Nyní projednáme
Vládní návrh
odůvodní ministr financí Československé
socialistické republiky soudruh Leopold Lér. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR
L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a vážení soudruzi poslanci, s Marokem máme
dlouhodobé obchodní vztahy, máme dlouhodobou
obchodní dohodu z roku 1974, existuje československo-marocká
smíšená komise, která zasedala v roce
1981 a 1982. Obchodní obrat představuje 22 mil.
dolarů. Usilujeme o další rozvinutí
vzájemných ekonomických vztahů. Např.
usilujeme o to, abychom v Maroku mohli rozpracovat projekt na
montáž československých osobních
a nákladních automobilů. O tom se má
jednat začátkem příštího
roku.
Máme v Maroku československou
majetkovou účast podniků zahraničního
obchodu Transakta, která spolupracuje s ostatními
našimi PZO a pomáhá jim při uzavírání
obchodních kontraktů. Existuje i výměna
expertů, poměrně široká je i
výměna kulturních vztahů. Návrh
dohody spočívá v tom, abychom jednotným
zdaněním, zamezením dvojího zdanění
a zjednodušením, pomohli tyto vztahy rozvíjet,
protože počítáme Maroko ke společenství
arabských států, se kterými chceme
na zásadách vzájemného respektování,
rovnosti a oboustranné výhodnosti rozvíjet
naše vztahy.
Podle přehledu uzavřených
smluv od roku 1974 Federální shromáždění
již projednalo 17 těchto smluv, většinou
s vyspělými státy, ale především
máme v rámci RVHP smlouvy uzavřeny i pokud
jde o právnické i fyzické osoby. S méně
rozvinutými zeměmi je smluv uzavřeno dosud
málo. My se domníváme, že tato smlouva
s Marokem nám otevírá cestu k uzavření
smluv s dalšími rozvojovými zeměmi.
Konkrétně se jedná o Indii, Nigérii
a bylo už zahájeno jednání o dalších
smlouvách.
Vzhledem k tomu, že jsme se
mnohokrát zabývali podstatou věci, myslím,
že nemusím jít do velkých podrobností
a prosil bych jménem vlády, aby Federální
shromáždění vyslovilo souhlas se smlouvou,
kterou jsem v Praze podepsal s příslušným
marockým činitelem. Děkuji za pozornost.
Předsedající
předseda SL V. David: Děkuji
soudruhu ministru Lérovi za výklad k projednávanému
vládnímu návrhu.
Návrh byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, zahraničním a pro plán
a rozpočet obou sněmoven.
Výbory Sněmovny národů
pověřily funkcí společného
zpravodaje člena zahraničního výboru
poslance Bedřicha Švestku a výbory Sněmovny
lidu členku ústavně právního
výboru poslankyni Evu Kokavcovou.
Prosím nejdříve
poslance Bedřicha Švestku, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Společný zpravodaj
výborů SN poslanec B. Švestka: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, zdůvodnění
smlouvy o zamezení dvojího zdanění
mezi ČSSR a Marockým královstvím,
přednesení ministrem financí ČSSR
soudruhem Lérem, jsme vyslechli.
V měsíci listopadu
projednaly smlouvu výbory zahraniční, ústavně
právní a výbory pro plán a rozpočet
Sněmovny národů.
Principiální leninská
politika mírového soužití států
s rozdílným společenským zřízením,
projevující se v pozitivním přístupu
k zemím rozvojového světa, umožňuje
ČSSR rozvíjet oboustranně prospěšnou
spolupráci s Marockým královstvím
na základě vzájemné důvěry,
vzájemného respektování a rovnosti,
zejména v ekonomické oblasti, na jejímž
rozvoji má ČSSR i Marocké království
zájem.
Jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů považuji
za nutné říci, že předložený
návrh smlouvy, který mají schválit
obě sněmovny Federálního shromáždění,
je výsledkem systematického úsilí
československé zahraniční politiky
o naplňování zahraničně politické
linie XVI. sjezdu KSČ a koordinované spolupráce
zemí socialistického společenství
při rozvíjení všestranně výhodných
styků s rozhodující většinou
rozvojových zemí.
Smlouva obráží
obecné principy mezinárodního práva,
zejména se opírá o zásady doporučené
Hospodářskou a sociální radou OSN
pro uzavírání smluv o zamezení dvojího
zdanění. Zřetelně svědčí
o možnosti rozvíjení vzájemných
vztahů mezi zeměmi s rozdílným společenským
zřízením v době vážného
zhoršení mezinárodní situace.
Smlouva o zamezení dvojího
zdanění přispěje k vytvoření
příznivějších podmínek
pro rozvoj hospodářské spolupráce
s Marokem snížením daňového zatížení,
které by dopadalo na československé subjekty,
zejména v souvislosti s prováděním
stavebních a montážních prací,
s poskytováním technické pomoci, využíváním
licencí a poskytováním úvěrů.
Výbory Sněmovny národů
dospěly proto k jednotnému názoru, že
smlouva mezi vládou Československé socialistické
republiky a Marockým královstvím bude oboustranně
prospěšná. Jako jejich zpravodaj proto doporučuji
Sněmovně národů její schválení.
Předsedající
předseda SL V. David: Děkuji
společnému zpravodaji výborů Sněmovny
národů poslanci Švestkovi.
Nyní prosím poslankyni
Evu Kokavcovou o přednesení zpravodajské
zprávy.
Společná zpravodajka
výborů SL poslankyně E. Kokavcová:
Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
predloženú zmluvu, ktorá bola podpísaná
dňa 27. júna tohto roku poverenými zmocnencami
vlád Československej socialistickej republiky a
Marockého kráľovstva, v Snemovni ľudu
posúdil zahraničný výbor, výbor
pre plán a rozpočet a výbor ústavnoprávny.
Výbory považujú
za významnú tú skutočnosť, že
dohodnutá zmluvná úprava bude prínosom
pre ďalší plynulý a účinný
rozvoj rôznych foriem hospodárskej i kultúrnej
spolupráce medzi vládou Československej socialistickej
republiky a vládou Marockého kráľovstva.
Ďalej výbory konštatovali aj to, že výstižný
text zmluvy prispeje k jej praktickému uskutočňovaniu
a bude napomáhať nielen rozvoj stykov medzi obidvomi
krajinami, ale aj plnenie hlavných úloh československej
zahraničnej politiky.
Výbory Snemovne ľudu
posúdili text riešenia, ktoré vyjadruje návrh
predloženej zmluvy a jednohlasne potvrdili, že túto
zmluvnú úpravu uvítajú najmä
osoby, ktoré majú svoje bydlisko v niektorej zo
zmluvných strán a boli vyslané na územie
druhej zmluvnej strany pracovať v zastupiteľských
útvaroch, agentúrach, strediskách. Ďalej
osoby, ktoré pracujú v medzištátnych
alebo iných medzinárodných organizáciách,
ako aj osoby, ktoré pricestujú s cieľom účinkovať
na koncertných, divadelných či športových
vystúpeniach a podobne.
Z medzinárodného hľadiska
výbory považujú za dôležité
to, že táto zmluva ponechala nedotknuté práva
založené na všeobecných pravidlách
práva medzinárodného, ako aj to, že
svojím pojatím nevylučuje ďalšie
úľavy v zdaňovaní, ktoré by prípadne
vybočovali nad rámec tejto zmluvy.
Z finančného hľadiska
vzali výbory Snemovne ľudu na vedomie, že plnením
tejto zmluvy sa nenarušia rozpočtové príjmy
štátneho rozpočtu.
Ako spoločná spravodajkyňa
výborov preto navrhujem, aby Snemovňa ľudu
schválila zmluvu v predloženom znení.
Předsedající
předseda SL V. David: Děkuji
společné zpravodajce výborů Sněmovny
lidu poslankyni Kokavcové.
Do rozpravy se k tomuto bodu písemně
nikdo nepřihlásil.
Ptám se proto, zda někdo
z poslanců žádá o slovo? (Nikdo.) Nežádá.
Můžeme tedy přistoupit
k hlasování.
V zasedací síni je
přítomno 166 poslanců Sněmovny lidu,
60 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice a 65 poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
socialistické republice.
Obě sněmovny jsou podle
ústavního zákona o československé
federaci usnášení schopné.
Nejdříve prosím
o hlasování poslance Sněmovny národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem usnesení podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, prosím, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů
návrh usnesení schválili.
Nyní prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s návrhem
usnesení podle doporučení společné
zpravodajky výborů Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikdo.
Také poslanci Sněmovny
lidu schválili jednomyslně návrh usnesení.
Vzhledem k souhlasnému usnesení
obou sněmoven konstatuji, že Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky souhlasí se Smlouvou mezi
vládou Československé socialistické
republiky a vládou Marockého království
o zamezení dvojího zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu,
podepsanou v Praze dne 27. června 1984.
Dále máme na pořadu
Vládní návrh
odůvodní ministr zahraničních věcí
ČSSR Bohuslav Chňoupek.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zahraničních
věcí ČSSR B. Chňoupek: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
dňa 18. apríla tohoto roku bola v Damašku podpísaná
Zmluva medzi Československou socialistickou republikou
a Sýrskou arabskou republikou o právnej pomoci vo
veciach občianskych, rodinných a trestných.
Žiada sa v tejto súvislosti
zdôrazniť, že Sýrska arabská republika
hraje kľúčovú úlohu pre spravodlivé
riešenie blízkovýchodnej krízy. Je rozhodným
odporcom amerických a izraelských plánov
separátneho riešenia konfliktu. Jej pevný postoj
je vyjadrený orientáciou na všestranné
posilňovanie spolupráce so Sovietskym zväzom,
Československou socialistickou republikou a s ostatnými
krajinami socialistického spoločenstva, ktorá
sýrske vedenie označuje za strategickú. Oceňujeme,
že v súčasnej komplikovanej medzinárodnej
situácii vystupuje sýrske vedenie v rozhodujúcich
otázkach medzinárodných vzťahov zo zhodných
alebo nám veľmi blízkych pozícií.
Pokiaľ ide o naše vzájomné
vzťahy, už niekoľko desaťročí
sa medzi našimi krajinami rozvíja plodná a
vzájomne výhodná spolupráca. Hlavný
dôraz kladieme na ďalší rozvoj politických
a ekonomických stykov. Udržiavame pravidelný
politický dialóg na najvyššej a vysokej
úrovni, o čom svedčí okrem iného
rokovanie predsedu vlády ČSSR súdruha Lubomíra
Štrougala v Damašku v júni tohoto roku. Zmluvne
sú upravené styky medzi Komunistickou stranou Československa
a Socialistickou stranou arabskej obrody - stranou BAAS. Priamou
súčasťou politického dialógu
je aj tradičná spolupráca medzi zákonodarnými
orgánmi - Ľudovým zhromaždením
Sýrskej arabskej republiky a Federálneho zhromaždenia
Československej socialistickej republiky.
Obzvlášť intenzívne
kontakty existujú medzi spoločenskými organizáciami
žien, mládeže, či družstevníkov,
i medzi odborovými organizáciami.
Význam tejto spolupráce
vynikne taktiež pri pohľade na dosiahnutú úroveň
hospodárskych stykov. Z hľadiska výšky
nášho obratu obchodnej výmeny s arabskými
a rozvojovými krajinami zaujíma Sýria prvé
miesto. V minulom roku predstavoval obrat 300 mil. amerických
dolárov a posledné údaje z tohoto roku nasvedčujú,
že vlaňajší výsledok by mohol byť
v tomto roku prekročený. Významnou mierou
sa tiež podieľame na realizácii náročného
programu industrializácie Sýrie a súčasne
napomáhame zvyšovať jej obranyschopnosť.
Pokroková orientácia
Sýrie i doterajší úspešný
rozvoj vzájomných vzťahov vytvárajú
predpoklady, že aj v ďalších rokoch sa bude
spolupráca prehlbovať. To okrem iného zákonite
povedie ku zvyšovaniu počtu občanov jedného
štátu na území štátu druhého.
Už dnes napríklad pracuje v Sýrii asi 400 našich
občanov a u nás študuje približne 200
študentov zo Sýrie. Pravda, z pobytu takéhoto
počtu občanov jedného štátu na
území druhého vzniká celý rad
situácií, vyžadujúcich právnu
úpravu. Ich riešeniu pomôže predkladaná
zmluva o právnej pomoci.
Na jej základe sa občanom
druhej zmluvnej strany zabezpečí rovnaký
rozsah príslušných práv, aký
sa priznáva vlastným občanom. Princíp
rovnoprávnosti a nediskriminácie v osobných
a majetkových veciach je vyjadrený i v úprave
voľného prístupu k súdom a iným
štátnym orgánom.
V trestnoprávnej oblasti zmluva
stanovuje záväzok zmluvných strán vydávať,
za presne stanovených podmienok, osoby k trestnému
stíhaniu alebo k výkonu trestu, pokiaľ ide
o činy trestné podľa právnych poriadkov
obidvoch zmluvných strán. Zmluvné strany
sa rovnako, za podmienky obojstrannej trestnosti, zaviazali stíhať
podľa svojho právneho poriadku vlastných občanov,
ktorí spáchali na území druhej zmluvnej
strany trestný čin.
Zmluva nemá kolízne
normy, aké obsahujú zmluvy o právnej pomoci,
ktoré ČSSR uzaviera so socialistickými štátmi,
kde je častejší právny styk. Napriek
tomu úprava poskytovania právnej pomoci vo veciach
občianskych, rodinných a trestných, ako aj
vzájomné uznanie a výkon rozhodnutí
justičných orgánov posilní právnu
istotu občanov.
Uzavretie zmluvy zodpovedá
cieľom čs. zahraničnej politiky. Zásady
v zmluve obsiahnuté sú v plnom súlade s československým
právnym poriadkom a nevyžadujú si jeho zmenu.
Vzhľadom na to, že ide
o medzinárodnú politickú zmluvu, je v zmysle
článku 36 odsek 3 ústavného zákona
o československej federácii potrebné, aby
s ňou pred jej ratifikáciou prezidentom republiky
vyslovilo súhlas Federálne zhromaždenie.
Odporúčam dnešnej
spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov,
aby Federálne zhromaždenie s uvedenou zmluvou vyslovilo
súhlas.
Předsedající
předseda SL V. David:
Děkuji soudruhu ministrovi Chňoupkovi za výklad
k projednávanému vládnímu návrhu.
Návrh byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním a zahraničním obou sněmoven.
Výbory Sněmovny národů
pověřily funkcí společného
zpravodaje člena výboru ústavně právního
poslance Samuela Kodaje a výbory Sněmovny lidu členku
zahraničního výboru a členku předsednictva
Sněmovny lidu poslankyni Věru Vavřincovou.
Prosím nejdříve
poslance Samuela Kodaje, aby přednesl zpravodajskou zprávu.