- 103 -
B. Ukládání Hospodářských pokut
3/ Hospodářské pokuty ukládá hospodářská arbitráž na návrh
orgánů oprávněných k tomu zvláštním předpisem, nebo z vlastního
podnětu na základě zjištění učiněných v arbitrážním řízení orgány
hospodářské arbitráže,
4/ Návrh na uložení hospodářské pokuty lze podat, po-
případě řízení z vlastního podnětu hospodářské arbitráže lze
zahájit do jednoho roku od zjištění porušení povinností, nejdále
však do tři let následujících po roce, ve kterém byla porušena
povinnost postihovaná hospodářskou pokutou.
5/ Hospodářské pokuty se ukládají ve výši 10 tis, až 1 mil.
Kčs. Při stanovení jejich výše se přihlíží zejména k závažnosti
důsledků postihovaného jednáni. Pokud právní předpisy ukládají
za jednání postižené hospodářskou pokutou též povinnost jiného
odvodu do státního rozpočtu, hospodářská pokuta se neuloží.
6/ Hospodářské pokuty uložené organizacím nebo orgánům
v působnosti federace se odvádějí do státního rozpočtu federace,
pokuty uloženo ostatním organizacím nebo orgánům do státních
rozpočtů republik.
Odůvodnění
Hospodářský zákoník upravuje majetkovou odpovědnost prak-
ticky jen pro případy porušení povinnosti ze závazku mezi orga-
nizacemi. Závažné protispolečenské chování organizace, popřípa-
dě orgánu hospodářského řízení, se však nedotýká vždy Jen zájmu
partnerské organizace, může mít krajně nepříznivé důsledky pro
uspokojováni potřeb národního hospodářství a narušovat tak zájem
společnosti jako celku. Majetková odpovědnost za taková proti-
společenská chování socialistických organizaci, popřípadě jejich
orgánů hospodářského řízení není v hospodářském zákoníku v plném
rozsahu upravena; pokud je zde stanovena, ukázala se jako málo
účinná, např. dosavadní § 119a odst. 3 hospodářského zákoníku.
- 104 -
Navrhuje se proto, aby po vzoru úpravy v NDR a MLR byly
i nás zavedeny hospodářské pokuty jako jeden z právních pro-
středků ochrany proti některým druhům protispolečenského jednáni
socialistických organizací a orgánů hospodářského řízení.
Hospodářskými pokutami se postihuji jen nejzávažnější pro
tispolečenská jednání, jejichž skutkové podstaty jsou vymezeny
v zákoně. Výrazy "opětovně" a "opakovaně" jsou ekvivalentní;
výraz "soustavně" vyjadřuje vyšší frekvenci protispolečeského
jednáni.
Na rozdíl od majetkových sankci, které se vypořádávají
v horizontální rovině mezi smluvními partnery a které představu-
jí paušální náhradu škody za porušení smluvních závazků, jsou
hospodářské pokuty sankcí za porušení a ohrožení celospolečen-
ských zájmů a odvádějí se do státního rozpočtu.
Pro institut hospodářských pokut neplatí automatismus.
Rozhoduje se o jejich uložení jen na základě kvalifikovaných
návrhů a podkladů k tornu oprávněných orgánů a teprve po bedli-
vém zvážení může být, ale také nemusí být hospodářská pokuta
uložena. Kopii rozhodnutí o uložení hospodářské pokuty zasílá
hospodářská arbitráž finanční správě příslušné podle sídla organi-
zace, popř. orgánu, kterému byla pokuta uložena.
Uložení hospodářské pokuty navrhuji orgány k tomu oprávně-
né v novele zákona o hospodářské arbitráži výbory lidové kon-
troly, orgány ministerstev financí, orgány hosp. arbitráže).
Upraví se též řízení o ukládání hospodářských pokut a stanoví
působnost při jejich ukládání (státní arbitráž ČSSR, ČSR a SSR).
O stížnostech bude rozhodovat vždy prezídium Státní arbitráže
ČSSR.
Pro zvýšení účinnosti hospodářských pokut mají být s Je-
jich uložením spojeny další důsledky, které stanoví novela zá-
kona o hospodářské arbitráži, popřípadě zvláštní předpis, a to:
- publikace arbitrážního rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty v odborném Časopise (např. v Hospodářských novinách),
- povinné projednávání příčin uložení pokuty na veřejné schů-
zi postiženého podniku nebo orgánu hospodářského řízení,
- vyloučení organizace, které byla uložena pokuta, z možnosti
účasti a hodnocení v soutěžích (jako u smrtelných úrazů),
- ovlivňováni hmotné zainteresovanosti organizaci, Jimž byla
uložena hospodářská pokuta a vedoucích pracovníků, kteří od-
povídají za jednání postižené hospodářskou pokutou.
- 105 -
Zvláštní ustanovení o právním postavení některých
socialistických organizaci
92. Zásada.
(za § 390 se vloží nový § 390a)
Ustanovení tohoto zákona o právních vztazích podniků za-
hraničního obchodu
platí i pro další socialistické organizace
oprávněno k provádění zahraničně obchodní činnosti.
Odůvodnění
Platné znění hospodářského zákoníku používá pojem "podnik
zahraničního obchodu" v těch ustanoveních, v nichž
je třeba
výslovně stanovit, že se právní úprava vztahuje na organizaci
provádějící zahraničně obchodní činnost (viz např. § 131 odst. l
písm. c/). V zájmu Jednotnosti bude tento pojem použit i v ně-
kterých ustanoveních, která budou nové vložena do hospodářského
zákoníku.
Je však třeba výslovně stanovit, že se uvedená úprava
pro podniky zahraničního obchodu vztahuje i na další organiza-
ce, pokud provádějí zahraničně obchodní činnost podle právního
předpisu.
Orgány hospodářského řízení
93. Zásada
(za § 390a se vloží nový § 390b)
Orgány hospodářského řízení se pro účely tohoto zákona
rozumějí jednak ministerstva a ostatní ústřední orgány
statní
správy a národní výbory, vyšší družstevní organizace, ústřední
orgány společenských
organizací, jednak vyšší státní hospodářské
organizace, jakož i jiné orgány a organizace, které řídi hospo-
dářskou činnost podřízených organizaci, popřípadě organizačních
jednotek nebo složek, ať přímo nebo na vyšším stupni.
- 106 -
Odůvodnění
Po přijeti novely hospodářského zákoníku bude sa v řadě
jeho ustanovení mluvit o orgánech hospodářského řízení (viz
např. zásadu 23, 39, 01).
Pojem "orgány hospodářského řízení" se v zákone uvádí jako
legislativní zkratka nejen pro ústřední orgány státní správy,
ale pro všechny orgány, které řídi hospodářskou činnost podři
zených organizaci nebo organizačních jednotek (složek). Výčet
orgánů hospodářského řízení zahrnuje nejdříve ústřední orgány
(ministerstva - zkratka podle § 29) a od vyšší státní organiza-
ce ostatní orgány hospodářského řízení (trust, koncern atd. ).
Zmocnění
94. Zásada
(§ 391 se upraví a doplní na znáni)
1/ Federální ministerstvo financí vydá obecně závazné práv-
ní předpisy
a/ o správě národního majetku,
b/ o úpravě finančního hospodaření státních hospodář
ských organizaci a organizací zahraničního obchodu, včetně
sankcí ze jejich porušení
c/ o fakturováni a placení; v případě potřeby může od-
chylně upravit majetkové sankce stanovené za porušení plateb-
ní a fakturační kázně.
2/ Federální ministerstvo financí v dohodě s ministerstvy
financi republik vydá obecně závazné právní předpisy o roz-
sahu a podmínkách smluvního pojištění socialistických organi-
zací.
3/ Zvláštní předpisy zabezpečí jednotnost úpravy finančního
hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizaci.
- 107 -
4/ Zvláštní předpisy upravuji finanční hospodaření federál-
ních o republikových fondů,
5/ Federální ministerstvo zemědělství a výživy v dohodě
s federálním ministerstvem financi vydá podle potřeby k g 69
odst. 3 prováděcí předpis o podmínkách prodeje zemědělských vý-
robků pracovníkům státních organizaci se zemědělskou výrobou.
6/ Ministerstvo lesního a vodního hospodářství ČSR a mi-
nisterstvo lesního a vodního hospodářství SSR vydají k zásadě
63 (§ 28a) prováděcí předpis o dodávkách vybraných lesních vý-
robků a dřiví z vybraných stromů rostoucích mimo les.
7/ Federální ministerstvo pro technický a investiční roz-
voj spolu s federálním ministerstvem financi a v dohodě se
zúčastněnými ministerstvy vydá předpis, kterým upraví, ve kte-
rých případech vzniká státu právo využívat výsledky výzkumné,
vývojové, projektové a jiné obdobné činnosti, obsah a výkon
těchto práv a jejich správu.
8/ Předseda Státní banky československé vydá prováděcí
předpisy k části jedenácté hlavě druhé a čtvrté.
Odůvodnění
Zmocnění federálního ministerstva financí pro vydávání
právních předpisů o úpravě finančního hospodaření se upravuje
shodně s příslušnými ustanoveními kompetenčního zákona a zákonů
o rozpočtových pravidlech. Další zmocnění jsou potřebné vzhledem
U novým úpravám (zásada 12, 63, 88). Vzájemné vazby prováděcích
a zvláštních předpisů budou posouzeny při zpracováváni provádě-
cích předpisů.
Zařazením bodu 8 se napravuje anomálie, k níž došlo tím, že
předseda SBČs je zmocněn k vydáni předpisů k provedení hospodář-
ského zákoníku v jiném zákoně (§ 7 zák. č. 144/1970 Sb., o
Státní bance čs. ) a hospodářský zákoník toto potřebné zmocnění
neobsahoval.
- 108 -
95. Zásada
1/ § 392 odst. 1 se nahradí novým zněním:
Federální dodavatelská ministerstva v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy a Státní arbitráži ČSSR vydají podle potřeby k pro-
vedení části šesté, šesté A, sedmé, osmé, osmé A a části deváté
hlavy třetí základní podmínky dodávky pro určitou skupinu výrobků
o práci. Základní podmínky
a/ o dodávkách výrobků a prací pro vývoz a z dovozu a investič-
ních celků z dovozu a obstaráni záležitosti prováděných podniky
zahraničního obchodu vydá federální ministerstvo zahraničního
obchodu,
b/ o dodávkách vývozních investičních celků vydá federální
ministerstvo zahraničního obchodu, federální ministerstvo hutnic-
tví a těžkého strojírenství, federální ministerstvo všeobecného
strojírenství a federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu,
c/ o dodávkách pro zajištění obranyschopnosti státu vydá
federální ministerstvo národní obrany,
d/ o dodávkách státních hmotných rezerv vydá Správa federálních
hmotných rezerv,
e/ o dodávkách zemědělských výrobků a potřeb vydá federální
ministerstvo zemědělství a výživy,
f/ o dodávkách projektových prací, o poskytováni odbor-
né pomoci a obstarání záležitosti v investiční výstavbě a o
dodávkách k zabezpečení vědeckotechnických práci vydá federální
ministerstvo pro technický a investiční rozvoj.
2/ V § 392 se za odstavec 1 vloží nový odstavec 2:
Ne úsecích, kde působí jako dodavatelská ministerstva jen
ministerstva republik, vydá základní podmínky dodávky na základě
návrhů příslušných ministerstev a po projednání se zúčastněnými
ministerstvy Státní arbitráž ČSSR.
- 109 -
3/ V § 392 v dosavadním odst. 2 se vypustí druhá věta,
jejíž obsah se zobecní v novém § 395 - zásada 97.
4/ § 392 dosavadní odst. 3 se v závěru upraví:
... v části deváté o vydá předpisy, kterými podrobněji upraví
smlouvu o přípravě přeprav, smlouvu zasilatelskou a smlouvu u
hromadné přepravě osob.
Odůvodnění
Zmocnění k vydání základních podmínek dodávky je nutné
upravit vzhledem k tomu, že po poslední úpravě § 392 odst. 1
byle vytvořena federální ministerstva všeobecného strojíren-
ství a elektrotechnického průmyslu, která stejně jako dří-
vější ministerstvo hutnictví a strojírenství budou spolu-
vydavateli základních podmínek dodávky vývozních investičních
celků.
93. Zásada
(§ 393 se nahradí novým zněním)
Vláda Československé socialistické republiky svým nařízením
a/ stanoví formy výrobních hospodářských jednotek, upraví
jejich zřizování, vydávání a schvalování jejich statutů, popř.
organizačních řádů; může stanovit další podmínky pro zřizování
státních hospodářských organizaci a odchylně upravit jejich
zřizováni a právní postavení; stanoví, v kterých případech o za
jakých podmínek mohou organizační jednotky státní hospodářské
organizace vystupovat v hospodářských vztazích svým jménem;
b/ stanoví podrobnosti o podnikovém rejstříku a upraví způsob
vedení rejstříků obchodních a společenstvích;
c/ stanoví zásady organizace a výkonu kontroly hospodářsko
Činnosti a jejího řízení.
- 110 -
Odůvodnění
Návrh zachovává zmocnění pro vládu ČSSR upravit formy
VHJ a zásady jejich statutů, popřípadě organizačních řádů
svým nařízením. Rovněž se zachovává oprávnění vlády ČSSR
upravit zřizováni a právni postavení státních hospodářských orga-
nizací odchylně. Zmocnění pro vládu ke stanovení dalších
podmínek pro zřizování státních hospodářských organizací,
obsaženo dosud v § 42, se zpřesňuje tak, že tyto podmínky
může stanovit vládo ČSSR jen neřízením, která má potřebnou
publicitu.
Zmocnění ke stanovení jednotných zásad organizace a výko-
nu kontrolní činnosti nařízením vlády ČSSR je v souladu
s ustanovením čl. 28a, odst. 3, písm. c/ ústavního zákona o
čs. federaci, podle něhož určovat tyto záhady přísluší Česko-
slovenské socialistické republice. Dosavadní zásady k zajištění
kontroly jsou schváleny usneseními federální vlády a vlád re-
publik.
97. Zásada
(§ 394 se nahradí novým zněním)
1/ Státní arbitráž Československé socialistické republiky
vydá předpisy
a/ podle bodu 2 zásady 24 spolu se Státní plánovači
komisi,
b/ k provedení těch ustanovení, u nichž zákon prováděcí
předpisy předpokládá a pokud jejich vydáni nepřísluší jiným or-
gánů m.
2/ Státní arbitráž ČSSR může podle zásad schválených vlá-
dou ČSSR
a/ vydat předpisy k provedení jiných ustanovení, než těch
u nichž hospodářský zákoník vydáni prováděcích předpisů předpo-
kládá,
b/ vyžaduji-li to naléhavé potřeby národního hospodář-
ství upravit ne přechodnou dobu hospodářská závazky pro jednot-
livá odvětví (obory) nebo organizace odchylně od ustanovení to-
hoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedeni.
- 111 -
3/ Pokud předpisy uvedeno v bodu 2 se týkají soustavy plá-
novitého řízení národního hospodářství, vydává je Státní arbi-
tráž ČSSR spolu se Státní plánovací
komisí.
Odůvodnění
Ustanovení § 394 rozšiřuje v bodu 1/a o zmocnění Státní
arbitráže ČSSR vydat v dohodě se Státní plánovací komisí pro-
váděcí předpis o dalších náležitostech plánovacího aktu, po-
případě k stanovení, která jiná rozhodnuti plánovacích orgánů
jsou plánovacím aktem a podle písm. b/ o zmocnění k provedeni
ustanovení, kde zákon s prováděcími předpisy počítá, ale ne-
svěřuje Jejich vydáni výhradně jiným orgánům. Ode zejména o
úpravu postupu při projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů a při řešení rozporů, kterou provede Státní arbitráž
ČSSR, pokud se týká uzavírání smluv v plánovacím procesu podle
zmocnění k bodu 4 zásady 23 spolu se Státní plánovací komisi, která
je k tomu zmocněna zákonem o národohospodářském plánováni, po-
kud jde o organizaci projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu. Zmocnění podle písm. d/ umožní
Státní arbitráži ČSSR vydat prováděcí předpisy k ustanovením,
u nichž se předpokládá provedení především v základních pod-
mínkách dodávky, kde však bude třeba upravit některé otázky
obecně, jako např. rozšíření kontraktační povinnosti podle
zmocnění v zásadě 38/7 nebo rozšíření povinnosti přistoupit
na
změnu nebo zrušení závazku z hospodářské smlouvy podle zmocně-
ní v zásadě 29/7 (§ 125).
Ve srovnání s dosavadním § 395 se omezuje zmocnění Státní
arbitráže ČSSR tak, že může být využito Jen v případech, kdy
vláda ČSSR předem stanoví zásady prováděcího předpisu, popří-
padě pokud vláda ČSSR sama nevydá potřebný prováděcí předpis
svým nařízením podle Čl. 79 ústavního zákona o čs. federaci.
98. Zásada
(na místo dosavadního § 395 se vloží nové zněni)
Základní podmínky dodávek o ostatní resortní prováděcí
předpisy, jejichž vydáni zákon předpokládá, se mohou odchylovat
od ustanovení tohoto zákona, pokud to tento zákon připouští;
nestanoví-li zákon v jednotlivých ustanoveních podmínky a meze
odchylek, mohou obsahovat odchylky, Jen pokud nutnost odchylná
úpravy je odůvodněna zvláštnostmi upravovaného odvětvi nebo
upravovaného oboru činnosti.
- 112 -
Odůvodnění
Hospodářsky zákoník obsahoval doposud omezující ustanoveni
pro odchylné úpravy v prováděcích předpisech Jen ve vztahu k
základním podmínkám dodávky. Navrhovanou zásadou se toto omezu-
jící ustanovení rozšiřuje na všechny prováděcí předpisy vydáváno
ministerstvy a ostatními ústředními orgány.
Počítáni času,
99. Zásada
(§ 365 se upraví)
Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, je posledním dnen
lhůty nejblíže následující pracovní den.
Odůvodnění
Důvodem úpravy je sjednocení právního řádu v tomto směru
(soulad s § 266 odst. 3 zákoníku práce., s připravovanou noveli-
zací občanského zákoníku a občanského soudního řádu). Oprava
bere v úvahu i okolnost, že obvykle koncem předchozího roku
dochází k přesunům pracovní doby v některých dnech následujího
roku.
Přechodná ustanovení
100. Zásada
1/ Lhůty pro uplatnění práva na náhradu škody vzniklé
vadným plněním, které začaly běžet před 1. lednem 1983, se
posuzuji podle dosavadního ustanovení § 131 odst. 3 druhé věta.
2/ Povinnost odvodu do státního rozpočtu podle zásady 32
(g 142 odst. 1) se vztahuje na majetkové sankce, na něž vznikne
právo po 31. prosinci 1982.
- 113 -
3/ Pokud zákon připouští odchylnou úpravu, zůstává odchylná
úprava uvedená v prováděcích předpisech platných k 1. lednu
1983 nedotčena.
Právní normy v jiných zákonech a prováděcích předpisech,
které je třeba zrušit
101. Zásada
Zrušují se:
1. Vyhláška Statní arbitráže Československé socialistické
republiky č. 34/1975 Sb., o hospodářských závazcích při
vývozu, dovozu a při zajišťování hospodářské kooperace
se zahraničím,
2. Vyhláška Státní arbitráže Československé socialistické
republiky č. 35/1975 Sb., o hospodářských závazcích ve
výzkumu o vývoji.
3: Vyhláška Státní arbitráže Československé socialistické
republiky, federálního ministerstva pro technický a investič-
ní rozvoj a federálního ministerstva zahraničního obchodu
č. 98/1976 Sb., o dovozu investičních celků a stavebních
prací.
Účinnost
102. Zásada
Tento zákon nabývá účinnosti dnen 1. ledna 1983.
III.
Zásady prováděcích předpisů k hospodářskému zákoníku
1/ Zásady prováděcího předpisu o dodávkách k zabezpečení
vědeckotechnických prací
Podle bodu 1 písm. f/ zásady č. 94 vydá federální mi-
nisterstvo pro technický o investiční rozvoj základní pod-
mínky o dodávkách projektových prací, o poskytováni odborné
pomoci o obstaráni, záležitosti v investiční výstavbě a o do-
dávkách k zabezpečení vědeckotechnických práci.
Základní podmínky dodávek projektových prací a základ-
ní podmínky dodávek o poskytováni odborné pomoci není nez-
bytné vydávat současné k datu účinnosti novely hospodářského
zákoníku. Pro právní vztahy na těchto úsecích doposud postačo-
vala úpravo obsažená v hospodářském zákoníku a zmocnění k
podrobnější úpravě těchto úseků je do návrhu vkládáno pro
případ, že by v budoucnu bylo vydáni podrobnější úpravy
hospodářskou praxi požadováno.
Naproti tomu je nutné připravit současně k datu účin-
nosti novely prováděcí předpis obsahující základní podmínky
dodávek k zabezpečení vědeckotechnických prací, a to z toho
důvodu, protože dosavadní úprava této problematiky obsažená
ve vyhlášce č. 35/1973 Sb., o hospodářských závazcích ve
výzkumu a vývoji, se připravovanou novelou hospodářského
zákoníku ruší. Podstatná část obsahu této vyhlášky - pokud
jde o úpravy, jejichž věcná správnost a stabilnost byla
dosavadní praxi ověřena - se sice řeší v novele hospodářské-
ho zákoníku, v zásadě č. 82, části A, B a O. Jde zejména
o úpravu smluvních typů k zabezpečení vědeckotechnických
prací a o základní úpravu odpovědnosti za vadné řešení
a
- 2 -
za škodu. Zákon však bude řešit tyto otázky pouze v zásad-
ních směrech. (Zásada 82, část A, B a D) V prováděcím před-
pise bude základní úprava smluvního typu smlouvy o vědecko-
technických pracích rozvedena do úpravy dvou smluvních pod-
typů
- smlouvy o provedení výzkumných prací a
- smlouvy o vývoji nového výrobku nebo nové technologie, o
dále v prováděcím předpise budou k provedeni části C zásady
č. 82, tj. k provedení ustanovení upravujících nový základní
smluvní typ smlouvy o využívání výsledků vědeckotechnických
prací, upraveny dva nové smluvní podtypy, a to
- smlouva o zabezpečení realizace a užití výsledků výzkumu
a vývoje a
- smlouva o opětovné realizaci výsledků výzkumu a vývoje,
Smlouva o provedení výzkumných prací o smlouva,
o vývoji nového výrobku nebo nové technologie
Tyto dva smluvní podtypy budou v prováděcím předpise
ponechány vzhledem k návaznosti na dosavadní úpravu, i když
charakter smluvního závazku vyžaduje odchylnou úpravu jen
v tom směru, že pro případ uzavíráni smlouvy o vývoji nové
technologie je třeba stanovit realizátorovi povinnost před-
chozího projednáni návrhu smlouvy s generálním projektantem
a s dalšími organizacemi, které přicházejí v úvahu jako bu-
doucí účastnici výstavby.
Z tohoto důvodu budou v prováděcím předpise pro oba
smluvní podtypy upraveny jednotně
- postup při uzavíráni smlouvy, zejména kdo o v které době
předkládá návrh smlouvy, doba vázanosti návrhem smlouvy,
povinnost adresáta vyjádřit se k návrhu.
- 3 -
- možnost plnění po etapách,
- způsob zpřesňováni smlouvy,
- další náležitostí smlouvy, zejména dohody o způsobech a
formách spolupráce při řešení úkolu, způsob posuzováni
dosaženého výsledku řešení, spolupráce při osvojení výroby,
podmínky ochrany, využívání a správy průmyslových práv,
dohody o tom, kdo bude výsledek řešení spravovat apod.,
- typické povinnosti účastníků smluvních vztahů ve směru
vzájemné spolupráce, informovanosti a vytváření podmínek
pro efektivní zavádění výsledku úspěšné vyřešeného úkolu
do výroby a společenské praxe, zejména povinnost dodava-
tele řešit úkol tvůrčím způsobem no úrovni nejnovějších
poznatků a metod vědy a techniky a povinnost odběratele
zavést výsledek úspěšně vyroseného úkolu do výroby nebo
ostatní společenské praxe.
Dále prováděcí předpis upraví odchylky od § 125 h. z.
vzhledem k tomu, že charakter výzkumných a vývojových prací
vyžaduje pružnější úpravu pro ty případy, kdy Je účelné
v průběhu řešení závazky měnit,
Smlouva o zabezpečení realizace a užití výsledků
výzkumu o vývoje
Smlouvou o zabezpečení realizace o užití výsledků vý-
zkumu a vývoje se bude zavazovat realizátor o organizace,
která přichází v úvahu jako rozhodující uživatel, k časově a
věcně vymezené spolupráci potřebná k úspěšnému dokončení vý-
vojových prací o k tomu, že za předpokladů ve smlouvě uvede-
ných budou po úspěšném skončení vývoje uzavírat smlouvy,
kterými bude zabezpečeno společenské úžiti výsledků výzkum-
ných a vývojových prací. Účastníkem smlouvy bude podle okol-
ností případu též řešitel.
- 4 -
Podkladem pro uzavření smlouvy je protokol o projednáni
DOV v plánovacím procesu a plán realizace. No základě proto-
kolu je nejen dodavatel a odběratel, ale též řešitel opráv-
něn požadovat uzavření smlouvy a zúčastněno organizace jsou
povinny smlouvu uzavřít. Organizace jsou povinny postupovat
tak, oby smlouvu uzavřely nejpozději v návaznosti na skonče-
ní výzkumu (před zahájením vývoje).
Smlouva vzniká dohodou o celém jejím obsahu. Dohoda
musí obsahovat alespoň údaje o tom, za jakých předpokladů,
na jaký rozsah a po jakou dobu jsou organizace povinny uza-
vírat smlouvy, kterými zabezpečí společenské užiti výsledků
výskumu a vývoje a závazek k časově a věcně vymezená spolu-
práci potřebné k úspěšnému dokončení vývojových prací o ke
splnění plánu realizace, např. závazky ke spolupráci za úče-
lem zpřesňováni technických, ekonomických nebo technologic-
kých parametrů budoucích plněni, včetně předpokládaných
účinků nebo závazky projednávat ve stanovených lhůtách stav
realizace vývoje a výsledky průzkumu trhu, účastnit se polo-
provozního ověřování, oponentních řízení, zkušebního provozu,
osvojování výroby opad.
Vyhláško stanoví majetkové důsledky (penále) pro pří-
pad prodlení s plněním Jednotlivých dílčích závazku ke spolu-
práci a majetkové důsledky pro případ, že nedojde k plnému
společenskému užití výsledků výzkumných o vývojových prací,
Smlouva o opětovné realizaci výsledků výzkumu a
vývoje
Smlouva o opětovné realizaci výsledku výzkumu a vývoje
se bude uzavírat v případech, kdy při řešení úkolů plánu
rozvoje vědy a techniky dojde k vytvoření výsledku, který
lze použit opětovně v původní či pozměněné formě také v jiné
- 5 -
organizaci. Vyhláško stanoví povinnost organizace, která Je
oprávněna nakládat tímto výsledkům (správce výsledku). Umožnit
jeho použití jiné organizaci, pokud tornu nebrání ochrana
státního či hospodářského tajemství, výlučné právo na použiti,
popřípadě Jiné vážné důvody a pokud použití je v souladu
s předmětem činnosti organizace, která o umožnění použiti
žádá.
Další realizátor Je oprávněn opětovně použít výsledek
jen na základě smlouvy uzavřené se správcem výsledku, a to
pouze způsobem stanoveným ve smlouvě; nesmi přenést právo
opětovného použití na další organizace.
Ve smlouvě organizace sjednají způsob opětovného použití
výsledku a způsob a čas odevzdáni podkladů umožňujících opě-
tovné použiti výsledku. Ve smlouvě dále organizace zpravidla
uvedou
- ujednáni o případné odborná pomoci při opětovném použití
výsledku o o poskytování zkušeností,
- ujednání o tom, za jakých předpokladů a podmínek je možno
použiti výsledku v pozměněné formě, Jakož i o případné
odborné pomoci při předpokládaném pozměněném použití výsledku,
- ujednání o době opětovného použití výsledku,
- ujednáni o způsobu úplaty za opětovné použiti, vypočítává li
se úplata z ekonomického užitku, který opětovné použiti při-
nese dalšímu uživateli, sjednají organizace současně povin-
nost dalšího používatele oznamovat sjednaným způsobem dosa-
žený užitek správci výsledku,
- údaje o licenčních smlouvách, které byly uzavřeny v sou-
vislosti s předávaným výsledkem a o dalších majetkových
právech, které se váži k použitému výsledku.
- 6 -
Smlouva vzniká dohodou o celém jejím obsahu. Není-li
ve smlouvě sjednána doba opětovného používání, jde o smlouvu
uzavřenou na dobu neurčitou. Při uzavírání i plnění smlouvy
jsou
organizace povinny postupovat tak, aby nebyly dotčeny
oprávněné zájmy prvého realizátora, popřípadě řešitele.
Jestliže opětovné používání má vést k vytváření hmot-
ných předmětů nebo jiných materializovaných hodnot, které ma-
jí být rozšiřovány dalším organizacím nebo občanům, může
správce výsledku požadovat, aby další realizátor všechny
takto rozšiřované předměty nebo hodnoty sjednaným způsobem
označoval a další realizátor je tak povinen činit. Správce
výsledku má právo domáhat se zrušení smlouvy, jestliže dal-
šího realizátora upozornil, že používá výsledku v rozporu
se smlouvou a další realizátor od takového používání bez zby-
tečného odkladu neupustí, popřípadě Jestliže výsledek používá
v souladu se smlouvou. V těchto případech
je povinen uhra-
dit správci výsledku částku, kterou by podle smlouvy zapla-
til za celý kalendářní rok, ve kterém k neoprávněnému použí-
váni nebo k nepoužívání došlo.
2/ Zásady prováděcího prědpisu o dovozu investičních celků
Podle odst. 1 písm. a/ zásady 94 bude federální mini-
sterstvo zahraničního obchodu zmocněno vydat základní pod-
mínky dovozu investičních celků (dále jen základní podmínky"),
Jako prováděcí předpis k úpravě, kterou stanoví zásada 76..
Základní podmínky bude nutno vydat tak, aby nabyly právní
účinnosti současně s novelou hospodářského zákoníku.
Dosud platná vyhláška č. 98/1976 Sb., jejímž účelem
bylo odstranit - na úrovni prováděcího předpisu - nedosta-
tek hospodářskoprávní úpravy dovozu investičních celků,
se totiž stane novelou hospodářského zákoníku překonanou tím,