- 7 -
že její četná ustanovení budou nahrazeno úpravou podle
zásady 76. Další důvod tkví v tom, že podle zásady 59 má
být smlouva o přípravě dodávek upraveno tak, aby byla použi-
telná pro všechno plnění bez ohledu no to, jaký druh závazko-
vého vztahu vznikne uzavřením budoucí smlouvy k splnění zá-
vazku ze smlouvy o přípravo dodávek. Posléze jde o to, že
podle zásady 82 bude vložena do hospodářského zákoníku též
úprava vývozu o dovozu prací, které plně nahradí specifickou
právní úpravu dovozu stavebních prací, nyní obsaženou ve
vyhlášce č. 98/1976 Sb.
Po věcné stránce se však vyhláška č. 98/1976 Sb. jeví
být vyhovujícím předpisem. Proto bude její úprava vcelku
převzata do základních podmínek v rozsahu, ve kterém nebude
dotčena, resp. překonáno připravovanou novelou hospodářského
zákoníku. Z tohoto hlediska bude v základních podmínkách
zejména stanoveno:
Investiční celek z dovozu
Součásti investičního celku z dovozu mohou být i další
plnění, Jako Jsou náhradní díly nebo výrobky potřebné k do-
plnění investičního celku atp.
Investičním celkem z dovozu naproti tomu nebudou
plnění s konečným určením pro vývoz.
Hospodářské smlouvy
Za účelem smluvního zajišťování investičních celků z do-
vozu budou organizace uzavírat smlouvu o přípravě dodávek o
smlouvu o dovozu investičního celku.
- 8 -
V úpravě smlouvy o přípravě dodávek základní podmínky
stanoví její některé další obligatorní obsahové náležitosti,
jako je např. sjednáni lhůt pro předložení poptávky o na-
bídky vzhledem k jejich vázanosti na postup projektové přípra-
vy stavby, pro niž je investiční celek dovážen, atp. Dále
zde bude třeba stanovit specifickou úpravu povinností, uzav-
řít smlouvu o přípravě dodávek o povinnosti přistoupit na
změnu či zrušení závazků z této smlouvy.
U smlouvy o dovozu investičního celku základní podmínky
stanoví především bližší úpravu jejího uzavírání, zejména
co se týče poptávky a jejich obsahových náležitostí, před-
kládání návrhu smlouvy o specifické úpravy kontraktační po-
vinnosti. Základní podmínky dále upraví rozsah a podmínky
součinnosti, kterou bude objednatel povinen poskytnout do-
vozci na základe smlouvy o dovozu investičního celku, pro-
věřování a přejímání plněni, některá specifika týkající se
odpovědnosti za vady a reklamací, součinnost při vedeni
zahraničního sporu, odmítnutí plnění, změnu smluv a sistaci.
Spolupráce organizací při přípravě o při uzavírání
zahraniční smlouvy
I nadále bude platit, že smlouva o dovozu investičního
celku nemůže vzniknout bez potřebné vazby na zahraniční zá-
vazkový vztah, že bude muset být v žádoucím souladu se za-
hraničním závazkovým vztahem, a že se o jejích důležitých
obsahových náležitostech organizace budou nuceny dohodnout
v rámci součinnosti při přípravě a při uzavírání zahraniční
smlouvy. Proto základní podmínky podrobně upraví tuto součin-
nost o zejména stanoví obsahové náležitosti zahraniční smlou-
vy, jako je např. předmět plnění, o jejichž znění se musí do-
vozce dohodnout s objednatelem před jejím podpisem.
- 9 -
Základní podmínky současně stranoví objednatelovu povin-
nost vyžádat si vyjádření investora, pokud
je jím jiná orga-
nizace než objednatel, generálního projektanta a příslušných
vyšších dodavatelů k připravenému znění zahraniční smlouvy
v potřebném rozsahu, o to Jako podklad pro formulaci svého
stanovisko, které sdělí dovozci. Obdobně Jako objednatel
vůči dovozci, též uvedené organizace budou vázány vůči objed-
nateli stanoviskem, které budou povinny zaujmout na Jeho
žádost. Takto budou vytvořeny potřebné podmínky pro účelné
zkoordinováni zahraničního závazkového vztahu s příslušnými
tuzemskými závazkovými vztahy a tedy i pro ochranu hospodář-
ských, zejména devizových zájmů státu.
Úprava závazkových vztahů na dalších stupních
Základní podmínky vztáhnou v potřebném rozsahu platnost
úpravy hospodářských závazků při dovozu investičních celků i
na závazkové vztahy vznikající při zahrnováni dovážených
investičních celků do dodávek vyšších dodavatelů. Tím se
vytvoří předpoklady pro to, aby vyšší dodavatelé mohli
zahrnout tato plnění do svých dodávek, a aby o tuto činnost
měli i zájem,
3/ Zásady prováděcího předpisu o smluvním pojištění
socialistických organizaci
Podle § 391 (zásada 93) Je federální ministerstvo financi
zmocněno vydat předpis o rozsahu a podmínkách smluvního pojiš-
tění organizaci. Uvedený předpis bude řešit otázky, na něž
odkazuji příslušná ustanovení hospodářského zákoníku (viz
zásada 88 zejména v § 358 bod 2c nového znění, v bodě 3 nového
znění § 359 apod. ) a podrobnější úpravu práv a povinností
účastníků pojistného vztahu,
jež jsou dosud obsažena pouze
ve smlouvách. Z hlediska společenského zájmu na využívání
- 10 -
institutu pojištění v komplexu s ostatními ekonomickými nástro-
ji řízení
je zapotřebí zakotvit tuto problematiku v právním
předpisu. Samostatné hmotněprávní úprava pojištění socialistic-
kých
organizací vytváří předpoklady k prohloubení preventivní
funkce pojištění, a proto musí být v prováděcím předpisu zdů-
razněny a upřesněny práva o povinnosti pojišťovny i organizací
na úseku zábrany škod.
V souladu s tím a v rámci nové právní úpravy pojištění
jako hospodářskoprávního vztahu bude prováděcí předpis vychá-
zet z těchto zásad:
Rozsah
1. Vzhledem k tomu, že zákonné pojištění socialistických or-
ganizací je upraveno zvláštními předpisy x/, bude se nová
vyhláška vztahovat no smluvní pojištění socialistických orga-
nizací, a to Jak státních, tak i družstevních, společenských
i Jiných socialistických organizaci. Pokud jde o zemědělské
organizace, bude se vztahovat no ty druhy pojištění, které
neupravuji zvláštní předpisy
jako zákonné.
x/ Vyhláška č. 123/1974 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky
zákonného pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem
motorových vozidel, provozovaného českou statní pojišťovnou
Vyhláška č. 124/1974 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky
zákonného pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem
motorových vozidel, provozovaného Slovenskou státní pojišťov-
nou
Vyhláška č. 161/1975 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky
zákonného pojištění socialistických zemědělských organizací,
provozovaného českou státní pojišťovnou, ve znění vyhlášky
č. 161/1979 Sb.
Vyhláška 6. 162/1975 Sb.; kterou se stanoví rozsah a podmínky
zákonného pojištění socialistických zemědělských organizací,
provozovaného Slovenskou statní pojišťovnou, ve znění vyhláš-
ky č. 162/1979 Sb.
- 11 -
2. V návaznosti na předchozí opatření vlád (usnesení vlády ČSSR
č. 264/77, vlády ČSR č. 521/77 a vlády SSR č. 406/77) a no
vyhlášku č. 17/1978 Sb, o úhradě pojistného z pojistných
smluv uzavíraných o pojištění osob socialistickými organi-
zacemi, budou stanoveny případy, v nichž nelze pojištěni
Sjednávat ve prospěch občanů (pracovníků).
Smlouva
K provedení zásady č. 88/1 bod 4 (nové znění § 358) prová-
děcí předpis stanoví způsoby, jimiž lze přijmout návrh smlouvy
o pojištění v případech, kde operativnost vyžaduje výjimku z
Jinak obecně platného požadavku písemné formy (zejména pojiště-
ni při dopravě).
Pojistné
V návaznosti na bod 3 zásady č. 88/1 prováděcí předpis upra-
ví podrobnosti postupu při různých způsobech placení pojistného.
K provedení bodu 8 zásady č. 88/1 vyhláška dále stanoví dů-
sledky prodlení v placení pojistného o případy, v nichž má po-
jišťovna právo na pojistné i za dobu po zániku pojištění. Sankce
za pozdní placení by měla být stanovena v souladu s úpravou
důsledků prodlení v placení pojistného za zákonné pojištěni
socialistických zemědělských organizaci (§ 8 odst. 3 vyhl.
č. 161/1975 Sb. a č. 162/1975 Sb. ), to znamená poplatek z
prodlení, počínaje desátým dnem po splatnosti, S ohledem na
§ 142 odst. 1 hospodářského zákoníku by mela být stanovena i
částka, které nemusí být vymáhána.
Pokud jde o pojistné po zániku pojištění, je třeba za-
chovat jednotné principy institutu pojištění (právo pojišťovny
na pojistné do konce pojistného období, v němž došlo k zániku
pojištění v důsledku pojistné události, zejména tedy při zni-
čení věci).
- 12 -
Společná ustanovení o právech a povinnostech účastníků
v době trvání pojištění
Základní práva a povinnosti pojišťovny i organizace sta-
noví podle navrženo zásady č. 88/2 hospodářský zákoník. Bod 3
této zásady pak počítá s upřesněním povinností, které by mělo
sloužit ke splnění účelu pojištění v socialistické společnosti.
I z hlediska práv organizaci by právě v této Části prováděcí-
ho předpisu měl být motivován zájem organizací na předcházení
škodám pozitivními prostředky a upravena vzájemné spolupráce
pojišťovny a pojištěných organizaci obdobně, jak je tomu v usta-
noveních části čtvrté vyhlášek o zákonném pojištění socialistic-
kých zemědělských organizací (§ 29-32 vyhl. č. 161/1975 Sb.,
ve znění vyhl. č. 161/1979 Sb. o vyhl. č. 162/1975 Sb., ve
znění vyhl. č. 162/1959 Sb.
Specifickými prostředky, na jejichž výsledku jsou zainte-
resovány pojišťovny i pojištěné organizace, jsou především
společné postupy při rozboru příčin vzniku škod vyvolaných
pojistnými událostmi, zavádění o rozšiřování technických, or-
ganizačních o jiných opatření napomáhajících k odvrácení po-
jistných událostí a ke zmírnění rozsahu jejich následků. Pod-
mínky pro pozitivní motivaci organizací (vytýčení předpokla-
du pro snižováni částek pojistného), stejně jako bližší pod-
mínky represivních opatření (vážné případy protispolečnské-
ho
jednání a hrubé nedbalosti) je účelné neponechávat nadá-
le ve smlouvách, ale upřesnit je v obecně závazném předpise
a zdůraznit tak společenský význam specifických rysů pojiště-
ní socialistických organizací.
Rozmanitost této problematiky podle zaměření a právní-
ho postavení socialistických organizací a předmětu jejich
činnosti bude z hlediska těchto potřeb nezbytné řešit ve
smlouvách avšak v rámci shora uvedených obecných principů.
- 13 -
Společně pro všechny druhy pojištění se rovněž upraví
tzv. zvláštní případy plnění, t. j. zejména náklady vynalože-
né na přiměřená opatření nutná k odvrácení bezprostředně
hrozící pojistné události, popřípadě ke zmírnění jejích
následků.
Druhy pojištění
Na úpravu společných otázek bude navozovat zvláštní část
vyhlášky, která upraví závazky účastníků jednotlivých druhů
pojištěni, jak je specifikuje zásada č. 88/1 v bodě 2.
V úpravě týkající se pojištění majetku se stanoví, co se
rozumí pojištěným majetkem (věci a soubory věcí) a se kterými
skutečnostmi je spojen vznik povinnosti pojišťovny plnit
(např. poškození nebo zničení věci živelní událostí, uhynu-
ti hospodářského zvířete
apod. ). Podle povahy pojištěné věci
potom vyhláška stanoví výši plnění, popřípadě způsob, kterým
se určuje (např. stavba, movitá věc, zemědělská plodina apod. ).
V úpravě týkající se pojištění odpovědnosti za škody vy-
hláška vymezí rozsah tohoto pojištění v souladu s celospole-
čenskými zájmy, a to diferencovaně podle povahy socialisticko
organizace a potřeb, k nimž má pojištění odpovědnosti sloužit.
Při tom se bude vycházet z výluk stanovených dosud smluvně
v různých typech pojištění (např. pojištění nezahrnuje odpo-
vědnost za škody způsobené znečišťováním vod a odpadními vo-
dami, pokud k nim nedošlo v důsledku nenadálé poruchy ochran-
ného zařízeni, za škody způsobené sesedáním půdy a poddolová-
nim, emenací a exhalacemi, dále se nevztahuje na odpovědnost
za pracovní úrazy o nemoci z povoláni a na odpovědnost za
vody). K odstranění dosavadních nepřesnosti bude vymezena
skutečnost, s niž je spojen vznik povinnosti plnit z pojiště-
ní odpovědnosti socialistických organizací (pojistná událost).
- 14 -
Úprava výše plnění z tohoto pojištění bude řešena tak,
aby umožňovala využití forem spoluúčasti pojištěno organi-
zace tam, kde to bude účelné.
Ustanovení týkající se pojištění osob budou navazovat
na úpravu obsaženou k provedení § 352 občanského zákoníku
v § 33 vyhlášky č. 49/1964 Sb., o pojistných podmínkách pro
pojištění osob, podle něhož je dosud možno odchýlit se od
ustanovení občanského zákoníku o pojištění osob (§ 349-362
a § 371-376), jestliže to povaha a účel pojištění vyžaduji.
Postih pojišťovny
Vedle zákonné cese práva na náhradu škody, kterou zásada
č. 88/3 zabezpečuje v bodě 3 pro pojištění majetku i pro po-
jištění odpovědnosti ze škodu, je třeba vytvořit právní zá-
klad postihu pojišťovny i pro případy, že pojišťovna plní za
organizaci z důvodu škody způsobené zaviněným porušením po-
vinnosti pracovníků při plnění pracovních úkolů organizace
nebo v přímé souvislosti s ním.
Vzhledem k odlišnostem v povaze organizací, v intenzitě
ochrany zájmů poškozených subjektů a v úpravě náhrady škod
způsobených úmyslně a z nedbalosti zmocňuje zásada č. 88/3
v závěru bodu 2 k této úpravě prováděcí předpis. Provedeni
tohoto zmocnění bude sledovat, aby pojištění neměnilo posta-
vení pracovníků z hlediska jejich pracovněprávních vztahů,
a při tom bude navazovat nejen na úpravu odpovědností podle
zákoníku práce, ale i na úpravu těchto vztahů podle před-
pisů o družstevnictví.