- 112 -
devítileté školy na osmiletý cyklus základní školy bude trvat
do konce skelního roku 1983/84, bylo třeba na toto období vedle
nově zřizovaných základních škol s osni ročníky zachovat ve
školské soustavě dosavadní základní devítileté školy zřízené
zákonem č. 186/1960 Sb., o soustavě výchovy a vzděláváni.
Na těchto školách se již od 1. září 1978 neotevřel první roč-
ník a žáci zapsaní k tomuto datu do prvního a druhého ročníku
dosavadní základní devítileté školy se stali žáky základní
školy, takže základní devítileté školy zaniknou dnem 31. srpna
1984.
Zákony Federálního shromáždění a národních rad, přijaté
v roce 1978, zakotvily legislativní úpravy, směřující k počá-
teční postupné realizaci dokumentu. Nedotčena zůstala některá
ustanovení zákona č. 186/1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdě-
láváni /školský zákon/, ustanovení zákona č. 89/1958 Sb., o vý-
chove dorostu k povoláni v učebním poměru /učňovský zákon/
a ustanovení části třetí zákoníku práce.
Ústavně právní předpoklady k postupné přestavbě školství
a zejména k postupnému přechodu z dosavadního povinného zá-
kladního devítiletého vzděláváni na desetileté povinné střední
všeobecné polytechnické vzděláváni veškeré mládeže vytvořil
ústavní zákon č. 62/1978 Sb., a to tím, že do ústavního zákona
bylo pojato ustanoveni, podle něhož dobu, po kterou trvá po-
vinná školní docházka, stanoví zákon Federálního shromážděni.
Tam byla pro tuto úpravu dosud vyjádřenou v ústavě, založena
zákonodárná působnost Federálního shromážděni. Ústavní zákon
dále vytvořil předpoklady k postupnému sbližování všech tří
druhů středního vzdělání tím, že nerozlišuje poskytované vzdě-
lání na úplné střední všeobecné a úplné střední odborné vzdělání.
- 113 -
Zákon č. 63/1978 Sb. v návaznosti na ústavní zákon pak
zakotvil na přechodnou dobu dvojí délku povinné školní docház-
ky. Umožnil realizaci devítileté povinné školní docházky na
dvou druzích škol, a to na základní devítileté škole nebo
v osmi ročnicích základní devítileté školy a v prvním ročníku
středních škol. Současně zákon na přechodnou dobu zabezpečil
existenci těch stupňů a druhů škol, zřízených podle zákona
č. 186/1960 Sb., které budou podle závěrů vytýčených dokumentem
postupně zanikat /základní devítiletá škola, odborná škola,
odborné učiliště, učňovská škola, střední škola pro pracující/;
zakotvil dále existenci nových druhů škol /základní škola,
střední odborné učiliště/. Zákon současně stanovil, že zá-
kladní devítiletá škola zanikne dnem 31. srpna 1984 a součas-
ně již zakotvil desetiletou povinnou školní docházku pro žáky
základní školy, která má osm ročníků, takže žáci dokončí
povinnou školní docházku v prvním a druhém ročníku středních
škol. Tímto desetiletým cyklem byla vytvořena možnost, aby
veškerá mládež získala střední vzdělání.
Do jednotné soustavy škol bylo zařazeno střední odborné
učiliště jako nový druh střední školy pro přípravu mládeže
pro dělnická povolání a zároveň upraveny otázky zřizování
a zrušováni těchto škol, jejich řízení, finančního a materiál-
ního zabezpečení. Protože střední odborná učiliště se budují
postupně v souladu s ekonomickými podmínkami společnosti, by-
lo nutno zachovat existenci dosavadního odborného učiliště
a učňovské školy. Vzhledem k tomu zůstal nedotčen zákon
C. 89/1958 Sb., který jako organizační norma zabezpečuje orga-
nizaci výchovy učňů v odborných učilištích, řízení a finan-
cováni jejich výchovy. Zůstala též. nedotčena část třetí záko-
níku práce, upravující učební poměr.
- 114 -
Vzhledem k tomu/ že dokument představuje dlouhodobý pro-
gram rozvoje výchovy a vzděláváni, byty v souladu s možnostmi.
naši společnosti a v souladu s realizačním programem k doku-
mentu v r. 1978 přijaty takové zákonné úpravy, které ve své
podstatě znamenají první etapu Legislativních úprav, směřují-
cích k realizaci dokumentu. Proto zůstala též uvedenými zá-
konnými úpravami nedotčena některá ustanovení zákona č. 186/
1960 Sb.
Dokument se zabývá otázkami celé struktury českosloven-
ské výchovně vzdělávací soustavy. Při jeho realizaci bylo za-
potřebí právně konstituovat 1 otázky předškolních zařízení,
školských výchovných zařízení a školských účelových zařízení,
které tvoři součást výchovně vzdělávací soustavy. Proto v sou-
ladu s čl. 9 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, přijaly Česká národní rada a Slovenská národní rada
zákony o školských zařízeních /zákon ČNR č. 76/1978 Sb. a zá-
kon SNR č. 78/1978 Sb. /. Realizace dokumentu si vyžádala též
úpravu výkonu státní správy v oblasti školství, a to zákony
národních rad o státní správě ve školství /zákon ČNR č. 77/1978
Sb. a zákon SNR. č. 79/1978 Sb. /.
Návrh zásad zákona představuje zásadní zákonodárnou
úpravu ve věcech soustavy základních a středních škol, v nichž
jednota právního řádu vyžaduje, aby byla uskutečněna Federál-
ním shromážděním podle čl. 37 odst. 3 ústavního zákona o čs.
federaci.
Jelikož zákon řeší úpravu povinné školní docházky a ně-
pracovněprávní vztahy mládeže, dále dílčí úpravu zásad
- 115 -
sociální politiky a zásadní úpravu středního vojenského škol-
ství a středního školství SNB, je úprava těchto otázek zákonem
Federálního shromáždění dána též dalšími ústavními předpisy
upravujícími zákonodárnou pravomoc Federálního shromáždění,
zejména čl. 24 odst. 2 Ústavy a ustanoveními čl. 37 odst. 1
písm. a/ a b/ ústavního zákona o československé federaci.
V.
Při navrhované právní úpravě je třeba vycházet z toho,
že koncem škol. roku 1983/84 vyjdou z devátého ročníku základ-
ní devítileté školy poslední žáci, na které se vztahuje deví-
tiletá povinná školní docházka a zároveň z osmého ročníku zá-
kladní školy žáci, na které se vztahuje již desetiletá povin-
ná školní docházka a kteří budou tuto povinnou školní docház-
ku dokončovat v prvním a druhém ročníku středních škol, jež
podle dokumentu svými výchovně vzdělávacími cíli a obsahem
tvoří se základní školou jednotný celek. Proto v zákonné úpra-
vě je třeba zakotvit novou obsahovou náplň středních Škol,
jejich postavení a funkci tak, aby poskytovaly mládeži střední
vzděláni, jakož i úplné střední vzděláni značné části mládeže.
Zároveň je třeba zakotvit způsob, jakým bude zabezpečen postup
žáků osmých ročníků základních škol do prvních ročníků střed-
ních škol v rámci plnění povinné školní docházky, a nové
upravit postavení mládeže připravující se na povoláni ve
středních odborných učilištích. Těmito okruhy otázek je dán
časový limit pro přípravu a projednání navrhované zákonné
úpravy.
- 116 -
Protože současná právní úprava školské soustavy je
značně roztříštěna, je účelné, aby navrhovaná zákonná úpra-
va kodifikovala všechny otázky soustavy základních a střed-
ních škol a přitom též rámcově vyjádřila návaznost jednotli-
vých součásti školské soustavy.
Řeší se přechod žáků ze základní školy do středních
škol a v porovnání s dosavadním stavem se odstraňuje rozdíl
mezi mládeži, která po ukončení základní školy pokračuje
v dalším vzdělávání v gymnáziích a středních odborných ško-
lách, a mládeží ve středních odborných učilištích. Veškerá
mládež po celou dobu vzděláváni až do doby ukončení střední
školy se stává žáky. Právně zaniká dosavadní zásadní rozdíl
mezi žákem a učněm, který spočívá v tom, že u žáků se řídi
jejich právní postavení především podle ustanovení občanské-
ho zákoníku a školských předpisů, zatímco u učňů jsou jejich
pracovní vztahy k organizacím upraveny především zákoníkem
práce.
Podle právní úpravy z roku 1978 a návrhu zásad právní
úpravy výchovy a vzdělávání střední odborná učiliště
zabezpečuji povinnou školní docházku a poskytují střední
vzděláni téměř pro dvě třetiny mládeže a části mládeže
též úplné střední vzděláni. Výrobní resorty federace i re-
publik dosud zabezpečuji přípravu mládeže na povolání
v učebním poměru především pro potřeby svých výrobních
organizaci; tyto potřeby budou nadále uspokojovány v přijí-
macím řízení podle zákona o státní správě ve školství. V zá-
sadě č. 11 návrhu školského zákona jsou zakotveny nejdůleži-
tější povinnosti organizace, pro kterou je žák středního od-
borného učiliště připravován pro budoucí povoláni; povinnosti
- 117 -
organizace uzavřít s tímto žákem po skončení stanovené pří-
pravy pro povolání pracovní smlouvu jsou zakotveny v zása-
dě č. 42.
Návrh právní úpravy zahrnuje vymezení pojmu odborné
přípravy, která se stává součástí výchovy a vzdělávání ve
středních školách; žáci si v této přípravě osvojuji vědomosti
a dovednosti umožňující kvalifikovaný výkon povoláni a odbor-
ných činností. Zahrnuje dále vymezení pojmů středního vzdělá-
ni a úplného středního vzdělání a upravuje jejich vzájemný
vztah, a to tak, že střední vzdělání je jedním z předpokladů
pro získáni úplného středního vzdělání. Nově stanoví návrh
právní úpravy obsah středních škol, sbližuje tři proudy stře-
doškolského studia, umožňuje vzájemnou prostupnost všech
druhů škol a dává možnost v průběhu studia přestoupit z jed-
noho studijního oboru na jiný.
Výkon státní správy ve školství je podle ustanovení
čl. 9 ústavního zákona o čs. federaci v působnosti republik.
To se týká i výkonu státní správy vůči středním odborným uči-
lištím. Tomuto ústavnímu principu je návrh zásad právní úpravy
podřízen.
Účelem navrhované právní úpravy je tedy vyjádřit otázky
soustavy základních a středních škol, zvláště pak právně v ko-
nečné podobě upravit věci týkající se přípravy mládeže na
povolení ve středních odborných učilištích, a promítnout do
zákona další změny vyplývající z dokumentu o dalším rozvoji
čs. výchovně vzdělávací soustavy.
- 118 -
Návrh zásad právní úpravy předpokládá, že se zruší
zákon č. 89/1958 Sb., o výchově dorostu k povolání v učeb-
ním poměru /učňovský zákon/, zákon č. 186/1960 Sb. o sou-
stavě výchovy a vzdělávání /školský zákon/, a zákon č. 63/1978
Sb., o opatřeních v soustavě základních a středních škol.
Spolu se skončením učebního poměru posledních ročníků žáků
středních odborných učilišť, jehož žáci budou ještě moci
uzavírat učební smlouvy /tj. do doby účinnosti nového škol-
ského zákona/, pozbudou pro žáky účinnosti ustanovení části
třetí zákoníku práce o učebním poměru.
S přihlédnutím k tomu, že po určitou dobu se již studium
na internátních středních školách pro pracující neorganizuje,
navrhuje se též zrušit nařízení vlády č. 58/1973 Sb., o inter-
nátních středních školách pro pracující a o hospodářském za-
bezpečení studujících na těchto školách.
Návrh zásad dále předpokládá, že některé věci, které
jsou dosud upraveny zákonem č. 186/1960 Sb. /vyučovací jazyk/
sdružení rodičů a přátel školy, soukromé vyučování/, jakož
i věci/ které se týkají výkonu statní správy ve školství
/např. Institut přestupu na jiný studijní obor nebo na jinou
školu, přerušení studia/, budou upraveny zákony národních
rad o státní správě ve školství. Těmito zákony budou též
upraveny některé věci, které se týkají působnosti jednotli-
vých stupňů národních výborů v návaznosti na úpravu soustavy
základních a středních škol, jakož i na úpravu působnosti
místních národních výborů ve střediskových obcích a městských
národních výborů.
V Praze dne 19. května 1983
Předseda vlády ČSSR

- 119 -
Obsah
Zásady
zákona o soustavě základních a středních škol
/ školský zákon/
  |   |
Strana: |
  |
Část první |
  |
  |
Základní ustanoveni |
  |
1. |
Účel zákona |
3 |
2. |
Základní ustanovení o výchově a vzdělávání |
4-5 |
3. |
Soustava základních a středních škol |
5 |
  |
Část druhá |
  |
Výchova a vzděláváni v základních školách |
  | |
  |
Díl první |
  |
  |
Základní škola |
  |
4. |
Základní škola |
6 - 7 |
  |
Díl druhý |
  |
  |
Střední školy |
  |
5. |
Střední školy |
7-8 |
6. |
Střední vzděláni a úplné střední vzděláni |
9-10 |
- 120 -
  |
Oddíl první |
  |
  |
Střední odborné učiliště |
  |
7. |
Střední odborné učiliště |
11 - 12 |
8. |
Zřizováni a zrušováni středních odborných |
12 - 15 |
9. |
Řízení střednich odborných učilišť |
16 - 17 |
10. |
Finanční a materiální zabezpečení středního |
17 - 18 |
11. |
Povinnosti orgánů a organizaci k žákům |
  |
  |
středních odborných učilišť |
19 - 20 |
  |
Oddíl druhý |
  |
  |
Gymnázium |
  |
12 |
Gymnázium |
20 - 21 |
  |
Oddíl třetí |
  |
  |
Střední odborná škola |
  |
13. |
Střední odborná škola |
21 - 22 |
14. |
Konzervatoř |
22 - 23 |
  |
Díl třetí |
  |
  |
Školy pro mládež vyžadující zvláštní péči |
  |
15. |
Školy pro mládež vyžadující zvláštní péči |
24 - 25 |
16. |
Základní školy pro mládež vyžadující zvláštní |
  |
  |
péči |
26 - 27 |
17. |
Střední školy pro mládež vyžadující zvláštní |
27 - 28 |
18. |
Zvláštní škola |
29 - 30 |
19. |
Zvláštní odborné učiliště |
31 - 32 |
20. |
Pomocná škola |
32 - 33 |
- 121 -
  |
Díl čtvrtý. |
  |
  |
Celodenní výchova žáků, internátní péče |
  |
21. |
Školy s celodenní výchovou a internátní školy |
33 - 34 |
22. |
Součásti škol |
35 |
  |
Díl pátý |
  |
  |
Rozvíjení nadání a talentů žáků |
  |
23. |
Výchova a vzdělávání nadaných a talentovaných |
36 - 37 |
  |
Část třetí |
  |
  |
Povinná školní docházka a společná ustanovení |
|
  |
Díl první |
  |
24. |
Povinná školní docházka |
38 - 42 |
  |
Díl druhý |
  |
  |
Společná ustanoveni |
  |
25. |
Výchovně poradenství |
42 - 43 |
26. |
Učební plány, učební osnovy a knižní učební |
  |
  |
pomůcky |
43 - 44 |
27. |
Školní rok |
44 |
28. |
Péče o bezpečnost a ochranu zdraví žáků |
45 |
  |
Díl třetí |
  |
  |
Společná ustanovení o středních školách |
  |
  |
Oddíl první |
  |
  |
Přechod žáků základních škol do středních škol |
  |
29. Přijímání ke studiu ve středních školách 45 -49
- 122 -
  |
Oddíl druhý |
  |
  |
Studium ve středních školách |
|
30. |
Formy a průběh studia ve středních školách |
49 - 50 |
31, |
Studium při zaměstnáni a kombinované studium |
50 - 51 |
32. |
Pomaturitní studium |
51 - 52 |
33. |
Praktické vyučováni |
52 - 54 |
34. |
Společensky prospěšná práce - |
54 - 55 |
35. |
Finanční a hmotné zabezpečení žáků středních |
55 - 57 |
  |
Oddíl třetí |
  |
  |
Skončení studia ve středních školách |
  |
36. |
Podmínky skončení studia ve střední škole |
57 - 59 |
  |
Část čtvrtá |
  |
- |
Spolupráce škol se socialistickými organizacemi |
  |
37. |
Spolupráce škol se Socialistickým svážen mládeže |
59 - 61 |
38. |
Spolupráce škol s praxi |
61 - 62 |
  |
Část pátá |
  |
  |
Pedagogičtí pracovnici |
  |
39. |
Pedagogičtí pracovnici |
63 - 64 |
40. |
Pracovnici středních odborných učilišť |
64 - 65 |
  |
Část Šestá |
  |
  |
Přechodná, závěrečná a zrušovací ustanovení |
  |
  |
Díl první |
  |
  |
Přechodná ustanovení |
  |
41. |
  |
65 - 69 |
42. |
  |
69 - 73 |
- 123 -
  |
Díl druhý |
  |
43. |
Zěrečná ustanovení |
73 - 77 |
  |
Díl třetí |
  |
44. |
Zrušovací ustanovení |
78 |
  |
Díl čtvrtý |
  |
45. |
Účinnost |
78 |
Politický a ekonomický rozbor |
79 - 118 |