážené soudružky
a soudruzi, jestliže má československý
zahraniční obchod plnit svůj hlavní
úkol pro nejbližší léta - to je
zvýšení efektivnosti zahraniční
směny, pak musí věnovat velkou pozornost
i vlastní komerční práci. Při
projednávání rozpočtu kapitoly zahraničního
obchodu nás soudruh ministr informoval, že vytváří
na podniky i na pracovníky v zahraničí
nebývalý tlak na změnu jejich způsobu
myšlení a práce, na to, aby uměli správně
zhodnotit i všechny vlivy trhu a uměli maximálně
zhodnotit naše výrobky při vývozu.
Je nesporné, že vytváření
podmínek pro efektivní vývoz není
záležitostí jednotlivce, ale celých
kolektivů pracovníků ve výrobě
i v zahraničním obchodě. Musíme
umět pracujícím dobře vysvětlit,
na čem závisí úspěch v této
oblasti a co konrétně pro něj je nutno udělat
na jednotlivých pracovištích. Že je to
reálné je zřejmé i z uvedených
příkladů. Jedině tak můžeme
úspěšně zajišťovat závěry
8. a 10. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
k zabezpečení dalšího rozvoje národního
hospodářství. Děkuji vám za
pozornost.