- 69 -
Význam pravidelné a soustavné kontroly je podceňován
zvláště v zemědělských organizacích. Některé vnitropodni-
kové kontroly nejsou ani dostatečně personálně vybaveny.
Kontroly nejsou prováděny plánovitě a jejich výsledky
nejsou řádně dokumentovány. Nízká úroveň kontrolní čin-
nosti v zemědělských závodech je do jisté míry důsledkem
toho, že zemědělské správy jejich činnost metodicky neří-
dí a neusměrňují.
Kontrola využívání zemědělského půdního fondu není
možná v plném rozsahu též proto, že nebylo splněno usne-
sení vlády ČSSR č. 294/1976 o inventarizaci půdy.
3. Investiční výstavba a stavebnictví
V této oblasti nadále přetrvávají nedostatky v přípra-
vě a realizaci staveb. Příčinou je porušování finanční,
technologické a pracovní disciplíny. Nefunguje plně kontrol-
ní systém a neuplatňuje se osobní odpovědnost pracovníků.
V rozhodovací činnosti stavebních úřadů a ve výkonu
státního stavebního dohledu je řada nedostatků. Jsou povo-
lovány stavby na zemědělské nebo lesní půdě bez souhlasu
příslušných orgánů. Povolení ke stavbě se uděluje bez úplné
projektové dokumentace a kolaudují se nedokončené stavby.
Dochází k řadě staveb bez povolení nebo v rozporu s ním.
Pokuty jsou za to ukládány jen ojediněle.
Stavební organizace vysvětlují porušování hospodářské
disciplíny snahou dosáhnout splnění plánu. Dodávky staveb-
ních prací jsou vykazovány v rozporu se skutečností. Poru-
šuje se technologická disciplína, což má za následek nedo-
statky v kvalitě staveb a brání jejich odevzdání do užívání.
- 70 -
Je však řada případů, kdy jsou přejímány i nekvalitní stav-
by a nedostatky se odstraňují až po vzniku havarijní situa-
ce. Takové nedostatky se vyskytují u všech druhů staveb a
podílí se na nich státní stavební dohled, technický dozor
investora i stavební organizace.
4. Stav zákonnosti na vybraných úsecích státní správy
Podle poznatků prokuratury se poněkud zlepšila rozho-
dovací činnost národních výborů. Nedostatky se vyskytují,
pokud jde o důsledné využívání předpisů o boji proti alko-
holismu, v realizaci postpenitenciární péče a v činnosti
komisí pro ochranu veřejného pořádku. V přestupkovém říze-
ní národní výbory důsledně nevymáhají uložené pokuty. Někdy
nevymožené pokuty představují statisícové částky.
Také na úseku hospodaření s byty je dosud řada nedo-
statků. Například nedůsledné zjišťování důvodů výměny bytů
vytváří podmínky pro nejrůznější machinace.
Podniky bytového hospodářství neuplatňují řádným po-
stupem pohledávky na nájemném.
Při rušení užívacích práv a vydávání příkazů k vykli-
zení bytů postupují národní výbory někdy váhavě s odůvodně-
ním, že se tak děje se zřetelem na sociální poměry posti-
ženého. Nezkoumají však dosti důsledně jaké sociální po-
měry skutečně jsou. Je tomu tak zejména v řízení o vyklize-
ní nezákonně obsazených bytů.
V období po XVI. sjezdu KSČ je všeobecný dozor proku-
ratury orientován i nadále na provádění a zachovávání záko-
nů a jiných právních předpisů ve všech důležitých oblas-
- 71 -
těch života naší společnosti. Hlavním úkolem zůstává ochra-
na ekonomiky, upevňování socialistické zákonnosti v činnos-
ti orgánů státní správy, zejména národních výborů při za-
bezpečování veřejného pořádku, hospodaření s byty ve sta-
vebním a vyvlastňovacím řízení. Nadále bude pokračováno
v rozvíjení všeobecného dozoru nad dodržováním právních
předpisů o ochraně životního prostředí a to zejména z hle-
diska, jak kontrolní orgány využívají sankčních opatření
k vyvozování odpovědnosti za znečišťování ovzduší a vod
a za nedodržování předpisů o ochraně půdního fondu.
5. Občanskosoudní dozor prokuratury
Prvořadým úkolem občanskosoudního dozoru je ochrana
socialistické ekonomiky. Značnou část této činnosti proku-
ratury tvoří vstupy prokurátorů do řízení ve věcech v ob-
čanskoprávních, v nichž je předmětem ochrana majetku v so-
cialistickém vlastnictví.
Prokurátoři podávají návrhy na odčerpání neoprávněné-
ho majetkového prospěchu a návrhy na zahájení řízení o ná-
hradu škody, jestliže poškozená socialistická organizace
svou povinnost k vymáhání takového nároku nesplní. Podněty
k těmto návrhům čerpá prokuratura převážně z trestních
věcí.
Významné místo v činnosti prokurátorů zaujímají také
právní věci týkající se výchovy dětí. Jde především o na-
řízení výchovného opatření nebo o vyslovení ústavní či
ochranné výchovy.
Dále vstupují prokurátoři do řízení zejména v pracov-
ních a bytových věcech.
- 72 -
Každoročně se uskuteční kolem 20 000 vstupů do řízení
před soudy státními notářstvími.
Významné místo v práci prokuratury zaujímá také pře-
zkoumávání podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona
proti rozhodnutím soudů a státních notářství. Takových pod-
nětů je ročně přezkoumáváno 8 až 9 tisíc. Na jejich pod-
kladě je podáváno ročně přibližně 800 stížností pro poru-
šení zákona.
Výkon občanskosoudního dozoru je zaměřen především na
upevňování ochrany majetku v socialistickém vlastnictví,
pracovních a rodinných vztahů, řádnou výchovu mladé gene-
race, jakož i na důsledné postihování majetku nabývaného
z nepoctivých zdrojů na úkor společnosti i jednotlivých
občanů.
- 73 -
V.
Prohlubování socialistického právního vědomí občanů
československý právní řád je nezastupitelným nástrojem
prosazování celospolečenských zájmů, principů socialistické
morálky, socialistického způsobu života, nástrojem boje
proti všemu, co je v rozporu s leninskými zásadami vztahů
k lidem a k práci, se socialistickou morálkou i významným
činitelem sloužícím ke komunistické výchově občanů. Pěsto-
vat úctu k právu a zákonům a upevňovat socialistické práv-
ní vědomí patří mezi základní úkoly upevňování socialis-
tické zákonnosti a nedílné články komplexní socialistické
výchovy.
Úroveň právního vědomí občanů má pro prosazování so-
cialistické zákonnosti vůbec a pro boj proti kriminalitě
zvláště základní význam ve dvou směrech. Za prvé na ní zá-
visí, zda jednotlivec nebo skupina zvolí pro realizaci
svých potřeb nebo zájmů způsob, který je v souladu, či
v rozporu s právním řádem. Za druhé jde o to, zda jednot-
livci nebo skupiny, kteří rozpoznají protiprávnost jedná-
ní jiných, jsou ochotni proti němu nějakým způsobem za-
kročit.
Pro zvýšení úrovně socialistického právního vědomí
má zásadní význam realizace zásady, kterou vyslovil již
Lenin, totiž že žádné porušení práva nesmí zůstat neposti-
ženo. Postižením je nutno rozumět jakoukoliv přiměřenou
reakci společnosti na porušení práva, a to nejen prostřed-
ky trestního postihu. Uvedená zásada souvisí také s prak-
- 74 -
tickým uplatňováním ústavní zásady rovnosti občanů před zá-
konem, která vylučuje, aby kdokoliv měl privilegované posta-
vení a byl zbaven odpovědnosti za porušování práva.
Podle výsledků výzkumů právního vědomí je jeho úroveň
v obecné poloze poměrně vysoká. Týká se zejména vědomí
o škodlivosti trestné činnosti pro společnost. Ve vztahu
ke konkrétním případům však klesá, zejména pokud jde o osob-
ní angažovanost ve společenské reakci na porušení práva.
Osobní angažovaností je třeba přitom rozumět nejen aktivní
zabránění porušení práva, ale i jiné formy, zejména oznáme-
ní trestného činu příslušným orgánům. Podle výsledků výzku-
mu je často příčinou pasivity občanů vůči porušování práva
i názor, že by oznámení nemělo výsledek a viník by zůstal
nepotrestán. Do značné míry se toto přesvědčení vztahuje
k trestné činnosti proti socialistické ekonomice.
Z výsledků výzkumu rovněž vyplývá, že právní vědomí
části občanů není ve všech směrech shodné s linií trestní
politiky. Shodně s ní hodnotí občané převážně delikty obec-
ně kriminální povahy a příživnictví. Přísněji se staví
k trestným činům z nedbalosti, které měly za následek zni-
čení nebo ohrožení velkých hodnot. Mírněji posuzují napří-
klad výtržnictví. Naprosto se však rozcházejí se zásadami
trestní politiky při hodnocení úplatkářství, což svědčí
o značném posunu právního vědomí.
Ke zvyšování socialistického právního vědomí je třeba
především využívat všech možností, jež poskytuje samotné
trestní řízení. Proto je třeba dbát, aby mělo ve všech stá-
diích vysokou úroveň a působilo přesvědčivě. Všechny orgá-
ny trestního řízení musí působit stále intenzivněji na práv-
- 75 -
ní vědomí občanů i přesvědčivostí svých rozhodnutí a ko-
rektností a kulturností všech svých úkonů.
I nadále bude ovlivňováno právní vědomí občanů přede-
vším důsledným výkonem prokurátorského dozoru, zákonnými
a srozumitelnými rozhodnutími soudů a státních notářství
přispívajícími k přesvědčení stále širšího okruhu našich
občanů o tom, že každé jednání porušující právní řád po-
škozuje celou společnost a má vždy za následek právní od-
povědnost bez ohledu na osoby a jejich funkce.
Nedílnou součástí výchovného působení orgánů proku-
ratury a soudů je též jejich právně výchovná a propagační
činnost. Tato činnost orgánů prokuratury a soudů dosáhla
v uplynulém období nejen kvantitativního vzestupu, ale
došlo též ke zkvalitnění v jejich zaměření a realizaci.
Bylo postupováno ve vzájemné koordinaci orgánů Bez-
pečnosti, prokuratury i soudů. Prohlubovala se cílevědo-
most při ovlivňování veřejnosti a orientace na hlavní
články dodržování socialistické zákonnosti a na angažo-
vanost vystupování proti všem projevům jejího porušování.
Tomu napomáhalo zpracování ročních meziresortních plánů
právní propagandy. Pokroku bylo dosaženo i ve spolupráci
s hromadnými sdělovacími prostředky.
Podkladem pro zaměření právní výchovy a propagandy
byly výsledky analýz stavu zákonnosti, poznatky z výzkumů
právního vědomí a znalosti konkrétních problémů a potřeb,
získané z práce Bezpečnosti, prokuratury a soudů.
Pozornost byla věnována zejména ochraně socialistické
ekonomiky, otázkám ochrany mládeže, pracovním vztahům a bez-
pečnosti při práci, bezpečnosti dopravy, boje proti alko-
- 76 -
holizmu, některým problémům rodinného práva i otázkám
rozvoje socialistického státu a práva.
Při prohlubování socialistického právního vědomí pra-
cujících a při rozvíjení preventivně výchovné práce má
velký význam spolupráce státních a hospodářských orgánů
s masovými společenskými organizacemi pracujících, zejmé-
na s Revolučním odborovým hnutím a Socialistickým svazem
mládeže. Prokurátoři, soudci a státní notáři se podílejí
na právní výchově odborových funkcionářů v pracovněpráv-
ních komisích a dalších aktivech okresních a krajských od-
borových rad a usilují o rozvíjení součinnosti s dobrovol-
nými společenskými organizacemi.
V souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ bude i nadále ne-
oddělitelnou součástí činnosti orgánů prokuratury a soudů
cílevědomé ovlivňování právního vědomí právně propagační
a výchovnou činností. Bude soustřeďována na hlavní problé-
my a aktuální otázky upevňování zákonnosti a na rozhodují-
cí místa a závody.
Právní výchova jako neoddělitelná součást světonázo-
rové výchovy, prováděné stranickými orgány, státními orgá-
ny a organizacemi Národní fronty, musí stále více tvořit
jednotný a ucelený systém.
- 77 -
VI.
Z á v ě r y
Zobecněné poznatky z praxe prokuratury a soudů ve-
dou k důvodnému závěru, že zvýšení účinnosti práce těch-
to orgánů lze dosáhnout jen intenzivnějším, cílevědomě
zaměřeným úsilím při plnění úkolů, přehodnocením někte-
rých dosavadních postojů k vžitým formám a metodám práce,
které již byly předstiženy současnou situací na úseku bo-
je
proti kriminalitě a boje za dodržování socialistické
zákonnosti a neodpovídají již současným potřebám.
Především je úspěšné plnění úkolů prokuratury a sou-
dů závislé na tom, jak účinně se zdaří zdokonalit kom-
plexní boj proti kriminalitě uplatňováním všech nástrojů
omezování a zatlačování trestné činnosti a jejího před-
cházení. Tento boj musí být energický a koordinovaný.
Za tím účelem nemůže zůstat záležitostí jen prokuratury
a soudů anebo pouze záležitostí státních orgánů. Proto-
že kriminalita je sociálním jevem, lze ji s úspěchem po-
tírat nikoli jen následně, ale především cílevědomou čin-
ností při tvorbě a upevňování právního vědomí občanů. Je
nezbytné,aby se vytvořila atmosféra nesmiřitelnosti s trest-
nou činností a jakýmkoliv porušováním zákonnosti. Cestou
k tomu je nejen zvyšování odpovědnosti jednotlivců, ale
zejména i kolektivů za dodržování zákonnosti a všech pra-
videl chování, odpovídajících mravním normám socialistic-
ké společnosti. Jinak nelze s úspěchem potírat jevy, kte-
ré brání dalšímu hospodářskému a sociálnímu rozvoji společ-
- 78 -
nosti, a které brání pracujícím klidně žít a úspěšně
pracovat. Podaří-li se posílit účinnost výchovné práce,
snáze se ve společenském a hospodářském životě zdaří i
překonávat vše, co dosud škodí plnění úkolů výstavby
rozvinuté socialistické společnosti a co znemožňuje pl-
ně využívat předností našeho socialistického zřízení.
Hlavní úsilí musí být zaměřeno proti té trestné
činnosti, která má pro účinnost boje s kriminalitou zá-
kladní význam; touto oblastí je na předním místě boj pro-
ti hospodářské kriminalitě, citelně svými důsledky poško-
zující zájmy socialistické společnosti.
Rozhodnou ochranu je též nutno poskytovat společen-
skému a státnímu zřízení, proti všem útokům, které ohro-
žují politické a ekonomické zájmy republiky, její obra-
nyschopnost, jakož i zájmy světové socialistické sousta-
vy.
Represe musí být nadále zaměřena proti pachatelům
závažných útoků proti socialistické společnosti a proti
pachatelům z řad asociálních a kriminálních živlů. Mu-
sí platit, že bez povšimnutí a vyvození závěrů nelze po-
nechat žádný trestný čin nebo přečin, žádné porušení zá-
konnosti. Aby mohla být důsledněji realizována opatření
stranických a státních orgánů v boji proti kriminalitě,
je třeba koordinovat činnost prokuratury,soudů, orgánů
bezpečnosti a všech dalších orgánů a organizací, které
při výkonu své práce mohou aktivně tento boj podpořit.
Při vyvozování závěrů je nutno diferencovat podle spo-
lečenské nebezpečnosti spáchané činnosti a se zřetelem
k osobě pachatele.
- 79 -
Ve výběru a používání prostředků boje proti krimi-
nalitě jsou ještě určité rezervy. Je potřebné dokonaleji
využívat již existující komplex politických, organizač-
ních, právních a společenských nástrojů prevence. Mělo
by se to projevit v dalším rozvíjení forem účasti veřej-
nosti při omezování a potlačování proti společenských je-
vů, v urychleném vyřizování všech případů orgány trestní-
ho řízení. Důležitý význam má také využívání poznatků
ze stížností, podnětů a oznámení pracujících a organizací.
Prokuratura i soudy musí soustavně při plnění svých
úkolů ověřovat účinnost všech forem a metod práce, zobec-
ňovat nabyté zkušenosti, vzájemně si vyměňovat poznatky
a zprostředkovávat je těm orgánům, které mohou poskyt-
nout součinnost při odstraňování příčin, vedoucích k trest-
né nebo jiné nezákonné činnosti.
Výkon prokurátorského všeobecného dozoru musí být
nadále zaměřen především na upevňování zákonnosti v hos-
podářské oblasti a ve státní správě. Zvláště na rozhodo-
vací činnost národních výborů a na důsledné provádění a
zachovávání zákonů a jiných právních předpisů ministerst-
vy a ostatními ústředními orgány státní správy. Plná po-
zornost bude věnována realizaci opatření proti neopráv-
něnému obohacování a v zájmu účinnějšího postihu majetku
a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů.
Účinná ochrana občanských, rodinných a pracovních
vztahů v řízení před soudy vyžaduje soustředit pozornost
jak k vlastní rozhodovací činnosti soudů, tak k preven-
tivně výchovné práci. Soudy, ale i prokurátoři budou dbát
o to, aby nedocházelo k průtahům v řízení, k vadám při
- 80 -
zjišťování skutečného stavu věci nebo porušování těch
zákonných ustanovení, které slouží k ochraně práv a
oprávněných zájmů občanů, organizací a státu. Větší
důraz bude kladen na věcnost, hospodárnost a celkovou
kulturnost postupu v řízení.
Při výběru, rozmisťování a výchově pracovníků pro-
kuratury a soudů budou uplatňovány vysoké nároky na odda-
nost věci socialismu, na politické, odborné i morální
kvality a na schopnost třídního hodnocení společenských
jevů. Požadavky vysoké politickoodborné úrovně budou spo-
jovány s požadavky občanské statečnosti a neúplatnosti.
Orgány prokuratury, soudy i státní notáři se budou
důsledně řídit zásadou, že československé zákony a ostat-
ní právní předpisy platí bez výjimky pro každého a že
jejich porušování je v hrubém rozporu s politickou KSČ,
se zájmy výstavby rozvinuté socialistické společnosti,
s požadavky posilování jistot a důvěry pracujících v so-
cialistické zřízení. Budou se důsledně ve své práci ří-
dit socialistickými zákony. Budou rozvíjet svoji činnost
v úzkém sepětí s hospodářským a sociálním rozvojem ČSSR,
v souladu s třídní podstatou našeho socialistického stá-
tu a práva.
Tabulka č.1
Generální prokuratura ČSSR
Vývoj postihu pachatelů trestných činů a přečinů v ČSSR
v letech 1971 - 1982
Rok |
Stihané (oznámené) |
Obžalované osoby |
Odsouzené osoby |
Podíl v % |
|||||
počet |
+- % pro- |
počet |
+- % proti |
% ze |
počet |
+- proti |
|||
Trestné činy |
1971 |
168 156 |
X |
120 003 |
X |
71,4 |
100 626 |
X |
3,6 |
1978 |
125 369 |
- 6,2 |
87 971 |
- 4,2 |
70,2 |
76 765 |
- 4,3 |
3,0 |
|
1979 |
117 064 |
- 6,6 |
80 505 |
- 8,5 |
68,8 |
72 149 |
- 6,0 |
3,4 |
|
1980 |
128 169 |
+ 9,5 |
79 969 |
- 1,4 |
61,9 |
66 037 |
- 0,5 |
2,7 |
|
1981 |
135 253 |
+ 5,5 |
90 568 |
+ 14,1 |
67,0 |
77 054 |
+ 16,7 |
2,6 |
|
1982 |
139 220 |
+ 2,9 |
90 726 |
+ 0,2 |
65,2 |
79 099 |
+ 2,7 |
2,9 |
|
Přečiny |
1971 |
96 145 |
X |
48 309 |
X |
50,3 |
38 173 |
X |
1,2 |
1978 |
65 182 |
- 2,5 |
39 813 |
- 3,7 |
60,2 |
35 826 |
- 5,0 |
0,9 |
|
1979 |
63 113 |
- 4,6 |
37 909 |
- 4,8 |
60,1 |
34 847 |
- 2,7 |
0,7 |
|
1980 |
66 559 |
+ 5,5 |
31 922 |
- 15,8 |
48,0 |
26 323 |
- 24,5 |
0,5 |
|
1981 |
67 462 |
+ 1,4 |
38 355 |
+ 20,2 |
56,9 |
33 505 |
+ 27,3 |
0,5 |
|
1982 |
76 802 |
+ 13,8 |
39 888 |
+ 4,0 |
51,9 |
36 534 |
+ 9,0 |
0,5 |



Tabulka č. 5
Generální prokuratura ČSSR
Přehled počtu a podílu osob, které byly dříve trestány (recidivistů)
Rok |
Pro trestné činy obžalováno |
Pro přečiny postaveno před soud |
||||||||||||
všech |
z nich dříve trestáni |
všech |
z nich dříve trestaní |
|||||||||||
pro úmyslné |
pro činy té- |
zvláště ne- |
pro úmyslné |
pro činy |
zvláště nebez. |
|||||||||
celkem |
% z obžal. |
celkem |
% z |
celkem |
% z obžal. |
celkem |
% z |
celkem |
% z |
celkem |
% z |
|||
1971 |
120 003 |
41 967 |
35,0 |
20 349 |
17,0 |
1157 |
1,0 |
46 309 |
16112 |
33,4 |
6126 |
12,7 |
132 |
0,3 |
1978 |
87 971 |
38 221 |
43,4 |
20 365 |
23,1 |
1109 |
1,3 |
39 813 |
17627 |
44,3 |
9606 |
24,1 |
83 |
0,2 |
1979 |
80 505 |
35 624 |
44,3 |
19 582 |
24,3 |
1128 |
1,4 |
37 909 |
16801 |
44,3 |
9367 |
24,7 |
81 |
0,2 |
1980 |
79 369 |
35 357 |
44,5 |
20 116 |
25,3 |
1231 |
1,5 |
31 922 |
15248 |
47,8 |
9076 |
28,4 |
79 |
0,2 |
1981 |
90 568 |
38 070 |
42,0 |
20 840 |
23,0 |
1321 |
1,5 |
38 355 |
16658 |
43,3 |
8571 |
22,3 |
67 |
0,2 |
1982 |
90 726 |
37 900 |
41,8 |
21 095 |
23,3 |
1383 |
1,5 |
39 888 |
17067 |
42,8 |
9204 |
23,1 |
77 |
0,2 |
Generální prokuratura ČSSR
Tabulka
Vliv alkoholu na pácháni trestné činnosti v ČSSR
Rok |
Trestné činy |
Přečiny |
||||
Celkem stí- |
Z nich pro |
t.j.% ze |
Celkem ozná- |
z nich pro |
t.j. % známých |
|
1971 |
137465 |
39888 |
29,0 |
54150 |
6547 |
12,1 |
1978 |
101645 |
36493 |
35,9 |
45656 |
4796 |
10,5 |
1979 |
93130 |
31766 |
34,1 |
42886 |
4254 |
9,9 |
1980 |
101393 |
33736 |
33,3 |
45103 |
4173 |
9,3 |
1981 |
1051 20 |
35660 |
33,9 |
43871 |
4211 |
9.6 |
1982 |
105305 |
33345 |
31,7 |
45734 |
4231 |
9,3 |