- 69 -

Význam pravidelné a soustavné kontroly je podceňován
zvláště v zemědělských organizacích. Některé vnitropodni-
kové kontroly nejsou ani dostatečně personálně vybaveny.
Kontroly nejsou prováděny plánovitě a jejich výsledky
nejsou řádně dokumentovány. Nízká úroveň kontrolní čin-
nosti v zemědělských závodech je do jisté míry důsledkem
toho, že zemědělské správy jejich činnost metodicky neří-
dí a neusměrňují.

Kontrola využívání zemědělského půdního fondu není
možná v plném rozsahu též proto, že nebylo splněno usne-
sení vlády ČSSR č. 294/1976 o inventarizaci půdy.

3. Investiční výstavba a stavebnictví

V této oblasti nadále přetrvávají nedostatky v přípra-
vě a realizaci staveb. Příčinou je porušování finanční,
technologické a pracovní disciplíny. Nefunguje plně kontrol-
ní systém a neuplatňuje se osobní odpovědnost pracovníků.

V rozhodovací činnosti stavebních úřadů a ve výkonu
státního stavebního dohledu je řada nedostatků. Jsou povo-
lovány stavby na zemědělské nebo lesní půdě bez souhlasu
příslušných orgánů. Povolení ke stavbě se uděluje bez úplné
projektové dokumentace a kolaudují se nedokončené stavby.
Dochází k řadě staveb bez povolení nebo v rozporu s ním.
Pokuty jsou za to ukládány jen ojediněle.

Stavební organizace vysvětlují porušování hospodářské
disciplíny snahou dosáhnout splnění plánu. Dodávky staveb-
ních prací jsou vykazovány v rozporu se skutečností. Poru-
šuje se technologická disciplína, což má za následek nedo-
statky v kvalitě staveb a brání jejich odevzdání do užívání.


- 70 -

Je však řada případů, kdy jsou přejímány i nekvalitní stav-
by a nedostatky se odstraňují až po vzniku havarijní situa-
ce. Takové nedostatky se vyskytují u všech druhů staveb a
podílí se na nich státní stavební dohled, technický dozor
investora i stavební organizace.

4. Stav zákonnosti na vybraných úsecích státní správy

Podle poznatků prokuratury se poněkud zlepšila rozho-
dovací činnost národních výborů. Nedostatky se vyskytují,
pokud jde o důsledné využívání předpisů o boji proti alko-
holismu, v realizaci postpenitenciární péče a v činnosti
komisí pro ochranu veřejného pořádku. V přestupkovém říze-
ní národní výbory důsledně nevymáhají uložené pokuty. Někdy
nevymožené pokuty představují statisícové částky.

Také na úseku hospodaření s byty je dosud řada nedo-
statků. Například nedůsledné zjišťování důvodů výměny bytů
vytváří podmínky pro nejrůznější machinace.

Podniky bytového hospodářství neuplatňují řádným po-
stupem pohledávky na nájemném.

Při rušení užívacích práv a vydávání příkazů k vykli-
zení bytů postupují národní výbory někdy váhavě s odůvodně-
ním, že se tak děje se zřetelem na sociální poměry posti-
ženého. Nezkoumají však dosti důsledně jaké sociální po-
měry skutečně jsou. Je tomu tak zejména v řízení o vyklize-
ní nezákonně obsazených bytů.

V období po XVI. sjezdu KSČ je všeobecný dozor proku-
ratury orientován i nadále na provádění a zachovávání záko-
nů a jiných právních předpisů ve všech důležitých oblas-


- 71 -

těch života naší společnosti. Hlavním úkolem zůstává ochra-
na ekonomiky, upevňování socialistické zákonnosti v činnos-
ti orgánů státní správy, zejména národních výborů při za-
bezpečování veřejného pořádku, hospodaření s byty ve sta-
vebním a vyvlastňovacím řízení. Nadále bude pokračováno
v rozvíjení všeobecného dozoru nad dodržováním právních
předpisů o ochraně životního prostředí a to zejména z hle-
diska, jak kontrolní orgány využívají sankčních opatření
k vyvozování odpovědnosti za znečišťování ovzduší a vod
a za nedodržování předpisů o ochraně půdního fondu.

5. Občanskosoudní dozor prokuratury

Prvořadým úkolem občanskosoudního dozoru je ochrana
socialistické ekonomiky. Značnou část této činnosti proku-
ratury tvoří vstupy prokurátorů do řízení ve věcech v ob-
čanskoprávních, v nichž je předmětem ochrana majetku v so-
cialistickém vlastnictví.

Prokurátoři podávají návrhy na odčerpání neoprávněné-
ho majetkového prospěchu a návrhy na zahájení řízení o ná-
hradu škody, jestliže poškozená socialistická organizace
svou povinnost k vymáhání takového nároku nesplní. Podněty
k těmto návrhům čerpá prokuratura převážně z trestních
věcí.

Významné místo v činnosti prokurátorů zaujímají také
právní věci týkající se výchovy dětí. Jde především o na-
řízení výchovného opatření nebo o vyslovení ústavní či
ochranné výchovy.

Dále vstupují prokurátoři do řízení zejména v pracov-
ních a bytových věcech.


- 72 -

Každoročně se uskuteční kolem 20 000 vstupů do řízení
před soudy státními notářstvími.

Významné místo v práci prokuratury zaujímá také pře-
zkoumávání podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona
proti rozhodnutím soudů a státních notářství. Takových pod-
nětů je ročně přezkoumáváno 8 až 9 tisíc. Na jejich pod-
kladě je podáváno ročně přibližně 800 stížností pro poru-
šení zákona.

Výkon občanskosoudního dozoru je zaměřen především na
upevňování ochrany majetku v socialistickém vlastnictví,
pracovních a rodinných vztahů, řádnou výchovu mladé gene-
race, jakož i na důsledné postihování majetku nabývaného
z nepoctivých zdrojů na úkor společnosti i jednotlivých
občanů.


- 73 -

V.
Prohlubování socialistického právního vědomí občanů

československý právní řád je nezastupitelným nástrojem
prosazování celospolečenských zájmů, principů socialistické
morálky, socialistického způsobu života, nástrojem boje
proti všemu, co je v rozporu s leninskými zásadami vztahů
k lidem a k práci, se socialistickou morálkou i významným
činitelem sloužícím ke komunistické výchově občanů. Pěsto-
vat úctu k právu a zákonům a upevňovat socialistické práv-
ní vědomí patří mezi základní úkoly upevňování socialis-
tické zákonnosti a nedílné články komplexní socialistické
výchovy.

Úroveň právního vědomí občanů má pro prosazování so-
cialistické zákonnosti vůbec a pro boj proti kriminalitě
zvláště základní význam ve dvou směrech. Za prvé na ní zá-
visí, zda jednotlivec nebo skupina zvolí pro realizaci
svých potřeb nebo zájmů způsob, který je v souladu, či
v rozporu s právním řádem. Za druhé jde o to, zda jednot-
livci nebo skupiny, kteří rozpoznají protiprávnost jedná-
ní jiných, jsou ochotni proti němu nějakým způsobem za-
kročit.

Pro zvýšení úrovně socialistického právního vědomí
má zásadní význam realizace zásady, kterou vyslovil již
Lenin, totiž že žádné porušení práva nesmí zůstat neposti-
ženo. Postižením je nutno rozumět jakoukoliv přiměřenou
reakci společnosti na porušení práva, a to nejen prostřed-
ky trestního postihu. Uvedená zásada souvisí také s prak-


- 74 -

tickým uplatňováním ústavní zásady rovnosti občanů před zá-
konem, která vylučuje, aby kdokoliv měl privilegované posta-
vení a byl zbaven odpovědnosti za porušování práva.

Podle výsledků výzkumů právního vědomí je jeho úroveň
v obecné poloze poměrně vysoká. Týká se zejména vědomí

o škodlivosti trestné činnosti pro společnost. Ve vztahu

ke konkrétním případům však klesá, zejména pokud jde o osob-
ní angažovanost ve společenské reakci na porušení práva.
Osobní angažovaností je třeba přitom rozumět nejen aktivní
zabránění porušení práva, ale i jiné formy, zejména oznáme-
ní trestného činu příslušným orgánům. Podle výsledků výzku-
mu je často příčinou pasivity občanů vůči porušování práva

i názor, že by oznámení nemělo výsledek a viník by zůstal
nepotrestán. Do značné míry se toto přesvědčení vztahuje
k trestné činnosti proti socialistické ekonomice.

Z výsledků výzkumu rovněž vyplývá, že právní vědomí
části občanů není ve všech směrech shodné s linií trestní
politiky. Shodně s ní hodnotí občané převážně delikty obec-
ně kriminální povahy a příživnictví. Přísněji se staví
k trestným činům z nedbalosti, které měly za následek zni-
čení nebo ohrožení velkých hodnot. Mírněji posuzují napří-
klad výtržnictví. Naprosto se však rozcházejí se zásadami
trestní politiky při hodnocení úplatkářství, což svědčí
o značném posunu právního vědomí.

Ke zvyšování socialistického právního vědomí je třeba
především využívat všech možností, jež poskytuje samotné
trestní řízení. Proto je třeba dbát, aby mělo ve všech stá-
diích vysokou úroveň a působilo přesvědčivě. Všechny orgá-
ny trestního řízení musí působit stále intenzivněji na práv-


- 75 -

ní vědomí občanů i přesvědčivostí svých rozhodnutí a ko-
rektností a kulturností všech svých úkonů.

I nadále bude ovlivňováno právní vědomí občanů přede-
vším důsledným výkonem prokurátorského dozoru, zákonnými
a srozumitelnými rozhodnutími soudů a státních notářství
přispívajícími k přesvědčení stále širšího okruhu našich
občanů o tom, že každé jednání porušující právní řád po-
škozuje celou společnost a má vždy za následek právní od-
povědnost bez ohledu na osoby a jejich funkce.

Nedílnou součástí výchovného působení orgánů proku-
ratury a soudů je též jejich právně výchovná a propagační
činnost. Tato činnost orgánů prokuratury a soudů dosáhla
v uplynulém období nejen kvantitativního vzestupu, ale
došlo též ke zkvalitnění v jejich zaměření a realizaci.

Bylo postupováno ve vzájemné koordinaci orgánů Bez-
pečnosti, prokuratury i soudů. Prohlubovala se cílevědo-
most při ovlivňování veřejnosti a orientace na hlavní
články dodržování socialistické zákonnosti a na angažo-
vanost vystupování proti všem projevům jejího porušování.
Tomu napomáhalo zpracování ročních meziresortních plánů
právní propagandy. Pokroku bylo dosaženo i ve spolupráci
s hromadnými sdělovacími prostředky.

Podkladem pro zaměření právní výchovy a propagandy
byly výsledky analýz stavu zákonnosti, poznatky z výzkumů
právního vědomí a znalosti konkrétních problémů a potřeb,
získané z práce Bezpečnosti, prokuratury a soudů.

Pozornost byla věnována zejména ochraně socialistické
ekonomiky, otázkám ochrany mládeže, pracovním vztahům a bez-
pečnosti při práci, bezpečnosti dopravy, boje proti alko-


- 76 -

holizmu, některým problémům rodinného práva i otázkám
rozvoje socialistického státu a práva.

Při prohlubování socialistického právního vědomí pra-
cujících a při rozvíjení preventivně výchovné práce má
velký význam spolupráce státních a hospodářských orgánů
s masovými společenskými organizacemi pracujících, zejmé-
na s Revolučním odborovým hnutím a Socialistickým svazem
mládeže. Prokurátoři, soudci a státní notáři se podílejí
na právní výchově odborových funkcionářů v pracovněpráv-
ních komisích a dalších aktivech okresních a krajských od-
borových rad a usilují o rozvíjení součinnosti s dobrovol-
nými společenskými organizacemi.

V souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ bude i nadále ne-
oddělitelnou součástí činnosti orgánů prokuratury a soudů
cílevědomé ovlivňování právního vědomí právně propagační
a výchovnou činností. Bude soustřeďována na hlavní problé-
my a aktuální otázky upevňování zákonnosti a na rozhodují-
cí místa a závody.

Právní výchova jako neoddělitelná součást světonázo-
rové výchovy, prováděné stranickými orgány, státními orgá-
ny a organizacemi Národní fronty, musí stále více tvořit
jednotný a ucelený systém.


- 77 -

VI.

Z á v ě r y

Zobecněné poznatky z praxe prokuratury a soudů ve-
dou k důvodnému závěru, že zvýšení účinnosti práce těch-
to orgánů lze dosáhnout jen intenzivnějším, cílevědomě
zaměřeným úsilím při plnění úkolů, přehodnocením někte-
rých dosavadních postojů k vžitým formám a metodám práce,
které již byly předstiženy současnou situací na úseku bo-
je proti kriminalitě a boje za dodržování socialistické
zákonnosti a neodpovídají již současným potřebám.

Především je úspěšné plnění úkolů prokuratury a sou-
dů závislé na tom, jak účinně se zdaří zdokonalit kom-
plexní boj proti kriminalitě uplatňováním všech nástrojů
omezování a zatlačování trestné činnosti a jejího před-
cházení. Tento boj musí být energický a koordinovaný.
Za tím účelem nemůže zůstat záležitostí jen prokuratury
a soudů anebo pouze záležitostí státních orgánů. Proto-
že kriminalita je sociálním jevem, lze ji s úspěchem po-
tírat nikoli jen následně, ale především cílevědomou čin-
ností při tvorbě a upevňování právního vědomí občanů. Je
nezbytné,aby se vytvořila atmosféra nesmiřitelnosti s trest-
nou činností a jakýmkoliv porušováním zákonnosti. Cestou
k tomu je nejen zvyšování odpovědnosti jednotlivců, ale
zejména i kolektivů za dodržování zákonnosti a všech pra-
videl chování, odpovídajících mravním normám socialistic-
ké společnosti. Jinak nelze s úspěchem potírat jevy, kte-
ré brání dalšímu hospodářskému a sociálnímu rozvoji společ-


- 78 -

nosti, a které brání pracujícím klidně žít a úspěšně
pracovat. Podaří-li se posílit účinnost výchovné práce,
snáze se ve společenském a hospodářském životě zdaří i
překonávat vše, co dosud škodí plnění úkolů výstavby
rozvinuté socialistické společnosti a co znemožňuje pl-
ně využívat předností našeho socialistického zřízení.

Hlavní úsilí musí být zaměřeno proti té trestné
činnosti, která má pro účinnost boje s kriminalitou zá-
kladní význam; touto oblastí je na předním místě boj pro-
ti hospodářské kriminalitě, citelně svými důsledky poško-
zující zájmy socialistické společnosti.

Rozhodnou ochranu je též nutno poskytovat společen-
skému a státnímu zřízení, proti všem útokům, které ohro-
žují politické a ekonomické zájmy republiky, její obra-
nyschopnost, jakož i zájmy světové socialistické sousta-
vy.

Represe musí být nadále zaměřena proti pachatelům
závažných útoků proti socialistické společnosti a proti
pachatelům z řad asociálních a kriminálních živlů. Mu-
sí platit, že bez povšimnutí a vyvození závěrů nelze po-
nechat žádný trestný čin nebo přečin, žádné porušení zá-
konnosti. Aby mohla být důsledněji realizována opatření
stranických a státních orgánů v boji proti kriminalitě,
je třeba koordinovat činnost prokuratury,soudů, orgánů
bezpečnosti a všech dalších orgánů a organizací, které
při výkonu své práce mohou aktivně tento boj podpořit.
Při vyvozování závěrů je nutno diferencovat podle spo-
lečenské nebezpečnosti spáchané činnosti a se zřetelem
k osobě pachatele.


- 79 -

Ve výběru a používání prostředků boje proti krimi-
nalitě jsou ještě určité rezervy. Je potřebné dokonaleji
využívat již existující komplex politických, organizač-
ních, právních a společenských nástrojů prevence. Mělo
by se to projevit v dalším rozvíjení forem účasti veřej-
nosti při omezování a potlačování proti společenských je-
vů, v urychleném vyřizování všech případů orgány trestní-
ho řízení. Důležitý význam má také využívání poznatků
ze stížností, podnětů a oznámení pracujících a organizací.

Prokuratura i soudy musí soustavně při plnění svých
úkolů ověřovat účinnost všech forem a metod práce, zobec-
ňovat nabyté zkušenosti, vzájemně si vyměňovat poznatky
a zprostředkovávat je těm orgánům, které mohou poskyt-
nout součinnost při odstraňování příčin, vedoucích k trest-
né nebo jiné nezákonné činnosti.

Výkon prokurátorského všeobecného dozoru musí být
nadále zaměřen především na upevňování zákonnosti v hos-
podářské oblasti a ve státní správě. Zvláště na rozhodo-
vací činnost národních výborů a na důsledné provádění a
zachovávání zákonů a jiných právních předpisů ministerst-
vy a ostatními ústředními orgány státní správy. Plná po-
zornost bude věnována realizaci opatření proti neopráv-
něnému obohacování a v zájmu účinnějšího postihu majetku
a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů.

Účinná ochrana občanských, rodinných a pracovních
vztahů v řízení před soudy vyžaduje soustředit pozornost
jak k vlastní rozhodovací činnosti soudů, tak k preven-
tivně výchovné práci. Soudy, ale i prokurátoři budou dbát
o to, aby nedocházelo k průtahům v řízení, k vadám při


- 80 -

zjišťování skutečného stavu věci nebo porušování těch
zákonných ustanovení, které slouží k ochraně práv a
oprávněných zájmů občanů, organizací a státu. Větší
důraz bude kladen na věcnost, hospodárnost a celkovou
kulturnost postupu v řízení.

Při výběru, rozmisťování a výchově pracovníků pro-
kuratury a soudů budou uplatňovány vysoké nároky na odda-
nost věci socialismu, na politické, odborné i morální
kvality a na schopnost třídního hodnocení společenských
jevů. Požadavky vysoké politickoodborné úrovně budou spo-
jovány s požadavky občanské statečnosti a neúplatnosti.

Orgány prokuratury, soudy i státní notáři se budou
důsledně řídit zásadou, že československé zákony a ostat-
ní právní předpisy platí bez výjimky pro každého a že
jejich porušování je v hrubém rozporu s politickou KSČ,
se zájmy výstavby rozvinuté socialistické společnosti,
s požadavky posilování jistot a důvěry pracujících v so-
cialistické zřízení. Budou se důsledně ve své práci ří-
dit socialistickými zákony. Budou rozvíjet svoji činnost
v úzkém sepětí s hospodářským a sociálním rozvojem ČSSR,
v souladu s třídní podstatou našeho socialistického stá-
tu a práva.


Tabulka č.1

Generální prokuratura ČSSR

Vývoj postihu pachatelů trestných činů a přečinů v ČSSR

v letech 1971 - 1982

Rok

Stihané (oznámené)
osoby

Obžalované osoby

Odsouzené osoby

Podíl
zproště-
ných osob

v %

počet

+- % pro-
ti před-
choz.
roku

počet

+- % proti
předchoz.
roku

% ze
stiha-
ných
osob

počet

+- proti
předchoz.
roku

Trestné činy

1971

168 156

X

120 003

X

71,4

100 626

X

3,6

1978

125 369

- 6,2

87 971

- 4,2

70,2

76 765

- 4,3

3,0

1979

117 064

- 6,6

80 505

- 8,5

68,8

72 149

- 6,0

3,4

1980

128 169

+ 9,5

79 969

- 1,4

61,9

66 037

- 0,5

2,7

1981

135 253

+ 5,5

90 568

+ 14,1

67,0

77 054

+ 16,7

2,6

1982

139 220

+ 2,9

90 726

+ 0,2

65,2

79 099

+ 2,7

2,9

Přečiny

1971

96 145

X

48 309

X

50,3

38 173

X

1,2

1978

65 182

- 2,5

39 813

- 3,7

60,2

35 826

- 5,0

0,9

1979

63 113

- 4,6

37 909

- 4,8

60,1

34 847

- 2,7

0,7

1980

66 559

+ 5,5

31 922

- 15,8

48,0

26 323

- 24,5

0,5

1981

67 462

+ 1,4

38 355

+ 20,2

56,9

33 505

+ 27,3

0,5

1982

76 802

+ 13,8

39 888

+ 4,0

51,9

36 534

+ 9,0

0,5


o0087_01.jpg
o0087_02.jpg
o0087_03.jpg

Tabulka č. 5

Generální prokuratura ČSSR

Přehled počtu a podílu osob, které byly dříve trestány (recidivistů)

Rok

Pro trestné činy obžalováno

Pro přečiny postaveno před soud

všech

z nich dříve trestáni

všech

z nich dříve trestaní

pro úmyslné
činy

pro činy té-
že povahy

zvláště ne-
bezpeč. recid .

pro úmyslné
činy

pro činy
téže povahy

zvláště nebez.
recidivisto

celkem

% z

obžal.

celkem

% z
obžal.

celkem

% z

obžal.

celkem

% z
obžal

celkem

% z
obžal

celkem

% z
obžal

1971

120 003

41 967

35,0

20 349

17,0

1157

1,0

46 309

16112

33,4

6126

12,7

132

0,3

1978

87 971

38 221

43,4

20 365

23,1

1109

1,3

39 813

17627

44,3

9606

24,1

83

0,2

1979

80 505

35 624

44,3

19 582

24,3

1128

1,4

37 909

16801

44,3

9367

24,7

81

0,2

1980

79 369

35 357

44,5

20 116

25,3

1231

1,5

31 922

15248

47,8

9076

28,4

79

0,2

1981

90 568

38 070

42,0

20 840

23,0

1321

1,5

38 355

16658

43,3

8571

22,3

67

0,2

1982

90 726

37 900

41,8

21 095

23,3

1383

1,5

39 888

17067

42,8

9204

23,1

77

0,2


Generální prokuratura ČSSR

Tabulka

Vliv alkoholu na pácháni trestné činnosti v ČSSR

Rok

Trestné činy

Přečiny

Celkem stí-
háno známých
pachatelů

Z nich pro
trestný čin
v opilosti

t.j.% ze
stíhaných
známých

Celkem ozná-
meno známých
pachatelů

z nich pro
přečin v
opilosti

t.j. %
oznámených

známých

1971

137465

39888

29,0

54150

6547

12,1

1978

101645

36493

35,9

45656

4796

10,5

1979

93130

31766

34,1

42886

4254

9,9

1980

101393

33736

33,3

45103

4173

9,3

1981

1051 20

35660

33,9

43871

4211

9.6

1982

105305

33345

31,7

45734

4231

9,3


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP